Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Flytining MED hest til Norge
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 09:29

Hej da vi går og snakker lidt om at flytte til Norge er der et stort spørgsmål der presser sig på. Hvad koster det at få transporteret hesten til Norge (ca halvvejs oppe i landet) og hvad mere end vacciner og et besøg af dyrlægen inden afgang skal der til?

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 flytte med hest til Norge
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 16:23

Hej

Når det gjelder transportkostnader så må du høre med en som transporterer hest, det går transport fra Danmark til Norge, og det går transport i Norge, fra travbaner til travbaner. Slik jeg gjorde da jeg flyttet til Danmark, da hadde jeg 8 hester med var å leje bil fra Danmark som tok alle mine hester med. og det samme da mine hester flyttet fra Danmark til Norge igjen.

En ting som er viktig for deg, få en fast adresse i Norge før du flytter, hvis ikke så må du betale kjøttavgift og 25% moms av verdien på hesten.

Men får du en fast adresse i Norge så er hesten flyttegods og du sparer 5000 i kjøttavgift samt moms på verdien av hesten.

jeg vet det er en norsk som kjører transport Norge/Danmark og Danmark/Norge.

Men hvorfor ikke kjøre selv?

Det er også et papir arbeid en skal lave før en flytter hest over landegrenser. Som du skriver så skal det en dyrlege ut (distriktsvetrinæren her i Norge, men vet ikke hva han heter i Danmark)da det skal skrives ut en sunhedsattest og den skal ikke være eldre enn 48 timer når dere tager avsted, så skal der fylles ut import og eksportpapirer, og jeg antar at dyrlegen som sjekker hesten før avreise sendet melding via traces til mattilsynet i Norge hva tid hesten reiser samt reiserute og hvor hesten skal stalles opp.

Men det er riktig dyrt å ha hest i Norge. Det var en her inne som flyttet til Norge i fjor, du kan prøve å lete efter henne, hun flyttet til Oslo, og jeg mener hun het Anita og hun tok sin hest med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Transport af hest
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 15:22

Hej. Ja det var mig som flyttede til Oslo med hest :-)

 

Altså hestepasset skal selvfølgelig være iorden og hesten skal være chipmærket. samt du skal være registreret som ejer (ting jeg ikke helt havde iorden)

 

Hvis du går ind på toll.no kan du finde et skema som hedder: flyttegods og på denne hjemmeside kan du også læse hvad det kræves for at få hesten med ind.

 

Du skal IKKE betale nogen ting for at få den med over grænsen hvis det er som flyttegods (Nordmændene har ikke selv styr på disse regler og jeg ventede 3 timer i den norske told da de mente jeg skulle betale 5000 plus 25% af hestens værdi, men det skulle jeg ikke).

 

Jeg fik KGH shipping til at lave eksportpapirer til mig (sejlede fra Frederikshavn) Kommer an på hvorfra du sejler, hvem der skal lave dem.

Mener ikke jeg har fået lave importpapirer. Men det kan du undersøge

 

I Norge hedder det mattilsynet (i dk fødevarestyrrelsen) men mener heller ikke det var nødvendig at melde det til dem. Men ring til dem og hør.

 

Ja og så er der at den skal sundhedsgodkendes af en veterinær som du finder nummeret på inde på sundhedsstyrrelsens hjemmeside.

 

Jeg kørte med Palle Iversens hestetransport herop hvilket var helt fint. Det koster 5000 + moms

 

Har også fået anbefalet Per oddberg som koster ca 4000 mener jeg. en meget god ide at undersøge transporten da man kan høre mange frygtelige historier om visse vognmænd

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider