Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pyha... på randen til at give op.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:06
Hejsa Hn...
Jer der ikke gider læse klage indlæg GÅ VIDERE TIL ET ANDET INDLÆG.

Puha...
Har nedtur med ryggen i disse dage.
Jeg får så mange smerte jag, jeg er helt færdig.

Her fra morgenen af følte jeg mig som en grønsag, en byrde, en lus..

Min mor måtte hjælpe mig ud af sengen, samt hjælpe mig med strømper og sko.
Jeg føler mig SÅ langt nede over det, jeg vil jo helst ikke ligge nogen til last, men kan åbentbart ikke selv når jeg har mine dårlige dage/uger...

Nu er mor og far så kørt, de skulle til fætter/kusine fest, og jeg, ja jeg blev hjemme pga. ryggen.

Jeg ville ligge mig lidt på sengen (det kunne jo være det lettede smerterne lidt ... suk ) men ak, det skulle jeg aldrig have gjort, det tog mig en halv time at komme op igen i det værste smertehelvede..

Nu sidder jeg så her og føler jeg tipper på kanten af en kæmpe klippe, jeg ved bare ikke hvor jeg skal finde styrken længere til at klare et hverdagsliv, det er forfærdeligt...

Jeg ved godt der sikkert er folk derude der har det langt værre end mig, men desværre hjælper det ikke mig til at kæmpe mere for det 8-) (Hvis i forstår...)


PUHA skulle lige ud med mine frustrationer...
føj.



Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg føler med dig...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:11

... det gør jeg virkelig. At have ondt i ryggen er noget af det værste. Bøvler selv æidt med min, men langt fra som jeg kan forstå at du gør. Men jeg skal også have en hjælpende hånd en gang i mellem om morgnen. Men når jeg først er oppe så går det.

Hvad er der galt med din ryg? Håber da virkelig at der er nogen der kan hjælpe dig af med de smerter.


** Trine **


Leder du efter data på en heste eller pony? Så prøv at kontakte mig. Jeg har adgang til HesteData og hjælper gerne...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Trine..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:17
Ja puha, hver gang folk fortæller mig de har ondt i ryggen væmmes jeg også ved tanken om de smerter de garanteret også har...

Lige med ryggen der har jeg 2 sygdomme, Morbus Scheuermann og Scoliose, det vil sige jeg ar skæv til alle sider ;) (Sagt i stor forstand) og så har jeg gigt.

Jeg får jo en masse smertestillende, de hjælper bare ikke rigtig mere, og det næste der er stærkere end mine piller er morfin, det kan jeg ikke få når nu jeg endelig skal i skolen igen...

Er bare SÅ lost, har tid hos doktoren mandag morgen, da det ellers tager livet af mig det her.

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:29
er ked af det med din ryg..
men du må ikke give op.. :o

Min mor har selv problemer med ryggen og hart kæmpet med en pensions sag i 5 år.. og kummunen mener at der da ikke er noget galt med hendes ryg.. vhilket der er!!

Hun har også dage/uger hvor hun bare ligger der og ligger :( og virkelig ikke sjovt at se på sin mor har det så dårligt.
Hun har også sin gode dage hvor hun kan få en dag til at fungere nogen lunde normalt :)

Hun har haft det svært mange gange, nok også på randen til at give op :S / ved jeg ikke, da jeg bliver trist når vi snakker om hendes ryg problemer så det lader vi være med :) /

Men hun har dog ikke givet op.. hun har kæmpet og kæmper endnu :)
Giv aldrig op :)
Den bedste ven i verden

Du og jeg,vi var
de bedste venner,og
sådan ville det også være
blevet ved,hvis ikke man
havde skilt os ad.
Vi har svævet over markerne
i galop,vi var et uovervindeligt team.
Og jeg ved vi hører sammen.
jeg holder ikke op med at lede efter dig,
selvom jeg måske ik finder dig,
vil du altid være i mit hjerte,
jeg vil aldrig glemme dig,
og vil altid huske på vores tid sammen(>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:53
Hvorfor må du ikke få morfin? Det må jeg da!?!

Min læge var meget imod det - ville ikke have mig ud i misbrug i så ung en alder. (men gerne senere ?:-))

Da jeg så snakkede med min ortopædkirurg om det, sagde han, at jeg da selvfølgelig skulle have morfin, hvis det var det, der hjalp. Men han ville først prøve med codein præparater(mild morfin).

Jeg kan så fortælle, at codein ikke hjælper på mine smerter, og jeg har prøvet tradolan - man må kun få en i døgnet. Det hjalp max en halv time, så var det tilbage til square one. :-(

Min ortopædkirurg foreslog Kodipar og Pinex Comp(depot), og min læge giver mig morfinindsprøjtninger, hvis det bliver for slemt.

Kommer sådan til at tænke på en episode for 1½-2 måneder siden. Jeg havde været til fys. og fået at vide, at det kunne hjælpe, hvis jeg lagde mig på ryggen på gulvet og lagde benene op på en stol.

Det gjorde jeg så, selvom jeg var skeptisk. Havde prøvet det et par gange før, hvor det var gået ad H. til.

Men jeg var desperat, så jeg prøvede. Jeg lå i HALVANDEN TIME, før min mor kom hjem og kunne hjælpe mig op igen. Min ryg var låst fuldstændig fast af at ligge på gulvet, så det kan jeg ikke just anbefale. :-P

Men når jeg tænker tilbage på, hvordan jeg lå og skålede(sang var det IKKE) og legede med hundene for at fordrive ventetiden... Det var lige til "Det' ren Kagemand"... ;-D

Jeg har forresten arcolysis og spondylolistesis L5/S1, M431/ (n)

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mokke aka Caroline.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:00
Hej.

Puha... Jo morfin, jeg kunne da nok få det, men lægerne er meget imod det da jeg skal starte på HHX igen og skulle gerne være klar i hovedet, hagen er bare at det jeg får nu (Mandolgin, Somadril, Ipren... (Har fået tradolan, men fik mavesår af det 8-) Jeg fik så tradolan 3 gange om dagen?? :S ) ) det også gør mig ør i hovedet så hvis de bare kunne forstå jeg ikke er smertefri med det jeg får nu, men stadig ør i hovedet, kunne de måske forstå at morfin, og forhåbentlig smertefrihed, også gør mig ør i hovedet, er jo et fedt...

Nu må vi se hvad han siger mandag, min ortopædkirug gør ikke en skid i sagen, det eneste jeg får at vide er : "Det er ikke blevet bedre, men jeg vil ikke operere når du er så ung (18) 8-) - Jeg vil så helst heller ikke opereres, og da slet ikke i ryggen GYS...

Så for mig at se er der ikke de store muligheder.
(Rart at høre en der ved hvad man går igennem hver dag! (y) )

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:21
Jeg var også lidt nervøs(det bedste ord jeg kan finde), da jeg skulle prøve tradolan første gang, da jeg ikke anede, hvordan virkningen ville blive. Jeg havde fået pillerne af min moster, altså næsten det sorte marked! :-D

Men jeg mærkede ikke noget. Efter et stykke tid, kunne jeg mærke en lindring, men det varede ikke længe, før den forsvandt igen, så det har jeg sgu ikke tænkt mig at prøve igen.

Ipren har jeg også prøvet, men de virker heller ikke. Jeg er begyndt at tro, jeg er immun overfor det skidt...

Ortopædkirurgerne har heller ikke ville operere på mig, fordi min glidning er stabil. Men jeg undres stadig: Hvis jeg skal leve med mere eller mindre konstante smerter og ikke kan få noget smertestillende, der virker, vil de så stadig ikke operere? For det vil jeg da hellere.

En kæmpe ulempe ved at have dårlig ryg er, at det ikke er et synligt handicap. Og når man siger til folk, at man har dårlig ryg, siger de(eller kommer med et ansigtsudtryk, der siger det): "Ja, det er jo ikke godt, jeg har også nogle gange ondt i ryggen" eller "Så tag dig dog sammen, du pylrer bare!"

Jeg HADER bare, når det sker. Og det gør det ofte. Det er svært at finde nogen, som virkelig forstår, hvad det vil sige at have dårlig ryg. Så når det sker, er man jo nærmest lykkelig. Sådan har jeg det i hvert fald. Manglede man så bare en arm; så kunne folk da se, at der var noget galt; at det ikke bare var ren indbildning.

Undskyld, hvis det lyder som et surt opstød; det er det måske også, men sådan noget oplever jeg tit - lige indtil folk oplever en af mine dårlige perioder, hvor jeg er nødt til at rende rundt med krykker for at kunne bevæge mig til toilettet og tilbage uden at dø.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Caroline...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:27
Det du lige skrev var som revet ud af mine tanker...
Jeg tænker det så tit og får så tit det blik du snakker om, endten det eller sætningen : "Det er da godt du kan ynke dig selv lidt" ...

Mine smertestillende virker mindre og mindre...
så nu er jeg ligesom dig rådvild i junglen :( :)

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har din mor...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:43
... også dårlig ryg? Mere af hensyn til forståelsen...

Min mor har to scheuermann/mænd lige "ved siden af" hinanden, så hun ved, hvad dårlig ryg er for noget. Og hvor er jeg glad for det - forstå mig ret.

Jeg ville ikke ønske mig, at min egen mor ikke "troede" på mit handicap - altså stort set.

Hvordan klarer du så stævner? Har du fået en gradsbetegnelse af DHIF?

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mor...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:47
Min mor har selv 2 scheuermænd, en i lænden og en mellem skuldrene (lissom jeg) ...

Jeg har fået gradbetagnelserne, men kan ikke huske dem, mener enda de er på et papir et sted...

Til stævner osv (rider næsten ikke mere) så rider jeg altid med korset, (som jeg for øvrigt altid har på) og tager lidt ekstra mod smerterne...

Alt andet i min tilværelse er taget fra mig.. (Var gymnast på prof. plan og skolen og det.) så har kun hestene tilbage, selvom det gør pokkers ondt at bøfle med dem og ride, bliver jeg ved, for de er dog det eneste en pokkers ryg IKKE skal tage fra mig.

- Hvad med dig? Har du også korset? mm.

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Line.....
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 21:01
Jeg har også Scoliose og så har jeg sammenvoksede hvirvler i lænden.......og har nu fået en helt ny sammensætning af medicin, da jeg ikke kan tåle morfin og syntetisk morfin. Jeg har tidligere fået Mandolgin, men da det er syntetisk morfin, var jeg ved at "smække stængerne i vejret" ;-(

Det jeg får nu er:

Confortid og Baklofen. Confortiden er stærk smertestillende og det er så højdosering jeg får....Baklofenen er muskelafslappende (gives til spastikere) og får musklerne til at slappe helt af.

Det betyder, at jeg får en god nattesøvn hver nat og har en tålelig tilværelse, ikke sagt at jeg er smertefri, men jeg kan holde det ud.......Prøv at snakke med din læge om den sammensætning, dog skal du ikke tage Baklofenen når du skal noget, da den får en til at ligne en slatten klud, den skal kun tages til natten og i de perioder man er voldsomt plaget og alligevel ligger i sengen ....

Pøj pøj.....håber du får det bedre......du får lige et kram fra mig ;-)
lillefis
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lillefis...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 23:47
Vil prøve at snakke med ham om det, for selv om jeg får somadtil (muskelafslappende, let-middel) vågner jeg 4 - 5 gange om natten med store smerter.

Hvad der sker inden i min ryg ved de ikke helt, de har en formodning om mine nerver bliver afklemt/blokeret.

Jeg har ydermere ligesom dig sammenvoksninger i lænden.

Et stort kram tilbage til dig !! :)

Dejligt at snakke med folk der er vandt til (tror jeg) at vågne op flere gange om natten med tårer i øjnene af smerter!

Puha, jeg er bare færdig, jeg kan ikke sove og mine jag i ryggen kommer hyppigere nu og de varer længere, jeg kunne virkelig skrige....

Tak

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 keine korset...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 23:56
Du havde også for et par dage siden en tråd på Billeder med Rino.

Der udfrittede jeg dig også om det med korset, fordi jeg også leder efter et. Jeg har været i sportsbutikken, men fik at vide, at det ikke var nok til min ryg, så nu vil jeg kontakte min læge og høre, hvad hun har af gode forslag; om jeg skal prøve at få et fra sygehuset, ligesom dig...

Jeg er heldigvis så heldig for tiden, at jeg er inde i en god periode - de kommer ellers så sjældent. I de sidste par måneder har jeg ikke haft nogle smerter af betydning. Kun et par dage om ugen, hvor det stikker noget så forfærdeligt i lænden. Så jeg nyder livet, så længe jeg kan! ;-)

Hvordan får man lavet en gradsbetegnelse? Jeg skal nemlig også have lavet det, og skal bruge det, når jeg skal tage ridemærker i efterårsferien, men jeg kan ikke finde noget info på DRFs hjemmeside, og jeg har indtil videre også ledt forgæves på DHIF.

Fordi min glidning i lænden er stabil, har jeg ingen restriktioner, hvad angår ryggen. Men jeg skal cykle hver dag, gå "friske" ture hver dag, svømme og dyrke styrketræning et par gange om ugen - ved siden af ridningen, som skal foregå med korset.

Jeg har anskaffet mig en kondicykel(har ikke tid til at cykle rigtigt) og går tur med hundene næsten hver dag. Svømning er der ingen, der får mig til! Det er alt for ulækkert; jeg kan slet ikke forholde mig til det der med at skulle dele vand med snavsede, svedende mennesker og børn, som sikkert har urineret i vandet. Jeg får knopper bare ved tanken. *bræksmiley*

Om et par måneder kan jeg måske begynde at dyrke styrketræning igen, men efter en lang skoledag og tre timer hos hesten er det altså begrænset, hvor meget energi man har tilbage. Så det må blive en gang om ugen i weekenden. Ellers får jeg sgu stress! :-P

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Den laver...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 00:01
Jeg mener det var ortopædkirugen der lavede sådan en måle ting på mig, eller også var det dem i gråsten :S

Kan ikke huske det, men jeg kan hurtigt finde ud af det, samt hvordan og hvorledes det foregår...

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 ih, altså...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 00:24
Så er du bare en >o<!!!

Jeg er rimelig sikker på, at jeg i det mindste kan ryge ind under en 1'er, da jeg har en knæskade.

Den betyder ikke så meget i hverdagen. Altså jeg kan ikke løbe - mit knæ bukker bagud og låser, gør herre nas! - men pga. af mine hypermobile ledde kan jeg ikke det alligevel(vrider om i anklerne efter et par skridt).

Det er mest, når jeg rider, det er et decideret problem. Jeg kan ikke selv komme op på Mokke, da jeg ikke kan bøje ret meget mere end 90 grader. Så jeg bruger en stige for at komme op, hvilket han har taget med en uanet ro hele tiden - min lille baby.

Når jeg rider, kan jeg ikke bruge mit venstre ben. Af en eller anden årsag er der bare ingen kontakt fra knæet og ned, men gudskelov lystrer Mokke på vægt og balance - og vores indbyrdes forståelse.

Men i hvor høj grad kan ryggen bruges til gradsbetegnelse? Jeg har læst om det på en eller anden engelsk hjemmeside, og der stod vist, at grad 3 var flere lemmer(arme, ben) der ikke "duede", mens grad 4 var mere eller mindre hjernedød - med al respekt.

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Line de
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 01:20
tabletter du nevner har jeg også haft. Somadril giver ingen lindring på mine smærter men jeg blev som dig susete i hodet.

Min redning var Paraflex comp. De gør at jeg slapper af i musklene og fjerner smærter fra leddene. Jeg har en muskel/knokkelsykdom som gjør at jeg ikke har brusk og at knokkler og muskler er forkalket.

Jeg får lidt mavebesvær med tablettene iblandt.

Lægen foreslår også for mig morginprodukter, men så længe paraflex comp fungerer bruger jeg dem.

Du skal ikke føle du er en byrde, dine nærmeste er nok fortvivlet fordi de ikke ved hva bedste de kan gøre for dig.

Tone








;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)





livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puha...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 10:41
...Jeg får helt kuldegysninger, når jeg læser jeres beretninger om smerter i hverdagen!
Lige pludselig bliver man mindet om at de der problemer med om man har for små bryster eller vejer 3 kg for meget, kan være så evigt ligegyldige :-(
Jeg har i meget kortvarige perioder prøvet at have ondt i ryggen (lænden) -og det er forfærdeligt, tanken om at have de smerter hele tiden... ja, det må være ubeskriveligt...

Håber at i alle finder hjælpemidler der kan lette smerterne i hverdagen!

Og tak fordi jeg lige fik et tiltrængt "gok", med mine små problemer...

Mvh. Dorte
:-)

Grafisk arbejde udføres

-Pæne, professionelle løsninger til dig eller din virksomhed. dorte@toeserne.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 caroline, tralle-trold og Dorte
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 16:49
Caroline.

Graderne er ikke så hjælpsomme når det er ryggen, det er mere hvis du f.eks. havde psoreasis gigt eller knogleskørhed, din sygdom(e) vil jeg mene rækker til grad 1 eller 2 jeg selv rider jo handicapridning, men den eneste grund til jeg stadig gør det (jeg blev vurderet efter det gamle system da jeg har redet HC ridning siden jeg var 8 ) er at jeg ikke skal revurderes ligesom nye "medlemmer" skal.

Tralle-trold:
Ved du om denne medicin også forhandles i danmark? For så vil jeg lige lufte dem for min læge i morgen også.

Dorte:

Ja smerterne er forfærdelige...
Nu vil jeg ikke fremstå som en egoist eller noget, men det med et par kilo her og der og små bryster (det rammer på mig) er jo ting hvor man kan tænke, gudskelov det ikke var værre. Men jeg ved nøjagtig hvad du mener. :)

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 revurderes?
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 17:11
Hvad mener du med revurderes?

Er der regler med, at man skal revurderes for sit handicap? På den ene side lyder det rimelig logisk, men på den anden side... Hvis man har et handicap, har man et handicap.

Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve at få en gredsbetegnelse alligevel af hensyn til benet. Skal også have talt med lægen om en skinne eller noget andet, når jeg rider. Min mors kusine har også sådan en.

Hvilket handicap har du da - og hvilken grad - siden du har kunnet ride under handicapreglerne siden du var otte? (Undskyld jeg spørger)

Dorte: Jeg ved, hvad du mener. Jeg tænker også tit, når jeg er inde i en god periode: Hvor ville det være rart, hvis...

Og så kommer jeg i tanke om alle dem, som må slås med smerter dagligt, dem som sulter osv. Der er altid nogen, som har det værre end en selv!

Jeg er så så heldig, at mine smerter kommer i perioder. Hvilket også gør det meget svært at forudse, hvad jeg kan regne med og hvornår(mine smerter føles nemlig også forskelligt - ofte fra gang til gang). I en god periode kan jeg have et "normalt" liv, men hvis der pludselig kommer en dårlig periode - som kan variere fra et par timer til en måneds tid - er jeg hverken i stand til buh eller bæh.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Caroline....
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 17:18
Grunden til revurderingen er at der er kommet helt nyt system inden for HC ridning, så alle de "gamle" ryttere får lov at fortsætte (indtil videre) og nye skal vurderes på ny.

Det er sådan at det er meget "få" sygdomme der godkender HC ridning (dvs. så kommunen betaler.) .

Alle kan ride HC ridning med større eller mindre handicap, hvis de selv betaler.

Den gang jeg startede var Svær Morbus Scheuermann med på listen over de sygdomme der var grads betinget og derfor gjorde at kommunen betalte.

Jeg rider under grad 2 mener jeg, efter det gamle system. (Jeg har også lissom du et følelsesløst ben , dog har jeg det i perioder.)



Hele det nye system er meget bøvlet og kræver meget papir arbejde, og et par danse med kommunen (hvis du forstår) .

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor skod!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 17:46
Ih, hvor lyder det rodet. Jeg er blevet anbefalet at kontakte DRF omkring det. Også mht ridemærker. Jeg skal jo have særlige vilkår, da jeg ikke kan stige op selv.

I ridemærke 2 skal man ride et program uden bøjler. Det kan jeg ikke på Mochney(han er alt for ustabil), så der skal jeg låne en død rideskolehest.

Så jeg fik at vide, at jeg skulle prøve at kontakte en ridemærkedommer fra DRF, som så skulle guide mig.

Håber virkelig, at jeg kan få en gradsbetegnelse. Det vil gøre det lidt lettere at ride, når man kan stikke en lap papir i fjæset på folk, der ikke tror, man fejler noget "rigtigt".

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 mokke..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 23:09
Det eneste der falder mig i øjnene er at du skriver at i ridemærke 2 skal man ride uden bøjler :o det er da noget nyt så?

Da jeg tog mit for omkring, ja det må være 5 år siden skulle vi ride helt alm. med bøjler og kun skridt og lidt trav, med hensyn til opstigning og opsadling kan du sagtens få lov til at gøre som du plejer, det er bare at kontakte dem telefonisk, måske et møde og så vise dem din lægeerklæring, så er den i vinkel.

Hold hovedet højt min pige!!!
Du KAN og vil!

Skal du have hjælp, eller har spørgsmål ang. ridemærke og grader mm. står jeg til fri rådighed! :)

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Line....
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 23:22
Jeg kan kun sige at jeg føler med dig, har levet i 9 år nu med skrækkelige ryg/bækken smerter..... det gør som om der er glasskår inde i ryggen.... og smerter på måder som ikke kan beskrives.

Jeg ved det er svært ikke at miste modet, men man er nødt til at være optimist, også selom man egentlig godt ved at det kun går en vej, og det er ikke fremad..

Puha, jeg ved hvor ondt det gør, også den smerte man har i sjælen da der er så mange ting man må vinke farvel til pga. ryggen.-.

Pas på med de smerte stillende, jeg har valgt at lære at leve med de smerter, ikke dulme dem væk, da det jo kun virker for en kort periode.... så skal man på noget stærkere, og det holder kroppen ikke til..

Har flere gange haft så ondt at jeg ikke kunne rejse min, ej heller bevæge mig...

Jeg kan kun råde dig til at lytte til din krop, lad være med at presse dig til mere end du kan klare, det går ud over dig selv i sidste ende... med tiden lærer du hvad som giver dig meget ondt, og hvornår du skal hvile ryggen mm..... men det tager tid..

Kh. Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lægeerklæring?!?
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 23:30
Jeg har sgu ikke nogen lægeerklæring på mit knæ ?:-)

Havde slet ikke overvejet det, før jeg læste dit indlæg. Tsk tsk, jeg er da vist ikke for kvik... 8-)

Men jeg har da tænkt mere over min situation siden mit møde med ortopædkirurgen. Det var jo med ryggen, men han virkede meget mere interesseret i - og bekymret for - mit knæ.

Men jeg skal have ringet til lægen imorgen og bestille en tid. Så skal jeg også have snakket med hende om det.

Jeg ved ikke, hvor nyt det med et program uden bøjler er, men da jeg var til møde tirsdag, fik jeg at vide af klubbens bestyrelsesformand - som selv har alle fem ridemærker, og som i en del år har undervist i ridemærkerne og været dommer - at man skulle ride et let program med og uden bøjler.
Mht. evt. gradsbetegnelse, var det hende som foreslog, at jeg kontaktede DRF for nogle svar.

Så jeg får da vist travlt i morgen. ;-)

Jeg siger mange tusinde tak for tilbudet om hjælp til ridemærker! Men jeg håber nu ikke, jeg får brug for det.

"... min pige!!!" Det er godt nok tidligt, vi begynder at få ejerfornemmelser, hva'be'ha'r!?! ;-D

Jeg kan desuden fortælle, at jeg i aften har sk*deondt i ryggen. Det kan sagtens være "efterskælvet" fra Mokkes og min hidsige optræden idag... :-( Øv bøv, hvor er det bare surt at have dårlig ryg. (n)

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 23:39
Kloge ord fra en der ved hvad hun taler om.

Jeg ville ønske jeg ligesom du kunne leve uden, og passe på mig selv, det har jeg også gjort i 16 år, men de sidste 2 år har været som helvede.

Skal jeg leve uden mine piller indrømmer jeg blankt at så vil jeg hellere tage en overdosis og dø.

Tager jeg dem ikke, som ryggen er nu, kan jeg ikke gå i skole, stå op, tage tøj på, vaske mig, børste tænder.

Det som "alm" folk tager for givet.

Smertestillende er noget @!#$, men det er et nødvendigt onde.

Dejligt at høre fra dig. FLOT du klarer dig uden medicinsk hjælp.
(y)


Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 caroline :oD
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 23:51
Ja for DÆLEN hvor jeg ejer dig *GGG* ;-D

Min min min, jeg har også ondt idag, hvad lavede hesten? Store spillopper??

Sjovt nok var det også min ortopædkirug til ryggen der opererede mit knæ... lidt pussigt!

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:14
Ja det er svært.... nogle gange er jeg også ved at bukke under, føler ikke at jeg kan klare en dag mere med de smerter, men så gør jeg mig hård.... og siger at jeg skal.. har jo ikke noget valg..

Jeg har jo mine børn som jeg skal passe på, derfor kan jeg ikke være dopet af medicin... men hold da op hvor kan det friste,,, at få en pille som fjerner alle smerter, men de findes jo desværre ikke... hvad der er godt for noget er skidt for andet...

Kh. Mette.




Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 brækket ryggen
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:17
Kan vidst roligt sige at jeg sagtens kan følge dig i din smerte!!!

for godt en måned siden blev jeg smidt af hesten og brækkede ryggen :-(

Jeg var så dum at køre bilen hjem selv og for derefter at ligge mig i min seng!!! DET skulle jeg heller alrig ha gjort, for da jeg skulle på skadestuen, tog det mig og godt en ½ time at komme op :-(

Jeg var indlagt i en uge - nu er jeg heldigvis hjemme og går sygemeldt i godt en måned mere - og så får jeg morfin for mine smerter!!! Dem skal jeg "desværre" til at trappe ud af da jeg snart skal til at køre bil igen!

Men held og lykke med ryggen - håber det går!

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")


0
0
Svar på denne tråd
 
 Unge dame!
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:24
Hvis jeg skal til at skifte ejerskab, skal vi da have en kontrakt på plads først! Jeg kan jo ikke blive solgt til hvem-som-helst. :-P

Jeg tillader mig at kopiere mit indlæg fra Kan varm hest kureres?:

Ja, idag gik det ikke så godt...

Der var åbent hus på rideskolen, så der var en masse mennesker(gid det var så vel). Der var i hvert fald en masse biler og hestetrailere, hvilket han ellers tog ganske fint. Men alle de unger, som rendte rundt kunne han ikke helt kapere. (det bebrejder jeg ham nu ikke, jeg var også ved at få fnidder)

Vi rider ude på dressurbanen, og det går utroligt godt den første halve times tid. Men så rykker folk udenfor for at se Allan - berideren - springe, og det var åbenbart for meget for Mokke idag, så han begyndte at løbe med mig; og jeg kunne ikke stoppe ham igen. Han blev bare ved!

Men jeg fortsatte; han skulle jo ikke vinde - og det gik da også nogenlunde. Jeg blev da siddende.

Da jeg skulle sætte ham i galop på venstre volte, løb han istedet afsted lige ud - altså en versade stillet til venstre langs midterlinien. Jeg brugte både ben og tøjler, men lige meget hjalp det.

Stædig som jeg var, SKULLE jeg jo selvfølgelig have ham i en succesfuld galop. Jeg valgte dog at skifte volte, da mit ben efterhånden var lidt ømt.

Så jeg får sat ham i en fin middelgalop, men efter max en halv cirkelvolte, begynder han at spæne. Jeg VIL have ham ind på en cirkelvolte, ellers bliver det for farligt, da der også er en anden rytter på banen. Så han spæner, jeg drejer, og med den fart vi havde på, og banens kvalitet(løst sand), kunne det jo ikke andet end gå galt!

Vi skred så meget i svinget, at vi kom helt ned at ligge. Vi styrtede ikke; Mochney red - spænede - hele tiden, men jeg formåede at få sand i skoen, da jeg skrabede hen ad jorden. Vi efterlod os nogle enorme kratere i banen idag - og et par skridmærker(og Allan havde lige ordnet den ).

Min mor var fuldkommen hvid i hovedet, da jeg kom ned i den anden ende af banen, hvor hun stod. Med en skinger stemme sagde hun, at NU SKULLE JEG SKRIDTE AF!!! Det havde hun sgu ikke nerver til.

Så nu skal jeg i den grad lære at tøjle ham og hans temperament samt tendens til at løbe, ellers får jeg rideforbud! Næste gang kan det gå grueligt galt, idag var vi bare heldige. Hvis jeg havde hevet mere i tøjlen for at bremse ham, var vi nok styrtet.

Jeg skal til at have dressurundervisning igen, men det bliver først, når jeg kommer hjem fra ferie. Og så bliver det enmands, så jeg får Allans udelte opmærksomhed! Ganske vist har jeg så kun råd til det to gange om måneden, men det er også nok.

Ville bare lige fortælle, hvordan det gik idag. Og forresten vil min mor ikke have skiftet Mokkes foder, da han fra naturens hånd er meget varm, og jeg skal kunne tackle ham, som han er(men med hans stamtavle er det ikke underligt, at han er skudt i hovedet).

Caroline



Mette: Jeg prøver også så vidt muligt at undgå at spise piller, da det alligevel ikke lader til at bide på - allerhøjst en halv times tid. Men nogle gange er det så slemt, at jeg tager dem; bare for at få ro et lille stykke tid - en time out.
A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mokke - tradolan
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:39
Du skriver at man kun må få En Tradolan om dagen?

Lige Pt er jeg trappet ned på 6 om dagen dvs 2 piller 3 gange om dagen - for en uge siden fik jeg 4 gange om dagen...altså 8 piller! :-@

Ja jeg kan vidst roligt sige at jeg går her hjemme og er en smule skæv men det er det eneste der hjælper på mine smerter for de kan jo ikk bedøve mig fuldstændig! 8-)

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")


0
0
Svar på denne tråd
 
 det sorte marked.
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:56
Jeg skrev også, at det var nogen, jeg havde fået udenom lægen. Så... Min moster var meget emsig med det; derfor. Det er min mor også, det er derfor jeg ikke tager mere. Desuden tvivler jeg faktisk på, det virker på mig.

Alle de præparater jeg har prøvet har højst virket de første par gange, ellers slet ikke. Det sidste jeg prøvede, var Diclon, hvor jeg ikke fik andet end bivirkningerne. :-((kraftige mavesmerter og kvalme - konstant!)

Så jeg er efterhånden holdt op med at tro på al den gift, da jeg er 95% immun overfor alm. smertestillende såsom Kodimagnyl, Ibubrofin(kan ikke huske, hvordan det staves), Ipren, Pinex, Pamol osv.

Enten har jeg for stærke smerter, eller også har jeg prøvet lykken for mange gange.

Lige nu er det ikke så slemt. Sidder helt stille; men det summer underligt i lænd og ben. Det er bare SÅ irriterende!

Men jaja... Når man taler om solen, så pisser det ned... :-P
A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg føler mig heldig....
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 10:25
Jeg har nemlig også rygballade (Og ondt i knæene og min højre albue samt håndleddet... 8-)) men slet slet ikke i samme grad som jer andre.

Meget af det får jeg "kureret" ved at ride og ved at bevæge mig i det hele taget. (Det stammer fra et meget uheldigt fald fra hest hvor jeg landede lige på halebenet og slog bækkenet skævt samt forstrakte skulderen). Det holder musklerne varme og bløde - jeg er meget stiv i muskulaturen som følge af at jeg aldrig rigtig blev behandlet (Gå hjem i seng i nogle dage og så bare igang igen - du fejler ikke noget!) så det virker for mig.

Ellers kan jeg nøjes med et par Iprener som jeg napper inden sengetid som regel. Og så går jeg til Kraniosakralterapi for at løsne op for det. Jeg aner ikke om det kan hjælpe jer andre med rigtige diagnoser (Ja jeg har bare ondt i ryggen jo :-P) men mine smerter bliver i hvert fald bedre af det - både dem i ryggen, hoften og knæene.

Jeg har også gået til osteopati men det tror jeg ikke vil hjælpe på nervesmerter. Måske akupunktur kan i en eller anden grad.

Som I kan se så hælder jeg mere ud mod det alternative - jeg er ikke meget for piller for som Mette siger så er det gift og ikke andet. Heldigvis for mig har jeg ikke så mange smerter at jeg ofte må blive hjemme fra arbejde. Jeg kan normalt klare mig igennem hele dagen - især når jeg står ved hæve/sænkebord.

Jeg har i øvrigt også oplevet det der med at folk ikke tror på at man har ondt. "Heldigvis" har mit højre knæ især det med at hæve op når lænden og hoften ikke er i rigtig hopla og så kan folk jo se det - og så er det meget mere acceptabelt 8-) Det er træls at have smerter - om det så er få smerter som mine (Som kan reguleres ved at vælge det rette arbejde og de rette motionsformer) eller rigtigt alvorlige smerter....

/Trine T=)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm hmmm...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 11:50
Nu MÅ jeg bare blande mig her!!

Jeg må sige, med en vis risiko for, at få på puklen, at det er #%££^@ ikke særlig smart at gå og spise nogen somhelst form for receptpligtig medicin man har fået af andre end sin læge!!

Er I da fulædstændig vanvittige??? :-@

Ja undskyld "tonen", men det kan altså gå ret galt, især da de nævnte præperater er nogle stærke sager.

Når læger udskriver den slags smertestillende medicin har de pligt til at indberette det til sundhedsstyrrelsen og apoteket skal "konfiskere" recepten, når den er indløst. Det er altså ikke noget man gør for sjov.

For ikke at tale om at man, når man spiser visse former for kraftig smertestillende medicin, skal have taget blodprøver hver 2-4 uge for, at lægen kan holde øje med ens lever og knoglemarv, som bliver hårdt belastet af, at omsætte det... Det kan man jo ikke rigtig få gjort hvis det er noget man har fået af "nogen".

Læger har læst min. 6½ år på universitetet for, at lære hvornår, hvordan og hvorfor den slags medicin virker, så hvis de ikke vil udlevere det til jer, kunne det jo faktisk være fordi de ved nogle ting I ikke ved.

Jeg håber sørme at I ikke lader jer friste til, at gøre det igen.

Medicin-"rester" skal afleveres på apoteket og ikke deles ud til hverken narkomaner, familie eller venner. Basta!!

Håber opsangen virker.
Gamleged
0
0
Svar på denne tråd
 
 gamleged
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:23
Jeg giver dig fuldstændig ret!

Jeg syns også at det er fuldstændig vanvittigt at tage medicin som lægen ikke har skrevet recept på!!!

Det kan jo gå galt - for som du siger så er der jo nok en grund til at lægen IKKE har udleveret det til en!

Nu kan jeg så roligt pudse klorien da min læge HAR skrevet recept på mit medicin - for jeg kunne Aldrig drømme om at modtage andre forlagte medicin, bare for at prøve om det virker!

Men lige en ting til - så får jeg altså ikke taget blodprøver osv ved lægen...har fået de her piller i en måned nu!
Nu skal jeg godt nok til lægen i morgen, godt nok ikk pga af det men med nogle refunderings papir - hmm måske jeg skulle be om at blive tjekket? fr morfin er jo ikk det sundeste at indtage!!!

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Tine
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:31
Godt du tænker dig om. Det var heller ikke lige dig det var myndet på, men der er en som fortæller hun har fået nogle piller af sin moster!!

Det er ikke alle slags smertestillende medicin det er nødvendig at blive tjekket med blodprøver for, men en del af dem. Hvis din læge ikke har nævnt det, er det ikke nødvendigt :-)

Blev bare så harm da jeglæste det andet...

Venlig Hilsen gamleged
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gamleged og Tine...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:33
Gamleged: Ja nu tager jeg nu altså også kun den medicin jeg får udskrevet, og så må jeg jo tage lægens ord for at det ikke skader (alt for meget) ...
Jeg bliver som du selv beskriver, testet for div. "bivirkninger" ...

Tine: Det er jeg da ked af at høre, må have været et forfærdeligt styrt!

Mvh Line

| Vi laver kaos nede bagerst hvis vi ikke er forest, vi pisser på premisser hvis de ikke er vores! |

HP

Rino

Rainbow bridge
0
0
Svar på denne tråd
 
 lineogpiv:
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:52
haha ja den er god, den med det ikke skader "alt for meget" :-D
Håber det bliver bedre for dig snart!
Venlig Hilsen
gamleged
0
0
Svar på denne tråd
 
 gamleged.
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 20:37
Tja, når du en dag så selv oplever at få så ondt i ryggen, at du ikke kan trække vejret, og er villig til at prøve HVAD SOM HELST, vil du så også vente, til din læge kommer på bedre tanker mht. medicinering?

Jeg har også skrevet, at jeg forsøger - så godt jeg kan - at undgå at tage piller, men når jeg er mere eller mindre ved at dø af smerterne, er jeg fuldstændig desperat. Kald mig bare dum. :-o

Hvis du har læst de øvrige indlæg, hvor folk fortæller, hvor mange piller de har taget dagligt af samme præparat; og at jeg kun har taget én, kunne det også tyde på, at jeg er velovervejet i mit "misbrug" ;-).

Desuden har min moster arbejdet med dette - og en million andre - præparater i 30 år, så jeg må nok indrømme, at jeg stoler på, at hun ikke giver mig noget uden at vide, hvad hun taler om.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Mokke!!
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 09:41
Jeg tænkte nok at jeg ville få denne reaktion på mit indlæg.

Jeg ved UDEMÆRKET godt hvad det vil sige at noget gør ondt!!
Jeg har selv leddegigt og har perioder hvor det gør så ondt, at jeg ikke selv kan trække dynen op om natten, så jeg ved godt hvordan det kan være.

Men jeg syntes stadig at det er en vanvittig ide, at tage medicin som man har fået af nogen andre end sin læge, uanset om man kun hat taget en eller 100 og uanset om de ved noget om det eller ej.

Det er kun læger der er autoriserede til at udskrive recepter og det er der vel for f... en grund til.

Du må forklare din læge stille og roligt at du ikke er ordenligt smertedækket, så vil han/hun sikkert forstå det og ellers må du jo be om at komme til en anden læge.

Venlig Hilsen gamleged
0
0
Svar på denne tråd
 
 gamleged.
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 13:13
Jeg havde faktisk gættet på, at du også selv har smerter. Jeg skulle bare have lukket noget damp ud... 8-) Havde en dårlig dag pga. smerterne, bliver altid en smule mere gnaven end ellers. Jeg beklager...

Hvis jeg oplevede en anden tage "orange" medicin, ville jeg nok også fare i flint, men det er jo noget HELT andet, når det er en selv! ;-)

Min læge har også fået en kopi af brevet fra min ortopædkirurg, hvor der står, hvilken medicin han anbefaler. Så må hun rette sig efter det. Men hun bliver under ingen omstændigheder skiftet ud! Min tidligere læge mente slet ikke, jeg fejlede noget, så da jeg besøgte min nuværende første gang, og hun satte det helt store i sving, var jeg jo nærmest ved at falde ned ad stolen. :-P

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


Medlem af Hygge Gumpernes Klub!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider