|
|
| Underskrifter samles mod brandbæg |
|
|
Underskriftsindsamling mod brandbægere i DK!! http://brandbaegere.skrivunder.dk SKRIV under, hvis du synes vi bør gøre mere for vores heste og køer - planten er giftig og i hæftig fremstød, men den får lov at spræde sig. I England er den blevet forbudt, da giftsstoffet findes i honning og evt. mælk. Kræftfremkaldende hos mennesker blandt andet!
|
|
|
|
| dadada... |
|
|
underskirft ikke sat For hvor går grænsen!? Vi har så mange andre giftige planter!
Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min er sat. Så vidt jeg ved er det også lovkrav at fjerne Bjørneklo og jeg mener nu Engbrandbæger er lige så giftig.
|
|
|
|
| Sætter heller.. |
|
|
ikke min underskrift.. Så skal vi også have udryddet sort natskygge, der er mange gange mere giftig end brandbæger.. Hvis bare hestefolk gad bruge deres fornuft, så var planten heller ikke så udbredt..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation
|
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Hvis man skal forbyde alt der er farligt, så får i/vi rigeligt at se til.. Livet er farligt !! Man dør af det !!!! Jeg har haft mange brændbær på folden, det kom ihvertfald ikke fra naboen, men jeg lod dem stå og begge vores heste har det fint. Mit personlige valg var at jeg kunne fjerne dem, men gjorde det ikke. for almindelige fungerende dyr ved godt hvad der er giftigt og ikke giftigt. og de kunne ikke finde på at spise noget de ikke kan tåle. problemet er hvis man plukker det til dyret, så kan de ikke skelne mellen giftigt og ikke giftigt. og der kan det blive et problem. Hvor mange har mistet heste eller andet dyr, i 2010 påvislig, på grund af Engbrandbæger... ???? Jeg har persoligt ikke hørt om nogle ...
|
|
|
|
| Frivilligt...også at læse nedenstående |
| Forfatter:  |
Nina *Calliope* (Skriv besked) |
| Dato:  |
30-08-2010 14:27 |
|
Der er jo ingen der siger I skal skrive under. Men men men.... Hestene har ikke særlig mange chancer i hø og wrap da giftstofferne forsvinder og hestene ikke kan lugte de bitre stoffer. Så det er altså ikke kun ude på DIN mark du skal tænke på den "kære" plante... Her lidt information om brandbæger... Fra en anden tråd - en DØD hest: Så fjern dem dog Forfatter: krissr (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 4-08-10 16:55 Forstår slet ikke at folk tør at lade dem stå, fordi de mener at hestene går uden om dem. Min elskede alt ædene hest, døde i september 2009 af denne ækle plante! Dyrelægen regnede med at han havde spist omkring 30-40 kg. Jeg havde aldrig hørt om denne plante før, og ingen havde set den på folden! Når først man opdager at hesten er blevet syg af dem, er det allerede for sent. babyen døde dagen efter han blev syg! Så jeg synes at du skal til at få fjernet dem lige med samme! Læs her: www.landbrugsinfo.dk/Heste/Fodring/ Sider/ Heste_aeder_gerne_toer...aeger.aspx skal vi også op på 500 døde heste om året i DK?? Jeg prøvede at google på tysk også... Jakobkreuzkraut er brandbæger... der står flere end hundrede heste er døde af det og der findes spor af gift i honning og måske i mælk.... wissenschaft.toppx.de/tag/pferde/ Fra Hestenettet www.heste-nettet.dk/nyheder/4241/ Heste spiser gerne tørret eng-brandbæger Advarsel: Den står i fuld flor mange steder her sidst på sommeren, og udgør et alvorligt problem ved indtagelse, nemlig 100% dødelighed. Den trives især på sandet jord i grøfter, vejkanter og skovbryn. Men den ses desværre også ofte på ganske ordinære græsfolde. Og så er det nok de færreste der ved, at i tørret tilstand, spiser hesten hellere end gerne eng-brandbæger, men her er den dobbelt så giftig. Alene i England er der hvert år ca. 500 dødsfald, som vurderes at kunne tilskrives giftige planter, herunder eng-brandbæger, ifølge Derek Knottenbelt, som leder et forskningsprojekt om giftige planter i Liverpool. Problemet er, at heste gerne æder planten, især i indtørret tilstand. Når den tørrer, forsvinder nemlig den ellers så beske smag, som planten har i frisk tilstand, og gør planten ekstra attraktiv at spise for hesten. Men hvorfor skulle planten indtørre på folden, kunne man spørge sig selv? Når hesten ikke så gerne æder planten i frisk tilstand, er der netop en forøget risiko for at den bliver trampet ned på folden og indtørrer. Og i indtørret tilstand indeholder planten rent faktisk endnu flere toksiner end ellers, hvilket er endnu en lumsk faktor ved eng-brandbæger. Forgiftning hos hesten angriber leveren, og har næsten altid en dødelig udgang, med mindre hesten får væsketerapi omgående. De første symptomer på indtagelse af eng-brandbæger er vaklende gang og manglende ædelyst. Planten blomstrer i juli og august, men har vist sig fuldt levedygtig under milde vintre. I de senere år er planten i stigende omfang blevet spredt fra de mange brakmarker til nærtliggende græsmærker. Det anbefales derfor, at man graver planten op med rod eller evt sprøjter med ukrudtsmiddel. Husk evt. handsker, da planten kan give allergiske reaktioner. Biolog Dr. Peter Lutman fra England anbefaler imidlertid, at man fjerner planten om vinteren, men det kræver, at man er ferm til at kende plantens udseende, når den ikke står i flor. Der findes forskellige former for brandbæger: eng-brandbæger, almindelig brandbæger og vår-brandbæger. Fælles for dem er, at de alle er giftige for heste. Kilde: Ridsport
|
|
|
|
| Engbrandbæger |
|
|
Engbrandbæger har lige slået det op. og det er ikke de blomster jeg havde døbt Engbrandbæger hjemme hos os. vores er vist smørblomster, den går de også langt uden om. vi har ikke så vidt vides disse planter hvor jeg bor. Grundet er nok at vi IKKE har sandet jord på Lolland. men fed tung jord. Undskyld min fejlantagelse, men jeg tror stadig ikke at man kan forbyde planten !! Men tæt hvor vi bor døde en hest af at havde spist kartofleplanter, som også er meget farlige for heste.
|
|
|
|
| Smørblomst - Ranunkel |
30-08-2010 18:45 |
|
Hej SW Smørblomst er altså også giftig for heste....men vidst ikke i hø. prøv at google...der er også en tråd her på HN om Ranunkel...
|
|
|
|
| har kendskab til mange heste der er døde |
|
|
pga de skide planter...  Ja det er fint nok jeres heste undgår dem, som store planter på marken, men de undgår IKKE kimplanterne, og heller ikke de planter der er i HØ og WRAP... Og som mange andre planter bliver brandbægeren IKKE mindre giftig i tør tilstand, den er lige så farlig der...  Og så oplagres giften i kroppen og forsvinder IKKE igen, derfor tror mange, at deres hest IKKE er forgiftet af planten... OG klask har man en død hest... har set det sååååå mange gange i faget..  og den skide plante har fremgang i disse år.. ØV Så hvad forkert er der i at underskrive.. ??? Bare se, da bjørnekloen blev forbudt, hvilken hjælp det var..,.
Kram Else.
HUSK: Altid kontrakt, ALTID, alt andet er for dumt.. !!
Læs bogen: "Når kærlighed gør nas!" Jeg har et kapittel med i den.
|
|
|
|
| hvad?? |
|
|
Er SMØRBLOMSTER giftige for heste? Der har da været strøet ud over vores folde, hele mit liv. har heldigvis aldrig hørt om en hest der er blevet syg af at spise dem Men som en anden og så skriver, så tror jeg også hestene ved hvad de må- og ikke må, spise.
Mvh. L Nielsen. For where your treasure is, your heart will be also. There's no school like oldschool..And i'm the f*cking headmaster..
|
|
|
|
| Underskrift |
|
|
Jeg vil heller ikke skrive under. Jeg syntes simpelthen vores samfund er ved at være direkte latterligt mht. forbud mod dit og dat. Det er tilladt at tænke selv, også i forbindelse med at fjerne planter fra folden. Vi har både køer og heste, og både min mand og jeg rykker brandbæger op når vi støder på nogen på vores jord. Min overbevisning er dog at heste og køer godt ved hvilke planter der er giftige, og mht. hø og wrap tror jeg nu nok at dem der sælger sådan noget er opmærksomme på det. Nu hvor vi er igang med forbud osv vil jeg meget gerne have et forbud mod ukrudt generelt!?  Mvh Mette
|
|
|
|
| Smørblomster m.m. |
|
|
Ja, smørblomster er giftige. Jeg mener enda også de er det i høet (syntes jeg har fået fortalt at de er mere giftige tørre end frisk...) Jeg har skrevet under. Brandbægr er ikke kun giftige for heste. De er også for køer, får og mennesker. Skal ikke kunne sige om listen er længere, men det skulle ikke undre mig om den er. Jeg går mine folde igennem for alle de planter jeg kender og tager dem med jeg er i tvivl om. Dem jeg har sværest ved at holde nede er Ager Paderokken. Jeg er egentligt ikke helt klar over HVOR giftig lige den er. Nogen der ved hvor meget/lidt der skal til før de bliver syge af den? Jeg har heldigvis fået bund i Brandbægrene og er nu gået i krig med resten af byen *lol* Jeg samler dem sammen hvor jeg end går. Når i "luger mark" så er det en god ide at tage et par handsker på. Saften fra specielt Brandbægren svier noget så skidt hvis man får kløet sig i øjet eller lignende. Har oplvet rødmen og det der er værre  Ikke at pleje sine folde for at undgå de giftige planter, er for mig mindst lige så slemt som ikke at pleje foldene for at mindske ormepresset eller lade sin hest blive syg af mavesår fordi man ikke sørger for den får noget i maven jævnligt. Sorry, men i min verden er det ikke at give sin hest de bedste muligheder for IKKE at blive syg/komme til skade!
Mange venlige hilsner
Tine, Stald ES
|
|
|
|
| brandbæger væk nu |
|
|
jeg skriver gerne under, min hest var på dødens rand pga den ski.e plante, fordi det store, dyre, fine ridecenter hvor den stod opstaldet lige havde glemt at behandle for brandbæger, før de satte heste på græs, eller hvad man skal kalde 4cm grønt. selv havde jeg tømt den fold han gik i for planter inden jeg drog på 14dages ferie, men hesten var rykket til en forurenet fold, det kostede ham næsten livet(hvis ikke det havde været for helle drevsen) og ridecenteret var ski.e ligeglade, det kunne ikke være deres problem! hvis nu planten havde været forbudt kunne jeg have krævet erstatning iflg. loven, og måske fået dem til at betale dyrlægeregning og hans special foder resten af livet, men nej for hesten kan bare spise uden om! ja hvis den kan. jeg har set flere økomarker hvor planterne står mellem kornet, helle for ikke at købe det halm. man skal også fjerne bjørneklo og flyvehavre, man får endda en bøde, hvis der bliver opdaget flyvehavre på din mark, og planten er ikke engang giftig.
Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Bioanalytiker B.M.L.T
|
|
|
|
| Jeg undres ... |
|
|
Hvorfor skal der en lov til at få hesteejere til at sikre deres hestes vilkår. Det er enhver frit at tjekke sine hestes miljø og foder, og alligevel er der mange elendige hegn, folde hvor opstaldere betaler i dyre domme for hesten går i skyhøj ukrudt. Jeg ville hellere skrive under på at få en lov der sikre hestene ansvarlige ejere der ved noget om dyret, og dets behov. Og ikke mindst at udlejere ved hvad de faktisk laver. Dør en hest af bondens wrap, så er det da tragisk, men der kjan være så meget andet farligt i wrap/ hø/ ensilage, så selvfølgelig tjekker man det da selv inden man giver hesten det. Og til bekæmpelse kunne man jo fatte en sort sæk og et lugejern, det vil være langt mere effektivt end en underskriftsindsamling. Herre gud... der er da langt vigtigere ting i Danmark at lovgive om.
Team Rahmberg
Aalborg
Kan du ikke få solgt din hest ? Lad os træne og sælge den inden for 4 måneder. Vi har allerede potientelle købere, men mangler heste i alle prisklasser. Find os på Facebook
|
|
|
|
| Smørblomst, padderokke, brandbæger |
01-09-2010 09:43 |
|
www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showarticle.asp?ArtID=1457 her finder man oplysninger om smørblomst - det skulle ikke være giftig i hø, men på marken. Padderokke: Jeg har haft en pony for mange år tilbage som blev meget meget syg af dem - han lå ned da jeg kom hjem om eftermiddagen og det flød med vand og afføring ud af ham og han total våd af sved over hele kroppen. Dyrlægen sagde det var padderokke. www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showarticle.asp?ArtID=1461 - her et link om padderokke. Mht. brandbæger til jer som ikke ønsker at skrive under - problemet er jo at ikke alle luger planterne væk og der er åbenbart virkelig stadig er en del hesteejere som ikke ved at brandbæger er farlige. Jeg er personlig mest bekymret for at købe hø/wrap af en "ukendt" leverandør. Jeg undrer mig også at I har lyst til give jeres mening til kende når I ikke anser det som et problem. "Zap" da bare videre.
|
|
|
|
| skrievet under |
|
|
Jeg har også skrevet under - jeg er rædselsslagen over risikoen for at få hø med brandbæger i. Jeg ville ønske mange flere gjorde noget for at komme det stads til livs.
|
|
|
|
| Se det er.. |
|
|
et problem.. Men jeg forstår ikke hvorfor at hesteejere skal have stukket en lov i snotten, inden de indser at hov, den må vi da nok også hellere fjerne.. Det er almindelig sund fornuft at fjerne giftige planter, men ved godt at sund fornuft kan knibe ved hestefolk til tider..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation
|
|
|
|
| hvor er problemet.. |
|
|
For mig at se er problemet ikke brandbægrene på hesteejernes egne marker - min holdning er, at det er gårdejer/hesteejers eget ansvar. For mig at se er problemet, at de får lov at brede sig og dermed også lettere finder vej til vores HØmarker, hvor hesteejerne ikke kan gå og fjerne det (med mindre man da laver høet selv). Som sagt kan man sagtens gøre en forskel ved at forbyde planterne, det har flyvhavre og bjørneklo bevist. Jeg har skrevet under.
|
|
|
|
| Helt enig |
02-09-2010 21:18 |
|
Jeg er helt enig med Katja at hømarkerne fra ukendte leverandører - dvs. hvor man ikke ved om der har været brandbæger på - er det største problem. Men jeg har igen i de seneste dage hørt om hesteejere der overrasket siger - er det farligt? De har da stået der i lang tid...
|
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Skriver heller ikke under, for som mange andre skriver: Hvor går grænsen.. Der er langt flere heste der dør af butolisme, altså hvis der har været døde dyr i høet....Der er også heste der blir ramt af biler, sparket af andre heste i flokken osv osv.....
|
|
|
|
| Nok er bjørnekloen |
|
|
giftig, men kommunen gør intet hernede for at fjerne den, da ressourcerne ikke er der til det. Og det er vel ejers ansvar at særge for at hesten ikke kommer i nærheden af giftige planter?
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
|
|
|
| hmmmmmmmm |
03-09-2010 11:24 |
|
Det er da "fantastisk" at din kommune ikke overholder loven pga. manglende ressourcer... Mon man kan bruge det som argument som privat person?  Mht brandbæger - hvordan vil du sikre dig at når du køber hø at der ikke brandbæger i?
|
|
|
|
| Naboens brakmarker |
|
|
Jeg synes, at nogle af svarene i denne tråd er rystende! Man er mere bange for at få trukket noget ned over hovedet, end man er interesseret i f.eks. alle de heste, som står på folde op ad brakmarker, hvor brandbægre breder sig med lynets hast. Naboen til der, hvor vores heste står, har enorme mængder brandbægre på sin brakmark. De havde bredt sig til køernes græsmark - køerne gik uden om dem, og vores opstalder har nu fjernet dem på marken. Men han slår wrap på marken lige ved siden af - og når græsset står højt inden slåning, kan man ikke se planterne, som man kan på en nedbidt græsmark, hvor dyrene går uden om dem. Så ryger de i wrappen, hvor de ikke kan smages - og der skal ikke ret mange planter til, før de er dødelige. Vi er meget nervøse for, at det skal ske og så meget gerne et forbud, som tvang naboen til at komme det giftige stads til livs. Andre lande har indført forbud - men her i Danmark er folk så forskrækkede over at få trukket noget ned over hovedet, at man hellere vil udsætte heste for utrolige lidelser og død 
|
|
|
|
| Super indlæg Misser |
03-09-2010 14:26 |
|
Mange tak! Rart at høre der findes fornuftigte mennesker endnu...
|
|
|
|
| Tja.. Når man selv.. |
|
|
dyrke høet, så er det ikke noget problem at vide om der er giftigt planter eller ej.. Tænk alle de giftigt planter vi skal have startet underskriftindsamlinger imod og vi må nok hellere huske buske og træer når vi nu er igang  En oplysningskampagne ville nok være at foretrække..
|
|
|
|
| Oplysningskampagne |
|
|
En oplysningskampagne er en rigtig god ting  Det kunne nemlig også være godt at få sorteret lidt i farligheden ved de forskellige planter, som omtales. Smørblomster er giftige - ja - men de er ikke dødelige som brandbæger. De kan give sår på mulerne, fordi de ætser, men det kommer hestene over. Padderokke er heller ikke god, men heller slet ikke så farlig. Men nogle planter f.eks. brandbægre er så giftige, at de er dødelige. Og et forbud ville være skønt for de af os, som har hestene stående et sted, hvor enorme mængder brandbægre breder sig eksplosivt på naboens brakmarker. Det er da rigtig skønt for de af jer, som tilsynelanende ikke har nogen problemer. Men så vil I jo heller aldrig blive berørt af et forbud. Hvorfor så være så meget imod et forbud?  Og at inddrage buske og træer er vist at skyde over målet. Der er jo ikke så store chancer for, at f.eks. taks breder sig eksplosivt som ukrudt på markerne. Taks er jo ikke ukrudt, men en kultiveret prydbusk, som nok ikke lader sig forbyde. Her er oplysning om dødeligheden helt sikkert en bedre idé.
|
|
|
|
| Enig med Misser |
04-09-2010 20:09 |
|
En oplysningskampagne er en meget god ide! Der burde hænges plakater med billeder af planten i alle rideklubber o.l. måske kunne det hjælpe lidt på det. Til Annemettes indlæg - tillykke med at du er så heldig med at lave dit eget hø - det kan jeg indtilvidere også - men det fortsætter ikke i al evighed og jeg gruer for den dag jeg skal ud at købe noget hø af en ukendt leverandør. Det er bare typisk mange hestefolk kun at tænke på sig selv og have sit på "plads"....men er det en ok holding? Ikke efter min mening...
|
|
|
|
| Kun tænke på.. |
|
|
sig selv, det gør jeg ikke.. Men er I klar over hvilke ressurcer der skal til bare inden planten bliver forbudt.? Og hvor meget kontrol der skal til.? Næppe.. Og for det andet så vil jeg mene at en oplysningskampagne er mere rammende, samtidig med at man kan informere om andre giftige planter.. Men hvis I betaler gildet, så fred være med det.. Så bare indfør loven..
|
|
|
|
| Hvem skal sørge for |
|
|
At loven overholdes? Det giver ringe mening at vedtage love, som det i praksis ikke kan lade sig gøre at få overholdt. Stor Bjørneklo er giftig, men det er vild pastinak også- den er meget almindelig! Skal vi også forbyde snehvid og grøn fluesvamp? (Hvert år forgiftes folk af de to arter, da de ligner spiselige svampe fra Østen). Jeg har da branbæger i haven, men hvilken af de ret ens udseende arter, det er, der er giftigst- ved jeg ikke. Den ene art- er "mine" rådyr glad for, så det er nok ikke dén art!  Min temperede jungle er resort for insekter og fugle- og andet kryb. Fame om jeg vil tvangsindlægges til at krybe rundt med forstørrelsesglas, flora og giftsprøjte. I år så jeg ti ( heraf TO for mig helt nye arter) spændende humlebi-arter. Og genfandt Krumknivgræshoppe.  Hvis nogen uønskede planter spreder sig, så kan man jo overveje OM, der er gode grunde til det... (Overgødskning, monokulturer osv). Der findes flere arter ranunkel ("Smørblomst"), heraf smager flere arter grimt. De trives som regel på fugtig bund/god jord.
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
|
|
|
| Overholde loven |
|
|
Jeg forestiller mig, at hvis loven er der, vil man kunne komme efter folk med store brakmarker med et påbud, hvis de har mange brandbægre på deres mark. Jeg er også tilhænger af biodiversitet men jeg bryder mig ikke om,, når en bestemt art, som f.eks. dræbersneglen, bjørnekloen eller brandbægrene breder sig uforholdsmæssigt, fordi der ikke i miljøet findes andre arter, som kan holde tingene i balance 
|
|
|
|
| Misser.. |
|
|
ja, det er hvad du forestiller dig.. Måske I skulle undersøge lidt inden I bare sætter himmel og hav i bevægelse.. Vi snakker om en lov der først skal udformes, så godkendes af Folketinget og underskrives af dronningen.. Så skal vi have ansat flere mennesker (selvfølgelig en god ting), på Plantedirektoratet, som kan køre rundt og tjekke disse forhold ud.. Når de finder en med lovbrud, skal de så sende det hele til Sjælland, hvor straffen udmåles.. Prisen er i hvert fald på den forkerte side af en million.. Derfor mener jeg at oplysning er bedre, hvor der også kan oplyses om andre giftige arter.. Samtidig med det her, skal vi huske på hvordan I har tænkt jer at få loven ud til alle.? Vil I sende breve til alle husstande, fjernsyn, aviser osv.. Unægteligt vil der være nogen som hverken holder avis, ser fjernsyn eller gider åbne post der ikke er deres eget navn på.. Er det fair de får et hak i tuden.? Brakmarker findes ikke mere, men kaldes udyrket mark og skal slås af hvert år mellem Sankt Hans og september..
|
|
|
|
| Annemette... |
|
|
Hvornår er det rimeligt? Der kommer løbende en masse nye love - det er en del af vores samfund at sætte himmel og jord + dronningen i bevægelse - den procedure kan du vel ikke være imod? Og der bliver da ikke udsendt information til alle husstande, og kun kontroversielle love kommer i fjernsyn, aviser m.m. Hvorfor skulle man så pludselig gøre det, når det gælder brandbægre. De fleste love fungerer ikke på den måde, at politiet eller andre bliver sendt ud for at checke, om folk overholder loven. Det kunne være dejligt i områder med mange indbrud f.eks., men det sker bare ikke. Nogle steder - som f.eks. på trafik-, fødevare- og skatteområdet - laver politiet eller andre myndigheder stikprøvekontrol, men langt de fleste love kommer først i anvendelse, når der har været en anmeldelse. Derfor er det fri fantasi at forestille sig, at en lov mod brandbægre vil medføre en masse ekstra udgifter. Til gengæld ville den give en mulighed for at der kunne gives et påbud. Kun hvis påbuddet ikke bliver efterlevet, er det nødvendigt at sætte nogle ressourcer ind - og så er det vel også rimeligt, når vi nu taler om noget, som er dødeligt for heste? Bortset fra det synes jeg - som jeg hele tiden har skrevet - at bedre oplysning er en rigtig god idé. Det ene udelukker bare ikke det andet.
|
|
|
|
| Misser.. |
|
|
nu vil en sådan lov som I lige syntes er en super ide, falde under landbruget.. Og dermed skal Plantedirektoratet tjekke om det overholdes.. Sådan er det nu en gang.. Det er nemt at tjekke ved dem som alligevel får kontrol i ny og næ.. Men folk der aldrig søger støtte, skal der pludselig oprettes ny database til for at kunne holde styr på dem.. Der er jo ingen ide i at forbyde en plante, for så kun at gøre noget ved det hvis der kommer anmeldelser, hvor mange tror I helt ærlig melder naboen for at have brandbæger på sin mark.? Jeg tror næppe det er mange.. Jeg har intet imod love og regler, men syntes helt ærligt at krudtet skal ligges et andet sted end på en åndsvag plante, der har været her i tusinde af år, men pludselig vidst nok genere en lille gruppe mennesker.. Vi er ikke enige og bliver det aldrig..
|
|
|
|
| Planten slår heste i hjel |
06-09-2010 19:33 |
|
og generer ikke en lille gruppe mennesker... Vi behøver ikke at blive enige - men jeg kan da fortælle dig at naboer melder hinanden ved flyvhavre..og når der vanker en bøde kan vedkommende også lette rumpetten. Hvad er dit forslag så man kan købe hø uden at være bekymret for at der er brandbæger i?
|
|
|
|
| Mere oplysning |
06-09-2010 20:29 |
|
Heste æder gerne tørret brandbæger Af Landskonsulent Eric Clausen
I frisk tilstand undgår de fleste heste normalt at æde de giftige brandbæger. Men når planterne er tørret mister de den bitre smag, og ædes gerne af heste.
Findes der en del brandbæger i folden og disse bliver knækket af hestene ved deres færden rundt på marken, er der risiko for at hesten kommer til at æde disse tørrede brandbægerplanter. Ved græsmangel ses det også at heste æder de friske brandbægere.
Brandbægeren står i fuldt flor mange steder her sidst på sommeren, og udgør en reel risiko for hestene. Planten trives især på sandet jord i grøfter, vejkanter og langs skovbryn.
Brandbæger er meget giftige for heste og alene i England dør 500 heste årligt som følge af brandbægerforgiftning. Her i landet har der været akutte forgiftninger, men mere almindeligt har været snigende kroniske forløb.
Tilsvarende bør man være meget opmærksom på, om der er kommet brandbæger med i hø og wrapballerne, netop fordi hestene ikke selv kan fravælge de giftige planter når disse er tørret.
Symptomer: Et meget almindeligt symptom på brandbæger forgiftning er, at hesten vakler usikkert rundt, presser hovedet mod væggen eller trykker hovedet mod jorden, mister appetitten. Forløbet er ofte kronisk over flere måneder og ofte dør hesten eller må aflives. Ved blodprøver vil leverværdierne være forhøjet ligesom leverfunktionen vil være abnorm. Der er udført forsøg, hvor indhold af 10 % engbrandbæger i foderet, som bestod af lucernehø, har givet forgiftning indenfor 50-150 dage. I en dansk undersøgelse blev der observeret forgiftning hos heste, der blev fodret med 0,5 kg vårbrandbæger pr dag i 21 dage. Sidst bekræftet: 15-08-2008 Oprettet: 15-08-2008 Revideret: 15-08-2008
|
|
|
|
| Brandbæger i vækst |
|
|
Jeg fandt også den artikel af Eric Clausen, da jeg googlede Brandbæger. Og så faldt jeg også over denne oplysning fra 2007 skrevet af Hans Nørgaard med henvisning til bl.a. Forskningscentret for Skov og Landskab om "Den giftige brandbæger, som breder sig": Vår-brandbæger har spredt sig voldsomt i Danmark de seneste år godt hjulpet på vej af gentagne perioder med sommertørke, der har givet spiremulighed for vår-brandbæger og mange andre enårige, hvor den flerårige vegetation er visnet væk. Eng-brandbægers spredning de senere år kan ligeledes til dels tilskrives de varme, tørre somre, der giver en god frøoverlevelse og spiringsmulighed. Med indførelsen af brak i 1993 blev der så mange åbne arealer, at vår-brandbæger kunne spredes på landbrugsarealer i større omfang. Derfor må problemet med brandbæger-arter forventes at blive større de kommende år.
Så det er ikke bare en åndsvag plante, der har været her i tusinde af år, men pludselig vidst nok genere en lille gruppe mennesker..
|
|
|
|
|
|