Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Definition af "udsigelse"???
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 16:57

Er der nogen, der kan hjælpe med det? Jeg er i gang med en analyse af H. C. Andersens Hjertesorg og skulle gerne ind på noget omkring "udsigelse"... Der er jeg så gået i stå. Er det noget med fortællerens kommentarer/reflektioner på handlingen, eller er det helt galt? Og hvad med fortalt tid, fortæller tid osv. det er jeg også ved at blive rundt på gulvet over...

Hjælp modtages meget, meget gerne! Og eventuelle guldkorn om historien, ville ikke være i vejen



Hilsen Maria




0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 18:21

Jeg kan godt hjælpe dig - hvilket niveau er det på?


Jeg mener, at jeg har Hjertesorg liggende et sted, jeg ser lige om jeg kan finde den. Er det ikke den med en lille tandløs mops? Og en suspekt fortæller?


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dolmer...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 18:29

Ja, jeg kan jo desværre ikke lige hjælpe ... endnu. Skal til og igang med det forbistrede afsnit . Jeg håber også meget der er nogen der vil spytte et par guldkorn ind i denne tråd.


Det er forresten universitetsniveau ...


Hilsen Mette


Med Korsvangs Salina og Luna


Kender du en der skal giftes?

Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends.

Se min præs.for pris og info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Teksten...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 19:11

Jeg har ikke lige fundet teksten endnu, men her er lidt svar foreløbigt.


Mht. udsigelse, så er begrebet netop knyttet til fortælleren eller til at der er en, som taler. Man kan altså godt se fortællerens kommentarer som udsigelse, men udsigelse er samtidig mere end de tydeligt markerede kommentarer. Udsigelsesanalysen har en lang tradition bag sig, bl.a. hos Benveniste.


Mht. fortalt tid og fortælletid, så hænger det også lidt sammen med udsigelsen. Fortælletid er nemlig knyttet til fortællerens udsigelse, det er den tid, som fortælleren fortæller historien i. Fortalt tid er derimod den tid, som handlingen forløber over. Måske kender I begreberne fabula og sjuzet? Sjuzet er den rækkefølge, som fortælleren arrangerer begivenhederne i i sin fortælling, altså fortælletid. Fabula er begivenhedernes oprindelige rækkefølge, som man kan rekonstruere ud fra sjuzet. Jeg har flere gange brugt Petter Aaslestads Narratologi, som er ret nem at forstå, selvom den er på norsk.


Nå, jeg fandt lige teksten på nettet. Fortælleren har i hvert fald en underlig status. Han er ikke en del af herskabet på gården, for de er jo taget bort i den første del. Men han kan vel heller ikke være en af de ansatte, for hvordan kan han så tage ind til byen og bo på hotel efterfølgende? Han får netop en status af at være hævet over fortællingen, som der bliver sagt til sidst "Vi så det ovenfra" (hvem er 'vi' i øvrigt?). Dernæst påstår fortælleren, at det er en fortælling i 2 dele. Men er det det? Jeg synes nærmere, at der er 3. Første del er enkens besøg. Anden del siger teksten jo faktisk selv er anden del: "'Moppen døde!' det er anden del". Tredje del er om moppens begravelse.


Derudover virker alle personerne som karikaturer. Moppen er fed, bliver båret rundt og har ingen tænder. Enken kan dårligt skrive, fordi hun kun er et fruentimmer, som hun siger. Den lille pige er så yndig, at det bliver (alt) for meget osv.


Det er i øvrigt lidt skægt, at moppen bliver menneskeliggjort lidt i første del ("han var jo også taget med for sin fornøjelse og sundheds skyld"), nærmest som en erstatning for enkens mand. Da moppen så dør, bliver fortælleren nødt til at præcisere, at det er garverenkens børnebørn, der hopper på graven, fordi moppen altså ikke havde været gift. Som jeg læser teksten er den skæg og dybt parodisk, og fortælleren selv er også både en dårlig fortæller og en parodi på en fortæller, der giver en slags anti-budskab til sidst.


Håber lidt af det kan bruges.


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Niveau
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 19:16

Jeg skal måske lige tilføje, at jeg skal i gang med specialet i Nordisk sprog og litteratur. Så har I en idé om, hvor jeg har det fra


Min underviser har engang på mit allerførste semester leveret en virkelig god læsning af Hjertesorg. Desværre kan jeg ikke huske det hele, så det jeg har skrevet er nok en god blanding af essensen af hans læsning og mine egne meget hurtige betragtninger.


Brug det hvis I kan, og spørg endelig, hvis jeg kan hjælpe med andet.


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 takker ...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 21:08

jeg takker mange gange. Rigtig sødt af dig at du vil hjælpe. Må jeg bare lige spørge dumt ...: Er udsigelse 100% forbundet med synsvinkel og fortæller? Jeg mener ... i vores opgave skal vi komme ind på udsigelse (der står ikke noget om at vi skal komme ind på synsvinkel og fortæller). Men er det en naturlig del af udsigelse, at man kommer ind på synsvinkel og fortæller? Jeg har et andet sted i opgaven nævnt noget om synsvinkel "set fra oven".


Har bare stadig ikke helt regnet ud hvad udsigelse i sig selv er. Hvad er det jeg skal kigge efter i teksten for at finde frem til tekstens udsigelse??? Kan bare slet ikke finde logikken ...


Hilsen Mette


Med Korsvangs Salina og Luna


Kender du en der skal giftes?

Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends.

Se min præs.for pris og info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 21:33

Altså hvis det er tekstens udsigelse, du skal finde frem til, kan det så tænkes, at der menes det, som i Nykritiken blev kaldt for tekstens poetiske udsagn? Altså en slags kort fortalt mening med teksten?


Ellers ville jeg umiddelbart selv knytte det til fortælleren og til spørgsmål som: Hvordan fremsætter fortælleren sin fortælling? Hvem henvender han sig til? Er fortælleren troværdig? Hvordan knyttes de enkelte sætninger sammen? Er der udbrud, spørgsmål, hentydninger osv? Kort sagt, hvem taler til hvem og hvordan.


Jeg tror, at udsigelse bliver defineret forskelligt, afhængigt af hvilken tradition man er inden for. Her er f.eks. hvad der står i min "699 varme termer - leksikon til sprogkundskab": ytring, kommunikationens mindste enhed, en skriftlig eller mundtlig formet sætning (eller samling af sætninger) der i kommunikationssituationen (af nogen kaldet i udsigelsen, dvs. ved at blive sagt og hørt eller skrevet og læst) fungerer som en afgrænset intentionel handling med sociale følger."


Måske kan man finde lidt mere om dette udsigelsesproblem i denne korte artikel: www.nordisk.au.dk/forskning/ publikationer/artikler/ hvemerbangefor.pdf

(håber linket virker, ellers kopier), jeg har dog ikke selv læst den. Den artikel, som forfatteren her opponerer imod, findes også online, mener jeg.


Så afhængigt af hvor vigtigt det er, og hvor pressede I er, kan I jo prøve at google lidt på udsigelse.


Held og lykke med det!


Mvh


Anna


PS. Som du måske kan se ud af ovenstående, er det bestemt ikke et dumt spørgsmål. Jeg har jo heller ikke været i stand til at give et specielt godt svar




Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 takker...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 21:39
jeg takker rigtig mange gange. Det er sgu kringlet, men jeg er da blevet lidt klogere tror jeg. Endnu engang rigtig mange tak for hjælpen til mine spørgsmål (måske maria har andre). Virkelig sødt af dig at du vil bruge tid på det

Hilsen Mette


Med Korsvangs Salina og Luna


Kender du en der skal giftes?

Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends.

Se min præs.for pris og info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overspringshandling
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 22:16

Det er vist lidt en overspringshandling fra min side, er nemlig selv i gang med min sidste eksamensopgave...


Til gengæld en af de bedre overspringshandlinger, for jeg er da glad for at kunne hjælpe


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe ...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 22:19
haha ... ja, jeg tror ikke engang jeg kan tælle hvor mange overspringshandlinger jeg foretager mig på en dag. Og HN er en farlig en af slagsen . Men det er jo så også bare super når man kan få hjælp til sin opgave herinde ...

Hilsen Mette


Med Korsvangs Salina og Luna


Kender du en der skal giftes?

Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends.

Se min præs.for pris og info

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider