|
|
| Mange ord om samme lille sag |
|
|
sorry - spring indlægget over hvis du synes jeg er irriterende... Jeg forstår ikke, at jeg som helt grøn i western verden ikke kan få lov at starte beginner. - har aflagt rideprøve og fået ok. - rider en 13 års hingst - har modtaget ca. 4 timers god undervisning men føler mig selvfølgelig stadig grøn i sadlen. Hvorfor kan skal jeg starte beginner?
KæledyrsKompagniet - tilbyder hundetræning i Viby Sj, Mørkøv, Glostrup samt privat hos dig, primært øst for storebælt.
www.kaeledyrskompagniet.dk Mvh Gitte
|
|
|
|
| Hingst |
|
|
Unden at være helt sikker, er det så ikke fordi du rider på en hingst? Jeg mener det er sådan, at youth og beginner ikke må starte på hingste i DWF regi? Mvh Kirstine
|
|
|
|
| Jeps det er nok årsagen |
|
|
af sikkerhedsgrunde må begyndere og ungdomsryttere ikke starte på en hingst. Så må du jo bare aflægge en rideprøve og blive opklasset til amatør. Open må du vel altid starte. Det må vel også forventes at hvis du vil showe en hingst så er du ikke en helt grøn rytter/hesteejer. Så det er bare med at få styr på westernklasserne, hvilket jo også kan opnås gennem clinics/træningssamlinger og så ud og starte amatør. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
|
|
|
| Hej... |
|
|
Det er korrekt, at du ikke kan starte beginner pga., at du ridder på en hingst, det er af sikkerhedsmæssige grunde den regel lavet. Husk - at dem du starter beginner sammen med, måske er mere begynder end dig og hvis de ikke har styr på deres evt. hoppe - ja - så kan jeg da godt forstille mig, det ville kunne give problemer. Men hvis din hingst ikke har starter stævner i DWF regi før er den som minimum novice horse i 2 år uanset alder. De klasser er på niveau med beginner klasserne, f.eks. sværhedsgrader i trail og westernhorsmannship. Det er ofte den samme pattern de rider efter i både beginner og novice. Tina: Hvis du ikke har open/amatør status, kan du kun starte beginner (det kræver 34 point på tværs af alle disipliner at få amatør/open status eller evt. rideprøve eller dokumentation for, at du har startet andre westernshow f.eks. quartershow). Novice er kun vedr. hesten, så er hesten berettiget til at starte novice kan du starte det uanset om du har beginner status eller amatør/open status. Her kan man så stille spørgsmål ved hvorfor man så må state hingste her og ikke i beginner, da det jo sagtens kan være de samme ryttere man møder, her kan både hest og rytter være begynder på en gang - det har jeg så svært ved at fatte - nå - det var lige et lille -"sidespring" Men Gitte - jeg kan godt forstå, hvis du er noget forvirret og ikke helt forstår det - men tro mig - jeg har været der og har stadig 100 sprøgsmål ind imellem og ting jeg ikke helt forstår. Men der er kun en ting at gøre og det er at blive ved med at spørge - så bare bliv ved. mvh Annette
|
|
|
|
| Det er ikke ok |
|
|
at Gitte ikke må ride beginner, bare fordi hun har en hingst. Hun er ny i westernregi og har bevist at hun kan styre sit frygtindgydende udyr, ved en rideprøve. Hvis denne hingst, har vist at den kan rides disciplineret af Gitte ved en rideprøve, som den øjensynlig har, bør hun selvfølgelig kunne ride beginner som hendes reelle status er, da hun ikke har erfaring i stævnestart i westernregi. Alt andet er bund-uretfærdigt og noget meget mærkeligt paragrafrytteri.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
|
|
|
| men såvidt |
|
|
jeg har forstået, så aflagde hun ikke rideprøven for at bevise at hun kunne styre sin hingst, men for at kunne blive "opklasset" til amatør - det har altid været sådan at beginners ikke måtte starte på hingste, det har intet med paragrafrytteri at gøre. Jeg kan sagtens forstå reglen. Som udgangspunkt må man jo gå ud fra, at folk der vælger at ride en hingst, godt kan styre den, men hvad så når hun står til line up i en klasse med 32 ryttere og ender med at være klemt inde mellem to hingstegale hopper - begge måske redet af mindre erfarne ryttere? Det er jo dem reglen er lavet for at beskytte - ikk?  mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
|
|
|
| Tina S. Jeg har aflagt |
|
|
rideprøve og fået ok - men er stadig grøn som men umoden tomat i westernverden omend jeg har styr på at ride min hingst uden at han er til besvær for andre.
KæledyrsKompagniet - tilbyder hundetræning i Viby Sj, Mørkøv, Glostrup samt privat hos dig, primært øst for storebælt.
|
|
|
|
| Annette - tak for dit svar |
|
|
og et par kommentar.. Jeg har aflagt rideprøve og bestået den og er vant til at ride i steder hvor folk er på alle niveauer. Jeg kan fint styre min hingst - også med uøvet ryttere/brunstige hopper og klodsede vallakker der pludselig har hovedet over ryggen på Jack (min hingst)... og dette uden problemer - so far. Det er IKKE fair jeg skal starte i klasser hvor andre er på et langt højere niveau nu jeg har fået ok på at jeg kan styre min hest.
|
|
|
|
| Jette - JEP JEP JEP |
|
|
Lige mine ord - tusind tak for formuleringen der ikke er til at misforstå .
|
|
|
|
| Millemus |
|
|
hvis det er tanken skal man jo næsten forbyde alle at starte hingste - omend min godt kan styre sig. Aflage rideprøve med en meget hingstegal hoppe...
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Helt ærlig, hvad er problemet ?? Ud over at man skal brokke sig, hvis man syntes man kan... Gitte, er det fordi du er bange for at du ikke kan vinde i amatuer, open eller novicehorse, og så ikke kan få rosetter med hjem ?? Eller hvad er problemet, andet end at endnu en gang at lege spøger jørgen, med dumme spørgsmål man godt kender svaret på... Ja, mit svar er negativ, og ikke på nogle måde konstruktiv, men for fanden da, jeg er helt ærlig ved at være træt af at høre på Gittes piven oger at hun ikke må starte beginner... Reglen om at beginner ikke må starte hingste har væreet der i mange år, og er ikke et nyt påfund, og det er en regel pga sikkerhed. Så la da være at lave et problem ud af noget der ikke er et problem, skær bollerne af ham eller find på noget andet, hvis det er så et stort problem...
|
|
|
|
| Jeg må give |
|
|
Annette *Tukær* ret... Hvorfor bliver du ved med at pive, du har aflagt din ride prøve og fået grønt lys for at starte i amatør. Så er det da bare med at få fingerne ud og komme i gang. Det kan da godt være du ikke lige vinder de første par gange du starter, men man kan også lære meget ved at se på hvad ens konkurance er.
Jeg vil selv være ude i noget af det samme hvis jeg begynder og starte i DWF fordi jeg ikke selv mener jeg høre til i begynder, og syns det er tåbeligt at jeg skal udklasse der førs inden jeg kan starte amatør. Jeg har redet western i godt 12 år nu, men pga uddannelse har ikke haft mulighed(råd) til at starte.
Jeg har startet enkelt APHA shows og en enkelt gang i WRS det svenske forbund der svare til DWF og min paint er udover det kun startet i Open af min træner. Min anden hest, som jeg få hjem til nov har over 50 AQHA points, bla andet i Showmanship, og har ligeledes mange års træning under blætet. Et eller andet sted syns jeg det er unfair hvis jeg fandt på og skulle starte i DWF troppede op med disse 2 heste og skulle starte begynder. Jeg ville da meget heller starte amatør fordi det er de folk jeg ligger og træner med tilhverdag.
Jeg kunne da godt tænke mig og lufte min nye hoppe til et par mindre shows først iden jeg kaster mig ud i det med AQHA shows. Men hvis jeg kun må start begynder og skal ud klasses af denne først inden jeg må starte amatør kan det godt komme til at tage noget tid, da jeg højet ville starte 1-2 shows om året i DWF, hvis det da ville være så meget.... Personling syns jeg bare du skal komme i sadlen på din hingstebasse og komme ud og starte noget amatør nu når du har fået lov til det og så glemme alt om det der "begynder" snak... Sari
Charlies White Iron APHA Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010 Og bedste tid, 17 sek på 300m.
www.youtube.com/watch?v=ykJp1S2dCKQ
Nu også med
Zippo Glory Bar AQHA
|
|
|
|
| Ja, man kman jo blive |
|
|
svinet til alle steder...
|
|
|
|
| Det er altså |
|
|
Ikke en sviner... Fordi så havde du slet ikke været i tvivl..  Jeg kan virkelig bare ikke se hvad det er du bliver ved med at brokke dig over??? Reglerne har, så længe jeg kan huske, været INGEN hingste i begynder og youth. Ud fra dette har du jo så haft to valg... 1. Skære kuglerne af dyret. el. 2. Aflægge denne ride prøve, som de har lavet så man kan komme hurtiger vider i systemet(blive amatør). Du har jo valgt at beholde kuglerne på din hingst og aflægge rideprøve. Så ergo må du starte som amatør uden først og skulle udklasses af begynder..(helt klart en fordel i mine øjne, jeg havde gjort det samme for at komme til at starte amatør med det samme) Alt det her ævel svare jo til at blive mobset over, hvis du havde en pony, at du ikke måtte starte pony klasser i dressur/spring bare fordi du var faldet for alders grænsen.... Her er der også kun en mulighed hvis du vil forsætte med at ride på din pony, det er få klasset den op til hest og starte mod heste. Hvorfor ikke bare erkende sådan er reglerne og så starte det du må istedet for og pive over du ikke må starte begynder... Sådan som jeg har forstået det ville du kunne ha startet Novice horse med din hingst??? Uden at skulle have aflagt prøven. Sari
Charlies White Iron APHA Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010 Og bedste tid, 17 sek på 300m.
Nu også med
Zippo Glory Bar AQHA
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vil bare lige erkende mig enig med Sari, i hendes velskrevet indlæg  Annette
|
|
|
|
| Jeg mener også |
|
|
at reglen er af det gode. Selvfølgelig vil nogen føle sig indskrænket i deres udfoldelsesmuligheder, men jeg mener det som helhed er bedre MED reglen end UDEN reglen. Og der skal ikke gives dispensation. Tror vi er mange der husker nogen mindeværdige pleasureklasser med en brølende 5-benet hingst i den ene ende af hallen og resten af rytterne længst væk muligt i en klump i den anden ende af hallen. Det er ikke noget youthryttere eller beginners skal udsættes for. Selvfølgelig findes der masser af hingste som klares fint af beginners og youth, men reglerne skal være ens for alle og der skal ikke ukritisk åbnes for alle hingste i disse klasser. Ikke alle ellers søde hingste forbliver søde hvis de bliver jordet eller trængt af en anden begynder-musse. Nogen begynder-hingsteejere kunne let fejlbedømme deres kontrol hvis hesten er sød derhjemme. Selv hoppe og vallak-ryttere må indse at hesten kan være noget anderledes til shows men det er trods alt mindre farligt med en løs vallak i en pleasureklasse. Så af med nødderne eller op og ride mod andre mere kompetente ryttere. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
|
|
|
| Ro på Sari |
|
|
jeg kender slet ikke reglerne overhovedet så klap lige hesten. At man overhovedet ikke må starte hingst i beginner er nyt for mig.
|
|
|
|
| Tak for et sagligt indlæg Tina |
|
|
du rammer head on med dit "kompetente ryttere" for det er jo præsic sådan jeg ikke føler mig i western sammenhæng. Føler mig ikke kompent til at starte mod kompetente ryttere... Og at kastrere Jack kommer overhovedet ikke på tale for at starte westernklasser ...
|
|
|
|
| Aj.... |
|
|
Nu må du lige... Var det så ikke en ide og sætte dig ind i reglerne, der er jo regelbøger til det samme, før du begynder og brokke dig. Hvis det her er noget du virkelig vil kan du da i det mindtse sætte dig ind i reglerne. Før du begynder og brokke dig over dem. Du spiller da heller ikke poker uden og sætte dig ind i de mest alm regler der ville kunne berøre dig. Nu kan jeg faktisk slet ikke tage dig seriøst. Hvis du ikke anser dig for at være kompetent til at ride din egen hest, så kunne du måske låne en vallak eller hoppe til at starte på indtil du følger du kan være "kompetenet" på din egen hest. Sari
Nu også med
Zippo Glory Bar AQHA
|
|
|
|
| Reglerne er |
|
|
sådan at der ikke må startes hingste i youth og beginner. Det har vel heller ikke noget at gøre med om du er en kompetent western rytter. Det går vel på, om du er en kompetent rytter generelt, og kan styre en hingst lige meget hvad du rider....
|
|
|
|
| Jeg forstår.... |
|
|
....ikke dit sidste indlæg Gitte: "At man overhovedet ikke må starte hingst i Beginner er nyt for mig" Det er jo netop derfor du har aflagt rideprøve for, at kunne starte din hingst i Amateur. Og dermed komme i gang med at showe ham. Men reglen er jo til, for at beskytte de andre Beginner ryttere og så er den vel ikke længere. Det er vel fair nok, eller hvad?
|
|
|
|
| det samme |
|
|
we do it the Hippie way ! do the hippie hippie shake
|
|
|
|
| Gitte... |
|
|
har udført rideprøven og har øjensynlig hermed bevist, at hun er dygtig nok til at håndtere heste i den kvalitet man minimum ønsker fra en amatør. Det har hun aldrig selv været i tvilvl om. Gitte mener derimod, at hun er en lousy WESTERN-rytter. Og vile derfor gerne starte med beginner status. Det kan så ikke lade sig gøre ifølge DWF's regler. Længere er den ikke. (Jeg syntes dog som omtalt i tidligere indlæg, at ville være OK og at der må være grænser for hvor meget beginner-ryttere egentligt skal baby'es, men jeg har jo ikke noget at skulle have sagt i forbindelse med DWF-regler.) Gitte og andre, der føler sig i klemme i regelsættet, har dog den mulighed at starte shows der IKKE arrangeres i DWF-regi. Det er jo langt fra alle shows der er DWF-show, og hurra for mangfoldigheden og de mange muligheder det giver. Mener der er show hos HCWR i begyndelsen i oktober. Her, og andre steder, kunne Gitte jo så høre om det var ok at starte sig og sin hingst på begynder-niveau. Conny kommer nok også med et Fumle-show mere? Så kan man jo starte 3 - 4 gange til sådanne shows, lissom vi gjorde i "gamle dage", for herefter at fravælge sin begynderstatus. -Og så er Gitte garanteret også så "dus" med stilen, at hun er klar til amatør.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
|
|
|
| Sari... |
|
|
seriøst 
|
|
|
|
| DorteCL |
|
|
ja - helt fair 
|
|
|
|
| Hippie - ja, men ikke |
|
|
at der aldrig må være hingste i beginner - så havde jeg jo ikke lavet dette (andre) indlæg. Er sku da ikke idiot. *ggg*
|
|
|
|
| Jette - kæmpe kys |
|
|
til dig 
|
|
|
|
| Antor - spørger lige min veninde |
|
|
om hun er frisk på at dele transport udgifter, så kommer vi begge to  Tak for input.
|
|
|
|
| Ens..? |
|
|
Er klasserne ikke de samme på beginner og amatør? Pleasure er vel pleasure i begge tilfælde om det så er w/t eller med galop. Reining er der vel heller ikke den store forskel på? Hvis det var i dressur og du kun måtte starte changementsklasser på din hingst kunne jeg forstå det... Eller hvis han kun måtte springe 120+ klasser... Men her er forskellen vel kun dem du skal starte i mod? Hvis det eneste problem er at det er sværere at vinde kan jeg ikke se det reelle problem 
Skønne plage fra 2008 sælges. Se præsentation  Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok
Kender du denne pony?
|
|
|
|
|
|