Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Billige heste = dårlig ejer? Debat..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:29

Jeg vil da lige tage emnet op omkring en træls holdning man ligesom kan læse både på og imellem linjerne i mange indlæg, om at de købere der køber "discountheste" behandler hestene tilsvarende dårligt...det er bare ikke altid tilfældet...jeg kender nok flere "discountheste" der lever et bedre "hesteliv" end mange af de luksusudgaver der står omkring på rideskoler og dyre hestepensioner.

At man ikke vil putte en farlig masse penge i lommen på sælgeren er ikke ensbetydende med, at man ikke vil passe hesten ordentligt.


Jeg har også et 5.000,- kroners hingsteføl stående...men han bliver så sandelig ikke behandlet som noget billigt ragelse. At behandle hesten ordentligt har ikke noget med købsprisen at gøre, mere med éns holdninger, især holdningen til at den rigtige hest ikke behøver at koste en million.


Er der ikke andre derude der også har en "discounthest" stående, som I elsker højt, fodrer godt og nusser om?



Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 Discount heste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:33

Hej.

Jeg har også en "discount" hest :-) Som jeg elsker og behandler som om han har kostet en million. Lidt lige som jeg har 3 dyre racekatte og en alm. huskat... og de får alle 4 det samme foder og samme kærlighed/dyrlægebesøg, selv om jeg har fået den ene i nakken og betalt dyrt for de 3 andre.


KH Christina - som ikke mener at dyrets pris skal have noget at gøre med pasningen :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 3 stk...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:34

Har jeg da


Min DV gav jeg 16.000 kr for for et par år siden, og de to små har kostet henholdsvis 1300 og 2000 kr.


Så det kan vist godt kaldes for discount


Og de har det som blommen i et æg alle tre - det er der ingen tvivl om.


Så jo - det har jeg.



Christel

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"




0
0
Svar på denne tråd
 
 pladder
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:37

Min discounthest har kostet mere end sig selv i dyrlægeregninger på de to år jeg har haft ham - vi er i gang med at bestille sadel nr. 6 blot for at behage dyret og hans skiftende facon. Og jeg giver vel ikke helt op førend jeg er 100% sikker.


Det eneste problem dette giver er, at man efterfølgende kun har penge til endnu en discounthest...


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stjerneskud kostede
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:38

i sin tid 9000,-


Ret billigt for en hoppe på 1.70 og det største nussehoved.


Elskede at blive redet. Skulle dog altid fortælle at det ikke passede hende. Man skulle jo ikke tro at hun kunne lide det ;)


Fik hende så ifolet, og der klarede hun det også til UG.


Hun var en alletiders mor, vi havde også planer om at ifole hende igen, med en lækker knabstrupper hingst.


Men hun fik det mad hun havde brug for, blev redet, nusset om, og vi elskede hende af hele vores hjerter, og derfor var det et kæmpe slag i hovedet da hun blev revet fra os, da hun bare var 6 år, og vi kun havde haft hende i knap 2 år


Men heste til små penge er dælme lige så meget værd som dem til 250-500.000,-


For ens hest er det dyrebareste man har.


Og jeg er helt sikker på at Stjerneskud var blevet 1.000.000,- værd mens hun var hos os.

Eller - Det var hun ihvertfald for os.


Nu med de to smukke passer heste: Bella og Ameé

.

Stjerneskud er nu blevet den smukkeste stjerne på Himlen.

Du vil aldrig blive glemt skat.. Vi ses på den anden side af Regnbue Broen..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:38

jeg har også 2 stk.'


min hoppe gav jeg i sin tid kun 8500,- kr for og i dag er hun nærmest ikke til salg (alting har en pris).


mit føl tjente jeg næsten penge på at lave da bedækning + i mdr sommergræs kostede mindre end 1 mdr sommergræs hvor hun stod.

at følle så siden kostede en del i dyrlæge er jo en anden sag.


begge mine billige heste lever som alle mine heste vil komme til der er ingen forskel på hvor meget de har kostet.




Knus Stine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm vi
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:38

Vi betalte godt 20 tusind for en operation til min pony her i januar, selvom hun kun havde kostet bedækningsprisen på 800kr...


Det kan man sgu ikke regne med


Hvad der ikke slår dig ihjel, dør du ikke af
Vi savner dig stadig
Daisy

Hjælp: Lejlighed søges i Odense, helst SV
www.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=0
0
0
Svar på denne tråd
 
 desuden
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:40

Man kan jo også vende den om.


Hvis jeg gik ud og købte en hest til 45.000 så ville jeg IKKE have penge til akutte dyrlægeregninger. Men køber jeg en til det halve, så har jeg resten til den slags.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok, så er jeg ikke alene
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:41

...jeg har bare så ofte læst i indlæg og svar omkring salg af heste at prisen er sat højt for ikke at "tiltrække de forkerte købere" ...og så tænker jeg, er det nogle som mig, der bare ikke synes at køb af hest behøver at plukke min konto, fordi sælgeren mener at de rigtige hesteejere er dem der betaler mest?


Tjah...jeg har også fået to hunde foræret...de lever såmænd af...Royal Canin, og de sover også i min sofa...og min seng...


Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:43

nu gav jeg godt nok 13.000 for min - og han er købt en del billigere end det han skulle have kostet/er værd.


Men han er stadig en form for discount da han er en Breeding stock.


Nu skriver jeg måske som var det læsning for børn, men jeg har oplevet at mange ikke ved hvad en BS er.


BS`eren er en paint, som er helfarvet. Dvs. en paint UDEN pletter (hvilket ikke gør det til en quarter jo*G*)


Da han "bare" er en BS betragtes de åbenbart ikke som værende det samme værd som en "ægte" paint - selvom der er nøjagtig lige så meget paint eller quarter i ham som en der har pletter!


Så egentligt er han jo en discount paint... (Som jeg ser det ud fra andres holdninger, priser mv)


Han er nemlig osse billigere end paints og quartere fordi han "kun" er en BS`er. Men derfor skal han stadig behandles ligeså godt som en million hest hvis den var min!


Jeg havde/har ikk råd til en dyr quarter men er glad for ham jeg har, og han er ikk mindre værd i MINE øjne - heller ikk prismæssigt hvis han viser sig at være kanon dygtig.


Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 pjemm...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:45

...du har fat i noget dér...hvis jeg skulle betalle af på et dyrt lån til køb af hest, ville jeg slet ikke have råd til at fodre den ordentligt. Og hvis jeg var nødt til at arbejde meget for at betale lånet, ville jeg ikke have tid til hesten. Det er selvfølgelig set ud fra en meget smal synsvinkel, og sådan ser det ikke altid ud i virkeligheden...meeen...



Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 genialt Stute
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:45

Det er jo intet mindre end genialt at få sin hest til 30% af prisen blot fordi den er fejlfarvet!


:Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 også her...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:50

eller det må så være en discount-pony... -jeg gav 1500 kr for hende for 16 år siden...


vi har været uadskillelige fra jeg var 9 og hun 1/2 år,til jeg blev gravid som 20 årig og tiden blev mindre. men hun er stadig min, nu er hun dog lejet ud, til en pige som sætter hendes velfærd ligeså højt som mig. men (som jeg sikkert har skrevet i andre tråde) hun er en pony som jeg desværre er sikker påå ville ende som markedspony. dvs. hun er kun 130, så det er svært at finde ryttere til hende som både passer i størrelsen og kan styre hende, da hun nemlig også er en Dame, der godt kan li at bestemme selv. nåh ja og så er hun en nordbaggeblanding som de fleste ser skævt til, hvorfor ved jeg ikke...


men ja hun bliver passet efter alle kunstens regler. hun har ikke været syg, bortset fra en omgang kraftin nældefeber, men dyrlægen har været her flere gange fordi hun ikke var på toppen, men uden at finde årsagen...


et dyr skal passes ordentligt, uanset hvad det har kostet...


en ting er sikker jeg vil altid sørge for at beauty har det som blommen i et æg... (hvis ikke af mig selv så vil jeg altid have en finger med i spillet...)



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:02

Jeg vil til hver en tid kigge på de billige heste som på de lidt dyre heste.

Men hvorfor købe en hest, hvor man ved man ikke vil komme til at bruge den til stævner og det, fordi man ikke er stævne menneske.

Og hvorfor købe en hest med en lang stamtavle og så avle føl på det, hvis det ikke er det man vil med sin omgang med heste og ridning.

En god billig hest, er og kan være lige så stort et nusse hoved som en dyr og godt redet hest kan. Disse 2 typer heste i pris, kan begge havde dårlige ideer/vaner og begge havde et ilter temp. eller et temp. hvor man bare skal sparke dem bag i så vender de sig om og siger undskyld til en.

Mange dyre heste er tit ikke trafiksikkere eller nogenlunde vant til at gå i skoven med rytter, fordi tiden er lagt på banen. En 100% bane hest gider jeg ikke, så er det sagt. Derfor køber jeg ikke en hest der kun kan bruges på en bane.


Og selvom jeg ikke har lige videre købserfaring, så synes jeg at man tit ser heste, der er sat til en pris som langt fra er fair overfor hvad hesten kan. 40.000 kr. ex. for en hest der intet kan overhovedet andet en grundøvleser, og som har den ene uvane efter den anden måske, og som ikke har stamtavle eller noget, ej heller trafiksikker/ eller så sikker til at kunne rides en tur i skoven. Så mange penge vil jeg ex ikke give for en hest.


Så de sælgere der sætter en pris, så de forkerte købere ikke kan være med. Det kan godt være det er fair i deres øjne. Men kan hesten med andre ord ikke leve op til prisen, burde man som køber tage at finde ud af at bedømme sin hest ordenligt, i steden for at sætte en pris på den, som hesten ikke kan efterleve pga. den intet kan.


En lettere uerfaren ejer, der sætter sin hest et sted hvor man kan få hjælp og hvis man er indstillet på at yde noget og blive bedre, så er det jo lige meget hvad hesten har kostet.

Det er de samme opstaldningspenge og smedregning der bliver lagt ud alligevel plus alt det andet det koster at have hest.


Personligt vil jeg ikke købe en hest hvor der er alt for mange krav, eller en hest med den og den fejl til et svimmelende beløb.


Og som en anden også skrev så kan det tit ske at man ser de billige heste har det bedre end de dyre heste har det.

Og det kan jeg faktisk langt hen af vejen give ret i.

Det er ikke den dyre hest, der gør ens forstand bedre.


Hilsen Dorthe.



Ved ikke hvad der skal stå i denne signatur.. endnu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine gamle
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:08

Mine 2 gamle heste var også Discount.

Shannon startede jeg på som part, og jeg fik ham til den nette sum af 10.000 fordi vi svingede så godt, og jeg kendte alle hans staldfejl og underlige opførsel.

Sunny Boy kostede 2000 kr, han var 18 år og stod hos en hestehandler. Jeg elskede ham fra sekundet jeg så ham. Troede virkelig han var skimlen i mit liv(har altid ville have en skimmel.). Jeg fik ham arbejdet af (arbejdede på hestehandlerens Ridecenter) og fik ham så. Da jeg så fik ham vasket og striglet ordentlig i bund var krikken sgu hvid..! Nå men dejlig var han. Han havde sågar været med i en julekalender (jul på slottet.).

Kors hvor jeg elskede den hest! Han endte sine dage på en gård hos nogen der opdrættede Nordbagger. De elskede ham mindst ligeså højt som jeg(deres børnebørn ikke mindst!) og de gav et symbolsk beløb for ham på 500 kr.

Så ja! Jeg har haft mine discount heste og det får jeg helt sikkert igen!





0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget jeg også...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:21

...undrer mig over er, når sælger i en annonce skriver at hesten kun sælges til en rytter der rider dressur, spring eller hvad ved jeg på højt plan. Kunne hesten ikke få det ligeså godt som skovturshest? Hvis hesten skulle vælge imellem at blive en toptrænet sporthest, der i mine øjne ofte ikke lever som en hest, blive kørt rundt i både ind- og udland, eller ende som skovturshest, tøffe rundt med sin rytter i det fri uden at blive pakket ind i vat og et hav af dækkener, hvad mon den ville foretrække?



Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 Pjemm...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:28

næh det sus jeg jo heller ikke. Nu fik jeg ham som sagt endnu billigere end han egentlig var - men bare fordi der ikke er de pletter der "skal" være - ja så har han kostet mig en del mindre end han skulle. Det eneste minuns - hvis man er konkurrence rytter er jo så at ens paint, som "kun" kan kaldes for en BS - ikke kan starte i alle de paintklasser der er. Han kan i de få BS klasser der er, og enkle paint klasser - resten er så all breed klasser.


Men i mine øjne er han da stadig en ægte paint - det sjove er jo så at havde han nu haft bare EN plet i en anden farve - der sad det rigtigt sted under maven eller i hovedet (mener jeg det er) så kunne han godt have været registreret som åaint, hvis bare pletten havde været 3x3 kv2 cm (mener jeg det er) - for så havde han da været broget.


Hmm tænker man så bare*G* Han er solid red dunn - men har et en lille sort plet ved/på læben i den ene side af hovedet, men den er for lille, eller sidder ikk rigtigt.


Desuden har han en lille streg af hvide hår på det ene ben og hvide hår i manen osse.


Så regler, og hvor vist heste "skal" være dyre eller billige er noget meget mystisk noget.


(skal ikke hænges op på om jeg er 100% korrekt mht. str mv. for at en hest kan registreres paint)


Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 Discount
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:33

Tjahh Diablo er vel også en discounthest - har givet 5.750 kr for ham for 2 ½ måned siden! Og han har snart kostet mig det samme i opstaldning, foder, diverse tilskud, dyrlæge og smed. Så han lever i hvert fald godt, og han har det som blommen i et æg (også takket være Astrid som han er opstaldet hos - det er hende der fodrer, muger ud og lukker ham ud og ind).

Og jeg elsker den hest over alt på jorden - han er min øjesten og intet er for godt til ham


For mig er det totalt ligemeget om hesten har kostet 500 kr eller 5 millioner - den er stadig ens bedste ven, en man har en masse gode oplevelser sammen med (også dårlige, men dem ser vi bort fra *S*). Og ethvert levende dyr har fortjent at få optimal pleje og blive passet.


Mine katte har da været gratis begge 2, men alligevel har vi ofret over 3.000 i dyrlægeregninger til Pjuske, og de får specialfoder begge 2 (og Pjuske får medicin, som skal hjælpe med at holde blærestenene væk).


Jean39, ang. det sidste du skrev, så tror jeg på ingen måde hesten har ambitioner - den vil have sine behov stillet foder, fold osv), og så er den da ligeglad med stævner osv.


Linda.



Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben


hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:34

Jeg tror ikke man som udgangspunkt kan sige at alle heste ville været egnet eller tilfredse med bare at gå skovture.


Det er jo at generalisere alle heste.


Derforuden kan jeg godt forstå at nogle sælgere skriver at hesten fortrinsvis ønskes solgt til konkurrenceryttere. Hvis hesten har kapaciteten - hvorfor skulle den så gå som skovturshest når den kan gå som konkurrencehest.


Hvor ville ridesporten være i dag hvis alle heste gik som skovtursheste?


mvh. Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fy skamme dig
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:40

Rikke


ALLE heste skal gå på store åbne vidder, kun rides rides på skovtur (helst uden sadel og bid), gå uden dækken, mm.


ALT andet er synd!



MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine dyr
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:50

er alle som en nøje udvalgt, IKKE efter pris, men efter at de skal passe til mine behov.

Jeg har de dejligste blandinger og elsker dem overalt, de bliver passet og plejet med alt, de kommer til hver en tid i første række, Hvis dyr kunne tale er jeg sikker på de ikke ville bytte

med fine papirer og høj handelsværdi


Jeg VED at mange discountheste lever et herligt liv, desværre

har jeg også set nogle som ikke gør det, folk som ikke vil tage

det fulde ansvar bør ikke anskaffe sig dyr uanset pris.


Mvh Gunvor


0
0
Svar på denne tråd
 
 krav til ryttere
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:51

Jeg har ikke betalt en million for Jasmin, og fik hende faktisk prutte ned i pris, fordi jeg lovede at hun ikke bare skulle rides til og så skydes af.

Hun bliver passet med smed, massage, kiropraktor, tænder,vaccinationer, korrekt ridning og fodring osv osv osv.

Jeg ofrer rigtig mange penge på den hest, og ville aldrig have råd til at gå ud og købe ne hest til 100.000.

Jeg købte Jasmin som rå 3 års, og har selv lagt alt arbejdet i hende. Til gengæld har jeg fået en super hest :)


Til Jean:

Jeg synes det er fornuftigt nok at stille krav til rytteren.

Jeg har en hest der er lidt speciel, og nok ikke ville egne sig til en "skovtursrytter". Hun læssede min træner af idag, og er absolut ikke en børnehest. Så synes jeg der er fair nok at udbede et vidst rideniveau hos køber, da det ellers kan blive en lidt for spændende coktail :)


Et billede af den forkælede krikke :)


på trods af det uskyldige englefjæs er hun altså nogle gange en værre kælling :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rikke...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:52

...du får det til at lyde som om skovtursheste har et dårligere liv... hvis jeg ville min hest det bedste, ville jeg nu hellere sælge den som skovturshest, men hver sin mening


Og hva' for en ridesport?



Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 Generalisering
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 16:22

Jeanette, nu har jeg læst mit indlæg igennem igen for at se om det kunne misforstås. Men nej, jeg kan virkelig ikke se at jeg skriver at skovtursheste har det dårligt, og omvendt skriver jeg jo heller ikke at konkurrenceheste har det godt..


Så jeg ved ikke lige hvor du fanger den fra?


Mit indlæg var baseret på at man ikke kunne generalisere hvad alle heste foretrækker.


mvh. Rikke




0
0
Svar på denne tråd
 
 discountheste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 16:46

For mig er prisen overhovedet ikke afgørende for, hvor godt jeg behandler hesten. Fx har min shetter kostet 3000 kr, og hun får da samme behandling som mine andre heste til 30-40.000! Og min gamle 3'er til 6000 kr blev da også behandlet godt, selv om hun ikke var så dyr :-)


Dog er der nogle, som for alt i verden bare vil eje en hest, og ikke gider/har råd til at passe den optimalt med foder, smed, dyrlæge osv. Og den slags mennesker køber tit billige heste, det er i hvert fald mit indtryk. Men dermed ikke sagt, at ALLE som køber billige heste ikke vil behandle dem ordentligt :-)


Og så lige mht. konkurrencehest vs. skovturshest: For de fleste hestes vedkommende er et liv som skovturshest sikkert fint, men der er altså nogle heste, som har brug for noget mere udfordring i hverdagen end bare at tøffe rundt i skoven, så jeg tror ikke man kan sige, at et liv som skovturshest er bedre for ALLE heste, det er nok ret individuelt hvad der passer en enkelte hest bedste.


Wildly
~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~~~
Besøg min nye hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 16:49

Virkelig interressant debat der er blevet skabt her!

Jeg har en ponyhoppe som jeg ikke har givet en rød øre for! Min far lavede lidt arbejde for nogle mennesker og så havde de altså en fræk, men overskøn, pony som ingen red!

Hun kan alle mulige skøre tricks og smider mig tit af, men hun har givet mig de bedste år i mit liv med heste. Vi har drønet rundt i skoven og lavet alt muligt skørt sammen, og jeg er sikker på, at hun kan li' det!

I dag er hun 16 og lever i bedste velgående! Hun kan ikke erstattes af nogen som helst, selv om min far synes, at jeg skal have en anden, som jeg kan ride lidt mere på... Men jeg skiller mig aldrig af med hende!


Men jeg er da sikker på, at de fleste heste vil være glade, hvis de fik lov til at komme på fold HVER dag. Og desuden synes jeg at alle heste burde kunne rides i skoven som afveksling fra den kedelige bane!!!



Jyske heste!
0
0
Svar på denne tråd
 
 det modsatte
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 16:58

Udfra en del af de tråde der er herinde specielt én på Økonomi..., har jeg egetnligt fået den opfattelse at mange herinde har den modsatte mening. Nemlig...


Billig hest = god, seriøs og kærlig ejer


Dyr hest = ejer der bare forlanger af hesten og ikke byder den ordentlige forhold.


Så derfor bør enhver god hesteejer forære sine heste bort til søde piger der ikke har råd til at købe selv.


0
0
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 17:14

til Charlotte :

du har så evig ret, kunne ikke lade være med at grine, da jeg læste

"Så derfor bør enhver god hesteejer forære sine heste bort til søde piger der ikke har råd til at købe selv. "

Hvis du vidste hvor mange tøser, der har henvendt sig på heste jeg har haft til salg... de kunne godt nok ikke rigtig betale for dem... Men til gengæld kunne de tilbyde et godt hjem... ØH nå det har de altså i forvejen...

Tænk at folk i ramme alvor sætter sig til tastaturet og skriver en tigge mail om, at man skal forære dem sin hest, og så bliver stødte over at Tanja´s gavebod ikke forærer heste væk, tilbyder afbetalingsordninger, låner heste ud osv osv osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et godt eksempel
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 17:23

Min veninde havde hest til salg og får en henvendelse fra en pige, som spørger om hun vil sælge den billigt, hvis det er til et godt hjem.


Min veninde svarer at hesten skal sælges til prisen OG til et godt hjem. Det er som om at nogen mener, at det ene udelukker det andet. Altså at hesten ikke både kan sælges til prisen og få et godt hjem.


Når jeg har haft hest til salg må jeg indrømmer at der har været flere mystiske henvendelser på de billige end de dyre. Dog ved jeg at billige heste langt de fleste steder (heldigvis) passes ligeså godt som de dyre. Da jeg havde Chancellor (dyr) og Milano (billig) blev der da absolut ikke gjort forskel på deres pasning, og Milano har da i årenes løb kostet mig noget nær 75000 i dyrlæge.






Vh Tine :-)


Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet)

1 kg. 150 kr.

9 kg. 1125 kr.

Bestil online hos Hestens Urtehave


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror bestemt
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 17:32

ikke at man kan sætte lighedstegn ved billige heste og dårligt liv.


Min shetlænder blev i tidernes morgen købt for 500 kr inkl. levering og han har aldrig manglet noget. Passet og nusset som enhver dyrere hest.


Men når det så er sagt så kan man ikke afvise at mange billige heste tiltrækker folk, der måske reelt ikke burde have hest fordi de enten ikke har pengene til at holde hest for eller har gennemtænkt hvad det vil sige at have hest fordi det nu engang er nemmere at foretaget et impulskøb til 500 kr eller 3000 kr end et impulskøb til 25.000 kr.




Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange dyre
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 17:35

Mange dyre heste ender da ved ejere der misbruger dem fordi at de til den pris hvertfald skal springe ih og åh så højt, og ride dressur i flere timer hvorimod billige heste tit kommer ud til skovtursryttere... Meeen selvfølgelig ender mange billige heste hos dårlige ejere, ligesom mange dyre!


Men jeg har foræret min plag væk til det bedste sted man kunne tænke sig


Hvis man sælger en hest skal man huske og sikre sig at forholdene er i orden - om den er dyr eller billig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 17:56

for noget pjat at sætte lighedstegn mellem hvor meget hesten har kostet og hvor godt et liv hesten får...!!!


Jeg har endnu til gode at se en tråd vor der bliver sat ligheds tegn mellem lav pris og ond modbydelig mishandlende ejer... Jeg vil mene at man er enddog meget god til at læse mellem linierne hvis man har læst sig til det i mange indlæg.


Tværtimod synes jeg generelt holdningen er at hvis man vil andet end at puste hesten lidt på mulen og ride tur uden udstyr, ja så er man da dyremishandler der kun tænker på at føje en ekstra roset til samlingen.


Min holdning er at langt de fleste heste i DK lever et ganske udemærket liv lige meget om de skal gå i sporten eller som skovturs/hyggeheste/dressur uden tilskuere eller hvad man nu kan tænke sig... og også uafhængigt af hvilket prismærke der engang har hængt om halsen på den...


De fleste er vel trods alt interesserede i en glad og arbejdsvillig hest, og det får man nu engang bedst ved at behandle den ordentligt...


Jeg kan blive så sur over generaliseringer hvad enten de går den ene eller den anden vej...


Den med at man skal prissætte for at ramme de rigtige ryttere har måske noget at gøre med at hvis man har f.eks en talentfuld pony og gerne vil have den til et hjem med forældre opbakning, ja så skal man jo prøve at prissætte efter det... da disse typer pony ryttere måske kigger i en lidt anden prisklasse end lise der har fået lov til at få sin første pony og ikke har alverden a gøre med... Det har i mine øjne ikke noget at gøre med at hesten ville få det vanvittigt meget dårligere hvis den blev solgt til en billigere pris...


Hilsen



- Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:02

er, at det er de fattig-fine, altså dem der køber dyrt for at det skal se ud af noget, der har noget imod de billigere heste og deres ejere.


Dem der rent faktisk har flere penge end os andre, har sjældent den slags skrupler.


I bund og grund handler det vel om, at de stadig hænger i det med at ridning kun er for de rige.


Men dem om det. Det må være træls og ærgeligt at være så snæversynet.


Selvfølgelig kan man passe heste ligeså godt, selvom man har en lavere indkomst.

Tværtimod, tænker man så nok mere om inden man køber hest, hvis man ikke vælter sig i penge.



Kloven, der har købt sin hoppe for 16.000 og de to andre har hun ikke givet en krone for.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange dyre heste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:07

Jeg ser mange dyre heste blive behandlet dårligt, først og fremmest fordi dem der bruger mange penge på en hest tror de køber sig ridefærdighed.

Heste bliver opstaldet i en fin box på et fint sted og kommer ikke eller kun meget lidt ud, heste kan ikke have normal social kontakt med andre heste fordi de kan komme til skade osv.

Der er så mange meninger om hvilke heste der har det godt som der er hesteejere, men det er ofte billige heste der skifter hjem ofte, og det er stressende at skulle skifte hjem og normer ofte.


The one and only.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:09

også billige heste eller det vil sige de var billige i købspris...det er de så sandelig ikke nu...jeg poster vel omkring 2000 i dem hver måned nogen gange mere...i korekt foder, sliksten og godbidder, det beste af det beste hø/wrap og strøgelse...osv. jeg er efter min mening en rigtig god hestejer også selv om jeg har fået den ene foræret (hun kostede kun bezin,leje af trailer og dobbelt bro billet) min haffer fik jeg også til en formidabel pris...men han er min Hr. Prins og har det som blommen i et æg...


Så nej den pris jeg KAN betale er ikke en betydning med jeg er en dårlig hesteejer...


Jeg har heller ikke noget at bruge en hest til der koster 250.000 og op efter...eller for den sags skyld 25.000..


men en dag når jeg får sparet rigtig mange penge op...skal jeg jo invisterer i noget lækkert fra Spanien...men der går nok lige 5 år eller mere før det kommer på tale...


MVH Sus der også har "billig" og "gratis" hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 discount
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:19

Jamen jeg vil da gerne melde mig under discount-fanerne :-)

15.000 slap jeg for hesten, og på ni måneder har hun kostet tre gange så meget :-(


Og det var så også grunden til, at jeg valgte en billig hest - for man ved jo aldrig, hvad der løber oveni. Havde jeg købt en hest til 60.000, så var det nok ikke blevet til mange behandlinger.


På den anden side kan jeg så ikke lade være med at tænke på, om sandsynligheden for bøvl var blevet mindre, hvis jeg havde ofret mere


Jeg er heller ikke sikker på, at jeg turde sælge en hest voldsomt under pris. For når en hest er billig i forhold til, hvad den kan indbringe, så tror jeg også, at sandsynligheden for at nogen synes, de skal tjene penge på den, er større. Og under 7000 (her snakker jeg stor hest .-)) vil jeg ikke sælge til nogen, jeg ikke kender. For koster hesten meget mindre end det, så kan man tjene på at sætte den på en slagtetransport til Italien.


Jeg er slet ikke i tvivl om, at der findes en hel masse søde mennesker, som vil passe en billig hest i hoved og r**. Men TÆNK hvis man nu dumpede ind i en af de andre Det ved man først, når hesten er solgt, og hvad gør man så?!?


mvh. tina




0
0
Svar på denne tråd
 
 Nåja, så...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:22

kan jeg lige tilføje, at jeg har både set dyre og billige heste, blive behandlet, efter min målestok, dårligt.

Det er der ikke den store forskel på.



0
0
Svar på denne tråd
 
 De heste og pony'er vi har købt
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:36

har alle været billige.


Ikke desto mindre har vor gamle hoppe, som vi købte for en gammel bil og kr. 2.000,00 avlet et føl, som vi fik tilbudt kr. 40.000,00 for for ni år siden, da vi deltog i føl og plagskue, da føllet var tre måneder gammel.


Vi valgte dog at beholde føllet, da vi på intet tidspunkt havde tænkt på at sælge.


Vore etter ponyer har kostet meget lidt. Vist nok kr. 4.500,00 for den ene og kr. 6.000,00 for den anden.


Vi køber gladeligt en sadel til kr. 16.000,000 til den ene af vore billige ponyer, da det var en sadel, som bare lå rigtigt godt på hende.


Vore heste og ponyer har det godt, og bliver passet med alt, kommer på store folde hver dag året rundt og får det rigtige foder.


Alle vore dyr bliver vaccinerede - også kattene og hunden. Får tildelt ormekur, renset tænder hos dyrlægen osv.


Alle katte bliver steriliseret/kastrerede - også de stakkels herreløse katte, som er kommet hos os gennem årene, bliver der sørget.


Så den med, at et billigt/gratis dyr ikke får et godt hjem holder ikke.


Den med de fine dyre heste, som står i deres boks 23 timer i døgnet, går jeg ikke ind for. Et usselt hesteliv.


Se min præsentation med rideudstyr til salg/bytte!

Link til en gratis hesteside, hvor du kan indrykke annoncer ganske gratis.


heste.dyregalleri.dk/


Siden bliver besøgt af mange hver dag, og der er sjove muligheder bl.a. "udfordringer"

0
0
Svar på denne tråd
 
 nogle skriver
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:40

at folk har billige heste fordi de ikke har råd mere

tror nærmere folk køber efter behov, nu blir jeg nok hængt

men jeg kunne godt købe en hest til mellem 50.000 til 100.000.


Hvad skulle jeg det for ??? jeg har intet behov for en hest

i den prisklasse, mine dejlige billige blandinger hygger jeg mig

med og de giver mig så meget glæde og gode timer, og jeg har

ingen ambitioner om andet


Jeg ville da ikke hygge mig mere fordi de havde kostet mere


Mvh. Gunvor






0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan kun give Gunvor ret
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:52

Hvis der er nogen, som påstår, at folk har billige heste, fordi de ikke har råd til andet, tager de pinligt grueligt fejl.


Vi kunne også købe en hest til et par hundrede tusinde eller mere.


Men hvorfor skulle vi det?


En hest er vel en hest uanset prisen.


Vi elsker vore dyr, hvis man kan sige sådan.


Sådan har min familie altid haft det med dyr.


Et dyr er ikke den pris man evt. har betalt for det; men et levende væsen, som skal behandles og passes fornuftigt og fair.


Min aller første hest var en etter pony, som vi byttede os til.


Jeg har haft utallige mange timer og dage sammen med den pony, som jeg ikke ville undvære eller bytte for et samvær med en dyr hest eller pony.


Se min præsentation med rideudstyr til salg/bytte!


Link til en gratis hesteside, hvor du kan indrykke annoncer ganske gratis.


heste.dyregalleri.dk/


Siden bliver besøgt af mange hver dag, og der er sjove muligheder bl.a. "udfordringer"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var ikke...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 19:00

...meningen at sætte lighedstegn imellem billig hest= god ejer og dyr hest= dårlig ejer...slet ikke. Jeg ville bare slå fast at selv om man køber en hest billigt bliver den ikke behandlet som om den ikke er noget værd...og selv om man køber en hest dyrt er det heller ikke lig med at den bliver behandlet som en hest bør.


Som kazell skriver så bliver der krævet meget af NOGLE dyre heste da køberen vil have fuld valuta for pengene...og dét liv ønsker jeg ikke for nogen hest, den må jo ikke engang være HEST...så hellere huje rundt i skoven og tilbringe sommeren ude på lars tyndskids marker sammen med sine artsfæller.



Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 min mening...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 19:01

Hmmm vil vil sige at det kommer an på rytteren...

Jeg mener, det sker jo at nogle rideskolepiger får overtalt deres uvidende forældre til at købe en hest til dem, og da nogle forældre tror at det bare er at købe hesten, og ikke har tænkte på opstaldninge, dyrlæge smed mm. ja så syntes jeg da det er synt, da der jo er risiko for at hesten får det dårligt...


Men når det er sagt vil jeg sige at selvfølgelig kan en billig hest ha det MINDST lige så godt som en dyr hest.. Så længe rytteren ved hvad denne gør, og kender til ansvaret, og er klar over at det ikke bare er at købe hesten, men at der også kommer opstaldning og alt det andet oven i, ja så får den det jo godt nok... :-D Selvfølgelig kan en dyr hest også få en rytter der ikke har forstanden, og derfor får det dårligt, men må indrømme at mange gange så er det ikke uvidende ryttere der køber dyre heste, men erfarne hest... Som reglt ender de uvidende ryttere med en billig hest...


I må ikke tage det personligt, for det er ikke mod nogle her, da jeg er sikker på i ALLE er gode ved jeres hest... Har INTET mod billige hest, den første jeg fik var gratis, fik den af en min far arbejder sammen med, da han fik den sammen med en anden, og ikke havde tid til begge, så har selv haft en billig hest...


Men vil sige at somregel, så ja en billig hest får det LIGE så godt som en dyr en...




Medlem af anonyme hestoholigere.
:-P
Se dressurdyret, springdyret og føllebøllen My Fair Tango på min præ.
ELSKER ham.
:-D
{> Savner Tessa. Vil altid elske og savne hende :{-(
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ski
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 19:12

ikk råd til at købe en hest der kostede mere end min. Men hvorfor skulle jeg osse det når han er i besiddelse af samme ting som en plettet - bare minus pletterne?


At købe en dyr hest er ikke altid = god hest - hest med gode egenskaber - hest der går højt plan.


Og såvel som med alt findes der både godt og skidt uanset pris.


Dog mener jeg at jeg er heldig at have en "fejl" hest uden pletter - som i hovedet og kropsbygningsmæssigt ellers ligner - og er nøjagtig som en "korrekt" paint. Så at dyre heste er = gode heste/heste på større plan mener jeg heller ikk.


Min besidder samme egenskeber som havde han haft pletter - men så havde han kostet en del mere


Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:07

Jeg har haft hest/pony til 1.200,- i indkøb og til +100.000,- i indkøb.

De er blevet behandlet fuldstændigt ens!

De kommer på fold med andre, bliver redet til stævner og i skoven. De får smed, dyrlæge, massør og kiropraktor efter behov.


De har fået samme foder og grovfoder mm.


Der kan overhovedet ikke generaliseres mht hestehold. Der er et utal af måder at holde hest på. Og jeg tror da på, at i 9 ud af 10 tilfælde gør folk deres yderste for at hesten skal have det godt efter folks bedste evne.


Men samtidig er jeg også nødt til at sige, at i stalde, hvor jeg har haft min gang i de sidste 35 år, har jeg set flere billige heste, der IKKE er blevet passet end jeg har set dyre.


Grundene kan man så spekulere over, - der er sikkert mange forskellige grunde til det...


Men jeg tror, at den største grund er uvidenhed.

Folk der køber en hest, uvidende om, hvad det kræver af tid og penge til pasning af sådan et dyr.




MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uha...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:26

Stakkels Looksen... han må have det skidt, for ham har jeg intet givet for...


Og alligevel bruger jeg en formue på special foder, og alt muligt andet, så min lille baby har det perfekt :D




Camilse og Looksen

Kig ind på www.camilse.dk og se billeder fra bl.a. landsstævnet i september i NFKR, eller distriktstævnet i SYK.


Kig også ind hvis du mangler noget udstyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helst dyre heste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:40

...så bliver der krævet meget af NOGLE dyre heste da køberen vil have fuld valuta for pengene...og dét liv ønsker jeg ikke for nogen hest, den må jo ikke engang være HEST...så hellere huje rundt i skoven og tilbringe sommeren ude på lars tyndskids marker sammen med sine artsfæller.


Nu har jeg også set de ponyer der hujer rundt i skoven, og så vil jeg da ønske for dem at de skal gå en times dressur. Hellere det end 2, 3, 4 eller 5 timer i fuldt firspring med en eller anden uvidende unge på nakken.


Desuden har jeg som Karolinemor set flere billige heste der har det dårligt end dyre. En af årsagerne er at billige heste ofte bliver købt af uvidende mennesker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min skat
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:43

købte jeg i tidernes morgen..anno 92.. for 10.000 jydske dollars..og hun lever som en dronning lever bedst, masser af god mad, fold hele dagen, rides dagligt, smeden kommer hver 7 uge og ligger hendes spacial sko på, dyrlægen kommer når der er knas i maskineriet, tandlægen kommer hvert halve år osv osv..

Så uanset pris så skal mine dyr have det bedste af det bedste, for de ER de bedste og dejligste, i mine øjne. Elsker hende højere end noget andet..hun er uden tvivl min bedste ven!


Så den der med at billige heste=dårlig pleje passer ikke i min verden...


Venlige hilsner fra Margit og Jiba




S pony kat.3 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 discount
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 21:09

Osse her. Men det hænger nok sammen med hvad hest man søger.


Når jeg kigger på annoncer falder jeg lige så tit for de billige som dyre, men eftersom jeg bare skal have en hygge/skovturs hest, syntes jeg da at det ville være tåbeligt at betale millionen.


Ved de dyre heste skal man dog også lige have med i tankerne at der både kan være lagt meget tid og mange penge i at opdrætte/træne dem.


Har selv 2 ponyer jeg har fået ganske gratis.




super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd
 
 har en hel stald fuld
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 23:14

min tre kostede : ayla fuldblods blanding 3000

junker shetter bla. 1500

line mini shetter gratis




4500 kr i alt


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 23:36

Jeg har fået min pony foræret. Hun har ikke kostet mig en krone - altså ud over det mad hun nu engang skal have, og den vaccination der lige skal til ind i mellem.


Men hun bliver behandlet, som om hun havde kostet mig 869.000 millioner kroner. UDEN at blive pakket ind i vat - men hvor hun får lov at have det nøjagtigt som det passer hende bedst. Nemlig at gå udendørs døgnet rundt, uden alt for mange andre heste.


... Men jeg har nu aldrig mødt den holdning du beskriver :)


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil have en billig hest...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 23:59
... fordi jeg VED, jeg kan finde en, der matcher mine behov til omkring 10.000,-
(Fuldblodsaraber, uredet/utrænet, ponystr.)

Vil jeg SÆLGE en billig hest?
Nej.

Hvorfor ikke? Hesten kan da have et godt liv selvom den er billig - jeg mener jo selv, jeg behandler mit billige discount-krapyl ret godt?!
Ja, men det er LETTERE som uvidende ikke-heste-person at impulskøbe en pony eller hest til under 10.000 (eller endda til under 5.000,-) end en hest til 20.000,- eller mere.

Sandsynligheden for at hestekøbet er velovervejet er STØRRE hvis hesten er DYRERE.

Hvis hestekøbet er velovervejet er sandsynligheden for at den kommende hesteejer har sat sig ind i hestens pasning, pleje, træning etc også større - og derfor er hesten mere sikker på at få "et nogenlunde godt liv".

Betyder det at billige heste er dårligere end dyre heste?
Nej.

Betyder det at folk, der køber billige heste er dårligere hesteejere end dem, der køber dyre, smækre konkurrenceheste?
Nej...

Betyder det at alle konkurrenceheste har det godt og lever et lykkeligt liv?
Nej, desværre ikke...
MEN min påstand er, at hvis man lavede en statistik over hvordan heste til 5.000,- og heste til 150.000 har det - så ville der være en tendens til at ejerne af de DYRE heste vidste mere om hestehold end ejerne af de BILLIGE heste.
Derfor ville de have bedre forudsætninger for at træffe de gode valg - og de burde vide, hvornår de går på kompromis med hvad der er det fedeste for hesten og det rareste for konkurrencerytteren...


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billige heste
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 07:00

Jeg har 3 billige ponyer stående:

En hoppe på 115 til 1000 kr

En 2 1/2 års hoppeplag som var gratis. (købte en varm hoppe som lige pludselig stod med et føl, solgte hoppen til samme pris som jeg gav.)

Og en fjordhoppe på 145 til 7000kr


Og de har det som blommen i et æg, har jeg fået at vide flere gange... Elsker dem over alt på jorden og ville dø hvis der skete noget med dem..

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 07:36

fordelingen er pænt lige over hele linjen , der findes folk som behandler deres billige " øg " bedre end folk som har betalt i dyre domme for deres heste og omvendt.


syntes ofte at uvidende folk køber dyre heste som status symbol eller liebhaveri, i stedet for at se på deres eget behov for hvad brugen af hesten skal være.




venlig hilsen Berit

Vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske, men
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 08:33

Jeg kender ingen, der har dyr hest som statussymbol.


Derimod kender jeg piger, der har billig hest eller pony, fordi deres forældre synes, at det kunne være 'fint', hvis børnene har et ridedyr. Men hvor forældrene ikke har en disse hesteforstand.




MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billige heste
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 08:50

Kan altså også være glade for at være stævne-heste!


Min gule bisse har kostet mig den nette sum af kr 10.000 og sidste år var hun i den bedste form i sit liv, og vi var til stævne hver eller hveranden weekend i perioder - og hun elskede det! Hun var sød og medgørlig, nærmest løb ind i traileren, og var på, når vi kom afsted. Grunden til at vi ikke vandt alt, sad på ryggen af dyret! Ja, hun kom naturligvis på fold og hendes fridage var en tur i skoven eller en gang løsspringning - men det var én gang om ugen.


Til gengæld nu hvor hun har stået stille grundet et par skader i august, er hun nærmest umulig. Hun kommer på fold hver dag, og jeg trækker lange ture med hende, men hold op, hvor kræet keeeder sig! Og ind i trailer når vi skal til dyrlæge, vil hun ikke! Og hvis nogle forsøger at presse hende for at komme op, så sparker hun efter dem! Ikke normal opførsel for Mille.


Så jeg glæder mig til vi kan genoptræne. Og jeg glæder mig til næste sommer, hvor hun bør være på toppen igen, for så får jeg min skønne stævne-hest tilbage igen! Hende som nyder livet og ikke bare kigger undrende på mig og ikke forstår, hvorfor jeg går ved siden af hende, når der er plads på ryggen af hende.


Mvh

Heidi




"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd
 
 de findes også
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 08:56

ja !

men har de ikke ofte dyret på en rideskole, hvor der er hestefolk der kan hjælpe dem !?


personligt syntes jeg ikke der er noget i vejen for at pigen får en billig pony hvis den er i orden værere er det jo hvis de køber noget skravl til pigen som ikke kan holde i længden.


noget andet er!!

hvornår er pony/hest billig ?


hvad der er billigt for nogle kan jo sagtens være dyrt for andre !!


jeg støder jævnligt ind i folk som har heste til over et ½ hundrede, men som aldrig vil komme til at udnytte hestens kapacitet eller også har de betalt alt for meget for dyret i deres uvidenhed.

og det er ikke fordi jeg ikke under skovturs rytterene en hest med kapacitet, men jeg syntes jo at de heste de skal arbejde og dem skal vi se ude på stævnepladserne.


havde du købt klaphatten, hvis bare din pige ville ride i skoven og ville klaphatten trives med at gå i skoven når din pige syntes at nu kunne det være dejligt !?


venlig hilsen Berit

Vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klaphatten
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 09:20

er valgt udfra flere forskellige grunde


Min datter er jo lidt miljøskadet, så det med 'bare' at ride skovtur, har nok aldrig været på tale.

Jeg er vokset op med 'billige' heste og ponyer, som min far (der var rendyrket krejler) fandt til mine to søstre og jeg.


Vi har dog altid haft hestene stående på rideskole eller lige ved siden af. I hvertfald de heste, der kunne rides.


Der er ingen tvivl om, at min far bl.a. købte til os, fordi det var et statussymbol for ham. Men vi har fået en god hesteopdragelse ved en god berider, hvor man også lærte om omgangen med heste.


Som voksen har jeg haft heste til 25.000 - 40.000,-

Men altid heste, som havde gang og udstråling.

Min interesse ligger ved dressuren selv om jeg ikke har redet stævner siden jeg havde pony.

Og der er altså en vis glæde ved at ride på en hest, der fungerer selv om man IKKE skal bruge det i konkurrence-øjemed.


At indkøbe en pony til min datter som var lidt dyrere i indkøb end de fleste, var en luksus, som vi tog os råd til.

Karoline var ligeså glad for sin tidligere pony, som ikke havde samme kapacitet. Den var bare ved at være for lille til hende.


Klaphatten er ikke kun Karolines pony, men også min. Han er den pony/hest som jeg aldrig har haft råd til at købe til mig selv.

Desuden er jeg æstetiker, - jeg kan få timer til at gå med bare at kigge på ham


Men sådan har jeg nu haft det med alle mine dyr, - de har altid været smukke!


Så han er bl.a. indkøbt for de gode ridetures skyld, og ikke bare for at vinde rosetter. Med 'de gode rideture' mener jeg, de gange hvor ens dressurarbejde bare går op i en højere enhed. Hvor tingene bare fungere. Jeg kan huske de 'aha-oplevelser' helt tilbage fra min ponytid.


De oplevelser kan jeg godt unde min datter!


Så om Klaphatten også var indkøbt, hvis min datter ønskede at ride skovtur? Nej, men det har heller aldrig været et emne, - hun VIL nemlig ridekonkurrence!

Hvis hun ønskede sig en skovturshest havde jeg da bestemt valgt anderledes, men hesten havde stadig været smuk!


Og den var stadig blevet passet 100%, og var blevet brugt/rørt hver dag!


Om han ville kunne trives med at være skovturshest? Ja, det tror jeg da bestemt!


Så det var et langt svar på 2 korte spørgsmål



MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 13:54

Hvis jeg skal være lidt selvkritisk, er jeg vist indehaver af en discounthest! Decor kostede ganske vist 50.000 for 10 år siden, men da han nærmer sig de 15, har skævt skulderparti og halmallergi, er handelsværdien af ham vist betragteligt lavere end de 50.000! Vi snakker vist ikke meget over 10.000! Decor får på trods af sin lave værdi, nøjagtig det han har brug for. Han står på spåner, får godt stråfoder, får det bedste foder, har dyre dimser under sadlen, som også er en bedre en af slagsen. Han bliver passet i hoved og r*v med det ene, det andet og det tredje på trods af at min indkost absolut ikke hører til i socialgruppe 1!


Den næste hest jeg skal have bliver nok et par prisklasser dyrere i indkøb end Decor, da den gerne skulle bringe mig lidt længere i dressuren end han har gjort. Sådan en musse bliver nok ikke helt billig, men det skal da ikke afholde mig fra at give den hvad den har brug for. Den vil ikke blive proppet væk i en boks og kun taget frem til særlige lejligheder!


Jeg tro iøvrigt ikke man kan generalisere på den måde med dyr hest=dårlig ejer, billig hest=god ejer eller for den sags skyld omvendt! Uvidende, ligegyldige idioter findes overalt, og det har absolut intet med deres indkomst eller prisen på deres hest at gøre! Jeg har set mange dyre heste, som havde det usandsynlig dårligt, men jeg har dælme også set mange billige, som havde det ligeså!!! Det var bare nogle forskellige områder, de blev "mis"handlet på! De dyre heste kom generelt ikke på fold og fik ikke opfyldt deres sociale behov, og der var ikke stor forståelse for individuelle behov i forhold til præstationer i ridningen. De billige heste manglede fornuftig træning, ordentligt foder, korrekt beskæring, ordentligt sadeltøj og tilsyn af dyrlæge ved sygdom. Bid lige mærke i, at jeg ikke generaliserer her, men omtaler de heste JEG har set!!! Jeg siger ikke, at de gælder alle dyre/billige heste, heller ikke alle dem jeg har set, men dem jeg har set, som ikke blev behandlet ordentligt!!!


Jeg funderede lige over om jeg helst ville sælge en hest dyrt eller billigt... Jeg blev enig med mig selv om, at jeg slet ikke vil sælge!!! Nu har jeg for mange år siden besluttet, at Decor aldrig skal væk fra mig, medmindre det bliver i død tilstand, så mht ham er problemet ikke så stort, men der kommer jo nok andre heste efter ham... Bliver nok nødt til bare at beholde dem også...





0
0
Svar på denne tråd
 
 prisen er ikke altid alt
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 14:49

jeg tror ikke altid det er er prisen der fortæller om det er en god hest for en billig hest kan være lige så god som de dyre bare fordi det er en blanding er det jo ikke ens betydende med at det er en dårlig hest jeg havde selv en billig hoppe som jeg lige har solgt fordi jeg havde dårlig samvitighed over jeg ikke havde tid til at ride hende pga af min baby hun gik for 15000 men de har os fået en dejlig hest og jeg ved at køberen er vildt begejstret for hende hun var solgt på under en uge og jeg kan besøge hende lige så tit jeg vil og komme og ride hende hvis jeg har lyst men jeg holdt meget af hende selv om hun ikke var dyr

mvh helen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Discountheste og -ejere
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 15:23

Jeg erkender blankt at jeg ikke har læst alle indlæg igennem, så jeg beklager, hvis jeg gentager andre skribenter.


Men jo - jeg har set adskillige "discount"-heste blive behandlet mindre godt, end man ville behandle en "luxus"-hest.


Ikke sådan at forstå at der ikke er billige heste, der behandles ordentligt, for dem findes der mange af. Men der ER altså også de andre.


Generelt vil jeg mene, at har man kun råd til at give 5.000 kr. for en hest, så har man faktisk ikke råd til at holde den. For det koster hurtigt mellem 3 og 4.000 pr. måned at holde en hest, hvis det skal gøres ordentligt. Opstaldning incl. foder og strøelse løber hurtigt op i mellem 1000 og 1500 kr. pr. måned, selv for en skrabet udgave. Hertil kommer smed på ca. 500 kr. pr. måned. Dyrlægen er der også brug for en gang imellem og så er der udstyret. En brugt kvalitetssadel koster alene mellem 8 og 10.000 kr. Hertil kommer selvfølgelig trense, bid, sadelunderlag, som det allermest basale. Sadlen skal omstoppes årligt, hvilket vel giver en gennemsnitlig omkostning på 100 kr. pr. måned.


Så det ER dyrt at holde hest, og det bliver ikke billige af at anskaffelsesprisen var lav. Det er bare ikke alle der ved det, og derfor køber de en traver eller en fjordhest på et marked til 4.000 kr.


Mvh


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 Berit...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 17:22

det kan dælme godt gøres en del billigere end det du nævner deroppe.


Det er langt fra de fleste der behøver at få omstoppet saddel årligt!!!


Smed 500 kr i mdr? Næh nej, det er vist kun hvis du har en dyr smed og din hest skal have sko på - der findes smede der stadig kun tager 200 kr for en beskæring selvom de er svære at finde.


opstaldning løber hurtigt op ja - de fleste jeg hører og ser giver en 1000 - 1500 kr pr mdr - oftest alt inklusiv - nogle gange minus tilskud eller hø o.lig.


Dylæge kan der ligges fra til hver mdr. Men ingen kan selvfølgelig gardere sig mod en kæmpe regnen hvis hesten blir pludseig syg - men der findes afdragsordninger.


En brugt kvalitetssaddel til mellem 8-10.000 kr? Det findes osse en hel del billigere - osse for kvalitet/noget der kan holde. Der er jo heller ingen der siger man absolut skal ligge ud med det dyreste man kan finde. Og mange ting kan man altså osse få til en fin pris selvom det ikke er mæskevarer - osse med en rimelig kvalitet i.


Trense bid og underlag - Ja rider man med muffe el. lig. så koster et bid altså ofte ikke nødvendigvist mere end 150-200 kr - en trense af de billige til en 150-200 kr kan faktisk holde i ligeså mange år som en dyr, hvis man ellers passer på den og plejer den - selvom alt kan gå i stykker grundet uheld mv. Det kan man stadig ikke gardere sig imod.


Saddelunderlag er da det mindste - 100 kr. Og dem har jeg opfattelsen af holder ligeså fint som de dyre. Den byg og leg plads jeg i sin tid kom på har underlag der ikke er i stykker - tilbage fra 10 år siden! Og de passer ikke på dem.


Desuden kan jeg absolut intet forkert se i at købe hverken en traver eller en fjordhest - om så den koster 4000 eller 40.000 kr. Det er heller ikke alle der faktisk har pengene til at købe en dyr hest der gør det. Hvorfor skulle man hvis man kan få det man søger billigere?


Du får det til at lyde som om der er noget galt i "kun" at give 4000 for en traver eller fjordhest. Er det fordi de i dine øjne ikke er mere værd?? Eller fordi du mener folk nedværdigerer sig til det? Eller er det bare fordi du ikke mener de dur til noget?


For det er bestemt heste der osse kan blive til noget - osse på højere plan inden for både dressur, spring og western.


Og jo køber du en billigere hest kan du helelr ikke komme uden om at man sparer lidt penge - for de penge man sparer ved at købe en billigere hest er sparet uanset om udstyret koster eller ej. Så køber du en hest til 6.000 i stedet for en til 10.000 har du sparet 4.000 kr, såfremt du kan finde udstyr der passer hest og dig til samme pris som den dyre.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Berit, jeg er enig med Stute
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 17:56

I dag koster rideudstyr ikke ret meget i.f.h.t. før i tiden.


Man kan få nogle ganske pæne underlag for kr. 100,00 og gode trenser for få hundrede kr.


Og selvfølgelig kan man få en god sadel til under kr. 10.000,00.


Derudover er der massevis af brugt udstyr til salg - se bare Markedspladsen.


Ikke fordi vi ikke har mærkevarer.


Vi bruger bl.a. Wintec, Kieffer, Stübben, Horse Ware m.v. og har da også billigt udstyr fra Supermarkederne.


Vores beslagsmed tager kr. 300,00 for en beskæring og kr. 750,00 for sko.


Du skriver det som om, at fordi man vælger en hest til kr. 5.000,00, har man ikke råd til en dyrere hest.


Det er da det værste vås.


Vore etter pony til kr. 6.000,00 har udstyr for kr. 25.000,00.


De andre mangler heller ikke noget - og alle har mindst en sadel hver.


Alle vore heste har været billige - måske lige bortset fra dem, vi selv har avlet.


Til gengæld har de aldrig manglet noget - hverken i foldtid, udstyr, vaccination, ormekure, regelmæssig registreret beslagsmed, dyrlæge - you name it.


Jo, jeg har også set heste og ponyer, som ikke bliver passet godt nok.


Men det med at man køber en billig hest, fordi man ikke har råd til andet, passer jo ikke i mange tilfælde.


Man kan også købe "guld" for dyrt.


Der går masser af gode heste til "ingen" penge rundt omkring; men jeg kan dog godt undre mig nogle gange over, at en hest sælges billigere end en hund.


Selvfølgelig er der nogle, som kun har råd til at give kr. 5.000,00 for en hest, og derfor måske ikke har til de løbende og uforudsete udgifter i.f.m. hestehold.


De burde ikke købe hest.


Se min præsentation med rideudstyr til salg/bytte!


Link til en gratis hesteside, hvor du kan indrykke annoncer ganske gratis.


heste.dyregalleri.dk/


Siden bliver besøgt af mange hver dag, og der er sjove muligheder bl.a. "udfordringer"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min kostede
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 19:09

15.000 og hun bliver behandlet, som var hun ægte prinsesse-hest. Det er hun nu også ;) Dem, der kun ser prisen, har kigget forkert.


Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt ord ..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 19:41

Jean39 ... snobber er der nok af... Men så er der jo også de seiøse, der gerne vil noget med deres ridning- og har pengene til det.

Værre med os der ikke har så mange penge... Men stadig kan passe vores dyr ordenligt.


Coci.


<3 Smil til verden og den smiler igen.<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 12:13

læst alle svar, og derfor beklager jeg, hvis jeg skriver noget om er nævnt.


Men Jeanette, jeg tror at når sælger sætter prisen højt omkring deres salgsemne 'for ikke at tiltrække de forkerte købere', så er det måske noget med prestige, image osv osv.

99E: Sandsynligheden for at hestekøbet er velovervejet er STØRRE hvis hesten er DYRERE. - ja nemlig.


Min hest egner sig ABSOLUT IKKE til at være skovturs hest. Hun er en som gerne vil lave noget, hver dag.

Derimod har jeg før redet en hest, som var den bedste skovturshest nogen sinde. Den gik frisk og modigt frem, viede aldrig for noget og virkede glad og tilfreds. Men kom den derimod ind i et ridehus, så blev den modige hest pludselig bange og trykkede sig hele vejen rundt.





Knus fra Vinnie_M
.
Opdateret hjemmeside med billeder - om Vinnie
(Den 30. november 2005)
0
0
Svar på denne tråd
 
 til Berits
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 12:32

orientering så har jeg i år brugt flg på min hest


12x600 kr.(Opstalding)=7200 kr.

4x200(Udlukning)= 800

6x150 kr(Foder)=900

6x250 kr(Smed)= 1500 kr.

1x550(Vaccine)=550


Dvs 10950 kr. ialt.


Selvfølgelig har jeg også købt udstyr, men jeg sælger også ud af det jeg skal bruge, så det går næsten op med hinanden... jeg købte for 2000 kr. i udstyr i starten af året, og alt hvad jeg har brugt på udstyr siden hen er kommet fra salg af andet udstyr.






Camilse og Looksen

Kig ind på www.camilse.dk og se billeder fra bl.a. landsstævnet i september i NFKR, eller distriktstævnet i SYK.


Så er der 14 dage til www.rytterhyggen.webbyen.dk åbner


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 13:07

Spændende debat, som røre ved forskellige ting i os hesteejere.


Nogle mener, at en hest har det bedst som skovturshest, andre mener at de fungere bedste som konkurrenceheste.

Nogle mener, at en "dyr" pris gør, at folk er mere seriøse i valget af hest og den efterfølgende pasning, andre gør mere i at vælge den nye ejer i blandt dem, som er interesseret og har mulighed for at betale for den "billige" hest.


Nu står jeg selv i en stald, hvor jeg nok er indehaver af en af de billige heste - har givet 16.500 kr for doccedyret. Andre heste i stalden er handlet for væsentligt højere priser.

Men alle os som har valgt at have heste opstaldet dette sted, ja vi har valgt det udfra at kombinere hestens behov for feks. ofte foder og hø, foldtid og socialliv, med os menneskers behov for konkurrenceridning, undervisning og ridehal m.m.


Men selvom vi står samme sted, og omgives af de samme erfarne hestefolk, som kan hjælpe os ved problemer o.l., ja så er der nogle ting, hvor vi hesteejere handler forskelligt.

Jeg giver ikke min hest ferie om sommeren - til gengæld får han fri, hvis han hoster.

Jeg rider gladeligt dressur 5 dage om ugen om vinteren - mens jeg så om sommeren rider i skoven 5 dage om ugen. Og medoc virker lige arbejdsglad for begge dele, efter min mening.

Jeg nussepusser ikke med min hest, og smøre ikke seletøj hver uge - til gengæld får han massage hver 14 dag, og smed hver 6 uge.

Andre gør det anderledes - men reelt set tror jeg da, at alle hestene i stalden har det godt.


Jeg kører hver dag forbi mine naboers heste, som går på fold, og som ikke bliver redet.

Og de ser da alle fine og velholdte ud - både traveren og den gamle pensionerede rideskolepony.


Der hvor jeg har set problemet med heste, som står og "rådner op" er på opstaldningsteder, hvor hestene fodres og hvor der strøes - men ikke muges eller lukkes på fold.

Her oplever jeg, at folk tænker nå ja den får mad og halm - det må være nok. Eller også kommer de og lukker hesten på fold - men glemmer at aftale med nogle om at tage den ind o.l.

Disse mennesker kigger heller ikke på hestens hove, fodertilstand eller om den virker til at have det godt - så smed og dyrlæge er nærmest noget de andre opstaldere eller ejeren af opstaldningsstedet skal tvinge ejeren til at bestille.

Og når der bliver for meget brok et sted, ja så flytter de til et andet sted, indtil der bliver brok der og så...

Og er det så heste, som er billige, som udsættes for den skæbne - nej ikke nødvendigvis. De eksemplarer jeg har set, har da kostet +30.000 kr, hvilket for mig er en del penge.


Men som en anden af indlægsbidragerne er inde på, så tror jeg, at det skyldes uvidenhed, når folk behandler deres heste for ringe. Uvidenhed om de mest basale ting i det at have hest, uvidenhed om hvad det koster / kan komme til at koste at have hest. Uvidenhed om hvor megen tid det kræver at have sin egen hest osv.

Og denne uvidenhed kan findes hos folk, som køber heste til 2000 kr eller til +100.000 kr. Chancen er bare procentvis størrere for, at det er ved de billigere heste, hvilket i min verden er heste til under +20.000 kr.


Men ganske generelt tror jeg, at de fleste har det rimeligt godt, hvad enten det er "foldbumser" eller konkurrenceheste.


MVH Charlotte




0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 13:19

Vi er meget enige

Du får det bare formuleret på en lidt anden måde, - tak for det!



MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 15:21
jeg købte selv en discount hest i konfirmationsgave - en Skousboe vel at mærke.. Så dårlig afstamning havde hun ikke, men kostede kun 13000 og var 5.. Red hende selv til og den dag idag går hun MB/MA i spring..


[Sandra Louise Elfort]
Islænderrytter og heavymetal-tilhænger
0
0
Svar på denne tråd
 
 afbetaling
Forfatter: 
Dato:  18-12-2005 20:26

Lige et lille sidespring; Kan man afbetale (evt. leje og få forkøbsret?) ell. forlanger de fleste sælgere at man betaler kontant?

Jeg har fået job og går og leger med tanken om at købe hest om 6 mdr. men et banklån ønsker jeg bliver mit sidste ønske.






>>Høj rytter søger stor partshest i Roskilde.<<

"Den som ikke reagerer - accepterer."

`` Søger lejlighed i Roskilde ´´

0
0
Svar på denne tråd
 
 halløjsa
Forfatter: 
Dato:  18-12-2005 21:19
Jeg har lige købt en bette 3 års for ca 2 måneder siden til KUN 5000 kr og jeg er sku da mega glad for ham, han er simpelhen bare så dejlig, men han blev tilgengæld sparket da jeg kun havde haft ham i 4 dage så der kom han til at stå på stald i ca et måned, det var bare mega synd. men mange vil nok mene at jeg burde have en stor hest da han kun er 153 og ja, jeg er desværre Mega høj (185) :-( Men jeg ku bare ikke lade være med at købe ham da jeg så ham. Han er bare den skønneste unghest jeg nogensinde har haft med at gøre:-)

:-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Inden I halshugger mig
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 13:05

Jeg skriver intet sted at alle mennesker med billige heste ikke har råd til andet, ej heller skriver jeg at alle billige heste ikke behandles ordentligt. Prøv lige at læse mit indlæg igen


Jeg skriver at HVIS man ikke har råd til at give mere end 4-5000 for en hest, SÅ har man heller ikke råd til de løbende udgifter.


Jeg er ked af det, men jeg holder fast i at kvalitetsprodukter er dyre. Selvfølgelig kan man købe brugt, hvilket gør det lidt billigere. Men jeg er heller ikke af den holdning at Kieffer, og Kentaur sadler går under betegnelsen kvalitetssadler. Det har intet med snobberi at gøre, snarere med den kendsgerning at bommene ikke er fleksible nok i de pågældende sadler, og at de derfor ikke bør ligge på en hesteryg.


Smed hver anden måned er ikke nok i min terminologi - desværre. Heller ikke for heste uden sko.


Ej heller tror jeg på, at man kan fodre optimalt for 100 kr. om måneden.


Og nej, det har heller intet med at gøre, at jeg ikke synes om trav- og fjordheste, jeg har ind til for ganske nyligt selv været fjordhesteejer. Og bare sadlen til fjumsen var dyrere end ham selv.


Så inden i halshugger mig, så læs lige hvad det egentlig er jeg skriver


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej BereiH
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:03

Om man har råd eller om man vælger " kun " at give 4-5.000 for sin hest, er det jo kun den enkelte der ved. Så det er lidt hårdt at dømme folk ud fra den konto.


Smed hver måned? Det kommer sg# da an på hvad man bruger hesten til. Mine går og hygger sig, bliver redet 2-3 gange om ugen, på marken eller i skoven, er 17 og 22. En gang om måneden ville da være galamatias. Men det er jo selvfølgelig også super discount her, da de blev foræret til mig. Tæller måske ikke?


Jeg har dem stående hjemme, og de priser du nævner holder ingen steder. Men den skal måske være opstaldet i et fint center?


OBS. Sidste smedregning, beskæring af 8 stk hove ( og det er alt mine hyggeheste behøver ) 67,50 pr. hov - ialt 700,- incl. moms.

Og da det er Westergaard der ordner dem ved jeg det er kvalitet. Plus jeg fik at vide at de ikke skulle ordnes igen før om 2-3 mdr. med mindre noget skete.


Så pas på med at generalisere, og tænk på at hestefolk er mange for skellige slags mennesker med forskellige forestillinger om hvordan deres hesteliv skal være.




super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har, indtil nu, aldrig givet over
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:15

...10.000,- kr. for nogen af vores... Så de er også "discountheste"



:) :) :) :) :)










Mkh.
Else.




Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)




HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!




Skype:
0
0
Svar på denne tråd
 
 linajannek
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:34

>>>Om man har råd eller om man vælger " kun " at give 4-5.000 for sin hest, er det jo kun den enkelte der ved. Så det er lidt hårdt at dømme folk ud fra den konto.<<<


Jeg har ikke vurderet, om de der har billige heste har anskaffet dem af den ene eller den anden årsag. Jeg har blot konstateret (og gør det lige igen) at HVIS årsagen er manglende økonomi, SÅ skulle man have ladet være. Så kan det vist ikke siges tydeligere.


>>>Smed hver måned? Det kommer sg# da an på hvad man bruger hesten til.<<<


Tja - mine bliver ikke brugt for tiden, men derfor skal de da ikke gå længere. Og nej de går heller ikke med sko, men det gør det nu ikke billigere, og det gør ikke at jeg kan trække beskæringsperioden. Jo længere der går mellem beskæringerne, jo mere ændres benvinklen ved beskæring, når hesten bliver langtået. Og det er langt fra sundt.


>>>Men det er jo selvfølgelig også super discount her, da de blev foræret til mig. Tæller måske ikke?<<<


Hvorfor føler du dig egentlig truffet? Hvis du læser hvad der rent faktisk STÅR i mine indlæg, så burde det jo slet ikke være møntet på dig.


>>>Jeg har dem stående hjemme, og de priser du nævner holder ingen steder. Men den skal måske være opstaldet i et fint center?<<<


Næh, det er selvfølgelig lidt billigere at holde dem hjemme, men det er nok ikke muligt for de fleste. Men der skal nu stadig strøelse, stråfoder af god kvalitet samt et fornuftigt grovfoder til, og det ER altså ikke gratis.


>>>OBS. Sidste smedregning, beskæring af 8 stk hove ( og det er alt mine hyggeheste behøver ) 67,50 pr. hov - ialt 700,- incl. moms.<<<


Ja - og?? jeg forstår ikke lige hvor du vil hen med det.


>>>Og da det er Westergaard der ordner dem ved jeg det er kvalitet. Plus jeg fik at vide at de ikke skulle ordnes igen før om 2-3 mdr. med mindre noget skete.<<<


Nej det er jo den gængse holdning, men det gør det også lettere for smeden at nå rundt til alle kunderne.


>>>Så pas på med at generalisere, og tænk på at hestefolk er mange for skellige slags mennesker med forskellige forestillinger om hvordan deres hesteliv skal være.<<<


Det ændrer jo ikke på at der er nogle basale ting, der bør være opfyldt, såsom regelmæssig smed, kvalitetsfoder, dyrlæge efter hestens (og ikke ejerens) behov, foldmuligheder etc. Altsammen noget, der koster penge.


Men igen - jeg siger ikke at ALLE heste med "discount"-heste er sådan, blot at jeg har oplevet den del, der var sådan, og flere end jeg har oplevet med såkaldte "luksus"-heste.


BeritH (der også har discounthest og næsten discounthest).



0
0
Svar på denne tråd
 
 Afbetaling...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:54
Jeg ville personligt aldrig sælghe en hest på afbetaling medmindre det var til en jeg kunne "komme efter" hvis betalingerne ikke indfandt sig - og så ville det stadig være til forhøjet pris.

Ville jeg sælge en hest på afbetaling til "dig" (eller en anden jeg ikke kender)? Aldrig.

Pengene kontant - ligesom hvis du skal købe min bil... :-P


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg køber kun discount
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:59

, og det er ikke fordi jeg ikke har råd til andet , men til det jeg bruger mine dyr til , skal de ikke kunne en masse , bare være søde og rare , så skal jeg nok selv træne dem op.

Derfor har det også altid været unge dyr jeg har købt.


Mit første køb skete for 5 år siden og der var jeg nok for uerfaren , selv om jeg troede jeg vidste en masse , for Oliver har et par fejl som gør han nok ville være svær at sælge igen , men det har jeg også lovet ham at det skal han aldrig , for jeg elsker ham højt som han er og han er bare den bedste på skovtur . Hans fejl er at han er krybbebider , derfor går han i løsdrift og den anden fejl er at han nok er lidt indfodet. Disse ting er jeg selvfølgelig obs på , når jeg idag køber hest. Han kostede for 5 år siden 4000 ,- Racen er fjordhest.


Min ene prinsesse er Frida , en dejlig fjordhest med et lille gen af araber , hende købte jeg for 2 år siden og har selv lært hende at mennesker er ( de fleste ) er søde og rare , og derfor er hun idag en rigtig dejlig ung dame som elsker at blive nusset.

Hun er nu redet til og har været med på flere ture og det tager hun stille og roligt.

Hun var billig og skal hun sælges ( er lidt i mine overvejelser, da hun ville have godt af at komme et sted hen hvor hun ville blive redet noget mere på , da hun har en rigtig god gang.) bliver hun solgt til en rimelig pris , bare hun kommer et godt sted hen.


Min anden lille prinsesse er Mirakie , en oldenborg/frederiksborg/ox blanding på 7 mdr , hun kostede 5000,-

og til hende har jeg fuldstændig tabt mit hjerte. Hun er min fremtid , da der jo går 3 år med kun træning , træning og atter træning , men det glæder jeg mig meget til.


Disse pragtdyr , trods deres særheder og skavanker , er mine og jeg elsker dem af hele mit hjerte , og de bliver passet i alle ender og kanter , og har smed og dyrlæge og alt det der skal til for at have hest.


Knus Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 min discount hest
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:59

Jeg har en discount hest.

Jeg købte hende hos en hestehandler (hvor hun i øvrigt havde det godt, på trods af, at det var en hestehandler).

Jeg gav 9000 kr for hende. Hun bliver behandlet som en million

Hun får det foder hun har brug for, hun står i en stor boks og så går hun på en stor mark dagen lang.

Ja, hun lever det søde hesteliv, selvom hun er en discount hest.


Her er skønheden:


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min "discounthest"
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:17

Har kostet under 20.000, så det er jo heller ikke en million hest, men jeg synes jeg passer på hende, som om hun var.

(Egentligt er hun også en million hest i mine øjne :D )

Så sent som for 2 timer siden, har jeg spenderet 649 kr. på min rare hest, og lur mig om jeg ikke også brugte penge på hende i lørdags.


Hun får det hun har brug for, og meget mere til.

Jeg tror hun lever det liv, der er det bedste for hende, jeg mener ikke selv der er mange der kan tilbyde hende det som hun får hos os. Selvom hun ikke er verdens fineste hest, så er hun min guldklump.






Maria B. Pedersen

"Gud gav ganske vist menneskene forstanden, men glemte desværre at vedlægge en brugsanvisning."

Ralf Bülow

0
0
Svar på denne tråd
 
 til BeritH
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:50

Jeg føler nu ikke at du har truffet mig på nogen som helst måde.


Og tro mig det er ikke min smed der bestemmer hvornår mine heste skal have besøg af ham. Og om det er i din termologi har jo ikke noget med det at gøre, da du jo skriver det som det er det man skal.


Jeg ved ikke om jeg kan skrive det her på en pæn måde, skal prøve og det er ikke personligt ment.


Den holdning du udviser virker lidt "snobbet " for mig. Somom hvis man ikke har det dyreste er det ikke godt nok. Pris og kvalitet følges ikke altid ad.


Man kan vel godt " kun " have råd til at købe en hest til 5.ooo, og alligevel have råd til at holde den. Det er vel egentlig det man kalder prioritering.


Jeg kender skam også en som kun kunne bruge det bedste. Bedste udstyr, bedste heste - bedste alting. Hun red bare aldrig på sin hest. Se det er lidt af det snobberi jeg mener. ( ikke møntet på dig )


Hun kunne få mange lidt usikre ned med nakken, fordi hun kendte alt til alt det bedste, og andet ikke var godt nok.


Jeg vil give dig helt ret i at de faste udgifter skal der være økonomi til. Men hvad er kvalitetsfoder? Start lige en debat op her og se. Hvor stor skal folden være og hvor længe skal de være der? Der er så mange syn på det at have hest og hvem skal sige hvad der er rigtigt og forkert? Du må for min skyld gøre som du har lyst til, mens jeg syntes du får det til at lyde somom at hvis det ikke er det dyreste og det bedste ( i dine øjne ), så egner man sig ikke til at have hest.


Bare lige de følelser der fik mig til at reagere, og undskyld hvis jeg var lidt for ærlig.


super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har også
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:57

Min Hilde har jeg fået foræret og selvom hun er en gammel dame og jeg intet har givet for hende, bliver hun stadig passet i hoved og r.. og får ikke lov til at mangle noget. Hun betyder ikke mindre for mig end nogle af de heste jeg har betalt for i sin tid!





:-PDet er kun din egen samvittighed, der sætter grænser for hvad du kan tillade dig at sige offentligt! :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 linajannek
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 16:02

Hej igen Helle,


Det er såmænd helt OK, du finder mig snobbet - du kan jo kun forholde dig til, hvad jeg skriver herinde :-) Jeg er ret sikker på at du ville ændre holdning hvis du mødte mig irl *G*


Men lad os lige slå det helt fast, jeg har intet imod billige heste, men jeg har en hel del imod discountløsninger hvad hestehold angår. Fordi disse løsninger meget sjældent dækker hestens behov.


Men jo - jeg synes faktisk meget ofte at pris og kvalitet går hånd i hånd. Og selvom man er en billig hest, så fortjener man vel den samme omsorg som en dyr hest. Og det er der så mange (igen: ikke alle) der ikke vil ofre.


Og så er geden vist barberet


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 billige heste
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 16:34

Hej.


jeg købte en islænderhingst for ikke så længe siden.


han kommer fra et dødsbo og ejg fik ham for 5000kr.

han har fin afstamning og er behandlet virkelig godt. han står sammen med andre islændere i prisklasser 15.000 - 75.000kr men ingen ser ned på faxi, fordi han var billig.


han er smuk, klog og super dejlig.


prisen er ikke altid det mest afgørende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 discountheste
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:30
Har selv 3 "discountheste"... Den 1 kostede 3000 kr., nr. 2 kostede 17000 kr. og nr. 3 var gratis. Synes ikke prisen kommer an på hvor god hesten er. Jeg har bare været heldig og få nogle heste til en billig, men selv om de ikke har kostet mere er de mit et og alt...!
0
0
Svar på denne tråd
 
 "discountheste?"
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:38

Jeg har 11 heste her hos mig, hvoraf kun de tre er rideheste. Resten er discount;-) Det er skadede eller pensionerede heste, som folk ikke kunne nenne at skille sig af med. Her er alt lige fra shetlændere og fjordheste, til DVer og Fuldblods.


Det skal lige siges at min dejlige hestedyr gav jeg i sin tid kun 15.000 for og nu går han både dressur, distrikt, galop, jagt og distance på højt plan.


:-P ;-DSnoepie og Valle <3 + Den lille, store baby

Badooney-dyret!

0
0
Svar på denne tråd
 
 BeritH
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:43

Den er jeg med på.


Det er sg# da osse meget nemmere at gøre sig forståelig i det virkelige liv...


Nå men tak for en god gang ordkløverig og glædelig jul.


super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd
 
 "discountheste?"
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:44

Jeg har 11 heste her hos mig, hvoraf kun de tre er rideheste. Resten er discount;-) Det er skadede eller pensionerede heste, som folk ikke kunne nenne at skille sig af med. Her er alt lige fra shetlændere og fjordheste, til DVer og Fuldblods.


Det skal lige siges at min dejlige hestedyr gav jeg i sin tid kun 15.000 for og nu går han både dressur, distrikt, galop, jagt og distance på højt plan.


:-P ;-DSnoepie og Valle <3 + Den lille, store baby

Badooney-dyret!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er vist nogen, der ikke kan læse...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:49
...tråden drejer sig ikke om hvorvidt man akn få en god hest til en billig penge.

For det kan man.

Det drejer sig om hvorvidt der er en tendens til at dyrere heste bliver behandlet bedre (får bedre pleje, foder, opstaldning, træning etc) end billigere heste.


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 øhhh
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 11:56

BeritH: Hvorfor er det ikke godt nok at hesten har smed hver anden måned? Decor går med 4 sko, og han har smed hver 8. uge. Hvis han har smed tiere, er der intet at skære af, og smeden skal sømme i de gamle huller, hvilket mig bekendt ikke er særlig sundt. Decors horntilvækst er ifølge min smed ganske normal, og hans hove er aldeles fortræffelige! Og tro mig, hvis smeden sagde, at kræet skulle have smed tiere, så fik han det!!!


Så din påstand om, at det ikke er godt nok at have smed hver anden måned pisser mig ærlig talt af! Og eftersom Decor var dyr i indkøb, men ikke repræsenterer den store værdi længere, kan begge sider af denne diskussion jo tilfredsstilles!



0
0
Svar på denne tråd
 
 zdasddeasdsdgt
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 13:10

Åh ja jeg har en 18 årig hest.


PÅ købstidspunktet var den:


-rideskolehest

-schenkeldøv

-doven

-ikke glad at se på

-lille gang

-pakket sammen


Nu efter 3 år er den (også efter ½ år):


-følsom

-utrolig lækker og blød at arbejde med

-frisk og glad, altid ørene fremme

-lange skridt

-giver efter


--


Jeg føler mig da så meget bedre (ved det er farligt, med janteloven) end de små tøser der får en 100.000 krs hest som

jo selvfølgelig kan gå alt, og ja, så kan de vinde alt.


Men at vinde en lille dum LC klasse har da gjort mig stolt

af min hest, hvilket nok ikke var tilfældet med før omtalte eqipage..




:-) -Annka- :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej hej
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:07

Spændende debat


Altså min kat to pony Naicon fik vi dengang MEGET billigt, 4000 kr og hende nåede jeg da at ride landsstævner på.


Dog kostede min nye 5 års kat et pony så meget mere end Naicon.


Men jeg har da på ingen måde gjort forskel på de to ponyer.

De betyder begge ligemeget for mig, selvom Naicon var MEGET billigere.






* Team KER *


Naicon sælges / udlejes, skriv for nærmere information.

Billeder kan ses her : heste.dyregalleri.dk/h...sp?ID=4260


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejehj
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:13

Spændende debat


Altså min kat to pony Naicon fik vi dengang MEGET billigt, 4000 kr og hende nåede jeg da at ride landsstævner på.


Dog kostede min nye 5 års kat et pony så meget mere end Naicon.


Men jeg har da på ingen måde gjort forskel på de to ponyer.

De betyder begge ligemeget for mig, selvom Naicon var MEGET billigere.

Selvom mine ponyer bliver brugt som konkurrence ponyer, får de da i hoved og r** alligevel, kommer på ture osv. Godt nok ikke så meget som ''hyggeheste''..

Men ja, selvom Naicon var MEGET billigere end Chemin har jeg på intet tidspunkt gjort forskel på nogle af dem.





* Team KER *


Naicon sælges / udlejes, skriv for nærmere information.

Billeder kan ses her : heste.dyregalleri.dk/h...sp?ID=4260


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ha Ha - Annka
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:15

Du er da rigtig ude med riven ang. min datters 'dyre' pony, både her og inde på JHN!


Hvad er det lige, der p*sser dig sådan af?


Det er da kun skønt for dig, at du har fået en dejlig, glad hest ud af den tid, du bruger på din hest.


Men jeg må nok skuffe dig mht. Karolines holdning til at vinde sløjfer!

Og hun kan, ligesom dig, være stolt af, at det hesten kan, er noget hun har lært den.


Indlægget her handler om, om man kan formode, at der bliver gjort forskel på heste, om de har været dyre eller billige. Altså om folks behandling af hesten, har noget med indkøbsprisen af den at gøre?


MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejehj
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:18

StineDecor: Du må forresten hilse ude på gården (: + Decor ;D




* Team KER *


Naicon sælges / udlejes, skriv for nærmere information.

Billeder kan ses her : heste.dyregalleri.dk/h...sp?ID=4260


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 gfdfgsdghdgh
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:43


Karoline: Du er da virkelig paranoid. Dette indlæg var ikke møntet dig, din datter eller nogen anden herinde fra. Men på min succes med min hest, og andre jeg kender der er kommet meget let til tingene.



Hvis jeg ville sige noget til dig havde jeg skrevet en besked til dig :-)



(Det andet indlæg på JHN var heller ikke møntet på jer, jeg omtalte bare en gruppe. Men du følte dig truffet? ;-))




:-) -Annka- :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annka..
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 16:50

Med mindre du har prøvet den gruppe du omtaler, heste eller ponyer gennem en længere periode, så ved du ikke en sk*d om om de " er kommet meget let til tingene"


Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan vi ikke alle sammen
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 19:26

blive enige om at alle heste skal have det godt.


jeg lige glad om jeg så havde en hest til 500.000 eller en til 5000 så skal de have det godt begge to.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan da
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 19:57

bestemt godt forstå at de forældre som har lyst og råd til at købe en velredet pony til deres børn også gør det...


Og ja... børnene får nok en masse "forærende" af en velredet hest, men de skal jo også lære det et sted...


Synes ikke at billige heste generelt har det værre end dyre heste, men sandsynligheden for "brug og smid væk" tendenser er nok en smule større ved at folk har satset færre penge i et dyr...


Zamangah

Welsh hoppeføl

sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 21:44

(undskyld mit sprog)


HVA S A T A N !!


ricky kostede 7000,- og jeg syntes da selv jeg er en god ejer!
sorry, men det er da nogle (ligeud) I D I O T E R der siger/antyder sådan noet!


Ricky Piccard
medlem af LSK, gangsta hingsten over lyngby,
YO, nu med guldkæde
0
0
Svar på denne tråd
 
 hrmmm
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 10:23

R- Piccard: Dettte er en debat, ikke et skænderi! Forskellen er, at i en debat bruger man argumenter, i et skænderi råber man bare og kalder folk grimme ting (som du gør).



0
0
Svar på denne tråd
 
 Stinedecor
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 10:45

>>>BeritH: Hvorfor er det ikke godt nok at hesten har smed hver anden måned? Decor går med 4 sko, og han har smed hver 8. uge.<<<


Fordi når en hest går med sko, så slides hoven på en anden måde, en hvis den går uden. Det betyder at hovvinklen ændres, når hoven vokser til. Vinklen ændres så tilbage igen, når hesten beskæres. Det er denne ændring af vinklen, der bliver for stor, når hesten går for længe mellem beskæringerne.


Faktisk blev hestene tidligere skoet med 5 ugers mellemrum, og jeg mener faktisk også at en af smedene anbefalede dette i en af beskæringsdiskussionerne under røgt og pleje. Med en hyppigere beskæring, når hoven ikke at ændre sig i væsentlig grad, og dermed belastes hestens ben mindre.


Om det så "pisser dig af" at jeg har den holdning, ja det kan jeg sikkert leve med.


Mvh


BeritH



0
0
Svar på denne tråd
 
 Solgte min gamle meget billigt
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 12:53

Da jeg skulle sælge min vallak på 17 år - blev han sat meget billigt til salg.

Ikke fordi den fejlede noget som helst og dyrlægen sagde, at der var rigtig mange gode år tilbage for ham som ridehest.

Årsagen til at jeg solgte ham billigt, var at han var blevet lidt deprimeret over, at stå på rideskole og var lidt jaloux på at se min unghest blive sadlet op og nusset. Selv om jeg altid red den gamle først, lukkede ham først på fold ovs.

Derfor var mit ønske at finde en familie med en gård, hvor han kunne blive resten af sit liv og gå på fold hele dagen. Derfor den meget billige pris.

Jeg fik et utal af total useriøse henvendelser. Lige fra en mand som ville give sin kone en overraskelse på sin fødselsdag til små teenage piger, som bare så en billig hest, som de kunne vinde rosetter på. Og ja hesten er mange hundrede rosetter på bagen, men idéen var netop at den skulle have en slags pension og ikke til stævne her og hver anden weekend.

Efter lang tids søgen fandt jeg den perfekte familie - datteren skulle have en lærehest, da hun var ved at gå fra pony til hest - og så skulle hun have en anden hest. Og moren ville så overtage, da hun savnede en stabil hest til lidt hyggedressur og skovtur.

Og min gamle ganger har det som blommen i et æg. Har 5 skønne hopper han passer på og bliver ellers forkælet. Og moren ELSKER ham mindst lige så meget som jeg gjorde.


0
0
Svar på denne tråd
 
 BeritH...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 14:39

Nu ligger landet jo sådan at heste såvel som mennesker er forskellige - hvilket betyder at nogen heste måske har brug for smed hver 5 uge, mens andre har det hver 8. Og mht. heste uden sko - kald mig endeligt hestemishandler - jeg har haft min i et halvt år efterhånden - Han er beskåret 1 eneste gang. Hvorfor mere når der ikke er noget at skære af???


Nogle heste slider faktisk deres hove ned selv - og osse uden at hoven får forkert holdning el. lig.


Og jo jeg havde "kun" råd til en discount hest - og har ikke de vilde beløb til rådighed men han får ski det han skal have.


Alle dyr er som mennesker individer - og hvad de har brug for er meget forskelligt mht. alt - om så det er smed - fodring mv.


Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 Stute...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 15:08

Nu er det jo sådan set ikke noget jeg selv har fundet på, så jeg tillader mig da lige at henvise til Reg. Beslagsmed Per Andersens indlæg fra en af barfodstrådene:


>>>Alle ved, at en hest skal tilses hver 32. dag... uanset sko eller ej (Gammel teori 1913) for at opretholde en sund balance-gang(Dyde tallerken, DO) Men i fællesskab (tidens tand), er det blevet daglig tale, ca. hver 6 uge under normale forhold<<<


Og Per må da siges at være fagmand.


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og stadig
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 15:29
spørger man en beslagsmed vil de alle sige at hver hest osse er individuel...

Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 13:04

BeritH: Slides hoven, når hesten har sko på??? Øhhh... Er der ikke snarere tale om uensartet tilvækst af horn i tå og dragt?


Decors hove vokser næsten lige meget over det hele. Han får ikke "platfødder", når hoven vokser, den bliver bare længere "opad". Hans vinkel mellem hov og kode ændres meget, meget lidt, og han vokser aldrig ud over kanten af skoen. Jeg går iøvrigt også udfra, at min smed ville sige det, hvis hesten havde behov for tiere skoning, hvis ikke for hestens velfærd, så for at tjene nogle flere penge!!! Han er iøvrigt blevet skoet af den samme smed i næsten 10 år, og har aldrig haft en halt dag!!!


Jeg vil ikke afvise, at andre heste har behov for tiere skoning. Vi har i stalden en hest, som får ordnet hove hver 6.uge, og jeg har oplevet heste, som fik ordnet hove hver 5. uge. Men man kan ikke generalisere at det skal de alle sammen!!! Min hest får f.eks 10-12 kg hø om dagen, det har den nemlig brug for. Det giver mig da ikke basis for at mene, at ALLE heste skal have 10-12 kg hø om dagen!!! Man er da nødt til at kigge på det enkelte individ... Min gamle hest gik uden sko, og sled sine hove fuldstændig lige selv. Når smeden var der, gjorde han aldrig andet end at rense strålen en anelse og se flov ud. Han var helt led ved at tage penge for at ordne hove på den, for den kunne faktisk have klaret sig uden. Hesten havde smed hver 3. måned og i følge smeden, kunne den have nøjedes med 1-2 gange om året... Hvis smeden havde været til den hver 5. uge, havde han måtte nøjes med at klappe den på halsen...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 13:26
Stinedecor - vi kunne ikke være mere enige*S*

Elsket eller hadet, intet midt i mellem.
Breeding stocks for life




0
0
Svar på denne tråd
 
 99E...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 13:32

Jeg er for en gangs skyld ikke enig med dig


Jeg tror ikke, at heste til 150.000,- nødvendigvis er i bedre hænder, end en hest til nogle tusind kroner.


Jeg tror heller ikke, at en hest der har kostet 20.000 kroner nødvendigvis er et mere overvejet køb end en hest til 10.000 eller 5.000 er - det viser blot mere om købers købekraft eller bankforbindelser, men bestemt ikke noget om købers viden og forstand på heste.


Jeg solgte min fjordhoppe langt under pris til et ungt par på Mors. Kunne have fået det dobbelte for hende ved flere avlere og formentlig også ved flere private, men jeg valgte den køber jeg mente passede bedst til min pony mht. temperament, evner og samarbejde.


Jeg har aldrig givet 20.000,- for en hest og kommer formentlig heller aldrig til det, men det betyder da ikke, at jeg ikke ved hvordan en hest skal passes, plejes eller rides ;-)


-Annette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 19:57

...gik i sin tid ud på at jeg er lidt træt af at blive betragtet som en dårlig hesteejer fordi jeg køber en billig hest...jeg vil bare have elimineret den almindelige holdning til os der måske ikke vil give overpris for en hest også behandler dem tilsvarende dårligt. Nu skal jeg heller ikke bruge min hest til en hel masse, jeg er ikke konkurrencerytter...men selv om den er billig kan den skam sagtens komme op og gå de høje klasser, selvfølgelig kommer den ikke helt til tops p.gr. af de manglende papirer...men det har jeg så heller ikke behov for. Alligevel har jeg hjerne nok til at fodre ham ordentligt og vide hvad et godt hesteliv er...


Som Berit skriver er der nok lige mange heste, både dyre og bllige, der ikke har et godt liv...og et godt hesteliv behøver ikke kun at være manglende viden om korrekt fodring, det kan ligeså godt være manglende forståelse for hestens behov, evt. en fremadstræbende rytter der tænker mere på rosetter end det dyr han/hun sætter sig op på.




Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre





0
0
Svar på denne tråd
 
 12356789
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 20:31

tror du har misforstået mig


mit indlæg var ikke rettet mod nogen. det var rettet mod dem der mener at heste til under 3 millioner er lorte heste.

kender den slags mennesker, og måske er det derfor jeg er så negativ ang. emnet.


Ricky Piccard
medlem af LSK, gangsta hingsten over lyngby,
YO, nu med guldkæde
0
0
Svar på denne tråd
 
 hest og rytter sammen..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 20:48

.. er det vigtigste! jeg har selv - som mange nok ved - købt en slagtertraver til sølle 4000 - som jeg er rigtig glad for. hun giver mig lige så meget glæde som enhver anden hest. vi har altid haft billige heste og størstedelen af dem har vi gået meget op i at finde gode hjem til.

kan nævne flere eksepmler hvor vi havde købt noget "skrammel" på et marked som både var underernæret, sygt og mishandlet. så passede vi dem og solgte dem til de rigtige. mange af hestene, især de slemme tilfælde har jeg holdt øje med, har det godt i dag ved ejere som elsker dem. den sidste måtte jeg passe i et ½ år for at få rask og på fode igen og den blev solgt til en pige som nu er i gang med at ride stævner på den og hun elsker den over alt på jorden. for hende findes der ingen bedre hest. det vigtigste er da at menneske og hest passer sammen, ligemeget med prisen så! selvom de helt billige heste ofte kræver lidt ekstra pasning for at komme på fode igen. den hest jeg nævnte før blev købt for ca. 2000 og er nu 7-10000 værd. og er den blevet en bedre hest af det? :)

det var min mening. godt indlæg ellers er glad for at se at der er andre som er glade for deres discount-heste! så længe man elsker sin hest så kan pengene ikke erstatte noget som helst.




- alle heste er gode af natur,

spørgsmålet er om rytteren har enve til at få det frem -

0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe... "discountheste"
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 21:07

Hehe... mine heste har næsten intet kostet, men til gengæld er de millioner værd i mine øjne!


Min første hest Jeva (Camarguehest) købte jeg af en rideskole, hun angreb mig på folden, stejlede og spænede afsted når jeg red hende! - På tidspunktet hvor jeg købte kunne hun næsten ikke gå, var stok halt! - Ryggen var smadret smiler og adfærden var bestemt ikke særlig impornerende hehe.. - Som regel var hun rigtig flink ved mig ... Men det SKULLE være hende, og jeg har ikke fortrudt det et eneste sekund! gav 8000,- for hende og det er 6 år siden og har hende endnu! - Skøn hest! Hun angriber ikke mere og ja man kan næsten sætte alle og en hver op på hende, hun ville ALDRIG tænke en tanke om at smide af eller være ond! ALDRIG! Alle kan trække hende og ja.. hun er bare skøn!

Min mor og min tante stod den dag da vi skulle flytte hende hjem og jeg kom med hende og sagde: - Pas på, pas på... - Jamen den er jo totalt vild! - Den kommer vi aldrig nogensinde i nærheden af Hehe men nu...Lidt fred og ro, en masse arbejde, ja ingen problemer! Nu står min tante og skifter dækkener på hende, trækker med hende, giver hende gulerødder og nusser hende, det havde hun aldrig troet kunne lade sig gøre..- Men det kunne det ...


Min anden hest en lile welsh mountainpony fik jeg nærmest smidt i hovedet for den sølle pris af 700,- plus 300 i levering altså i alt 1000,- hun var gammel og det var enten slagteren eller mig:) I starten tog det mig et kvarter at få hende gennem leddet til folden, hun sparkede efter mig og var underernæret, men efterhånden blev hun bare den gladeste lille pony man ku tænke sig ... - Desværre fik hun slidgigt så jeg valgte at sende hende til de evige græsmarker her i oktober 2005.. (havde haft hende siden feb. 02...


Min 3. hest fik jeg "gratis" mod at træne en hoppe, han var en lille hingst som jeg så komme til verden.. - Han var så fin, tegnede rigtig godt, i starten var han meget aggressiv, men efter et halvt år var han bare det sødeste, blideste lille væsen man kunne tænke sig.. - Men han blev meget syg og måtte aflives i maj 2005 efter en hård kamp for at redde ham... (han blev 9 mdr. og 1 dag) meget trist men han har lært mig SÅ meget!


Min 4. hest har jeg købt i august måned 2005. Det var "følbassens" mor.. En skøn hest! Jeg har fået hende for 5000,- incl. en bedækning til 3000,-, div. dækkener, trense, grime mm. Dvs. faktisk når udstyret trækkes fra står hesten i 0,- Hun er 10 år, og der skal lægges meget arbejde, og blev betegnet som problemhest og livsfarlig for bare 2½ år siden, men det er hun ikke mere! Hun er bare super dejlig og kan også rides nu! Fik lov til at købe hende fordi jeg i forvejen kendte hende og fordi daværende ejer ikke havde nerver til at ride hende :-) Hun er bare en dejlig hest som jeg er sikker på at der kommer noget rigtig godt ud af!


Ja som i kan se har jeg aldrig invisteret det store i indkøb af heste, jeg vil gerne have nogle med lidt krummer i *griner* og sådan nogle er faktisk forholdsvis nemme at få til en god pris :-) Forresten synes jeg at hestepriser for tiden er urimeligt høje! Altså... n hest der kan gå en LB kun, til 35.000,- Nej tak! så køber jeg mig hellere en hest til 8-10.000 der måske ikke kan så meget, gir den lidt tid og vupti... Men det er jo smag og behag ...


Jeg holder af dyrene i stedet for rosetterne selvom det da er sjovt at vinde, men jeg synes det er endnu sjovere at opnå et godt resultat på en hest man har lagt et godt og grundigt stykke arbejde i


Mvh. Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjovt emne
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 22:07

hej


Det er en sjov tanke, som jeg også har haft.


Der er mange mennesker der tror, jo flere penge folk har jo bedre er de mod dyr.



Men det kan ikke passe, da jeg ikke har ret mange penge, men er, syntes jeg selv, god imod dyr.


hilsen Joan

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider