Logo used for printing
Opslag, billeder og video

Hvad er en oldenborg værd?
Forfatter:  Julie Møller (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-03-2006 11:49

Hvor meget ville denne hest ca. være værd?

Oldenborg hoppe

4 år

Kåret med 9 i helhed

God afstamning

Ryttervant

God på tur

Rolig temperament og med et godt hoved

Meget kærlig og nem at have med at gøre

Umiddelbart lovende mht. dressur, men ikke trænnet meget i det

Mangler måske en smule fremaddrift

Gode, men almindelig gangarter

Meget lærnem

Spørger kun af nysgerrighed. Hun skal ikke sælges :-)

Mvh. Julie

---

Opstaldning ved Roskilde søges pr. 1/9. Max. 1200 kr., gerne uden foder. Tæt på ridehus!

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 jeg syntes
Forfatter:  LotteC (Skriv besked)
Dato:  25-03-2006 13:19

ikke man skal være rundhåndet når man sælger sin oldenborger eller for den sags skyld en anden hesterace. Jeg syntes man godt må være kresen når det gælder salg. Jeg syntes man skal sælge en hest efter det den er værd nu og ikke det den er om 1 måned.

Et eller andet sted vil man jo enormt gerne have at køber er total skudt i hesten man har til salg. Men omvendt set er man ej heller interesserert i at give hesten væk.

Skulle jeg sælge en hoppe ud fra de ting du sælger, så vil jeg min. sætte hende til 45.000 kr. Ja man kan da få andre heste til billigere pris. Men hvorfor sætte hesten billigt når hoppen er godt kåret, det er en unghoppe osv.

Jeg vil ikke gå under pris så vil jeg hellere vente til den rette køber kommer. Ja så kan jeg måske vente i lang tid, og det vil jeg også gerne. Jeg har bare lært at af min erfaring.

I hestesalg har jeg erfaret man sætter sig et standpunkt, dvs. at man sætter prisen som sælger. Og vil køber ikke giver det man forlanger, jamen ærgeligt så må køber finde en anden hest.

Så enkelt kan det vist ikke være mere.

Mvh. Lotte

"Oldenborg heste kan og vil"

www.123hjemmeside.dk/stald_miller
Rigtig dejlig oldenborger til salg - tjek dette link www.123hjemmeside.dk/S...ler/991826 Videooptagelse af dig og din hest tilbydes
 Overskrift
Dato:  25-03-2006 13:48

Lotte hun er slet ikke til salg og bliver det bestemt heller ikke inden for den nærmeste tid. Det er kun fordi jeg er nysgerrig, og fordi jeg godt kunne tænke mig at vide lidt mere om priser på oldenborg for tiden.

Men jeg kan godt lide din tankegang mht. prisen. Sådan har jeg aldrig tænkt på det før, men du har da ret :-)

Mvh. Julie

---

Opstaldning ved Roskilde søges pr. 1/9. Max. 1200 kr., gerne uden foder. Tæt på ridehus!

Jeg har også
Forfatter:  Tina Lykke (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-03-2006 15:13

Oldenborgere.

2 stykker

Den ene ligger i en prisklasse på ca. 40-50.000 (Silas, rå 3-års)

Den anden er der blevet budt på flere gange.. lige fra 40.000 til 100.000..

Din ville jeg umilbart tro ligger i en prisklasse af ca. 35-40.000 udfra din beskrivelse

Tina

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG

Overskrift
Dato:  25-03-2006 17:25

Tina: Tak for dit svar.

Jeg troede faktisk kun hun var ca. 25.000 kr. værd, men nu er der flere(har også spurgt andre steder), der har nævnt priser over 35.000 kr.

Anede virkelig ikke, at heste var blevet SÅ dyre.

Mvh. Julie

---

Hej Julie.
Dato:  25-03-2006 18:19

Det var rart at høre det med tankgangen.

Men man har altså et valg som sælger, men er man i situation hvor man bliver nød til at sælge hesten her og nu, ja så er det lidt svært at være kræsen.

Men har man tiden og lysten til at vente på den rette køber, så kommer de også.

Mvh. Lotte

Rigtig dejlig oldenborger til salg - tjek dette link www.123hjemmeside.dk/S...ler/991826 Videooptagelse af dig og din hest tilbydes
 Så vil jeg
Forfatter:  bimboe (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-03-2006 19:30

lige stjæle tråden lidt, hvis det er ok

Jeg har en Oldenbrog hoppe efter Sourido xx og med Chronando OLH som morfar. Hun er kun kåret i F1 i DV, da jeg ikke har papirer på hende, fordi Sourido ikke er kåret.

Når jeg sætter en kåret oldenborg hingst på hende, som også er renracet 87,5% - 100%, hvad kan jeg så få for føllet? Er der salg i føl, efter en ikke kåret hoppe?

Min hoppe er kåret med 6 i helhed, så ikke noget imponerende. Hun har et godt sind, og er meget samarbejdsvillig.

Håber i gider svare.

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Bimboe
Dato:  25-03-2006 20:04

Hvis du fået et føl som har gang, udstråling, bygning og det rigtige temperament, så ville jeg højt og helligt faktisk skide på om den har papirer eller ej.

For i mit tilfælde er det ikke papirerne jeg ridder på.

Tina

Jeg har det
Dato:  26-03-2006 09:52

præcis på samme måde. Hvad betyder papirer, hvis hesten er skudt i bøtten, lidt hårdt sagt

Men hvad er sådan en sag værd? Jeg mener, når den ikke er kåret.

Kunne godt tænke mig og avle lidt for sjov på min hoppe, det første her bliver hendes afløser, men derefter. Og så kunne det da være sjovt og vide, hvad man kan få for sådanne føl i 6 mdr alderen?

Bimboe

Jeg havde
Dato:  26-03-2006 16:31

engang en holdning som jeres Tina og Bimboe. At stamtavle det kunne man da ikke bruge til noget.

Men jeg blev klogere.

Efter at have været med til div. kåringer, studeret i og omkring avl i eks. oldenborger, er min holdning helt sikkert ændret.

Jeg har lært at ekstriører og ridning følges ad.

Det er alfa og omega at et godt ekstriør er med hesten, det er jo det vi ryttere skal bruge fremover. Hvis en hest hvis ekstriører som i avlsmæssig regi ikke er godt nok, hvordan holder den så fremover som ridehest?

Ja vist kan en hest bruges hvis den er fransk for eller indfodet for den sags skyld. Men den slider altså anderledes end en hest som har en normal benstilling. Dermed sagt den ikke kan holde til at blive redet på, men det kommer an på hvordan og hvad du vil bruge den til.

Jeg mener helt sikkert at det er vigtig at ekstriøreret er i orden

Jeg har selv en hoppe som ekstriører mæssigt ikke er god.

Den har en lidt lang ryg, den har ingen bæring hvis den ikke bliver redet. I galop går den også naturligt på forparten og især hvis den ikke bliver redet.

Gangmæssigt er den ok, men ved at den har de svagheder ekstriørmæssigt så er det klart at jeg skal lægge min træning derefter.

Ud af kåringsresultaterne kan man læse om hestens gode og svagte ekstriørmæssig-sider.

Det kan give et fingerpreg om at hvorfor hesten ikke lige er stærk i galoppen eks.

Mvh. Lotte

Jamen hvad
Dato:  26-03-2006 19:07

præcist du kan få for en sådan et bøllefrø på 6 mdr. afhænger af mange ting, so msagt udstråling, gang, bygning...

Men nok omkring de 20-30.000

LotteC: Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg sagde heller ikke at jeg var ligeglad med papirerne OG DERFOR lige glad med hestens ekstriør.

Men har den fint ekstriør og ingen papirer er jeg totalt ligeglad...

Jeg har en uden papirer (han har dog startpas) og en med rødt hestepas. Det gør ikke at ham med rødt hestepas (Silas) er bedre end Komet som har grønt.

Jeg har ikke hopper, og skal heller ikke have nogen hopper da jeg ikke vil avle men derimod ride.

Tina

Hej Igen..
Dato:  26-03-2006 20:56

"så ville jeg højt og helligt faktisk skide på om den har papirer eller ej." Det var faktisk det du skrev Tina.

Men jeg hverken kan eller vil rokke din holdning.

Men det er jo avl der bliver spurgt om. Og når det er en hoppe som bliver skrevet om og ej en vallak.

Alle kan jo lave heste som er efter hingste der ikke er kåret eller hopper for den sags skyld. Men vil man være seriøs og lave et afkom efter en kåret hingst, hvorfor så ikke have en kåret hoppe? Det koster jo noget at lave føllet uanset om det er med eller uden papire.

Men det er selvfølgelig også kun min mening.

Jeg håber du finder en løsning, Julie.

Har du lyst til at vide mere, er du velkommen til at sende en mail.

Mvh. Lotte

tihi.. bliver
Dato:  26-03-2006 21:58

da nødt til lige at svare igen

LotteC: Som jeg opfatter det er det salg efter avl der spørges til. altså ikke om hun bør sætte en ukåret hoppe i fol, men om der er salg i en hest hvor moderen og derfor føllebølle ingen papirer har.

Og der er jeg ligeglad med papirerne.. men det er jo nok fordi jeg ikke kigger efter hopper.

Tina

jeg svarede også
Dato:  27-03-2006 08:20

på det du skrev, Tina. Og det samme gjorde jeg med det der blev spurgt om.

Man kan ikke undgå at sætte avl og salg sammen i det her tilfælde mener jeg.

Mvh. Lotte

Jeg forstår
Dato:  27-03-2006 12:13

jer begge, og er også enig med begge. Har ikke forstand på avl, dog kan jeg selvfølgelig se, om hesten kun har 3 ben, 2 hoveder osv. Og jeg kan se, hvis hesten har en meget markeret manke, fladt kryds osv, gangmæssigt kan jeg se om den træder godt over i skridt.

Jeg har bare denne hoppe, som jeg gerne villa avle lidt på for sjov. Nu er jeg så ved og lave min fremtidige ridehest, og kunne derefter godt tænke mig, og avle lidt mere på hende. Ikke det helt vilde, da jeg heller ikke har plads til mange flere heste.

Derfor ville det være rart og vide, om man kan sælge føllet/plagen bagefter, det er jo ikke alle der vil have papire.

Bimboe

Bimboe
Forfatter:  Nulle80 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-03-2006 14:31

Hvad den vil koste er svært at sige, men tror ikke du skal regne med det helt vilde! Og jeg synes godt nok 20.000-30.000 som Tina skriver lyder helt vildt. Det kan man jo få et føl med fuld stamtavle for!!!

Men hvis du skal avle på den, så brug da DV hingste, når nu den er kåret i DV. Så kan evt hoppeføl jo gå i F2, og deres føl i F3, og så er man lige pludselig inde i varmen. Ved ikke hvordan oldenborgs regler er om du kan få hende i forregistret der?

Ved godt at det føl du laver nu er til dig selv, med med salg for øje tror jeg det andet giver mere!

Der er mange der siger at man ikke rider på papirerne, men det er da en realitet at en hest med stamtavle koster bare mere end en uden...

Med venlig hilsen Pernille
:-D
 Pris uden papirer
Forfatter:  Vita (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-03-2006 08:55

Der var nogen der spurgte om prisen på Oldenborgere uden papirer,..

Har selv en fantastisk sort Oldenborger hoppe(3 års)uden papirer, hvor jeg fik et tilbud sidste år på 20.000 af en hesteavler/handler fra sønderjylland(Han er ejeren til min hoppes far), samme mand vil gerne give 25.000 for den nu, hvor den stadig er rå, så når den er ridevant og kørevant er den godt 30-35.000 eller mere værd.

Så i mit tilfælde er det ikke papirerne der er noget værd, men hestens gener, da den vil være god til avl.

STALD LAVRENS

v/Ivar og Vita Pedersen

Galsthovej 40

7200 Grindsted

Nulle80
Dato:  28-03-2006 11:27

kan godt se hvad du mener, men regner nu heller ikke med og lave føl til 30-50.000 kr, slet ikke.

Ejeren af den hingst vi skal bedækkes hos, sagde, at jeg godt kunne sælge et føl efter min hoppe til 18-20.000 kr.

Jeg er ikke interesseret i DV heste, jeg er interesseret i gammeldags oldenborg, ikke forædlede heste. Flere og flere køber oldenborg, og mange af dem har haft DV heste tidligere, men er kørt træt i dem grundet det livlige temp kontra en oldenborg. Fortalte hingsteholder mig.

Bimboe

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo