Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hvordan er det med lejeloven?
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 19:58

Hvis man lejer sit hus ud, kan det så være rigtigt at hvis lejer har boet der i over to år, så kan man faktisk ikke opsige lejemålet?


Hvis jeg nu selv ønsker at bo i mit udlejede hus, så er det ikke muligt fordi, at lejer har krav på at blive boende??! og det er kun hvis han misvedligeholder lejekontrakten, at man kan "smide" folk ud??


Mvh Nell




RODEO ER EN SAGA BLOT!


NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt korrekt
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 20:01

Det er fuldstændig rigtigt - og den eneste måde du kan opsige lejer er hvis du tidligere har boet i huset og nu ønsker at gøre det igen. Men vær opmærksom på at der er en meget lang opsigelsesfrist (1 år)


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lejeloven siger, at
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 20:06

Et lejemål, der strækker sig over 2 år kan ikke opsiges - nu har jeg kun erfaringer med det fra lejligheder, tror det samme gør sig gældende med et hus, men tror Lisbeth K har ret.


Så lav en kontrakt med max 2 år, hvis du skal fremleje.


Sys






Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!


Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uha....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 20:07

Du skal passe rigtig meget på, jeg har selv hus jeg udlejer, og har sat mig ind i tingene, og der er mange faldgrupper


Hvis du udlejer, uden lejekontrakt, er du virkelig på vildspor. Så har lejer ret til at bo der resten af livet....

Hvis i skriver lejekontrakt, så kan du ikke stille lejer dårligere, end lejeloven siger, så er det kompelet lige meget hvad i aftaler og skriver under på, lejer kan ALDRIG stilles dårligere end lejeloven.


Der kan laves tidsbegrænset lejemål, dette tidsbegrænsede lejemål kan max laves for 2 år. Dermed forstået, at du sagtens kan skrive, at du udlejer til vedkommende i 1 år, men skriver du 3 år, så gælder det ikke, og lejer har frit lejde til at bo der i evighed.


Der er kun 1 mulighed for at smide en lejer ud, og det er hvis ejer vil bruge det som bolig selv. Dermed har lejer så 1 år til at rejse i... Og du SKAL selv flytte ind så.

Derfor udlejer jeg kun på tid, altså i 2 år, og lejer skal fraflytte uden yderligere opsigelse, står der....


Hvis du eks får mulighed for at sælge det du udlejer, kan du ikke smide lejer ud, så er du nød til at sælge med en lejer i, og det er altså næsten umuligt at gøre....


Du kan ikke smide lejer ud, hvis vedkommende mishandler det lejede, kun hvis vedkommende ikke betaler lejen..... eller eks holder hund, hvis der står i kontrakten, at der ikke må være husdyr....


Hilsen Vibeke, højt fra Nord


Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 21:01

heller ikke forlænge et lejemål flere gange til samme udlejer, for så kan vedkommende heller ikke smides ud.


Lejeloven er lavet for at beskytte lejerne - ikke udlejerne.


Mvh

Line





Frelst... heldigvis ;-)


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 22:09

Jeg mener der er noget med, at der er forskellige regler alt efter hvor mange lejemål der er i ejendommen. Mener grænsen skiller ved 2 lejemål. Er der 2 eller under kan man godt opsige lejer med 1 års varsel og sige man selv skal bruge det eller sælge.


Men prøv at spørge ved en ejendomsmægler, de plejer at være sat godt ind i tingene, da de af og til kommer ud for at skulle sælge hus der er lejet ud. Lejeloven er en del af deres uddannelse.


Det er for mange år siden jeg læste lejeloven til at være 100% sikker.


mvh

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddd
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 02:38

Vi havde en gang et hus vi ville leje ud (for 9 år siden), for en kort periode, jeg mener at vi ville leje det ud i 3 måneder. Der var en der sagde til os at det skulle vi passe på med, for selvom lejekontrakten var tidsbegrænset, ville vi ikke kunne smide lejer ud, hvis lejer ikke ville flytte, når kontrakten udløb. Men om det passer ved jeg ikke.


Venlig Hilsen

Anni og Sava!!

Nu med kat.1 knabstrupper avlshingst.

Klik dig ind på vores hjemmeside og se vores knabstrupper

Dunkans knabstrupper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lejelov
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 14:49

Vibs 1: Lejer man et lejemål uden kontrakt, så er det ganske rigtigt at lejemålet er tidsubegrænset, da det kun er i forbindelse med en skriftlig kontrakt, at man kan aftale et tidsbegrænset lejemål. Mht. opsigelse, så er det fuldsændig ligegyldigt om man har indgået kontrakt eller ej - reglerne er nøjagtig de samme.

Endvidere er retspraksis sådan, at man skal tidligere have beboet ejendommen, før man kan opsige en lejer og selv flytte ind i det. Man kan altså ikke købe et hus og sige lejeren op, fordi man selv vil flytte ind i det.


Antor (Barnie): Om man kan opsige en lejer, når ejendommen afhænger af ejendommens status. Ejer du et hus med 2 EJERlejligheder, så kan man ikke opsige lejer. Men har man derimod en ejendom med status som 2-familiesjendom og du selv bor i den ene lejlighed, så kan man ganske rigtig opsige lejeren, da det så er en del af ejerens bolig.


Anni og Sava: Det passer ikke - en lejer kan smides ud, hvis lejemålet er tidsbegrænset til max 2 år. Man kan dog ikke smide lejeren ud før den fastsatte dato.


Mvh. Lisbeth (Statsaut. Ejendomsmægler & Valuar)


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nellbo....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 18:10

der er ingen, der siger, at du kun skal leje dit hus ud i max. 2 år (såfremt du er ejer af det). Du har lov til at leje det ud længere på en tidsbegrænset lejekontrakt, fx. 5 år, 10 år eller mere - og det er også muligt at aftale en gensidig opsigelse på min. 3 måneder for lejeren i den tidsbegrænsede periode.


Er du derimod lejer i en beboelsesejendom, kan du kun leje ud i max 2 år, jf. lejelovens regler.


Det, som man skal være opmærksom på er, at lejeren fraflytter, når tidsbegrænsningen udløber. Gør han ikke det, skal man anlægge sag ved fogedretten inden måned. Ellers overgår lejemålet på uopsigelige vilkår, dvs. man kan kun opsige, hvis lejer misligholder lejemålet, herunder mht. lejebetaling.




Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 JeanetteB
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 23:04

Du har IKKE ret, det er lodret forkert det du skriver


Hilsen Vibeke, højt fra Nord


Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 JeanetteB
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 08:53

Der er absolut ingen forskel på at udleje et hus og en lejlighed!!! Det er nøjagtig de samme regler og man kan under ingen omstændigheder opsige en lejer med 3 måneders varsel. Lejeloven er gældende for begge typer ejendom og her er reglerne altså de samme.


Som jeg har skrevet længere oppe er den eneste reelle mulighed man har for at opsige en lejer med et års varsel, at lejligheden er en del af ens egen bolig og man også selv bebor ejendommen.


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo, Lisbeth, der er kæmpestor
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 09:36

forskel. 2-årsreglen gælder KUN ved fremleje, altså når du bor til leje og gerne vil fremleje din lejlighed. Ejer du fx. dit eget hus, er du ikke bundet af nogen tidsbegrænsning. Loven siger blot, at man ikke må leje ud på mere byrdefulde vilkår end for de øvrige lejere i ejendommen - men har du et hus, har du jo ikke nogen "øvrige lejere", og lejer derfor heller ikke ud på mere byrdefulde vilkår, som en tidsbegrænsning er.


Denne 2 års-regel vedr. fremleje i lejeloven er noget, som folk typisk blander sammen med udlejning. Og det er IKKE rigtigt. Fremleje og udleje er 2 forskellige ting.


Man kan også sagtens aftale sig til en opsigelse i en tidsbegrænset lejekontrakt. Den må blot ikke være mindre end 3 måneder overfor lejeren og skal stå under § 11 i lejekontrakten.




Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 12:41

Mange tak for svarene.


Det gælder et sommerhus som er udlejet. Vi er på ingen måder kede af vores lejer. Men nu har de lejet det i to år og vi har ikke lyst til at opsige dem, men vi vil da heller ikke bindes til nogle lejere "resten af livet"


Vi har selv boet i det på et tidspunkt, men har aldrig haft adresse der, så det er lidt svært at bevise at vi har boet der.

Vi har ingen planer om at bruge det igen foreløbigt, da vi har rigeligt i at overskue vores projekt "genopbygge gård"


Jeg er lidt forvirret, men kan forstå at det er lejeren som klart sidder på magten, hvis de ønsker det


I min verden er det en total latterlig regel, og jeg havde forsvoret(sagt til manden, at jeg nok sku finde beviser mod hans påstand) at sådan var det ikke!!!! Men det ødelagde i lige tøser


Mvh Nell




RODEO ER EN SAGA BLOT!


NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eneste mulighed
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 13:37

Den eneste reelle mulighed du har er at lave en tidsbegrænset lejeaftale med dine lejere i f.eks. 3, 4 eller 5 år, eller hvornår dine planer siger du skal bruge dit sommerhus igen eller skal sælge det, og så holde fast på de må flytte til det tidspunkt. Hvis de bor i huset mere end en måned efter lejeaftalen er udløbet uden at du har opfordret dem til at flytte, hænger du på dem.

Tidsbestemte lejeaftaler er uopsigelige - dvs. hvis ikke I har aftalt noget andet kan hverken du eller lejer sige lejeaftalen op i den lejeperiode, der er aftalt. For dit vedkommende vil det være ligegyldigt, for du kan ikke sige din lejer op alligevel medmindre du selv vil flytte ind og bo i sommerhuset. Da det jo ikke er lovligt medmindre du er pensionist og har haft det i x antal år, så er det jo ligegyldigt. Det er i øvrigt ingen betingelse, at du selv har boet i huset tidligere - heller ikke i praksis. Det gælder kun for ejerlejligheder.

Tidsbestemte lejeaftaler kan også tilsidesættes, hvis ikke din begrundelse for at lejeaftalen er tidsbegrænset er tilstrækkelig god. Lejeren kan vente med at starte sådan en sag indtil de faktisk skulle være flyttet. Hvis tidsbegræsningen bliver tilsidesat hænger du i realiteten på dem til de selv vil flytte en gang eller huset skal rives ned.

Og den med de to år - det er den mest sejlivede myte på boligmarkedet. En fremlejetager får aldrig ret til en fremlejet lejlighed, ikke om de så bor der i 15 år, og en tidsbestemt lejeaftale kan være lige så lang det skal være. Det eneste der er med de to år er, at det er den periode hvor en lejer under visse betingelser har ret til at fremleje sin bolig.

Hvad med at drøne dine lejere ud og så lade et bureau udleje til turister indtil du selv får tid til at bruge dit hus igen - det er der ingen risiko ved.





0
0
Svar på denne tråd
 
 JeanetteB
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 14:26

Nu arbejder jeg som ejendomsmægler og er vant til at lave lejekontrakter og kender lejeloven ret godt.


Det er helt korrekt, at udleje og fremleje ikke er det samme. Ved fremleje forstås, at en lejer viderefremlejer en lejlighed, og her gælder at det maks. kan være for 2 år. Se lejeloven §70.


Vedr. en tidsbegrænset udlejning er der ganske rigtigt ikke sat en tidsfrist på i Lejeloven §80, men retspraksis er altså 2 år. Bliver lejeren boende i lejligheden 1 måned mere uden, at du som udlejer har gjort opmærksom på, at lejekontrakten er udløbet, hænger man på den og lejeren kan blive boende. Man kan også aftale sig til, at lejemålet kan opsiges i den tidsbegrænsede periode, men praksis er igen at lejemålet er uopsigeligt fra udlejers side i perioden. Det kan jo være svært at leje ud tidsbegrænset, hvis man som lejer hele tiden går og frygter at blive opsagt.


Mht. at leje ud på mere byrdefulde vilkår er det jo kun aktuelt, hvis man har en større udlejningsejendom. Og har man det er man vel heller ikke ude på at leje ud på andre vilkår. Eller er man????


Som jeg har skrevet længere oppe i tråden omkring opsigelse af en lejer i en ejendom med 2 lejligheder afhængig af ejendommens status og om du selv bebor ejendommen. Og som jeg skrev længere oppe, kan man ikke opsige, hvis de 2 lejligheder er ejerlejligheder, da de så opfattes som 2 forskellige ejendomme. Se lejeloven §82b.


Men reglerne i lejeloven er altså de samme hvad enten du udlejer et hus eller en lejlighed, medmindre det du udlejer er en del af den ejendom udlejer selv bebor og der ikke er mere end 2 lejligheder i ejendommen.


Her er i øvrigt et link til lejeloven:

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=20610


Men nu er det jo så et sommerhus det drejer sig om, og så er sagen jo lidt anderledes.


Man kan jo ikke bo permanent i et sommerhus, medmindre man har en dispensation. Typisk gives der kun lov til permanent beboelse i et sommerhus, når man har ejet sommerhuset i mere end 8 år og er gået på pension. Og lejerne her ejer jo ikke sommerhuset og kan dermed ikke opnå dispensation.


Lejeloven er ikke gældende i denne sag, da sommerhusene er reguleret af anden lovgivning (Se lejeloven §2) og jf. Sommerhusloven §1 må man ikke leje et sommerhus ud i mere end 1 år, medmindre man har fået dispensation til at benytte det som helårsbeboelse.


Her er et link til sommerhusloven:

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=49281#K2


Så sagen er temmelig enkel - I kan bare opsige lejeren, da de rent faktisk ikke har lov til at bruge sommerhuset som helårsbolig. De er dermed slet ikke beskyttet af nogen som helst form for lovgivning, da det de gør er ulovligt.


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dokumentation
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 15:37

Jeanette - hvorfor må en tidsbestemt lejeaftale ikke være under 3 måneder ? Jeg kan huske en dom fornylig - ganske vist et erhvervslejemål - hvor lejeaftalen blev forlænget med en tidsbestemt lejeaftale på 1 uge ad gangen, hvilket i øvrigt var i orden.

Lisbeth K - vil du være sød at dokumentere den retspraksis om de tidsbestemte lejeaftaler der er længere end to år, du henviser til. Faktisk er der en del praksis med både længere tidsbestemte aftale og aftaler, der er forlænget flere gange, hvor tidsbegrænsningen alligevel ikke er tilsidesat. Umiddelbart husker jeg nogle boliger på landet udlejet af Nordjyllands Amt fra den offentliggjorte praksis.

Så mener jeg faktisk du har vendt sommerhusloven om - Lisbeth K - det er ikke tilladt at udleje for mere end 1 år medmindre huset udlejes til helårsbeboelse - udlejning til helsårsbeboelse må du altså godt for mere end 1 år, at så lejer ikke lovligt må bruge huset til det det er udlejet til er uden betydning for om aftalen er omfattet af lejeloven.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth K
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 15:39

Godt forklaret til JeanetteB, jeg var lige ved at blive lidt sur over hendes forkerte svar....

Det er alt alt for let, at rådgive andre (forkert), når man ikke har en dyt forstand på det, det har jeg ikke forstået endnu, at man tør gøre.

Men det må jo være fordi man ikke selv får måsen i klemme...


Hilsen Vibeke, højt fra Nord


Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth ...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 15:40

nu har jeg vist ingen steder skrevet, at lejeloven ikke gælder, når man udlejer sit hus, blot at der er forskel på fremleje og at leje ud, og at det er årsag til evige misforståelser mht. 2 års-reglen.


Retspraksis med hensyn til tidsbegrænset udlejning på 2 år? Det vil jeg gerne se. Du må kunne henvise til nogle domme?


Du omtaler endvidere, at "praksis" mht. tidsbegrænsninger er uopsigelighed i lejeperioden. I de kontrakter jeg har gennemgået (og jeg har efterhånden set rigtig mange)har de fleste aftalt en gensidig opsigelse. Det meste normale er, at man har en såkaldt "fredningsperiode", hvor ingen af parterne kan opsige aftalen, men derefter er der en aftalt en gensidig opsigelse fra 3-6 måneder.


Og jo, jeg kender rigtig mange beboelsesejendomme, hvor man lejer ud på, for nogle af lejerne, mere byrdefulde vilkår, dvs. tidsbegrænsede kontrakter (ikke fremleje), mens resten af opgangen har uopsigelige kontrakter. Det findes i stor stil.


Jeg kender iøvrigt udmærket lejelovens bestemmelser, jeg har arbejdet med det i 20 år.


Vibs1: Jo, det er rigtigt, det jeg skriver.










Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 JeanetteB
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 15:44

Ifølge Lejernes LO, så har du ikke ret, og jeg ved godt, hvem jeg stoler på, da det er Lejernes LO som varetager problemer i udlejeøjemed.....

Jeg udlejer et hus, og kender absolut godt reglerne omkring det....


Hilsen Vibeke, højt fra Nord


Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har Lejernes LO
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 16:05

jo ikke altid ret. Det ved jeg fra mit arbejde.


Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 16:10

Lad os hver i sær gå i vores tro, eller viden... som udlejer er det nødvendigt, at jeg har styr på loven, hvilket jeg har.


Blot er det farligt, at modtage råd fra nogle, som ikke ved hvad de skriver, men sådan er det jo altid...


Hilsen Vibeke, højt fra Nord


Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pip09 ...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 16:35

de 3 måneder er ikke møntet på længden af tidsbegrænsningen, men på længden af opsigelsesvarslet.


Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nåh .....
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 17:28

opsigelsesvarslet - det er jo noget helt andet :-D


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lejelov
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 09:26

Åååhhhh - det er søndag morgen og jeg orker altså ikke lige at bevæge mig ned i mit kælderrum og grave efter lige netop den kasse mine domssamlinger ligger i. Jeg håber jeg er tilgivet, da sagen jo har taget en lidt anden drejning og vi jo rent faktisk slet ikke er inde i lejeloven, da det udlejede er et sommerhus. Så vores diskussion, JeanetteB, jo er lidt ubrugelig i denne sammenhæng.


Pip09: Jeg kan godt se, at det jeg skrev ovenfor er lidt kringlet, men jeg prøver lige at forklare mig lidt bedre.


Der står i lejeloven §2, at den ikke er gældende, hvis der er er andre love, der er gældende for området. Er vi enige så langt??


Da det er er et sommerhus, er der jo andre regler end, der er for bygninger til helårsbeboelse. For det første kan man ikke udleje jf. Bekendtgørelse om sommerhuse og campering mv. §1 (i daglig tale kaldet sommerhusloven) i mere end 1 år, MEDMINDRE det drejer sig om helårsbeboelse.


Et sommerhus må jf. Planloven §40 ikke anvendes til helårsbeboelse, MEDMINDRE ejendommen havde status som helårsbeboelse, da området blev udstykket til sommerhusområde og status ikke sidenhen er ændret til sommerhus, eller at ejeren, der bebor sommerhuset, er pensionist og har ejet sommerhuset/grunden i min. 8 år.


Jeg har sakset fra Planloven nedenfor:


§ 40. En bolig i et sommerhusområde må bortset fra kortvarige ferieophold m.v. ikke anvendes til overnatning i perioden fra 1. oktober til 31. marts, medmindre boligen blev anvendt til helårsbeboelse, da området blev udlagt til sommerhusområde, og retten til helårsbeboelse ikke senere er bortfaldet, jf. § 56, stk. 2.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra forbudet i stk. 1. En dispensation bortfalder ved ejerskifte, og når boligen ikke længere anvendes til helårsbeboelse.


§ 41. En pensionist, der ejer en bolig i et sommerhusområde, har en personlig ret til at benytte boligen til helårsbeboelse, når pensionisten har ejet ejendommen i 8 år. Retten til helårsbeboelse bortfalder dog, hvis der nedlægges forbud mod, at boligen anvendes til helårsbeboelse efter reglerne om boligtilsyn i kapitel 9 i lov om byfornyelse. Bestemmelserne i kapitel VII i lov om midlertidig regulering af boligforholdene finder ikke anvendelse på boliger, der benyttes til helårsbeboelse efter 1. pkt.

Stk. 2. Ved pensionist forstås en person på 67 år og derover, en person over 60 år, der oppebærer pension eller efterløn, samt en førtidspensionist i henhold til lov om social pension.

Stk. 3. En pensionists ægtefælle, samlever eller nært beslægtede kan sammen med pensionisten benytte boligen til helårsbeboelse. Efter pensionistens død kan ægtefællen, samleveren eller den nært beslægtede fortsætte med at benytte boligen til helårsbeboelse. Ved fraflytning bortfalder denne ret.

Stk. 4. Dør pensionisten uden at efterlade sig en ægtefælle eller samlever, har en anden person, der har haft fælles husstand med pensionisten, ret til at fortsætte med at benytte boligen til helårsbeboelse.

Stk. 5. Retten efter stk. 3 og 4 bortfalder ved fraflytning.


Så er vi nu enige så langt, at anvendelsen af et sommerhuse er reguleret af anden lovgivning, således at lejeloven ikke er gældende???


Og er vi enige om, at et sommerhus kun i særlige tilfælde kan anvendes som helårsbeboelse???


Udlejningen af det her omtalte sommerhus er altså ulovlig og ikke omfattet af lejeloven, MEDMINDRE sommerhuset havde status som helårsbolig ved sommerhusområdets udlægning og siden den dag har været anvendt som helårsbeboelse.


Det er jf. Planloven også kun EJEREN, der kan få dispensation til at anvende sommerhuset til helårbeboelse.


Altså må lejerne faktisk slet ikke bruge det til helårsbeboelse, og i tilfælde af at udlejerne opsiger lejemålet, så er lejerne ikke beskyttet af lejeloven.


Pyha, det er nok stadig lidt indviklet, men håber jeg fik det forklaret lidt bedre.....


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æbler & pærer
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 14:33

Jeg håber da du en dag får tid til at gå i kælderen efter din domssamling - og så synes jeg du skulle få de domme offentliggjort, da den offentliggjorte praksis ikke stemmer overens.

Med hensyn til planlov/ sommerhuslov og lejelov blander du æbler og pærer. Lejeloven er en privatretlig regulering, planloven er en offentligretlig regulering - der er ingen sammenhæng.

Lejelovens § 2 angiver, at loven ikke finder anvendelse i det omfang at lejeforholdet er omfattet af regler i anden lovgivning, f.eks. boligreguleringsloven eller landbrugsloven for så vidt angår opsigelse af visse boliger på landet, der træder i stedet for lejeloven for de områder de omhandler. Bestemmelsen handler altså om aftalens karakter ikke om ejendommens.

Omfattet af planloven er jo alle bygninger under den ene eller den anden form. At en bygning er opført i strid med f.eks. en lokalplan betyder ikke, at den lejeaftale der måtte være indgået om bygningen, ikke er omfattet af lejeloven. Hvis du ikke i din tid er stødt på erhvervslokaler indrettet i strid med lokalplaner, må du have set kælderlejligheder eller loftsrum udlejet til bolig, uden at være lovligt indrettet eller godkendt til beboelse. Du vil så også have konstateret, at om anvendelsen er lovlig er uden betydning for om lejeforholdet reguleres af lejeloven eller ej. Om ikke andet kan du konstatere at en bestemmelse som § 15 ville være unødvendig hvis aftalen i det hele faldt udenfor loven hvis brugen var i strid med offentlige forskrifter.

Sommerhusloven indeholder en bestemmelse om at aftaler der måtte være indgået i strid med bestemmelsen i § 1 anses for ikke indgået, men aftalen her er netop ikke indgået i strid med bestemmelsen, da sommerhuset jo netop er udlejet til helårsbeboelse.

Med hensyn til overtrædelse af planloven er den jo underlagt kommunalbestyrelsens tilsyn, hvorfor det er op til den lokale kommunalbestyrelse at give påbud og eventuel politianmeldelse, hvis man ønsker bestemmelsen overholdt - det tilkommer under ingen omstændigheder udlejer.

Så nej - det er vi ikke enige om.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Paragraf-ræs
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 18:43

Hold op hvor er i dog nogle paragraf/regel-entuiaster!!


Jeg må hellere give bedre info, var ikke klar over alle de "grene" sådan en lov havde, alt efter hvilket slags hus osv det er vi taler om!


Det er jo lidt svært at give et ordentligt svar, kan jeg godt se, når i ikke ved hvad det præcist drejer sig om.


Som skrevet et sommerhus.

Lejet ud som sommerhus og med dertil hørende vilkår og altså kun med ret til at bo der i sommermånederne. Lejer bor der evt hele året, det kan vi jo reelt ikke vide


Men det vil så sige, at de ikke er omfattet af lejeloven eller??


Er der forskel på hvis de kun benytter det som sommerhus(som de jo har lejet det som)

eller hvis de benytter det(bor der) hele året, selvom de har lejet det som sommerhus??

Altså udover at de bryder kontrakten i sidstnævnte tilfælde. Står de dårligere stillet fordi at det er et sommerhus, eller er det fordi de bryder loven med at bebo sommerhuset.


Jeg kan slet ikke finde ud af at få stillet spørgsmålet, mon i fatter det??




RODEO ER EN SAGA BLOT!


NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sommerhus
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 21:09

Det gør som udgangspunkt ingen forskel om det er et almindeligt hus eller et sommerhus du har udlejet.

Eksisterer lejeaftalen er aftalen reguleret af lejeloven, men hvis du har udlejet dit sommerhus til brug som fritidsbolig for en periode for mere end 1 år kan aftalen være "ikke eksisterende".
Hvis du gerne vil have dine lejere ud, kan du forsøge dig med at skrive til dem, at du er blevet opmærksom på at du ikke lovligt må leje sommerhuset ud for mere end 1 år, og at de derfor skal flytte - og så give dem en rimelig frist.

Er de lidt kvikke vil de påstå at I har aftalt - eventuelt ved din passivitet - at huset bruges som helårsbolig, det kan de formentlig have held med at bevise, og så er du lige vidt.

Jeg tør ikke gætte på udfaldet uden at have læst lejeaftalen og have set hvad der har været af kontakt mellem jer i den periode, de har lejet huset.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pip09...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 09:06

Jamen, det er jo lige netop det!


Man kan jo ikke leje et sommerhus til helårsbeboelse og ergo kan man ikke leje det ud for mere end 1 år ad gangen.....


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo da .....
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 09:37

Selvfølgelig kan man da det - det er da bare at gøre det.


Du forudsætter at man ikke kan leje noget ud til en anvendelse der er i strid med en offentligretlig regulering - det kan man da sagtens, og det sker hver eneste dag. Selv kommunerne udlejer sommerhuse til helårsbeboelse eller anviser beboere til sommerhuse, hvis de ikke kan finde andre boliger.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dispensation
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 10:14

Hvis en kommune lejer et sommerhus ud til helårsbeboelse, så er de inde og give en dispensation. Men det ved jeg selvfølgelig ikke om der er gjort i dette tilfælde.


Men hvis ikke, så er det da i hvert fald muligt at komme af med lejeren, hvis man altså virkelig vil....


Men nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men her i Vestjylland, hvor jeg arbejder, er der jo ikke ligefrem boligmangel. Så der udlejes ikke ulovlige kælderlejligheder i stor stil, og kommunen er meget obs på at sommerhusene ikke anvendes til helårsbeboelse. Og det er trods alt et af de meget store sommerhusområder, som vi har her i kommunen.


Jeg vurderer mange sommerhuse - også for kreditforeninger - og har indtil nu kun været i et sommerhus, hvor der var givet en dispensation på et år til at en ejer, som ikke var på pension, til at bebo sommerhuset. Men kun indtil de havde købt en ny helårsbolig. Ellers er det kun pensionister, der bruger dem til helårsbeboelse her i kommunen.


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunerne
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 11:10

Nu hører jeg hjemme i hovedstadsområdet, og ulovlig beboelse af butikker, kælderlejligheder, loftsrum, kolonihavehuse og sommerhuse er hverdagskost. Kommunen giver ikke dispensation fordi de anviser en lejer til at bo i et sommerhus, dispensationen kan - som du også selv har påpeget - kun gives til sommerhusets ejers brug til helårsbeboelse. Kommunen godkender heller ikke ulovlige kælderlejemål selvom de f.eks. betaler huslejen for en der er på kontanthjælp.


Jeg mener så ikke at du har mulighed for at bringe en lejeaftale om et sommerhus til ophør bare fordi aftalen er i strid med planloven, medmindre der ligger et påbud fra Miljøministeriet til ejeren. Da ville du sandsynligvis kunne opsige aftalen med begrundelsen "særlig magtpåliggende for udlejer", mod erstatning til lejer, medmindre lejer har været i ond tro.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunen
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 09:28

Jamen, jeg tror det kommer meget an på kommunen. Herovre er de meget strikse med ulovlige lejemål.


Men i dette tilfælde er lejeren, da i ond tro, da der i lejekontrakten står, at det udlejes til beboelse i sommermånederne.....


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider