Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Pandora Á Fenris siger farvel
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 20:50

Det er meget længe siden jeg sidst har opdateret herinde, ikke fordi der ikke er sket noget nyt, men fordi det er langt nemmere og hurtigere at opdatere Facebook siden..
Men nu er det tid til en opdatering..

Min røde kæmpehest væltede under en opvisning i august og blev halt, undersøgeæsen viste, at hun havde fået en cyste i kronbenet på HF, 2 * ledbehandling 1*tildren, ringsko og 6 måneder senere, var der absolut ingen bedring og hun var stadig tydelig halt.. Sagen var klar fra dyrlægen, Pandora ville ikke blive ridehest og han anbefalede aflivining.. Dette fik jeg at vide 1/2-2016, jeg havde haft det på fornemmelsen siden august fordi denne type skade ikke har godt ry.. Så jeg var rimelig afklaret - hun skulle i zoologisk have!

Lettere sagt end gjort! IKKE pga ventetider, men pga hendes størrelse, de fleste parker har nemlig maks på stangmålet.. Men Københavns zoologiske have ville gerne have hende. Og jeg fik en tid 14/4. Det var de længste 2½ måned.. Jo tættere på vi kom jo værre fik jeg det.. Men da dagen kom var jeg afklaret, sammen med en veninde tog jeg turen fra Randers- København og fik hende afleveret. Og det var bare så fint, smukt og ikke mindst RIGTIGT!! Jeg er så lettet over det blev den løsning, intet kunne være mere rigtigt.
Jeg valgte jeg ikke ville se hende død, det syn havde jeg ikke behov for at have inprintet for altid.
Jeg har jo selvfølgelig været drøn ked af det, men på nogle punkter er jeg også lettet! for det har været et langt forløb..
Jeg er dog glad for jeg havde muligheden for at blive "klar" til at sige farvel!

Jeg fik i den sidste tid taget nogle smukke billeder af hende som jeg vil dele med jer..

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

Sidst jeg havde en drøm om at få foreviget mine piger (dengang 4) gik det i vasken pga en akut aflivning, men drømmebilledet skulle tages.. Men at holde styr på 3 heste er ikke nemt

 

Billede

 

Billede

Hvis jeg selv skal sige det, havde jeg en vidunderlig smuk 3-kløver

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

igen- det er svært med 3 heste

 

Pandora og jeg nåede en masse gode oplevelser og billederne er mange, men disse billeder er jeg virkelig glad for, de viser (i hvert fald for mig, hvor unik en hest hun var)

Hun vil altid være noget særligt! Og det er bund uretfærdigt hun skulle rejse i så ung en alder.. (ville blive 7 i år)

Den sidste dag fik hun lov til at komme på græs- det ville være mit ønske hvis jeg var hest!

Billede

 

Billede

 

Jeg havde jo som sagt vidst det bar den vej længe, så var afklaret om der skulle findes en lånehest, den fandt jeg få dage efter den triste dom, og 28/2 fik jeg en skøn dame!

Fabrix miss g-star, 5 års DV efter Blue hors don schufro.. Hun blev tilredet og kåret som 3 års og har ellers stået siden.
Men en skøn og arbejdsom dame, som jeg håber på at få en masse fede oplevelser med!

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

G-star hjælper mig meget med at komme mig over tabet, det hele bliver nemmere når boksen ikke er tom og der er en anden at bruge tiden på..

Men et farvel til fantastiske Pandora, en som hende finder man ikke igen!

 


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

12
1
Svar på denne tråd
 
 Det gør mig ondt..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 08:40

Det gør mig ondt at du har mistet din hest.

Men ville det ikke ha være mest humant at aflive hesten med det samme og ikke udsætte den for så lang en køre tur til ZOO. Der er trods alt over 300 km fra Randers til KBH ZOO og hesten er jo ikke rengående = smerter. Skal den aflives er det vel mere humant at vælge at gøre det på hestens opstaldningssted, selv om dyrlægen kan smertelindre den til køreturen.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

6
7
Svar på denne tråd
 
 Smuk hest
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 10:31

Farvel til en smuk hest.

 

 

Og lad nu være med at kaste smuds over minderne og beslutningerne taget af ejer. Det plejer du da at være for fornuftig til, Inger.

 

Hvis hesten havde svært ved at stå på benene, havde ejer vel næppe transporteret den så langt.

Der er helt sikkert tanker og nuancer i forløbet, som vi slet ikke kender til.

 

Jeg har selv haft en død hest liggende under pressening et par dage - og vil til en hver tid prøve at planlægge mig anderledes ud af det - hvis det er muligt.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

5
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 19:04

Inger: Havde hesten været i store smerter havde jeg aldrig kørt den tur med hende.. Men hesten havde gået i 8 måneder uden nogen form for smertestillende, hun tog ofte nogle vilde turer på folden og virkede absolut ikke som en hest med smerter - Ej heller da vi nåede frem..

Fra forløbet startede til dommen kom gik der 6 måneder, og jo jeg kunne da godt have fået hende aflivet da forsikringen havde godkendt, men de 2 måneder gjorde næppe nogen forskel. Dyrlægen troede ikke på længere tid ville hjælpe,men spurgte faktisk om vi troede på det.
hun har på intet tidspunkt haft store smerter.. Deraf 8 måneder uden smertestillende. Havde det ikke været en skade som på et hvert tidspunkt kunne blive værre, så havde hun godt kunne gå som avlshoppe som hun havde det da vi kørte afsted.

Derudover skulle jeg ikke have endnu en hest til at ligge in indkørslen, og jeg kan ikke forholde mig til DAKA.
Var skaden blevet værre havde det været nødvendigt,men når det kunne løses som det blev, var det det bedste.

Havde hun haft smerter så hun ikke kunne klare en tur derover, så havde enhver fornuftig dyrlæge aldrig ladet den gå så længe uden at smertedække..


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

9
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 16:25

Dyrlæger kan komme i alvorlige problemer med loven, hvis de lader et dyr med smerter/uegnet til transport blive transporteret.

Så når et dyr er godkendt til transport, så kan man oftest være sikker på, at dette er OK, for jeg tror de færreste dyrlæger har lyst til at skulle stå til ansvar overfor dyreværnsloven!

 

Hun ligner en rigtig skøn hest, dejligt udtryk, og skønne billeder. Jeg synes det er dejligt, at nogle ejere kan finde overskud midt i sorgen til at lade deres heste blive "brugt til noget".

Dyrene i zoo er glade for afveksling i deres foder, og mange dyreejere er også søde til at donere deres dyr til fx undervisning. Den slags synes jeg er så stort.

 

Din nye lånehest ser også fin ud, tak for kigget :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler..
Forfatter: 
Dato:  04-05-2016 08:10

RIP smukke hest, og tillykke med din nye fine lånehest, håber for dig, at i får mange skønne oplevelser sammen.

med hensyn til transport og valg af zoo som aftager af din hest, er jeg meget ening i dine overvejelser. Jeg gjorde det sammen,da min gammel ven måtte afsted over regnbuen, som 22 årig.

Dog bor jeg på Sjælland, så transport tiden var knap så lang som jeres, men vi ventede da 4 uger på, at der var brug for hende i foderplanen. Så vores farvel blev også fint og grundigt, jeg havde også vidst et stykke tid at det nok snart var tid til den svære beslutning.

Jeg er sikker på at du traf et valg, som passede til dig og din hest.

Selvfølgelig havde du ikke kørt så langt med din bedste ven, hvis der var smerte eller frygt forbundet med transporten.

Min oplevelse med KBH zoo var også super fin, det forgik stille og roligt, med en sød og rar dyrlæge, på et meget smukt sted. Det gav rigtig god mening for mig at vide, at hun indgik i naturens kredsløb igen, og ikke skulle ligge under en presening i flere dage,løftes op med kran og smides på en ladet af en lastbil. Og Den uartige pris de tager for at hente en aflivet hest, er da også helt usmagelig, så at støtte Zoo var for mig, og min gamle soaulmate, bare det helt rigtige. Og jeg ville tage samme beslutning igen, hvis jeg kommer i den situation en anden gang.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 puh....
Forfatter: 
Dato:  04-05-2016 11:00

det er aldrig sjovt at sige farvel til sine dyr...

 

og der er et tomrum, bagefter der ikke kan erstattes, men kun hjælpes lidt på vej indtil "såret" er helet..

 

Jeg savner ufatteligt meget min gamle hoppe, som jeg sagde farvel til i sommers.. og selvom jeg godt vidste hendes plads og værdi i flokken, så opdager man godt nok bagefter hvor meget betydning det rent faktisk havde..

 

jeg forstår godt din beslutning at køre den til Zoo, jeg valgte at køre min hoppe til Mariager slagtehus og jeg hørte skuddet og bumpet og derved vidste jeg at det var gået hurtigt og smertefrit. Hesten var rolig i transporten og gik lige ind i slagtehuset..

jeg vil til enhver tid vælge denne løsning igen (hvis hesten er vant til at blive transporteret). Jeg har haft et føl til at ligge ude ved vejen og blive hentet af DAKA.. desværre så jeg den blive løftet op og det syn har jeg altså ikke lyst til at få igen.. OG så mener jeg det er bedre brug af resourcer, hvis hesten nydes på middagsbordet eller løvens unger.. frem for blot at blive biobrændsel..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider