|
|
| (13) Længe om reg. en anden hoppe ejer.. |
|
|
Jeg er osse ejer af et føl efter denne hingst, som heller ikke har fået sine papirer på trods af det hele er sendt ind, AQHA svarer tilbage og beder om en DNA på Hingsten da dette ikke findes. Jeg ahr haft meget kontakt med hingsteholder, og DNA er blevet lovet os utallige gange, men nu har hingsteholder solgt dyret og vil ikke vidergive os de nye ejeres adresse eller tlf nummmer, så vi kan få lov til og kontakte dem eller SELV sende den DNA ind. Mit føl er 6 mdr nu og det bliver snart dyrere for mig og reg. hvilket er godt utilfreds over, heldigvis er hingsten solgt videre så andre kan undgå denne situation i fremtiden. På nuværende har hingsteholder valgt og ignorerer de beskeder der bliver sendt, så vi er 4 med føl der endnu ikke er reg. Mvh Mia
|
|
|
|
| Jamen.... |
|
|
....så kan jeg bedre forstå, at det også er så problematisk at få registreret Appi-føllet. Jeg troede jo, han var DNA-registreret i AQHA.
|
|
|
|
| hmm kan |
|
|
quarterforeningen ikke se hvem der nuværende ejer? eller er der ikke ejerskiftet? Denne verden er da så lille så nogen må da vide hvor han er henne? Man kan da kun lære af dette, tjeck før man bruger hingst om denne er registret....det er altså æv bæv og stå i sådan en situation, håber der findes en løsning Pia
Professionel Choice til priser i bund! Er du til OSWSA, så er vi skandinaviens billigste kig ind www.noas-shop.dk
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi ved hvem der ejer hingsten og hvem der har den, han er reg. men ikke DNA testet hvilket vi ikke blev oplyst om på tidspunktet hopperne blev bedækket. Senere hen blev det os lovet at dna'en ville blive ordent men med den ene elendige undskyldning efter den anden er et blevet udskudt indtil hingsteholder har sendt problemet videre og nu ikke agter at oplyse om de nye ejere eller svarer når man kontakter personen. Vi er heldigvis flere der står sammen. Men ja det er rigtig øv.
|
|
|
|
| ærgerligt |
|
|
Hvor er det synd. Peppe er jo ellers en dejlig hest, men sådan en "ballade" gør jo bare, at folk ikke tør vælge hingste til deres hopper før alt er ok og det kan bevises fra hingsteholder. Denne sag gør da helt sikker, at hvis jeg selv skal ifole, eller kender nogle der spørger om råd, ja så vil jeg anbefale dem nogle af de "større/kendte" hingste med godt omdømme hos både hingst og ejer, for at alt nu også er ok incl Dna, reg, Hypp og hvad der ellers hører til. Jeg håber meget for jer at alt går iorden. Det burde da nærmest være lov at Dna og hingste reg mm er ok INDEN man tilbyder bedækning, for at undgå disse kedelige og triste situationer. Mvh Helene 
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
det er mig der har appy hoppen... det er en noget rigtig kedeligt noget vi er havnet i.. øv øv... men skade gør klog.... heldigvis a vi er flere der kan bakke hinanden op omkring det hele... Heldigvis de´r findes en masse mennesker der vil hjælpe, hvilke jeg er dybt taknemlig for... så nu burde der ik gå lang tid før der forhåbentlig kommer ro på det hele.....
Lady og anton de dejligste små hypper... HAIR EXTENSIONS påsættes meget billigt tjek min præsentation...
|
|
|
|
| kan se at |
|
|
der er et indlæg på en norsk hesteside, er der en formodning om at Peppe er i Norge??? så må han da kunne findes.. Pia
Professionel Choice til priser i bund! Er du til OSWSA, så er vi skandinaviens billigste kig ind www.noas-shop.dk
|
|
|
|
| Som medlem af AQHA |
|
|
kan man logge ind på foreningens hjemmeside og finde alle registrerede informationer om samtlige Quarterheste, blandt andet ejerskabsforhold og DNA-status. Håber at alle parter kommer godt igennem denne krise.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
|
|
|
| pep n perfect føl |
|
|
Det var da nogle trælse historie at læse. Jeg har lige været inde på AQH hjemmeside og slået hingsten op og der står Lone Andersen stadigvæk som ejer af ham. Håber at det lykkes for jer at finde frem til de nye ejer af hingsten, så i kan få registreret jeres føl. Held og lykke med det.
|
|
|
|
| Telefonen |
|
|
Det nemmeste ville være at ringe til AQHA og forelægge problemet. Mange gange ligger et ejerskiftepapir/transfer længe hos AQHA, før den effektueres. Hvis der er 4 ikke registrerede afkom efter den omtalte hingst, er det vel relevant at få gjort noget ved det. Den nye ejer kan formodentlig ikke have noget imod at der bliver lavet DNA og følregistreringer på hans nyerhvervede hest, når I, som I nævner, selv vil afholde omkostningerne. MEN. Det kræver jo en underskrift fra den på papiret verserende ejer, samt fysisk materiale fra hesten til DNA-testen. Mon ikke det skulle kunne lade sig gøre med lidt velvillighed fra alle parter. Det ville da være synd og skam, at 4 velavlede heste i kke kan få papirer.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
|
|
|
| Held og lykke |
|
|
Håber alt ender med at falde på plads for jer og at X-peppeejeren snart vil se det formålsløse i at spænde ben for folk med føl af Peppe. Derudover skader det osse den nye ejer af Peppe, da hesten vil være meget svær at avle vidre på.
|
|
|
|
| Vi..... |
|
|
Gør alt hvad vi kan også gennem AQHA, så vi som minimum for gjort at personen ikke kan være hingstehodler igen. Jes det kræver en underskrift, men der er ingen fornuftig respons fra hingsteholder.
|
|
|
|
| appy reg... |
|
|
jeg er desværre den der har de største problemer med registring, da peppe skal reg i appy foreningen... x ejer har dog på et tidspunkt lovet a hun nok skulle reg ham i appy.. men det tog mig meget lang tid a overbevise hende om a det var hendes job a gøre... nu er hun begyndt lidt på a true mig med a hun ik vil gøre det, pga mit indlæg herinde.. men hvor meget og hvor mange undskyldninger skal jeg snart finde mig i, er det ikke naturligt for alle hingsteejer som tilbyder bedækning på alle amerikanske racer, a reg i de foreninger som hoppen kommer fra??? jeg kan da godt forstå man ikke reg i appy og paint, hvis ik man har haft nogen a de racer inde.. men hvis man vælger a prøve a etablere en lille forretning er det vel meget naturligt a hingsteejer sætter sig 100% ind i hvordan regler osv er, inden man går igang.... det er da ikke hoppe ejer pligt... selvfølgelig er der også ting en hoppe ejer skal sætte sig ind i.. men jeg mener ikke a jeg som hoppe ejere skal fortælle en hingsteejer hvordan hun skal gøre... da jeg i tidernes morgen kom med min hoppe til bedækning, fik jeg en rigtig god behandling, jeg havde INTET a klage over på daværende tidspunkt,.. jeg spurgte gentagende gange hvordan og hvorledes med papir og hvad jeg skulle gøre, jeg fik a vide a hingsteejer nok skulle klare det hele... ok tænkte jeg, hvor svært kan det være.. og rigtig dejligt a hingsteejer vidste hvordan det hele skulle gøres.. jeg vidste intet om nogen ting da jeg satte lady ned til peppe.. det var meget spontant,. dagen før fik hun konstateret spat, så det var med a tage en meget hurtig beslutning, da lady var i brunst på dette tidspunkt... Nu er vi så der hvor hingsteejer bliver ved med a konstatere over for mig a hun vil holde sig til hvad der står i kontrakten, nemlig a de indberetter til quarter og intet andet står der... jeg burde jo selvfølgelig ha sat mig noget mere ind i tingende inden jeg underskrev kontrakten, men jeg stolede jo 100% på a hingsteejer havde styr på tingene.. jeg var dog godt klar over a mit føl ikke ville kunne reg quarter, men ærligt det troede jeg oz a hingsteejer var klar over, så derfor bed jeg ik meget mærke i hvad der stod i kontrakten ang quarter.. det sku svært alt det her, når man ik har så meget styr på de ting, og syntes det hele er blevet MEGET mere forvirrende end det burde være....jeg er meget fortvivlet, og ved snart ik hvad jeg skal gøre.. syntes det er møj ærgelig hvis ik mit føl, bliver reg.. hun er så smuk og vil med garanti blive kanon på stævnepladsen... tak for i ville læse dette lange indlæg....
Lady og anton de dejligste små hypper... HAIR EXTENSIONS påsættes meget billigt tjek min præsentation...
|
|
|
|
| hvis man har |
|
|
reklameret med at man tager andre ind som paint og appy, så kan man jo ikke rende fra at man må betale hvad det koster at være reg. i appy foreningen. Ellers er det jo falsk reklamer. Mener denne sag er så alvorlig, at jeg virkelig håber qh foreningen gør hvad de kan for at hjælpe, da det jo også er deres ry og rygte der står på spil. Ved ikke om peppe har stået med i kataloget, men fremover bør man nok forlange bevis på at alt er iorden, hvis man benytter sig af mindre kendte avlshingste også fra foreningernes side, da de jo ligger navn til. Hvis I ikke kan komme igennem med noget, og så står med "hul i hækken" føl, så må I jo gå rettens vej....I er blevet lovet en vare som reelt ikke er der. Pøj pøj Pia
|
|
|
|
| Falsk reklame |
|
|
Som Pia skriver må det betegnes som falsk reklame. Denne annonce ligger på www.nrha.dk www.nrha.dk/Fotos/NRHA_SSP/ NRHA20.jpg Hvad i så får ud af en retsag mod ejeren....? -det ved i bedst selv. Pøj pøj med jeres registrering af jeres super lækre babyer. :-)Mette
|
|
|
|
| Hej alle sammen |
|
|
Jeg har haft kontakt med rigtig mange, også den danske qh forening. Og det vi mangler er en underskrift for hingstejer, at hun har sendt hingsten væk, og mener derfor hun har sendt problemet væk gør kun det hele mere besværligt da hingsten pt ikke kan omreg. pga retsag. Jeg ville nok aldrig heller sælge et dyr der ikke er mit at sælge. Vi kæmper alle en brag kamp og det burde slet ikke være nødvendigt, så vidt jeg ved er aqha sat ind i sagen. Men jeg agter selv at skrive til dem. Jeg har fået tilsendt link med de nye ejeres hjemmeside, værsgo selv at bedømme hvad i synes:
|
|
|
|
| Mettes sag |
|
|
fra en anden tråd www.heste-nettet.dk/forum/13/83507/ 83396/ Bortset fra at Mette IKKE har overbevist mig om at jeg SKAL have Peppe reg i appy, så er det nogenlunde sådan sagen ser ud. Situationen er som mette har beskrevet... indtil vi efter en tid opdager at mettes føl ikke kan registreres hvis ikke peppe er i appy.. Det er IKKE nok med AQHA.... Det opdager både vi og mette. Ingen af os var klar over at vi ikke kunne indberette hoppen hvis hingsten kun var i AQHA. MEN MEN MEN Vi fortæller mette TYDELIGT fra starten...FØR bedækningen, at vi KUN indberetter til AQHA og ikke er medlem andre steder...og heller ikke ønsker det. Vi tror at det er rigeligt... Da vi opdager fejlen og konstaterer at BEGGE PARTER har lavet fejl.. Mette har underskrevet en kontrakt hvori der står at han kun indberettes i AQHA... foreslår jeg at vi deler skaden i porten, og at vi nok skal melde peppe ind i appy foreningen hvis hun sørger for medlemsskabet, så sørger jeg for reg og DNA... hvis DNA kræves begge steder ??? Det går mette med til og vi taler så om at hjælpes ad og bruge hendes visa kort... Næste gang mette ringer har hun fortrudt for nu har hun talt med folk som siger...ect ect. I den sag har vi begge fejlet... Men jeg har ikke næstet at registrer, kun nægtet at påtage mig fejlen alene. Mette har heller ikke selv undersøgt sagen inden bedækningen, så vi handler alle i god tro og jeg har meldt tydeligt ud inden omkring AQHA medlemsskab og reg.... Her er der dog så også kommet et pænt tilbud om hjælp fra den front, da jeg ikke kan tyde de appy papirer... Tak for det. Så kan i så selv vurdere om man også her burde sige... Så min pige... Æd din egen fejl sådan som du hænger mig ud på nettet, gør jeg INTET for dig... Bare endnu en pige som har nydt godt af vores gæstfrihed på andre måder.. Iøvrigt havde både Mia og Mette tilbud om gratis "legeplads" til deres føl i sommer, da ihvertfald Mia klagede sin nød over ikke at ha råd til opstaldnig af følle... Så helt ærligt...Jeg giver ikke meget for jer 2 og jeres såkaldte historier om ærlighed.... Mettes sag ligger lige pt i bero pga denne tråd. Og ja, jeg har "truet" Mette...til at stoppe sin nethetz hvis hun forventer noget som helst samarbejde mere fra mig.. Men jeg minder mettet om at det er "dele i porten" vi er tilbage ved nu. Havde du ikke spillet op sammen med nu Mia så havde jeg taget sagen.. Tålmodighed er en dyd. Du kender de omstændigheder der er omkring hele peppe sagen i år... Iøvrigt virkede du meget forstående overfor problematikken i telefonen, da du jo også kender omstændighederne omkring en anden IKKE BETALT bedækning... Så der er hele 3 IKKE NORMALE sager i det her...2 af dem IKKE BETALTE. Det går så desværre ud over den eneste som ikke har lavet fejl, som har betalt og som ikke har brokket sog over situationen. Hende vil jeg rigtigt gerne godtgøre forsinkelsen for på en eller anden vis, men det tager jeg med hende selv..
|
|
|
|
| lone..... |
|
|
ja lone det er tildels rigtigt det du skriver, ja vi snakkede om a dele reg, men som jeg også sagde til dig, ville jeg tænke over det, pga jeg ikke er interesseret i a andre kan nyde godt a,a jeg har været med til a betale for peppe reg i appy... kald mig nærrig hvis du vil, men du sagde det var selvfølgelig ok, og du godt kunne forstå det... jeg er ikke ude på a lave nogen form for chikane mod dig, og hader a jeg måtte gøre som jeg har gjort, men jeg ville bare ha det skulle forgå som regler siger og fortæller... du må da kunne forstå a jeg reagere, når jeg lige pludselig ik høre noget fra dig, når jeg skriver til dig... som jeg også har fortalt dig er jeg godt og grundig træt a, a folk pisser på mig, fordi jeg alle dage har været så skide naiv og godtroende... en dag får man bare nok... som du også selv ved... når du tænker dig om er vi jo ikke de eneste der er blevet gode til a bruge nettet, når vi skal ud med noget mundgylle... jeg gør det pga min usikkerhed omkring alt dette, og vil gerne høre fra andre mennesker om hvordan den helt rigtige måde er a gøre det på.... jeg skal selvfølgelig nok erkende min fejl, hvis det viser sig a jeg tager fejl omkring reg a M.J... men indtil videre har jeg kun hørt a det er hingsteejers pligt a reg i rette forening... i mit tilfælde appy... og der skal jeg som hoppe ejer ik betale halvdelen, når jeg har betalt fuld pris for en bedækning.....
|
|
|
|
| Om at holde sig til emnet! |
|
|
Moderationen vil gerne opfordre til at denne tråd udelukkende holdes til emnet omkring registreringer af føl. Forsætter tråden som tidligere med hentydninger til ejerskab af hingst, problemer mellem tidligere hingsteejer og samlever osv. så bliver tråden slettet uden varsel! Mvh. Ryttersnak Support
|
|
|
|
| Du godeste |
|
|
Tak til HN for at åbne tråden på min anmodning igen. Jeg vil vælge ikke og kommentere på hingsteholders svineri af mit privatliv, eftersom løgne og rygter fra denne person er ligegyldige i denne sag. Jeg må indrømme mig det er underholdende og morsomt at hingsteholder er så desperat at denne person tager privatliv (eller løgne herom) i brug. Gange gangske interessant. Men ja dem der ingen ammonition har skyder med løst krudt, det ved vi alle  Jeg har haft kontakt med de norske "ejere" af peppe der kan oplyse de intet vidste om DNA før de blev kontaktet af andre omkring hesten.
|
|
|
|
| enig.... |
|
|
jeg syntes også det er på sin plads a vi kun holder os til det emne det hele handler om.. hvad der sker i privaten kan vi ik bruge til noget her... så kan vi jo diskutere hvem det er der opføre sig som en teenager...?????? sagens kerne er a vi bare vil ha vores føl registreret.... som jeg har skrevet tidligere var jeg meget tilfreds med den behandling jeg fik i tidernes morgen, men syntes bare min tålmodighed er sluppet op.. jeg håber snart a det hele går iorden og også i tide.. for jeg er dælme ved a være træt a alt den her ballade.. nogen vil så nok spørge..."jamen hvorfor så starte denne tråd",... tja hvad ville i ik gøre hvis i var uviden og følte jer trådt på?? jeg valgte a spørge folk til råds... men tusind tak for alt den opbakning og støtte...:-)
|
|
|
|
| Vær dog lidt konstruktive. |
|
|
Hvor svært ksan det være. 1. Hingsten er lokaliseret. Det må så være meget nemt for de 4 føl-ejere at henvende sig til ny ejer. Der er endda opgivet en hjemmeside. 2. Bed ny ejer om at få lavet DNA på hingsten, evt. på jeres regning. 3. Det ene af de 4 føl er øjensynlig Appy. Ejeren af dette føl, bør henvende sig til den danske Appy-forening, for at få hjælp til at få hingsten registreret som gyldig Appy-beskeler også. (Efter der er lavet DNA hos AQHA). Ejeren bør i første omgang selv sørge for indbetalingen, da der øjensynlig hersker tvivl om hvorvidt tidligere hingste-ejer er forpligtet til dette. 4. Hvis Appy-føl ejerne mener det er den tidligere hingste-ejer der er ansvarlig for reg. i Appy-foreningen, bør hun efterfølgende henvende sig til en heste-advokat og køre en retsag mod den tidligere hingste-ejer. Så må retten afgøre, om tidligere hingsteejer er forpligtet til at betale. Tidligere hingste-ejer, har her på nettet oplyst at der faktisk er indsendt stallion-rapports på de 4 afkom. Det kan godt være det kommer til at koste jer et par tusind hver især at få orden på jeres føls papirer. -Men tænk lige hvordan det vil være, hvis i ikke selv handler og føllene aldrig bliver registreret? Dersom I skal sælge de afkom, nu eller senere, vil salgsprisen være minimum halveret. I må alle sammen have lagt mærke til, hvor billige og svære at sælge, amerikanske heste uden papirer er. De kan jo så heller ikke starte i avlsorganisationernes shows, eller lave afkom med papirer. Sæt jer lige ned sammen, alle 4 og læg en plan. Den behøver I så nødvendigvis ikke delagtiggøre os sandre i, men det ville da være fedt hvis I senere, når I får styr på tingene, vil fortælle os en positiv historie, om hvordan I har fået løst jeres problem omkring registreringen.
|
|
|
|
| lyder som en |
|
|
rigtig god plan Jette. Gider heller ikke sidde og læse om diverse mudderkastning, men vil hellere læse om hvordan det så bliver løst og igen som jeg skrev i en anden tidl slettet tråd, vi alle må så huske at hvis vi bruger en hingst som ikke er så kendt i avlen, at man skal tjekke op i avlsforeningerne om alt er iorden. Pia
|
|
|
|
| Vedr. #3.... |
|
|
....det er der styr på Jette 
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jamen de mangler da stadig underskrift fra den hingsteholder der havde hingsten da bedækningerne fandt sted. Så lige meget hvor hjælpsomme de nye hingste ejere er, mangler de jo stadig den signatur. Jeg forstår godt deres situation og deres bekymringer. Dette er jo noget vi alle kan lære noget af. Godt i er begyndt at finde lidt lys forude. Håber virkelig det ender godt for jer og jeres føl. Mvh Helene
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Meget svært jette. 1. Hingsten er lokaliseret. Det må så være meget nemt for de 4 føl-ejere at henvende sig til ny ejer. Der er endda opgivet en hjemmeside. - Ja tak de er kontaktet men hingsten kan ikke omreg. når der er retsag igang. 2. Bed ny ejer om at få lavet DNA på hingsten, evt. på jeres regning. - De kan ikke lave DNA uden ejers underskrift der pt. er nævnte hingsteholder, denne person har udvist vilje til samarbejde.
|
|
|
|
| Hej.... |
|
|
Nu undre jeg mig så lidt. Vedr. den bemærkning om, at man ikke kan få lavet en DNA uden ejers underskrift. Vi købte for nogle år sinde en quarterhoppe ved en hestehandler og orginal papir fulgte med sammen med tranferpapir. Så det så jo fint ud. Men det viste sig desværre at denne hoppe var meldt DØD - på trods af vi havde orginalpapir og der var ikke stemplet død på. Tranferpapir var ikke ægte - nå - vi fik fat i AQHA - fik tilsendt et DNA kit lavede en prøve og fik efter nogen tid besked om at den hoppe der stod i vores stald var den hoppe som var meldt død. Vi fik lavet en DNA og vi var IKKE ejer papirmæssigt set på det tidspunkt. Derfor forstår jeg ikke, at der ikke kan laves en DNA på hingsten pt. Vores hoppe har i dag fået nye papir og er blevet ejerskiftet. Mvh Annette
|
|
|
|
| Hingsten |
|
|
behøver ikke at være omregistreret til ny ejer. Han skal bare være villig til at udlevere de fysiske elementer der skal til for at få hesten DNA-tastet. Ejer på papiret (altså tidligere ejer), vil nok være til at overtale til at sætte en krusedulle på DNA-indsættelsen, hvis man spørger hende pænt. Og hvis det er så svært mellem jer, kunne man evt. bede en neutral person om at viderebringe opfordringen. Tror egentlig tidligere ejer af hingsten, også helst bare vil ud af det her rod, så det er da et forsæg værd. Alle skal jo videre, I skal ha' papirer på jeres føl og tidligere hingsteejer skal ha' "ren røv at trutte i." Så mon ikke alle, med lidt diplomati og besindighed, kan komme ud af den her suppedas på en rimelig ok måde.
|
|
|
|
|
|