Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Et par hjemmelavede hut'er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 18:29

Har lige haft lidt tid til at være lidt kreativ med et par nye hut'er til Martha. Hun er belgier = kæmpe-hoved = den slags laves ikke i hendes størrelse, og så er der jo ikke andet for end at lave dem selv.

Og når man nu alligevel sidder med det, kan man vel lige så godt gøre lidt særligt ud af dem

 

Først en i gul/sort med sort metallic piping og broderi


Billede




Billede




Billede

Og så i grå/rød med sølv/rød piping og rødt broderi

Billede




Billede




Billede



Synes de er blevet ret så fine, og selvom det jo ikke er så ofte vi bruger den slags, bliver der nu fremstillet flere, bare fordi det er hyggeligt at sidde med -bliver nok nødt til at lave nogen til vores andre heste osse, ellers ender Martha jo med at skulle have sit eget klædeskab



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

47
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 18:32

Hold op hvor er de fine.. Gid jeg kunne lave sådan noget..


Vh Birgitte(Bak Arabians)

 

Den lykkelige ejer af 7 heste/ponyer. Venter 2 føl næste år på 2 stk ox araber hopper :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 18:40

Det er faktisk ikke så vært -jeg satte mig på youtube for nogen tid siden, og lærte at hækle udfra de mange videoer der er derinde. Derfra er det bare at følge opskriften, og så har man en hut... eller, det har man når man har lavet 100 tilpasninger sådan at den får belgier-størrelse

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Respekt....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 18:57

De er virkelig blevet flotte!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hold nu op
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 21:53

Hold nu op hvor er de flotte!!!

 

Hvor er du sej lige at kunne lave dem efter en vidio selv!

 


 

Rytter af konetypen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hut'er...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 09:27

Ej for pokker da; hvor er de bare flotte

 

Imponerende


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009 & 2012

Bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011 & 2012

 

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 linke.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 14:07

Kunne du lokkes til at linke den film du har lært det ud fra?

 

Jeg kan ikke finde noget og jeg er lidt nysgerrig om, det var noget jeg selv kunne bruge lidt vinteraftener på :-)


 

Rytter af konetypen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 video....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 15:31
Hut'en er ikke vækket fra video, men fra en opskrift jeg fandt på en tysk side. Link kommer når jeg er hjemme ved computeren igen. Det jeg mente var at jeg har lært at vække ud fra video på youtube. Hækling hedder crochet på engelsk, søger man derinde kommer der masser af videoer osse på de mest basale masker


Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er de dog bare flotte
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 19:15

Hold nu op, hvor er de dog bare flotte - jeg elsker dem

 

Nu er jeg i gang med at forsøge at lokke min veninde til at lave mig sådan en - hun er så god til at hækle..

 

Jeg kan også godt hækle, men bliver så utålmodig hvis det driller

 

Kan du ikke fortælle lidt mere om de materialer du har brugt?

 

Hvad garn, hvad til at lave ørerne med - hvad med kanten?

 

Og et link til den opskrift du har brugt...

 

De er helt vildt flotte - jeg ville elske at få en hut lavet helt specielt i mine yndlingsfarver til min lille hest, der om sommeren er så irriteret af fluer...


Kærlig hilsen

Stine


- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007


0
0
Svar på denne tråd
 
 Flot flot
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 19:28

Hej ;-)

ej hvor er de bare flotte!!! Imponerende hvad man kan lave selv;-)) du skriver at du følger opskriften, kunne du mon linke til en opskrift eller måske skrive den?? Kan nemlig godt hækle og følge en opskrift. Men jeg kan ikke lave det uden en opskrift ;-)) de er for vildt flotte og jeg må eje en hjemmelavet hut ;-D

 

 

mange hilsner Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 opskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 20:18

Jeg bruger bomuldsgarn med let satinskær -det synes jeg giver det bedste resultat. Synes de kommer til at se lidt kedelige ud hvis de laves i alm bomuldsgarn.

Dem der er vist her, er hæklet på nål 2,5, og er hæklet med 1 stangmaske, 1 luftmaske hele vejen igennem.

 

Kanten på den gule er lavet med 2 stgm, 2 luftm, 2 stgm osv, vend arbejdet og så 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over 1 maske, 1 fastmaske, 3 luftmasker osv.

 

Kanten på den grå er hæklet med 1 1. omgang: 2 fastmasker, 2 luftmasker, 3 fastmasker, 2 luftmasker, 3 fastmasker osv. 2. omgang: 1 fm i første fm, spring over næste fm, 5-7 stgm i de 2 lm, spring 1 fm over, 1 fm -gentag hele vejen rundt.

 

Jeg har fulgt denne opskrift: www.hadel.net/reitertreff/html/ tipps_fliegenhaube2.html

Men har jo så ændret og tilpasset lidt undervejs, fordi jeg synes resultatet var bedre med det "møsnter" jeg har hæklet fremfor det opskriften siger.

 

Men når først man ved hvordan hver enkelt "del" hækles, kan man hækle med hvilket som helst mønster uden problemer.

 

Jeg arbejder pt på at få lavet en vejledning på dansk, er blevet spurgt efter det et par gange. Men den i linket er altså med billeder hele vejen igennem, så man behøver ikke de store tysk-kundskaber for at følge den

 

 

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hov...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 20:31

Så glemte jeg lige ørerne. Den gule har ører i sportssatin tror jeg de kaldte det i butikken (ala det badedragter er lavet af). Det er noget fanden har skabt i vrede, det er simpelthen håbløst at arbejde med, i hvert fald når man er begynder i brugen af symaskiner, men det var det eneste jeg kunne få med stræk og i gult.

det er i øvrigt heller ikke ligefrem emt at brodere i, i hvert fald ikke når det gøres i hånden.

 

Den grå har ører i jersey -det fungerer rigtig godt synes jeg, og jeg tror det bliver det jeg bruger fremover, når den rette farve kan skaffes.

 

Jeg har set nogen bruger sådan noget silke-agtigt stof, der bruges til inderside i jakker og den slags.

 

Piping snor jeg selv -dog er de købt ved den grå.

 

Den første hut jeg lavede blev lavet i noget billigt syntetisk garn fra brugsen -det fungered såmænd fint, men tror bomuld må være rarere for hesten når den sveder o.l.

 

lige et billede af den første:


Billede



 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for linket
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 15:15

Jeg forsøgte mig her i nat, da jeg tænkte det da ikke måtte kunne passe at jeg ikke kunne lave sådan en, nu hvor jeg havde fået et link...

 

Så nu har jeg siddet og bøvlet den halve og hele nat - synes ikke mine samlinger bliver så pæne - ved simpelthen ikke hvordan folk gør.

 

Jeg kan godt se at ren bomuld ikke er det mest funktionelle - det bliver lidt mat - men det var bare for at prøve.

 

Hvordan har du syet ørerne på? - med symaskine eller nål og tråd?

 

Hvordan vurderer man om længden er god eller bredden - har du været ude og måle hesten?

 

Jeg ved det er mange spørgsmål, men dine er simpelthen så flotte - og mange af dem man kan købe bryder jeg mig ikke det mindste om...

 

Håber det er ok jeg viser det - det er jo til sammenligning ikke tilnærmelsesvis så flot og jeg mangler stadig at lave øre-dutterne..

 

Synes ikke det er så nemt med de størrelser - men jeg må jo forsøge mig frem...

 

Tak fordi du gav mig blod på tanden - det er så hyggeligt at sidde og nørkle når det nu begynder at blive lidt mere mørkt uden for om aftenen.

 


Billede



 


Kærlig hilsen

Stine


- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007


5
0
Svar på denne tråd
 
 vis endelig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 17:27

Vis endeligt frem, det kunne da være hyggeligt om tråden kan bruges til at vise hvad vi hver især får kreeret og få lidt inspiration fra hinanden

 

Ang mål, har jeg målt hesten ja -afstanden mellem ørerne, nakkestykkets længde og henover panden. Målene skal tages lidt "stramt".

Og så har jeg ellers prøvet mig frem -Martha har jo ikke ligefrem standardmål, så målene i opskriften er ikke anvendelige overhovedet, og ganger man dem bare op, bliver øre-hullerne KÆMPE.

 

Ang samlinger, tænker du så på overgangen når du hækler rundt om den (næsten) færdige hut?

For så handler det om at man får taget jævnt ind, og at man får fordelt sine fastmasker jævnt.

 

Ang ørerne, så ER det lidt bøvlet. Jeg syer det med maskine. Vender vrangen ud på hutten, sætter det færdige øre fast med nåle og syer så rundt.

Jeg har ikke lige en hut ved hånden, de ligger i stalden, men kan prøve at tage et par billeder i morgen, så du kan se det bedre.

 

Og så synes jeg da i øvrigt ikke dit første forsøg er dårligt -det ser lidt mere elegant ud i tyndere garn, men umiddelbart synes jeg da det er lykkedes rigtig godt

 

Jeg har været på garn-shopping i dag. Den lokale garnbutik havde tilbud på DMC-garn, så det bliver rigtig luksus-hutter jeg får fremstillet nu da kvalitetsgarnet var billigere end det jeg plejer at købe

 

Så pt er der planlagt et stk brun med gul kant og broderi, en helt i grøn med hvid piping og broderi samt (hvis jeg kan skaffe det) Dansk belgisk hesteavls logo på (DBH's farve er grøn) og en helt o bordeaux med sølv eller sort kant og broderi, har ikke helt bestemt mig endnu


Billede



 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fedt projekt
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 19:37

Det ser godt ud!

 

- godt du kan være kreativ selv når ikke alt fåes som standard til de bredmåsede...


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et lille tip
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 20:19

Både hvis du vil slipe for at skulle stoppe og starte for hver ny "del", og fordi det er (ynes jeg) nemmere når man skal måle på hesten om det man laver passer sådan nogenlunde, så kan du starte med stykket bag øret, men hækle "på tværs" i forhold til hvad opskriften siger. Har taget et par billeder:

 


Billede




Billede



håber det var til hjælp



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Guide...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 11:14

Jeg vil gerne stille mig i kø til en guide...

 

Vi har jo også belgierheste - og jeg nyder at pynte dem med "rideheste"udstyr.

 

Desuden er jeg ved at udarbejde en hjemmeside med links og guides til udstyr til de store skønne kæmper.

 

 

I mellemtiden må jeg jo lige lære at hækle... ;)


Mvh. Gitte

 

 

StaldOlsen.dk

 


GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

Signe

Max van't Leeggoed - Euforie van Sluishoek

1
0
Svar på denne tråd
 
 guide...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 13:52

En guide er lige ved at være på trapperne. Skal lige have købt stof til ører i morgen, så det osse kan komme med, så skulle der være en trin-for-trin vejledning til hutter. På dansk og med masser af billeder



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Så blev den færdig
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 20:07

Så blev vejledningen færdig -det er lidt svært at lave en udførlig vejledning uden specifikke mål, men håber den er forståelig.

Og håber linket virker -har ikke benyttet googledocs før, men tænkte at det nok var emmere i forhold til at kunne gemme og printe opskriften, end hvis jeg lagde det direkte herind.

 

Så hvis nogen lige vil give en tilbagemelding på om det virker og om vejledningen er til at forstå, ville jeg blive glad

 

docs.google.com/document/d/ 17NAwb2dkpkmI2CXNZcD9u...GFWSJvNlzs/ edit?usp=sharing



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Virker
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 21:06

fint, men skidtet kan ikke kopieres og gemmes som almindelig side på computeren?


Cirkelinemus :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 21:10

Det var jeg så ikke klar over -prøver lige at se om det er et eller andet med privat-indstillinger eller nowet. Nu troede jeg jo netop lige at jeg havde lavet det så smart at det kunne gemmes *suk*



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 download
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 21:22

Hvis du går op i øverste venstre hjørne og klikker på filer, kan du vælge download og så er der en række valgmuligheder for format (word, pdf m.fl.)



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 11:09

Michelle W: Pipings på dine hutter, hvor køber du dem? eller laver du dem selv?


Carina Overgaard... Militaryrytter


Change the voices, in your head
Make them like you, instead


www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

0
0
Svar på denne tråd
 
 piping
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 15:36

Pipigen på dengrå er købt i stof2000, men udvalget er ret begrænset. Jeg har kun kunne opdrive dem i guld, sølv, rød og hvid, så de fleste laver jeg selv.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 et par nye hutter undervejs
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 20:42

Har jo fået den brune hut (næsten) færdig -nu mangler bare stif til ørerne. Var på stof-shopping den anden dag, men kunne simpelthen ikke finde noget stof der passede ordentlig til... eller jo, men ikke i jersey som jeg foretrækker fordi der er stræk i

Er ikke sikker på jeg er så begejstret for kanten nu som da jeg fik ideen, men færdig blev den da


Billede


Billede

 

Og så er jeg startet på et lille bestillingsarbejde til en tinker -tror den bliver ret fin. Den skal have samme kant som den gule -evt med sølv-piping sammen med den sort/metallic

 

Billede





Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Wuhu.....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 21:02

Det er min! Hvor er det en flot farve:) glæder mig så meget!!!!


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjj
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 15:20

Kanten på den brune er da vildt flot!!!


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 tak...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 19:48

Men jeg tror måske at jeg bedre havde kunnet lide kanten, hvis jeg havde lavet en omgang fastmasker i den gule inden jeg begyndte kanten -altså så den ikke var hæklet direkte i den brune. Må prøve det af en anden gang, er for doven til at lave den om nu

 

Felicia -Kan osse godt lide farven. Er færdig med ørestyket på den, så der er ikke så længe igen



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hut...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2013 08:32

Det bliver spændende!


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 i pony-størrelse
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 11:18

Hiver lige denne gamle tråd frem igen -er jo kommet til at lave en pony-størrelse hut... det er jo rent småtteri i forhold til Marthas

Den skulle være passende til ponyens sele, så det var lidt en kunst at finde garn og stof der duede, men her er resultatet:

 

 

Billede

 

Billede

 

Og så blev Felicias hut jo osse færdig, fik bare aldrig postet billeder af den -her godt nok inden enderne blev syet ind. Der er broderet navn på højre øre, ligesom på Marthas

 

Billede

 

Er der mon nogen andre der kom igang med egne hutter i efteråret?



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det bare
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 11:33

Hej.

 

Jeg hækler selv og jeg må godt sige, det er virkelig flot håndarbejde det der - du burde starte en produktion. :D

Heidi

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da ferie
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 13:16

den er blevet fin den brune ;-)

Det er de alle, men kunne nu godt se den farve på Axel ;-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalala
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 14:18

Billede

 

Kan du lave en til denne smarte fyr :D





Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hutter...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 14:36

Plovbæstet -det skulle jo helst stadig være hyggeligt at sidde med

men har da lavet et par stykker på bestilling, og så ender Martha nok med at skulle have sig et klædeskab til alt hendes bling

 

Mazda -smid mig en pb med ønsker, så kan vi da se på det



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Pris...?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 13:22

Hvad tager du for at lave en hut på bestilling? :)
Vh. Katrine
(Profilen - Maybritts - datter) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maybritt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 04:44

Omkring et par hundrede lidt afhængig af ønsker -størrelse, med/uden broderi osv...



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brun ponyhut
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 13:13

MichelleW

Hvad bruger du til at lave pipe på kanten af huten?

Er helt vild den brune ponyhut du har lavet nemlig :)

har du opskrift på kanten?

 

mvh Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 pipe...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 14:03

På den brune er piping lavet i samme garn som hutten er hæklet af. Den skal dog snoes godt stramt, ellers bliver den lidt flad når den syes på.

 

På den blå er den lavet i metallic "tråd" (eller meget meet tyndt garn). Det er lidt mere fast/stift i det.

 

Og ellers kan man købe dem, der er dog begrænset farve-udvalg, så hvis de skal have samme farve som hutten synes jeg resultatet bliver bedre ved at lave dem selv.

 

Har ikke en opskrift på kanten, men den er meget simpel. Først er der hæklet en række fastmasker hele randen rundt. vend arbejdet, hækl et lille stykke med fastmasker (ca svarende til nakkestykkets bredde, plejer jeg at gå efter). Spring over 2 fm, 5-7 stangmasker i samme maske, spring over 2 fm, 1 fm, 5-7 stgm i samme maske, spring over 2 fm, 1 fm osv... (gav det mening?)

 

Hvor mange stangmasker der hækles sammen for at lave "buen" afhænger lidt af hvor fyldig man gerne vil have den... jeg mener jeg lavede 6 på den brune hut, men den er jo længe afleveret til hende den er lavet til, så kan ikke lige tjekke



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 købe-piping
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 14:07

den her hut er med købt piping -synes de er pænere, men som sagt er det ikek altid nemt at få i den ønskede farve

 

Billede

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Pipe...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 20:45

Er svære at finde synts jeg :)

tak for tippet med at sno.

 

troede det var muslingekant du havde lavet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Whitney
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:28

Det er osse en variant af muslingekant på den brune (kunne sgutte lige komme på navnet).

På Den sorte er det bare fastmasker med picot'er for hver... 4 maske tror jeg det var...



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hov, pipings
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:29

De har ret mange at vælge imellem her: http://www.stofkiosken.dk søg under agramaner



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Super flotte hutter . .
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 11:08

Syntes det er nogle super flotte hutter du har fået lavet.... Og jeg kunne rigtig bruge en hut til parthesten, så er super misundelig på at du kan hækle.

 

Men jeg kan ikke hækle og lære det aldrig (flere har forsøgt at lære mig det men det er ikke lykkedes for dem endnu)

 

så jeg har nappet din ide og forsøgt mig med symaskinen og lidt stof rester i stedet for og her er resultatet...

 

Billede

Håber der er andre fummelfingrede der kan blive inspireret ??

 

mvh Sette

 


Det er sjovt at tage heste seriøst!!

Nu med trolden Kathrine



3
0
Svar på denne tråd
 
 savner at ride
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 11:26

Det ser da osse godt ud



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Borderi
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 13:07

Takker :-)

 

tænkte hvordan har du lavet de fine broderier på ørene? Kunne man evt få en opskrift?

 

Mvh Sette

 


Det er sjovt at tage heste seriøst!!

Nu med trolden Kathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 broderi
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 13:16

Det kan man godt ja -skal lige se på det i aften, om jeg kan tage lidt billeder eller lave noget video. det er ikke ret kompliceret :)



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 broderi
Forfatter: 
Dato:  03-10-2014 19:11

Min telefon vil ikke samarbejde og uploade billeder til HN, men har fundet en side med gode tutorials at linke til så håber det går.

 

hvis man bruger fast stof, kan man bare skrive teksten direkte på stoffet (med en vandopløselig stoftush e.l.)

Men jeg bruger stræk-stof til ører, og så mangler der altså "hold" i stoffet når der broderes. Der er sikkert mange måder at gøre det på, men jeg bruger vandopløselig vlieseline.

Klip et stykke ud, skriv teksten på (print evt en skrift du kan lide ud og overfør til vlieselinen). Læg vlieselinen over stoffet (INDEN du klipper og syr øret!) så teksten er placeret det ønskede sted, og sæt så begge dele fast i en broderi-ring.

 

Nu kan der broderes. Broderiet på den gule og den grå hut er lavet med denne type sting:

www.needlenthread.com/2006/10/ embroidery-stitch-video-tutorial- stem.html

 

-Det er en grundig tutorial, og det er en meget nem måde at brodere navn på. På siden er der osse tutorials til et hav af andre sting, så det er bare at vælge noget man kan lide.

 

Når broderiet er færdigt, lægges stoffet i vand så vlieselinen opløses, og så skal det bare tørre og øret kan sys sammen og på hutten.

 

Håber det er brugbart -ellers bare spørg.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hut hut
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 15:30

Hej.

Imponerende arbejder du laver.
Har selv forsøgt mit lidt, og hækleridelen går nogenlunde, men har lige nogle spørgsmål.

Syer du din pipninger på i hånden, eller på maskine, og hvad med enderne, hvordan hæfter du dem så snorene ikke bare trævler op?

Hvilken tråd bruger du til broderiet, alm broderigarn, eller?
Når du skal lave broderiet, skriver du så bare teksten med tuch direkte på stoffet, eller overføre du det på en måde. Min håndskrift er lang fra køn nemlig :D

 

Billede

 

Billede

 


MVH Tiana

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hut...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 18:25

Flot arbejde! Og dejligt andre osse vil dele

 

Pipes er syetr på i hånden, men har siden købt mig 2 piping-trykfødder (fandt dem på en engelsk side, har ikke kunnet finde dem herhjemme), så nu kan jeg sy dem på maskine.

Enderne vikler jeg sytråd stramt omkring og syer et par gange igennem. Når de er syet på hutten, bukker jeg endten enden om på bagsiden af hutten og hæfter (hvis pipen er hjemmelavet -den er nemlig blødere end de købte) eller jeg syer en lap i matchende farve over enden (ved købt piping)

 

Til broderi har jeg brugt DMC broderigarn -det kan fås i stort set enhver farve så det matcher hutten perfekt, og det er, ligesom garnet til hutterne, lidt blank.

 

Jeg printer navnet ud i en skrift jeg kan lide, så overfører jeg det til vandopløseligt vliseline, som jeg lægger henover stoffet og sætter i broderirammen. Så er det bare at brodere efter skriften og når du er færdig, vaskes let (det skal mere eller mindre bare dyppes i vand -lige nok til det er helt opløst, osse omkring skriften) og så lægges stoffet til tørre og øret er nu klar til at blive syet i.

-jeg venter med at klippe stoffet til jeg har broderet, så er det nemmere at få placeret i broderiringen



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2015 19:44

Hej igen.

Hvordan overføre du det til stoffet/vliselinen ?

 

MVh Tiana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Broderi
Forfatter: 
Dato:  23-03-2015 21:28

Jeg printer navnet ud i den ønskede skrift, lægger vlieselinen over (det er ret gennesigtigt) og skriver så ovenpå. Jeg rier vlieselinen fast til stoffet, så det ikke rykker sig når der broderes.

Og bruges der jersey eller andet stof med stræk til ørerne, så giver det osse lidt "hold" i stoffet så det ikke strækker sig når det sættes fast i broderirammen



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Igang ige
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 09:15

Mange tak for de mange råd. Man bliver jo lettere afhængig af alt det hækleri :D

 

vil da lige vise det færdige resultat frem, mange flere er på vej

Billede

 

Billede

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Flot...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 13:21

Det ser godt ud! Og ja, man kan ende med at få behov for et ekstra klædeskab til hesten

 

Nu har vi desværre ikke Martha (belgieren i startindlægget) længere, men hun gav jo anledning til mange kreative projekter. Bl.a. syede jeg selv dressurgamacher/kodeledsgamacher og den slags til hende foruden hutterne. Hun var faktisk en velassorteret dame



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hækleri
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 11:34

Ja, jeg elsker også at hækle! Jeg laver bamser, babytøj, og så er jeg ved at udarbejde en opskrift på en hut i str. alm.(Full og cob). Synes det er noget af et arbejde ;-)

 

Jeg har faktisk to hutter færdige.. eller næsten- Jeg skal om til min faster, så hun kan hjælpe mig med at sy ører på ;-) Jeg er en klovn til at sy, men ønsker mig en symaskine i fødselsdgsgave, så jeg rigtig kan komme igang ;-)

Synes man bliver helt grebet af at hækle, og skal da lave en millon hutter endnu ;-)


Hilsen fra Julie Fog Møller og Sputnik.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt nyt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 19:52

Fik endeligt taget mig sammen til at få lavet en hut til nyerhvervelsen, passende til et underlag fra hooks.

Skal lige have ørestørrelsen passet lidt til, men så ser han da osse godt ud

 

Billede

 

Billede

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 fed tråd!!
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 11:57

Sad lige og søgte efter opskrifter på hut, da jeg også har en hest som er for stor til dem man kan købe i butikkerne.. Sindsygt flot det i laver og meget inspirerende!
Jeg vil helt klart til at igang også, men er fuldstændig rookey indenfor hækling :D
tænkte om folk måske kunne være intra i at lave en gruppe? evt på faceboook hvor man kan dele erfaringer og tips med hinanden :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Facebook
Forfatter: 
Dato:  09-09-2016 08:58

Jeg er med på en facebookgruppe- jeg har selv lavet et par stykker, men synes de er lidt kedelige at lave ;-)


Hilsen fra Julie Fog Møller og Sputnik.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider