Ja de kære arabere er jo altid op til diskussion. Desværre er det efter hvad jeg har hørt primært i DK, at man langer lidt ud efter dem. I Udlandet skulle de fleste være meget mere positivt indstillet overfor araberen. (Ihvertfald efter hvad jeg har fået at vide)
Det kan jo være det har noget at gøre med janteloven. Det er da ikke helt utænkeligt. 
Jeg ved godt emnet ikke er oprettet med den intention at araberne lige skal have lidt hug. Men folk har oftest en holdning til arabere og blandinger heraf. Pga. hvad de er blevet fortalt af andre.
Meget af det grunder i fordomme og fordi man måske engang har set en dum araber et sted/ eller en araber man bare ikke brød sig om pga farven, knækket, bygningen eller noget helt andet.
Men har vi ikke alle sammen også set en dum/grim/ dårlig gående dv, fjordhest, haflinger eller whatever en race på et eller andet tidspunkt?
I det her tilfælde er det så ikke deres "iltre" temperament, der er oppe at vende. Men gangarterne.
Det er klart at det er meget få arabere, der vil kunne klare sig i toppen på grandprix niveau i dressuren, fordi gangarterne og størrelsen spiller en vigtig rolle for dressurdommerne.
Uden tvivl vil en velredet araber, der har bygningen til det sagtens kunne komme op og lave de samme øvelser som de højeste dressurklasser fordrer. Men de er ikke avlet til det formål. Til det formål har vi jo DV-heste, trakehner, hannoveraner mm til.
Men hvor mange mennesker har virkelig ambitioner, penge og talent til at komme helt derop?
Araberen er mange ting. Der findes dem med gode taktfaste og indundergribende gangarter, der findes dem, der har "energibesparende" gangarter til eksempelvis distance. Der findes stikkende gangarter. Der findes svævende gangarter med elastik.
Der findes dem med meget knæk og ingen knæk. Der findes meget robuste arabere med en meget muskuløs røv. Der findes spinkle arabere, der har svært ved at blive tyk. Der findes dem med en bred bringe eller en smal bringe. Der findes nogle med kraftige ben/hove og nogle med spinkle ben og små hove. Der findes arabere på 143 i stang og nogle på 165 i stang. Der findes dem, der nemt kommer op at køre. Men der findes så sandelig også dem, der kunne springe en bombe ved siden af uden de vipper et øjenbryn.
Kort og godt en araber er ikke bare en "araber". Der kan være milevidt forskel på ox-arabere og i princippet burde der være en araber til næsten enhver smag.
Der er skam også de arabere jeg ikke bryder mig om og der er dem jeg er helt forgabt i.
Jeg har så ofte hørt fra folk:
"jeg kan normalt slet ikke lide/fordrage arabere; men din er godt nok smuk/lækker."
eller folk som endelig har lært lidt arabere at kende;
"Jeg har bare altid hørt at arabere skulle være så vilde, men det er da ikke tilfældet her"
Det er SÅ typiske kommentarer, jeg bliver da glad for at høre dem. Fordi det netop har fået disse personer til at revurdere deres tidligere opfattelse af araberen. Men jeg er lidt ked af, araberne er ofre for disse sejlivede fordomme for det er min fornemmelse at det mest er opstået pga, hvad folk har hørt i sin tidlige start i hesteverdenen og ikke pga egne erfaringer.
Det blev så et lidt langt indlæg, håber i kom igennem og håber ikke jeg lyder alt for snerpet 
Jeg elsker araberen helt utrolig meget og for mig er hesteracen over alle fuldblodsaraberen.