Her årets rapport om Golega 2009 turen. Portugal. Hestefestival.
Så er vi alle vel hjemkommet igen. Efter endnu en fantastisk hestefestival i Golega , Portugal.
Som nogle nok ved afholdes der hvert år i november en rustik festival for Lusitano hesten i portugals hestehovedstad Golega ( udtales golga). Det var 6. år vi var afsted.

Vi ankom søndag aften og gik straks ned til pladsen for at indsnuse stemningen og få noget at spise. Vi havde i år lejet et hus kun 5 min. Gåtur fra pladsen. Der er kun et (meget dyrt) hotel i byen , så hvis man vil bo der er det privat leje.

Mandag tilbragte vi traditionen tro hos Joao Lynce. Berider, avler og hesteformidler.
Vi fik rundvisning på stedet og så avlsdyrene og deres afkom. Joao samarbejder med andre avlere og nogle af dem har heste stående på hans jord.

Her hilser vi på 2 års hoppeplagene:

Her hilser jeg på "Ursula" , hun blev champion of champions 2008 til den internationale Lusitano kåring i Lissabon ( caiscais).
Hun vandt over så kendt en hingst som "Uivador da Broa (MV)" - ret usædvanligt for en avlshoppe.
Her ser hun måske ikke ud af så meget ( med vinterpels og skal snart fole igen) her, men hun er på når lyset falder på hende og hun kan flytte sine ben.

Her er hendes hingsteføl fra i år - meget lovende og langbenet:

Vi så også nogle af de heste som er taget ind for at blive tæmmet og trænet . Fin udsigt fra rytterstuen og ind i ridehuset:

Her er en 2 års hoppe, Campea, som vistnok var i ridehus for første gang. Hun har aldrig været håndteret før hun blev taget ind men gået i en flok ude altid: www.youtube.com/watch?v=WNfSOtgI_-g

Vi genså "Bemparacido"
som endnu ikke helt er voksen selvom han snart er 4 år. Jeg tror han snart tilrides.
www.youtube.com/watch?v=8wY-a6oVbmk

vi så 2 års plagen "campino" som var rigtigt sød: www.youtube.com/watch?v=JifLlXf3HCM

og tilsidst den friske "Donere" på 1½ år : www.youtube.com/watch?v=Y969kvEREJE

Efter turen spiste vi en god frokost på en hyggelig lokal restaurant. En masse lækkert lokal mad som eks. Blækspruttegryde, klipfisktærte osv ( det smagte faktisk godt) . Jeg fik ikke taget billeder under middagen (typisk). her medens vi sætter os:

Herefter var der ridelektioner til dem der ville og vi andre var dygtige barriere ryttere.
Alle hestene var gode og alle fik prøvet piaffe og passage og chancement. De to fyre fik endda lov at ride den berømte lille ( 152 cm !!) hingst Nohio. Han er tidl. Verdensmester i WE og er nu påbegyndt portuguese equitation da der ligesom ikke er mere at vinde for ham i WE.
Nohio går med elever hele ugen og rides så til store stævner i weekends - det er da sejt. Hans sind er super. Intet kan ryste ham.

Vi kom først hjem sent om aftenen og gik lige ud og spiste og gik lidt rundt inden vi gik tidligt i seng ( tidligt er jo inden kl 2 ).

Næste dag skulle vi tidligt afsted. Desværre viste det sig at vores aftale med den kvindelige tyrefægter Ana Batista
blev aflyst ( typisk sydlandsk). Men så tog vi blot direkte over til vores gode ven Paulo til en fantastisk frokost medens vi så på hans heste.
Her blev vi det meste af dagen og om
aftenen stod den igen på fest og disko.
jeg genså bla. den lille palomino hingst - tror han hedder "Buenio" eller noget i den stil, han er igang med tilridning :

vi genså Zagalote på 5 år - han er igang med at få bygget nogle rygmuskler på :

Vi så avlshingsten Trovador:

frokost:

Tilbage i byen:

denne flotte hingst var noget bekymret over alle de hestevogne der drønede forbi:

jeg har stadigt en sær fascination af disse cremello farvede. De er højeste mode i Brasilien, Spanien og Frankrig - så der eksporteres i stor stil ( til farveavl) :

luso arabere er et hit:

Lusitanoen er også en familiehest
:

flot hoved:

flot farve:

en hyggelig gårdsplads:

hestene stilles i spiltovene til udstilling:

Der er nu kommet en regel om at heste ikke må komme på diskotekerne efter kl 12.
www.youtube.com/watch?v=G0_A7ukmf7s

Så rytterne hænger ud rundt om i gaderne:

eller står i grupper og snakker ( det er altså hingste næsten altsammen! enkelte hopper og vallak):

Vi gik ned til pladsen og så på de ryttere der red rundt dernede denne sene aftentime: www.youtube.com/watch?v=OlFIBP9x1OY

Senere på natten - juhu - diskotek "Batalia" ( disko med film på væggene med heste osv. folk kommer enten festklædt eller i ridetøj med kappe og hat og sporer - der er plads til alle) . :

Onsdag startede festivalen så.
Denne dag var der dressur på programmet. Moderne dressur er ret nyt dernede og ikke så udbredt endnu. Her er lidt fra nogle helt lave klasser:
www.youtube.com/watch?v=afvwZu6-Jok
høj tynd rytter på lille kraftig hest:

lille kraftig rytter på høj slank hest:

dette passer vist nogenlunde:

Eftermiddagen og aftenen blev brugt på at slentre rundt. Købe ting, snakke med gamle venner , hygge , spise sammen - faktisk glemte jeg helt at se showet med Luis Valenca...
Stemning: www.youtube.com/watch?v=OLlHysmbv7A
masser af rideudstyr til salg dernede:

glo lidt på ryttere:

der er enkelte der klæder sig "moderne":

men de fleste hænger alt det glimmer og traditionelt udstyr på sig selv og hesten som de kan: 
kigge og blive kigget på: Denne hingst er fra Manuel Coimbre (MAC ) - Veiga blodlinie. Den er blevet spået at blive en super avlshingst når den bliver voksen - den skulle være aldeles flyvende og smuk som en statue. jeg så den kun i spiltovet. Med de danske farver i panden og manen - den bad jo næsten om at blive taget med hjem.:

hænge ud i vennernes "casetaer" ( små private huse med udsigt over pladsen):

senere mødtes vi med vores ven francisco - han eskorterede os gennem byen - hen til sit hus hvor vi skulle spise middag:

Naturligtvis fest om natten.
Torsdag: den store dag for mit vedkommende. Shows hele dagen og natten.
Morgenen startede med morfologisk/gangarts bedømmelse af 3 års hingsteplage. En Lusitano kan ikke kåres på morfologi alane så denne bedømmelse er blot vejlende for avleren for om de skal stille hingsten til kåring senere. De kan tidligst kåres som 4 års når de kan bære rytter - de SKAL nemlig ridetestes da det jo er en brugshest. Der er ingen øvre aldersgrænse. Denne dag blev der stillet ca 15 heste og ca 8 gik videre og kan fremstilles til kåring næste år. Resten blev afvist.
En kåret hingst kan senere viderekåres som eks preferent osv. Det kommer an på resultater, afkoms resultater osv.
( hvor mange der blev stillet og hvor mange præcist
der gik videre kan jeg finde ud af , jeg fik ikke taget resultatlister med hjem og må derfor finde dem på nettet når jeg lige får tid til det).
www.youtube.com/watch?v=aXOOBUznifU

denne var gejlet noget op og gik heller ikke videre - gangen var ikke god nok :

denne gik vist videre:

generelt fra bedømmelsen:

Om eftermiddagen var der så 4 års kåring. Her skulle de først vises under rytter og bagefter vises for hånd og bedømmes morfologisk/gang.
Her blev stillet ca 12 og
4 blev kåret.
www.youtube.com/watch?v=KacNp_eg5kM

en hingst slap løs - så nu skal ejeren give en flaske whiskey til dommerne , he he:

Lusitano heste har altid måttet have alle farver ( også plettet hvis det opstår) , så der er stor farvevariation hos racen :

her rød dun farvet ( den havde også striber på ben og skulder - et typisk primitivt træk som lusitanoen har arvet fra Sorraia hesten - dens stamfader ):

oprangering:

så skulle hestene bedømmes morfologisk inden kåring - sadlerne blev taget af :

Her er vinderen, en brun hingst fra manuel veiga (MV) , men den fik dog kun sølvmedalje da den manglede lidt. ( jeg kender endnu ikke dens point).
www.youtube.com/watch?v=rPJo51KMe3g
Den var super super cool med det hele:

præmieoverrækkelse:

Om aftenen var der show med nogle dressur ryttere på deres lusitanos. Som sagt er nivou ikke vældigt højt da det er ret nyt med konkurrence dressur:
www.youtube.com/watch?v=hv2ZfS6UdWQ
www.youtube.com/watch?v=n7dZb-K02bo
www.youtube.com/watch?v=QZe1tY8WU_c

Og senere var der et meget flot show med den portugisiske kongelige rideskole ( a la den i wien - samme koncept mht klassisk dressur). De bruger kun brune heste fra den lusitano blodlinie der hedder Alter Real.
Høj skole;
www.youtube.com/watch?v=CwUOaQ8x9Zo
www.youtube.com/watch?v=IXODMN_R0G0
www.youtube.com/watch?v=9RvDTDptk9E
www.youtube.com/watch?v=YxFivFzfWhs
Solo dressur: www.youtube.com/watch?v=VQGesEkafn4
Kvadrille:
www.youtube.com/watch?v=TC5slWQYGB0

Om natten begyndte det at regne og vi måtte næsten opgive at gå på disko da der var helt fyldt op med mennesker.
Fredag formiddag : Ude i udkanten af byen blev afholdt klasser i "portuguese equitation" , en slags portugisisk dressur.
Her fra klasse med junior heste ( dvs 1. år de konkurrerer) og øvede ryttere:
www.youtube.com/watch?v=rYP2I0HY8uE
jeg synes han holder den ret stramt men selvom den er krøllet helt sammen så er den da pæn den hest.

He
r er en pænere redet novice hest:
www.youtube.com/watch?v=ahTVNERgwwU

Og her øvet rytter og hest ( dette er Nohio som nogle fik lov at ride i mandags) :
www.youtube.com/watch?v=AgtDQktRKUA

Der var også klasser for første del af Working Equitation konkurrencen: dressur delen. Den rides på dressurbane.
Her fra junior klassen ( junior rytter - må ride med to hænder):

Kan i huske ham der lignede Harry Potter sidste år? På den lille røde hingstesag ?
Her er han så igen på den nu mere voksne hingst:
www.youtube.com/watch?v=AL2gZeC4UZA

Her er fra Novice hest klassen( hestens første konkurrence år): www.youtube.com/watch?v=ahTVNERgwwU
Her fra mellem klassen:
www.youtube.com/watch?v=lyd6na8AzeY

Jeg nåede ikke at filme fra master klassen da vi så skulle noget andet.
Vi skulle nemlig på gåtur med Professor Antonio Vicente og høre om blodlinier og sorraia heste:

Nede i byen filmede jeg senere denne fine hvide hingst der vist er ved at blive uddannet til dressur: www.youtube.com/watch?v=d7rE17OxGJs

Om eftermiddagen var der køre konkurrencer i arenaen.
Her et tospand sorraia:
www.youtube.com/watch?v=_fh0bscJ7Ok

Her en lusitano med en meget højlydt kusk: www.youtube.com/watch?v=68e4sy32QH0

Aftenen
blev brugt på at snakke med venner, hygge, feste, spise , gå rundt. Igen måtte vi næsten opgive disko pga regn og fyldt med folk overalt.
Vi har ikke haft regn før i de 6 år vi er kommet til festivalen. Klimaforandringerne er også nået hertil lader det til.
En af mine veninder havde lidt kig på denne 4 års hingst , men hun kunne ikke købe da hun lige skal af med 2 andre først. Men selvom den er redet lige vel hårdt så er den skøn - kun redet 6 md !! ( og har nok aldrig været hjemmefra før - hårdt at skulle rides rundt i det kaos en hel uge og blive vist frem hver dag. Den var nu ret cool med det hele lod det til)
: www.youtube.com/watch?v=F310HoXc9cU

Den havde medfødt talent for samling :

Lørdag: der skulle egentligt have været maneability delen( 2. del)
af working equitation. Men den var blevet rykket til søndag formiddag istedetfor pga en for våd bane.
Så vi tog istedetfor til amatør tyrefægtning i udkanten af byen. Desværre en meget dårlig fægtning - tyrene der ellers var hentet helt fra spanien , var helt ude af form og meget trætte og slet ikke agressive.
Flere af tyrene lagde sig simpelthen ned inden de overhovedet var kommet igang. Det var en stor skandale da tyren i portugisisk tyrefægtning skal være i form og gå ud nogenlunde lige så friske som da de kom ind. Det er forbudt at dræbe tyren og de bliver slagtet normalt bagefter ( meget gode tyre bliver behandlet af dyrlæge og lukket ud i ære og til avl. Men ikke disse pga den ringe kvalitet ) .
Flere af tyrefægterne blev også buet og piftet ud idet de ikke kunne ramme korrekt - de må kun ramme tyren i fedtpuklen i nakken hvor den ikke bløder og hvor der næsten ingen nerver er ( sådan er loven i portugal) og flere af fægterne ramte tyren i rygmusklen eller skulderen. De blev buet så grundigt ud at de ikke turde komme ind for at gå æresrunde bagefter. Æren tilfaldt så de dygtige "forcados" - unge mænd der agerer som tyrestoppere og som skal lade sig stange af tyren og indfange den kun med deres egen krop.
Hverken tyre, ryttere
eller heste fik lov at vise hvad de kunne og det var ærgeligt.
Her er lidt billeder og video :
www.youtube.com/watch?v=2UZMT3AcRB0
hestene gøres klar. En tyrefægterhest må være max cool. Den skal transporteres meget , de er blandet hingste, hopper og valakker - i samme bil - og står sammen når de klargøres :

tyrene gøres klar - de skal have læder beskyttere på hornene så de ikke kan skade hesten :

præsentationen:

forcados venter og ser på:

spyddet er gjort meget kort ved lov - og de må kun ramme i fedtpuklen - derfor bliver de buhét hvis de ikke rammer der.

ham som med en kappe skal distrahere tyren mellem hesteskift og spyd skift:

Fæ gtningen:
fægteren ønskes held og lykke :

og så igang:

eh - jeg skulle mene det måske var en smule risikabelt ikke at benytte stigbøjler !?

Mange tyrefægterheste er ret små da de så anses som hurtigere i en snæver vending:

Lørdag aften var vores sidste aften og vi brugte den i hyggeligt selskab med ven og avler Antonio Andrade. I hans "caseta" ( lille hus der står ved pladsen med udsigt over det hele) . Der blev vi til langt ud på natten. Nogle af de andre tog ud og danse men jeg måtte altså se dyner denne nat.

casetaerne bruges som "drive/ride in bar" :

Søndag: tidligt op og ned og se working equitation maneablity ( stil test ).
Her novice heste ( 1. år i konkurrence): www.youtube.com/watch?v=bZX6L5l9cYE
Her junior ryttere :
www.youtube.com/watch?v=ni98Lgm5TRA
www.youtube.com/watch?v=DqpDlRwzgko
Her mellem klassen ( der rides på én hånd) . www.youtube.com/watch?v=jpH7To0etfQ

Jeg nåede igen ikke at se master klassen og heller ikke speed testen ( den sidste test i working equitation), for vi skulle jo nå vores fly. Sådan er det når man er sydpå - tidsplanerne ændres hele tiden og overholdes aldrig.
En der var med nåede at prøve denne lille gule hingst på 10 år - den har hun vistnok næsten købt nu. Hun skal ned og lære at ride ham meden hun er i praktik og så skal han til dk. Måske som vallak da den ikke er avlsemne selvom den er flot - det er en aden type der bruges til avl og denne type godkendes kun sjældent. Men flot - det er den:

Normalt anbefaler jeg aldrig