Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Moskusjagt, Kangerlussuaq/Grønland.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 15:43

En lille forhåndsadvarsel: nogle billeder kan være lidt voldsomme for sarte sjæle.


Dette er vist fra 2 forskellige jagtture. Jagtsæsonen er godt igang og mange er i fuld gang med at fylde frysere op. Her er lidt fra en tur jeg har været med på og ellers er det fra min kærestes ture.













Motoriseret jagt er ulovligt heroppe, så man sætter bilen på en vej, går nogle timer ud i terrænet, skyder det man kan slæbe, skinder og parterer det, efterlader ben, hoved og skind og så går det hårdeste arbejde igang med at slæbe kødet hen til bilen. Vi snakker om 3-4 timers gang med adskillige kg kød på nakken/ryggen. Og jeg kan hilse at sige at moskus lugter ganske frygteligt. Man undrer sig virkelig over hvordan noget der smager så godt kan lugte så dårligt!


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 16:20

Tjaa.. flot terræn helt sikkert.

Men der er noget jeg ikke forstår, hvis det er ulovligt at gå på jagt, hvorfor gør i det så

Ret mig hvis jeg tager fejl!


Smil når du vinder, og le når du taber.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sorry...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 16:21

Tror jeg misforstod.. Jagt i bil er ulovligt, men ikke på fod?? Har jeg fatted det korrekt nu



Smil når du vinder, og le når du taber.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jagt...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 18:08

Man må jage alt det man vil, man må bare ikke køre ud i terrænet i bil på snescooter eller andet med motor, så man skal slæbe kødet tilbage til der hvor man har parkeret bilen.

Kun erhvervsfangerne må bruge bl.a. deres snescootere.


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 22:47

Jeg forstår ikke at folk kan blive glade over at slå dyr ihjel.


- Det er MIN personlige mening, hvad enten det er en flue eller en moskusokse.



Bort set fra det så er en Moskusokse noget af det sødeste lille dyr :D Og det er et super flot landskab deroppe. Det må være spændende at bo der :)


Louise AP


Man har kun succes når andre har fiasko!

"Vær dig selv, og vær din egen"

Distance ridning - En sportsgren hvor alle kan være med!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jagt...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 22:53

Glæde ved at slå ihjel...

Jamen det er da klart vi bliver glade over at slå ihjel -det betyder mad på bordet det næste meget lange stykke tid. Der er meget kød på sådan en okse, som absolut ikke er lille!


Jeg har før i tiden været imod trofæ jagter. At slå et dyr ihjel for at få en fin opsats osv syntes jeg var det værste. Men det betyder rigtig meget for vildt populationen at der bliver ryddet lidt ud. Det er som regel de gamle hanner der bliver skudt da det er dem som har de største trofæer. Det betyder at der bliver plads for de yngre hanner til at komme ind og parre sig med hunnerne.

Derudover giver trofæjægerne mange penge for at skyde de dyr, og de penge går bl.a. også til lokalbefolkningen. -Derudover bliver kødet også brugt, det efterlader man ikke bare.


Jeg ville aldrig selv kunne skyde et dyr bare for fornøjelsens skyld, men for at få mad, det ville jeg ikke have noget problem med.

(Nu skal jeg måske lige tilføje at jeg selv kun går med på jagt for motionen og naturens skyld, jeg har endnu ikke prøvet at afskyde en riffel).


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moskus
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 23:50

Nej hvor pudsigt! Jeg fik faktisk moskussteg fra Kangerlussuaq så sent som igår! Min kærestes far har altid drømt om at smage moskus, så da min eksmand var på Grønland i september på rensdyrjagt i Nuuk, købte han noget moskus med til os. Det er nu ikke fordi jeg er specielt glad for moskus, jeg vil faktisk hellere have rensdyr eller grønlandsk lam.


Og min kæmpe-familie (alle mine onkler og flere fætre er fangere og/eller fiskere) havde doneret fisk, mere rensdyr, krabber, mattak (hvalhud) og mange andre delikatesser, så x'en kunne fylde en pænt stor kasse med frostvarer som vi hentede i Ålborg i tirsdags. Sælkødet er dog kun til min søn, jeg er nærmest flasket op på sælsuppe og jeg kan simpelthen ikke døje smagen eller lugten mere. Han har det til gengæld som livret . Desværre har jeg ingen familie i Sydgrønland, så der er lange udsigter til lammesteg.


Jeg er opvokset med at jagt er en nødvendighed for mad, ligesom danskere anser det for nødvendigt at der findes bønder der har grise og køer. Til gengæld har jeg ikke en dyt tilovers for de "jægere" som kl. kvalme om morgenen sætter sig i deres hochsitz og pænt venter på at dyret trisser forbi nedenunder... Eller de steder hvor man opdrætter fasaner, som så bliver sat ud for at jægerne kan skyde dem en time senere.


Naja: Superflotte fotos jeg får (næsten) helt hjemve...


Her er foto af Martin som 4-årig. Han havde fundet et stykke af et rensdyrgevir tæt på lejren og så spankulerede han rundt med det i 2 timer mens han ventede på sin far.


Geviret har han endnu, det hænger på hans værelse og det er dér han har hængt alle sine fodboldmedaljer op.


KH Pia

med chokolade-mulen MARABOU og minimulerne Sorte Arnold og Røde

Tulle og Noller (killinger) søger nye hjem pr. 1. november, se præs. for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 00:19

Sikke en fin lille jæger du har der. :)

Må indrømme, jeg har endnu ikke smagt mattak eller anden form for hval endnu. -Ej heller sæl eller andre delikatesser. Jeg skal lige samle lidt mod til mig. ;)

Jeg kan rigtig godt lide moskus, men synes også bedre om rensdyr, det er finere i kødet. Og lugten af moskus sidder stadig i vores næser, særlig for min kærestes vedkommende da det er ham der har fået lov at slæbe og ordne kødet.


Jeg giver dig ret i det med "jægere" som sidder i skjul og venter på at dyrene kommer. -Jeg bryder mig heller ikke om dem der bare venter ved vandhuller eller som ligger mad ud til at lokke dyrene med. Hvor er jagten lige i det? Næh, det at finde dyret og kunne snige sig tæt nok på til at nedlægge det, det er sg* mere fair.


Kæresten og jeg skal forhåbentlig snart på rensdyr jagt sammen, og så vil jeg død og pine have et gevir med hjem. De er super flotte, og det er lidt spild bare at lade det ligge derude synes jeg når man nu har nedlagt dyret for kødets skyld.


Hvor er du fra Pia?


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grønlandsk mad
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 12:21

er sommetider godt - andre gange ækelt. Det kommer helt an på om det er mine danske eller grønlandske smagsløg der er i action...


Når du nu bor i Kangerlussuaq kan du vel næsten ikke undgå at kende min rigtig gode veninde, Lykke Bentsen? Hun er vist leder eller lign. oppe på trafikkontoret. Hun bor sammen med en der hedder Jonathan "Aqqa", efternavnet er Funch mener jeg. De har to piger sammen. Den ældste hedder Ayla.


Lykkes mor er en sand troldkvinde i det grønlandske køkken, for dælen hun kan lave mad så englene synger...


Om ikke andet så send Lykke de bedste hilsner fra mig. Hun er bare supersød. - Vi har gjort både Grønland og Danmark usikker i vores unge år, hihi... Ups, nu skal jeg passe på, for hun kan en million historier om mig og de er absolut ikke for børn.


Jeg er født og opvokset i Nuuk. Jeg flyttede til DK første gang da jeg var 14, og har senere været frem og tilbage mange gange. Men nu bliver jeg her på farmen. Sidst jeg talte efter havde jeg haft folkeregisteradresse 41 gange på 37 år!


KH Pia

med chokolade-mulen MARABOU og minimulerne Sorte Arnold og Røde

Tulle og Noller (killinger) søger nye hjem pr. 1. november, se præs. for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grønland
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 12:43


Dejlige stemningsbilleder


Grønland er nu noget særligt. Helt underligt at tænke på at jeg måske ikke kommer dertil igen.

Jeg nåede jo aldrig at hilse på dig - kun din kæreste som jeg typsik mødte i secucity. Du må hilse.


Vi har også lidt moskus i fryseren samt 1 kg hakket rensdyr - har du nogle gode opskrifter




- Yuki


Med salathesten


Hvordan får man maling af læderridestøvler ??


Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej (:
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 13:13

Rigtig flot terræn !


- Sagde

Nanna - nu uden B a m s e <'33

Jeg har ikke det mindste imod at leve i mændenes verden, når blot jeg får lov at være kvinde i den!

Drømmen om hest vil altid leve! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opskrifter
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 13:53

Hej Yuki. Hakket rensdyr kan du bruge nøjagtig som du bruger hakket oksekød - dog ikke til pizza - det smager squ for underligt! Lasagne med hakket rensdyr er ikke til at komme udenom, prøv det. Ellers er det altid et hit at lave nogle hakkedrenge og så komme nogle strimler bacon omkring inden stegning. Rensdyr kan meget hurtigt blive stegt tørt og kedeligt. Jeg har også tit lavet kødboller af rensdyr, men det har jo været til suppen, som blev kogt af alle de ureelle stykker.


Tro mig, når man har stået og finparteret 5-6 store rensdyr, og der ikke har været ret meget andet i fryseren kan der ske 2 ting: Man bliver ganske kreativ eller også bliver man træt af rensdyr!


KH Pia

med chokolade-mulen MARABOU og minimulerne Sorte Arnold og Røde

Tulle og Noller (killinger) søger nye hjem pr. 1. november, se præs. for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 15:08

Nej, jeg tror desværre ikke lige jeg ved hvem Lykke er... Min kæreste gør nok, han arbejder i security derovre så han har mere styr på hvem der er hvem end jeg har. -Jeg kommer ikke så meget rundt.

Det var ellers ikke så få steder du har boet, eller skiftet adresse... Vildt.


Yuki, nej det var lidt ærgeligt vi aldrig fik hilst på hinanden. Er du stoppet som stewardesse eller hvordan og hvorledes? Ja, René når at møde nogle mennesker når han er på arbejde derovre. Jeg sidder jo bare og snakker med piloter på radioen, så vi møder ikke så mange på vores job. Der kommer ikke så ofte piloter på besøg mere fordi vi har fået adgangskontrol. Før kunne de bare komme ind.


Vi har også noget hakket moskus og det bruger vi præcis som Pia siger som vi ville bruge alm. hakket okse. Nu er vi ikke de store kunstnere i et køkken så det er begrænset hvor spændende mad vi laver. Men har også hørt at moskus steg er godt med lidt bacon over til at gi' lidt fedt (da moskus fedt ikke smager så godt) og så interval stege det for at gøre det mere mørt. Uh, nu bliver jeg helt sulten... :D


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Naja..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 20:32


Ja vi var jo en masse der var ansat som summerfugle, men det blev desværre ikke til fastansættelse. Jeg kunne nu alligevel ikke forestille mig at flyve altid, men det har bestemt været en god oplevelse at flyve til Grønland.


Her i næste uge begynder jeg hos en ejendomsmægler, så nu skal jeg til at sælge boliger


Laborant, stewardesse og nu snart som "ejendomsmægler" - ja jeg får prøvet lidt af hvert.


Mmm det lyder godt - må lave lidt moskus eller rensdyr her snart.




- Yuki


Med salathesten


Hvordan får man maling af læderridestøvler ??


Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 21:17

Det må jeg nok sige, du har da prøvet lidt af hvert efterhånden, Yuki.

Jeg var ikke klar over at I desser også var sommerfugle. Vi har jo haft mange helikopterpiloter oppe. Sjovt at høre de forskellige udtale stederne heroppe. Det er ikke altid lige nemt. :D

Held og lykke med jobbet hos ejendomsmægleren!


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Naja..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 21:52


Tak. Ja jeg kunne ikke helt finde ud af hvad jeg ville.

Vidste bare at laborant gad jeg ikke mere - det er simpekthen for kedeligt til mig.


Så nu ser jeg om den branche er noget for mig - umiddelbart tror jeg det er super swpændende


Jo vi var vel omkring 30 sommerfugle til at starte med.

Ha ha ja det kan jeg godt forestille mig - du får vel hørt lidt af hvert




- Yuki


Med salathesten


Hvordan får man maling af læderridestøvler ??


Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Yuki...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 12:12

Kunne du ikke evt. få job som stewardesse hos et andet flyselskab hvis du ville?

Sjovt, jeg havde tænkt at prøve mig som laborant hvis det ikke gik med denne uddannelse.

Jeg kunne godt forestille mig at ejendomsmægler branchen er spændende. Men skal du så læse HD?

Jeg prøvede mig som revisor fordi jeg troede det ville være spændende. Holdt kun lige et år...

Det er slet ikke nemt at finde ud af hvad man skal med sit liv. Jeg kan også kun føle mig sikker de næste 3-4 år.


Jo, vi hører mange spændende ting på radioen. Det er en af de ting der gør at hver dag ikke er ens. Skønt.


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 kuksfegiuwsi
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 12:52

åh røget moskus kød smager fantastisk elsker det kød selvom jeeg har ondt af dyrene


men det er noget af det bedste kød jeg har smagt vi har tit fået det friskt fra grønland

0
0
Svar på denne tråd
 
 bombur..
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 14:34

Hvorfor har du ondt af dyrene?


Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Naja spørger...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 21:56

hvorfor har du ondt af dyrene Bombur?


Jeg har ondt af de grise som har skuldersår og bidsår og jeg har ondt af de kalve som har bylder her og der. Jeg har ondt af høns som plukker fjerene af hinanden. Men jeg har da absolut ikke ondt af de "vilde" dyr.


Når rensdyr- og moskusjagten går ind, har biologer på forhånd opfordret jægerne til enten at gå efter ældre hanner, enlige eller hvad deres optælling nu har vist at der er for mange af.


Eet år var det for rensdyrenes vedkommende simler med nyfødte kalve det blev anbefalet at skyde i bunden af Godthåbsfjorden. Årsagen var at der var småt med føde i netop det område, og hellere få tyndet ud i bestanden på en hensigtsmæssig måde, end at alle dyr fik ringe vilkår og ville have svært ved at overleve vinteren. Rensdyrlav er 40 år om at vokse sig stort nok til at kunne spises og rensdyr er forholdsvis kræsne!!!


Men jeg skal da gerne indrømme at det var en lidt underlig fornemmelse at gå med en bette kalv på nakken, den var altså ikke meget større end en dansk/svensk gårdhund, men godt smagte den.


KH Pia

med chokolade-mulen MARABOU og minimulerne Sorte Arnold og Røde

Tulle og Noller (killinger) søger nye hjem pr. 1. november, se præs. for info

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider