Logo used for printing
Opslag, billeder og video

LUSITANO - fotos fra hestefestival 2007
Forfatter:  lykke b (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 16:27

Her er min årlige billedtråd med fotos og video fra årets tur til Lusitano hestefestival i Golega,Portugal. fra den 4 -12 nov. Vi var 8 afsted i år.

jeg vil IKKE besvare spørgsmål ang priser på heste da tråden så bliver slettet. send privat besked eller gå ind på www.klassisk-dressur.dk og kig selv.

Hvis nogen er interesseret i at komme med til Golega næste år, så send mig en mail.

Håber i nyder tråden selvom den er lang.

Første dag på turen besøgte vi et kendt Lusitano stutteri hvor de næsten udelukkende avler sorte Lusitano heste. Typen er meget dressur betonet ( store og med dressur bevægelser) og de sælges mest til top dressur:

de havde den sejeste rytterstue - suk hvem der havde sådan én:

så fik vi fremvist nogle 3 års hingste. De var super lækre og velgående. De blev da også alle solgt i Golega nogle dage senere.

her kan i se video af disse 3 års hingste(tag jer ikke af jeg siger 4 år i nogle videoer, jeg tog fejl pga de var så store - ca 164 cm):

lykke.fotoz.dk/video/vis/i676

lykke.fotoz.dk/video/vis/i675

lykke.fotoz.dk/video/vis/i674

lykke.fotoz.dk/video/vis/i673

lykke.fotoz.dk/video/vis/i672

lykke.fotoz.dk/video/vis/i671

lykke.fotoz.dk/video/vis/i670

ja der er mange flere videoer af disse ungheste - men så har i vist set dem he he.

Vi så også denne meget lækre 4 års hingst( ca 165 cm). han blev også solgt nogle dage efter på trods af en endda meget høj pris. Men lækker - ja det var han:

og video af bassen her:

lykke.fotoz.dk/video/vis/i665

lykke.fotoz.dk/video/vis/i663

lykke.fotoz.dk/video/vis/i662

lykke.fotoz.dk/video/vis/i660

Vi så også en 7 årig avlshingst de havde brugt. Han var farven Cremello. Han var ikke så veluddannet da han havde bedækket meget af tiden.

video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i657

lykke.fotoz.dk/video/vis/i656

Dagen efter, om tirsdagen. Besøgte vi et stutteri og ridested. Stedet hvor vi der havde lyst, kunne prøve at ride en Lusitano.

Først fik vi en rundvisning på stedet og fik fortalt om avlen, om racens historie og meget andet spændende:

hingsteføl fra i år:

og hoppeføl:

så skulle der rides. I år var det arrangeret sådan at vi kunne prøve 2 heste hver. Med forskellige sadler på.

Her er den flotte 6 årige hingst Urubu. Han er 163 cm og avlsgodkendt. Han kommer til Danmark om nogle måneder når han lige er trænet lidt mere:

Hestene blev varmet op og fremvist for os før vi red:

Her er video hvor beriderne selv rider hestene og lidt hvor vi gæster rider:

Her den sorte 5 årige Vingador(jep - med yours truely på ryggen. arme kræ..):

mario rider : lykke.fotoz.dk/video/vis/i715

mario rider: lykke.fotoz.dk/video/vis/i710

jeg rider: lykke.fotoz.dk/video/vis/i701

lykke.fotoz.dk/video/vis/i688

her laver jeg et galopskift/chancement: lykke.fotoz.dk/video/vis/i691

Her den flotte 6 årig Uige med katrine på ryggen:

Her redet af Joao: lykke.fotoz.dk/video/vis/i713

her træner han 1ér chancementer på den: lykke.fotoz.dk/video/vis/i709

her rider katrine: lykke.fotoz.dk/video/vis/i697

her er fie på valakken Xipo på bare 4 år:

video af Xipo med mario : lykke.fotoz.dk/video/vis/i705

og med fie: lykke.fotoz.dk/video/vis/i680

Så er der jo smukke Urubu på 6 år. ham der kommer til dk:

video af urubu med katrine : lykke.fotoz.dk/video/vis/i685

og med joao: lykke.fotoz.dk/video/vis/i573

lykke.fotoz.dk/video/vis/i572

Desværre kan jeg ikke finde, eller glemte at brænde dem, videoerne af fie og louise der fik piaffe og passage træning på den dejlige hingst Ocaso.

Men jeg kan vise jer piaffe fra jorden, opvarmning:

lykke.fotoz.dk/video/vis/i577

I frokostpausen kom der en lokal vinbonde og lavede vinsmagning. det var virkeligt kvalitetsvine og det var rigtigt hyggeligt:

efter pausen fik vi en fin opvisning i working equitation af verdensmesteren André Pica på hans lille hingst Nohio ( Nohio er fra samme stutteri som de sorte i starten). Grunden til denne privat opvisning var, at WE desværre var aflyst fra festivalen i år pga uenighed mellem borgmesteren i Golega og præsidenten for WE komiteen. Stolte som de jo er kunne de ikke nå til enighed i år. Vi håber alt er ved det normale igen næste år.

video af speed delen: lykke.fotoz.dk/video/vis/i576

lykke.fotoz.dk/video/vis/i575

og fra maneability/stil delen : lykke.fotoz.dk/video/vis/i582

lykke.fotoz.dk/video/vis/i581

og så mit pinligt kluntede forsøg på working equitation. Hvad den stakkels hest ikke må finde sig i:

lykke.fotoz.dk/video/vis/i678

Tilsidst så vi den lille 1½ års hingsteplag Bromo. det var sjovt at se ham nu for Katrine og jeg havde også set ham i sommers da vi var nede for at filme salgsheste. han har udviklet sig meget siden da og har bla en rigtig god trav nu:

video af Bromo: lykke.fotoz.dk/video/vis/i563

lykke.fotoz.dk/video/vis/i560

Dagen efter. onsdag: Kørte vi hele den smukke vej til Alter do chao for at se det stutteri hvor de avler lusitano heste af blodlinien Alter Real. Diusse heste er kun brune. Der var meget smukt og på stedet havde de også en falkonér gård og sorraia heste og et heste museum.

her fra byen Alter do Chao der havde en gammel middelalderborg. Portugal var ikke med i nogen krige så de har mange velbevarede borge:

og kamilla skulle liiige lege rapunzel:

stutteriet:

sorraia:

falke:

museum med spændende og drabelige heste ting:

Om aftenen gik vi en tur ned i golega by og så på udstyr og hyggede:

der var allerede en del ryttere i byen:

om aftenen var der dressur konkurrence, Kür. nivouet kender jeg ikke. Jeg kunne ikke tage billeder i mørke men her er video af et helt program. hesten er naturligtvis Lusitano:

lykke.fotoz.dk/video/vis/i630

Om torsdagen blev der holdt dressur clinic i arenaen med nogle af de Lusitano heste der er på dressur landsholdet i portugal. De er ikke nået så langt dernede endnu da moderne sportsdressur ikke er så udbredt og der er ikke mange undervisere . Hesten er ret unge men de skal nok blive rigtigt dygtige med tiden. jeg syntes det var flot det de lavede.

Her den 6 årige luso hoppe Sigonha :

disse videoklip er ikke mine egne - jeg gad ikke lægge dem ind da de alle ligger på youtube i forvejen:

www.youtube.com/watch?v=5LQ7T8_95dU

www.youtube.com/watch?v=GtO4MyHPZWo

www.youtube.com/watch?v=c0WWOpbN9bs

www.youtube.com/watch?v=hQ_Q8IVIig8

www.youtube.com/watch?v=hQ_Q8IVIig8

www.youtube.com/watch?v=Vx2RsRYej3c

her et af mine egen: lykke.fotoz.dk/video/vis/i598

Der var også rytteren daniel pinto på en 6 årig sort hingst ved navn Semanario. den kom fra stutteriet vi besøgte med de sorte heste:

Video af hans dressur Clinic ( igen ikke egne videoer ) : www.youtube.com/watch?v=VM6PYRQER7w

www.youtube.com/watch?v=7oziUEaUtsM

www.youtube.com/watch?v=UJ-_oLoM_uQ

Imens alt dette foregik så red alle de alm ryttere rundt om banen i rotunden:

nogle hyggede sig med at vise sig lidt:

altid velklædte:

palomino er på mode:

ja og så dukkede Xique op - Han er 3/4 bror til min Zibelina. Han er da en køn én:

Dagen efter var der kåring af 3 års hingste ( det er ikke endelig kåring da de skal ridetestes året efter eller senere). det er altid vældigt spændende at se på og jeg havde allieret mig med en portugiser ved navn Antonio som kunne fortælle om bedømmelsen af hestene. Han underviser i dette og bliver nok selv dommer en dag ( det er meget krævende og svært, der er kun ca 7 dommere der må dømme lusitano heste. de rejser meget rundt).

Først blev der vist Qruzado heste ( krydsninger med Lusitano). og denne lækre Luso-Arabe vandt klassen.

bevæge sig kunne den i høj grad. bare se her: lykke.fotoz.dk/video/vis/i614

Så kom de renracede:

også denne musegrå hingst er renracet. Selvom den med al tydelighed beviser Lusitano hestens nære slægtskab med urhesten Sorraia. Farven er den mest sjældne af alle:

video af denne hingst: lykke.fotoz.dk/video/vis/i623

lykke.fotoz.dk/video/vis/i622

Så kom der en fin hingst fra det stutteri vi red hos:

og video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i619

lykke.fotoz.dk/video/vis/i618

Der var mange fine:

denne kæmpe brune hingst fik guldmedalje og 2. plads. han er af veiga blod og efter en berømt hingst ved navn Estoiro:

video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i559

lykke.fotoz.dk/video/vis/i626

og så slap han løs!! ( og dommeren sagde med spøg i stemmen, at man skulle give en flaske whiskey til dommeren hvis en hest slap løs..he he) : lykke.fotoz.dk/video/vis/i628

Efter kåringen skulle vi over og se nogle 2 års hingsteplage blive vist frem. de er fra en meget fin avler. de er meget velfodrede og veltrænede. i top show kondition.

Denne hedder Alabastre:

video af Alabastre: lykke.fotoz.dk/video/vis/i589

lykke.fotoz.dk/video/vis/i587

lykke.fotoz.dk/video/vis/i586

og denne hedder Arco iris:

video af Arco iris: lykke.fotoz.dk/video/vis/i588

lykke.fotoz.dk/video/vis/i592

Vi fik også fremvist denne søde lille vallak..

Her er den redet af en portugiser ( han er tyrefægter):

og imens var der heste der red rundt og viste sig frem:

bla denne ca 13 årige dreng ( lignede harry potter) på sin ret fine lille røde luso hingst:

video af ham : lykke.fotoz.dk/video/vis/i595

man er vist aldrig for gammel til at ride dernede. denna gamle mand red glad rundt på sin næsten lige så gamle hingst. Han havde det SÅ sjovt og havde nok været tyrefægter som ung - han lavede ihvertfald mange af de ting som de gør:

gad vide om dette er hans kone , he he:

rundt om pladsen er mange af hestene sat frem til skue:

nissedragten er portugals nationaldragt:

Manuel Veigas gamle avlshingst:

Smuk hingst af abdrade linien:

en sorraia:

om aftenen var vi inde i en "casetta" ( lille hus avlerne har på pladsen) og høre traditionel "fado" musik :

og om aftenen var der et meget flot heste show som jeg har på video.

Det helt vilde var denne working equitation rytter der gav opvisning. Han red uden hænder hele tiden ( tøjlen i bæltet) og der står en sanger og synger om heste og ryttere i portugal. Alt imens rider flere 100 ryttere rundt om arenaen. hyggeligt:

lykke.fotoz.dk/video/vis/i567

lykke.fotoz.dk/video/vis/i564

andre show indslag: lykke.fotoz.dk/video/vis/i566

lykke.fotoz.dk/video/vis/i565

tyrefægter med cykeltyr: lykke.fotoz.dk/video/vis/i757

lykke.fotoz.dk/video/vis/i756

lykke.fotoz.dk/video/vis/i753

opvisning med Alter real hestene fra den portugisiske rideskole. levader og kaprioler: lykke.fotoz.dk/video/vis/i755

lykke.fotoz.dk/video/vis/i754

Her til slut kan i lige få lidt flere stemnings billeder:

hilsen Lykke ( der var meget glad for at have en lusitano at komme hjem til efter denne oplevelse).

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU - MED VIDEO. + hopper.

Se flere på http://www.klassisk-dressur.dk

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Åh, mumse!
Forfatter:  Camilla (Felur) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 16:36

Nøøøj, hvor jeg bare en lille-bitte smule misundelig over, at jeg ikke kom med :-(

Måske til næste år...?

Det må tiden vise!

www.hesteklip.dk

Nordsjælland, Roskilde, Amager og Vestegnen

Gratis hestekalender 2007

wooow
Forfatter:  rozzzna (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 16:57

elsker bare lusitanoer :D virkeligt flotte billeder der fint viser stemningen dernede, tak for indblikket

vh rose

tegner gerne din hest

se eksempler i mit galleri :D

overskrift
Forfatter:  Kokjo (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 17:09

tak for den dejlige fremvisning... det føles næsten som at være der selv.

dejlige billeder og en god forklaring til dem, som er let at forstå.

vh Christine

Drumhorse.dk

Dansk avl af shireheste.

Kåret Shirehingst tilbyder bedækning.

1000 tak
Forfatter:  Pia (PiaogGlanni) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 17:12

1000 Tak for kigget, og for at du har siddet og lavet det flotte indlæg.

En spændene tur!

Venlig hilsen Pia...

langt indlæg
Forfatter:  pjemm (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 17:17

Og bar røde krydser...

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

skulle virke nu
Dato:  28-11-2007 17:27

det skulle virke nu

Fra Portugal.

Wow...
Forfatter:  Linnea (Jay-Jay og Figo) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 18:23

Jeg har VENTET på denne tråd Tak for kigget og nøøøj nogle lækre heste i flotte stemningsfyldte omgivelser.

-------------------------------

Linnea

- Aldrig uden Jay-Jay & Figo

lidt mere..
Dato:  28-11-2007 20:10

lidt flere billeder:

Fra Portugal.

Overskrift
Forfatter:  Nordvig (Lusitano) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 20:31

Nææææ Lykke - denne tråd var længe ventet, var begyndt at overveje om jeg skulle stikke lidt til dig for at se billeder

Ser ud til at ha været en LÆKKER tur med LÆKRE LÆKRE heste...

Håber jeg kan komme med næste år - hvornår kender i dato / ugen for næste års afrejse ??

skønne skønne heste...

Raffael er til salg (nedsat pris) - se præs.
Avl af Maine Coon´s -> Link
Venlig hilsen
D.Nordvig
 fine billeder
Forfatter:  kvildal (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 21:33

...af fine heste!

Ja jeg sidder jo og savner Spanien lidt - så det var godt at se lidt billeder fra nabolandet. Det hjalp lidt ;)

Og sikke en masse fine heste, og et par fine dressurhopper i blandt også - dejligt at se!! :)

Må lige kæmpe mig igennem alle videoerne en af dagene, det er altid godt lige at se et par stykker i en lille pause på jobbet ;)

NORDVIG - hvordan går det med din lille hoppe??
Hvordan har hun taget klimaændring mv.?

Håber i hvert fald at hun har det rigtig godt :)

/Kristina :)

NU MED URBANODYRET!

PRE-heste formidles direkte fra avler i Spanien.

Hingste, hopper, plage og føl.

Kontakt mig for nærmere info.

wow og nøj
Forfatter:  Tir Na Nog (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 21:49

Hold da op nogle flotte heste.. og nogle fantastiske billeder.

Man sidder jo slet ikke og bliver spor misundelig, overhovedet! Slet slet ikke...

Gid man lige kunne tage ned og se sådan nogle skønne heste.. det kommer på min "vil gerne opleve"-liste. Den er lang, og tiden og økonomien er knap, desværre!

Mvh. Anne.

Så samler ridetøjet igen støv i skabet, ØV!

What doesn't kill you

Makes you stronger!!

overskrift
Forfatter:  Nordvig (Lusitano) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 21:54

Kvildal / Kristina.

Nææ tak for tanken :)

Det er gået ( og går ) rigtig godt. - var jo selv temmelig nervøs for klimaskiftet - men hun har med et 360 g vinter dækken klaret det fint, ingen problemer overhovedet, selvom hun var/ er lidt tynd i det.

Men klima - græs - foder - og i det hele taget hele omvæltningen, har hun klaret til UG.

Lige et billede hvor vi trodser kulden et øjeblik, på en solrig vinterdag på udendørsbanen.

Glæder mig til at høre mere om Urbano´s ankomst - SNART ;) uh hvor må du være spændt - før Bailarina skulle komme var jeg nærmest helt dårlig af spændingen...

Raffael er til salg (nedsat pris) - se præs.
Avl af Maine Coon´s -> Link
Venlig hilsen
D.Nordvig
 tak lykke
Forfatter:  StaldRohan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 22:17

for en dejlig lang tråd..

Det er så fedt at se dem og jeg drømmer mig tilbage til spanien. Ville så gerne derned næste år tilderes show. Det er så tydeigt at se at de er naboer.. Det er vildt så store ligheder der er.. Det er simplethen fanstastik.. og en af de sorte kunne jeg da godt tage med hjem i guder den han rider er smuk,.. højtstillet, luft under og let.. mums.. Mange dejligt billeder..

vil som kvidal sætte mig ned og se alle videoerne igennem.. dejligt arbejde du gør for lusuerne..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
 Tak for synet
Forfatter:  Winnie (Vestsjælland) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 22:44

Tak for synet - sikken en skøn tråd - virklig stemningsfyldt med alle de billeder og gode forklaringer. Det ser ud som om I igen har haft en rigtig super tur.

Fed tråd
Forfatter:  fiefeldt (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-11-2007 22:50

Super fed tråd Lykke, og tak for en fantastisk tur som altid. Ikke helt tilfreds med det billede, godt nok lidt svaj i ryggen .

Hilsen Fie

hej fie
Dato:  28-11-2007 23:30

hej fie - og selvtak.

Du rider så pænt - jeg er sikker på det var den spøjse sadel.

her er flere billeder. Som altid forundres og glædes jeg over hvor cool disse heste er. Kan gå ind i en folkemængde og ikke flippe. Ka ride side om side med hundredevis af andre hingste ( og nogle hopper) og man hører ikke et hvin, ser ikke et forben eller et spark.

Jo i år så jeg ét eneste spark - på en hel uge i dette kaos... utroligt.

her går urubu bare og tuller på vej hen til handelsundersøgelsen. Midt mellem mennekser og røg fra ristede kastanier :

små børn med en ponyvogn blandt flere hundrede hingste :

Hvordan kan så mange hingste, stå side om side med løse tøjler, mulerne tæt. Rytterne optaget af andre ting. Og ikke et eneste hvin, ingen skaberi...??

Jeg så endda en mand der gik fra hest til hest henover rumperne på sådan en flok heste--- og de bare stod !!?

hovsa - denne flotte unge tæve må jeg lige vise. er bare helt solgt. Det er en grand danoir - og jeg har aldrig set denne farve før:

Fra Portugal.

Rolige hingste
Forfatter:  Winnie (Vestsjælland) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 10:11

Herligt med flere billeder.

Den adfærd du beskriver med det rolige hingste i flok er også helt almindelig blandt islandske hingste. Jeg har mange gange hørt måbende kommentarer fra ejere af andre racer når de har opdaget at der var adskillige hingste i den rolige flok af heste som stod tæt sammen til div. arrangementer.

Men det er da dejligt at også en varmblodet hestetype som Lusitanoen har så godt sind.

Hunden - tja - den er da sød at se på - men den er mildt sagt ikke en heldig repræsentant for racen Og grunden til at du ikke har set farven før er at den er uønsket - nogle opdrættere afliver hvalpe med denne farve og der må ikke avles på dem.

Men derfor kan den jo godt være både en sød og pæn hund.

lusoer og islændere
Dato:  29-11-2007 10:44

hej winnie.

ja der er faktisk mange fælles træk mellem islændre og lusitanoer. Nok fordi begge racer er oprindelige og bliver opdrættet i halvvild tilstand. det giver en hårdhed og intelligens som en urhest.

ærgeligt at den hundefarve er forbudt. jeg synes det er det flotteste jeg har set nogensinde.

Fra Portugal.

lækre lækre
Forfatter:  Diddlou ☻Frejdig☻ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 12:06

IIh altså Lykke du må da ikke vise sådan nogle dejlige billeder lige her op til jul... Jeg får såååå svært ved at overbevise familien om vigtigheden af at der kun står en Lusitano på ønskesedlen - men hvis nu bare splejser alle sammen??

Ej, jeg er meget imponeret af disse heste og når økonomien gang (forhåbentlig) tillader det skal jeg have sådan en, det er helt sikkert.

Indtil da må jeg 'nøjes' med at nyde dine dejlige billedtråde.

Det ser ud til at have været en fantastisk tur må jeg sige - og rigtig gode billeder/tekst!!

Ditte - der glæder sig til jul

Det skete i de dage i november engang, at de første kataloger satte hyggen igang !!

Nøøøj...
Forfatter:  JulieTaylor (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 12:53

Jeg vil gerne bede om sådan en lille, gul hingstefølle som på billede 14/15 - leveret på privatadressen med rød sløjfe på. Tak.

Mvh

Julie

PS: Meget spændende billedserie (y)

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

hej julie
Dato:  29-11-2007 13:25

hej julie - he he - du kan læse lidt om ham på www.klassisk-dressur.dk - han hedder Canapé .

han fangede også mit øje dernede.

lidt flere billeder:

Fra Portugal.

Flotte heste
Forfatter:  Camilla ♥Diesel♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 14:02

Det må da godt nok være noget af en oplevelse det der... Hold da op en masse flotte heste. Hvad er det de gør med føllenes haler, er de barberet helt ned eller...???

Få, hvad du kan,

og behold hvad du har,

det er den måde,

man bliver rig på.

ja de barberer dem
Dato:  29-11-2007 14:11

ja de barberer dem helt ned. det er tradition. Tror det har noget at gøre med at det så vokser flottere ud.

de bliver klippet når de brændemærkes og sorteres. De går i hingste og hoppe grupper.

disse føl bliver vænnet til mennesker ( derfor grimen og tovet) og når de kan håndteres så lukkes de ud igen i kæmpe plantager. de har adgang til vand, hø og vitaminer men finder det meste foder selv. kommer så ind én gang om året og bliver håndteret nær stutteriet. de bliver tilset nogle gange om ugen.

hopperne vedbliver at blive barberet hele livet - kun med en haledusk. Det er fordi de går halvvildt ude i meget meget store plantager og ellers får dreadlocks osv. og også fordi bedækning og foling så bliver mere hygiejnisk. de bliver ofte bedækket naturligt ved at en hingst lukkes ud til dem, og de foler selv udenfor de fleste steder. de bliver så plysset ca én gang om året. typisk når føllene bliver taget fra.

de voksne hopper håndteres ikke efter kåring.

Fra Portugal.

det kunne du
Forfatter:  KOKKEN (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 20:40

altså ikke være bekendt, sidder nu med et oversavlet tastatur.

Uha ham Xipo må da meget gerne også komme til danmark, lige en hest for mig Han skulle godt nok forkæles... Har kigget på ham siden han var hingst, og han er da en solstråle på en gråvejrsdag. Hvem der bare havde råd til sådan en lækkermås... Må nok hellere vente nogle år endnu med at købe hest og spare meget meget kraftigt op i mens...

Men nøj hvor kunne det være fedt at komme med på sådan en tur, hehe selv om man sikkert forelsker sig i de fleste heste dernede... Tror hellere jeg må holde godt øje med dine tråde...

Men ihvertfald gode billeder der har fanget en rigtig god stemning og til "mormor og morfar" på deres heste, håber da at man selv er i lige så godt vigør (staves?) når man når i den alder

Portugal
Forfatter:  kamilla9 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 21:08

Hej Lykke!

Ja, selvom jeg er i Portugal, kan jeg godt holde oeje med dine traade!!!

Saa tak. Tak for at du omsider fik flaekket et indlaeg sammen og lad der ikke gaa saa lang tid igen! Vel?

1000 tak for en fantastisk tur til alle Jer der var med.

Lykke:

Hvor er det et fint billede af Uhipi -har du flere af dem? Som jeg maa bede om en kopi af? Saa maa du faa kopier af de billeder jeg tager hernede nu -deal? ;-)

Fie: Jeg er ogsaa sikker paa det bare er sadlen -eller ogsaa er det fordi billederne er taget FOER vi rystede bagdel paa diskoet?

Mange klem

Kamilla -paa portugesisk tastatur (der bl.a. indeholder dette bogstav: ç)

puha...
Forfatter:  theluny (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-11-2007 21:15

Det er bare ud til at have været en rigtig fed tur, jeg er kun helt grøn af misundelse.

Jeg kan kun give en masse ros til alle billederne, super spændende og godt fanget, hold op hvor gad jeg godt med derned (og have en Lusitano med hjem *g* ) Men der går nok en del tid, før kassebeholdningen er til nogen af delene.

De er simpelthen for lækre de heste!

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

"bessefar og bessemor"
Dato:  29-11-2007 23:44

årh i brokker jer gør i... er i klar over hvor lang tid det tager at lægge video og billeder ind i mapper på nettet så man kan sætte dem ind her på HN ?? laaang tid - når man har en computer med håndsving og åbning til floppy disk som jeg har.

hmm- godt i er tilfredse nu så...

her har i lidt flere billeder af "bessefar og bessemor" - læg mærke til gammelfars kæmpesmil - hesten er lidt gammel og stivbenet, men han laver sgu alligevel et galop spin lige foran en hestevogn !!! For sjov !!! De er sgu skøre de portugisere... ( i kan se hestevognen på nederste billede - hvor tæt den er på ... og jeg skal hilse og sige at de altså IKKE kører i hyggetempo dernede. Den får gas når der køres..)

og tjek ham også her med hånden i siden og grinefjæs:

her er endnu et billede af den erværdige "bessemor" - også med et smil på læben:

men så kommer alvoren op igen:

hvaa - tror du godt uhipi kan lide dig kamilla?? ( naturligtvis får du billederne - allesammen):

Fra Portugal.

Aaaargh!
Dato:  30-11-2007 11:55

Den er jo i Danmark. Jeg er solgt. Har lige set videoen. Hvor errr den bare smuk *savle* Det er lige sådan én, jeg altid har ønsket mig Godt jeg ikke har plads *dybt suk*

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

Hovsa...
Dato:  30-11-2007 12:08

Det var jo et andet gult hingsteføl, Caju... men jeg er stadig solgt

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

ja han er i dk.
Dato:  30-11-2007 12:23

ja Caju er i danmark og man kan komme og se ham i Karlebo.

Han er meget mere tam nu . han er rigtig dejlig og har perleskær i pelsen ligesom sin mor. Han har ikke den klassiske romernæse - men det er der jo også folk der kan lide..

Her er nogle billeder fra Oktober:

Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk NYE NU

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.

Romertud...
Dato:  30-11-2007 13:48

Jeg må tilstå, at jeg ikke er så meget hardcore-fan, at jeg har lært at elske romertuden, så det er bare helt fint med mig. Nej, hvor er han sød.

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

he he...
Dato:  30-11-2007 20:21

he he julie.

jeg har nu altid elsket de der romernæser. synes det kan se så nobelt og kongeligt ud.

Men fair nok - for det ser jo specielt ud i forhold til hvad vi er vandt til herhjemme. Danskerne er meget glade for arabere og trakhenere og ponyer med de yndigste hoveder.

jeg har nok altid været glsd for det specielle...

Kåret som årets mest oplysende indlæg
Forfatter:  HundeGitteMor (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-11-2007 20:22

på HN år 2007!!

Tusind tak for kigget!

Med venlig hilsen

Gitte, stolt ejer af hingsten Jack D.

- mor til Tera fra feb. 2005

- termin med søn 14. dec. 2007

http://www.26270272.dk

Lusitano
Forfatter:  Dithe82 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-11-2007 20:41

Super gode billeder.

Og hvor er det dg bare flotte... *savle savle.*

Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07.

Her er et minde om min elskede pony

media.putfile.com/sputniksminde

Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges

takker...
Dato:  01-12-2007 12:11

takker takker

he he hundegittemor - tak. Anede ikke man sådan kunne lære noget af mine feriebilleder.

I kan lige her få et billede af et hoppeføl fra i år. Hun hedder sjovt nok "Camilla" - opkaldt efter Kamilla herindefra - som er gode venner med ejeren. Det var naturligtvis det smukkeste hoppeføl af dem alle og mest velgående - og ikke til salg he he.

Lusitano heste får navn efter årets bogstav - og i år var det C.

mere ...
Dato:  03-12-2007 15:20

fik lige uploaded lidt flere billeder idag:

ude og se på hvor plagene går:

flotte landskaber:

sorraia:

det typisk majestætiske udtryk lusitano hestene har:

stemning ved solnedgang:

Hej Lykke
Forfatter:  Mariposa (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-12-2007 23:27

Det ser ud til at jeres tur også var rigtig dejlig igen i år :)

Dejlige billeder som altid

MVH Trine

Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter

www.bricksite.com/romero

dejlig tråd
Forfatter:  Gitte m Trakehnerne (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-12-2007 10:54

herlige billeder...ser ud til at det var en kanon tur...

hammer lækre heste...mums..

Hilsen Gitte

Babette, Bonnabell, Bonita, Bella, Belle Fleur & Belle étoile filante....

Nøj...
Forfatter:  Tine M (Tulle) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-12-2007 11:47

TAK for kigget!!! :) :)

Hvor jeg dog savler over den her:

Sikke en farve!!

Tine & Tulle
Det klinger! :D

It's not always easy and sometimes life can be deceiving
I'll tell you one thing; it's always better when we're together

Halløj..
Forfatter:  rohde (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-12-2007 22:04

Rigtig mange slags TAK for en super dejlig,lærerig tur!! Og med risiko for at gentage mig selv... Jeg skal derned igen!! :o)

Kamilla...hmm, tja... hvad skal man finde på.. bum bum..Håber du har en fantastisk oplevelse- og får lært en masse!!jeg tager revance når junior er stor nok til en flyvetur..eller til at blive hjemme...

Jeg glæder mig til den fine gule kommer til DK- for så er vi dem der stiller på nordsjælland klar til at lave luso-arab.

Fik lige nærstuderet dén fra kåringen.. og den er temmelig meget finere end jeg huskede den-så sådan én blanding ser jeg frem til! :-)

Katrine og Lykke: Endnu en gang tusind tak for et super program i løbet af ugen!

Mange hilsner herfra.

hejsa B ..
Dato:  06-12-2007 11:30

Hejsa B ( rohde) .

selv tak. det var en fornøjelse at have dig med. Du er super sej. ærgeligt du bor så langt væk ellers skulle vi ses meget oftere.

du skal være velkommen igen og også til at komme på besøg heroppe.

hvis du vil med igen så bare kom med forslag til hvad du kunne tænke dig at se , så ser vi hvad vi kan gøre. Vi tænker lidt Andrade stutteri ( andrade blodlinien) med Sorraia næste år som den lange tur( der skulle være meget smukt også og ham mr Andrade er god til at fortælle om racerne, historien osv). ridning igen naturligtvis og så en kortere stutteri tur. og så håber vi at de får WE på programmet igen - jeg har skam skrevet til dem. men ikke fået svar ( forventede det heller ikke).

wraaah
Forfatter:  Nanou (Skriv besked)
Dato:  06-12-2007 15:29

ØJ hvor er jeg jaloux !!

Min økonomi ville godt nok være heeelt ... hvis jeg tog derned.

Ville jo ha' dem alle med hjem

N A N O U

Jeg havde faktisk en sej signatur her, men så fandt jeg ud af, der var en anden bruger der havde den samme :O ..

For every dark night, there's a brighter day

Citat: Tupac Shakur.

blir nysgerrig
Forfatter:  picoloen (Skriv besked)
Dato:  06-12-2007 15:51

Er der muligvis nogle at de stutterier eller folde med sorraiaer der er til at køre forbi?

Kommer til portugal hvert år, men har aldrig set sorraia ponyerne, hvilket område er de i?

Og også lige tak for denne dejlige tråd de er sku smukke de lusitanoer. Havde jeg råd ville jeg starte et stutteri i Danmark når jeg blev voksen!

♥ ♥ ♥ MVH PICOLOEN ♥ ♥ ♥
Kieffer dressur-underlag sælges

Se billede på præsentation!

sorraiaer...
Dato:  06-12-2007 18:53

picoloen: ja der er sorraiaer ved byen alter do chao. ved indkørslen mod alter real stutteri ( der er skilte i byen alter do chao -med hestehoved på og pile. stutteriet ligger et stykke udenfor byen). de går på en stor fold ved vejen ( disse er mest grå).

der er også sorraiaer ved andrade stutteriet men der skal man vist have en aftale. ( andrades er mest gule)

de er mest i området ved floden Tejo som er der hvor de stammer fra oprindeligt mener man ( ifølge antikke myter og arkæologiske fund).

der er ca 200 stk tilbage i alt. de fleste i portugal.

sorraiaen er ikke en pony. det er en lille hest. ligesom islænderen. den er forfaderen til den iberiske hest og genetisk ligger de tættere på lusitanoen end på den spanske( ifølge de undersøgelser der står på lige nu - ikke afsluttede). det er en urhest men gen materialet er for lille til at godkende dem som race ( ligesom przewalski). de er en af de urtyper der levede i istidens europa( er vist i lidt familie med tarpanen), przewalski er den anden, der er en koldblods skovhest som levede heroppe og så er der araber.

ud fra disse grundtyper stammer alle nutidige hesteracer.

du kan læse om den her: http://www.sorraia.org/

det er en meget spændende side.

en af mine veninder er muligtvis ved at købe en sorraia hingst. så kan folk se den i dk. men nu må vi se hvad det bliver til ...

halløj igen..
Forfatter:  rohde (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-12-2007 19:53

Altså Lykke.. nu tager det jo kun 1½ time at køre op til jer, og det regner jeg jo ikke for nogen afstand..(bare se på den smukke tur jeg tog jer med ud på gennem bakker og oliven-og eukalyptuslunde...) Muligvis det ikke heeelt... var mig selv der bestemte,men da vi jo lever i et demokratisk land- så skulle gps-damen jo også ha noget at skulle ha sagt.

Og så synes jeg det lyder som en fantastisk idé med Andrade..men.. jeg kommer jo nok ikke med igen lige til 2008... Der er junior jo ikke særlig stor..men tro mig- jeg skal nok holde mig orienteret på sidelinien!!

Nåede i øvrigt kun at være hjemme en uge inden hestene var idioter! den gamle er nu kun avlshoppe-det valgte hun selv, efter en mørk morgen at være panikket og taget turen ind gennem skoven med hele mit foldhegn.. Denne lille morgenudflugt kostede lige en tur på Fakse dyrehospital og et øje, så hun er nu på vej til at gå Hugin i bedene..(altid godt at B.B. bor nærmest i min baghave-så jeg kan få nogle tips og trix til hvordan man rider rundt på en ½-blind hest..).Så nu er hendes eneste mål med livet at lave en super luso-arab til mig,så snart ham den flotte kommer hjem og i gang med sin avlskarriere...

Så.. I siger bare til når jeg skal komme og beundre ridningen i det nordsjællandske.. p.s. hvis der ikke er ridehus- så vent lige til en dag hvor vejret er tørt...

Sorraia
Dato:  09-12-2007 12:12

Picoloen:

Mht. Sorraia, så er det muligt at se Sorraiaerne flere steder, men de fleste steder kræver en aftale på forhånd. Det er kun på Alter Real-stutteriet i Alter do Chao at man kan komme uanmeldt.

Som Lykke siger er de fleste af dem grå (musegrå/sortblak) og det er kun Andrade der har de gule. Så hvis du vil se dem også skal du lave en aftale med ham. Han vil dog helst kun vise hingstene frem ;-)

Der er omkring 25 hopper og 30 hingste i Tyskland, som er den næststørste avler af Sorraia. Her findes også gule idet disse heste stammer fra Andrade-avlen.

Og så kan jeg bekræfte at sandsynligheden for at der kommer en sorriahingst til landet i det nye år er overhængende stor!

Han hedder Temudo og er 7 år gammel. Han vil bl.a. være til rådighed for rideundervisning og bedækninger.

Der ligger lidt billeder på min præsentation. Flere komer på senere.

Rohde: Ja tak! Indtil videre har det været en fantastisk tur! Det gør mig ondt at høre om din hoppe. Men jeg håber hun lærer af klare sig og stadig har mod på at lave dig en luso-arab.

Venlig hilsen

Kamilla -som har fået netadgang fra sin egen pc og dermed danske bogstaver på tastaturet -jubii!

må jeg vise ham??
Dato:  09-12-2007 16:45

hej kamilla: må jeg sætte billeder ind i tråden af ham??

rohde - sikke en dum oplevelse med din hoppe. men jeg er sikker på at hun sagtens kan klare sig og også rides hvis du vil det. mange heste klarer sig fint med kun ét øje. mødte selv en luso hingst sidste år der var både avlshingst og ridehest. han have fået stukket det ene øje ud ved et uheld i tyrefægtning - men havde så fået en karriere som avlshingst og blev også brugt til elever der skulle lære WE og tyrefægtnings træning ( med cykeltyr).

ja og der er BB´s Hugin der er helt blind. og der er en del knapstruppere der er enten blibde eller har nedsat syn ( noget med farven). og de klarer sig fint i dressur alligevel.

jeg red også engang en enøjet gotlandsruss rundt på gotland.

her er et billede af Joel. Den lusitano hingst jeg skriver om ( og han er far til bla. det gule føl Caju og til Fie´s kommende føl).

Sorraia-billeder
Dato:  09-12-2007 19:31

Lykke: Ja, selvfølgelig må du det!

Venlig hilsen

Kamilla

tadaaa:
Dato:  09-12-2007 21:13

hvis du får ham til det bliver det spændende at høre hvad halling nielsen siger. og BB er også ret vild med sorraia.

Tadaaa: Sorraia hingsten Temudo:

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilken disciplin rider du? (Forslag: Mette (MetteOh))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo