Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Spøge er syg
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 06:47

Hej.

 

Jeg har lavet dette indlæg under røgt og pleje. Postede det også herinde, da jeg meget gerne vil høre om nogen af jer westernryttere, bare prøvet noget lign med jeres amerikaner, eller bare har erfaring med det. Men man må åbenbart ikke poste noget på western, som i forvejen er på et andet forum...?

 

Så her er linket til tråden, og vil moderator så venligst lade være med at slette mine tråde hele tiden! :-)

 

www.heste-nettet.dk/forum/5/640085/ 640085/


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere info?
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 07:21

Øv hvor er det træls...

 

Du skriver i dit andet indlæg:

 

"Jeg har i dag fået at vide, at min hest er i underskud af røde blodlegemer og har meget få proteiner i kroppen."

 

Hvordan er hun temperamentsmæssigt? er hun meget sløv/langsom?

 

Har hun nogen gange hævelser i benene når hun har stået inde?

 

Andre detaljer?

 

Og hvad præcist får hun at spise?

 

Er hun behandlet for bændelorm?

 

Har du fået lavet gødningsprøve, også efter evt. behandling mod diverse orm? (blodorm kræver larvedyrkning).

 

Dit indlæg er relevant her på Western-debatten, da din hest er Amerikaner. De har jo som bekendt en meget større muskelmasse, i forrhold til kropsvægt, end andre varmblodsheste. Håber moderator lader dine tråde køre løbende både her og i røgt og pleje.

 

Jeg kan ikke rigtig give noget bud på de manglende røde blodlegemer, men tænker at din hest måske ikke får protein nok, i forhold til racen.

 

Jeg har nogen gange set amrikanere, der har virket lidt ved siden af sig selv, selv om de på papiret er fodret og passet på bedst tænkelige måde. Men de har så været ret sløve også?

 

Det er meget interessant og underligt, hvis hun ikke har vist andre symptomer.

 

Håber du får styr på det og du må meget gerne opdatere...

 

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 update....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:23

Har talt med dyrlægen igen idag. Jeg havde hørt lidt forkert. Spøge er i underskud af røde blodlegemer og i underskud af protein - men ikke i MEGA underskud, som jeg vidst havde opfattet det. Hestens blod skal indeholde mellem 56-79 gram protein pr. liter og Spøges lå på 51. Så ja det er lavt, men jeg troede det var helt i bund.

 

Jette:

Spøge har jo altid været en utrolig rolig, stabil og langsom hest. Folk siger tit at "Spøge er jo så rolig og sløv..." Har ikke selv tænkt, at hun skulle være FOR sløv - men nu jeg tænker over det i denne sammenhæng, så er hun meeeget afslappet ;-)

 

Ja, jeg har oplevet hævede ben, når hun står længe inde. Dette har jeg også drøftet med dyrlægen. Han siger det er pga mangel på proteiner, som binder væsken i blodet. Så hun taber væske udgennem årene, og dette bundfælder så ned i benene....

 

Ja, hun er tjekket for orm. Hendes tal var 250, hvilket er meget lavt. Men hun fik en kur alligevel, kan ikke helt huske hvorfor. Mener det var fordi der var nogle "nye" orme i hende, end sidst? Dette kan jeg godt undersøge. Mener ikke hun blev tjekket for bændelorm...

 

Under min samtale med dyrlægen i morges, virkede han også noget mere skeptisk overfor mavesår. Som sagt, har hun ingen andre tegn på at skulle have mavesår. Hun har god appetit, normal afføring som ikke har været under forandring. Bliver fodret med rigeligt grovfoder og virker ikke utilpas.

 

Så vi blev faktisk enige om, lige at vente med den kikkertundersøgelse. Han synes hesten skal have ro i 2-3 uger (hvilket hun i forvejen har, da jeg kun har mulighed for turridning, og dette er begrænset i dette møgvejr!) og så vil han tage en ny blodprøve og se hvad den så fortæller.

 

Jeg spurgte ham så, hvad jeg skal gøre med Spøges foder de næste par uger. Han mener jo, at jeg fodrer optimalt, så egentlig ikke burde ændre noget. Men på den anden side, er der jo altså noget som ikke stemmer!? Jeg kan godt se det smarte i, at ændre hendes foder nu og så se hvad prøven siger. Men på den anden side, er jeg i tvivl.

 

Spøge er kræsen, og derfor endte jeg med at fodre med det, som jeg fodrer med nu, på trods af at jeg hellere vil fodre med noget andet. Gav det mening? ;-)

 

Her er hvad hun får dagligt:

1 kg Hippolyt Struktur E - 18% stivelse, 6% sukker (1 kg er anbefalet mængde som skulle dække hende ind)

150 g hippolyt aspero lucerne - lav på stivelse og sukker

150 g Horselux lucerne - rig på protein og eponaolie

300 g hippolyt maiscobs - rig på fibre, energi (hele planten er snitter)

75 g SuperCondition fra hippolyt - det er lidt fyfy, da der er 32 % stivelse. Noget hun fik i starten af året da hun blev redet temmelig meget. Nu er jeg bare i gang med at bruge det op.

20 g hvidløg/ramsløg

 

 

Irish mash fra hippolyt

75 g MikroVital, som er et koncentreret vitamin- og mineral tilskud, hvilket hun får/fik (den blev tom i går) grundet muk.

150 g hippolyt aspero lucerne - lav på stivelse og sukker

150 g Horselux lucerne - rig på protein og eponaolie

 

Næsten fri hø. tror hun ligger på omkring 8-10 kg hø.

 

I den anden tråd, under røgt og pleje, henviser folk til jernkur. Dette spurgte jeg også dyrlægen om. Men hun mangler ikke jern. Og hvis en jernkur skal virker, er det noget med hæmoglobinindholdet i blodet. Og det var helt fint på Spøge. Så umiddelbart er dét ikke problemet....

 

Han mener at hun taber sine proteiner, da hun burde få nok gennem sit fuldfoder + ekstra gennem lucerne osv. Derfor er der et problem, når hun ikke kan holde dem i kroppen. Samtidig med manglen på de røde blodlegemer. Hesten kan enten miste dem eller ikke kunne danne dem.

 

Suk, indput nu! Tak :-)

 

 

 


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:53

Ja det virker helt klart til, at hun er dækken ind med protein.

 

Jeg har selv tidligere fordret med St. Hippolyt, men syntes ikke mine heste så så pæne ud på det. Da jeg så hørte lidt udokumenteret sladder hist og pist om at vitamin/mineral-indholdet ikke altid svarede til varedeklarationen, skiftede jeg tilbage til at foder med rent foder og give Grøn Salvimin i stedet. Det virkede. Måske er Spøge ikke dækket ordentligt ind på vataminer og mineraler og kan derfor ikke udnytte sit foder?

 

Tror nu nok din hest evt. kunne have gavn af en B-vitamin-kur, specielt her ved pelsskifte. Du kan jo prøve at købe en flaske Blue Horse, til 14 dage. Det tager hun ikke skade af. De kan godt blive noget slatne ved pelsskift.

 

Hvis hun altid er sløv og langsom og har hævede ben, nu og da, ville jeg, hvis jeg var dig, prøve at skifte dit foder ud.

 

Det lyder også til at være r*v-dyrt, med den måde du fodrer.

 

Du kunne evt. prøve denne variant:

 

Pr. dag:

1 kg fiberpiller fra NAG

100g Grøn Salvimin

100g soyaskrå

50g ølgær

evt. et lille skavt omega 3-6-9 olie.

 

Så har du krybbefoder for under en 10'er om dagen...

 

Og hø i de mængder du plejer at fodre med.

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 jette....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 14:36

Spøge er fuldkommen dækket ind på vitaminer og mineraler ifølge blodprøven, så der burde ikke være problemer med optagelsen nu hvor hun er dækket ind...

 

jeg har tidligere prøvet conny's berømte blanding. Men den nægtede hun hurtigt at indtage. Så skiftede jeg til Horselux easy og lykken var stor så længe hesten gad æde den. Men den varede dog kort. Derfor endte jeg med hippolyt da min tidligere hesteveninde roste det til skyerne. Men ja, det er røvdyrt!! Synes ligesom også man kommer ind i en ond spiral hvor man pludselig ikke mener müsliblandingen er nok!? Så begynder man at tilsætte alt muligt forskelligt, for det har hesten da brug for... Suk. Min hjerne fortæller mig, at jeg brude fodre Spøge på fiberpiller og lucerne fra horselux, vitaminer fra Travo Performance og omega 3,6,9 olie - Men er så bange for at hun nægter at æde igen at jeg på en eller anden måde har talt mig selv fra at prøve det?

 

 

Men - ville det så være en god idé at skifte foder nu. Inden den næste blodprøve bliver taget? Hvis den næste blodprøve så er tiptop på det nye foder, så konkluderer vi bare at det var foderet??

 

På den anden side, tænker jeg at det er hovedløst at fortsætte på den hun får nu, da blodprøven jo tydeligt viser at NOGET er galt???


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 tanker
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 15:45

Hej Sofie

 

Æv, hvor er det træls for dig med en hest, der ikke er på dupperne. Jeg kan godt forstå du vælger at beholde det foder, du ved hun godt kan lide. Hverken jeg eller mine heste er fan af Hippolyt, men hvis Spøge kan lide det og er dækket ind skal hun da bare spise løs Jeg tror på wrap/hø ad libitum, hvad du jo næsten også giver.

 

Jeg har desværre ingen forklaring eller noget, men bliver nødt til at høre dig hvordan det kan være at du giver hende hvidløg? Hvidløg er jo blodfortyndende og måske ikke et hit lige nu, hvor hun har biks med blodet.

 

Bedste hilsener og ønsker om friske heste til alle

 

Stina


Viavia :o)
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej sofie
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 16:43

det er jeg da ked af at gøre men den smukke spøge.. lyne er altså også ret kræsen (læs spiser KUN dangro) og så lucerne og roepiller.. i sommers passede det da også damen at spise de der minivit..

 

så her får de:

 

500 g roepiller (tør vægt).

1,1 kg hestekraft ekstra.

10-12 kg wrap.

 

hestekraften koster 150 for 20 kg så det er da til at betale..

 

men jeg har ellers ingen gode råd.. desværre.

 

Tina


At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd
 
 viavia
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 17:33

Viavia: Jeg giver Spøge dette www.urtefarm.dk/produkter/ Garlica.htm

 

 

Jeg har godt læst om nogle studier i USA, hvor heste er blevet tildelt 100 gram hvidløg dagligt. Dette gav dem blodmangel. Spøge får dog kun 15 gram dagligt af en hvidløg/ramsløg blanding. Så har svært ved at tro på at det kan være det.... www.foderplan.dk/2008/08/hvidlg-med- bivirkninger.html

 

 

 

Jeg kan ikke finde ud af om det er smart at skifte foder på hende nu med det samme. Det tager jo lige noget tid at køre et nyt foder ind, og hvor hurtigt kan det nye foder genoprette blod og protein? Det når jo nok ikke at rykke på så meget til om 2 uger, hvor den nye blodprøve skal tages... På den anden side, synes jeg også det virker hovedeløst at blive ved med at fodre med det samme??? Men når det så er sagt, så ved jeg jo ikke om det er pga foderet hun mangler protein og røde blodlegemer?


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 18:47

 

Ang. nye blodprøver: Det er jo dig selv og ikke dyrlægen der bestemmer hvornår de skal tages næste gang. Hvis du vælger at skifte foder, vil det nok være smart at at vente ca. 1 måmed efter hun er kørt ind.

 

Ang. kræsenhed: I mine øjne findes der ikke kræsne heste. Man kan få en hest til at spise fisk, hvis den ikke får andet.

 

De fleste såkaldte kræsne heste, er heste der har udviklet spiseforstyrrelser pga. af ejerens nervøsitet omkring fodring. De får det lissom os andre har det i januar, hvor vi brækker os på langs og tværs, når vi tænker på julemad.

 

Der er en effektiv kur mod dette og den tager 3 dage. Sæt den ned på minimal hø/wrap-ration (nok 4-5 kg i Spøges tilfælde) og lad være med at give andet. Den bliver nok lidt fornærmet ved fodertid, men ignorer det. På 3.-dagen, giver du en lille håndfuld foder i krybben til aften. Og så bygger du bare op over 3-4 dage.

 

Sådan har jeg kureret rigtig mange spiseforstyrrede heste.

 

Hesten lider ingen skader, men bliver nok lidt sur, som sagt, men er det ikke bedre at tage 3 dage hvor man har lidt ondt af den, hvorefter du har en hest der går godt til krybben og du kan fodre med hvad du vil?

 

Prøv det, hvis du har nerver til det og det giver jo også en god platform til et eventuelt foderskift...


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 20:51

Hejsa

 

Jeg er lidt forvirret. Det kan godt være at jeg ikke har opfanget alle fakta, i begge tråde. Men opfatter jeg det rigtigt når jeg forstår det som at du ikke har haft nogen problemer med hesten, men "bare" har fået taget en rutine blodprøve?

 

Hvorfor tænker i mavesår? Indikationer på mavesår kan være koliksymptomer, stresset urolig hest, hesten leger med vandet i vandkoppen, hesten går fra foderet.

 

Hvis du vil udelukke mavesår er det også en mulighed at give hesten GastroGuard over nogen dage. Det er mavesårs pasta som dyrlægen også bruger og den hjælper maveslimhinden. Så har din hest mavesår vil den få det bedre efter kort tid og indikationerne vil forsvinde.

 

GastroGuard er ikke billig, men et alternativ til kikkert i maven.

 

Hvis din hest har fået en alm. ormekur for nyligt er den højst sandsynligt også dækket ind overfor blodorm. De fleste ormekure tager også blodorm. Men tjek med din dyrlæge.

 

Hvis du vil teste for bændelorm skal du tale med din dyrlæge om den bedste fremgangsmåde. I hestens gødning kan man se om der er æg fra bændelormen. Men da bændelormen ikke udskiller æggene konstant, kan du altså ikke være sikker på at se dem i hver eneste pølle. I blodprøven kigger de på en "titer" værdi der bliver forhøjet. Men den kan også være forhøjet hvis hesten tidligere har været inficeret med bændelorm! Der er meget forskel på vad de forskellige dyrlæger synes er bedst ;-)

 

Mht. at din hests ben hæver op, så kan det også ske, hvis din hest på et tidligere tidspunkt ar haft meget hævede ben. Når vævet først én gang har været udviddet af væske i forbindelse med en hævelse, så er det nemmere for det at indtage den form igen! Min hest har haft lymfangitis i især det ene bagben og efterfølgende har det nu nemmere ved at "stase" væske op hvis hun fx. står i boks længe. Det er der ikke så meget at gøre ved, så hun bruger derfor kun minimum tid i en boks og har ingen problemer med det!

 

 

Mange hilsner

 

Pernille

 


HESTEMASSØR
Uddannet v. Axelsons Institut
 
Under uddannelse til BBH Basisinstruktør
0
0
Svar på denne tråd
 
 seindal
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 21:54

Jeg har ikke haft nogen problemer med Spøge. Grunden til at jeg fik taget en blodprøve er, at Spøge har muk og jeg ville tjekke om hun var ordenligt dækket ind. Hvis hun ikke var det og f.eks. manglede zink som er gavnligt mod muk, ville jeg give hende en kur. Men jeg ville ikke bare give hende det, uden at kende til hendes værdier. Derudover nævnte jeg for dyrlægen, at hendes ben en gang i mellem hæver op, ved længere boks end normalt. Derfor syntes han bestemt det var relevant at tage den blodprøve.

 

Da det viste sig, at hun mangler protein og røde blodlegemer, fik dyrlægen mistanke om mavesår da de så ikke optager deres foder ordenligt. Og gennem min foderplan kunne han se, at hesten burde få rigeligt protein. Men han er efterfølgende selv kommet i tvivl om mavesår. Det er lidt svært for mig præcis at forklare hvad han har sagt til mig....

 

Vi har snakket om at give hende en kur mod mavesår. Men han ville fraråde det, før vi ved om det er det hun fejler, da den som du siger, ikke er billig....

 

Huskede forkert. Spøge havde kun 150 i ormetal. Hun blev behandlet med Virbalan.


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu begyndte jeg at læse her
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 00:52

Kan se at Jette Niemand min "gamle medkrage" havde samme instiktive indskydelse som jeg.

Drop det hvidløg. Hestemaver er ikke beregnet til så meget hvidløg, det kan de aldrig naturligt komme i nærheden af og seneste updates om hvidløg, er maveirritationer og det der er værre.

 

MH Conny


Vi har masser af kvalitetsvarer til fornuftige priser
og en nyopdateret hjemmeside
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 06:41

Hej Sophie

 

Du skriver:

" Spøge er i underskud af røde blodlegemer"

 

"I den anden tråd, under røgt og pleje, henviser folk til jernkur. Dette spurgte jeg også dyrlægen om. Men hun mangler ikke jern. Og hvis en jernkur skal virker, er det noget med hæmoglobinindholdet i blodet. Og det var helt fint på Spøge. Så umiddelbart er dét ikke problemet...."

 

Hos hvirveldyr.

 

Hvad betyder nedsat hæmoglobin?

Normalt hænger hæmoglobinniveauet direkte sammen med antallet af erythrocytter, og et underskud af røde blodlegemer (RBC) kan derfor altid føres tilbage til hæmoglobinmangel. Et fald i hæmoglobinniveauet er således generelt et symptom på anæmi eller blødninger såvel som knoglemarvsdepression, kollagenopatier, jernmangel og mangel på B12-vitamin, leversygdomme, alvorlige infektioner, kronisk nyresvigt, leukæmi, Cooley og Chrons sygdom, ondartede nydannelser, mavesår eller Hodgkins sygdom.

 

Læs mere i dette link:www.meditalklinik.dk/ index.php?id=112

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min plan
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 08:43

...ville være:

 

1.: Bed dyrlægen om en bredspektret ormekur, der også tager bændelorm.

 

2.: Sæt hesten på høkur, i 3 dage (KUN! hø.)

 

3.: Begynd at krybbefodre på 3.dagen, med den foderplan jeg skrv tidligere + et B-vitamin tilskud, f.eks den fra Blue Horse. (Ca. kr. 200,- for 14 dage.) Sæt foderration op, over nogen dage, til fuld ration.

 

4.: Efter ca. 4 uger skal du få foretaget en ny blodprøve.

 

Foderplanen igen:

 

Pr. dag:

1 kg fiberpiller fra NAG

100g Grøn Salvimin

100g soyaskrå

50g ølgær

evt. et lille skavt omega 3-6-9 olie.

 

Med mindre din hest render rundt med en eller anden infektion i kroppen, er jeg ret sikker på, at du får hende på ret køl igen, på denne plan.

 

Det vil bære omsonst at sende bændelormsprøver til England, da resultet IKKE viser om din hest HAR bændelorm, men kun om den har det, eller har haft det. Så lige så godt at blind-behandle. Det er langt billigere og sikrere.

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 pinewood
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 10:10

Det er dyrlægens ord, at Spøge hæmoglobinindhold er normalt... Der står vel også i teksten, at hvis hesten mangler hæmoglobin mangler den derfor også røde blodlegemer..... Men, derfor kan den vel godt mangle røde blodlegemer af en anden årsag og derfor have et normalt hæmoglobinindhold?

 

 

Jette: Jeg har ikke mulighed for at købe fiberpiller fra NAG men kan skaffe dem fra horselux ?


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 11:38

De røde blodlegemer indeholder hæmoglobin og hæmoglobin er et protein der indeholder Feerojern.

 

Ved blodmangel (anæmi) mener man mangel på røde blodlegemer. Hvis man ikke har nok røde blodlegemer eller hvis de ikke er funktionsdygtige, får man symptomer på mild iltmangel og bliver træt og uoplagt.

 

Blodmangel skyldes hovedsageligt nedsat produktion af røde blodlegemer, eller øget tab af røde blodlegemer.

De røde blodlegemer laves i vores knoglemarv, og har en levetid på cirka fire måneder.

 

Til produktionen skal der bruges blandt andet jern, vitamin B12 og folinsyre. Mangler et eller flere af disse stoffer, vil produktionen af røde blodlegemer efterhånden blive påvirket, og vi vil udvikle symptomer på blodmangel. Mangler kroppen folinsyre (et vitamin i B-familien), vil der foruden symptomer på blodmangel opstå symptomer fra mavetarmkanalen.

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 pinewood
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 12:02

Okay, det kan jeg godt se hænger sammen. Forstår så ikke min dyrlæges svar til mig. Han sagde også at hun var dækket ind på alle værdier. Så ved jeg ikke om man skal give en jernkur hvis hun ikke er i underskud?


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan ser hun ud?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 14:34

Efter hvad jeg kan forstå er der tale om en hest der er en smule lav i energi og som har for lav værdi på eet tal ud af mange.

Hvordan ser hun ellers ud og hvordan opfører hun sig. virker hun eller ssom en sund og rask hest? Er hun blevet ekstra træt på det seneste? Er pelsen pæn efter årstiden? Hvordan er hendes hovkvalitet og har den ændret sig? Hvad med hendes huld?

 

Jeg fodrer selv delvist med Hippolyt og er meget tilfreds. Men jeg ved at ikke alle heste trives på det samme foder.

Min eneste anke til din fodring er at du bruger godt nok mange forskellige produkter og det må koste en formue. Jeg holder lidt med de andre i at en mere simpel fodring må være mulig.

 

Har du fået checket hende for infektionstal og virus? Med muk og lidt lav på energi og røde blodlegemer synes jeg det lyder skidt for hendes immunforsvar generelt og du optimerer jo netop med Struktur E og Mikrovital der er noget af det bedste. Jeg synes det kunne lyde til at hun måske går med en langtidsvirus i kroppen af den slags man ikke ellers lægger mærke til.

 

Med det lave energiniveau hun har ville jeg slet ikke være bange for at give hende en smule korn når hendes tal kommer i orden igen. Stivelse er ikke af det dårlige hvis der er behov for det, feks ved træning.

Tilskud, lidt havre og store mængder hø. Gerne wrap eller lidt lucerne fra nytår da høet mister proteinværdi hen på vinteren. Er der iøvrigt en foderanalyse på høet?

 

Jeg ville få checket for blodorm og bændelorm eller måske bare give hende et ordentligt pulver effektiv ormekur i samråd med dyrlægen for at være sikker. Man kan ikke altid se ormene på gødningsprøven. Der er lidt held i at ramme rigtigt også.

 

Der er helt klart et eller andet helt grundlæggende der generer hende. Enten sygdom eller orm eller også kan det være hun simpelthen ikke kan tåle et af Hippolytprodukterne feks pga indholdet af æteriske olier.

Hvis de to første udelukkes ville jeg skifte hend eover på noget helt enkelt og "kedeligt" foder en periode. Feks Krafft Groov 90 eller 125. Det er lavt på stivelse, der er tilsat fedtsyrer og det er let og billigt at fodre med. Der er ikke mange tilsætningsstoffer i. Det kunne af/bekræfte allergi/intoleranceteorien.

 

Mvh Tina

 

 


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 17:11

Muk = infektion, ubehandlede sår kan føre til, hævede ben, halthed eller i værste fald lymfangitis.

 

Lymfangitis er blodforgiftning, hvor benet hæver op. Det skyldes ofte betændelse i et sår på benet, hvor bakterierne spreder sig via lymfekarrene. Lymfeknuderne bliver betændte og ømme, hesten halter og har feber. Behandlingen af lymfangitis er meget dyr og langvarig.

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 pinewood
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 18:48

Pinewood: Hun har ikke hævede ben pga muk. Hun har først lige fået muk, og jeg oplevede hævede ben allerede i foråret. Og hendes muk er ikke særlig slem.

 

 

TinaStormy: Spøge opfører sig generelt som hun plejer. Hun er ikke blevet sløv eller træt her på det sidste, men hun har altid været meget rolig af gemyt, så rolig at folk altid kommenterer på det og spørger til hvor gammel hun er. Folk bliver altid meget overraskede når jeg siger hun kun er 4 år.

Hun er i helt normalt huld, synes hendes pels efter årstiden er ganske pæn, hun har normale stærke hove.

 

Jeg ved ikke om det bare er mig som er havreforskrækket, men har tidligere prøvet det på hende. Både i en bland selv foderplan og som en del af et pilleteret foder. Begge gange er hun blevet komplet blæst i hovedet.... Så har ærligtalt ikke lyst til at prøve det igen.

 

Hun blev jo syg vinteren 2010 og var syg i mindst 6 mdr. Det er en lang historie og tror også jeg har skrevet om det herinde før. Vagtdyrlægen som kom ud, mente ikke det var nødvendigt med en blodprøve dengang og der ærgrer mig stadig i dag. Vi fik nemlig aldrig slået 100% fast, hvad Spøge fejlede. Men flere forskellige dyrlægen har siden hen, uafhængigt af hinanden, fortalt at det var/er herpesvirus. Det vil hun jo altid have i kroppen, og jeg vil mene at det meget vel kan svække hendes immunforsvar. Dette nævnte jeg også for dyrlægen, men han ville ikke koble herpesvirus og mangel på røde blodlegemer sammen....

 

Nå, lang smøre igen.

 

Valgte i dag at forenkle foderplanen betydeligt!!

Jeg har indkøbt Equsana premium vit, fremragende vitamin- mineralblanding og den er let for mig at få fat i, ift andre nævnte i denne tråd. B-vitamin kur, sojaskrå og i morgen får jeg hentet nogle fiberpiller.

 

Jeg er ikke meget for, ligenu at sætte hende på Jettes "sultekur" da jeg ikke er 100% sikker på at hun IKKE har mavesår. Og hvis hun har det, vil jeg nødigt byde hende en tom mave og syre. Så, nu bliver hun kørt over på dette og tror ikke det bliver noget problem. Vitaminerne spiste hun i hvert fald med glæde af min hånd. Sojaskrå kan hun også godt lide og blandet på med rigeligt at den lucerne hun i forvejen får, glider det nu nok nemt ned. :-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sultekur/mavesår
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 19:15

Hvis hesten ellers gerne vil have det du vil fodrer den med, behøver du jo heller ikke en sultekur.

 

Men når det er sagt, må jeg fortælle at jeg engang havde en stærkt plaget mavesårs-hest. Dengang brugte jeg Hippolyt og ringede derfor til en af deres foder-konsuleneter. Det var Jørn Laursen, gammel trav-træner, som jeg nok kunne regne ud, måtte vide noget om mavesår, som ofte rammer væddeløbsheste.

 

Hans kur var 4-5 kg TØRT hø og ædehalm ad lib. Den skulle så også lige have 1 kg Naturmüsli far Hippolyt (men det var nok mest fordi han var konsulent for dem). Jeg fulgte dog hans råd og hesten blev kurreret. Den blev solg ca. 1 år efter til en mand, som fodrede med primært med havre og sivende vådt surt wrap og det kunne den godt tåle! Så du kan lige have den hisorie i baghovedet, hvsi du er i tvivl omkring mavesår.

 

Ang. havre, er der ikke nogen grund til at give hende det, med mindre du syntes hun er irreternde sløv. Så kan du give det som et ridefoder, med ca. 1/2 kg pr. ridetur.

 

Jeg har selv en hest, der mega sløv, men som bliver totalt idiot, hvis jeg pepper ham op med havre. Jeg har fundet ud af, at majs-flager (også stort stivelses-indhold) virker bedre på ham. Den historie kan du jo så også ha' i baghovedet, hvis du får brug for lidt ekstra pep, som er lidt hurtigere end olie og lidt langsommere end havre, hvis du forstår hvad jeg mener.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 jette.....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 19:29

Jamen det er faktisk præcis den erfaring jeg selv har erhvervet mig. Og netop derfor har jeg givet hende de der maiscobs fra hippolyt. Det er hele majsplanten som er snittet og presset til en hård pille. Win på energi og win på tyggetid! :-)

 

Jeg er godt selv klar over at jeg har blandet utrolig mange ting til Spøge. Og synes da nok folk har kommenteret på dette. Men synes jo også selv, at hver ting jeg har givet hende, har været fornuftig :-)

1 kg musli - grundfoder så hun er dækket ind.

2 slags lucerne, ja måske ikke nødvendigt, men synes de begge har utrolig gode kvaliteter. Den ene er dejlig blød, lækker med eponaolie osv. Den anden meget tør, stikkende til noget tyggetid og noget maven kan arbejde med. Den er samtidig lav på stivelse, så føler bedre jeg kan give hende den i større mængder end den anden.

Så tilsatte jeg majs i vinters da hun blev redet meget, for mere energi og også huld. Så lokkede jeg mig selv til at give hende et lille ekstra tilskud SuperCondition, som er godt for musklerne - netop da hun blev redet meget. Og jeg må ærligt indrømme, Spøge så SKIDE godt ud i vinters og fungerede bare super godt.

Hvidløgen blev tilføjet for en måned siden, da jeg lige fik en god idé med at det var godt til hende. Hun får kun 15 g (har vejet det), så ved ikke om Conny kan have ret med, at det kan lave så meget ravage i hendes mave.

 

Grunden til at hun får mash dagligt med lucerne i, var at ellers kunne jeg simpelthen ikke få hende til at æde MikroVital...

 

Nå, men nu er foderplanen i hvert fald forenklet. Så må vi se hvordan den kommer til at fungere. :-) Er meget spændt, og ville ønske man kunne se resultater 5 min. efter. ;-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyggetid...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 19:59

Jeg har den holdning, at det er hamrende ligeyldigt om det tager 5 minutter eller 1 time at æde krybbefoderet, så længe det ikke indeholder over 1 FE.

 

Tyggetid er er jo laaang, når man medtager stråfoderet, som i den sidste ende er den største del af hestens foder, eller bør være det.

 

Jeg giver altid selv stråfoderet først og efter ca. 15 minutter, får de så krybbefoder. Så er de ikke voldsultne og og spytproduktionen er i fuld gang.

 

Jeg har ikke nogen heste der forsluger sig på krybbefoderet, på denne måde. Heller ikke nogen heste der slåes særlig meget for komme først ind, eller som står og banker på på boksdøren osv. Der er stille og roligt og de står og gumler wrap i takt med sænkede hoveder, når jeg endelig kommer med krybbefoderet, som de selvfølgelig mægtig gerne vil have, men som de står og venter pænt på bliver hældt i krybben, inden de går går i gang.

 

Måske passer dette system ikke ind alle vegne. Nogen steder ligger der jo allerede krybbefoder i krybberne, når hestene kommer ind. Det er noget nemmere, når man har hestene hjemme og kan eksperimentere sig lidt frem til, hvad der virker bedst.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. havre
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 21:27

så er der nogen heste som virkelig bliver for friske af havre og der skal man selvfølgelig ikke bruge det. Derudover er det et ok fodermiddel i små mængder til heste der skal bruge lidt mere energi.

 

Jeg tror ikek som sådan det er dit foder der egentlig er grunden til Spøges problemer, men måske enten herpesvirussen eller bare et generelt svækket immunforsvar som følge deraf.

Men det kan have en million årsager da det netop er så diffust. Fra virus til intolerance, orm og til organsygdomme eller måske bare en form for stress.

 

Håber i finder årsagen eller det bare forsvinder af sig selv med tiden hvis grunden alligevel var noget forbigående.

 

Mvh Tina

 

 


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 07:00

OBS.

 

Generelt er der ved træning en større jernomsætning = tab af jern.

 

Hver gang "du" sætter hælen i jorden under en landing, ødelægges en lille portion røde blodlegemer og dermed stiger "dit" behov for jern, der kan binde ilt til hæmoglobinet i blodet.

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 07:24

Ups.

 

OBS.

 

Blodprøver kan blive unormale ved overtræning.

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 pinewood
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 09:29

Spøge er nærmest ikke blevet redet i 2 mdr nu. Men sidste vinter og forår blev hun redet "meget"/jævnt :-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider