Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Fortryder salg/vil fyre ejendomsmægler
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 21:11

Hejsa.

 

Jeg har overordnet to spørgsmål, som jeg vil høre om nogle herude kan svare på:

1. Hvor langt kan jeg som sælger af min ejendom trække en potentiel handel, før jeg bliver hæftet for den? Kan et 'ja' i telefonen være bindende?

2. Kan jeg trække mig ud af en aftale med min ejendomsmægler (læs situationen nedenfor)? Og hvis jeg gør - hvad koster det mig så?

 

Lidt uddybende (vi starter med 2.):

Jeg har en ejendom til salg, og der er dukket potentielle købere op. Ejendomsmægleren kontakter mig med et bud (under prisen) fra køberne, og jeg afviser og siger, at jeg ikke vil give afslag på prisen. Ejendomsmægleren vælger så alligevel - uden min viden eller samtykke - at kontakte min bankrådgiver, og bede ham regne på en salgssituation, hvor jeg sælger til det bud, som køberne har givet. Altså et bud, som jeg lige har sagt nej til!

Må ejendomsmægleren det? Eller er det i strid med at varetage mine interesser, og kan jeg dermed opsige min kontrakt med ejendomsmægleren med det samme? Er der noget som helst jeg kan gøre her? Og hvis jeg gør noget, skal jeg så betale salæret?

 

Nu til spørgsmål 1.:

Hvis jeg nu ikke kan gøre noget i ovenstående situation, da er jeg blevet temmelig tosset på ejendomsmægleren (som I måske kan fornemme). Hvis jeg så ikke kan opsige min kontrakt med ham, og de potentielle købere afgiver bud til prisen - hvornår er jeg så bundet af at sælge? Er det først fra jeg sætter en underskrift? Og i så fald, hvordan kan jeg strække en salgssituation længest mulig tid?

 

Håber I kan hjælpe!

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 23:25

Jeg har i min tid solgt 2 sommerhuse, 2 parcelhuse og en ejerlejlighed efterhånden,- og så vidt jeg husker så har både køber og sælger 6 dages fortrydelsesret og det gælder efter underskrifterne er sat.

 

Hvad ejendomsmægleren render og laver af forhandlinger mere eller mindre bag din ryg er lige meget. Aftaler om salgspris gælder først når du har underskrevet en slutsedel. Og du skal ikke lade dig presse af ejendomsmægleren til noget som helst før du er helt sikker at du kan leve med den aftale/pris, der kommer på bordet.

Han arbejder altså for dig, du betaler ham så skal han ikke bare komme med den for ham, nemmeste, hurtigste og billigste løsning hvis det ikke er det du vil have. De ved jo godt hvad de vil have i salær og de penge, skal de altså arbejde for.

 

Hvad din bankrådgiver laver af aftaler osv uden at have aftaler med dig, synes jeg til gengæld er mere interesant. Så medmindre du er personlig konkurs og/eller banken er ved at udpante din ejendom, for så har du ikke længere noget at sige. Hvis det ikke er tilfældet, så ville jeg, hvis jeg var dig, tage en meget alvorlig samtale med pågældende bankrådgiver OG afdelingslederen og så spørge dem om hvad de har gang i. Jeg synes det lyder lidt suspekt, så vidt jeg ved har en bankrådgiver tavshedspligt og skal ikke diskutere dine finansielle ting med alle mulige.

Held og lykke med salget

:)

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 00:27

Jeg glemte lige at nævne at jeg tror ikke du bare lige kan komme ud af sådan en kontrakt. Jeg har aldrig stået i den situation så jeg ved ikke hvad man gør,- Men står der ikke noget i kontrakten om vilkår hvis den opsiges i utide?

Ellers er der vel ikke andet at gøre end konsekvent sige nej til alt under den fastsatte pris og lade kontrakten løbe ud på den måde og så skifte til anden mægler,- men det er da rigtig træls hvis man gerne vil sælge. Og det er normalt at forhandle pris, spørgsmålet er hvor langt man vil gå ned.

:)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar, men...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 08:21

Hej igen.

 

Så vidt jeg kan læse mig til er det kun køber, der har de 6 dages fortrydelsesret efter underskriften er sat, og sælger kan ikke springe fra. Men vil et sige at jeg ikke er bundet af et mundtligt 'ja'?

Min bankrådgiver agerede helt efter bogen i denne sag, da han kontaktede mig med det samme han havde hørt fra mægler, og har slet ikke svaret mægler. Men kan det virkelig passe at mægler må gøre hvad han gjorde? Er mægler ikke bundet af reglerne om god ejendomsmæglerskik, hvir der står at han skal varetage mine interesser (det er jo det jeg betaler ham for) og ikke købers/egne ved at ignorere mit 'nej'?

Og for at svare på dit spørgsmål ovenfor så nej, jeg er ikke i økonomisk klemme i denne sag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Underskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 09:57

Jeg vil mene at det er først i det tilfælde, at du har sat din underskrift på en købsaftale på huset, eller du har givet en skriftlig fuldmagt til en, der må indgå handlen på dine vejne.

 

Ingen banker eller kreditforeninger vil acceptere en købsaftale unden både køber og sælgers underskrift. Så der vil aldrig blive stillet en bankgaranti for købesummen, og derved falder handlen fra hinanden.


 

Er den lykkelige ejer af skønne Crescendo...

R.I.P. min vidunderlige lille grå

1
0
Svar på denne tråd
 
 mjaeh...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 00:00

Kan du ikke bare lade være med at sige ja i telefonen, men sige, at det lyder interessant, det vil du gerne se på papir i den kontrakt, du skal skrive under på?

 

Jeg kan godt forstå, at du er vred over ejendomsmæglerens stunt og ønsker at opsige aftalen, men jeg tænker, at situationen er så helt utroligt unik, at du nok skal have fat i en advokat, evt. i din lokale retshjælp?

 

Kunne en helt anden mulighed være at tilbyde ejendomsmægleren at annulere aftalen, imod at du undlader at fortælle om din oplevelse med ham på hans facebook-side? Men det kan godt være at du også lige skal vende den med en advokat, så du ikke pludselig bliver anklaget for at afpresning ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 13:10

Du skal som sælger tiltræde en eventuel købsaftale med køber skriftligt. Sætter du din underskrift, så er det en bindende handel, såfremt køber også tiltræder med sin underskrift.

Men du er nu i din gode ret til at takke pænt nej til en pristilbud, der ligger under den pris ejendommen er udbudt til.

 

Aftalen med ejendomsmægleren har du underskrevet, den er dermed juridisk bindende for dig og den aftale den løber indtil den dag, hvor den udløber. Derefter er du fritstillet til at indgå aftale med alternativ ejendomsmægler eller selv sælge. I den tid du har bundet dig for, der hæfter du i forhold til aftalens indhold.

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mægler..
Forfatter: 
Dato:  23-12-2014 00:40

Du er aldrig forpligtet til at sælge, uanset prisen. Først når du har sat din underskrift, "hænger" du på den. Og som der er skrevet tidligere, er det KUN køber der har 6 dages fortrydelsesret - som jo er mod betaling og dermed ikke gratis for ham.

 

Som jeg kan læse mig frem til, så er du forpligtet til at betale fuld mæglersalær, hvis han har en køber til den aftalte og udbudte salgspris og du takker nej - men du er stadig ikke forpligtet til at sælge


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider