Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Sygdomme
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 23:26

Det er noget med at man kan sende en hårprøve ind, et eller andet sted. Og på den måde få bekræftet om ens quarter/paint er bærer af nogle sygdomme som er kendt for racen, men kan ikke hitte ud af hvor. Nogen der kan hjælpe??


I Bet You Never Want To Have A Bad Horse Day Again. Guess What?? I Bet Your Horse Never Ever Wants To Have A Bad Human Day Ever Again.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jep................
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 08:40

Det nemmeste er at bruge Animal Geneticswww.animalgenetics.eu/equine/equine- index.html

 

De skal bruge 30 man/hale hår med rødder, det tager en uge og du kan vælge hvilke af sygdommene du vil have testet for.

 

Er det en AQHA registreret QH kan du benytte deres 5-panel test, det tager dog noget længere tid at få resultatet. Er det en hest, der påtænkes avl på ville jeg bruge AQHA, de har nu krav om testning af hingstene, og mon ikke det kommer for hopperne senere. APHA tilbyder en 5-panel, de anser dog PSSM for sekundær, farve er åbenbart vigtigere, så der skal man bede om en 6-panel, for at få PSSM med.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farve test
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 09:44

www.animalgenetics.eu/equine/Coat- Color-Testing/equine-coat-colour- index.html

 

Er det denne her du tænker på med hensyn til farvetestning?

Fandt den med sygdomme :-)

 

Og Mange tak for svar :-)


I Bet You Never Want To Have A Bad Horse Day Again. Guess What?? I Bet Your Horse Never Ever Wants To Have A Bad Human Day Ever Again.

0
0
Svar på denne tråd
 
 farvetest
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 10:36

Jeg kan ikke finde ud af om min hingst kun skal tjekkes for farven tobiano eller om det er en full farvetestning der er krav på.


I Bet You Never Want To Have A Bad Horse Day Again. Guess What?? I Bet Your Horse Never Ever Wants To Have A Bad Human Day Ever Again.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pssm 1 og pssm
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 09:42

Hvad er så forskellen på PSSM og PSSM 1?

Hos AQHA Genetic testing står der PSSM 1 i deres 5 panels test og hos Animal Genetics står der PSSM

Og er der nogen som ved hvad de forskellige koster? I danske kr


Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd
 
 pris..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 10:31

Det eneste jeg ved er at 5-panel testen koster 784kr.

 

Er der nogen der kan svare mig på hvad farve testen hedder derinde??


I Bet You Never Want To Have A Bad Horse Day Again. Guess What?? I Bet Your Horse Never Ever Wants To Have A Bad Human Day Ever Again.

0
0
Svar på denne tråd
 
 typer...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 17:31

PSSM betyder at der er en forandring i muskecellernes evne til at lagre/forbrænde glykogen, dette kan ses ved biopsier af muskelvævet, det er simpelthen anderledes end normal muskelvæv. Lige pt har man lokaliseret et gen, det de kalder PSSM1, hvilket de så kan teste for. Det er et dominant gen, der nedarves med min. 50%, hvorfor det er vigtigt at få kortlagt spredningen og dermed give folk valget om, hvorvidt de vil avle/købe en med gendefekten. AQHA har derfor valgt at starus på hingstene skal være kendt, og oplyser status på alle de dyr, de har en godkendt test på.

Udover den variant, der kan findes via gentesten, PSSM1, så er der redegjort for en, der kaldes PSSM2. Disse har samme forandringer i muskelmassen som PSSM1, men har ikke det specifikke gen. Der forskes i øjeblikket i at finde et evt. gen for type2, ligeledes er der ikke sikkerhed vedrørende arvegangen. Muskelbiopsi, der er eneste diagnosemulighed p.t. er dyr og invasiv, så de heste, der diagnostiseres er heste, hvor man virkeligt har konkrete symptomer, hvorimod man i øjeblikket finder en hulans masse 1ere, også uden symptomer.

PSSM1 er også meget udbredt ved Irish Cob/tinkere, haflinger,noriker og belgiere. Pssm2 dukker op på tværs af alle racer, der er varmblod, islændere, nordbagger, sågar PRE heste, der er diagnosticeret via biopsi.

Fuldblod har ikke type 1, men en udbredt grad af type 2 og RER, en beslægtet variant, så mange afdøde type 1ere er fundet via udelukkelse ved hjælp af arvegangen, er moderen fuldblod, ja så kan et positivt PSSM1 føl kun have vundet det fra faderen..

Hvorfor man ikke er interesseret i PSSM i DK ved jeg ikke, her er mængden af amerikanere så lille, at det er meget overskueligt at udrydde type 1, men der er stadig ingen 5-panelstatus på halvdelen af de bedækningsannoncer jeg har set i år.

Omvendt er, netop pga det begrænsede antal avlsdyr, det ikke smart at avle i blinde, er bare en af de mest brugte hingste for 15 år siden type 1, så er der mange derude..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 nææææhh
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 13:36

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pssm 1 og pssm
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 20:57

Tusinde mange tak for svar :)

Det var lige det jeg søgte :)


Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider