Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Når hesten har det svært psykisk..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 11:47

Hej Alle.

Det er godt nok ved, at være lang tid siden jeg har været aktiv herinde. Der er simpelten sket så meget, jeg er bl.a. flyttet hjem til kæresten helt ude vest på, og hesten er nu flyttet med.

Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg vil med dette oplæg, om det er for at få afløb for frustrationer, ked-af-det-hed, eller dele en mindre glæde. Om ikke andet vil jeg gerne vise nogle ride billeder af lille Bambi, som nu er ved at være en voksen dame :)

Jeg fik Bambi som 2½års, hvorefter da hun blev 3år, jeg selv tilred hende. Det var virkelig nemt og hun synes bare det var sjovt at lave noget, min daværende underviser(hestens avler) synes jeg skulle have lidt hjælp til at ride den. Hvilket var okay for mig, for jeg er IKKE verdens bedste rytter, og hun ville ride den 2 gange i ugen om formiddagen.

Efter 1½års tid(januar 2014), starter vi vores første stævne. Bambi var ikke så glad for, at gå på opvarmningen. På trods af, at hun havde en rød sløjfe i halen tog folk ikke hensyn - Dette resulterede i at Bambi kun ville stå på to ben, og jeg måtte derfor trækkes rundt. Men sørme om den lille hest ikke synes det var fedt at komme ind på banen for sig selv, og det blev til et okay ridt, og dertilhørende sløjfe

Men så er det som om, at det kun går ned ad bakke herfra. Bambi bliver tvær, stejler, stikker af med mig når jeg skal have tæppet af hende. Det virker i det hele taget til, at hun ikke synes det var sjovt at være ridehest. Efterhånden blev jeg også en smule nervøs, da det da aldrig er rart at hesten rejser sig så højt at den vakler

Min underviser kunne ikke forstå Bambis adfærd, og sagde at det havde noget med mig at gøre. At jeg ikke kunne ride den og var blevet bange for den. Hun tilføjede at den ALDRIG gjorde sådan med hende.

I foråret/sommeren 2014 sker der en hel masse ude i klubben med ny bestyrelse og problemer med den daglige leder. Samtidig med at jeg står med salgstanker, fordi jeg havde fået at vide at jeg ikke kunne ride min hest

Det ender så med, at jeg vælger at flytte Bambi tættere på mig. Ud på Stutteri Klosterheden i Juli 2014, og ride undervisning hos Margit Ørum. Et eller andet skulle der gøres, hvis jeg ville beholde min hest.

Så sker det fantastiske: Bare 1½ uge efter, har jeg mig en helt ny hest! - En hest som altid er glad, ikke længere bokssur, og som lysner helt op.

Efter de første par gange undervisning hos Margit, ændrede den også sin adfærd her. Den stejlede slet ikke, den kunne godt spænde op og gå i forsvar, men det var som om den syntes det igen var sjovt at gå til ridning. Margit sagde til mig, at Bambi har været udsat for noget rigtig grimt under ridning, og har det derfor psykisk svært under ridning, og går i forsvar.

Jeg bliver helt fortvivlet og begynder at undersøge hvordan min hest er blevet redet når jeg ikke så det. Det viser sig at 3-4 hesteejere fra den gamle klub kunne fortælle at Bambi er blevet redet meget stramt med glidetøjle, og fik nogle slag med pisken hvis den protesterede, og de troede jeg viste det, og viste mig et lidt slørede billede af det Jeg har aldrig i mit liv været så vred og ked af det på samme tid. Jeg havde tidligere taget snakken med min underviser om, at den IKKE skulle rides med glidetøjle.

Vred over at en underviser man stoler på, og tror vil én og hesten det godt. Og ked af det af at være en dårlig hesteejer, som stolede for meget på sin underviser!!!

Det er godt hesten er blevet flyttet, og vi nu kan se fremad. I dag har Bambi det rigtig godt, hun går dog stadig lidt i forsvar, men slet ikke på samme niveau som før.

 

Jeg har fået verdens bedste hest tilbage, og vi nyder hver én tur sammen.

Her er lidt spam af billeder fra September 2014, hvor Bambi synes det var sjovt at gå til ridning igen.

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Jeg elsker bare den hest

Som sagt hvad jeg vil med oplægget ved jeg ikke. Måske en advarsel om ikke at stole blindt på sin underviser?


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


21
1
Svar på denne tråd
 
 Øv for den
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:11

 

Sikke en træls oplevelse. Sikke et fjols af en der oven i købet kalder sig underviser.. Det sker desværre ofte at man ikke kan stole på folk.

 

Men hvor er det dog godt at i kom i gode nye trygge rammer, du og din smukke hest.

Dejligt, at det trods alt gik så hurtigt, med at få vendt det til noget positive igen, efter i flyttede opstaldning og undervisning.

 

Held og lykke fremover.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

5
1
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 17:27

Sikke da en dejlig "slutning" på en ellers øv historie. Så var det da heldigt at der kom så meget på tværs, at du blev nødt til at flytte hende.

Det ser ud til at være en fantastisk dejlig hest, og jeg kan enormt godt lide form og lethed (ser det ud til ) fortil Du må endelig vise flere billeder herinde!


 

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 forandringer
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 18:57

nogle gange er tvungne forandring bare til det bedste for alle, selvom man brokker sig over dem i starten.

 

Tillykke med at du og din smukke hyp atter er glade for samarbejdet :)

 

Min tidligere underviser, skulle ride min gamle vallak op og sælge ham og aldrig nogensinde har jeg fortrudt noget mere. Det startede ud med en foldskade, som nu engang er hvad det er, derefter fik jeg undskyldning på undskyldning over hvorfor jeg ikke lige kunne komme og se ham blive redet, og hvorfor hun ikke lige kunne sende video til mig. Desværre havde jeg på det tidspunkt 60-70 timers arbejde i ugen og heste hjemme som skulle ordnes, hvorfor jeg stolede på hun tog sig godt af ham, som hun havde gjort hidtil. En lørdag bliver jeg ringet op han har kolik, og hun er ikke hjemme, det er en opstalder som har opdaget det efter indluk, hvorfor jeg drøner derud og mødes med dyrlægen og hesten har den værste halmforstoppelse. Boksen havde ingen hø på trods af de kun havde været inde i et par timer og hesten var så tynd jeg kunne tælle ribben. Jeg sover derude og går regelmæssigt med hesten i det døgn som går inden maven er igang igen, og efter at have talt med min egen dyrlæge mandag morgen henter vi hesten mandag aften og bliver mødt at en grædende kvinde, som skælder ud over at vi flytter hesten, da han jo netop har været syg og vi havde jo en aftale etc etc etc.

Jeg fik en meget tynd, afkraftet og muskelfattig hest hjem, og jeg havde sendt en lettere buttet muskuløs hest afsted. Det tog måneder at få ham tilbage i en tilstand både jeg og min dyrlæge var tilfredse med, og mange timers ridning at få ham tilbage på det niveau han var på da hun fik ham.

Jeg ærger mig over jeg ikke fandt tiden til at tage på uanmeldt besøg og tjekke, men det er jo nemt at gøre bagefter.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 mmm...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 19:16

Shagya: Ja man skulle tro, at når vedkommende også har avlet den, ønsker den det bedste. Desværre var det ikke tilældet! og mange tak

 

Støjer: Man må sige det var held i uheld. Og nu står den kun 5min fra mig, hvor der før var 30min kørsel. Mange tak for de fine ord om Bambi. Hun er en utrolig følsom hest, så snart hun slapper af, er hun forholdsvis let at ride rundt. Men det skal så siges, at der er afregning ved kasse 1, hvis jeg kommer til at låse eller blive hård i hånden. Hun er en HOPPE - Men så lærer jeg også ret hurtigt Jeg håber på der snart kommer en video

 

mkc: Mange tak :D - Sikken forfærdelig oplevelse din hest og dig har været igennem! Det var held i uheld den fik kolik, så du derefter kunne få ham hjem, og få ham på toppen igen. Det er rigtig ærgerligt at der nogle folk som misbruger andres tillid. Kender godt din følelse af, at man skulle være kommet på uanmeldt besøg. Bagklogskab. Om ikke andet, har vi begge nok lært noget, selvom man kan føle sig som en dårlig hestejer

 


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


0
0
Svar på denne tråd
 
 1235532
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 19:28

Sikke en oplevelse :-( Stakkels hest at være behandlet sådan. Og uetisk at dem, som har været vidne til hestens behandling ikke langt tidligere har sagt noget til dig.

 

Men godt i fik hjælp af Margit. Hun er så dygtig og god ved hestene. Dem som tror de kan banke eller flå en hest i kæften til at gå, har jeg virkelig ikke meget tilovers for. Boede jeg tættere på, ville jeg helt sikkert ride undervisning hos Margit!

2
0
Svar på denne tråd
 
 smiler...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 21:19

Dejlig i har fundet tilbage til den positive træning og det gode humør begge to.

Hun ser fin ud din smukke mule.

 

Jeg Kender desværre også alt for godt til det chok det er, når man opdager at en underviser man troed man kendte, og som man stoler blindt på, desværre viser sig, slet ikke at fortjene den tillid og beundring.

Jeg havde redet hos samme dygtige beridder i mere end 8-9 år, på min gamle hest. Vi startede med at træne hos vedkommende, da hesten var 8 år, og gik LA2.

Vi red hos hende, ind til hesten blev pensioneret, vi sluttede med at gå en fin MB2 og jeg syntes at hun var en god træner for mig og hesten.

Så da jeg selv havde tilredet min 4års hest, og skulle i gang med den realle uddannelse, begyndte jeg også at få undervisning på ham, hos den samme berider.

Det gik super godt de første par mdr. Men så begyndte jeg at føle, der var noget galt, heste mistede energi og hun bad mig bare presse den mere og mere. Jeg mistede mere og mere selvtillid, jeg tænkte det var mig der ikke kunne ride ham. Jeg følte jeg gjorde alt forkert, hun sagde at jeg var for utålmodig, at jeg bare skulle blive ved, alt strittede i mod inde i mig, men hun var jo den " kloge" berider, så jeg overhørte min indre stemme og red videre som hun sagde jeg skulle. Hesten blev trist og jeg blev trist.

Til slut betalte jeg hende, for at ride ham, i mens jeg var afsted med mit job i en hel uge.

Med store grimme alvorlige slid huller fra hendes sporre i begge sider som resultat, samt en frustreret unghest der var tæt at rejse sig, og det kun på en gang 30 minutters ridning. I dag stresser han stadig lidt, hvis en fremmed rytter sætter sig op og presser ham for hurtigt.

Heldigvis var min veninde til stede, og hun sms mig og fortalte hvad hun så. Hun red ham kun den ene gang, hullerne i siden var så store, at han ikke kunne rides i 2 uger.

Vi stoppede samarbejdet efter det, jeg ved helt sikkert, at hun ikke lavede hul i ham med vilje, men jeg havde for altid, mindste alt tillid til hende og hendes måde at træne en unghest på.

Held og lykke med din smukke hest fremover.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Lyt til mavefornemmelsen...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 23:15

... selvom man let kan overhøre den, når man lytter til en person, som man har tillid til.

 

En veninde lånte engang en hest ud til en ung rytter. Rytteren fik undervisning flere gange ugentlig blandt andet af en selvlært springunderviser. Hesten begyndte desværre at bukke og smide rytteren af flere gange om ugen - særligt i forbindelse med springningen.

Underviseren råbte imidlertid bare "rid den frem! Små volter, slangegange! Den er bare fræk!", så hesten ikke kunne komme til at bukke. Min veninde fik det først at vide, da der var gået et par måneder, selvom hun fulgte op på hesten og fik flere sms'er med "det går bare sååå fint!". Rytteren var desværre autoritetstro nok til bare at sparke til hesten og ride frem og evnede ikke at finde en smule sund fornuft frem.

 

Da hesten blev undersøgt af ejers dyrlæge, så havde hesten fået en massiv forstrækning i lænden lige bag sadlen. Den hest har haft ondt ved springning og ridning i almindelighed, men det formåede hverken rytter eller underviser at afkode. Hesten blev straks hentet hjem (rytter/låner gav én dags varsel på, at hun ikke havde tænkt sig at så meget som at muge boksen mere) og hesten fik den fornødne behandling og ro.

 

Efterfølgende er det kommet frem, at rytter har haft adskillige heste, der alle er gået ned med træningsskader (typisk benskader), så der er bare nogen, der ikke opfatter/ser mønstre og ændre deres måde at behandle hestene på :-(


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 bumme...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 14:25

Heidi ?86?: Ja det er en skam, de ikke sagde det til mig. Eller bare kommenterede på det over for mig, så jeg kunne få et hint om hvad der foregik.

Margit kan bare et eller andet. Hun får skabt ro i hesten og rytteren, så det bliver "afslappende" at ride undervisning. Og så er det kun dejligt, at hun er så positiv og ser en stjerne i hver en hest

blå ?Brava?: Det var også en grim oplevelse! - og så fra en man har stolet på i mange år, som så viser sig ikke at være den man troede personen var. Godt din veninde kunne se hvad der foregik, så det blev stoppet, og din unge hest kunne opleve noget bedre i ridningen og være glad for at være ridehest

Camilla (Hesteklip dk): Jeg ville ønske jeg havde en dårlig mavefornemmelse. Vi sås privat med pågældende person, og derfor blev jeg nok lidt for naiv - Men jeg har lært min lektie nu! Og sikke en grim oplevelse for din veninde. At både rytter og træner ikke tænker sig om, og lytter til hestens signaler. Stakkels heste der i hånd hos dem!!


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


1
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en skøn træner.
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 21:17

Læste lige TS indlæg faldt især i staver over billederne hvor man kan se din træner. De illustrere en engageret træner der underviser med hele kroppen.

 

Tak for historien og hvor dejligt at I er ved at finde hjem.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

2
0
Svar på denne tråd
 
 træner..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:31

Ja Margit er yderst engageret, og utrolig positiv. jeg har endnu ikke oplevet en undervisningstime, som ikke endte positivt


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


1
1
Svar på denne tråd
 
 kdkmæwgwmæ
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 12:05

Sikke en træls oplevelser og hvor har den "underviser" godt nok opført sig uprofessionelt. Det er simpelthen respektløst. Jeg underviser selv meget, og har naturligvis mange forskellige ryttere med forskellige holdninger til ridning, men aldrig i livet ville jeg sætte mig op på deres hest, og ride den på en sådan måde, som jeg ved ejeren ikke vil have. Og at der så blev misbrugt hjælpemidler på den måde, er bare fuldstændig utilgiveligt.

 

Kan kun give THUMPS UP til Margit. Hun er så rar og behagelig et menneske og alle hendes heste ser altid ud til at være utrolig tillidsfulde og velbalancerede - psykisk og fysisk. Også selvom hun rider flere stævner på dem osv. Hvor er det dejligt du fik flyttet din skønne hest og den er ved at være sig selv igen. Man skal virkelig være obs på de signaler hesten sender - den har tydeligt prøvet at fortælle dig noget, og super sejt at du lyttede til den og handlede ud fra dette.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Forsinket svar..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 10:29

HorseMom ?Chopali Ophelia? : Jeg synes det er fuldstændig skammeligt, at gå bag ryggen på sin elev for så derefter at lyve overfor personen. Det er farlige situation hun udsatte Bambi og mig for, hvad nu hvis Bambi væltede bagover?

Tidligere underviser har altid påpeget at hun i sin tyske ridestil går meget op i grundridning og at man I hendes verden ikke skal bruge tvangsmidler.

Heldigvis fik Bambi ikke de store fysiske skader, men en anden hest hun havde i ridning, har fået en alvorlig nakkeskade, og selvom det er 1år siden, er den ikke kommet sig 100% endnu.

Margit har bare gjort det super godt for os, og vi er kommet et godt stykke i den rigtige retning. Men vi havner med jævne mellemrum i nogle svære perioder, hvor Bambi går ind i sig selv og hele tiden er i forsvar.

Jeg håber og arbejder på at disse perioder med tiden vil blive mindre, og at Bambi vil få det helt godt igen. Hun er jo en super dejlig hest, og har nemt ved dressuren og så er hun en veninde og nussetrold


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2015 16:03

Hej

 

Det er nogle kedelige oplevelser du og din hest har stået model til

 

Det er bare så dejligt at du flyttede og fik en god og dygtig underviser

 

Du har lært en masse om hvordan man IKKE skal ride og behandle sine heste, det kunne mange lære af

 

Held og lykke fremover.


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 12:28

Joan, jeg græmmer mig også ved tanken. Og har stadig en del skyldfølelse. Men vi er heldigvis godt på vej videre.

Vi har bl.a. her i weeekenden været nede på BBH hvor der var eksamensdage for instruktørene. Vi skulle være testekvipage.

Det har været noget af det mest lærige og fantastiske oplevelse jeg har været med til. Den sidste dag red jeg rundt på den mest afslappede og motiverede hest, og jeg havde det største smil som fyldte hele mit ansigt.

Bambi var så tilpas, og det var bare en fornøjelse at sidde på sådan en hest.Det er helt klart en retning vi skal træne videre i, og forhåbentlig kan vi nå dertil hvor det bliver ridning uden spændinger og forsvar


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider