Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Eje eller leje ?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 14:08

Jeg er 28 år, bor i en lejlighed på 70 kvm i den by hvor jeg er født. Jeg har de sidste 5 år pendlet 120 km hver dag (60 ud og hjem)

Nu synes jeg så tiden er moden til at hive teltpælene op og komme tættere på min arbejdsplads, men jeg er så meget i tvivl om hvad jeg skal.

Egentligt er jeg nok mest til at finde en lejlighed igen, men jeg har ledt efter en de sidste par år uden held. Problemet er at byen hvor jeg arbejder er en rigtig studieby, så de fleste lejligheder er enten meget små eller koster en formue. Ud over det har jeg en hund, så jeg vil jo gerne have lidt have, og bo nede ved jorden.

Jeg har været ude og kigge på et par lejligheder i en radius af 15 km fra min arbejdsplads, men alligevel er de simpelthen møg dyre.

Jeg har også kigget andelsboligere, men også her skal jeg regne med at give omkring 7. - 8.000 om måneden (vi snakker altså Sønderjylland ikke Sjælland)

 

Nå men min far er så af den holdning, at jeg i stedet bør købe et lille hus. Han havde fundet et på nettet, hvor jeg ville få en husleje på ca. 3000 kr., og mente han jeg skulle regne med ca. 2500 til andre faste omkostninger (el, vand, varme, forsikringer).

Sådan rent pengemæssigt kan jeg jo godt se logikken, men synes det er svært. Et hus virker så "stort" altså at det er et stort skridt, især når man er enlig.

Min fordel er at farmand er lidt af en handyman og han vil med glæde lave diverse reparationer. Han totalt renoverede min søsters hus uden problemer.

 

Så mit spørgsmål er hvad vil I anbefale / hvad ville I selv gøre ?

Bo i en lejlighed med faste omkostninger for ca. 7.000 kr., men så uden "risiko"

Eller i et hus for ca. 5.500 men hvor man så selv hæfter for alt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 huset og eje
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 17:04

der er der da et minimun af chance for og forrente sine penge, hvor mod leje er totalt penge lige ud af vinduet i min verden.

 

Og har du mod på andel, forstår jeg slet ikke dine kvaler blot fordi det er hus og ikke en lejlighed.

 


Smil smitter.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Har du husket
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 22:33

... ejendomsskat og udgifter til vedligehold? Navnlig Sidstnævnte kan være en rigtig dyr post ved et ældre hus (også selvom man er handyman eller kender én). Hvis du overvejer at købe bør du kontakte din bank og få lagt et realistisk budget, så du ikke får nogle ubehagelige overraskelser.

 

Derudover skal man have en tidshorisont på adskillige år for at det kan betale sig at købe en bolig, fremfor at leje, da der jo er betydelige omkostninger forbundet med både at købe og sælge .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtid
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 10:09

Man kan jo aldrig vide hvad fremtiden bringer - men indtil videre har jeg været i samme firma i 7 år (5 som fastansat) og er nu ved at tage noget videreuddanneslse, så de næste 4 år er jeg der i hvertfald også. Har ingen planer om at skifte job

 

Rent personligt vil jeg da helst leje, fordi jeg synes hus er et stort skridt. Men jeg er ikke vild med tanken om at skulle bruge 7000 om måneden på "ingenting".

- Og jeg synes simpelthen jeg er for "gammel" til at bo i en lejlighed på 65 kvm hvor jeg ikke kan have nogen på besøg med mindre de vil sove i stuen.

 

Jeg savner en mere "voksen" tilværelse, og vil derfor op i minimum en 3 værelses lejlighed så jeg har et gæsteværelse, og ja sådan en får jeg ikke for under de 7000 kr om måneden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 13:43

Jeg synes ikke man bruger "7000" på ingenting når man bor til leje, kontra hvad et huskøb KAN koste dig hvis tingene ikke flasker sig 100%. Der er stor frihed ved at leje, særligt ved uventede situationer, eller hvis du f.eks møder en mand osv.

 

Når du ejer et hus er der mange udgifter der kan opstå, går noget i stykker er det dig som skal betale osv. Jeg vil mene der er mange skjulte udgifter udover det regnskab du har sat op. Samt mange "bekymringer" som du slipper for hvis du lejer.

 

Hvor tit har du behov for overnattende gæster? Er det værd at købe hus efter det?

 

Nu går jeg personligt ikke op i at have mange m2 og jeg bor også efter det. Men jeg vil hellere have penge til at leve for, end at binde dem i husleje. Det er noget jeg har lært gennem årene. Og so what dine gæster skal sove på en madras i stuen? Bliver det mindre hyggeligt af det?

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 10:42

Vi har valgt at købe 4-værelses ejerlejlighed på 108 m2 tæt på Kbh.

Men hvis jeg stod i dine sko, ville jeg klart købe. Især når det er så vanvittig billigt i dit område (selvfølgelig bliver det dyrt hvis det er faldefærdigt, men forudsat det er i god stand).

Andel ville jeg aldrig pille ved :)


Hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 11:02

Kort og godt... Køb hus.

Det er en god tid at være køber i. Et hus virker som et stort spring, men er det ikke, set med mine øjne.

Jeg var 19 år da jeg sammen med ex kæresten købte en gård. Vi gik dog fra hinanden efter et par år og som 21 årig købte jeg mit eget hus. Det har jeg aldrig fortrudt.

Hvis du ikke selv er den store handyman, skal du sørge for at købe et hus, som er i rimelig stand. Det er nemt hvis energikilden er f.eks naturgas istedet for brænde/pille/oliefyr, da gas stort set bare kører af sig selv.

 

Det er guld værd at din far kan gå til hånde, men man skal tage med i sine huskøb overvejelser, at det koster en del at sætte i stand, så selv om hjælpen er gratis, er materialer noget der hurtigt løber i vejret.

 

Jeg solgte mit hus efter 7 år. Det havde ikke overrasket negativt på noget tidspunkt, og selv om jeg solgte i nedgangstider fik jeg 450.000 kr fri efter salget, som kunne lægges i den gård, jeg idag har sammen med min mand.

 

Så jeg giver din far ret. Go for it. Det er kun en fordel at du er single, så bliver huset dit, og du bliver ikke tvunget til at flytte/sælge, hvis en kæreste bliver til ex-kæreste.

 

Hilsen Ane

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 23:42

efter at have boet til leje i de sidste 5 år, valgte vi i sommer at købe en mindre ejendom

nu havde vi så en dum udlejere, så springet var nemt for os.

og sikke en frihed man har - og en rolig hverdag.

 

ja det koster noget at have egent hus, men her ved du hvad du lægger dine penge i. bor man til leje, ja så er det hele spilt når man fraflytter. Du får jo ikke noget til gengæld når du fx maler, fikser noget i lejligheden. det er ikke til din fordel, men udlejeres

 

du har sikkerhed i dit hus. og det er en invistering



1
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 13:53

Anja: Sådan synes jeg ikke du kan sætte det op. Jeg kender mange der har tabt store summer ved huskøb fordi de af en eller anden grund har måtte flytte hurtigt igen. Så jeg synes det handler lidt om hvor man er i livet. Og selvfølgelig kan det gå begge veje, men et huskøb er på ingen måder en sikker investering.

 

Derfor mener jeg ikke nødvendigvis man spilder penge hvis man lejer, da man også har mange friheder og en betydelig mindre risiko.

4
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 22:22

Leje er penge ud af vinduet.

 

Alle penge du poster i en ejerbolig, får boligen til at stige i værdi. Jeg synes en god tommelfingerregel er, at hvis man har økonomisk overskud til at købe, så gør det.

Leje er penge lige ned i udlejers lomme.

 

Ja, der er risiko forbundet med køb. Min lejlighed er fx købt, mægler sagde at taget kun var 6 år gammelt, så det skulle ikke skiftes længe!

To år senere begynder det at dryppe ned hos beboeren der bor øverst. Vi får en fagperson op på taget, der kan fortælle at det er den værste gang byggesjusk han længe har set, der er brugt forkerte, ulovlige materialer, og zinken er ætset væk pga dette, og hele undertaget skal skiftes.

 

Kæmpe omgang at få lagt nyt tag, det kommer til at koste knaster hver måned. Men det er aldrig penge ud af vinduet, for de penge giver lejligheden en langt, langt højere værdi, så du i sidste ende faktisk tjener på det.

 

Køb er en investering, så nej, det er ikke smart hvis man tænker kortsigtet. Men langsigtet er det det "bedste", igen forudsat at man har økonomisk mulighed for at købe i første omgang.

De penge du poster i et køb, øger værdien. De penge du poster i leje, går til udlejers røde bøffer om lørdagen :)

 

Og så har du så meget frihed. Da jeg lejede et kollegieværelse måtte jeg jo ikke engang banke et søm i væggen; men i egen lejlighed må jeg lave præcis hvad jeg vil, der er ingen der ånder mig ned i nakken, og jeg står ikke til ansvar for noget når jeg flytter.

Jo pænere stand jeg holder det i, jo flere penge kan jeg få ved salg, så det er selvmotiverende at passe ordentligt på det.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
5
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 01:52

Sophie Der findes da masser af eksempler på boliger som har mistet værdi f.eks gennem en årrække op til nu (hvor det så måske så småt er ved at vende) men dem der har købt/solgt over den periode har altså ikke nødvendigvis oplevet at deres bolig er steget i værdi. Desuden kommer det også an på hvad og hvordan man renoverer om det ligefrem øger boligens værdi er jo ikke sikkert.

 

Som lejer putter man heller ikke bare penge i en andens lomme man får altså noget for de penge, og man får også fralæggelse af ansvar for forskellige reparationer og vedligehold ved boligen som ejer sørger for. Derfor har jeg aldrig forstået holdningen med at man bare putter dem i andres lomme, det synes jeg bestemt ikke. Viser huset sig at være fuld af svamp, dårligt tag osv. kan man bare opsige sit lejemål og flytte, som husejer kan man risikere at stå med en kæmpe udgift.

 

Når det er sagt kan køb være en god investering, men igen mange kommer også ud af deres hus med stor gæld. De havde nok været bedre tjent med en lejebolig

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-01-2015 21:32

Man skal selvfølgelig være fornuftig når man køber - og se sig for og vide lidt om hvordan markedet er på det pågældende tidspunkt. Det står jo en frit for at undersøge hvordan priserne har udviklet sig i det pågældende område i længere tid, og i øvrigt være økonomisk fornuftig.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider