Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Arlas tankbiler
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 10:46

Jeg havde her den 30 december en meget grim oplevelse med den hest jeg rider. Hesten en rigtig dejlig stor frieser og jeg var på vej over til en ridebane vi låner på den gamle skærup rideklub. Vejen vi rider på en en meget smal landevej med kraftigt hække og buske på begge sider. Jeg ser arla tankbilen kommer i mod os og signalere med en hånd over mit hovedet at han skal stoppe. Jeg signalere på livet løs. Der nemlig en stubmark 80 m længere fremme jeg gerne vil ind på da vejen som nævnt er meget smal. Hesten har normalt ikke problemer med lastbiler. Chafføren sænker farten lidt men slet slet ikke nok, men hele problemet er jo også vejen bredte. Det resultere i at da han kommer forbi os bliver min stakkels hest så rædselsslagen og sætter sig fuldtstændigt på numsen så jeg kan se begge hendes forben strakt frem. Jeg føler hun er ved at vælte med mig og at hun samtidig vil vende rundt og flugte. Jeg får hende forhindret i dette, hvilket næsten også ville have været umuligt. Hun rammer lastbilen med siden af bagparten der lød et metalisk bump. Mirakuløst kommer vi op, frem og videre men er som sagt meget rystet begge to. chafføren har set i bagspejlet at hesten var ved at vælte og høre bumpet så han stopper og kommer ud... Det skulle han komme til at fortryde.. Jeg spurgte ham hvordan han i sin vildeste fantati havde forstillet sig at det han havde foretaget sig skulle kunne lade sig gøre om han da ikke kunne se at der ikke var plads til både en hest og lastbil på den smalle vej om han da slet ikke havde set mine advarelser og fagter jeg havde lavet til ham. Havde det været en personbil havde han jo været nødt til at stoppe. Jeg var selvfølgelig meget rystet, havde set mig selv under lastbilen eller hesten. Jeg tror også chafføren var det, men hans latterlige kommentar om at jeg skulle blive væk fra vejene med min hest hvis den ikke var vant til traffik. hidsede mig i den grad op. Ingen hest ville have tolereret en kørende lastbil så tæt på. jeg tror jeg kunne have rørt tanken hvis jeg havde rakt ud efter den. Jeg ringede til arla og fik fat i Keld Højgård som var direktøren for distribution af tankbiler i danmark. Han var meget pro arla i starten men jeg blev ved og gav ikke op. Jeg ved ikke hvad han bruger det til men jeg håber han bruger det konstruktivt. Jeg fortalte ham også at den vej jeg mødte tankbilen på. Der har chafføren ingen ærinder og at der lige er lavet ny omfartsvej mellem børkop og skærup, så det var fuldstændigt unødvendigt for ham at køre rundt med den kæmpe lastbil på de små veje. Jeg ved der er samme problemer med arlas tankbil omkring vamdrup rideklub. Hvor alle bliver advaret mod den fordi de køre hensynsløst. Det allerværeste er min lille pru. Hun er ikke typen der lige stoler på folk og det har taget mig tid og vinde hendes tillid. Så jeg håber vores forhold har taget alt for meget skade.


Det blev lidt langt, men det var dejligt at få det ned på skrift.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjo...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 12:36

men chaufføren har jo ret... Hesten må ikke være på vejen hvis den ikke er helt trafiksikker. Han har vel lige så meget ret til at køre det som du har til at ride der? Jeg syntes da bestemt det er en kedelig og uheldig historie, men chaufføren stopper op og går ud til dig hvorefter du nærmest overfalder ham? Han sænker farten, du mener ikke nok, men manden gør jo for så vidt intet forkert? I har mødt hinanden et uheldigt smalt sted...og så skriver du dog at du tror du kunne nå tanken på bilen hvis du rakte hånden ud. Så var der da lidt plads? Nu ved jeg godt at ovenstående er trukket skarpt op, og din hest normalt nok ikke ville reagere på trafikken. Men vi aner ikke hvor meget chaufføren kender til hestes reaktion, han tager dog farten af, og hvor fra skulle han vide at du vil ind på en stubmark længere henne? Og hvorfor skulle han ha' stoppet hvis han havde kørt i en personbil??? Jeg forstår du er blevet forskrækket, og jeg syntes det er godt der ikke skete noget med hverken dig eller hesten, men prøv at vende det om og se det fra chaufførens side? Syntes du så han gør noget "forkert" ud over at være et sted hvor der er smalt og uheldigvis møder en rytter? Han tager farten af og viser hensyn. Det kan ikke være chaufførens fejl at hesten bliver bange...




Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest er..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 14:54

nu pænt ligeglad med biler, trktorer og lastbiler der kører meget tæt på.. Så den holder ikke helt at ingen heste ikke ville have reageret..


Jeg syntes som Montana at du overdriver..






Stutteri Inger-Marienlund
0
0
Svar på denne tråd
 
 Man skulle nok have været der.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 18:20

Om chafføren havde sat farten mere eller mindre ned er ikke det afgørende for der havde stadigvæk ikke været plads. Jeg mente at hvis chafføren havde mødt en personbil havde han været nødt til at stoppe for de ville ikke kunnet have passeret hinanden så smalt var der. Det er jo netop essensen. Min hest er hvad jeg vil kalde traffiksikker, og jeg ved selvfølge ikke om alle ville have reageret sådan, jeg prøver bare at forklare mig. Jeg skal lige sige at chafføren bestemt ikke holdte sig tilbage med at svine mig til.


Er ikke helt så erfaren hestenet debatør så ved ikke om det her kommer to gange.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ret eller ej...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 19:24

Det er ikke strid loven at udvise hensyn i trafikken.


Desuden er det ikke kun hos dig Arla bilen eller andre uhensynsløse chauffører skaber problemer.


Det er el stadig tilladt at bruge hovedet OGSÅ selvom man kører i et stort køretøj der ganske vist er overlegen.


Synes de er nogen hensynsløse egoister uden tanke for børn, dyr eller andre på vejen.

Vi har netop haft meldt en kendings chauffør til det firma han kører for og forsøgt at lave en politi anmeldelse fordi han kører 60-80 km/t igennem en lille landsby!


en gang ramte han en hest fordi han ikke trakk ud i siden så der var plads til ekvipagen, den anden gang "overså" han en dame der gik med en barnevogn...


Men husk - du er taberen, det er dig der kommer til skade, for så længe de får lov kører de stadig med hovedet under armen.

Dig og din hest skal kun opholde jer hvor i er sikre.


Og så skal du IKKE holde dig tilbage med at klage, også selvom han gerne må køre som han gjorde trods det er Det hjælper at klage.


R.I.P Dejlige Cleo. Vi tænker på dig hele tiden, og savner dig enormt.

Kender du Lillegårdens Lucie, oldenborghoppe eft. Ruben?

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 20:25

Er enig med montana og inger marielund..


Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 08:33

nu er det jo lidt tid siden jeg tog kørekort - husker sgu ikke alt vel - men hesten skál anses som et køretøj - det er der vist ingen tvivl om


når to køretøjer mødes - ër det så ikke det køretøj der, på grund af sin form og brede, overskrider midterlinjen (eller midtet af vejen hvis ingen midterlinje) som skal holde tilbage hvis der ikke er plads til begge køretøjer??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bjarne1525
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:00

Korrekt, men der var jo plads... Hvis trådstarter skal række hånden ud og måske kan nå bilen, så er der vel plads??? Man skal vise hensyn til hinanden i trafikken, køre efter forholdene, manden tager farten af, man har begge lov til at være der, og de forhold er vel egentlig opfyldt her? Jeg mener stadig ikke at chaufføren kan gøre for at hesten bliver bange, han har jo vitterligt ikke forsøgt at skræmme den? Uheldig episode, det er hvad det er, og ingen har skyld her.





Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Når man tager kørekort...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 10:41

lærer man ikke om de fagter, som vi ryttere bruger i trafikken. En er f.eks at række armen ud til siden og op og ned for at signalere, at de skal tage farten af.


Man lærer til gengæld, at man skal tage farten af, og kører videre forbi hesten, og det var også det, som han gjorde.


Det er en særdeles ubehagelig oplevelse - og sikkert for jer begge. Hverken dig eller chaufføren har skylden, og ingen af jer skulle have svinet hinanden til.


Jeg ved dog med mig selv, at hvis jeg bliver meget forskrækket, så bliver jeg også sur, og det kan være det, der er sket for jer begge.


Et er, at chaufføren ikke er tankelæser. Han kan ikke vide, at du vil og kan komme ind på den stubmark 80 meter længere fremme.


Men som sagt en meget uheldig spisode, der heldigvis endte ud med, at ingen kom til skade. Men ingen af bærer skylden efter min mening. Du var dog på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, og det kan man ikke altid garderer sig i mod. Chaufføren gjorde blot det, som man lærer, når man tager kørekort, og kender han ikke til hestenes reaktioner, så ved han heller ikke, hvad han skal kigge efter...




Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(hesten med med det mest tjekkede vedhæng)
Fotografi * Webdesign * Sedoj

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at få det ud
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 21:45

Hejsa

Jeg rider ikke selv men har et par piger som gør, på trafiksikre heste, men jeg vil aldrig stole 100% på et dyr, uanset hvor god, rolig og trofast den er.


Jeg kan godt forstå din reaktion, men syns måske det er uheldigt du overfuser manden, han stopper jo trods alt for at sikre síg at du og hesten er OK, måske har han ikke opfattet dine fagter, men troet at passagen kunne klares ved at sænke farten. Han kender jo dog ikke din hest. Et eller andet sted kan jeg godt forstå han svarer igen, hvis du straks overfuset ham når han stiger ud af bilen, han er jo sikkert både bange og chorkerret helt lige som du.


Forhåbentlig har han lært af det, og forhåbentlig bliver andre Arla chauffører gjort opmærksomme ved det, men jeg tør ikke tro på at det hjælper.


Held og lykke med kontakten til din hest, håber ikke hun er blevet fysisk eller mental skadet at situationen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 trafiksikker
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 08:58

Nu er det jo de færreste heste som FØDES trafiksikre.


Jeg ved ikke hvordan de skulle lære det, uden at komme derud.


Det kunne også have været lille Lise på 8 år på vej hjem fra skole - vi ved vel alle at man i den alder IKKE kan holde en lige linje på cykel, men slingrer lidt fra side til side, trykket fra en stor bil hjælper sikkert heller ikke.


Hvis ikke bilen har et ærinde mener jeg helt seriøst ikke de bør have lov at køre på de små veje. Og som Bjarne siger, den store holder tilbage med mindre det lige passer med et logisk smuthul til den mindre.


:Pia




*


0
0
Svar på denne tråd
 
 heste og lastbiler..
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 17:25

jeg kan ikke helt forstå hvorfor du ser dig så sur på ARLA's lastbiler(og chauffører) ..de gør jo bare deres arbejde, og faktum er at hvis der er en gård på den vej som du red, eller i nærheden, så bliver han jo nødt til at køre den vej. -de kører ikke unødvendige omveje for at undgå smalle passager, da det simpelthen ville tage for meget tid (arlas lastbiler kører jo stortset i døgndrift )

..at du så ikke mener at i kunne være der begge er en vurderingssag, og han har jo så vurderet at det kunne i godt, (hvilket jo så også passer hvis du "måske" ville kunnet ha rørt tanken ved at række armen ud)..


..desværre er der utroligt mange ryttere som mener de har førsteret til at færdes på de små veje, som rider midt på vejen, sænker trafikken og bliver edder sure hvis folk ikke liige sænker farten til 10km/t fordi de skal forbi (ikke helt)trafiksikre lotte. -jeg bliver selv som bilist ekstremt træt af de ryttere som nosser afsted midt på vejen og vinker med arme og ben og skræpper op, faktum er at hvis ikke hesten kan klare at se en bil, traktor, ko, kat etc. så hold den dog i sandkassen.


..og så bare lige for at brokke lidt på andres vegne, så må man ikke ride på andre folks stubmarker, du ved jo ikke om den er med udlæg. (se bort fra dette hvis det er din egen mark )


-hilsen Gitte,(som støtter op om arla og landbruget -nogen skal jo gøre det)




mvh. Gitte & Tyran.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 17:54

synes nu også at du overreagere... og jeg undre mig over at du skriver at hvis det var en personbil SKULLE den stoppe - øøøhh hvorfor?? ejer du vejen??


OG at du skriver at ingen hest ville acceptere en lastbil så tæt på... hvor ved du det fra??


Selvfølgelig er det en uheldig oplevelse, og man bliver forskrækket osv... men jeg kan ikke se at chaufføren gjorde noget forkert.. han kommer endda hen for at se om I er okay ...


Du er ikke den eneste der har oplevet sådan noget... personbiler kører skisme heller ikke særlig pænt altid....


Har da selv prøvet folk i personbiler der ikke acceptere at man vinker og gør ved men bare suser forbi selvom hesten har set sig bange for en vandpyt eller lignende og nærmest er ved at springe ud på køleren ...


Det er nok noget man må tage med når man rider på vejene, også ellers prøve at få sin hest så trafiksikker som man kan... der kan jo altid være noget de kan blive bange for, det er jo et levende væsen..






Nu med den dejlige Wolle <3


Soya elsket og savnet. R.I.P dejlige hest!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 19:28

jeg har prøvet noget lign. der hvor min hest stod i sin tid..... han stod i st. restrup lidt uden for aalborg... for og komme fra den går han stod på hen til rideskolen skulle vi ride på en rimelig stor trafikeret vej og en bette en lign. den du selv red på.... min veninde er så en stykke foran mig på denne lille bette vej og min ellers trafiksikre hest ser denne arla lastbil... den går os fint nok og chauffør sænker farten... da lastbilen er udfor os vender min hest 180 grader og jeg vender ham frem igen mod min veninde(altså 180 grader igen) og i det det sker falder jeg af og fammer asfalten... men hest løber 5 m væk fa mig og hen til den anden side af vejen hvor græsser.... den episode kostede mig en tur på skade stuen og en tur i røgten men havde heldigvis ikk brækket ryggen som de ellers frygtede....


lige siden den dag har jeg kæmpet en kamp med min hest... han/vi er skrækslagne for lastbiler... og han er os for alm. små biler.... jeg har ikke redet tur i over ½ år før min kæreste begyndte og gå ture med mig og min hest.... jeg blev i en overgang nød til bruge hingste kæde og hingste bid på ham da han bare så skyggen af en bil, bus eller lastbilen tog tovet og løb hjem til stalden selvom vi kun skulld over vejen fo og komme på fold....



til jer der mener en hest bør være trafik sikre før de går på vej ka selv den mest trafik sikre hest blive bange når de bliver nærnmst frontalt angrebet af en lastbil å en meget smal vej....

og hvordan skulle den ellers blive trafik sikker hvis den aldrig serskyggen af en vej eller bil...


og ja Arla kører ikker serlig hensynfuldt der hvor min hest stod engang... er flere gange været tæt på og blive påkært af dem på vej ud til hesten i min bil....


En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Nu uden min dejlig norske skovkat Tornado... Kørt ned den 13 maj 2007....

Elsker dig verdens dejligste kat....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er vel ikke..
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 12:28

Arlas skyld at du ikke har styr på din hest.? Jeg ser virkelig ikke hvad lastbilchafføren har gjort galt i dit tilfælde, han sænkede da farten OG TOG DERMED HENSYN..






Stutteri Inger-Marienlund
0
0
Svar på denne tråd
 
 to lejre
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 12:58

Utroligt nok men denne tråd deler da folk i to lejre, jeg synes så det er rystende flere synes lastbilen kørte helt som den skulle.Hvis man kan række armen ud og nå lastbilen er den vel passeret rytteren med ca. 60 cm mellem hende og hesten (længere er mine arme ihvertfald ikke) dertil fylder hesten mere i bredden og rytterens ben endnu mere,så er vel nede på lastbilen er passeret selve hesten og rytterens ben med 45 cm afstand(jo jo ved godt det er ca mål) selv på cykel ville jeg synes det er for tæt på.


jeg kan godt forstå du blev rasende.

- og debatten om hesten er trafiksikker?, det er der ikke noget der hedder når det er dyr vi taler om, de er trafik vante og mere bliver de aldrig.


Ejer - af Silver Night, ponyen som ikke går ned på udstyr !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Arlas tankbiler
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 13:48

Vi har desværre også "fornøjelsen" af arlas tankbiler forbi os, og de kører bare ikke pænt.


Faktisk kører de så stærkt og tæt på, at jeg føler det ubehageligt at møde dem både gående og på cykel. Og på hesten rider jeg slet ikke ud på det tidspunt, hvor jeg ved de kommer.


Topmålet var dog da en bekendt kom gående med barnevogn og var nødt til at skubbe den væk fra vejen, fordi tankbilen kom så tæt på. Der blev der også klaget eftertrykkeligt.





Mvh

Mette, Macon & Luna


Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 13:57

Jeg slutter mig så til dem, der umiddelbart ikke kan se chaufførens fejl.. Jeg kan sagtens forstå forskrækkelsen, jeg har selv oplevet lastbiler tæt på på små veje.. Men jeg har aldrig oplevet en lastbil, der ikke satte farten ned, og mere kan man ikke forlange. Desuden har jeg selv valgt at ride ud på de små veje, dermed har jeg også valgt risikoen i at møde et køretøj tæt på..

At chaufføren stopper og tjekker op, synes jeg faktisk er rigtig pænt af ham, jeg synes også netop det maner det hensynsløse til jorden..

Selvfølgelig er hesten nød til at skulle i trafikken, for at blive trafikvant, men det må man jo så gøre under så sikre og fornuftige forhold som muligt, med en god trafikvant hest foran sig. Dog har jeg indtryk af at denne hest overordnet er trafikvant, den blev blot skræmt i situationen, det kan jo ske med levende væsner.

Men at brokke sig over, at bilen kører på pågældende vej og kunne have benyttet en omfartsvej i stedet.. Det kan da vist aldrig blive din boldgade?? Vi lever da vist i et frit land, hvor man må køre på alle offentlige veje..




Argumenterer du for begrænsninger, bliver det DINE begrænsninger!!





0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider