|
|
| araber folk (tilridning) |
|
|
ja min låne musse som heldigvis snart er min, skla jo gøres rytter vandt her i år, og vi er så småt begyndt at longere, trense osv ... men men men jeg synes lille fisen ser lidt ufærdig ud hvis man kan sige det sådan, hun ligner lidt en baby endnu og tænker om de bare holder sig yngre eller ser yngre ud?? måske i gad lægge nogle billeder ud af jeres 3 års da i starte med dem??? det ville jeg virkelig værdsætte .... her er et billed af min lille dame, det nyeste, dog er hendes krop ikke sådan at se, men hun er stadig en smule høj bagtil det var 1ste dag med hovedtøj 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum |
|
|
Araberen er sent udvokset, og jeg har endnu ikke haft en araber som har været klsr til tilridning som 3 års. Det er ikke nemt at bedømme hesten udfra det billed du har lagt ind, om den er "færdig" nok, til at kunne bære rytter osv. Men hvis jeg var dig ville jeg helt klart vente med tilridning til den er 4 år. Jeg har selv en hingst som bliver 3år til april, men han ligner stadig en forvokset baby. Så han skal absolut ikke have rytter på i år. Vi leger og hygger, og gør os i sund fornuft- han er jo hingst  Mvh Jane
50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jamen det må du da. Jeg startede med at tilride Zahrah mens hun var helt lige. Nåede at være på hende 6 gange, så begyndte hun at vokse, og fik herefter 1.5 måneders pause. Herefter red jeg hende 10 gange, og så fik hun igen 1.5 måneders pause. Sådan her så hun ud.(juni 2010)   Kunne ikke drømme om at ride min hest mens den er skæv og vokser.Zahrah fik sammenlagt 5 måneders pause. I dag ser hun nogenlunde sådan ud (okt 2011) :   
Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sent udvoksede |
|
|
Hejsa nu er billedet ikke nemt at bedømme hende på, men mange araber er jo først rigtig færdige med at vokse som 6-7 års, så det kna give nogle voksepauser, især mens de er 3-4 år gamle. vi har tilredet nogle få som 3 års resten som 4 års, men ofte har det været noget med måske en måneds arbejde og så nogle måneder fri fra rytter pga de voksede, osv. men jeg ville aldrig sætte rytter på en hest der voksede, hvilket din jo gør når hvis hun stadig er højere bagtil, men du kan sagtens gøre hende sadelvant mm, bare ingen vægt i sadlen før hun er ensartet i for og bag. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt med måde |
|
|
Jeg har redet mange tre år "araberting" til, men nu er der jo forskel på at ride til, og at ride videre... Altså kravl du bare på 5 min et par gange om ugen, og skridt rundt, lære den at dreje, stoppe og bakke, trav en omgang og sæt den ind igen. Men jeg mener 5 altså FEM minutter ikke noget med kvarter eller halve timer. De kan efter et par måneders tid på den måde, også lære at gå en lille tur hen af vejen og tilbage igen. Jeg synes det er værre og meget mere skadeligt at longere en masse, så enter kravl på, eller gå tur ( mest for hånd og øjeblik under rytter) Det er alle former for samling og "rigtig" ridning de slet ikke er klar til, hverken i kroppen eller i hovedet. Jeg synes til gengælde at man vinder meget ved at sidde lidt på dem når de er tre, det virker lidt som om de er klar ( selvfølgelig er der meget forskel på dem) desuden synes jeg de vokser lidt mere jævnt hvis de "kommer lidt ud" mvh Anni
Nu Mor til en pragtfuld pige. og lille spunk i maven Baby alarm sælges med kamera, brugt til overvågning af hest. OPSTALDNING af hingsteføl fra i 2011 tilbydes i løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej med dig :) |
| Forfatter:  |
Line ♥daphne♥ |
| Dato:  |
31-01-2012 19:56 |
|
jep du må gerne få lidt billeder af min da han blev gjort ryttervant, så stod han fra maj-august og så blev han reddet til der, vil give dig ret i din ser lidt ufærdig ud, men det kan hurtigt ændrer sig. og her er lidt billeder af min blandingshoppe da hun var 3 år, der var også ox, AA, og xx i hende, hun lever dsv. ikke længere, hun blev aflivet 6 mdr efter dette billed er taget :'(
Hjertet har sin grunde, som forstanden ikke kender til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| upsi dupsi :) |
| Forfatter:  |
Line ♥daphne♥ |
| Dato:  |
31-01-2012 19:58 |
|
hov skal siges den hingsten (den sorte) ikke er araber, men trakehner/fuldblod, og der er avlet en del araber ind trakehner, og han er også langsom om at vokse
Hjertet har sin grunde, som forstanden ikke kender til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej alle |
|
|
mange tak for jeres billeder og råd, det var også det jeg tænkte da jeg stod og så på lille fisen....ved godt billedet ikke viser nok, men kan se på de billeder der er lagt ind at jeg ikke skal noget som helst i år med hende andet end at hygge og forberede hende til voksenlivet  hun ser langt fra ud som den smukke zahra... laaaaangt fra . jeg har ikke fulgt en araber i udvikling endnu så var i tvivl om i startede når de var 3 som ved alle andre heste.... mit største tvivl kom vist da jeg smed dækken på hende og hun kun lige skulle bruge et str 115.  og jeg vil helst gøre alt så rigtig som mulig  mange mange tak for input
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for de søde ord om Zahrah, som iøvrigt er halvt polsk og 1/4 Egypter, 1/4 crabbet oxèr (Manat/Algorytm/Mascarada x Aziza Zarafina/Marcon/Zara Light). Zahrah var 3 år da jeg startede, men som sagt lige og "færdig" at se til, samt at hun fik 3 gange 1.5 månedes voksepause. Tit og ofte vokser heste nemlig når de bliver sat lidt i arbejde. Ydermere er Zahrah en hoppe med god fylde og meget harmonisk sammensat.  Her er hun som 3 års, samme dag som jeg satte mig op på hende første gang. 
Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2134567 |
|
|
nej nej nej min lille musse ser slet slet ikke sådan ud , jeg fanger et par billeder af hende uden tøj på og i morgen til samligning, det er langt fra .. manden sidder og spørger om vi ikke giver hende mad nok eller dårlig mad men der mangler hun nu ikke noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123455678 |
|
|
Simi : slap af en lækker hest i rød.....:0
Min ligner faktisk lidt i kroppen på shahlia.... Hun er utrolig smal i bringen. Jeg hygger mig nu også med at gå længe ture med hende, lege lidt, longere i grime osv ... Jeg har ikke travlt, eller jo, det har jeg selvfølgelig, men kan vente
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor forskel |
|
|
Der kan være rigtig stor forskel på hvornår hesten er klar fysisk/ mentalt. Jeg har en ung hoppe som først er kommet i gang nu her hvor hun er godt 5½ år gammel. Hun har slet ikke været fysisk klar før det. Hendes helbror så til gengæld helt klar ud da han var 3 år gammel og den sommer blev han vænnet til sadel og hovedtøj samt let longearbejde. Havde jeg haft en hjælper ved hånden, så var jeg hoppet på ham for bare lige at skridte lidt rundt på ham, og så give ham voksepause til året efter. Men havde desværre ingen hjælper, så havde kun lige foden i bøjlen, fik sat vægt i, og så ville jeg ikke gå længere når jeg stod med ham alene (men han var så sød og stod bare pænt stille og var helt ligeglad)  Min hoppe som er 75% araber blev tilredet da hun var 3½ år gammel og fik så fri nogle måneder. Hun var helt fin og klar både fysisk og mentalt. Så jo, der kan være stor forskel. Det bedste er at se på hesten. Og generelt set ikke være bange for at lave lidt med dem, men heller ikke være bange for at give dem det tid de har brug for. Nogle heste kan også lige tage det sidste udvikling når de kommer i gang med at lave lidt, så noget træning fra jorden hvor hesten vænnes til sadel og hovedtøj kan være en rigtig fin ide. Alt det man laver fra jorden lønner sig, den dag hesten skal have rytter på ryggen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har fanget |
|
|
et par billeder af hende uden tøj på i dag så det lægger jeg lige her ud og får lidt prof hjælp ....  jeg er virkelig taknemmelig for alle råd det er dejligt at få så meget hjælp og se sååååå lækre heste  nå men her er lille mussen i forskellige poser  synes i ikke også at hun ser halv færdig ud ?? jeg ved godt der heldigvis kan ske en masse på nogle måneder men hun ligner lidt et forvokset baby??? eller er det bare mig ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|