|
|
| Edward Gal træner ... |
|
|
Tænk på "tremmegrisene" næste gang du sætter tænderne i et stykke sprødt bacon
|
|
|
|
| Hvorfor... |
| Forfatter:  |
Poivre ♥MM♥ (Skriv besked) |
| Dato:  |
13-08-2010 09:38 |
|
Hvorfor er det egentlig, mange top-ryttere underviser på volte. Som evt. engang i mellem bliver skiftet. Jeg er selv blevet undervist meget sådan. Og har ikke helt fundet ud af pointen? Også når longering (at gå på volte konstant) er så hårdt for hestens ben?
Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link
|
|
|
|
| kunsten |
|
|
for mig er kunsten ikke at kunne ride på volter, men at kunne ride lige ud. Ellers ser hesten dejlig afslappet ud og det ser ret fornuftigt ud.
VH Heidi
Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg, men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.
Lækker ruh.gravhunde han standard tilbyder paring til egnede tæver, Reg. DKK
|
|
|
|
| Edward Gal |
|
|
Tak for kikket! Han lyder meget tro i forhold til til noget clinics, du på et tidspunkt lagde ind her? Cirkelinemus 
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
|
|
|
| hensigt |
|
|
Tak cirkelinemus det er også mit indtryk og jeg giver dig fuldstændig ret i dine anskuelser i tråden om Heuschmann bla. dette når der ikke er tale om en form men en hensigt?  Hvad er hensigten med Gals undervisning, jeg mener ikke han på noget tidspunkt foregiver at hesten går biomekanisk korrekt. Han er i færd med at give rytteren nogle redskaber der kan hjælpe hende til at løse nogle af de ridemæssige problemer hun tydeligvis har. Jeg sammenligner det lidt med at "skole" en hund, hvis du ikke ligger et stykke arbejde i det, så er det synd for både dig selv og hunden. Forskellen er, som jeg ser det, at en hund er et rovdyr og appelerer derfor ikke på samme måde til "kvinders"og "rytteres" moderinstinkt og beskyttertrang, som en hest gør. Derfor bliver du af mange betragtet som en uansvarlig hundeejer såfremt du ikke har opdraget din hund ordentligt hvor imod du er "dyremishandler", såfremt du stiller krav til din hest  Karen
|
|
|
|
| Øhmmm. |
|
|
Poivre... Kan man longere en hest ligeud?*GGG*
|
|
|
|
| jeg ride ogsaa |
|
|
Syntes det ser ganske fornuftigt ud. Ang det med at ride volte, saa goer min underviser ogsaa saadan. Vi rider altid volte de foerste 10-12 min. Min underviser siger, at hvis du kan ride en volte 100% rigtig, saa kan du ogsaa ride alle de oevelser der findes. Han siger at den korrekte volte, er grundprincippet i alle oevelser.
|
|
|
|
| ligeudretning |
|
|
Jeg er af den opfattelse at på den størrelse volte, kan man sagtens være ligeudrettet
Ejer nu ENDELIG "et lille stykke af Danmark"
|
|
|
|
| gjhgkgbm |
SophieMJJ (Skriv besked) |
13-08-2010 19:46 |
|
ollie39: ja En hest skal og bør være ligeudrettet på denne slags volte. Rdiningen ser dejlig afslappet ud.
|
|
|
|
| he he... |
|
|
SophieMJJ Vi er enige....Jeg så bare for mig,at man løber med hele banen rundt,for at ligeudrette sin hest... 
|
|
|
|
| så galt afmarcheret |
|
|
Karen - dine fortolkninger af hundeverdenen er da bare HELT ude i hampen og kunne ikek være mere forkert. Samme 'kamp' har kørt på hundefronten bare for 10 år siden - man ER på den anden side. Jeg starter f.eks. i politihundeforeningen på søndagen for sjov og får at se, hvordan de arbejder. Da jeg ringer og melder mig til intro, siger den gamle træner med 30 års erfaring, (og dem har jeg diskuteret med, og de har også kaldt mig blødsøden hippie, der ikke stiller krav til min hund, da jeg sagde PRÆCIS det samme, som han nu siger til mig: Her bruger vi godbidder i træningen, og belønner når hunden gør det korrekt og vi ignorerer det, når den gør det forkerte. Din klikker meget velkommen - det havde vi også en der brugte sidste år !!!!! Ikke alt er fantastisk i hundeverdenen heller - men de gemmer sig RIGTIG godt af vejen dem, der laver svineriet (og så er der lige hele jagthundeverdenen) - modsat hvad der sker i hesteverdenen - hvor legaliseret dyremishandling er hverdag og så naturlig og almindelige, at os andre, der siger fra, bare har 'fastlåste holdninger' og ikke fatter, at man må stille krav til hestene  ja - træning skal der til både hvad angår hunde og heste - men det kan stadig godt forgå på en for dyrene ordentlig måde. Og sjovt nok har laaaangt de fleste i hundeverdnen inkl. de etableret foreninger forstået det budskab !!!!!!
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
|
|
|
| zzzzzzzzzzzz |
|
|
Søs problemet er, at der er forskel på hvad man definerer som overgreb. Jeg ser også af og til, hvad jeg ville kalde "overgreb" og "legaliseret dyremishandling" på nogle af de videoer og billeder som du og dine "trosfæller" sætter ind på HN. I din verden er det et "overgreb" hvis H.P. Minderhoud klapper sin hest på skulderen(zizi Top) eller hvis en hest i træningsøjemed/opdragelsesøjemed, bliver bedt om at at lave nogle ting der ikke er biomekanisk korrekte. Såfremt der inden for hundeverdenen kom en "Gerd Heuschmann" guru, som fandt ud af at en hund tager skade, hvis den lærer at gå på plads og lystre ved at fokusere på den forhåbentligt snart kommende godbid og derfor går på 2 spor og med sænket anspændt ryg og hovedet på sned, tror du så ikke han vil blive modtaget med en vis skepsis? Jeg hører ikke på videoen, at E. Gal. på nogen måde opfordrer til legaliseret dyremishandling og de "godbidder" som hans metode tilbyder, er at presset skal ophøre så snart hesten reagerer som man ønsker. Det er også det man oplever når man ser ham ride, specielt på Totilas, her er en hest der er fuldstændig fokuseret på opgaverne og den udfører dem med stor lethed og velvilje. Jeg vil pointere at jeg ikke udtaler mig om, hvorvidt den går biomekanisk korrekt. Den diskussion kan du tage på træning! Du skriver modsat hvad der sker i hesteverdenen - hvor legaliseret dyremishandling er hverdag og så naturlig og almindelige, at os andre, der siger fra, bare har 'fastlåste holdninger' og ikke fatter, at man må stille krav til hestene  Karen
|
|
|
|
| tralalala |
|
|
Jeg har ikke set hele videoen, men ang volte arbejde, så tror jeg netop at dette også er meget misforstået, overset og misbrugt redskab. Når man ser ryttere som rider "timevis" rundt og rundt og rundt og overbøjer sin hest i et alt for højt tempo, SÅ er det ødelæggende og IKKE spor opbyggende som det kan bør være. Som en sagde, så bør hesten netop være ligeudrettet på sådan en størrelse volte, balanceret ligeud-rundt, altså heste drejer som tangenter på en volte. Når den kan det, så kan man arbejde med bøjning, men moderat. På denne måde virker voltearbejde opbyggende, men det er klart at man som alt andet ridning ikke skal overdrive. Min egen træner bruger meget øvelserne som løsgørende og styrkende arbejde, men er der problemer rider vi på volte og løser dem. Bagefter tjekker vi om arbjdet er gjort godt nok ved at lave øvelser igen. Altså øvelserne skal virker løsgørende og styrkende, men er heste eks. meget spændt kan vi ikke bruge det til så meget, og derfor bliver voltearbejdet brugt i sådan en situation. Som udgangspunkt, er det dog ikke meget vi bruger voltarbejde meget, som på videoen, men vi bruger det eks ned af langsiderne, og ad midten ud til barrieren.
|
|
|
|
| pointen forsviner |
|
|
Du misser pointen i mit indlæg - du fremsætter nogle påstande som dels ikke hænger sammen dels er forkerte !!!! Jeg sammenligner det lidt med at "skole" en hund, hvis du ikke ligger et stykke arbejde i det, så er det synd for både dig selv og hunden. Fordi træning af alle dyr kræver et KÆMPE stort stykke arbejde over lang lang lang tid, er der ingen lov, der forskriver, at det stykke arebjde skal indbære, at man mishandler dyrene. Derfor bliver du af mange betragtet som en uansvarlig hundeejer såfremt du ikke har opdraget din hund ordentligt hvor imod du er "dyremishandler", såfremt du stiller krav til din hest. Forskellen på heste og hundeverdenen er, at 90 % af træningen af hunde i dag foregår på en HELT etisk ok måde med langt overvejende brug af POSITIV forstærkning (godbidder) frem for i gl. dag, hvor man man rykkede løs i snoren, og skubbede, trykkede og puffede dem rundt og op og ned, gav dem elshalsbånd på, pighalsbånd, kvælerhalsbånd m.m. Så at opdrage sin hund 'ordentligt', foregår altså i dag på en måde, som ikke giver hundene smerter, problemer med at få vejret, skader m.m. - mens måden der ofteste 'stilles' krav til heste på er helt uacceptabel og indbære at påføre hesten smerter, ubehag af mange slags, fratage dem muligheden for at se, trække vejret uhindret mm.. Det handler altså om MÅDEN det gøres på - ikke om at man træner, opdrager m.m. Men - jeg gentager - MÅDEN det foregår på. Da det er svært at komme uden om at bruge neg. forstærkning i hesteverdenen, stiller det høje krav til etik og moral hos træneren, og dette overskrides alt alt alt for ofte i hesteverdenen i dag. For ja brugen af smerter, det at forhindre dyret i at trække vejret uhindret m.m. i træning af dyr VIRKER !!!!! Men det gør det ikke i accetabelt.
I øvrigt du kan tro, at det svarede til MINDSTE en GH, da flere poppede op i slutningen af 90'erne og sagde, at man faktisk ikke behøvede at straffe uønskede adfærd, men kunne overse det og belønen den ønskede. At man kunen indlære en sikker og stabil apportering udelukkende gennem positiv forstærkning og ovenikøbet med alverdens genstande. osv. osv. Det satte en lavine i gang og folk var rystede over, at nogle mennesker var så frække at sætte spørgsmåls folks effektive træningsmetoder - for hej de vandt jo, og det gjorde vi ikke. At der var nogle der sagde at flere af metoderne faktisk var dyremishandling og frem alt, at nogle var så frække at påstå at hundene kunne lære PRÆCIS det samme med etisk forsvarlig metoder. Men heldigvis var der mange, der tog metoderne til sig - og ved VM i lydighed 2001 var det en klikkertrænet hund (altså en hund trænet med positiv forstærkning), der vandt for første gang. I dag tror jeg ikke overhovedet du kan vinde et mesterskab i Agility uden at have trænet med positiv forstærkrning. Men frem for alt, så er det STOOOORT at der nu trænes på denne måde selv i en politikhundeforening laaaangt ude på landet!!!!!1 Biomekanik er ikke relevant i hundeverdenen, da vi ikke sidder på dyrene, hiver dem i hovedet og på den måde maninpulere med deres bevægelsesmønstre. Mere biomekanik - hvis hesten ikke går biomekanisk korrekt, som du altså ikke mener EG stræber efter - kan man ikke kalde det for dressur. For fordringerne fordrer en hest, der går biomekanisk korrekt. Det er det helt fantastiske unikke ved FEI's fordringer - at de er nedskrevet i en tid, hvor de færreste talte om biomekanik, men ikke desto mindre havde man så meget føling og forståelse for hvad hesten var for et dyr at man fik nedskrevet et sæt regler der er helt og toalt i overensstemmelse med hestens biomekanik. Det er intet mindre end fantastisk og med al den cirkusdressur der foregår er vi godt i gang med at smide det barn ud med badevandet.
|
|
|
|
| som f.....læser biblen |
|
|
Og søs du læser det jeg skriver som en vis herre læser biblen. Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at E.G. ikke stræber efter at hesten skal gå biomekanisk korrekt. Jeg udtaler mig om den konkrete situation på videoen, som denne tråd omhandler og om at hans heste er meget lydige og at han er extremt god til at indlære signaler. Det er jo bare en lille del at den enormt store palet af redskaber, som han bruger når han uddanner heste. Jeg mener ikke det er "legaliseret dyremishandling" man ser på videoen og hesten har mulighed for at slippe for det pres der bliver lagt på den, ved at reagere som rytteren forventer. Det har den ikke ved den form for "overgreb" som jeg ser, der skyldes mangel på talent og dårlige fysiske forudsætninger, for at være rytter. Om hesten så tøffer rundt uden tøjlekontakt, i støvsugerform/tempo, med "tante rullelår" på ryggen, til dommedag, så slipper den ikke for presset . Dermed ikke være sagt at sådan en rytter ikke skal have lov til at ride. For mig er det helt i odren, så længe man vælger en hest der kan klare "presset" og så længe at man erkender hvad et realistisk ambitionsniveau er!  Du skriver hvis hesten ikke går biomekanisk korrekt, som du altså ikke mener EG stræber efter - kan man ikke kalde det for dressur. Jeg skriver dette Hvad er hensigten med Gals undervisning, jeg mener ikke han på noget tidspunkt foregiver at hesten går biomekanisk korrekt. Han er i færd med at give rytteren nogle redskaber der kan hjælpe hende til at løse nogle af de ridemæssige problemer hun tydeligvis har. og dette Jeg vil pointere at jeg ikke udtaler mig om, hvorvidt den går biomekanisk korrekt. Den diskussion kan du tage på træning!  Karen
|
|
|
|
| runde lår |
|
|
Og før jeg får skudt i skoene at jeg har fordomme over for folk med "runde" lår så vil jeg da gerne modbevise det ved at sætte dette billede ind at en af de mest beundringsværdige ryttere jeg har set. Hun er så vidt jeg er orienteret ansat hos Paul Schockemuhle. Ved ikke hvad hun hedder men hun får det bedste ud af alle de heste hun præsenterer og Hotline( på billedet)har ikke gået så godt siden hun viste ham frem som unghest. 
|
|
|
|
| Karen.. |
|
|
Hatten af for dig!! Og super ridning på billedet ovenfor  Mvh Kirsten
|
|
|
|
| lidt sidste kommentarer |
|
|
Nææææ hvis EG holdt op med krølle sine heste m.m., så vejrtrækningen besværes, spytkirtlen i ganaschen bliver mast flad, og skummet sprøjter ud til sider, så trænede han bestemt på en acceptabel måde. Han har taget godt ved lære af Mclean - og det er jo rigtig dejligt, at Mcleans undervisning af det hollandske landshold ikke har været forgæves. Jeg er i øvrig helt enig i dine betragtninger omkring Hotline, som jeg fulgte lidt, da han kom til DK, og jeg kan også rigtig godt lide det billede. Både dengang som nu.
|
|
|
|
| hvadøjetser |
|
|
Spøjst så forskelligt man ser på tingene, her er et interview med Christoph Hess (anderkendt tysk dressurdommer og en af initiativtagerne til clinicen fra Warrendorf, som jeg linkede til i en tråd for noget siden) Dette interwiew er fra Aachen 2010 og her udtaler han bla. at Totilas er et eksempel på en "topclass" klassisk uddannet hest. Han mener faktisk ikke at have set dens lige ! Så hvor du har nedenstående fra søs, ved jeg ikke, men tror du ikke du skulle tage og pudse den økologiske leverpostej af brillerne og så prøve at tage et kig ud i den "virkelige" verden. Nææææ hvis EG holdt op med krølle sine heste m.m., så vejrtrækningen besværes, spytkirtlen i ganaschen bliver mast flad, og skummet sprøjter ud til sider, så trænede han bestemt på en acceptabel måde. Her er linket: www.topdressage.tv/phpBB3/ viewtopic.php?f=2&t=1517  Karen
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Christoph Hess taler bla. om at han har set Totilas på opvarmningbanen og han giver ikke kritikerne ret i at han bliver trænet "mærkeligt". Dette er en klassisk trænet hest, siger han !!!!!!! Her er lidt video fra opvarmningsbanen og heller ikke her ser jeg en hest med besværet vejrtrækning og skummet sprøjtende ud til siderne. www.topdressage.tv/phpBB3/ viewtopic.php?f=2&t=1384  Karen
|
|
|
|
| åh jeg må le |
|
|
Ha ha ha - har han sagt det? Det siger vist mere Christoph Hess's viden om oprindelig klassisk tysk dressur, end om hvad klassisk tysk dressur rent faktisk var engang. I Archen gik Tollias klokkeren spansk trav igennem hele travprogrammet og lignede det udtrykte billedet på en marionetdukke, og det har ALDRIG været hensigten med klassisk tysk dressur. Men det er dejligt at se at han kan ride den rundt for løse tøjler til sidste ( Y)
|
|
|
|
| Mere opvarmning |
|
|
...af Moorlands Totilas og Edward Gal - mere konsekvent rytter skal man lede længe efter... www.youtube.com/watch?v=Q8L1Od1Z1d8 Manden rider med klokkeklare signaler, og går ikke på kompromis et eneste øjeblik - det er vel læringsteorien brugt indenfor den moderne dressur - altså helt og aldeles signalindlærte bevægelsesmønstre ? Jeg har tit tænkt på, at denne hest er ultra rolig så snart "jobbet" er gjort, den skridter altid roligt ud efter programmet - mon det er konsekvensen/ensartetheden i træningen, der giver så meget ro i hovedet på hesten?... Jeg synes ikke, hesten virker afspændt, når den præsterer eller opvarmes, og jeg synes i den grad, det er synd og skam, at den skal have trykket halsen sådan sammen ...  Hvis jeg ikke vidste et dyt om biomekanik, kunne jeg godt blive ret imponeret over hvor lydig/velredet denne hest er - men det skær mig i hjertet, når jeg ser en hest, der er krøllet så meget sammen at vejrtrækningen besværes, spytkirtlen i ganaschen bliver mast flad, og skummet sprøjter ud til siden ... (Karen, måske har Søs ikke økoleverpostej på sine ikke eksisterende briller, måske kigger hun rent faktisk på hesten, frem for blot at lade sig imponerer af helheden i ekvipagens fremtoning )   Og tak for linket Karen - Spændende at se de clinics (selvom min comp. kun vil downloade halvdelen af hver clinic ), men her lægger EG også hele tiden vægt på, at hvert skridt skal være kontrolleret af rytteren...
De venligste hilsner Louise * * * * * * * * *
Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense. Buddha
|
|
|
|
| mamamia |
|
|
Søs og Louise jeg tror i er gået forkert i byen. Jeres "prædiken" hører til i "vækkelsestrådene" på træning.  Karen
|
|
|
|
| Nå, ok... |
|
|
...fair nok - så kan jeg kun tilføje, at Edward har et yndigt accent, når han taler engelsk ... Spændende tråd 
Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense. Buddha
|
|
|
|
| interessant på flere områder |
|
|
Interessant tråd, også når man ønsker indsigt i menneskets adfærd 
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
De tre vise aber... 
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
|
|
|
| hmmmm...... |
|
|
Uanset, hvor "krøllet" EGs hest er, så kan manden netop ride, og har styr på sin krop OG sin signalindlæring... Alene derved har hans hest det bedre end 95% af HNs ridedyr, egne indbefattet, om så de er nok så fordringskorrekt tænkt-redet.... Men, bevares, adskillige frelste indlæg om "klassisk tysk dressur", som nu er det store hit, efter splittelsen i BBH/Eponafraktionen, får jo straks en selv til at føle sig som mere hestevenlig, hvilket får ens musse til at tilgive mange fejl...
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
|
|
|
| stur stur debatkunst |
|
|
|
|
|
|
| takker.. |
|
|
men nu er det jo heller ikke debat, der er mest af, i de sidste indlæg.. Jeg finder det svært at argumentere for at en hest føler mere stress ved EGs ridning, end ved halvdårlig amatørridning, da hesten ikke kender til teorien bag.. Hvis stress er stress for en hest, så er ldr og dressurcirkus vel lige slemt som overvægt/dårligt sæde og transport til undervisning?
|
|
|
|
| at opføre sig vist |
|
|
De tre vise aber... Nej Chris for hvis man er klog så behøver man ikke at benytte enhver given lejlighed til at fortælle folk at man er det ! 
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
Klog? Du mener forhåbentligt ikke mig? At overbevise folk om der ligger mere end middel IQ bag mine indlæg, ville kræve en vis grad af intellekt fra min side, så det vil jeg slet ikke forsøge på... Men censur i mild grad er og bliver stadig censur. Og så i en debat af alle steder, tsk tsk! 
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
|
|
|
| Karen! |
Michael1 (Skriv besked) |
15-08-2010 16:48 |
|
Super fine link du her kommer med. Jeg synes at ED som træner er yderst kompetent, rolig og fattet og formår at undervise sine ryttere på en let og forståelig måde  Som træner er han jo nødt til at korrigere lige dét som skal til her og nu for at komme videre for rytteren. Hans egen ridning og specielt hans opvarmning der linkes til er nok noget af det mest fattet jeg længe har set på en opvarmningsbane. Hesten er MED hele vejen, hans signaler er klare og indlært så hesten kender dem 100%. Ikke på noget tidspunkt er der misforståelse mellem hest og rytter. Stress synes jeg bestemt ikke den bærer præg af på noget tidspunkt. Og så er den dejlig smidig  Såfremt dens ganasher var mast flade ville den formentligt være synligt generet heraf? Såfremt den havde svært ved at trække vejret ville det formentligt kunne høres meget tydeligt også her på videoen når den passerer fotografen, i form af prusten og stønnen? Som jeg ser det kunne man da sagtens ønske at den var mere fri fortil, men jeg ser ikke at den bliver redet for en hård hånd, og ser ikke at den går med et fals sug(som nogen måske ville kalde det) på tøjlen, men derimod at den er fremme og for en let hånd. Jeg synes det er en dejlig harmonisk ekvipage 
|
|
|
|
| censurcensur |
|
|
Chris jeg har netop valgt at oprette tråden på "opslag og billeder" fordi jeg har det lige som mange af dem der skriver til mig via PB'er, at de "hellige" debatter på "træning" hænger dem langt ud af halsen. Det skal siges at det ikke kun er "moderne dressurryttere" der har skrevet til mig men også McLean, Blue b.h., og andre mere moderate biomekanik nørder. Da HN tilsyneladende ikke længere lader sig udnytte til at være gratis reklamesøjle, for en bestemt "religiøs bevægelse", så øjnede jeg muligheden for at starte en tråd der repræsenterer "min interesse" uden at den ville blive "spammet" af de "hellige". Det har jo været fantastisk at opleve her på HN, hvordan folk lige så forsigtigt er begyndt at sætte billeder ind af Deres ridning, efterhånden som tilliden til at man ikke partout ville blive udråbt til dyremishandler, såfremt at hesten skulle gå en anelse bag lod. Der er heldigvis mange der har erkendt at man ikke nødvendigvis behøver at give sin mening til kende i samtlige tråde og som respekterer at vi har ret til at have forskellige holdninger og interesser, men desværre er det ikke alle.  Karen
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
Det forstår jeg da udmærket. Det KAN blive en kende for ensformigt at alle debatter skal ende i den samme diskussion, indenfor en bestemt håndfuld emner. Men det er simpelthen umuligt at lave en tråd på HN, hvor man kan frabede sig bestemte personers meninger eller indlæg. Folk ser forskellige ting på billeder og videoer af ridning, alt efter deres mål, erfaring og viden. At ikke alle mener at Edward Gal er en gud og Totilas er en topclass klassisk dressurhyphest, burde ikke betyde at deres mening ikke har berettigelse. Der er garanteret mange der er trætte af at tråde på HN bliver "inficeret" af skribenter, der ikke mener at LDR/Rollkür er guds gave til rytterfolket. Men sådan fungerer debatfora jo nu engang og det ændrer sig sikkert ikke før alle rider etisk forsvarligt eller ridesporten bliver afskaffet af hensyn til dyrevelfærd! Anyways, debatter underlagt censur er ikke lige min kop the, så jeg vil da undskylde overfor dig og Edward (og alle dem der skriver PB´er til dig) og smutte ud af tråden... 
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
Hov forresten, var det ikke en idé at indsætte en liste i startindlæg, over hvilke personer der ikke må skrive indlæg i tråden og/eller hvilke meninger man må skrive? Så var det lidt nemmere at vide hvor man måtte skrive sin oprigtige mening og hvor man bare skulle snakke andre efter munden! Just an idea! 
|
|
|
|
| griner... |
|
|
Jamen søde, nu har vi efterhånden forstået at du er en redelig fyr, hvis hjerte banker for betrængte væsener, og Søs er en dygtig hundetræner, og Louise kan ikke forstå LDR... I nogles øjne spilder EG sit talent i det ondes tjeneste ved ikke at ride deres idealbillede af "tysk-gammel-klassisk" dressur, hvilket jeg så egentligt vil stille spørgsmåltegn ved, hvem er kvalificeret til at bedømme, hvad det er, med mindre man er meget åndeligt anlagt... Så er vi nogle følelseskolde udbyttere, der vægter teknik, lydighed og et helhedsindtryk af en hest, der netop er signalindlært kontrolleret i sit bevægelsesmønster.. Nu ser vi tit forpartsbelastede, utaktede ekvipager, selv uden næsebånd med smølfer på nakken, så det må være stressspørgsmålet, der er det eneste tilbageværende issue, vedrørende eksempelvis EG.. Nu får jeg altid skyld for at være firkantet, og det er heste heldigvis også. Derfor har jeg, igen igen, svært ved at se, at det er værre at være dressurhest på topplan, som ganske almindelig amatørforvirret ridemusse..Hesten kender ikke forskel.. Men jeg glædes altid over at se folk, der faktisk kan sidde på en hest, hvilket er en af de få ting, der ikke forbedres via hestevenlige indslag på¨HN, og folk, der rider udfra det de gennem årelang erfaring har oplevet, såen helt IRL...
|
|
|
|
| Kære Karen |
|
|
Du lægger selv i den grad op til at trådene/debatterne du starter, tager en drejning som fx. denne tråd. Du starter med at drage paralleller til hundenverdnen, og det ved Søs tilfældigvis rigtig meget om. Når dine påstande er helt hen i vejret og så prompte kan fejes af bordet, så er det nærliggende at gøre det, når man ligger inde med viden, som hun gør - det kaldes debat . Hvis du havde haft mere viden om emnet og kunne argumenterer for det du påstod, så havde tråden ikke tage den næste drejning... Men det gør du ikke, så dit næste skridt er, at du bliver personlig, og det kan jeg godt forstå - det bliver de fleste mennesker, når de løber tør for argumenter ... Et sidste forsøg på at lukke munden på folk, der ikke er enige i dine betragtninger og de påstande du kommer med, er at sige HOLD KÆFT til dem - også en ganske normal adfærd ... Hvorfor færdes på et debatforum, hvis det der skrives er lov og man bare skal bukke og neje og sige amen og ja, K.... du har så evig ret?
|
|
|
|
| Tremmeheste |
|
|
 ...Tænk på tremmehestene næste gang du nyder toprytternes præstationer...
|
|
|
|
| griner... |
|
|
Så kom dog med et link, eller bare et par billeder, af en "rigtig" dressurhest, og helst en, der er udover "remonte" og som har gangarter over 8... Det ville da være et argument, der kunne lukke kæften på os, der blindt lefler for toprytterne..
|
|
|
|
| Godbidder |
|
|
ved politihundetræningen, jeg gik til midt i 80'ernel, var helt normalt . Der var ingen hunde, som blev skubbet, hevet, trykket, sparket eller noget. Min asociale hund bed pølsemanden, da han løb tør for pølser, men ellers var alting meget fredeligt og roligt. - Ligesom træningen til agaility og schweis. Og så ville jeg rigtig gerne kunne ride som EG , men som æresmedlem i klubben for "tante rullelår" bliver det vist kun i mine drømme . Mine heste hverken ligner eller spadserer som Totilas, så det ville nok aldrig komme til at ligne alligevel . Cirkelinemus .
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
|
|
|
| Rigtige dressurheste, findes de? |
|
|
Nimbus, jeg ved ikke om de findes derude et sted. Jeg har ingen kendskab til en hest, der er uddannet efter de klassiske principper, der er kommet over remontestadiet - men at de (måske) ikke findes, det gør vel ikke det, der forgår på konkurrencebanerne i dag til korrekt dressur... Hvorfor laver man ikke fordringerne om, så de passer til det man vil se i dag, i stedet for at lade som om, det vi ser i dag opfylder de krav fordringerne stiller? Når det så er sagt, så tror jeg, uanset uddannelsesvej, at man skal lede længe efter en hest der har samme attitude som Totilas, han er top cool, når han er færdig på "jobbet" - det synes jeg, er så fedt at se, den del kan jeg godt nyde ... Måske er den måde Totilas er trænet på, den måde der i sidste ende giver hesten mest ro i hovedet, spørgsmålet er så om kroppen kan holde, når biomekanikken bliver syltet? Jeg synes, man tager en stor risiko på hestens vegne, ved at tro, at man kan proppe en træningsform ned over hovedet på den, der ikke tager hensyn til dens fysik... Synes du, det er i orden?
De venligste hilsner Louise * * * * * * * * * ...Tænk på tremmehestene næste gang du nyder toprytternes præstationer...
|
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
han har fat i mange gode ting, især ang. indlæringen af ting. Jeg tager hatten af for hans timing, noget som de fleste top ryttere er virkelig dygtige til. Det er faktisk en ting man skal kunne i toppen, nemlig have talent for at give/presse på de helt rigtige tidspunkter. En clnic er altid svær, fordi man ikke ved hvordan rytteren normalt rider. Dvs. træneren må tage fat på det største problem og arbejde med det. Kan hesten fx ikke stoppe, er det punkt 1 Da Mclean afholdt en clinic på Barthahus sidste år var der en M+ hest som bla. stressede over biddet. Han justerede på nogle små ting og det sluttede med at hesten gik bedre da de sluttede end da de startede. Hvilket alt andet lige gør ham til en god træner for lige netop den ekvipage. Det samme kan vel siges om EG, hvis han gør ekvipagen bedre, så synes jeg bestemt det et hit Der er da nogle ting jeg ville gøre anderledes, hvis det var mig der underviste Men synes han gør det okay, med de områder han tager fat på. Mht. hans egen ridning, så er hesten enormt lydig og har en ro over sig, når der gives efter på tøjlen. Den ligner ikke mange af de andre jeg-eksploderer-så-snart-du-slipper- mig heste, hvilket fortæller noget om hans træning. Jeg synes den går for snævert og jeg TROR udfra dens momentvise åbne mund at den rides for en momentvis hård hånd. HVIS den blev redet lidt mer eåbent og med en lidt lettere hånd, så ville jeg være meget glad for denne ekvipage 
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
|
|
|
| zzzzzzzzzzz |
|
|
Kære Louise, Chris og Søs Min intention med denne tråd, var at jeg ønskede at der var andre end mig der skulle høre og se E.G. undervise den Amerikanske rytter. Jeg fik selv meget ud af at se videoen og som Cirkelinemus skriver, så er han meget tro mod sine holdninger. Der har den sidste tid været en tendens til at der fra støvsugerbandens side, er blevet givet plads til "forskellige ridemetoder" her på HN, men det erfarede jeg så, at det ikke gælder for E.Gals ridemetode. Louise og søs I kommer for 1000000 gang med Jeres følsesladede betragtninger, dem vi har læst om til bevidstløshed og jeg fatter ikke hvad i vil opnå ved gentage dem endnu engang. Hvorfor ikke for en gangs skyld lade dem der interesserer sig for moderne dressur have en tråd hvor man evt. kan lære lidt af en af nutidens mest tallentfulde ryttere. Vi er alligevel uden for pædagogisk rækkevidde, vi der har valgt "træning" fra til fordel for "Opslag og billeder" Chris jeg mener ikke der behøver at være en liste med hvem der må sige sin mening, det eneste jeg ber om er en smule selvkritik og lidt realitetssans.  Karen
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
Lidt kan vi da lære af hinandens tråde/indlæg/links  Vil ærligt gå til bekendelse og indrømme, at jeg faktisk SÅ videoen og også fik noget ud af det. Manden er jo kompetent rytter (indenfor sit felt) og har da masser af ting at give videre af, til trods for at jeg ikke bryder mig om hans teknik og den form han rider heste i. Ret skal være ret  - og Hr. Gal HAR en totalt nuser accent når han taler engelsk 
|
|
|
|
| EG og Totiles |
|
|
Love him og hans super smukke Toiles men derfor er det alligevel ok for mig, at andre mener noget andet. Videoen fik mig ikke til at ændre mening om om ham eller hans ridning. Et par ride timer hos ham eller en tur på Totiles og jeg ville være i den 7 hestehimmel, i ret langt tid tror jeg nok lige 
|
|
|
|
| jamen jeg |
|
|
ville da klart hellere have ham på nakken af min hest en den kære gerd hauscmann  Læste et ordsprog herinde tidligere der passer gdt til flere herinde : Rønnebærrene er sure, sagde ræven der ikke kunne nå dem  det er dælme nemt at svine andre til når man ikke selv ka, og ens egen guru kan ikke engang gøre det bare tilnærmelses vis. Drop nu jeres sure galle og hvis og lidt piruetter og serier på en hest redet efter jeres mening ???? meget nemmere end bare at brokke sig. nååå nej.... INGEN af jeres heste er nået videre endnu. og fordi i ikke kan/kunne ride ordentligt uden at være modbydelige betyder det ikke alle andre er sådan. Men okay.... ikke alle kan acceptere at nogle er bedre end en selv, så må det helt klart være nemmere at angribe end at give fortabt. Edward Gal rider mere end fantastisk 
|
|
|
|
| Fordringerne. |
|
|
Som ridningen er i dag, så kommer EG med Totilas ret tæt på idealet, som beskrives af fordringerne. At regne med, at man kan nå fordringernes ideal og ride ene 10-taller hjem til en konkurrence er utopi. Når det sker for flere af konkurrencedeltagerne, så skal fordringerne ændres, - eller dressurprogrmmerne skal omskrives.. Men derfor har fordringerne stadig deres berettigelse, som de er udformet nu, for de beskriver idealet. Og vi kan vel alle blive enige om, at disse fordringer er som de skal være? Al hn-debat kører jo på processen, - det er processen, der i den grad skiller vandende. Ovenikøbet i en sådan grad, at øjnene, der ser, er forudindtaget. Men det er jo tilfældet for alle parter. EG's træningsfilosofi er siganlbaseret, og Totilas er ikke et sekund i tvivl om, hvad den skal. Den er altså ikke signalforvirret af træningen. Samtidigt er den særdeles velmuskulariseret, så hvis dens træningsmetode på nogen måde begrænser dens iltoptagelse, så er det altså ikke nok til at forhindre udviklingen af muskelvævet. Jeg synes klart, EG har forberedt sin hest helt fantastisk og givet den alle muligheder for at kunne klare opgaven indenfor de evner, den nu har. Ved en clinic, Karen tidligere linkede til, var det også signal og reaktion, EG fremhævede. Den amerikanske ekvipage har tydeligvis nogle problemer i signalforståelsen, og jeg synes, EG's undervisning er meget givende at følge. - Som jeg hører EG's charmerende(?) engelske, så inrteresserer han sig ikke for, hvor hesten går med hovedet, men på dens reaktioner. Og det synes jeg også er fremhævet i video'en med hans opvarmning af Totilas. Kom bare med noget mere af sådan nogle link . Cirkelinemus .
|
|
|
|
| EG og totilas |
|
|
til rosalia og cirkelmus. så enig 
|
|
|
|
| Et kig... |
|
|
...indenfor til Totilas.  www.youtube.com/watch?v=hD6x- u5_9cc&feature=related Og øv, I har gennemskuet mig, jeg er vanvittig misundelig på deres super læker puslepladser og boksene med de gyldne hestehoveder ... Hvor må det være fedt at være et socialt dyr under de forhold ...
De venligste hilsner Louise * * * * * * * * * ...Tænk på tremmehestene næste gang du nyder toprytternes præstationer...
|
|
|
|
| Roselina |
|
|
Hvad har dit link med EG's undervisning og ridning at gøre? Men ok - hvor meget kan du sige om hestenes sociale udfoldelsesmuligheder ud fra et klip på 6 min? Hvad siger farven på stolpernes hestehoveder andet end noget om staldejers pengepung? Hvem andre end staldejer har brug for hestehoveder på bokse og stolper? Siger disse hestehoveder overhovedet noget om staldens hestevelfærd? Hvor mange redne varmblodshingste har "et socialt liv" 24 timer i døgnet? Cirkelinemus 
|
|
|
|
| Roselina |
|
|
Det er da fine forhold. du viser der. Dejlig afslappet hingst der står og gaber i sin boks. Desværre er det kun et fåtal af heste der står sådan i DK.
Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !
|
|
|
|
| tremmeheste |
|
|
hej Louise, hvad angår Totilas´boks, så er der da mange heste i dk, der har samme vilkår. jeg har da været i mange stalde, hvor hestene ikke kunne få hovedet ud. min egen står også i en lukket boks, fordi han slapper mest af der. han blev enormt stresset i den åbne. man skal hele tiden se tingene i et lidt større perspektiv end bare hovedholdningen. tror bestemt der er mange heste i verden, der rides i remonte, som også stresser pga dårlig ridning, dårlig sadel, dårligt foder osv. hvorfor skal vi se bort fra dem, bare fordi de tilfældigvis går foran lod ? at hesten går og stiver sig og ikke bruger bagparten er da heller ikke biomekanisk korrekt ridning ? det er lidt den samme sang hver gang vi ser en toprytter på hn og det er ved at være en smule trættende. bh Line
|
|
|
|
| Smutter nu |
|
|
|
|
|
|
| tremmeheste |
|
|
uha ja tænk lige på de stakkels tremmeheste, stakkels stakkels dyr, de står hver dag i deres boks, de får frisk hø, foder og vand. Altså når de ikke er på fold. De bliver toptrimmet i pelsen og vasket uha uha, tilmed bliver de redet af folk der kan sidde på en hest suk... Life`s a @!#$ and then you die... Nej så hellere være frilandshest/løsdriftshest eller hvad søren man nu kan blive, blive redet og smidt ud i regn og rusk med klam pels, der endelig ikke må blive vasket fordi fedtlaget så forsvinder, ja det er lykken at gå i snestorm og hedebølge og lade insekterne summe så romantisk rundt omkring, drikke vand af et kar hvor også myg og fluer bader, meget tæt på det naturlige hesteliv, og hvem der dog bare var hest i en løsdrift hvor man hvergang man trådte udenfor kunne få sig en mudderfuldkropsindsmøring... suk hvor skønt.
|
|
|
|
| naivnaiv |
|
|
Cirkelinemus du skriver Og så ville jeg rigtig gerne kunne ride som EG , men som æresmedlem i klubben for "tante rullelår" bliver det vist kun i mine drømme . Vås man kan sagtens ride andet end støvsugerridning selv om man er forsynet med et sæt "rullelår", se bare videoen her af Susan Blinks på Robin Hood  www.videosgallery.com/0/video/ Robin%20Hood%20&%20Bli...0GP1%20'10/ 63S5RCKwH60.html så se du bare at komme ind i kampen Kom bare med noget mere af sådan nogle link . Til det vil jeg bare sige at jeg tror at jeg trækker mig igen, for jeg må da være blevet naiv på mine gamle dage, at tro at man kan lave en tråd om er toprytter uden at disse skal udsættes for beskyldninger af værste skuffe.  Karen
|
|
|
|
| Håb forude |
|
|
for mine lårbasser . Vil nu alligevel savne dine sjove og spændende link . Cirkelinemus .
|
|
|
|
| amen Roselina |
17-08-2010 09:27 |
|
så vil jeg da lige gøre opmærksom på, at i og med Totilas jo er hingst er det nok ikke så smart såfremt den kom på fold med andre heste. Og ud over at være tremmehest, så KOMMER den faktisk på fold dagligt Og det er ikke bare noget jeg naivt tror og håber - det er noget jeg faktisk VED  Derudover kan jeg nu heller ikke rigtigt se hvad Totilas´ daglige fold eller ej vedkommer E.Gals kompetence indenfor ridning og undervisning? Noget andet er Karen, at nok hører Susan Blinks ikke til de mindste piger på en ædel hesteryg, men gud hvor er det dog synd og skam hun sidder og rykker hesten i hovedet med sin enormt hårde hånd. Hvor er det synd og skam, at hesten har så stramt et næsebånd at den dårligt kakn trække vejret. Hvor er det dog synd og skam den er redet så meget på forparten og ikke bliver redet bagfra - for det bevirker o at den går og slå med hovedet hele tiden. Og hvor er det dog synd og skam den er presset så meget ind med snuden at den maser ganasherne flade så spyttet står om ørerne på den. Hov forresten - slog den ikke også lidt med halen? Bortset fra det, så er det dejligt at se at der er en rytter i GP som rider med ridehjelm. For med en så stresset hhest(hvilket jo nok skyldes dens tarvelige liv og modbydelige træning) så kunne hun jo nemt blive kastet af og slå sit hovedet! NOT - IRONIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Dejligt at også en stor pige kan ride så flor og effektivt. Hende er jeg skker på vi kommer til at se mere til. Både på dressurbanerne rundt omkring - og også her på HN hvor hun vil blive udstillet som de mange af de andre toopryttere )))
|
|
|
|
|
|
| Endelig! |
|
|
Jeg er en spade til sådan noget med datoer og link . Hvis du gider sende noget relevant via pb - jeg vil være dig evigt taknemlig . Og du skal ikke høre et ondt ord om toprytterne fra mig . Cirkelinemus .
|
|
|
|
| zzzzzzzzzzzzz |
|
|
Cirkelinemus Sæt denne hjemmeside ind under dine "foretrukne"  Klik på "Horse2Rider" i stedet for "hestenettet" en gang om dagen www.horse2rider.eu/Webnodes/da/Web/ CMS/Nyheder Super side og som regel opdateret med de væsentlige begivenheder og ofte med link! Og du skal ikke høre et ondt ord om toprytterne fra mig . og så har jeg da ikke noget imod at høre et ondt ord om toprytterne fra dig, for jeg ved jo at du "har noget at ha det i". Desuden så bliver det jo også imellem os to.   Karen
|
|
|
|
| Så er den |
|
|
lagt ind under populære . Og prinsessen er allerede konkurrenceklar - flot! Tak for rosen . Cirkelinemus 
|
|
|
|
| In the beginning was the long neck
|
|
|
Her er også et ganske interessant link ... www.eques.com.au/dressage/mar_2004/ lengthening_the_neck.htm Og så en lille kommentar til at hestene i dag tilnærmelsesvis opfylder fordringerne ... Et par kloge ord skrevet i forordet til Wilhelm Müselers bog Ridelære 7. udgave 1965. ..."Ridning undergår som alt andet ændringer, som tiden går (...) Som Dansk Ride-Forbunds overdommer i skoleridning har jeg siden 1954 hvert år deltaget i de af FEI arrangerede konferencer for internationale skoleridningsdommere. På disse konferencer blev det slået fast: at det vigtigste ved skoleridning er rene gangarter, at der skal være takt og sving i bevægelserne, at holdningen skal være fri med hestens næse usvigelig sikkert foran den lodrette linie og med hesten let til biddet, at hesten skal være redet lige, og at holdningen (rejsningen) fortil skal svare til samlingen (sænkningen) bagtil"... Enten er der nogen, der i årenes løb i stilhed har ændret fordringerne, eller også bedrager mine øjne mig gang på gang, når jeg ser dressur. Cirkelinemus, vil du ikke vise en hest der bare tilnærmelsesvis opfylder de to sætninger jeg har understreget, for jeg kan ikke se, hvad I ser, og jeg vil unægtelig meget gerne blive klogere ...
|
|
|
|
| Roselina |
|
|
I forordet nævnes hele 3 ting på en gang. Når der ønskes hele 3 ting på en gang, vil der være en risiko for, at man ikke kan få alle 3 ting lige meget på en gang. Men hvilken af de 3 ting er så vigtigst? Er en af de 3 ting overhovedet vigtigere end de andre? Hvis ikke, man kan alle 3 ting lige meget på en gang, så er der rum for vægtning og fortolkning, - vægtning og fortolkning er individuelt alt efter rytter og dommer. Der er vist ingen grund til, jeg sætter billeder ind - du er absolut leveringsdygtig i både billeder og links selv. Og jeg er et fjols til computere, - bare det jeg kommunikerer herinde er store ting. Jeg tror en af grundende til, vi ser noget forskelligt på billederne er, at dressur grundlæggende er æstetik. Og helhedsindtrykket er ofte afgørende for, hvorledes man vægter pågældende ekvipages svagheder og styrker. Jeg har tidligere skrevet, at EG/Totilas i dag nok er den ekvipage der kommer tættest på fordringerne. Jeg er meget positiv, når jeg ser på denne ekvipage, og de kan sagtens tillade sig at jokke lidt i spinaten, uden jeg bliver skuffet. Jeg lever fint med de svagheder Totilas har i forholdet til fordringerne, da han har nogle styrker jeg er meget imponeret over. Hvis dit helhedsindtryk af en ekvipage bliver påvirket negativt af din viden om hestens manglende sociale muligheder, din viden om træningsmetoder rytteren bruger, eller du bare ikke kan lide blå jakker, så er det stort set lige gyldigt, hvorledes ekvipagen begår sig på banen - du vil være negativt farvet. Men det er jo ikke ensbetydende med, at ekvipagen er helt umulig, hesten lider og at rytteren behandler hesten dårligt! Du bryder dig bare ikke om det. Det er også ok, vi ser forskelligt på billeder. Det er ok, vi vægter forskelligt i forhold til alle 3 ting. Det er jo blandt andet det, konkurrencer er til for. - Så kunne vi få en vurdering af, hvem af os, der rammer de 3 ting bedst. Nu starter jeg så ikke stævner, men hvis jeg gjorde, så kunne vi. Cirkelinemus .
|
|
|
|
| Endnu et link |
|
|
Det viser meget godt, hvor meget tøjleridning der er tale om. www.youtube.com/ watch?v=bVW7cQWg7mU&feature=related (Jeg vender tilbage til dit indlæg Cirkelinemus , jeg har bare ikke mere tid lige nu...)
|
|
|
|
| Rosalina... |
|
|
Film i slowmotion tæller jo ikke, det er jo snyd. Det mener jeg i hvert fald blev slået fast i marts efter clinicen med AH.
|
|
|
|
| Roselina. |
|
|
Du kommer bare tilnbage, når det passer . Slow-motion bruger jeg normalt ikke at se på. Men nu sad jeg så og kiggede efter tøjleridningen - kan du komme med et tidspunkt på klippet? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Gerd H er også glimragende som teoretiker bare synd han er en skid på en hesteryg.. så af og til er der nogle der bare bør stå i sandkassen ikke ride rundt i den 
|
|
|
|
| Jeg kan ikke se det? |
20-08-2010 04:35 |
|
Det er muligt det er mig som er yderst forudindtaget og nærmest blind netop fordi jeg mener EG er en hamrende dygtig rytter? Men eg ser ikke en eneste gang at han tager kraftigt tilbage i tøjlerne? Som Cirkelinemus ønsker jeg også at få angivet en tidspunkt på filmen så jeg måske bedre kan se efter hvad du specifikt mener og henviser til 
|
|
|
|
| lidt tanker |
|
|
Aha at man ikke kan se det, giver så forklaringen på, hvornår nogle ikke synes der er problemer i moderne dressur og andre der synes der er. Jeg ser tydeligt en rytter, der med korte intervaller, korrigerer hest ved at tage hårdt bagud i tøjlerne - så hårdt, at da det ikke virker at trække hovedet ind til bringen, åbner hesten sin mund for af slippe af med smerten fra kandarstang på den måde. Men jeg forstår RIGTIG godt uoverensstemmelser, når Michael og Cirkeline ikke kan se, at det sker på videoer. Kan man ikke se det, må man være så habitueret til at det er sådan dressur ser ud. Og så kan jeg da godt forstå at man undres over nogle brokker sig. Og EG er rigtig DYGTIG til at caumoflerer sin tøjlebrug, men hesten afslører ham. Heruodver mener jeg bestemt ikke EG er ikke den værste - jeg har lige set video af en anden ung dressurrytter og hold da op et konstant ufleksiblet tøjletræk  Ang. klassisk uddannet Og ja ja alverdens hypede mennesker i hesteverdnen kan sige nok så mange gange at Totillas the puppet er klassisk uddannet,og de kan nok også sige det så mange gange, at de selv og andre tror på det, men det får aldrig hesten til at være klassisk uddannet. Ingen klassisk uddannet hest ruler ned og bider sig selv i bringen, og ingen klassisk uddannet hest vil fremvise det bevægelsesmønster som Totillas gør.
|
|
|
|
| EG og totilles |
|
|
Elsker EG og hans smukke hest,syns han er en super dygtig rytter og underviser. På slow optagelserne ser jeg ikke voldsomme tøjletag, men en rolig hånd, jeg ser dog at Totilles lægger sig for langt bag lod på et tidspunkt, men EG korigere ham følsomt, ihvertilfælde som jer ser det, men nu er jeg jo heller ikke ekspert  At han skulle caumoflere sit tøjlebrug, kan jeg ikke få øje på og jeg kan i øvrigt ikke forstille mig, at han sidder og tænker at nu møder jeg lige voldsomt og hårdt tilbage på tøjlen, men jeg skjuler det lige, så alle eksperterne på HN og youtupe, ikke blir foraget over min dårlige ridning. jeg tror at han er godt tilfreds med sig selv og sin hest, men selvfølgelig laver han også fejl. Og Totilles og ham kan sikkert også blive "uenige" om hvad det lige var de skulle, ligesom alle andre ekvipager, "nobody is peferkt" men EG og Totilles kommer, som jeg ser det, sku tættere på end de fleste af os andre 
|
|
|
|
| heller ikke se |
|
|
Blå brava - du ser ingen åben mund?
|
|
|
|
| Søs 1 - hvornår |
|
|
laver han de kraftige tøjlekorrektioner? Jeg ser han stopper hesten, og skridter frem igen. - Og ja, han stopper hesten på tøjlen, men det er vel ok? For mig at se, sidder EG ellers stille med sine hænder? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| EG og Totilles |
|
|
til Søs, jo jeg ser momentvis åben mund, men jeg ser det ikke som et udtryk for "smerte" hos Tottilles. hestens øjne og øre ændre sig for mig at se, tilnæmelsevis ikke. Ser den let åbne mund som en smule modstand mod anholdningen og det sker vel for alle ekvipager, heldigvis kan han åbne munden, så er kæden og næsebånd vel ikke spændt så hårdt. Mener du at hesten skal gå med helt lukket mund, konstandt under et program, hvad så når den vil slikke skum af læberne eller flytte lidt rundt på bid/tunge inde i munden? det gør min feks, et foto af det og nogen vil måske sige at hun viser tunge? Til cirkelmus, enig.
|
|
|
|
| overskrider mine grænser |
|
|
Det er tøjletræk, der overskrider min grænse for, hvad der er ok. Og nej sådan et træk mener jeg ike bør være nødvendigt på en veluddannet hest i en kandar. Målet er en hest der går for lette signaler, og åbne munde og lette signaler harmonerer ikke i min verden. Hvis mine heste åbner munden någ jeg tager i tøjlen, så ser jeg det som tegn på at der er noget galt - og jeg må tjekke min ridning, bid, hesten fysisk m.m. Min ene begyndte at gøre det igen (han var udpræget åben mund hest, da jeg købte ham, men var holdt helt op og gik med lukket mund, når jeg red ham) han endte hos dyrlægen og blev udredt. Jeg siger hermed IKKE at der er noget galt med Totillas !!! Ja - jeg mener en hest skal gå med lukket mund, og jeg mener ikek der skal være så meget skum, at det skal slikkes væk. hesetn må naturligvis gerne skumme med en let læbestift og af og til gumle blidt på biddet, men det skal ikke forveksles med den tænderskæren jeg har hørt alle de gange jeg har været ud og se moderne dressur eller med det skum der vælter ud i uendelige kaskader på mange.
|
|
|
|
| Æstetik eller etik |
|
|
Jeg havde lige lavet et meget langt indlæg med billeder og videoklip og henvisninger til interessante sider og så gik computeren i sort ... Her er den korte version, håber jeg får det meste med alligevel. Min opfattelse af, hvad jeg mener, der er etisk forsvarligt at byde hesten i dressurens navn, har intet at gøre med hvad jeg synes ser æstetisk smukt ud . Her er det her citat, fra en bog jeg læste i går Reglement For Rytteriet, Rideinstruktion fra 1939, det omhandler Dressurens Psykologi: ..."Hesten har Evne til ved Hjælp af Spil med Ører og Hale og ved Øjnenes Udtryk at vise sin Sindstilstand"... Og hvis man nu lader være med at fortolke spidsede muler og åbne munde og tilbagelagte øre og piskende haler, som at hesten koncentrerer sig, nyder arbejdet eller hvad man ellers finder på at forkvaklede fortolkninger af dens måde at vise ubehag på, så ville det muligvis slet ikke kunne lade sig gøre at ride de meget høje sværhedsgrader hesten presses ud i i dressurprogrammerne. Gør det os fattigere eller rigere, at vi på et tidspunkt indser, at vi, med de krav der stilles i dressuren lige nu, overtræder grænserne for hvad hesten reelt formår, og måske bliver nødt til at omfortolke vores opfattelse af dressuren? Hvis hesten rent faktisk skulle formå at gå dressur, uden at vise de tegn på ubehag, som både Totilas og Ahlerich og mange mange andre heste dagligt udviser, så kan det være, at vi mennesker, skal skrue forventningerne om, hvilke øvelser vi kan byde hesten at lave, meget meget langt ned.  www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8 Og hvad, hvis det slet ikke er muligt at ride dressur med en, for os indbildt, blød konstant kontakt til biddet, skal vi så bare lukke øjnene for de forskere, der mener den lette kontakt ikke eksisterer, eller tage konsekvensen og indse, at det at ride med kontakt måske kræver en konstant let bue på tøjlen for at hesten kan acceptere presset fra biddet? Hvis hesten ikke kan ånde frit, fordi den ikke har mulighed for at løfte sit hoved, eller fordi de lange rygmuskler er spændte, eller begge dele, er det så ok at forlange den holdning fx Totilas fremvises i - skal vi igen lukke øjnene for forskernes resultater? Citat fra den tidligere nævnte bog: ..."Den lange Rygmuskel (...) Den har fat i alle de mellemliggende Hvirvler og i den øverste Ende af Ribbenene. Hesten kan derfor ikke aande frit ud, saalænge den spænder i den lange Rygmuskel"... Hvis vi skal ud i, at dressur i dag og i 1984 og tidligere er og bliver noget der nedbryder/generer hesten, mere end det opbygger den, berettiger det så til, at vi blot fortsætter i samme spor. Vi kan jo bare spørge hesten - den giver den os allerede det nedtrykkende svar vi ikke ønsker at se...  www.youtube.com/watch?v=k30soC8vgCo
|
|
|
|
| Søs 1/hvornår |
|
|
på klippet af EG/Totilas kommer det tøjletræk, som overskrider din grænse for, hvad der er ok? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| Roselina. |
|
|
De 2 video-klip af Klimke og Gal, er du sød at angive tidspunkt for det ubehag, du siger hestene så tydeligt viser rigeligt af? Jeg tror nemlig, det er helt rigtigt, at vi for at kunne mødes et sted, må have en forståelse for, hvad den anden ser. - Og jeg vil gerne prøve at se, hvornår du mener, hesten udviser smerte, hvor den udviser ubehag og hvor den udviser koncentration. Æstetik og etik - det er ikke et spørgsmål om enten-eller, når levende væsner er involveret! Vil du mene, Totilas repræsenterer en hest, der er nedbrudt af dressurtræningen? Når du fremhæver hestens evne til at kunne trække vejret, så vil mangel på ilt jo give nedbrydning af muskelvæv. Mener du med nedbrydning foreksempel muskelfattig? Og hvis ikke, hvad mener du er kendetegnet for en nedbrudt hest? Cirkelinemus 
|
|
|
|
| Søs!!! |
20-08-2010 16:22 |
|
Aha at man ikke kan se det, giver så forklaringen på, hvornår nogle ikke synes der er problemer i moderne dressur og andre der synes der er. Hvem ser RIGTIGT og hvem ser forkert?
Jeg ser tydeligt en rytter, der med korte intervaller, korrigerer hest ved at tage hårdt bagud i tøjlerne - så hårdt, at da det ikke virker at trække hovedet ind til bringen, åbner hesten sin mund for af slippe af med smerten fra kandarstang på den måde. Søs, er det forkert og uetisk at korrigere hesten ved hjælp af tøjlen i korte intervaller? Er du venlig at gengive tiden hvor du ser EG trækker HÅRDT bagud i tøjlerne? Ved du om det hårde tøjletag du postulerer EG benytter sig af, ikke virker og at han iøvrigt gør det for at trække hovedet ind til bringen? og ved du om hesten åbner munden på grund af smerter? Men jeg forstår RIGTIG godt uoverensstemmelser, når Michael og Cirkeline ikke kan se, at det sker på videoer. Kan man ikke se det, må man være så habitueret til at det er sådan dressur ser ud. Og så kan jeg da godt forstå at man undres over nogle brokker sig. Synes du selv at du bør gøre dig til dommer over hvad jeg og Cirkelinemus ser? At postulere indirekte vi er så habitueret at vi mener dressur skal være uetisk og grimt? Der er ikke ogen som brokker sig udover dig og andre som har en anden mening om EG med flere. Måske er det Dig og mange andre som blot er fastlåste og KUN ser alt det som IKKE er ønskeligt, og glemmer at se på de gode ting også? Og EG er rigtig DYGTIG til at caumoflerer sin tøjlebrug, men hesten afslører ham. Heruodver mener jeg bestemt ikke EG er ikke den værste - jeg har lige set video af en anden ung dressurrytter og hold da op et konstant ufleksiblet tøjletræk  Er du venlig at gengive tiden hvor EG viser sin dygtighed i at camouflere sin tøjlebrug? Dernæst - hvorfor skulle han camouflere? For at du skulle blive ført bag lyset? Eller at jeg og andre skulle?
Ang. klassisk uddannet
Og ja ja alverdens hypede mennesker i hesteverdnen kan sige nok så mange gange at Totillas the puppet er klassisk uddannet,og de kan nok også sige det så mange gange, at de selv og andre tror på det, men det får aldrig hesten til at være klassisk uddannet. Ingen klassisk uddannet hest ruler ned og bider sig selv i bringen, og ingen klassisk uddannet hest vil fremvise det bevægelsesmønster som Totillas gør. Hvem referer du til når du udtaler at hesten skulle være klassisk uddannet? Der er ingen som nogensinde har forsøgt at skjule Totilas er uddannet jvf. træningssystemet LDR. Igen er du efter min mening ude på dybt vand Søs, for her postulerer du indirekte at Totilas´s bevægelsesmønster skyldes den træning jvf.LDR. Er det ikke en smule bemærkelsesværdigt at så det kun er netop denne hest som har et sådan bevægelsesmønster, taget i betragtning af at EG uddanner, og starter flere heste som pudsigt nok ikke bevæger sig ligesådan. Er det ikke bemærkelsesværdigt at ingen andre LDR trænet heste all over bevæger sig ligesådan? Det er godt at diskutere i debatter som denne, og det KAN være lærerigt for alle parter såfremt man er ÅBEN for diskusionen, og ikke blot KUN vil have ret. Men det er svært at diskutere når en person som Du Søs, mener hårdtnakket at skulle være dommer over for alt og alle, og at kun du har ret i forhold til hvad der er korrekt og hvad som ikke er.
|
|
|
|
| Roselina! |
20-08-2010 16:29 |
|
Jeg er ikke kalr over hvor på videoerne du linker til, at hestene viser ubehag? Er du venlig at henvise hertil? Dernæst, såfremt du mener at Totilas hest ikke har mulighed for at trække vejret optimalt, dvs ånde ud, ville den så ikke have manglende ilt til sine muskler? Ville dette ikke medføre at den ikke kan udvikle sine muskler korrekt? Og dernæst, ville det da ikke være årsag til ømme, stive og stramme muskler? Isåfald det er dette du mener, så hænger det vel ikke sammen i forholdet til en hest som Totilas som er så smidig og stort gående?. Så ville den jo netop ikke formå at have dette ekstreme bevægelsesmønster!
|
|
|
|
| Selvopfundet logik |
|
|
Michael, kan du ikke henvise til nogle kilder, der underbygger de påstande du smider om dig med? Nå, til den video i slow (som ikke gælder ).    ^På de her steder, synes jeg, at rytteren benytter kandaren på en måde mange ridebøger beskriver som fejlagtig = rytteren trækker bagud i tøjlen og placerer hestens hoved med tøjlen.   ^Og på de her steder, overtræder det viste den smertepåvirknig vi kan tillade os at udsætte hesten for = hesten åbner munden og krænger overlæben op. Hvorfor er det nødvendig at trække hestens hoved helt ind til bringen, mens den står stille?   ^ Og endnu en parade, hvordan mon det havde set ud, hvis hesten ikke havde haft næsebånd på?
|
|
|
|
| Michael |
|
|
Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan . ..."Jeg er ikke kalr over hvor på videoerne du linker til, at hestene viser ubehag? Er du venlig at henvise hertil?"... Ærlig talt gider jeg ikke bruge tid på at finde sekvenser lige nu, det stjæler ret meget tid og er ret kedeligt/sørgeligt at sidde at se på...Jeg vender måske tilbage 
..."Dernæst, såfremt du mener at Totilas hest ikke har mulighed for at trække vejret optimalt, dvs ånde ud, ville den så ikke have manglende ilt til sine muskler?"... Hmmm, jeg påstår jo ikke at den slet ikke kan ånde, kun at vejrtrækningen besværes på grund af den valgte form. Måske er det derfor disse heste storsveder og savler, så selv min søsters Blodhund ville blive misundelig.
Hvorfor tror du de sveder og savler så voldsomt?
Jeg har læst lidt om distanceridning, og her fortrækkes også at hesten har hovedet rejst for at lette vejrtrækningen.
..."Ville dette ikke medføre at den ikke kan udvikle sine muskler korrekt?"... Udvikler den de korrekte muskler? Jeg har endnu ikke fundet hverken billede eller video af den på fold - ja, jeg har faktisk aldrig set den uden "tøj" på  ..." Og dernæst, ville det da ikke være årsag til ømme, stive og stramme muskler?"... Nu kan jeg ikke tale for Totilas, men det er da påfaldene, at en tophest som Matiné "lod som om" den havde ondt i hele kroppen, når dyrlægen kom for at kigge på den. Isåfald det er dette du mener, så hænger det vel ikke sammen i forholdet til en hest som Totilas som er så smidig og stort gående?. Så ville den jo netop ikke formå at have dette ekstreme bevægelsesmønster!"... Hvorfor ikke, det kan læres via snoretræk og elastikker eller spændte muskler - og nej, jeg synes ikke en hest der kan røre sig egen navle er specielt smidig - den har blot lært at følger du ikke tøjlen når jeg trækker gør det ondt i munden = simpel signalindlæring. Og er den egentlig så stort gående, eller lader publikum sig blot fortrylle af de spjættende forben.   Michael, så har jeg lige et spørgsmål til dig ... Hvorfor skal hestens hals trykkes så meget sammen som fx. her?  ...når den, fint kan gå som fordringerne forskriver?... 
|
|
|
|
| Æstetik |
|
|
Carolinemus, hvordan opfatter du æstetik, jeg er nok lidt miljøskadet (udd. kunstner), og opfatter ordet som noget der er syns og sansemæssigt smukt/behageligt? Slog det op, men bliver af den grund ikke klogere på, hvad du præcis mener? da.wikipedia.org/wiki/%C3%86stetik
|
|
|
|
| Rosalina! |
20-08-2010 18:39 |
|
Hvad er det for påstande jeg smider om mig? Jeg stiller nogle konkrete spørgsmål! Jeg påstår ingenting. Der er alstå stor forskel. I forhold til smidigheden, så tror jeg ikke vi taler om det samme? Du nævner i den forbindelse kun halsens placering? Når jeg taler om smidigheden contra muskler som ikke får den ilt de har behov for, så taler jeg om smidigheden i hele dens krop. Og for mig at se er Totilas netop en temmeligt smidig hest. Og jo, JEG synes at Totilas er stort gående. Og det er ikke dens spjættende forben jeg lægger mærke til, når jeg udtaler mig herom. For de er for mig lige ekstreme nok. eg er sikker på at du ved at goodle Totilas kan finde bilelder hvor hesten ikke har "tøj" på. Du kunne jo for eksempel finde billeder hvor den står i en boks med tremmer foran  Hvorfor hesten skal rides i en så snæver holdning til tider, når den sagtens kan rides mere frit og åben skal jeg da ikke kunne svare på? Det er ikke mig som rider den til dagligt, men jeg er da næsten sikker på at du kan få et sobert og fornuftigt svar såfremt du sender dine spørgsmål herom til Edward Gal eller ekvipagens træner Nicole Werner via email. Kan du ikke finde emailadressen noget steds kan du få den af mig - til dem begge. Med hensyn til din kommentar vedr. Matiné så er det for det første ikke den du eller Søs for den sags skyld har referet til her i denne debat, men kun Totilas. Og så er det en smule plat - sorry - lige pludseligt at indrage en anden hest ind i det istedet for at svare på spørgsmåæet ud fra den hest og rytter I hænger ud! Men...når der er skrevet at Matiné pludseligt "så ud til og lod soom" at den havde ondt i hele kroppen når dyrlægen var forbi, kunne det måske tænkes at hesten kunne "lugte" dyrlægen? Vidste at nu skulle den rodes og rages på, og måske have en injektion(vaccination eller have taget blodprøve)(Målt blodværdier) eller andet? Ligesom os mennesker oftest heller ikke bryder os om at komme til tandlægen, eller nogle hunde som ikke bryder sig om at komme til dyrlægen? Ud fra billederne og videoen finder jeg ikke en tilbagetrækkende hård hånd, men derimod en forholdene hånd, og deri er der en for mig stor stor forskel.
|
|
|
|
| EG og Totilas |
|
|
jeg ville bare lige indskyde, at jeg er meget imponeret over, at det er muligt, at være så skråsikkerhed og fuldt og fast at tro på egne vurderinger 100 %, som jeg oplever at nogen af debatørerene er her på HN. Jeg tænker også, at det kunne være skønt at prøve, altså så helt og holdnet, at være i stand til at holde fast i, at man har fundet "de vise sten" med hensyn til hvad der er korrekt ridning og hvad ikke er det,for hvis man har det, tænker jeg, så behøver man vel aldrig mere revurdere eller ændre noget som helst, ved sin ridning, eller hvad? Nu er det jo heldigvis ikke forbudt at være uenige og det er vi tydeligvis en del der er, i hvert tilfælde med hensyn til EG og hans Totilas. Når det er sagt, så syns jeg også at det er rigtig spændene, at læse hvad i andre skriver her inde. jeg opdagede faktisk, at jeg, i eftermiddags, da jeg red dressur på på min oldenborghoppe, som jeg har haft siden hun blev født for 17 år siden, var opmærksom på en ny måde,på hvordan hun reagerede på tøjle hjælpen. Jeg er nemlig (heldigvis)ikke helt sikker på at jeg altid ved "det hele" og jeg kan derfor kun baserer mine holdninger og min ridning på fornuft, mavefornemmelse og min erfaring, og så lade mig inspirere af andre rytteres ridning og udsagn, inklusiv det jeg ser, på de verse videoer og fotos af ridning. Så kan jeg blive bedre og kloger, og udvikle mig ridemæsigt og menneskeligt. Jeg tror fuldt og fast på, at de fleste af os, kan lære noget af hinanden, men det kræver selvfølgelig, at man er åben for at lære og se tingene fra nye sider, også når det gælder ens "evig gyldige sandheder og skråsikre meninger" Nå nu tilbage til emnet (inden er går for meget filosofi og socialpædagog i den for mig)  Jeg er enig med flere, om at der vise rigtig meget dårlig ridning rundt omkring på stævnepladserne, og også i, at mange rideheste i dag udsættes for hårdt pres, også for hårdt ind i mellem, når der stiles mod det perfekte. Nu syns jeg så bare ikke lige, at EG og Totilas, er et særligt godt eksembel på dårlig ridning, tvært imod, men det er jo bare min menig. Samtidig tror jeg også, at de fleste ryttere, inklusiv de kendte, (måske er jeg naiv) gør deres bedste for at tilgodese hestens behov,på de betingelser det nu giver, at være ridedyr og ikke en vildhest, for helt ærligt, hvis vi vil ride, istedet for kun at betragte de smukke og frie heste på stepperne, der bevæger sig som de vil og holder deres hovede der hvor de vil, ja så har det altså for mig at se, nogen omkostninger, i form af en vis "magt" udøvelse. jeg elsker mine heste meget højt, men jeg slipper dem altså ikke løs på stepperne og holder op med at ride, af den grund, selv om det vel ville være, det ultimative at gøre, hvis det ikke skal være "synd" for dem, i et eller andet omfang eller hvad? Kunne godt tænke mig at spørge, om det der med ikke at have vægt i tøjlen overhovdet så vil sige, at hvis nu heste syns, at den har lyst til at løfte sit hovede og glo ud på publikum eller strække sig ned og klø sig på knæet, under et program, må den så det? eller er jeg en frygetelig dålig og ukorrekt rytter, hvis jeg strammer tøjlen og korrigere den? Nej spøg til side, det ved jeg selvfølgelig godt i ikke mener, men jeg oplever bare, lidt realitetes forskrækkelse, i forhold til hvad det indebære, at vi har bestemt os for, at underlægge os et stort stækt dyr og bede det om at bære os rundt, i for den, helt meningsløse øvelser. jeg tror altså ikke at nogen former for ridning, helt kan sige sig fri, for at "tvinge" rytterens vilje igennem, mere eller mindre selvfølgelig. det blev sku lidt lang, håber i bære over med mig, jeg er stadig lidt ny ud i debatten og har åbenbart en del på hjertet. 
|
|
|
|
| Ingen kritik af Totilas |
|
|
Jeg er enig i at det Totilas og Edward Gal viser, er noget af det mere "hestevenlige" dressur - men de træk hesten får i munden, når den skal "formes" fortil, burde være unødvendige, hvis hesten vitterligt var redet bagfra. Og den snævre form den fastholdes i, er heller ikke særlig hentsigtsmæssig, hvis man vil fremvise dressur der opfylder fordringerne (og muligvis gør det også, at hesten ikke kan ånde helt frit). Michael synes hesten har en stor gang, det er muligt, han har ret, men den griber mindre ind under sig end Ahlerich (som man vel ikke kan beskylde for at være særlig gummiboldtagtig ) - Måske kritikerne har ret, og det er fordi træningsmetoden Edward Gal benytter blokerer bagenden af hesten... ..."Jeg tænker også, at det kunne være skønt at prøve, altså så helt og holdnet, at være i stand til at holde fast i, at man har fundet "de vise sten" med hensyn til hvad der er korrekt ridning og hvad ikke er det"... Jeg hørte en talemådeder der lød ca. sådan her: Det er nemt at vide hvad man er imod - men sværere at finde ud af hvad man er for. Så jo, selvom jeg (måske) lyder skråsikker, og der helt klart også nogle etiske grænser, jeg umuligt kan gå på kompromis med, så er jeg langt fra sikker på, hvad der er korrekt ridning. Jeg er konstant søgende og forsøger hele tiden at udvide min horisont. Jeg får ondt i maven, når jeg ser, hvor mange gange hestene i alm. træning eller på stævnepladserne reagerer negativt på rytterens anvisninger/hjælpere - og kan slet ikke forstå, at andre ikke lægger mærke til, hvor meget hestene lider i "stilhed". Faktisk er jeg bedøvende ligeglad med, hvordan folk rider - så længe de ikke udsætter hesten for unødig smerte...
|
|
|
|
| remonte, der fører et sted hen. Eksempel |
|
|
Flot og inspirerende undervisningsvideo der indleder tråden - rigtigt dejlig at se på - og lidt triste billeder af den smukke Totilas efterfølgende. Der efterspørges ofte billeder af remonteryttere der "driver det til noget". Jeg har ikke set Anja Beran i virkeligheden, men er meget instpireret af hendes bog og billeder. Om det er på Olympisk niveau skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald pænere og mere ambitiøst end de fleste fritidryttere. Og jeg har ikke fundet nogle stangbid på over 45 graders vinkel på billederne. Selv ville jeg være stolt, hvis jeg kunne nå halvt så langt. Har jeg overset noget grimt? www.anjaberan.de/deutsch/klassische- reitkunst/ausbildungspferde/ Hilsen Gertrud
|
|
|
|
| ja ja ja - søs hippier den igen |
|
|
Jeg har som louise meget klare grænser for, hvad jeg vil være med til, og hvad jeg vil se på. og jeg vil RIGTIG RIGTIG gerne se dressur - god dressur vel og mærket - og det kan jeg bare ikke komme til  Jeg mener så ikke, at det er ok at bare, fordi man vil ride, at det så retfærdiggør hårdhændet metoder - og jeg tror ikke på det er nødvendigt. Ligsom jeg aldrig har villet smide et strømhalsbånd på mine hunde for at få den til at komme, når jeg kalde - og jeg var blevet så stædig hvis nogle havde sagt til mig, at alternativet var at jeg ikke kunen have hund - at det eneste alternativ var at kigge på forvildet hunde i Italien. Jeg synes ikke argumentationen holder, men jeg ved godt den er udbredt, at man ikke tror hestene kan fungerer med mindre man er lidt barsk i sin omgang med dem, at de bliver farlige m.m. Men jeg tror det er mere kultur end det er reelt - det er sådan der er erfaring for at man omgås heste. Men det er jo bare fordi man ikek har prøvet noget andet. Jeg oplever heste som EKTREM let trænbare - meget, meget lettere end at træne hunde. Heste er 'dumme' og så nemme at makke ret igennem frygt, og at de ikke kan skrige eller pive som hunde, gør det nemmere lige at lægge lidt ekstre pres på. Jeg ved modsat også at heste er lige så lette at få til at makke ret gennem motivation m.m. Godbidder er f.eks. FANTASTISKE til at omvænne noget farlig til noget ufarligt hos en hest - og på meget kort tid. Forbløffende let. Det er så nemt at stresse også en fremmed hest ned ved at gå nogle omgang med den i ridehuset og smide nogle godbidder i hovedet på dem på veltimet tidspunkter. Få omgange tager det - og så har man vendt en kiggende og ukoncentret hest til et samarbejdsvilligt dyr, der er fokuseret på en og som man kan begynde at arbejde med. (He he he så let går det IKKE med fremmede hunde). Jeg skylder lige ordet ofte ind - fordi jeg ved godt at der også kan være mere problematiske heste der kræver længee tid. Nå men jeg har da i hvertfald fået trænet min Colorado/Michellino, som jeg købte som 2 års, til at være EKTREM nem at håndtere og meget ustresset og ikke særlig nervøs af sig ved at bruge godbidder. Da jeg fik hende, stejlede hun ved det mindste, hun havde tendens til boksvandre ved stresspåvirkninger, og jeg kan fint forstille mig, hvordan hun havde udviklet sig, hvis jeg havde brugt meget pres. Jeg gjorde det faktisk i starten - fordi jeg også var bange for hun skulle blive uhåndterbar og VILD - og hun var jo en 'Michellino', men heldigvis har jeg ikke psyke til det, så jeg måtte ændre taktik. Og DET bon'ede bare ud på postivsiden - og fik gjort mig endnu mere hippieagtig  Faktisk blev hun hurtigt så stabil at en af vores beboere - uden jeg vidste det, jeg ville aldrig have tilladt det - hoppede op på hende uden noget overhoveet på folden nogle gange - han kalder hende bare dumbo og ser hende som ikke særlig kvik og bestemt på ingen måde farlig, hvor jeg ser hendes stamtavle - meget lærerigt faktisk På den måde blev hun 'ryttertilvænnet'. Og sådan har hun siden være med ALT, hvad jeg har præsenteret hende for: bandancher, sadel, dækken m.m. Hun har aldrig rokket med et øre, når hun fik noget nyt på eller prøvede noget nyt. Desværre fik hun i efteråret som 3 års lavet en foldskade og vi er ikke kommet videre siden. Men jeg smilede da indvendig da jeg her i sommer smed sadel på hende for første gang i 1½ år og satte en rytter op på hende igen, hvilket hun igen tog som om det var i går hun sidste havde haft rytter på. Hun har kun to gange i sit liv haft sadel og rytter på. Hun er en sveske Men hende fremtid som ridehest er tvivlsom pga. foldskaden Dog vil hun kunne komme med på lidt skridture i skoven, og det skal hun nu gøres klar til. Men skal man beholde den ustressede hest, kræver det også ustressende træningsteknikker og ridning - og det harmonerer bare ikke med at man må bruge vis "magt" udøvelse. For jo mere magtudøvelse, jo mere stritter dyrene i mod, jo mere må man ty til endnu mere pres og magtudøvelse. Det er en ond cirkel man kommer ind i. Jeg mener dog ikke trods mine hippieagtige attituder, at man kommer helt uden om brug af neg. forstærkning i træningen af dyr, men jeg oplever bare også, at jeg kan bruge en meget meget mindre pres end jeg lige udmiddelbart ville tro - for heste er MEGET følsomme dyr. Men alt det her kræver sååååååå uendelige meget mere af os som ryttere og hestetrænere, og man skal vide og ville, at der ikke ingen shortcuts i træning af dyr. Det er f.eks. en af grundende til at jeg ikke længere gider at lave træning og adfærdsbehandling med hunde. For jo mere man ved om træning af dyr, jo mere ved man også at der IKKE findes nogle nemme løsninger, når man ønsker at træne dyr. Der er kun EN vej og det er det laaaaange seje træk uden forsøg på omveje - det går galt, HVER gang og forlænger træningen i sidste ende. Hvad angår ridning, så er problemet - som jeg ser det - er, at man er så fokuseret på at få hesten til at gå ned med hovedet fra 1.gang unghesten bliver redet på. Man fifler mere eller mindre elegant med tøjlerne for at bukke hestens hovedet - og så ryger den smule ryg som hesten kan have fundet ud af at det er smart at bære rytteren med og så må man ty til at ride bag lod for få bare lidt ryg at sidde på. og langtsosm men sikker går hestene fra at være redet bagfra og frem til at blive redet fortil og bagud. Og så bliver de RIGTIG tunge, stive m.m. at komme rundt med og der skal mere pres til, det gør ondt på hesten som enten reagere ved at blive 'vild' eller endnu tungere. Og så kører cirklen...... Det har ALDRIG været meningen at tøjlen skulle bruges til hverken at lave holdning eller 'samling' på hesten, og man ser da også ofte en meget løsere tøjlekontakt i gl. dage end nu om dage. Og jeg tror INDERLIGT på at det er der tingene går galt - sammen med at folk har for travl og laver fancyøvelser laaaang tid før hestene er klar til det. OL-vinder 1936 i Berlin   Og selvom heuschmann er bandlyst lige nu, så forklarer han faktisk hele problematikken med tøjleridning og rejsning af hestene uden sammenhæng med sænkning af bagpart SÅÅÅÅ godt i det nye indslag på epona: Nakken højest - men ikke for enhver pris.
|
|
|
|
| rettelse/uddybning |
|
|
Jeg oplever heste som EKTREM let trænbare - meget, meget lettere end at træne hunde - men også uendeligt mere kompliceret, når det kommer til ridedelen.
|
|
|
|
| matine tabu? |
|
|
Michael - hvorfor må man ikke nævne matine? Fordi den er døde? For det synes jeg nok er for meget menneskeliggørelse efter min smag 
|
|
|
|
| Søs!!! |
21-08-2010 04:21 |
|
Du kunne for det første forsøge at gøre dig den ulejlighed, selvom du er MEGET imod mine holdninger og meninger, at svare på mine spørgsmål til dig - ligesom Roselina har gjort - også selvom hun og jeg bestemt ikke er enige  Nej, Det er bestemt ikke for at menneskeliggøre Matiné, og alle og enhver kan da for min skyld nævne den, og dens dårlige liv og dårlige træning(som nogle mener at vide en del om - til trods for at de sikkert aldrig har været i nærheden af hesten). Men det var nu bare ikke Matiné der blev diskuteret i debatten. det var Totilas og hans rytter EG. Mere var der ikke idet.
|
|
|
|
| spørgsmål |
|
|
Nå dem har jeg ikke set - i hvilket af dine indlæg står de?
|
|
|
|
| intet imod |
|
|
Jeg har i øvrigt ikke noget imod din holdninger, jeg mener virkelig oprigtigt, at du må mene hvad du vil - jeg mener bare ngoet andet 
|
|
|
|
|
|
| hgfhfghf |
|
|
HVor er det vildt... at man kan være så indoktrineret, at man ikke kan se fejlen.... Men bare ævle om hippier og heste med mudder i pelsen... og beskylde folk der vil noget andet for at være følelsesladet.. suk suk... Når man ikke kan argumentere så må man blive personlig.... Søs: Dit sidste billedindlæg siger det hele.... bagben, overlinie, hals og mund...
|
|
|
|
| blev glad for opbakning :-) |
|
|
Tak Michelle 
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er det i orden?  Karen 
|
|
|
|
| svar til michael |
|
|
Jeg havde slet ikke set dit indlæg, Michael - derfor fik du ingen svar. Men her er et forsøg på at svare. Mine svar med rød Aha at man ikke kan se det, giver så forklaringen på, hvornår nogle ikke synes der er problemer i moderne dressur og andre der synes der er. Hvem ser RIGTIGT og hvem ser forkert? Måske vil skal have en uvilligt til at afgøre det  Jeg ser tydeligt en rytter, der med korte intervaller, korrigerer hest ved at tage hårdt bagud i tøjlerne - så hårdt, at da det ikke virker at trække hovedet ind til bringen, åbner hesten sin mund for af slippe af med smerten fra kandarstang på den måde. Søs, er det forkert og uetisk at korrigere hesten ved hjælp af tøjlen i korte intervaller? Er du venlig at gengive tiden hvor du ser EG trækker HÅRDT bagud i tøjlerne? Ved du om det hårde tøjletag du postulerer EG benytter sig af, ikke virker og at han iøvrigt gør det for at trække hovedet ind til bringen? og ved du om hesten åbner munden på grund af smerter? Jeg mener at det er uetisk at bruge hårde bagudtræk som træningsmetode. Men jeg forstår RIGTIG godt uoverensstemmelser, når Michael og Cirkeline ikke kan se, at det sker på videoer. Kan man ikke se det, må man være så habitueret til at det er sådan dressur ser ud. Og så kan jeg da godt forstå at man undres over nogle brokker sig. Synes du selv at du bør gøre dig til dommer over hvad jeg og Cirkelinemus ser? At postulere indirekte vi er så habitueret at vi mener dressur skal være uetisk og grimt? Der er ikke ogen som brokker sig udover dig og andre som har en anden mening om EG med flere. Måske er det Dig og mange andre som blot er fastlåste og KUN ser alt det som IKKE er ønskeligt, og glemmer at se på de gode ting også? Jeg gør mig ikke til herre over hvad I ser - men jeg kommentere på hvad I skriver I ser.
Og EG er rigtig DYGTIG til at caumoflerer sin tøjlebrug, men hesten afslører ham. Heruodver mener jeg bestemt ikke EG er ikke den værste - jeg har lige set video af en anden ung dressurrytter og hold da op et konstant ufleksiblet tøjletræk  Er du venlig at gengive tiden hvor EG viser sin dygtighed i at camouflere sin tøjlebrug? Dernæst - hvorfor skulle han camouflere? For at du skulle blive ført bag lyset? Eller at jeg og andre skulle? Det er jo noget der generelt gælder. Jeg kunne også en gang - det bliver bare en del af rideteknikken. Så når jeg siger camouflere lægger jeg ikke en bevidst handling i det. Og ja ja alverdens hypede mennesker i hesteverdnen kan sige nok så mange gange at Totillas the puppet er klassisk uddannet,og de kan nok også sige det så mange gange, at de selv og andre tror på det, men det får aldrig hesten til at være klassisk uddannet. Ingen klassisk uddannet hest ruler ned og bider sig selv i bringen, og ingen klassisk uddannet hest vil fremvise det bevægelsesmønster som Totillas gør. Hvem referer du til når du udtaler at hesten skulle være klassisk uddannet? Der er ingen som nogensinde har forsøgt at skjule Totilas er uddannet jvf. træningssystemet LDR. Forfatter: Karen (zafera) (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 14-08-10 19:59 Spøjst så forskelligt man ser på tingene, her er et interview med Christoph Hess (anderkendt tysk dressurdommer og en af initiativtagerne til clinicen fra Warrendorf, som jeg linkede til i en tråd for noget siden) Dette interwiew er fra Aachen 2010 og her udtaler han bla. at Totilas er et eksempel på en "topclass" klassisk uddannet hest. Han mener faktisk ikke at have set dens lige ! Igen er du efter min mening ude på dybt vand Søs, for her postulerer du indirekte at Totilas´s bevægelsesmønster skyldes den træning jvf.LDR. Er det ikke en smule bemærkelsesværdigt at så det kun er netop denne hest som har et sådan bevægelsesmønster, taget i betragtning af at EG uddanner, og starter flere heste som pudsigt nok ikke bevæger sig ligesådan. Er det ikke bemærkelsesværdigt at ingen andre LDR trænet heste all over bevæger sig ligesådan? Se indsat video i min seneste indlæg. Det er godt at diskutere i debatter som denne, og det KAN være lærerigt for alle parter såfremt man er ÅBEN for diskusionen, og ikke blot KUN vil have ret. Men det er svært at diskutere når en person som Du Søs, mener hårdtnakket at skulle være dommer over for alt og alle, og at kun du har ret i forhold til hvad der er korrekt og hvad som ikke er. Hvordan du vælger at opfatte mig, kan jeg ikke rigtig ændre på Jeg forsøger at debatere ud fra gl. græske principper ved at fremmesætte mine synspunkter og holdninger og så argumentere for dem med brug af hhv. logos, pathos (det har jeg sgu ikke ret meget af) og ethos. Og jeg bestræber mig rigtig meget på (men det lykkes ikke altid og jeg HADER mig selv når jeg falder i, fordi jeg synes det er ussel måde at debatere på) at holde fokus på bolden og ikke på manden.
|
|
|
|
| magt anvendelse |
|
|
Når jeg siger en vis form for "magt anvendelse" så mener jeg altså ikke nødvendigvis negativ forstærkning, men blot det at sætte hesten i boks eller "tvinge" den til at få spændt gjor og den slags, selv om den bliver lokket med godbidder, er det da en vis form for "at vi sætter vores vilje igennem", ovenover hestens instinkter. jeg er enig i at positiv forstærkning er at fortrække, det er både mere eftektivt og etisk korekt, men jeg tror bare ikke på at negativ forstærkning helt kan ungås, hvor meget vi ellers ønsker os det. Det er ikke i orden at påføre hesten unødig smerte,eller ride med voldsom eller urimelig/unødvendig hjælp. Det er så bare et spørgsmål om hvornår og hvad vi opfatter, som urimelig eller ukorekt ridning. Hvis en ellers velopdragen avls hingst, har besluttet sig for, at bedække hoppen, som bliver redet foran dig på banen, så hjælper det vist ikke, at tilbyde ham en godbid i stedet. jeg mener og har erfaring for, at positiv forstærkning og konsekvens afregning for "uhøflig optræden" gir det bedste og mest harmoniske resultat, en hest der stoler på sin "fører" og som ved hvad der forventes af den. jeg rider ikke rundt og er "ond" ved min hest, men hun ved alligevel at jeg bestemmer, hun kan lokkes forbi næste alt "farligt" og hun er nem og rolig at håndtere. men hvis vi holder ved en trafikeret vej og hun mod forventning, beslutter sig for, at her vil hun altså ikke vente, ja så er jeg sku da nød til at forstærke hjælpen, også mere end nogen ville kunne lide at se på. Hun skal bare blive stående,og svare på hjælpen. Efterfølgende må jeg så overveje hvad der er gået galt i vores komunikation og så gå et skridt tilbage og rette til, med positiv forstærkning, de efterfølgende gange, vi skal holde og vente ved en vej. Det kan selvfølgelig ikke undskylde hård og voldsom hjælp på dressurbanen, for her er der jo ikke tale om en krise situation, men blot vores ønske om en bestemt form på heste. Mine to eksemblerne er bare mit forsøg på at realitets teste, hvor langt de såkaldte "hippieholdninger" er brugbare, i forhold til at være meget fordømmende og skråsikre på, at udelukke negativ forstærkning i det hele taget. vil lige sige at jeg har trænet boxerhunde i mange år og jeg er meget enig i, at en hest sku da noget nemmere, at få til at gøre som man ønsker 
|
|
|
|
| Blåbrava |
|
|
Super indlæg - jeg synes du rammer så meget godt i dine betragtninger ... Men jeg synes, som du også selv skriver, at du blander krisesituationer og dressur sammen. Minusset er vel, at ligger man til OL guld, så er det nok svært ikke at skrue op for signalerne - ligesom Klimke gør her 6:00. www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8 Ahlerich kan lave en ok piaffe, men her går der noget galt og Klimke sidder og hakker sporene i siden af hesten for hver skridt . Hvis det nu gav 0 ikke at vise en øvelse, og så strafpoint at ty til så grove "hjælpere" - så ville rytteren være mere motiveret for bare at ride videre, frem for at tvinge en eller anden ugenkendelig øvelse igennem. Konkurrence og dyr er en meget dårlig cocktail . Ét er, hvis vi bruger os selv i konkurrencer, der tror jeg det kan være svært nok at sige stop nogle gange - noget andet er, når vi benytter et andet levende væsen. I ridesporten er der tilmed tale om et dyr, der ikke højlydt giver udrtyk for smerte og ubehag - byd en gris eller en hund den samme "rå" behandling, og der ville være ulidelig meget larm. Et eller andet sted i Müslers bog står der noget i retningen af, At når hesten slår med halen, er det en korrigering/ tilrettvisning af rytterens måde at bruge hjælperne på. --- Nå, mens jeg har ledt efter nøgenbilleder af Totilas (det er endnu ikke lykkes), fandt jeg endnu en opvarmningsvideo af skønheden. www.youtube.com/ watch?v=Ivz5ukKh8A8&feature=related 0:22 ses halsen ret tæt på, der er et meget tydeligt knæk øverst på halsen - den øverste halsmuskel buler voldsomt ud - og nederst ved manken virker halsen ikke lige så fyldt ud (den muskelgruppe, hesten skal bruge for at rejse ryggen). Jeg synes altså ikke det er en korrekt muskuleret hals, men det er lidt svært at bedømme, når hesten hele tiden går bag lod ... Faktisk er det også lidt snyd med hingste (og fede heste), de har som regel rigtig meget hals. På hopper og vallakker er det nemmere at se, hvordan musklerne bliver bygget op ud fra træningsmetoden.
|
|
|
|
| Karen.. |
|
|
...selvfølgelig er det ikke i orden, den har jo mulen og ikke nakken som højeste punkt .... (Islænderridning er vist et helt kæmpe stort kapitel for sig )
|
|
|
|
| Halsmuskler |
|
|
Denne video/billedserie viser hvilke halsmuskler der er aktive, når rytteren rider hesten kraftigt bag lod. (Det er ikke for at sammenligne med EG ridning). www.youtube.com/ watch?v=TA5ITeCocuk&feature=related
|
|
|
|
| Blandet bolscher. |
|
|
Æstetisk er smukt/skønt. EG's "tøjletræk" tror jeg ikke handler om formning fortil. For mig at se, er vinklen mellem sammesides ben-par lidt vel åben i den samlede skridt. Efter første parade er vinklen bedre, så jeg tror, paraden og "tøjletræk" er korrigerende bagfra. Eller udstrækning af en muskel, mens hesten står stille? Hvor meget flytter EG hænderne tilbage i disse "tøjletræk"? Personligt er jeg ikke helt enig i, at Allerich har en bedre indundergriben end Totilas. Men her er tale om 2 meget forskellige heste, der er fra meget forskellige tider, så de er svært sammenlignelige. Personligt finder jeg, at Ahlerich i høj grad svigter i forhold til sænkningen bagtil, hvis vi skal vurderer udfra: "På disse konferencer blev det slået fast: at det vigtigste ved skoleridning er rene gangarter, at der skal være takt og sving i bevægelserne, at holdningen skal være fri med hestens næse usvigelig sikkert foran den lodrette linie og med hesten let til biddet, at hesten skal være redet lige, og at holdningen (rejsningen) fortil skal svare til samlingen (sænkningen) bagtil"... Forordet til Wilhelm Müselers bog Ridelære 7. udgave 1965. Hvor Toltilas så svigter med hensyn til næsen sikkert foran den lodrette linie. Roselina, de vidste billeder fi dit indlæg 20-08-10 17:29 illustrerer situationer, hvor hesten udviser smerte? Ubehag? Gertrud: Billederne af Anja Beran, som Hr Gerd jo er stor tilhænger af, viser da også heste med viftende haler og ørene tilbage. Og hvis det er disse ting, der er med til at konkludere hestens smerte/ubehag - ja så har du overset noget grimt. Nu vil jeg ikke selv konkludere noget kategorisk ud fra disse billeder. "Jeg mener så ikke, at det er ok at bare, fordi man vil ride, at det så retfærdiggør hårdhændet metoder - og jeg tror ikke på det er nødvendigt." - Søs 1. Jeg er jo ganske enig med dig, men vi mangler stadig at få klarhed over, hvornår noget er hårdhændet. Vil du ikke henvise til et tidspunkt i klippet, hvor Totilas udviser tegn på smerte/ubehag? Vedvarende stres? Ligeledes mangler vi klarheden på, hvornår noget er tøjleridning, og hvornår det er acceptabelt brug af tøjlen. - Totilas fremstår jo ikke signalforvirret omkring stop/frem? Så tøjlen bliver brugt aktivt til at stoppe med? Med hensyn til hippieholdninger, så må alle hippie alt hvad de vil. Men jeg forventer så også, at hippierne accepterer min måde at gøre det på, når vi alle er enige i, at hesten ikke skal udsættes for unødig smerte/ubehag, whatever. Måske vi i virkeligeheden - som blå brava også lægger op til - skal debattere, hvornår noget er nødigt og unødigt? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| at bidrage med noget |
|
|
Louise jeg spørger fordi at jeg mener at "Jeres" indblanding i disse diskutioner om hvorvidt toprytterne rider hestevenligt eller ej, svarer til at jeg går ind på "islænderforum" og "kloger" mig hver gang jeg ser billeder som dette. Det kunne aldrig falde mig ind. For det første aner jeg ikke en pind om islænderridning, for det andet så ved jeg ikke hvorfor hesten præcis i det moment billedet bliver taget går sådan og for det tredie så har jeg så meget selvkritik at jeg ved at jeg ikke har noget som helst konstruktivt at bidrage med i sådan en diskussion, jeg har nemlig aldrig siddet på en islænder lige som I ikke har sidet på en dressurhest uddannet efter E. Gals eller andre toprytteres principper. For mig er det en diskussion om smag og den gider jeg ikke at deltage i for hvem har ret. Hvis der fandtes lige så mange billeder og hvis du brugte lige så meget energi på at dissekere billeder og videoer af støvsugerryttere, islænderryttere, springryttere, militaryryttere, dressurheste uddannet på den klassiske måde, westernheste etc. etc., så kunne du finde lige så mange heste som ser "lidende" ud, om ikke flere, som du kan på billederne af dressurheste der er uddannet efter de moderne principper!  Karen
|
|
|
|
| Censur |
|
|
Karen, du forsøger på enhver tænkelig nedladende måde at lukke munden på folk, der ikke gør som du siger, eller som mener det samme som dig. Det er muligt det lykkedes for dig at få nogle mennesker til at føle sig utilpasse ved at deltage i DINE tråde. Men jeg vil ikke lade mig diktere af dig. Egentlig synes jeg, at denne tråd har udviklet sig til en spændende og interessant debat, jeg synes dog dine indlæg lægger en dæmper på den forholdsvis gode stemning, der på trods af stor uenighed, er i tråden - men jeg kunne aldrig finde på at bruge dine metoder, for at få dig til at holde mund og forlade tråden. Karen et debatforum, betyder at man debaterer med folk man ikke er enige med, ikke at man forsøger at udøve censur . En anden ting er, at hvis du virkelig ønsker at snakke den clinic du starter med at lægge ind, så gør dog - kom med dine betragtninger, dine meninger eller skriv klart og tydeligt (som i Lær at ride...tråden )hvad din hensigt med tråden er. Og accepter hvis den alligevel ryger af sporet . Dette er kun et forslag, for jeg skal ikke diktere, hvordan du skal færdes her på HN ...
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Louise du bringer selv dette på banen Carolinemus, hvordan opfatter du æstetik, jeg er nok lidt miljøskadet (udd. kunstner), og opfatter ordet som noget der er syns og sansemæssigt smukt/behageligt? Altså det er også for dit vedkommende et spørgsmål om smag. Vi har langt fra samme smag inden for ridning og uanset om vi diskuterer til dommedag så får vi det heller aldrig. Egentlig synes jeg, at denne tråd har udviklet sig til en spændende og interessant debat, jeg synes dog dine indlæg lægger en dæmper på den forholdsvis gode stemning, Denne tråd er som alle de andre tråde hvor der debateres topdressur, en evindelig gentagelse af, fra din og Søs's side følelsesladede betragtninger om hvorvidt man synes hesten ser ud til at lide nød eller ej og så er der nogle få tilbageblevende debatører, som forsøger at se mere nuanceret på tingene. I forhold til mig så er det spildte ord. Hvis jeg nogen sinde skal respektere Jeres holdninger, så er det et must at I kan bevise at I fortjener den respekt. Det har jeg ikke set endnu. I en diskussion om "remonteridning" ville jeg muligvis nok respektere jer mere, men ikke her i en tråd om dressur på topplan. Nu er jeg så heldig at jeg er udstyret med et "støvsugerfilter" som jeg bruger flittigt og så kan jeg bruge tråden til at more mig over hvilken mangel på selverkendelse nogen har og så er det da også morsomt når folk ryger i totterne på hinanden. Men Louise, fortsæt du bare med at tale for "døve øren" jeg skal nok blande mig udenom, men at tro at flytter noget som helst, det vil jeg mene er temmelig naivt.  Karen
|
|
|
|
| lidt forklaring |
|
|
Cirkeline: Jeg er jo ganske enig med dig, men vi mangler stadig at få klarhed over, hvornår noget er hårdhændet. NÅr hesten åbner munden især på kandar, synes jeg det er for hårdhændet. Blåbrava - jeg håber ikke du læser det som at jeg tror/mener at du er hårde mod dine heste. For det har aldrig været min hensigt at det skulle lyde sådan. Jeg tog kun én af dine formuleringer og lavede noget helt generelle betragtninger.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
God ide Cirkelinemus  Måske vi i virkeligeheden - som blå brava også lægger op til - skal debattere, hvornår noget er nødigt og unødigt? Huskede du at kigge ind på Horse2Rider i dag?  Karen
|
|
|
|
| Karen - |
|
|
Diskuterer du aldrig en bog med andre? Behøver man at være forfatter, for at kunne udtale sig? Eller en film - hvor mange har lige prøvet at lave en film, men rigtig mange kan sagtens udtale sig om, hvorvidt filmen er vellykket, god, spændende osv. eller ej  På samme måde kan vi sagtens diskutere 1) om hestene på toppen faktisk behandles pænt eller måske for hårdhændet - og 2) om fordringer og idealer følges  Til forskel fra bog- og filmdiskussionerne er vi jo nogle, der sådan set godt kan ride, nogle har endda prøvet mere end så mange  Og du kan så være hånlig og nedladende, så meget du lyster - det bidrager ikke til debatten, men giver da et lidt morsomt afbræk i selve snakken 
fra NinA Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR Foran lod & taktfast  epona.tv
|
|
|
|
| ej altså |
|
|
nu bliver jeg også nødt til at blande mig med mere end et useriøst indlæg. jeg synes det er skræmmende tydeligt at heste der er for holdt foran mister deres bagbensaktion, uanset om det er Tortillias eller musse, uanset om det er foran, bagved, på skrå af ellerm i lod, en hest der ikke har frihed til at arbejde i en afslappet holdning vil have spændinger i sin krop, det vil menneskelige idrætsudøvere også hvis de f.eks skal noget så simpelt som at presse tænderne sammen, krølle deres tæer eller hvad ved jeg, en krop hvor en muskelgruppe er spændt kan ikke arbejde optimalt.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nina Diskuterer du aldrig en bog med andre? Behøver man at være forfatter, for at kunne udtale sig? jo da, men det kræver altså at den man diskuterer med, er en der er i stand til at læse hele teksten i den bog det drejer sig om og ikke kun enstavelsesordene. Til forskel fra bog- og filmdiskussionerne er vi jo nogle, der sådan set godt kan ride, nogle har endda prøvet mere end så mange Ja du og Misser må da efterhånden være nogle af de mest rutinerede ud i remonteridningens kunst men jeg må indrømme at jeg stadig ikke er imponeret. Der var en tråd her på HN, hvor der blev spurgt om det ikke var muligt at vise et billede af en af Jeres heste i en taktren fri trav og til det svarede Misser at der var i ikke nået til endnu! Det bekræftiger mig i min antagelse af, at det vist mest er på "papiret" I er eksperter.  Hvis jeg på nogen måde skal overbevises om at det kan lade sig gøre at uddanne en hest længere end til de lette dressurklasser, på den måde I rider på, så må der altså nogle billeder eller videoer på bordet, af heste der laver andet end at tulle rundt i luntetrav i en "zombilignende" tilstand. Kald det bare at være nedladende og hånlig, jeg vil kalde det at "være ærlig" for jeg kan love dig for at der er mange der tænker som mig, som bare ikke kan nænne at sige det!  Karen
|
|
|
|
| Hårdhændet. |
|
|
Det er hårdhændet, når hesten åbner munden - især med kandar, siger Søs 1. I tilfældet EG/Totilas-linket, så noterer jeg mig med glæde, at Totilas kan åbne munden. Han er altså ikke strammet fuldstændigt sammen i mulen. Og egentlig en ganske interessant detalje! Totilas kan altså tilk alle tider gå med åben mund, men han gør det ikke. Så er EG's tøjleridning vel aflivet? Hvis hesten vedvarende åbner munden - eller forsøger at åbne munden- eller supplerer med andre tegn, så ja. Så er jeg enig med Søs 1. At hesten reagerer, kortvarigt åbner munden, vifter en gang med halen eller lignende betragter jeg ikke som udtryk for unødig smerte/ubehag. Jeg ser det lige så meget som tegn på, at hesten reagerer - udover signalerne. Er det lidt svært, strammer det lidt - eller er den lidt spændt i situationen? Hvis man gerne vil udvikle sig selv og hesten, så kan man arbejde efter at hesten aldrig må sige fra, og dermed ikke udvikle sig optimalt? Eller man kan lære hesten at kende netop ved at gå til grænsen - og ind i mellem lidt over. Det betragter jeg ikke som hestens største problem. Unødig smerte/ubehag er vedvarende. Vedvarende åben mund, viftende/piskende hale, uro fortil, spændte muskler osv. Og så er der tale om en rytter, som ikke er i trit med sin hest! Jeg kan faktisk godt forstå Karens irritation! Det er helt ok, at værdsætte forskellige ting. Men stortset samtlige topryttere - og deres træningsmetoder - bliver ikke blot kritiseret teknisk set. Det er stort set hele disciplinen, der af nogle bliver beskrevet som accepteret overgreb på hestene. Jeg rider selv efter den 'moderne' dressur, og jeg vil ikke stemples som hestemishandler! I alle former for samarbejde skal indvolverede parter kunne sige til og fra. Det gælder også i dressuren. I det øjeblik hestens reaktioner ikke tages til efterretning, så er der ikke længere tale om et samarbejde. Men at nogle ryttere ikke lytter til hesten, men mosler på, gør ikke automatisk 'moderne' dressur til legaliseret overgreb på heste, Det ville i min verden fuldt ud ok, blot at gøre opmærksom på, at der er andre måder at gøre tingene på. Man behøver ikke udævne alle andre til mishandlere, døve og blinde.Og ja, illustrationer af andre måder at gøre tingene på er jo endnu bedre. Dressurtante: jeg tror vi alle er enige i din holdning. Det springende punkt er blot, hvornår de forskellige heste arbejder uden spændinger? - Hvordan det ser ud? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| cirkelinemus |
|
|
ja det er netop det springende punkt i ridning, og ligesom alle andre atleter er det forskelligt hvornår man arbejder i afslappet tilstand... vi ved vist alle at der er ligeså mange løbestile som løbere
|
|
|
|
| Karen - |
|
|
Der var en tråd her på HN, hvor der blev spurgt om det ikke var muligt at vise et billede af en af Jeres heste i en taktren fri trav og til det svarede Misser at der var i ikke nået til endnu! Det bekræftiger mig i min antagelse af, at det vist mest er på "papiret" I er eksperter. Ingen af os - der er imod dele af den moderne dressur - har vist påstået at være eksperter. Ligesom du heller ikke har påstået at du er det  Det afholder os så alligevel ikke fra at diskutere med hinanden herinde  Fordi man er blevet gammel og er begyndt at ride haflingere med løse tøjler, betyder det jo ikke, at man aldrig har prøvet at ride en rigtig hest på andre måder og i sværere øvelser  Du har nok ikke rigtig fået læst det - men vi har da haft heste + redet på heste, uddannet på et niveau højere end de fleste får lov til at prøve  Men det er jo rigtignok svært at læse - og det kan åbenbart også være svært at diskutere uden at blive personlig. Men lidt grinagtigt er det da med en provokatør i et debatforum, der ikke gider snakke med andre end meningsfæller 
fra NinA Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR Foran lod & taktfast  epona.tv
|
|
|
|
| Cirkelinemus |
|
|
Men at nogle ryttere ikke lytter til hesten, men mosler på, gør ikke automatisk 'moderne' dressur til legaliseret overgreb på heste, Men det er der så nogle ryttere, der gør  Og andre ryttere, der ikke gør det ofte, men kommer til det - og hvor man så lader som om, at alt, hvad de laver, er perfekt. Det er jo ikke 'den moderne dressurs' skyld. Tværtimod fremhæver jeg i alle mine indlæg dressurfordringerne, som jo er den modernes dressurs læresætninger  Men hvis man kritiserer netop ovennævnte 'fejl', bliver kritikken ikke anerkendt som berettiget af forsvarerne for moderne dressur..... Tværtimod bliver al kritik blank afvist - i hvertfald af Karen  Men man må jo håbe, at der er nogen der begynder at tænke lidt over, om ikke et hurtigt, kraftigt træk i en kandarstang i virkeligheden er ligeså eller mere smertefuld og ubehagelig end piskeslag  Det har man tænkt på i det store, tyske dressurmagasin St. George 
|
|
|
|
| Michael1, det er |
|
|
...altså temmeligt vrøvlet, det, som du skriver længere oppe: "...Dernæst, såfremt du mener at Totilas hest ikke har mulighed for at trække vejret optimalt, dvs ånde ud, ville den så ikke have manglende ilt til sine muskler? Ville dette ikke medføre at den ikke kan udvikle sine muskler korrekt? Og dernæst, ville det da ikke være årsag til ømme, stive og stramme muskler? Isåfald det er dette du mener, så hænger det vel ikke sammen i forholdet til en hest som Totilas som er så smidig og stort gående?. Så ville den jo netop ikke formå at have dette ekstreme bevægelsesmønster!" Der er jo - trods alt - nok ikke nogen herinde, som tror, at Totillas ALTID og KUN - også hjemme i baghaven - rides i den stramme, samlede konkurrenceform. Blev den det, var den aldrig nået frem til de store arenaer. Men den forholdte konkurrenceform på hestens hals og hovede kompromitterer vejrtrækningen (som jeg i øvrigt for god ordens skyld lige skal oplyse dig om ikke kun inddrager at "ånde ud", men i høj grad også kræver, at hesten kan trække vejret IND), og denne kompromitteren sker så i en i forvejen meget opspændt og krævende situation, som VM eller OL eller you-name-it er for en selv nok så garvet hest. At vejrtrækningen i selve konkurrencen kompromitteres, er IKKE énsbetydende med, at musklerne ikke udvikles, eller at de blive stive og ømme. Men det betyder, at hesten i sitiuationen må gå i gang med bruge andre muskler til hjælp til at HIVE efter vejret og TRYKKE det ud og dermed også bruge mere energi....vel at mærke SAMTIDIGT med, at der fra rytters side stilles store krav, og SAMTIDIGT med at selve situationen (som f.eks. stort stævne)lægger et meget stort energikrævende pres på hesten. Det er således ikke særligt svært for menigmand at regne ud, at kompromitteret respiration i en meget fysisk krævende aktivitet er en stressfaktor af rimeligt stor dimension. Du kan jo som en lille sammenligning prøve at forestille dig, hvordan du ville have det med din vejrtrækning, hvis du fik en god omgang gaffatape om munden og dernæst skulle præstere en sprint eller en gang styrketræning eller 8 minutters intensiv atletik eller noget tilsvarende, mens du KUN kunne trække vejret igennem næsen (hvilket endda højst sandsynligt er relativt mere luft, end en forholdt hest får). Du ville ikke få ømme eller stive muskler eller blive usmidig af det, men du ville føle det voldsomt anstrengende, og det generelle ubehag den ufri vejrtrækning ville heller ikke være til at gå fejl af, så alt i alt ville dit fysiske - og for nogle individer også det psykiske - stressniveau stige markant. Alt i alt en kedelig situation at blive presset ud i, og hvis man så gør ophævelser imod at være sat i den situation, - tjah, så stiger presset for mere fysisk præstation bare yderligere.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
|
|
|
| For det første |
22-08-2010 01:29 |
|
vil jeg bakke Karen op  JEG synes også det er hamrende frustrerende at det er HELE dressursporten som sættes i dårligt lys. Og det er ikke bare hver gang, men HVER eneste gang, nogle få men bestemte debatterer. Dernæst for Cirkelinemus´s indlæg! LindaKW: hvorfor er det temmeligt vrøvlet? Det er nogle konkrete spørgsmål jeg kommer med. Og spørgsmål kan vel ikke være vrøvlet med mindre man spørger om noget folk ikke bryder sig om? Derudover rammer du virkeligt hovedet på sømmet for de fleste billeder som tit og oftest diskuteres er nogle fra en konkurrence situation, og rigtigt mange mennesker som diskuterer herinde har åbenbart meget svært ved at skelne fra konkurrence situationen og så den daglige træning? For ser de noget som de finder grimt, konkluderer de straks at det er noget som foregår DAGLIGT, år ind og år ud. Jeg er selv "moderne" rytter, og finder LDR temmeligt interessant, og bryder mig bestemt ikke om ekstreme "duk nakken, og bid dig i bringen" ridning. Der er en yderst kendt dressur rytterske som der er set mange billeder af udføre den slags ridning fra opvarmningsbanerne verden over. Og MANGE som er imod denne rytter tror fuldt og fast på at dette er hverfags ridning hjemme på denne rytters matrikkel. Med hensyn til mine spørgsmål, som du iøvrigt jo finder temmeligt vrøvlet, og dog alligevel har værdiget dig at svare på, vil jeg så gerne spørge dig til om du så mener Totilas er en yderst stresset hest? For som jeg forstår det(Min opfattelse er muligvis også ret vrøvlet?)er det hvad du her indirekte fortæller!
|
|
|
|
| lidt svar |
|
|
Cirkeline - jeg gentager lige hvad jeg tidligere i tråden har skrevet om EG: Nææææ hvis EG holdt op med krølle sine heste m.m., så vejrtrækningen besværes, spytkirtlen i ganaschen bliver mast flad, og skummet sprøjter ud til siderne, så trænede han bestemt på en acceptabel måde. Han har taget godt ved lære af Mclean - og det er jo rigtig dejligt, at Mcleans undervisning af det hollandske landshold ikke har været forgæves. EG er bestemt ikke en af de værst - han er pt bare helt almindelig gennesnitlig hårdhændet mod sine heste, så de går med åben mund og krøller voldsom med de gener det nu engang giver hestene. Årsagen er modefænomenet LDR samt det faktum at viden om at ride ryggen op på heste der går foran lod er væk.

|
|
|
|
| Michael1 |
|
|
Da jeg som regel undlader at kigge på alle disse dressur-videoer, fordi jeg finder mange af dem ubehagelige at se på (ja, dét skrev jeg sørme ), skal jeg oplyse dig om, at jeg ikke kan udtale mig om i hvor høj grad Totillas ser stresset ud. Jeg vil da samtidigt beklage overfor dig, at jeg åbenbart er kommet til at træde rigtigt hårdt ned på et meget ømt punkt hos dig ved at skrive, at du har skrevet noget "temmeligt vrøvlet". Samtidigt vil jeg da også fortælle dig, at fordi folk måske skriver "noget vrøvlet", så er det ikke énsbetydende med, at jeg ser ned på dem....vi kan vel alle komme til at fyre en tanketorsk af??  Så din indirekte påstand om, at jeg skulle se ned på dig: "...Med hensyn til mine spørgsmål, som du iøvrigt jo finder temmeligt vrøvlet, og dog alligevel har værdiget dig at svare på.." - jeg hæfter mig her ved dit brug af "værdiget" - behøver du ikke at benytte overfor mig en anden gang.  Du spørger, hvorfor jeg synes, at dine spørgsmål er vrøvlede....men svaret synes jeg (selv), fremgår af den tekst, som jeg har nedfældet. Men jeg vil da gerne uddybe "vrøvle-beskyldningen" med, at jeg synes, at det er "ledende" spørgsmål, der indikerer nogle fysiologiske forhold, som ikke er sande. Der er desværre mange, som har rigtigt svært ved at forlige sig med, at der rent faktisk findes anatomiske, biomekaniske (åååå dette forkætrede og forhadte ord) og fysiologioske forhold, som er ufravigelige, - også selvom de passer rigtigt skidt ind i de samme personers forestilling om, hvordan tingene foregår. Og det er jo rigtigt surt, kan jeg godt se. Men vi ved vel egentligt allesammen godt, at ting mange gange ikke altid er, hvad de ser ud af på ydersiden.  Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
|
|
|
| svar til karen |
|
|
Karen: Nej billedet af islænderen er forfærdeligt - og der kører præcis samme diskusion i den verden med præcis de samme standard svar. Jeg er tit inde og kigge på Joras, hvor de godt nok er lidt mere civiliseret end nogle af debatørerne herinde, men diskussionen og vreden over at blive kritiseret er den samme. De har seriøst MANGE problemer i islænderverden bla. med mekanisk dopin, en avl der skaber deformer heste, hård og modbydelig ridning m.m. Men heldigvis er der masser til at tage den debat: www.ridakademisk.nu/de-syv-sten. Et SINDSYGT godt indlæg synes jeg  Ang. at du ikke respektere Louise og mig, så må jeg sige, at det er jeg uendelige ligeglad med. Jeg debaterer ikke for, at du skal blive overbevist eller respekterer, jeg debatere for at få flere sider af en bestemt sag belyst. At du og andre synes jeg debatere følsesmæssigt, kan jeg kun sige logos, ethos, pathos - så har du svaret  Jeg ser dog ikkem at din meget personfixet debatstil findes blandt de græske appelformer !!!!!
|
|
|
|
| i øvrigt |
|
|
Men man kan selvfølgelig sige, at din debatstil går ud på målrettet at ødelægge det minimale ethos jeg kunne tænkes at have. En meget udbredt debatstil blandt nutidens politikere - men også uendelig uinteressant at høre på, synes jeg, præcis som jeg synes den er uinteressant når den benyttes på HN 
|
|
|
|
| af forstå Græsk |
|
|
Dele af Søs' indlæg kræver vist en "oversættelse" så vi der ikke er "akademikere" også kan forstå det  og så vil jeg mene at dit problem er din manglende "situationsfornemmelse!" Hvis du var lidt mere kritisk med at vælge nogle "tilhørere" som du ikke samtidig gør til "syndebukke" så kunne du nok bedre overbevise dem om at der er en pointe i det du skriver! Appelform Fra Wikipedia, den frie encyklopædi Appelformer er i retorikken betegnelsen for de tre former logos, etos og patos. De betegner tre forskellige midler til at overbevise tilhørere, og valget af appelform vil afhænge af emne og situation: Hvem er taleren? Hvem er tilhørerne? Hvad vil taleren overbevise tilhørerne om? - Logos Man appellerer til tilhørerens fornuft og logik; man overbeviser i kraft af saglige argumenter.
- Etos Man appellerer ud fra sin moralske integritet, markerer sig som troværdig person
- Patos Man appellerer til tilhørernes følelser og stemninger
[redigér] Logos Der er situationer, hvor talerens viden, fornuft og logiske evne er det centrale. Den der benytter sig af logos, argumenterer objektivt og klart og går ud fra, at tilhørerne er til stede for at blive klogere og blive oplyst. Der bliver derfor appelleret til deres tænkeevne. Man forventer at blive mødt med logos, når man forsøger at få indsigt i noget komplekst og vanskeligt - det kan være alt fra udviklingen i ozonlaget, til EU's historie eller fordele og ulemper ved en ny folkeskolelov. [redigér] Ethos En taler, der fremstår som en troværdig person, kan appellere ved hjælp af etos. Der er mennesker, man aldrig vil stole på, fordi man ikke har tillid til dem, og offentlighedens tillid til f.eks. en politikers personlige dømmekraft og moralske standard spiller en vigtig rolle i meningsdannelsen. Der vil ofte være tale om det man kalder "forhåndsethos": Tilhørerne har erfaring for, at denne person er til at stole på, at han ikke er ude på at forføre publikum. [redigér] Pathos En talers overbevisende evne kan bero på evnen til at appellere til tilhørernes følelser og stemning i en given situation. Det kan f.eks. være et vigtigt element i forbindelse med ulykker og katastrofer, hvor en taler skal lade folk få afløb for deres bevægelse, deres sorg, vrede og afmagt og måske samtidig appellere til en fællesskabsfølelse.
|
|
|
|
| Nyt link til tekst om islænderridning |
|
|
Og her er så et link, der dur, til den glimrende tekst om problemer og tendenser i islænderverdenen, som Søs har nævnt ovenfor: www.ridakademisk.nu/de-syv- sten.aspx
|
|
|
|
|
|
| hmmmm...... |
|
|
Nu er der uendeligt mange aspekter, af de emner, der debatteres i denne tråd.. Nu defineres EG som hårdhændet, udfra et kriterie, der benævnes som en åben mund ved tøjlepåvirkning. Så må man have en formodning om, at en hest kan rides i et program uden at åbne munden, da der ellers er tale om gradbøjning af definitionen. Altså, er det overhovedet muligt at ride et træningsforløb med øvelser, hvor der forudsættes tøjlesignaler, uden at hesten åbner munden?. Der er en udbredt tilbøjlighed til at definere dressur på højt øvelsesniveau, med ens egen fortræffelighed mht. ikke at bruge tøjlen til signalindlæring. Det er lidt en sovepude, da det er simpelt, og burde være basisridning, at indlægge halve parader for sædet, og ligeledes almindelig grunduddannelse at fremtræne en hest, der i basisudgaven går ustresset rundt i alle 3 gangarter og således fungerer på vores amatørniveau. Når man så ønsker at lægge yderligere øvelser på, kræver det simpelthen flere signaler, og der har vi så tøjlen til hjælp. Jeg benægter ikke at virkeligt begavede eksemplarer af HN rytterne kan indlære versade og lignende, kun ved tankens kraft, men almindeligvis er det praktisk med en hvis signalforståelse koblet på tøjlen. Et dressurprogram, der indeholder 3-4 forskellige udgaver af trav, 2 af galop, noget trav på stedet, lidt galop på stedet og rundt, noget sidefedteri i forskellige tempi, ja det kræver et noget større repetoróie af signaler, end man har nøde for en skovtur. Hvis man nu forudsætter en halv parade og et signal for hvert punkt, stilling, skift af tempo, så er vi nok langt over 100 enkeltsignaler, der gives gennem et 8 minutter langt GP proggram. Er blot 15 % af disse en smule uvelkomne for hesten, grundet pilotfejl, eller udefrakommende spænding, og den så åbner munden, er det så hårdhændet? Nu er det nemt at sætte datidens ridning op som ideal, hvilken tid der så er idealtiden svinger efter de forhåndenværende "korrekte" billeder, der kan fremtrylles via google, men de få filmklip, der er blevet vist af ældre dressur fremviser samme tendens.. Der er en fejlmargen på alt, er nakken øverst er takten væk, er takten der, er munden åben, det perfekte tilstræbes, men opnås kun i øjeblikke..Måske derfor selveste Muesseller var nødt til at holde sig til sine tegninger.. Jeg kan fint leve med Totillas, der vel holder sig dybt til tider, men som er gennem uddannet og fremstår mere og mere afspændt og lydig, for hvert program han gennemrider..
|
|
|
|
| tak for link :-) |
|
|
Tak Nina 
|
|
|
|
| EG og totilas |
|
|
Til nimbus for det sidste indlæg og til cirkelmus for indlæg 21/8 "hårdhændet" Men ellers er jeg nok ved at opgive, at få læst alt hvad der bliver skrevet her, i denne ellers interesante tråd. tænker at debatten måske kunne blive mere velfungerende og udviklingsorienteret, hvis vi kunne holde fokus på at diskutere moderne dressur på godt og ondt, uden på forhånd at "bortdømme" den ene eller den anden kendte rytter eller ridestil/trænings metode, og det samtidig med, at det til tider virke næsten umuligt at lokke debatørene til at se og overveje udsagn og diverse fotos fra flere sider end sin egen.  jeg er enig i at der findes rigtig dårlig ridning både hos toprytteren og hos os amatøre, men det gør vel ikke nogen af os til hestemishandlere eller "blinde", bare fordi vi ikke lige kan "se" det samme alle samme.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nimbus til dig men det her Jeg benægter ikke at virkeligt begavede eksemplarer af HN rytterne kan indlære versade og lignende, kun ved tankens kraft, tror jeg godt nok vi kommer til at vente forgæves på, med mindre vi får hjælp af Jean -Francois Pignon her. www.youtube.com/watch?v=_2erlljh0cg han må da kunne noget med "tankens kraft"  Karen
|
|
|
|
| tankens kraft |
|
|
Facinerende video Karen Men kan i andre ikke se det forpindte udtryk i flere af hestenes øjne og læg lige mærke til de spidse muler. Og hvad med de tilbagelagte øre, specielt i den "frie"galop? jeg så også på et tidspunkt hele to piske, på en gang, selv om han vist prøvede at skjule dem bag ryggen og de høje klitter. Det må være hans voldsomme tøjlehjælp, hesten reagere på, nååå nej han havde jo ingen tøjler. Jeg så også stive ben og sænket ryg på flere af de stakkels heste og heste der rejste sig på bagbenene i protest he...he.... dette indlæg er selvfølgelig bare mit barnlige forsøg på at være morsom, håber ikke nogen bliver alt for sure, så på forhånd unskyld unskyld unskyld  men jeg kunne altså ikke stå for den skønne video, med heste der for mig at se,næsten har nogen af de sammme udtryk og krops sprog, som de heste, som vi her i tråden diskutere, om har ondt eller blir presset for hårdt 
|
|
|
|
| enig enig |
|
|
Jeg er HELT enig - ikke særlige meget fridressur er værd at se på heller 
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Blåbrava men jeg kunne altså ikke stå for den skønne video, med heste der for mig at se,næsten har nogen af de sammme udtryk og krops sprog, som de heste, som vi her i tråden diskutere, om har ondt eller blir presset for hårdt Det var præcis min tanke, lagde specielt mærke til at den hest han kommer "tordnende" på gennem klitterne, åbner munden når den stejler.  Tror du de kan have manipuleret videoen og simpelthen "slettet" at den bliver redet med bid?   Karen
|
|
|
|
| Enig enig |
|
|
Ja, det er utroligt så mange forskellige cirkustrick heste kan lære - med eller uden kandar ... Og jo, jeg har set manden live, og bryder mig ikke om hestenes udtryk. Hvis de viser disse tegn, har man som træner overskredet deres grænser ...uanset om hesten er "fri" eller har to stykker metal i munden... --- Karen, jeg gentager lige noget, jeg har skrevet meget længere oppe i tråden i forbindelse med æstetik ..."Min opfattelse af, hvad jeg mener, der er etisk forsvarligt at byde hesten i dressurens navn, har intet at gøre med hvad jeg synes ser æstetisk smukt ud"... Bare lige for at få på plads, at dette, for mig, ikke handler om hvad der er smuk, men om hvad vi som mennesker, i vores interessers navn, kan tillade os at byde hesten... Og det vi ser på opvarmningsbanerne i dag, overstiger i den grad, hvad jeg mener er etisk forsvarligt at udsætte heste for. Overstiger dette her, på nogen måde jeres opfattelse af, hvordan man kan behandle en hest? Eller er det heller ikke groft nok til, at det er tilladt at kritiserer? Hvornår er jeres grænse nået? www.youtube.com/ watch?v=KI4erCAiPBs&feature=related
|
|
|
|
| video fri dressur |
|
|
he..he... måske de har Karen, man kan jo aldrig vide i disse tider. Rigtig tankevækkende at se på heste krobssprog og så forsøge helt neotralt,at analyserer hvad det så betyder, tror helt sikkert at vi alle er mere eller mindre forud indtaget, alt efter hvilken optik vi "normalt" har på ridning og heste. Det er nok ikke helt forkert at sige at man ser hvad man vil, og ind imellem kan man nok ikke se skoven for bare træer.  Min hoppe lægger feks altid lidt på ørene og spænder mulen, når hun ved der er godbid på vej, betyder det så at hun er sur? det tror jeg næppe, men ikke des du mindre ville et foto af hende i den position, nok blive fortolket sådan af nogen, men ikke af mig, for jeg kender jo kontektsen omkring et sådant foto. var til følskue i dag, føllet havde ikke forinden nogensinde set et ridehus eller kørt i trailer. vi har ikke trænet mønstring overhovdet,for jeg oplever ikke at det er ikke nødvendigt når hoppen er velopdragen og rolig, så følger føllet bare med sin mor. jeg har kun trænet almindelig håndtering/opdragelse, stå bundet, løfteben og blive trukket ud og ind o.s.v med mit hingsteføl. Han var super dygtig til det hele idag og opførte sig eksemplarisk, i ridehuset og mellem biler og tilskuer, blev læsset på 2 min, så en tilskuer sage til mig "det er dejligt at se at i har øvet jer, nogen af de andre burde alså træne lidt mere, før de viser deres føl frem" Der kan man se hvor forud intaget man kan være, den tilskuer havde beslutte sig for, at jeg havde øvet mig og en anden udstiller, hvis føl var mere utryk og fjollet end mit, ikke havde, baseret udelukkende på 5 min i ridehuset og 5 min på en parkeringsplads, uden i øvrigt at kende nogen af os. Hvor ville jeg egentlig hen med det, nå jo... det kunne også sige noget om, at det der eventuelt vises på stævnepladserne, ikke nødvendigvis siger ret meget om, hvad der præcist er gået forud af træning eller om hesten er godt eller dårligt forberet til opgaven, har ondt eller ikke ondt, da det er et øjebliks billede og afhængig af konteksten og egvipagens dagsform. Selvfølgelig kan man, hvis man har lidt hesteforstand, have en rimelig sikker fornemmelse for disse ting, men det kan altså godt være at man tager fejl. 
|
|
|
|
| hmmmm...... |
|
|
Jo, sødeste Louise, jeg ser en velfodret, velplejet hest, med en rytter der sidder stille med underbenene, har rolige hænder, er bevidst om alle sine signaler, ikke vejer 25 kg for meget og kan have sin bagdel i sadlen, der i øvrigt ikke ligger på skulderen eller ude på lænden af hesten. Et øjebliks stejleadfærd håndteres endda roligt, med eftergivenhed og fremridning, en lille skridtpause, og så upåvirket videre..Hun skulle ikke engang hjem og poste 3 tråde på HN, før hun fik løst problemet..(Her ville gode råd være dyre, da den jo er passet med smed, dyrlæge og kiropraktor).. Hesten er så ikke fremvist efter fordringerne, da næsen ikke er foran lod, og står garanteret i boks..Tilgengæld er den trænet efter et fast rutinemæssigt skema, hver eneste dag, når den bliver skadet/utilpas bliver den genoptrænet efter den fastlagte plan, og ikke overladt til tilfældigt velmenende fedteri alt efter, hvor ondt dens ejer har i livet i denne uge og, hvilken videoserie, der lige p.t virker mest biomekanisk, uden smålig skelen til, hvorvidt man egentligt selv ville have nemmere ved at lære den at hoppe på tungen, end bevæge sig en smule i retningen af sit eget bevægelsesmønster... Men, kære Louise, udover dit eget, utvivlsomt udadelige hestehold, hvad vil du linke til, som et det optimale brug af hesten, som den selv ønsker det?. Kan dette overhovedet harmonere med et brug af hesten som hvermands selvrealisering?.. Og, når nu du er et moralsk menneske, så går jeg udfra at du, i lighed med Karen, har taget bevidste valg omkring al dyrehold, og derved er økologisk veganer, med hang til fairtradeprodukter.. Eller er kampen mod dressur på topplan for altopslugende??
|
|
|
|
| interessant video |
|
|
Louise - den er nemlig rigtig interessant. Jeg har haft lagt videoen på Facebook, hvor nogle af mine ikke heste-kyndigevenner har kommenteret den højlydt, målløs og hovedetrystende. Jeg selv får associationer til vægtløftning. En ung pige sidder med sine rolige hænder mens hun læner sig bagud og holder alle sine 50 kg i tøjlen. På den måde tror jeg faktisk alle kan have rolige hænder Og mon det så stadig kan kaldes for et uafhængigt sæde?
|
|
|
|
| Kritik. |
|
|
"Og andre ryttere, der ikke gør det ofte, men kommer til det - og hvor man så lader som om, at alt, hvad de laver, er perfekt." - NinA Personligt synes jeg, der er givtigt med kritik af den tekniske del, men at ændre en specifik detalje til, der udføres generelt overgreb på hesten - det være sig både hold af hesten og træning - det finder jeg er skudt langt over målet! Ingen påstår at alt hvad EG laver er perfekt og fejlfrit, men generelt gør han jo et flot stykke arbejde med Totilas. Og generelt er hans træningsfilosofi også velovervejet. Men at han ind i mellem kikser - det er jo menneskeligt. Og at hesten ind i mellem ikke lige er helt med er jo også i orden. - Men det er stadig ikke ensbetydende at alt er den rene elendighed. Hvis kritikken var mindre generel og mere specifik på enklte øvelser/episoder så vil evt. kritik sikkert også blive modtaget. Men at sige der med træningsmetoderne laves overgreb på hesten all-over, når den med kandar åbner munden, når den går med højt strittende forben eller lignende, det har jeg svært ved at tage alvorligt. Og jeg oplever at det er denne generalisering, der protesteres imod. Hvis det er hårdhændet, at hesten med kandar åbner munden, hvad er det så, når hesten gør det i fri dressur? Klippet med Adelinde/Parzival: Udtryk som "groft nok" i forbindelse med "hvordan man kan behandle hesten", nedbryde hesten osv. - jeg synes igen, det er skudt langt over målet. Parzival er en hest, og har derfor ingen speciel holdning til, hvad der forventes af dens præstationer. At den reagerer med at gå ovenud og værge sig for at gå fremad kan være forårsaget af mange ting. Heste er umiddelbare i deres reaktion, og selv om Parzival har kandar i munden, er det ikke sikkert, hans reaktion skyldes hans liv i en boks, spændte muskler, tandspidser eller rytterens 'hårde hånd'. Det kan også være en anden hest lige får smidt et dækken på, en dør pludselig åbner, et papir blæsr op, en bynke svajer i vinden, hvad ved jeg? Rytteren straffer ikke hesten for reaktionen, men reagerer roligt - som nimbus beskriver. Den slår efter schenklen - igen reagerer rytteren med at ignore. Hun straffer ikke, eller fastholder presset, men rider videre. Hesten dykker bag lod i bøjning i højre galop - optakt til pirouette?. Hun afbryder, rider frem så den kommer på plads, og rider igen ind i bøjning. - Men gad vide hvorfor hesten dykker lige der? Hård hånd? Eller lidt svært ved at bære samlingen i forhold til bagbenenes arbejde? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| Ikke hestekyndige. |
|
|
Jamen er kritik fra ikke heste-kyndige afgørende for hvornår hestevelfærd er god? Er det ikke netop uvidenhed, der er hestens største problem? Hvis Adelinde udelukkende sidder med rolige hænder, fordi der hænger 50 kg i hver ende, hvorfor er hendes hænder så rolige i slutningen af klippet, hvor hesten får tøjlen? Cirkelinemus .
|
|
|
|
| dressur pervers |
|
|
Bare lige for at rette noget der kunne blive en misforståelse - jeg synes på INGEN måde hun har en rolig hånd, i forhold til, hvordan jeg mener en rolig og uddannet hånd skal være og selv arbejder hen imod. Men igen var hendes urolige hænder ikke noget, jeg selv ville kommentere, hvis det ikke var bragt op - kun hænderens hårdhed og ufleksibitet. Cirkeline - jeg går ikke op i fejl hist og pist - så jeg taler generelt når jeg skriver. for jeg synes der helt generelt er et problem - med få undtagelser - er et problem i hestesporten. Og det er der jo mange der synes - det er jo ikke bare en flok hippier på HN der finder på det - fra det tyske magasin St. Georg, gl. 
|
|
|
|
| ukyndige er interessante |
|
|
Cirkeline - ukyndige hestemennesker er interessant i det øjeblik de siger at det bryder de sig ikke om at se på !!! Når der er noget de synes er grimt og modbydeligt. Men de er ikke interessante at få til at lave en foderplan
|
|
|
|
| i øvrigt |
|
|
I øvrigt er hendes hårde og ufleksible hånd også noget div. ridemagasiner kommenterer på - så heller ikke det er en HN-hipppie opfindelse.
|
|
|
|
| empati |
|
|
Nimbus' indlæg ovenover, kunne lige så godt være skrevet af mig (hvis ellers jeg havde de samme evner til at skrive morsomme og begavede indlæg) Jeg må endda sige at jeg er positivt overrasket over rytteren da jeg har nogle "fordomme" over for hendes til tider "hårde hånd" når hun rider Parzival. Man skal vælge sine kampe med omhu og den kamp du kæmper Louise, den er i mine øjne fuldstændig ude af proportion. Jeg har taget et bevidst valg omkring mit hestehold og om hvilke krav jeg synes der er rimelige at stille til mine heste og jeg oplever ikke at der er nogen af dem der lider nød. Derimod har jeg valgt at kæmpe for bedre dyrevelfærd når der er tale om produktionsdyr. Jeg har som konsekvens af det kummerlige liv vi byder mange af vores produktionsdyr og i protest mod det miljøsvineri det afstedkommer, valgt at blive vegetar. vegeaner er jeg ikke blevet endnu men hvem ved det kommer måske en dag. Jeg tror på at det er forbrugerne der skal sige fra. Kan man sidde her på HN og græde snot over er hest der går bag lod og så i samme åndedrag sætte sig til middagsbordet og spise en svinekottelet fra en gris, der har levet under så kummerlige vilkår som der ses i videoen herunder, det vil jeg kalde dobbeltmoral så det basker! www.sickpigs.dk/flexnews/ news.php?newsid=2490 Jeg har heldigvis bla. i vores diskussion i tråden "Svineri", erfaret at der stadig er "landmænd" der betragter produktionsdyrene som levende væsner og ikke som maskiner og behandler dem derfor derefter. Det er jo ikke så meget der skal til for at give dem en "tålelig" tilværrelse. Det er et spørgsmål om moral og empati. Sådan er det jo også med ridning, har du ikke indfølingsevne når du rider og at handler du ikke derefter, så er det synd for hesten, uanset hvilken hovedposition den går med!  Karen
|
|
|
|
| Ukyndige. |
|
|
Hvad har Adelinde's hænder og ridestil med 'Dressur pervers' at gøre? - Du må meget gerne oplyse mig. Så ukyndiges udtalelser er guld værd i forhold til hestevelfærd? Så forstår jeg ikke helt, hvorfor de ikke er gode til en foderplan? At vurdere om noget er grimt og modbydeligt, smukt og dejligt, social adfærd og udseende generelt hænger vel sammen? Så må de jo også kunne udtale sig om en foderplan er ok eller ej? Og hvorfor argumentere udfra diverse eksperter, når nu ukyndige er lige så interessante? Hvorfor efterlyse ekspert-udtalelser om det gode i diverse træningsmetoder, når det er ok at hænge sin hat på ukyndiges udtalelelser? Hvorfor er ukyndiges udtalelser interessante? Du må meget gerne oplyse mig, så jeg har mulighed for at forstå dit verdensbillede. Jeg er vist nok ikke hippie, men jeg ved det ikke. Diverse ridemagasiner - er det som i flere forskellige magasiner? Eller som i flere numre af det tyske St. Georg? Jeg vil da gerne støtte alle de ridemagasiner, der vil ordnede forhold i hestevelfærden. Jeg synes da, det er dejligt, at du har ukyndige hestefolk og flere ridemagasiner til at bekræfte dig i din holdning til hestevelfærden i nutidens træning. Og det er dejligt belejligt ikke at interessere sig for detaljer. Det er også meget nemmere at forholde sig til det generelle. Så er der knap så mange forstyrrende nuancer. Man behøver jo så ikke bekymre sig om, hvor vidt billeder eksempelvis viser samme moment og situation. Og man behøver så heller ikke bekymre sig om detaljerne i forhold til hestens styrke og svagheder. Hvorledes specifikke svagheder bedres hos hesten, for det hele er alligevel en stor suppe-gryde. Der gælder samme kur for det hele? Men det har jeg sandsynligvis misforsået? Cirkelinemus 
|
|
|
|
| Wunschtraum |
|
|
Det er altså ikke Parzival hun rider
Adelinde Cornelissen & Wunschtraum schooling Munich, Saturday May 15 2010 Parzival skulle efter sigende have været meget vanskelig at ride da Adelinde i sin tid overtog ham. Den undskyldning for at have en hård hånd, brugte Christine Steuckelberger også om Granat. Er det mere synd for Parzival end det var for Granat, i så fald kan jeg kun slutte at det er på grund af de fordomme der er omkring hestens hovedposition!  Karen
|
|
|
|
| svar bla bla |
|
|
Nu gav Karen mig lige en idé til et billedet, tak for det Karen  Jeg talte ikke om, at ukyndige kan bruges til at rådgive om hestevelfærd, jeg skrev, at når ukyndige siger noget er grimt og modbydeligt at se på - så er det værd at lytte. Mange landmænd synes også deres dyr har det ganske fortrinligt, mens vi andre ukyndige kan stå og sige at vi faktisk synes det ser usædvanligt grimt ud den måde de fixeres på, bliver transporteret på, de skuldersår de har, at de går haltende rundt på marken osv. osv. ligesom jeg totalt ukyndig ud i fodbold kan se at det er grimt når en fodboldspiller bliver stemplet på skinnebenet af en modspiller - og dommeren efterflg. giver rødt kort. Eller når jeg synes det er uhyggeligt at en ung cykelrytter dør fordi han har taget doping. Jeg tror den menneskelige egenskab kaldes for empati !!! Ang. dressur pervers så kan man altså gå bygge et indlæg op fra noget specifik og så vige ud til noget generelt - en typisk måde at skrive f.eks. indledninger på. Derfor skal man læse indlægget inden man svarer  St. georg, eurodressage og Jytte lemkow var dem jeg lige umiddelbart tænkte på. Og det er da interesant at det ikke kun er hippie-hn'er der mener det. Men cirkeline - ligenu er vi bare der hvor disse diskusioner altid ender - at nogle forsøger at pille andres argumentation fra hinanden ved at give det der skrives et ekstra tvist eller målrettet at fokusere på få elementer af en tekst. Jeg synes personligt det er temmelig kedeligt at svare på for man ender med at sidde og gentage sig selv i en uendelighed.
|
|
|
|
| Blabla og Karen |
|
|
Jeg har fået forståelsen af, at din utilfredshed over noget - dig selv eller andre - kommer til udtryk ved 'bla' i overskriften. Og jeg er helt klar over, at du ikke er tilfreds med min læsning af dine indlæg. Empati er jo sådan set det, jeg er i gang med over for dit synspunkt omkring hestevelfærden. Empati er jo evnen til at forstå andres følelser og synspunkter. Jeg prøver absolut ikke at "pille din argumentation fra hinanden". Jeg prøver at forstå dit verdensbillede, når det kommer til hestehold. - Og Roselinas og alle andre, der i en debat er lynhurtige til at dømme moderne dressur ned som værende hestemishandling. Og ja - jeg tvister og drejer, for alle menneskers forståelse er baseret på personlig viden og erfaringer. Al information bliver kørt igennem et sådant filter. Hvis jeg ikke responderer ud fra min egen forståelsesramme, så kan du jo ikke vide, om jeg har forstået dit budskab på den måde, du mente, du afleverede det? Og når modtageren som jeg er for habitueret, og hverken kan se eller læse, så kræver det gentagelser. Fuldstændigt som med træning af dyr. Og jeg vil gerne kunne forstå. Netop accepten af at ting kan gøres på andre måder er med til at udvide horisonten, og jeg kan da med garanti blive meget klogere på heste og deres træning. Men så kan jeg ikke forstå, at du så bliver så bekymret for, at dine argumenter bliver pillet fra hinanden. Medmindre de netop er baseret på noget rent subjektivt, så holder dit argument jo vand? Men er man bange for, at argumentet ikke holder, så er det jo klart lettere bare at stoppe debatten. - Det er jo så ikke første gang det sker . Uanset er det vel ikke så heldigt at basere hestehold og træning på følelser frem for viden og erfaringer? De ligner godt nok hinanden - Parzival og Wunschtraum - jeg troede Wunschtraum var en by . Jeg kan nu godt se, at Parzival virker en anelse mindre under Adelinde... Cirkelinemus 
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt i orden Cirkelinemus, jeg kunne også sagtens have taget fejl  For øvrigt så synes jeg at Adelinde gør det rigtig godt, også på Parzival. Videoen jeg linker til er en kur fra Aachen 2010.  www.youtube.com/ watch?v=VnILmJ_kifU&feature=related  Karen
|
|
|
|
| min overskrift |
|
|
Fair nok at spørge ind for at øge viden. Uendelig trættende når det bare er ordkløveri  Bla bla i overskrift er jo noget jeg tit skriver da man skal skrive 6 tegn menerjeg det er. Så det skal man ikke lægge noget i
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mere Adelinde og Parzival fra august 2010  www.youtube.com/watch?v=dIOSfOCweyw vedr. Wunschtraum så har han levet en omtumlet tilværelse. Skiftet rytter en del gange inden for forholdsvis få år, først Stefan Peters så Holga Finken dernæst Peter Grosser. Adelinde har ikke haft ham ret længe og på den video Louise viser, rider hun ham til stævnet i Falsterbro, ikke for at starte men for at træne ham!  Karen
|
|
|
|
| Karen... |
|
|
Er virkelig misundelig over din evne til at skabe lange tråde og deraf debat  Kommentar til Tortilas og Wunschtraum videoer.. Ved begge videoer bryder jeg mig ikke om at de krøller halsen sammen på hestene, så de ender med at underkæben rører bringen. Og jeg har, pga denne debat, sat mig ned og analyseret på, hvorfor det er at det skurer sådan i mine øjne. Knoglerne i halsen er i et S (hvor er JanneJ med hendes fine billeder ). Når hesten krøller sådan sammen fortil og bider sig i bringen overstrækkes led og ledbånd. Sker det noget ved at den gør det en gang... næh 2 gange sikkert ikke, men de heste nøjes ikke med at træne som Musse 1 time om dagen. De er ude flere timer om dagen, typisk 2 x 1 time, nogle gange mere. Det er ikke sundt og problemet er at ved overbøjningen har hesten med kandar i munden begrænset mulighed for at frasige sig overbøjningen. De fleste af os ved godt at heste bider store mængder af smerter i sig. Kig bare på dem som kommer i røntgen og har knogleforandringer. De har gået og haft ondt i lang tiden inden de forandringer er blevet synlige på røntgen. Hvor er så forskellen fra at bide sig bringen til at gå bag lod. Den er i min verden stor, når jeg kigger på det med hestens briller. Bag lod overstrækker ikke ledbånd og får ledhvirvlen til at køre imod hinanden, som bid-i-bringen gør det... så kan det godt være at baglod ikke er korrekt, men .. det overlever jeg at se på.
Ehrm... find selv på noget..
|
|
|
|
| Ordkløveri |
|
|
Jeg spørger for at få viden, men du gider ikke svare. Jeg lægger skam ikke så meget i din overskrift, jeg konstaterer blot, du ikke er tilfreds. Når der bliver brugt så store ord som etik, overgreb, mishandling og hårdhændet om moderne dressur, må der ligge noget viden og nogle overvejelser bag. På et åbent forum må man da med så stærke udtalelser forvente, at ens viden bliver udfordret. Især når udtalelserne tager en hel disciplin som gidsel. Og debat er da ordkløveri. Især når der skal etableres en vis begrebsforståelse - en forudsætning for at kunne mødes. Men det kræver selvfølgelig at alle parter har et ønske om at mødes. Så meget for paradigmeskiftet. Når der ikke kan opnås enighed om, hvornår hesten udviser smerte/ubehag, så er der vist heller ingen fare for paradigmeskifte. Men det er jo et åbent forum, og det er ok at stoppe, når det bliver for svært. Cirkelinemus 
|
|
|
|
| Links. |
|
|
Jeg synes, det har været en rigtig god tråd med hensyn til de viste links og deltagere!  Det var fedt med et gensyn af Klimke/Ahlerich. Jeg oplevede ovenikøbet, at jeg pludselig kunne sætte ord på, hvorfor jeg den gang var lidt ærgerlig over, Klimke vandt over Marzog . Cirkelinemus 
|
|
|
|
| lidt diverse |
|
|
Jeg lægger skam ikke så meget i din overskrift, jeg konstaterer blot, du ikke er tilfreds. Jamen jeg er på ingen måde utilfreds, fordi jeg skriver bla bla - det er fordi det er hvad min fantasi kan strække sig til. Men ingen utilfredshed her  Men at vi skal diskutere det, synes jeg viser hvor højt op på ordkløverbarometret vi er nået - så vi kan nok bare konstatere at vi ikke rigtig har mere med kød på at diskutere. Og nej - ordkløveri er ordkløveri - det har ikke særlig meget med debat at gøre eller at få viden, begrebsafklaring el. Ordkløver Fra Wikipedia, den frie encyklopædi En ordkløver er en person, der anvender spidsfindig, hårtrukken argumentering, som drejer sig om den helt præcise betydning af det ord, der betegner diskussionens centrale emne. Ofte bruger man denne argumentationsmåde som et retorisk kneb, sådan at man undgår at diskutere emnets reelle indhold.
|
|
|
|
| Jamen da. |
|
|
"Ofte bruger man denne argumentationsmåde som et retorisk kneb, sådan at man undgår at diskutere emnets reelle indhold."- Fra Søs 1's indlæg. Det er helt fint med mig, hvis vi kan komme videre med emnets reelle indhold istedet for disse krumspring/overspringshandlinger . Hvor meget må hesten agere - udover at efterkomme signalgivningen - før det er udtryk for ubehag/unødig smerte? Hvornår er smerte nødig? Hvordan kan man se på en hest, den har begyndende ubehag/smerte? Det er da helt klart noget som er yderst relevant i en debat om det etiske i dressursporten! Jeg har selv en holdning til disse spørgsmål, men savner nogle mere præcise retningslinier fra modstanderne af moderne dressur. Cirkelinemus 
|
|
|
|
| kommentar |
|
|
Jeg sidder her og føler mig som en HN og Pc amatør, kan nemlig ikke finde ud af at lægge links fra youtupe her ind i tråden.  men jeg fandt altså for mig at se, en meget smukt video med navnkundige Donnerhall og Karin R. kva diskutionen her i tråden, gad jeg godt høre hvad i andre tænker om det. Bare lige for at afprøve, om vi virkelig er så uenige, om hvad der er smukt/korekt ridning, når det gælder dressur, som det ellers kan fremgå her i tråden. så smider jeg lige en ny (gammel)egipage ind i diskutionen, som jeg forstiller mig at vi alle næsen kan blive enige om gør det godt. Det hedder Tribute to Donnahall, og viser forskellige klip fra hans tid som dressur stjerne. kan en af jeg andre lægge det ind pleas....eller fortælle mig hvordan man gør? pft  For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg godt kan se at han pisker med halen ind imellem, men ellers syns jeg bare, at det er smuk dressur, vist af en flot egvipage, med et tilfreds og dejligt udtryk, både hos hest og rytter, men er det også hvad i andre ser?
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
|
|
|
| Rolige haler |
|
|
Jeg kender ikke denne rytter, men hun viser dressur, som jeg synes er helt ok, når vi snakker hesten stressniveau.  Ang. opfyldelse af fordringerne, er det nok bedre at tage den diskussion, med dem der ved noget om dressur ... www.youtube.com/ watch?v=gFMNKmSKSh4&feature=related Her er det hendes mand (går jeg ud fra). www.youtube.com/ watch?v=bYUsv4fUJYo&feature=related Prøv lige at læg mærke til hestenes muler (så godt det nu kan lade sig gøre på den afstand) og deres haler - så meget ro har jeg aldrig set før. www.youtube.com/watch?v=kON- ko4BkT4&feature=related I den her video, slår hesten med halen 0:42 i et galopanspring - næste gang er det efter indridningsparaden 1:14 1:56 et par slag med halen...og så har jeg ikke set mere... En video mere, som jeg endnu ikke har set. www.youtube.com/watch?v=glBzPJBQcnM --- --- --- Karen, jeg er ikke dobbeltmoralsk - vil du høre mere om mine madvaner og se min økokøkkenhave ...
|
|
|
|
| Her er den |
23-08-2010 22:39 |
|
Brava, her er linket www.youtube.com/watch?v=l7c7k8SRA_8 Og ellers er det ret nemt og simpelt at sætte det ind her  Når du er på youtube og ser den film eller det billede du vil linke ind til her, så går du op i dressefeltet, markerer dette så det bliver blåt og derefter højreklikker du, og så kommer der muligheder du kan benytte alt efter hvad du ønsker. I dette tilfælde klikker du på kopier. Derefter går du ind og opretter det indlæg du ønsker her, og højreklikker, og væger "sæt ind"  God fornøjelse næste gang  Og jo, Dinnerhall er en af de få avls/dressurhingste som har gort det bedst af alle i hele verden, omend ikke han er den bedste jvf. ranglister, avlsindeks osv. udover selv at være uddannet og startet i GP, været på det tyske landshold, så har han leveret oceaner af afkom som har gort det forrygende. Bælandt andet har hans egne sønner været med til at bidrage med den store ridelighed D-blodet giver i sine afkom. herhjemme i Dk er et glimrende eksempel på selv at være en særdeles god GP hest, foruden at være stor producent af Dressur afkom Blue Hors Don Schufro. 
|
|
|
|
| Det var dejligt |
|
|
Hvor meget må hesten agere - udover at efterkomme signalgivningen - før det er udtryk for ubehag/unødig smerte? Hvornår er smerte nødig? Hvordan kan man se på en hest, den har begyndende ubehag/smerte? Du mangler noget  Hvornår kan vi regne ud, at en smerte må være tilført hesten - selv om den muligvis ikke giver udtryk for det? Den undersøgelse, der var henvist til i St. George sidste år, der viste at stort set al kandarbrug med anstillet tøjle gav blå tunge - kan man tro på, at det IKKE er smertefuldt for hesten? Når man ved det, kan man så tro på, at det ikke gør ondt på alle andre heste, altså alle heste, der ikke var med i undersøgelsen? Især når man ved at et kandarbid har samme funktion som et brækjern? Jeg er slet ikke modstander af moderne dressur Som jeg skrev ovenfor, er teksten i fordringerne virkelig glimrende Og nogle rider virkelig smukt og fintfølende, men man belønner desværre ikke de fine signaler frem for de hårdhændede  Men jeg er stærk modstander af, at man lader det passere, at folk rider rundt med et gevaldigt træk baglæns i kandartøjlen - og endda belønner dem for det  Men det er forhåbentlig ikke essensen i moderne dressur  Hvornår er smerte nødig? Smerte er unødig, hvis den kun tilføres hesten i et forsøg på at opnå bestemte holdninger eller bevægelser. Det ville svare til at få cirkusdyr til at lave kunster vha. smerte  Hvis man vil ride, må man dog acceptere muligheden for at tilføre hesten smerte, nemlig hvis dens adfærd fører til farlige situationer. Men det bør efter min mening begrænses til det. Og i hvertfald ikke bruges bare for at opnå placering i en slags skønhedskonkurrence  Hvordan kan man se på en hest, den har begyndende ubehag/smerte? Spændinger er tegn på smerter/ubehag. Længerevarende spændinger giver - ligesom hos mennesker - mulighed for meget ondt i ryggen, nakken, hovedet eller andre steder. Det er ikke svært at se spændinger - de medfører bl.a. uren takt. Vedvarende spændinger i hestens ansigt, vedvarende tilbagelagte ører, spændinger omkring mulen, tænderkapren, -gnaven, mundtics, trekantede, spændte øjne. Halepisken, buk, stejl, løbsk. Der er sikkert meget mere - men alle vi, der har redet i mange år, kender dem jo godt. Det er nok mere et spørgsmål om, hvor meget tilført smerte vi vil acceptere som rimeligt bare til brug for en konkurrence - og ikke engang til fødevarebrug. Jeg er iøvrigt enig med Karen i det med landbruget. Derfor køber vi økologisk eller dyr, vi har set vokse op og som vi ved har haft et godt liv på græs. Men det er svært at være helt gennemført - og ikke være, hvad Karen kalder dobbeltmoralsk. Jeg elsker fx is, og jeg kan sagtens finde på at købe en vaffelis i en kiosk. Men jeg vil tro, at der er brugt buræg til isen Jeg ville dog aldrig selv købe buræg - og har aldrig gjort det. Men jeg kalder ikke folk, der gør det, for dobbeltmoralske 
|
|
|
|
| svar til cirkeline |
|
|
Hvor meget må hesten agere - udover at efterkomme signalgivningen - før det er udtryk for ubehag/unødig smerte? Mine egne heste vil jeg ikke have reagerer det mindste - gør de det, tænker jeg tingene igennem og retter dem. Jeg vil have ro og 100% afslappethed. Topheste er jeg knap så stringent med, men min grænse går ved at de slår efter schenklen, vedvarende har ørerne tilbage, spidse muler, har strittende og piskende haler (nogle få sving er absolut acceptabelt), åbne munde, stejler og bukker og bakker under ridning - og så¨kan der sagtens være noget jeg har glemt. Ang. ører så mener jeg ikke de skal være fremme, da det også kan være tegn på anspændthed, hvis det er vedvarende, men igen skal det sammenholdes med resten af heste - men jeg vil helst have afslappede ører, gerne lidt slaskende, skiftvis lidt fremme og lidt tilbage - som de gør når de går på fold. Hvornår er smerte nødig? Når hesten stikker af, eller på anden måde er til fare for menensket ved bid og spark. ALDRIG i træningen. Hvordan kan man se på en hest, den har begyndende ubehag/smerdte? Piskende haler, trekantede øjne, vedvarende ørerne tilbage, spidse muler, åben munde, når de stejler, bukker, sparker efter schenklerne. Der er et rigtig godt indslag på Epona med Janne Winther, hvor hun forklarer det meget deltajleret - men det kræver adgangskode. epona.tv/dk/traening/film/webtv/ hestens-kropssprog-afsloerer-ubehag/ ?user_epona_pi1[backPi...72b1f87e37 En piskende hale, ører der vender bagud, eller en åben mund, er alle tegn på ubehag eller smerte, som skal tages alvorligt. Et byttedyr, som hesten, viser nemlig nødig, at der er noget galt, forklarer adfærdsforsker med speciale i heste, Janne Winther
|
|
|
|
|
|
| donnerhall |
|
|
Apropos Donnerhall - så kan jeg også godt holde ud af se den video. Den der parade hvor den lige laver et bækkenvip - juhu Der er lige i overkanten af halepisken i - men kigger man mere overordnet på hesten så synes jeg den ser ok tilpas ud. Den har lige slaske ører, der vender ud til siderne - det ELSKER jeg 
|
|
|
|
| Roselina - Søs! |
24-08-2010 09:02 |
|
Med hensyn til videoerne af Helen Langenhanenberg har jeg nogle blot nogle spørgsmål. På den første der vises, har hesten ikke blot en smule"læbetift" i starten inden den starter selve konkurrencen, men skummer faktisk en del. Er det iorden, når ikke det er det med andre toprytteres heste synes du? Er det iorden efter din mening at netop Helens heste og det er stort set dem alle jeg her tænker på, bliver korrigeret ved hjælp af hånden(der bliver taget tydeligt tilbage, og bøjet af til begge sider) således at det faktisk er tydeligt(i forhold til Edward Gal), og at de momentvis går bag lod, hele programmet igennem, når ikke du synes det er ok i forhold til andre toprytteres heste?(også her tænker eg på Edward Gal) Synes du det er smuk ridnning når hun kommer ud i en øgning hvor hestene ikke rækker sig bare en smule frem i halsen, men bliver mødt af en noget forholdende hånd som er årsag til at(på den ene video)hesten tydeligt er på forparten? Synes du hendes heste viser muskler i både ryg, halse og specielt baglår, taget i betragtning at de rent faktisk er oppe at starte på højt niveau? Søs - Det undrer mig faktisk meget at du ikke har mere at udsætte på Donnerhall og også på hans rytter. For som jeg ser det har Donnerhall IKKE nakken som højeste punkt, går momentvis bag lod, er efter min vurdering rimelig stiv i sin hals, ryg og sine bagben. Derudover har den også ret ekstreme forben i forhold til bagbenene, og dette ses tydeligst i de frie traver. Rytteren har efter min vurdering noget mere fat i strikkerne end f.eks Edward Gal! Og det skal lige siges for en god ordens skyld, at jeg bestemt ikke ser grim ridning hos hverken Helen Langenhanenberg eller Karin Rehbein. Bestemt ikke. Men det undrer mig i den grad at netop disse videoer vi her har set bliver fremhævet som noget af det "gode" i forhold til f.eks Edward Gal og Adelinde Cornelissen. Jeg er ét stort spørgsmålstegn???
|
|
|
|
| Hesten ser ok ud |
|
|
Michael jeg har egentlig ikke tid til at svare nu, men kan godt forstå din undren, og vi kan ikke have dig rendende rundt som ét stort spørgsmålstegn resten af dagen - så dit indlæg kræver et svar . Indtil ejg fandt de videoer af Helen Langenhanenberg, troede jeg simpelthen ikke på, at det kunne lade sig gøre at ride dressur, uden at hesten næsten konstant viste ubehag. Halepisk, tilbaglagte øre osv.... Men når hesten kan gå et helt program, uden en eneste gang at irettesætte sin rytter med et vift med halen, bliver jeg meget meget large med resten...for min skyld
| | | |