|
|
| en god handel? |
|
|
Jeg skal for første gang i mange år sælge en hest og er efterhånden helt rundtosset efter at have læst en masse rædselshistorier og handler som udviklede sig helt katastrofalt. Så jeg kunne godt bruge en liste over gode huskeregler ved handel, feks: handelsundersøgelse og røngten: hvis dyrlæge og hvor omfattende? forsikring og transport: hvordan er det lige med overtagelse sf forsikring og hvornår overgår hesten reelt til andres ansvar? pas og parpirer: hvordan ejerskifte, hvornår skal de overdrages til den ny ejer ect? Skjulte fælder: Alle de små ting som ikke lige står på kontrakten/ i loven ect. Hvad skal man sørge for, hvis man vil dække sig ordenligt ind? Hesten er efter mit bedste vidne sund og rask, 5 år gammel, forsikret /liv og syge) har ingen skader haft, og ligger i 80.000 krs klassen. Hvor annoncerer i? hvad skal en annonce indeholde? og ikke mindst: hvordan sikrer man sig bedst som sælger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En sikker handel |
|
|
Puha godt jeg ikke står og skal sælge hest. Jeg ville uden tvivl få en advokat til at skrive en kontrakt. Handelsundersøgelsen foretages af en af køber valgt dyrlæge. Hvis hesten fx står på sjælland og køber bor i jylland, kan køber vælge en dyrlæge på sjælland, bare det ikke er sælgers dyrlæge. Købers egen dyrlæge må i givne situation kunne henvise til en dyrlæge i området. Køber betaler såfremt hesten godkendes og sælger såfremt den ikke gør. Syntes bestemt at I skal have røngten af ben, hals og ryg så der ikke kan komme noget bagefter. Du skal i hvert fald skriftligt opfordre køber til det. Du har oplysningspligt men køber har undersøgelsespligt. Så har du opfordret køber til det men køber fravælger det er du bedre stillet såfremt hesten skulle få rygproblemer el. lign. Jeg vil faktisk også anbefale og dyrlægen ser hesten under rytter. Så kan han se adfærd, høre vejrtræking osv. Hesten overgår til købers ansvar når hesten er godkendt ved dyrlægen. Normalt mødes man ved dyrlægen og sælger står for tranporten der ud og køber hjem. Såfremt du kører hesten hjem til køber, tror jeg stadig at det er købers ansvar. (Få det i hvert fald skrevet i kontrakten at når hesten forlader dyrlægen overgår den til købers ansvar og forsikring) Passet bør du have med til undrsøgelsen og give til køber. Ejerskiftet sender du med posten efter undersøgelsen. SKRIV ALT ned omkring hesten. Alt hvad du har oplevet ved dens adfærd også selvom du ikke syntes det er væsentligt. Fx hvis den bare en enkelt gang lagt op til noget der minder om gjordkrampe uden at være det, så skriv det ned. Pas på med at "love for meget" i annoncen. Hvis du fx skriver at hesten er trafiksikker. Tænk hvis dyret så bliver bange for en lastbil med hænger som kører for hurtigt og tæt på med den nye ejer. Så er verden desværre sådan i dag at der kunne blive en sag ud af det. Stol på din mavefornemmelse og er der det mindste tvist ved dyrlægen så pas på. Har en venindes hvis hest blev påtalt at "gå forsigtigt" på højre volte i longen. Det er alt for ukonkret og ville kunne bruges til en sag senere hen ved det mindste hesten fejlede (eller ikke fejlede) Nævner køber noget med vilkår, forbehold eller købelov så find en anden køber! Tror at Ridehesten og Eurohorse er de bedste sider at vælge. Held og lykke med salget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ud fra det, du umiddelbart skriver, så tillader jeg mig at gå ud fra, at du skal sælge din helt private ridehest - altså at du ikke kan betragtes under kategori erhvervsdrivende på nogen måde og at hesten ikke er sat til salg hos en proff. Når det er sagt, så letter det op for en del ting  Jo du skal være ærlig, bestemt, og som udgangspunkt!! Men sælger du som privatperson til en anden privatperson - så har denne altså fuldt ud lige så meget pligt som du til at undsøge, det vedkommende påtænker at købe af dig. Sælger du til en proff. ligger et senere ansvar lidt lettere for dig. Men sørg under alle omstændigheder for at få skrevet i kontrakten, hvad der er købers pligter og rettigheder og hvad som køber evt. selv fravælger i forhold til handelsundersøgelse, som du naturligvis tilråder at køber får foretaget. Jeg vil ikke som ovenstående Annette sige, råde dit til, at du skal påtage dig et betalingsansvar, såfremt hesten ikke går igennem handelsundersøgelsen, fordi står det tillige skrevet i kontrakten, vil det kunne stille dig ringere på sigt, såfremt køber nogensinde fremkommer med en påtale/klage på det der er foretaget i forbindelse med handelsundersøgelsen, da man ikke så må kalde den valgte dyrlæge uvildig eller købers dyrlæge!!! Så vær obs. på dette!! Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012. Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handelsundersøgelse |
|
|
ja, den studsede jeg lidt over.... jeg havde egentligt planlagt at hesten skulle sælges via den stald som har ham i ridning, da jeg har meget travlt med arbejde og små børn ( det er derfor hesten sælges...) og jeg havde regnet med at få hesten tjekket med røngten, bøjeprøve ect. af min dyrlæge, så jeg netop kunne sætte hesten til salg med god samvittighed. Den der med "gå i gennem handelsundersøgelse" synes jeg nemlig er lidt åben, for hvornår er en hest "gået igennem"? hvis nu hesten er fuldstændig synd og rask, men har et overben eksempelvis, som dyrlæge jo skal bemærke, så kunne en potentiel køber vel bare sige, at hesten ikke er 100% og så skulle jeg side der med en dyrlægeregning igen igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handelsundersøgelse |
|
|
Det med betaling af handelsundersøgelse er lidt svært. Jeg ville ikke som køber betaler for undersøgelse af hest som jeg ikke ender med at købe.. Hvis hesten ikke har været i røngten før kan den jo fejle mange ting også kan køber smide 6000-7000 kr efter en handelsundersøgelse af en hest de aldrig kommer til at eje og ikke kan bruge til noget. Da jeg ledte efter hest for flere år siden var der to som dyrlægen fraråede mig at købe pga væsentlige fejl, den ene reagerede på bøjeprøve. Hvis jeg skulle have betale for de undersøgelser havde det været den dyr afærre. Sælger kan jo godt bruge undersøgelsen selvom en køber fravælger hesten. Så ved sælger hvad hesten fejler og kan sætte pris osv derefter. Vælger du at have hesten i røgten inden salg er det en anden sag for så ved du (forhåbentlig) at den er i orden. Også kan jeg godt forstå at du ikke vil betale for en ny undersøgelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Professionel stald |
|
|
Vær opmærksom på, at vælger du at få en professionel til at sælge din hest, er der højst sandsynligt tale om et forbrugerkøb. Du stilles altså væsentligt dårligere, hvis der senere bliver problemer. Normalt hvis en hest fx bliver halt efter køb, skal køber bevise, at hesten havde manglen ved købet. Er der i stedet tale om et forbrugerkøb - hvor du er stillet som prof - står du med bevisbyrden, hvis hesten fx bliver halt inden for det første halve pr. Det kan være meget svært at bevise, at hesten ikke havde skaden - eller bare kimen til den - da du solgte hesten.. Langt fra alt viser sig i bøjeprøve eller røntgen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hvis hesten er i komminsion, og trænes og vises frem for købere, men jeg er stadig ejer og sælger af hesten, er det så et forbrugskøb? jeg troede også, at det var købers status som betød noget? stalden hvor hesten er i ridning modtager et beløb af mig for at have hesten i ridning og vise den frem, men jeg er jo stadig den som skal modtage pengene og jeg er ikke momsregistreret, så hvorfor stilles jeg pludselig på samme vilkår som en professionel hestehandler? så vidt jeg kan se er den væsentligste forskel, at man ved civile køb kan indg¨en aftale om at forkortoe de to års absolutte reklamationsret, og relativ reklamationstid er to måneder. I forbrugskøb kan man ikke indgå aftale om at forkorte denne periode og man kan ikke skrive "købt som beset" Bevisbyrden er vel altid hos sælgeren det første 6 måneder eller ? så det eneste, jeg risikerer er at jeg skal forholde mig til købeloven?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handelsundersøgelse |
|
|
Jeg ville aftale med køber under hvilke vilkår en evt. handelsundersøgelse kan "dumpes", altså hvornår det er okay for køber at sige at de ikke ønsker at købe fordi de mener den har en fejl som dyrlægen skal nævne, men som regnes for at være ubetydelig. Aftal fx i hvilken rtg gruppen hesten skal være i for at hesten kan dumpes, om et overben er grund nok, om en forkert benstilling, manglende beskæring, manglende tandpleje osv er grund nok (det var lige ting som jeg kunne forestille mig der var folk som ville nægte købe bagefter ville bruge som begrundelse og så lade dig stå med regningen). Ellers vil jeg sige start med at sætte den til salg på Ridehesten og Everhorse, evt. HN
Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Købes: RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr RBH Brune gamacher str full
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| apropos |
|
|
røngten til handel... jeg går ud fra at hvis jeg bestiller en stadart handelsundersøgelse hos en kompetent dyrlæge, er der en række røngtenbiller hesten skal igennem. samt bøjeprøve og en alm. fysiologisk undersøgelse MEN..... Jeg har erfaring med at røngten kan være en tricky sag. jeg har personlig kendskab til heste, som tilsyneladende var "rene" i røngsten, men senere viste sig ikke at være det, da billedet skulle tages i en helt særlig vinkel for at vise noget... Hvis min hest erklæres "ren i røngten" er det vel knap en garanti på, at den rent faktisk er det? jeg ved snarthvad jeg skal gøre: sælge hesten meget billigt privat til dumpingpris hvor man kan sælge den "som beset" eller via en professionel salgsstald? Hesten burde være en hest i min. 60 - 80.000 kroners klassen, "ren" i røngten som 2 års, og har kun været halt pga. en hovbyld. Men ingen undersøgelse kan jo være fuldstændig sikker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røntgen |
|
|
Ja, det er noget bøvl. Havde selv købt en hest som var erklæret ren i røntgen. Jeg valgte at sælge den efter et par måneder da vi ikke passede sammen. Køber ville have ny røntgen hvilket var fint med mig - der burde jo intet være. Han valgte at få dem taget på samme heste hospital men af en anden dyrlæge. Det var en anmærkningen på de nye billeder fordi de var taget fra en lidt andet vinkel! Det var dog helt uden betydning og hesten blev solgt alligevel men det kunne også have gået den anden vej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er forbrugerkøb |
|
|
Hvis du sælger hesten via en salgsstald, er der pludselig tale om et forbrugerkøb. Bliver hesten syg inden for 6 mdr efter salg, skal DU bevise, at hesten ikke fejlede noget ved salget. Sælger du selv og som privatperson, er det KØBER, der skal bevise, at hesten HAVDE fejlen, da den blev solgt. Det er en væsentlig forskel, synes jeg.. Se linket her, hvor en advokat forklarer det www.heste-nettet.dk/info/3- koebstyper/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu kan det nok være at sagen har taget en interessant drejning: jeg har ringet til min dyrlæge for at bestille en klinisk undersøgelse med røngten af hesten inden den ryger afsted. MEN: min dyrlæge ville ikke røre det projekt med en ildtang, da hans erfaring er at det kan give både ham og mig en masse problemer! han mente, at hvis jeg skulle stå bedst i en evt retsag, måtte enhver undersøgelse af hesten kun foretages af købers dyrlæge! Hvis f.eks min dyrlæge finder hesten "ren i røngten" og sælgers ikke gør, kan det ende med en tvist, som koste mange penge. Og det kan nemt være en retsag, som ikke kan afgøres, da "ren i røngten" er en subjektiv bedømmelse, og som min dyrlæge sagde, kan et billede tolkes meget forskelligt fra en dyrlæge til en anden? Han mente ihvertfald, at han ikke skulle have noget af at være sælgers dyrlæge.. Så hvad skal man gøre? jeg ville jo gerne have god samvittighed, når hesten sendes afsted i ridning, men hvis en undersøgelse hjemmefra giver mig større problemer, så ved jeg ikke rigtigt? er der nogen derude, som har erfaringer i denne retning.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køber og røntgen |
|
|
Du siger til køber, at de skal foretage handelsundersøgelse med røntgen. Vil de kun have almindelig handelsundersøgelse, skriver du i kontrakten, at sælger har rådet køber til handelsundersøgelse, men at køber har fravalgt røntgen og dermed har frasagt sig retten til at reklamere over forhold, der ville være kommet frem ved røntgen.. Der er nok en bedre formulering i en af kontrakterne på nettet.. Men køber kan ikke bruge dine røntgenbilleder i en sag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overkskrift |
|
|
det som var min dyrlæges argument, er at man som sælger faktisk stiller sig dårligere, ved at have haft en dyrlæge til at undersøge sin hest? ment på den måde, at hvis jeg på noget tidspunkt har betalt en dyrlæge for at gennemgå hesten og han erklærer den ok, ja så er det faktisk information som kan bruges IMOD mig! og selv om det sådan set er en undersøgelse lavet for at tilfredsstille egen nysgerrighed... Røngtenbilleder har åbenbart en decideret negativ effekt, hvis det er mig som har betalt for dem, og som min dyrlæge nævnte, så er der ingen dyrlæge med deres sunde fornuft i behold, som vil fortage en undersøgelse for sælger, så længe der ikke er tale om en decideres tvist. Hesten har jo været i røngten som 1½ års, hvor OCD burde være opdaget, den har aldrig været halt eller hævet ( jo, halt en gang - havde jokket skoen af og op i hoven..) og har nu været redet i lige knap et år. Så hvis der er noget,bør jeg åbenbart lade en handelsundersøgelse af fremmed dyrlæge finde frem til det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Betaling |
|
|
de gange, jeg har købt/solgt hest har betingelserne været, t hvis hesten går gennem alm us og røntgen, betaler køber, hvis ikke, betaler køber røntgen, men ikke alm handelsus.
Vh louise
Lækker BH Zack/Royal Blend vallak f. 2011 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|