Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 det mest lirede udstyr ever
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 10:06

Hvad er det vildeste du har? eller har haft? For mig er det dem her- jeg er arkæolog og arbejder bla med reenactere, herunder også rytteri, og de her sporer er en kopi af et par sporer fra en grav i Birka ( sverige) fra vikingetiden.( omkring år 980 e.krf.)

Og inden nogen dør over hvor ond en rytter jeg er, og hakker min hest i siden med dem her, så er de altså til show og skue ( præcis som de store cowboydermodeller) og jeg har en hest hvor du i forvejen rider med benene en halv meter væk fra siden.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg arbejder på at få lavet et komplet udstyr incl sadel som er en kopi af det fra Grimstrupgraven, men der er altså næsten et ½ kg sølv på....

16
0
Svar på denne tråd
 
 Blæremås :-)
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 11:53

 

Hvem laver den slags nu om dage? En pensioneret guldsmed eller lignende?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:18

det er en guldsmed som også er reenacter- og han laver dem med vikingetidens redskaber- det er ret vildt at se på!

Disse her er støbte ( i bronze) og teksten på bagsiden indgraveret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kræver det ikke
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 13:32

 

nogle lidt bedre billeder? Som f.eks. disse (klik "original size"), for at yde dem retfærdighed, synes du?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 14:31

jo-ligner @!#$... men var så begejstret at det lige blev med den fedtede staldmobil...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 16:37

Ja undskyld jeg måske spørger dumt :) Jeg har altid interesseret mig for arkæologi/historie, men jeg har ingen anelse om hvad "reenacter" er og har aldrig hørt om det??? Så oplys mig venligst :)

Ps. Det er nogle rigtig flotte sporer, du har der, kan det passe, at de (og resten af fundet) er beskrevet flere steder i nogle gamle Skalk?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 17:05
Re-enacte betyder at genskabe, Dvs forsøge at genskabe en periode eller bestemt hændelse. I mit arbejde er det f.eks et forsøg på at genskabe forhistoriske håndværk, herunder sadelmageri. Mange re-enactere bruger tid og kræfter på at lære at kæmpe, leve, sejle skib ect som i fortiden. Jeg er så hestepige, så det er især træning af heste og udstyret som interessere mig. Det er min drøm at i fremtiden kunne have et helt pragtudstyr med sadel af mit eget garvede læder.delene af metal må jeg så lave i samarbejde med en af mine venner som er smed. Så mangler jeg bare en lanse og en hest på mellem 155-158 i stang og et pibemål på 22 cm, og som vel at mærke har det helt afklaret med at 200 mand råber " odiiiiin" lige op i fjæset på den, så har jeg en stridshest fra det 10 årh ( og så skal man nok lige afsætte en 8-10 år til af træne den)
4
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 17:53

Okay tak :) Det er så et nyt ord,- Jeg havde en gammel onkel, der var med til at bygge og sejle ud i det vikingeskib fra Als,- det er mange år siden og jeg kan overhovedet ikke komme i tanken om hvad skibet hed/hedder, tror for i øvrigt det forliste på et tidspunkt. Men jeg tror ikke de kaldte sig noget særligt, måske lige bortset fra "Entusatiske" :)

I forbindelse med en anden tråd, der kører på HN lige nu, går det op for mig, at jeg må jo også selv være en re-enacter, jeg har lagt hud til en oldsiberisk tattovering fra ca 3-400 år f.Kr. Tæller det ? :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 17:56

Og held og lykke med dit projekt :) Den sadel fra Grimstrup er da ellers lidt af en kuffert :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm, jeg var nok lidt for jysk i det ...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 13:02

 

...så jeg prøver lige på rigsdansk

  • Jeg har et latterligt sygt kamera beregnet til portræt- og produkt-fotos
  • Jeg bor et stenkast fra dine heste, så hvis du også bor et stenkast fra dine heste, bor jeg mellen 0 og 2 stenkast fra dig
  • Jeg kunne godt tænke mig at fotografere sporene - og guldsmeden i arbejde hvis han/hun er interesseret

Any chance?

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 11:52

ahhhh, var nok lidt fatsvag- er oprindeligt fra KBH, så måske ligger den er.

Hvad med at komme ud til vores vikingefestival og tage billeder der? det er på Moesgaard strand i uge 30 og det vild et vrimle med smede, heste og fedt udstyr?

Og vikinger, naturligvis..

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 15:41

Damnit leonidas, det er jo drømmejob nr. 2 du har dig!

 

Da jeg var barn ville jeg være palæntolog og grave dinosaurere op. Senere blev jeg fascineret af "gamle ting i moser", især fra vikingetiden.

Og så render du så rundt og laver gammeldags udstyr og måske skal træne en rigtig stridshest, hold nu lige

Det er altså virkelig sejt! Håber du vil holde os opdateret herinde med billeder af diverse udstyr, når du får det lavet. (PS, hesten skal da hedde Sleipner.. Eller Skyggefaxe!)

 

Hvor er jeres vikingefestival henne? :) Jeg er altid med til jernaldermarked i Odense, det er SÅ hyggeligt. Gad godt til nogle flere af den slags.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 09:39

det er på moesgaard strand ved århus/mosegård museum hver år i uge 30. ( det er omking d. 27 juli)

Og det er faktisk 38 gang det bliver holdt, vikingetræffet startede som det første af sin slags i 1977 og har kørt lige siden.

Der er omkring 1000 vikinger, 65 heste og vildt meget gang i den..

Billede

 

Billede

 

Billede

 

og naturligvis heste - de er ved at træne en gruppe op som kæmper med krigerne og jeg synes de er blevet virkeligt dygtige. Billederne her er af vores elev på fotolab, Jokob Due

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mnjoh, Leo,
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 12:00

 

men det er jo to forskellige ting (og i øvrigt dukker jeg ofte op alligevel), det ene kan give flotte detaljerede billeder og fortælle/dokumentere om håndværk. Det andet er et show hvor man ikke aner hvad man kan se hvor og hvornår, med ukontrolleret lys, og i særdeleshed ukontrollerede mennesker i massevis (undtagen selvfølgelig dig og evt Sophie ), så det bliver en helt anden slags billeder, og i bund og grund billeder hvor detaljerigdom og farver ikke betyder så meget.

 

Kan være jeg bare skal holde mig til at fotografere veteran-muskel-kvinder med alt for meget krom, uroligt trippende biler, og glade småflirtende gangere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej hej.
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 15:56

Ihh hvor jeg misunder dig dit arbejde!

Har altid haft en stor drøm om at læse arkæologi :) .. Og det har jeg også overvejet når jeg er færdig med min hf.


- xoxo

- Nanna -


You have not lived,
until you find something worth dieing for!


Søger en sød part! :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider