Her er min årlige billedtråd med fotos og video fra årets tur til Lusitano hestefestival i Golega,Portugal. fra den 4 -12 nov. Vi var 8 afsted i år.
jeg vil IKKE besvare spørgsmål ang priser på heste da tråden så bliver slettet. send privat besked eller gå ind på www.klassisk-dressur.dk og kig selv.
Hvis nogen er interesseret i at komme med til Golega næste år, så send mig en mail.
Håber i nyder tråden selvom den er lang.
Første dag på turen besøgte vi et kendt Lusitano stutteri hvor de næsten udelukkende avler sorte Lusitano heste. Typen er meget dressur betonet ( store og med dressur bevægelser) og de sælges mest til top dressur:

de havde den sejeste rytterstue - suk hvem der havde sådan én:

så fik vi fremvist nogle 3 års hingste. De var super lækre og velgående. De blev da også alle solgt i Golega nogle dage senere.

her kan i se video af disse 3 års hingste(tag jer ikke af jeg siger 4 år i nogle videoer, jeg tog fejl pga de var så store - ca 164 cm):
lykke.fotoz.dk/video/vis/i676
lykke.fotoz.dk/video/vis/i675
lykke.fotoz.dk/video/vis/i674
lykke.fotoz.dk/video/vis/i673
lykke.fotoz.dk/video/vis/i672
lykke.fotoz.dk/video/vis/i671
lykke.fotoz.dk/video/vis/i670
ja der er mange flere videoer af disse ungheste - men så har i vist set dem he he.
Vi så også denne meget lækre 4 års hingst( ca 165 cm). han blev også solgt nogle dage efter på trods af en endda meget høj pris. Men lækker - ja det var han:

og video af bassen her:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i665
lykke.fotoz.dk/video/vis/i663
lykke.fotoz.dk/video/vis/i662
lykke.fotoz.dk/video/vis/i660
Vi så også en 7 årig avlshingst de havde brugt. Han var farven Cremello. Han var ikke så veluddannet da han havde bedækket meget af tiden.

video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i657
lykke.fotoz.dk/video/vis/i656
Dagen efter, om tirsdagen. Besøgte vi et stutteri og ridested. Stedet hvor vi der havde lyst, kunne prøve at ride en Lusitano.
Først fik vi en rundvisning på stedet og fik fortalt om avlen, om racens historie og meget andet spændende:

hingsteføl fra i år:

og hoppeføl:

så skulle der rides. I år var det arrangeret sådan at vi kunne prøve 2 heste hver. Med forskellige sadler på.
Her er den flotte 6 årige hingst Urubu. Han er 163 cm og avlsgodkendt. Han kommer til Danmark om nogle måneder når han lige er trænet lidt mere:

Hestene blev varmet op og fremvist for os før vi red:

Her er video hvor beriderne selv rider hestene og lidt hvor vi gæster rider:
Her den sorte 5 årige Vingador(jep - med yours truely på ryggen. arme kræ..):

mario rider : lykke.fotoz.dk/video/vis/i715
mario rider: lykke.fotoz.dk/video/vis/i710
jeg rider: lykke.fotoz.dk/video/vis/i701
lykke.fotoz.dk/video/vis/i688
her laver jeg et galopskift/chancement: lykke.fotoz.dk/video/vis/i691
Her den flotte 6 årig Uige med katrine på ryggen:

Her redet af Joao: lykke.fotoz.dk/video/vis/i713
her træner han 1ér chancementer på den: lykke.fotoz.dk/video/vis/i709
her rider katrine: lykke.fotoz.dk/video/vis/i697
her er fie på valakken Xipo på bare 4 år:

video af Xipo med mario : lykke.fotoz.dk/video/vis/i705
og med fie: lykke.fotoz.dk/video/vis/i680
Så er der jo smukke Urubu på 6 år. ham der kommer til dk:

video af urubu med katrine : lykke.fotoz.dk/video/vis/i685
og med joao: lykke.fotoz.dk/video/vis/i573
lykke.fotoz.dk/video/vis/i572
Desværre kan jeg ikke finde, eller glemte at brænde dem, videoerne af fie og louise der fik piaffe og passage træning på den dejlige hingst Ocaso.
Men jeg kan vise jer piaffe fra jorden, opvarmning:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i577
I frokostpausen kom der en lokal vinbonde og lavede vinsmagning. det var virkeligt kvalitetsvine og det var rigtigt hyggeligt:

efter pausen fik vi en fin opvisning i working equitation af verdensmesteren André Pica på hans lille hingst Nohio ( Nohio er fra samme stutteri som de sorte i starten). Grunden til denne privat opvisning var, at WE desværre var aflyst fra festivalen i år pga uenighed mellem borgmesteren i Golega og præsidenten for WE komiteen. Stolte som de jo er kunne de ikke nå til enighed i år. Vi håber alt er ved det normale igen næste år.

video af speed delen: lykke.fotoz.dk/video/vis/i576
lykke.fotoz.dk/video/vis/i575
og fra maneability/stil delen : lykke.fotoz.dk/video/vis/i582
lykke.fotoz.dk/video/vis/i581
og så mit pinligt kluntede forsøg på working equitation. Hvad den stakkels hest ikke må finde sig i:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i678

Tilsidst så vi den lille 1½ års hingsteplag Bromo. det var sjovt at se ham nu for Katrine og jeg havde også set ham i sommers da vi var nede for at filme salgsheste. han har udviklet sig meget siden da og har bla en rigtig god trav nu:

video af Bromo: lykke.fotoz.dk/video/vis/i563
lykke.fotoz.dk/video/vis/i560
Dagen efter. onsdag: Kørte vi hele den smukke vej til Alter do chao for at se det stutteri hvor de avler lusitano heste af blodlinien Alter Real. Diusse heste er kun brune. Der var meget smukt og på stedet havde de også en falkonér gård og sorraia heste og et heste museum.
her fra byen Alter do Chao der havde en gammel middelalderborg. Portugal var ikke med i nogen krige så de har mange velbevarede borge:

og kamilla skulle liiige lege rapunzel:

stutteriet:

sorraia:

falke:

museum med spændende og drabelige heste ting:

Om aftenen gik vi en tur ned i golega by og så på udstyr og hyggede:

der var allerede en del ryttere i byen:

om aftenen var der dressur konkurrence, Kür. nivouet kender jeg ikke. Jeg kunne ikke tage billeder i mørke men her er video af et helt program. hesten er naturligtvis Lusitano:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i630
Om torsdagen blev der holdt dressur clinic i arenaen med nogle af de Lusitano heste der er på dressur landsholdet i portugal. De er ikke nået så langt dernede endnu da moderne sportsdressur ikke er så udbredt og der er ikke mange undervisere . Hesten er ret unge men de skal nok blive rigtigt dygtige med tiden. jeg syntes det var flot det de lavede.
Her den 6 årige luso hoppe Sigonha :

disse videoklip er ikke mine egne - jeg gad ikke lægge dem ind da de alle ligger på youtube i forvejen:
www.youtube.com/watch?v=5LQ7T8_95dU
www.youtube.com/watch?v=GtO4MyHPZWo
www.youtube.com/watch?v=c0WWOpbN9bs
www.youtube.com/watch?v=hQ_Q8IVIig8
www.youtube.com/watch?v=hQ_Q8IVIig8
www.youtube.com/watch?v=Vx2RsRYej3c
her et af mine egen: lykke.fotoz.dk/video/vis/i598
Der var også rytteren daniel pinto på en 6 årig sort hingst ved navn Semanario. den kom fra stutteriet vi besøgte med de sorte heste:

Video af hans dressur Clinic ( igen ikke egne videoer ) : www.youtube.com/watch?v=VM6PYRQER7w
www.youtube.com/watch?v=7oziUEaUtsM
www.youtube.com/watch?v=UJ-_oLoM_uQ
Imens alt dette foregik så red alle de alm ryttere rundt om banen i rotunden:

nogle hyggede sig med at vise sig lidt:

altid velklædte:

palomino er på mode:

ja og så dukkede Xique op - Han er 3/4 bror til min Zibelina. Han er da en køn én:

Dagen efter var der kåring af 3 års hingste ( det er ikke endelig kåring da de skal ridetestes året efter eller senere). det er altid vældigt spændende at se på og jeg havde allieret mig med en portugiser ved navn Antonio som kunne fortælle om bedømmelsen af hestene. Han underviser i dette og bliver nok selv dommer en dag ( det er meget krævende og svært, der er kun ca 7 dommere der må dømme lusitano heste. de rejser meget rundt).
Først blev der vist Qruzado heste ( krydsninger med Lusitano). og denne lækre Luso-Arabe vandt klassen.

bevæge sig kunne den i høj grad. bare se her: lykke.fotoz.dk/video/vis/i614
Så kom de renracede:

også denne musegrå hingst er renracet. Selvom den med al tydelighed beviser Lusitano hestens nære slægtskab med urhesten Sorraia. Farven er den mest sjældne af alle:

video af denne hingst: lykke.fotoz.dk/video/vis/i623
lykke.fotoz.dk/video/vis/i622
Så kom der en fin hingst fra det stutteri vi red hos:

og video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i619
lykke.fotoz.dk/video/vis/i618
Der var mange fine:

denne kæmpe brune hingst fik guldmedalje og 2. plads. han er af veiga blod og efter en berømt hingst ved navn Estoiro:

video af ham: lykke.fotoz.dk/video/vis/i559
lykke.fotoz.dk/video/vis/i626
og så slap han løs!! ( og dommeren sagde med spøg i stemmen, at man skulle give en flaske whiskey til dommeren hvis en hest slap løs..he he) : lykke.fotoz.dk/video/vis/i628
Efter kåringen skulle vi over og se nogle 2 års hingsteplage blive vist frem. de er fra en meget fin avler. de er meget velfodrede og veltrænede. i top show kondition.
Denne hedder Alabastre:

video af Alabastre: lykke.fotoz.dk/video/vis/i589
lykke.fotoz.dk/video/vis/i587
lykke.fotoz.dk/video/vis/i586
og denne hedder Arco iris:

video af Arco iris: lykke.fotoz.dk/video/vis/i588
lykke.fotoz.dk/video/vis/i592
Vi fik også fremvist denne søde lille vallak..
Her er den redet af en portugiser ( han er tyrefægter):

og imens var der heste der red rundt og viste sig frem:

bla denne ca 13 årige dreng ( lignede harry potter) på sin ret fine lille røde luso hingst:

video af ham : lykke.fotoz.dk/video/vis/i595

man er vist aldrig for gammel til at ride dernede. denna gamle mand red glad rundt på sin næsten lige så gamle hingst. Han havde det SÅ sjovt og havde nok været tyrefægter som ung - han lavede ihvertfald mange af de ting som de gør:

gad vide om dette er hans kone , he he:

rundt om pladsen er mange af hestene sat frem til skue:

nissedragten er portugals nationaldragt:

Manuel Veigas gamle avlshingst:

Smuk hingst af abdrade linien:

en sorraia:

om aftenen var vi inde i en "casetta" ( lille hus avlerne har på pladsen) og høre traditionel "fado" musik :

og om aftenen var der et meget flot heste show som jeg har på video.
Det helt vilde var denne working equitation rytter der gav opvisning. Han red uden hænder hele tiden ( tøjlen i bæltet) og der står en sanger og synger om heste og ryttere i portugal. Alt imens rider flere 100 ryttere rundt om arenaen. hyggeligt:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i567
lykke.fotoz.dk/video/vis/i564
andre show indslag: lykke.fotoz.dk/video/vis/i566
lykke.fotoz.dk/video/vis/i565
tyrefægter med cykeltyr: lykke.fotoz.dk/video/vis/i757
lykke.fotoz.dk/video/vis/i756
lykke.fotoz.dk/video/vis/i753
opvisning med Alter real hestene fra den portugisiske rideskole. levader og kaprioler: lykke.fotoz.dk/video/vis/i755
lykke.fotoz.dk/video/vis/i754
Her til slut kan i lige få lidt flere stemnings billeder:

hilsen Lykke ( der var meget glad for at have en lusitano at komme hjem til efter denne oplevelse).