Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Dum situation. (langt)
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 15:53
Hej
I Maj 2005 var jeg ude og se på en hest som jeg ville købe, den kom i handelstjek imens den stod hos sælger men jeg valgte dyrlægen. Hesten gik igennem tjekket med eneste anmærkning at den havde let stikkende gang?. Dyrlægen mente at den skulle have sko på forbenene?. Skal lige siges at den ikke havde haft smed i 7-8 mdr.

14 dage efter tjekket(stadig maj mdr)betaler jeg hesten og tager den hjem.

Da den så er kommet hjem at gå kan jeg jo rigtigt se hvor dårligt den egentligt er gående, aflaster utroligt meget h.f især.( har selvfølgelig bestilt smed men i dette område er det MEGET svært at få en som overholder aftalerne.)
Beslutter så at få hesten i røngten med de forben, billederne er helt fine intet at bemærke, men hesten er øm i hele sålen på begge forben, så konklusionen bliver såleknusninger?.

Smeden kommer og rigtigt STORE knusninger i begge hove samt lidt røde udtrækninger?.
Hesten er svær at sko(pga smerter??) men det lykkedes da.
Beskeden fra smed og d.dyr er at der vil gå noget tid inden hun er godt gående igen.

I 1-2 uger er der også en lille forbedring men efter 3 uger mener jeg altså den er tosset igen og bestiller derfor smed og dyrlæge samtidig for at smeden kan få ordentlige betingelser(rolig hest)til rigtigt at undersøge de hove.
Konklusionen er så blevet at skoene trykkede lidt på de knuste områder og at hesten er let forfangen?? dog så lidt at det ikke skulle behandles.
Men hesten var græsset ind da den kom her og her har den kun gået på sparsomt græs?.

Så nu er det store spm. hvad gør jeg??
Jeg er indstillet på at give den noget tid for at se om bedringen kommer, men hvis den nu ikke kommer hvad så??.

Sælger blev informeret da jeg sendte hesten i røngten men fik selvfølgelig besked om at der intet var at udsætte på dem.
Men hesten har jo ikke på noget tidspunkt været godt gående imens den har været her. ( pt 7-8 uger.)

Hvad gør jeg hvis bedring ikke kommer? og hvor lang tid skal jeg give den??.

Mvh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 20:27
Jeg mener ikke du er i din ret til at gøre ret meget lige nu, andet end at beholde hesten.

Hvis du ikke har lavet nogen aftaler med sælger i købekontrakten, der giver dig retten til at tilbagelevere hesten ved halthed, er sælger i sin gode ret til at opretholde kontrakten.

Dette gælder selvfølgelig kun hvis sælger var i god tro, og ikke var vidende om hestens fejl i hovene. Hvis sælger vidste dette, men ikke informerede dig om det, er kontrakten ugyldig og du kan frit lade handelen gå tilbage. (Husk at du har bevisbyrden!)

Du burde have haft en smed til at se på hesten inden du købte den, da det nu meget vel kan være for sent.

Tag en snak med sælger om hvordan du står, og evt. en snak med din advokat.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum situation. (langt)
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 20:43
Hej Line

Der er ikke lavet købskontrakt. Men mig bekendt er det lige omvendt det er sælger der har bevisbyrden de første 6 mdr og derefter køber.

Jeg tror nu ikke sælger har bemærket at hesten var dårligt gående?så hun har ikke holdt noget skjult?.

Hesten skulle også havde haft smed inden jeg fik den hjem men hendes smed brændte også hende af så lige pludselig var tiden gået og jeg skulle have hende hjem.

Ja bagklog kan man jo altid være, så jeg kan jo godt se her bagefter at smeden burde havde set på den?.
Men da det er en ret anerkendt hestedyrlæge fra sjælland der tjekkede hesten regnede jeg jo med at når han sagde at hesten bare skulle beskæres og have sko på ? så var det det?.

Mvh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Avs da sikke en træls situation......
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 21:42
Det du nok skulle have gjordt den gang, da hesten blev tjekket, og dyrlægen bemærkede en let stikkende gang, var nok at have fået skrevet ind i en salgskontrakt, at hesten skulle vise bedring med korrekt beskæring og skoning indenfor x antal uger/måneder førend du ønskede at købe den.

Reelt set står du jo nu med en hest, som du var oplyst om gik stikkende og burde have sko på, og du valgte alligevel at købe den med stikkende gang og uden sko - og så er det jo ikke en skjult fejl :-(
Så hverken sælger eller dyrlæge kan klandres for det.

Jeg tror umiddelbart, at det desværre er et hestekøb som du må affinde dig med - og så håbe at hesten får bedre hove med tiden.
Dog kan det jo nok tage lang tid, da hovvækst jo ikke ligefrem er superhurtigt.
Men her vil din smed eller dyrlæge nok bedre kunne rådgive dig.
Evt. kunne det jo være en ide at prøve med såler e.l., således at hesten ikke kommer til at gå og ømme sig.

Er du mest minded på at sende hesten tilbage, så forsøg at tage en snak med sælger omkring det. Og få ellers kontakt til en advokat som kan rådgive dig i, om du overhoved har en "sag" eller ej.

God bedring med hesten.

MVh charlotte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 22:02
Hej

Hesten fik såler på ved første beskæring og nu igen.
Hendes hove er faktisk ret sunde og med rigtig flot horn men hun er lidt platfodet og sålerne er ikke ret tykke og da hun er en dame på 172 i stg og vejer ca 800 kg har det altså haft en stor betydning at hun ikke er blevet beskåret og skoet i ca 8 mdr.

Jeg syndes faktisk allerede at jeg kan fornemme en forbedring hvad den stikkende gange angår, hun virker mere fri i sine bevægelser på folden, så det lader til at problemet har været at skoene har trykket hende efter hun fik renset op i knusningerne.

Men det der bekymrer mig mest faktisk er at hesten var let forfangen,det må hun jo havde været da hun kom for her har hun ikke fået græs af betydning?.

Mvh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej dorthe.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 08:30
hej dorthe.
angående forfangenheden, ja så kommer forfangenhed ikke kun af græs, det kan komme af mange forskellige ting og kan også være kommet af de ømme knusninger hun har.

prøv at læse bogen omkring hestens ben af dyrlæge Niels Tellerup, han har lavet et godt afsnit omkring forfangenhed og hvad det kan komme af.

god bedring med hesten.

mvh michaela
se mit nye føl på præsentation
0
0
Svar på denne tråd
 
 Michaela
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 15:00
Hej

Okay det var jeg ikke klar over, troede at forfangenhed var foderbetinget?.

Jeg vil da prøve at få fat i bogen?.

Mvh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis hesten ved undersøgelsen
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 16:27
havde en let stikkende gang, tyder det på hesten har været forfangen før.

Det undrer mig at dyrlægen ikke har tjekket det, og været mistænkelig overfor det.

Men som sagt, ja så kan forfangenhed nemt komme af andre ting.

Og har du købt en forfangen hest, så skal køber vist tage den retur for det er da en handelsfejl


0
0
Svar på denne tråd
 
 GIBben
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 22:50
Ja det er jo også det jeg tænker?.

Men billederne er rigtigt fine dyrlægen mener ikke at hun har været forfangen altså rigtigt for så ville man kunne se det på røngten eller hovene.

Men om hun er en hest som nemt bliver "lidt småforfangen" som min dyrlæge siger er jo ikke lige det jeg ønskede mig allermest?.

Mvh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det behøver ikke kunne ses
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 15:26
Hvis hovbenet ikke er drejet, så kan billederne sagtens være fine.

Så jeg ville køre sagen videre. Det giver KUN problemer og ekstra arbejde at have en forfangen hest (ved det, har selv to stk)

held og lykke


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider