Googlede lige på noget om sadler og faldt over et indlæg som Tina skrev her på HN western 28-08-09, altså for et års tid siden. Syntes det er SÅ velskrevet og besvarer en masse spørgsmål fra de nye westernsadelkøbere, at det tåler at blive vist i et nyt indlæg.
(Det er helt utroligt så mange "perler" der findes i forskellige tråde generelt, hvor folk har gjort sig ulejlifhed for at konkretisere deres viden, som går hen i glemslen. GOGL! kære venner, nu bøgerne er en saga blot.)
Tina, håber det er OK at jeg kopierer dit indlæg. Ellers må du lige pudse en moderator på mig. Jeg er stærk og kan tåle det
) (ryge rovenud? Den er dog FOR god ha-ha...)
Nå men her er så Tinas erfaringer:
Quarter horse bom. Må svare til det andre mærker kalder en Full.
Jeg har købt den til min nu 5 årige vallak da han var 3.
Han var meget slank dengang (Bygget nogenlunde som en cykel)
men storrammet. Jeg havde redet ham tidligere og han var tilredet med netop denne sadeltype, en Tex Tan Imperial reiner og jeg vidste at den lå rigtigt godt på ham. Måske var han en anelse slank, men det kunne et neoprenunderlag sagtens klare til han satte mere krop.
I dag har han lidt mere fylde og sadlen passer perfekt.
Han har så også et kanon sadelleje. Jeg tror seriøst han ville kunne gå med rigtigt mange sadelmærker i en ca full størrelse.
Købte en brugt Dale Chavez til ham først og den passede ham som en handske da han var ung. Desværre var sædet ikke godt til mig og jeg ville have siddet helt forkert på hesten så jeg sad i den 5 min, steg af og solgte den igen.
Tidligere har jeg redet med dels en full Billy Cook reining/cowhorse sadel og en Circle Y Equitation som jeg vil mene var en smal full. Den var ikke nede i semi men heller ikke standard full. Begge dele på ret små hopper med ikke for gode sadellejer.
Jeg vil mene at 70-80% af alle QH skal gå med standard full sadler. Enkelte med smallere og enkelte med bredere.
Men de atletiske reining/pleasureavlede sporty QH passer for det meste en full sadel i et anerkendt mærke. Nogle ungheste eller fuldblodstyper kan gå med semi og nogen bulldogtyper, fede heste eller heste med specielle skuldre kan kræve en x-full.
Igen afhænger det af skalaen for hvert enkelt mærke.
I allbreed ser man en større variation. Flere varmblod med høje manker og slanke skuldre går fint med semi. De fleste haflingere skal minimim have full og mange derover.
Iøvrigt er bredden på bommen kun en del af det. Der er også svajet at tage hensyn til. Ungheste skal som regel have mere lige bomme end ældre heste der har mere svaj på ryggen.
Længden skal også passe. En kort pony skal måske have runde skørter og min 155 cm storrammede vallak går med et stort butterflyskirt og ville se dum ud med en kort sadel som også ville være svær at placere på ham.
Og så skal sædet passe rytteren så ikke rytteren vælter frem eller tilbage eller ryge rovenud af sadlen eller rutcher rundt osv.
Selvfølgelig skal sadlen passe hesten og jeg har selv prøvet at have en hest med et besværligt sadelleje.
Målinger kan være godt hvis man lige har købt ny hest eller køber pr postordre, men ellers mener jeg lidt sund fornuft og opmærksomhed/føling med sin hest kan fortælle rigtigt meget hvis man hører efter.
Mvh Tina