Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan varm hest kureres?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 02:03
Ja, spørgsmålet lyder måske lidt underligt, men det er faktisk såre simpelt.

Mochney er uden tvivl den mest kugleskøre hest, jeg nogensinde har set! Han KAN bare ikke finde ud af at opføre sig nogenlunde normalt.

I forgårs skulle jeg ride ham på dressurbanen, da ridehuset var optaget af elevundervisning, og opvarmnings/springbanen var spærret pga. spring fra undervisningen dagen før, og baneudvalget var igang med at sætte et nyt hegn op.

Mochney var oppe at køre over ALTING! Lastbiler, der kørte for hurtigt på vejen; to tøser, der sad og sloges på en stol INDE på banen; det hvide hegn omkring banen; muslingerne, som endnu ikke var blevet lagt på den anden dressurbane; mændene, der var igang med at ordne hegn, og som SKULLE vifte med plankerne på højkant og larme med deres værktøj; den hvide staldbygning; og prikken over i'et: DET BLÆSTE!!! :-@

Hans måde at reagere på: Stå og galoppere på stedet, prøve at stejle, løbe ad H. til, springe et par meter til siden helt spontant, gå fra en MEGET hurtig fri trav til parade ved at stå klodserne i, og stikke hovedet helt om i mit ansigt og galoppere til siden.

Så i hele den time, jeg red, var jeg nødt til at tale beroligende til ham, for at få ham til at te sig bare nogenlunde - ikke at det lykkedes særligt godt. :-(

Så nu undres jeg: Kan sådan et håbløst tilfælde reddes, eller er vi fortabt? Han har altid været sådan, og det er da også en del af hans charme, men nogle gange bliver det altså for meget af det gode.

Jeg vil meget gerne høre fra nogle af jer andre, som har en kegle til hest; det er nemlig ikke sjovt at være alene... Bare spørg Mokke!!!

Caroline
A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 02:29
...da i hvert fald pynte lidt på det! ;-D

Hvordan du så skal gøre det - det kommer jo lidt an på hvorfor han er så "flyvsk". :-)

Da jeg købte Monsterhesten for mange år siden var han ligesådan - han sprang for alt, hvad der rørte sig...men han var nu generelt utilnærmelig i starten....han havde ikke så gode rytter-erfaringer. 8-)
Men nu er han langt mere omgængelig(!), han flytter sig ikke for noget...ikke engang en hare, der springer lige op mellem hans forben under en fri galop over en stubmark.. ;-)

Hvis han er meget varm og energisk og i det hele taget meget let-antændelig, så er det ikke sikkert, at du kan pille det hele af ham, men du kan med garanti få meget af det væk. :-)

Camilla




- NU MED HUND!!! :-D



Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej med dig
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 07:57
Jeg oplever tit dit problem hos hesten der normalt er vant til at gå i et ridehus.
Så mit råd er at du må sætte ham på plads og ride en del mere ude end du plejer.
Din hest virker meget uopdragen.
:-D Mvh Graven :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min eneste tanke er...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 08:08
... at du må tage hesten i hånden og lave nogen øvelser med den fra jorden.

Nej, jeg aner ikke en hvede om horsemanship (altså af den type man nærmest skal have papir på), men jeg ved lidt om almindelig opdragelse af heste.

Jeg vil gi' Graven ret: din hest er møguopdragen!

Felur kan også være en stor bunke bæ i ny og næ (men nu er det så begrænset hvor meget du kan hidse en oldenborg op :-P), men jeg stoler i høj grad på, at der ikke sker noget (selvom han har skræmt mig et par gange - det skal jeg ærligt stå ved).

Lad os sige, at der står en hvid plasticstol i kanten af ridebanen. Felur skyder skulderen og glor på den, så det ikke er til at lave noget fornuftigt. Min ridelærer råber til mig: "Sikken har glor i dag! Han skal ikke være "bange" for den stol."
Hvorpå jeg hyler: "Den hest har bare at sætte sig i den stol, hvis jeg be'r ham om det!"

Vupti, så var hesten ikke "spooked" over den dumme stol mere!

Så det har helt sikkert med din mavefornemmelse af situationen at gøre og det går lige i sædet og overføres direkte til din hest.

Du skal tro på dig selv og tænke: "Helt ærligt - så er det heller ikke værre, for jeg ved at dressurhegnet ikke hopper op lige om lidt..."

Fjern så dressurhegnet i dine tanker og rid som du vil.

Så du skal i gang med noget mentaltræning ;-)

Og tag så lige et kig på hans foderplan...



Fotografering tilbydes

CC-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Caroline..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 08:11
Ja, i langt de fleste tilfælde kan det godt afhjælpes..

Vi har haft en rød hoppe (!) i træning i nu 3 mdr. Hun var nogenlunde som du beskriver din hest da hun kom og det har været en lang og til tider langsomelig process, men idag går hun virkelig fint og afslappet.. ALt det skræmte er næsten helt væk..

Jeg oplever tit heste der, gennem at finde en bedre balance i ridningen, også finder en god mental balance, og meget af "det mærkelige" forsvinder..

Det er svært at give et konkret råd fra den anden side af skærmen, for der kan være mange forskellige årsager, men en opmuntring til at det godt kan lade sig gøre...:-)

Find en god træner der kan hjælpe dig, op med humøret og på med tålmodigheden

Mvh. Susan Kjærgård
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har samme problem ..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 10:02

Jeg har samme problem med min araberpony, der især tænder af hvis vi er til st6ævne eller hvis jeg er alene ude at ride en tur..

Han stikker bare hovedet i vejret, springer an i galop, laver en 90 graders drejning og stiker så af..!

Men sådan er han nogle gange, men det er nok også det jeg elsker ham for..

Hilsen Team Nørgaard..
0
0
Svar på denne tråd
 
  Ikke alle...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 10:19
.. men langt de fleste :-)
Jeg kender en hoppe, som har gået rigtigt mange lange ture i al slags vejr for at den skulle blive stabil, men lige lidt hjælper det :-(
DET kan virkelig være frustrerende! Den er ilter og hopper for alt, og det har intet med dårlig opdragelse at gøre.

Men langt de fleste heste kan blive meget bedre end udgangspunktet med den rette stimulering.
Jeg har selv en "glad" hoppe, der godt af og til kan gå i selvsving, når vi er på tur. Nogle dage er det frækhed, og så sætter jeg hende på plads, hvor hun så går pænt bagefter, men andre dage ER hun mere nervøs, og der kan man heller ikke tale om dårlig opdragelse, men mere, at hesten har en dårlig dag.

Mvh. Tine.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan fodre..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 10:24
du, nogen gange er det nok bare at ændre fodret..


Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender problemet....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 11:11
men i mit tilfælde er jeg nu helt sikker på det ikke er dårlig opdragelse, for han opfører sig ikke helt så tosset. Men men men.. Ind imellem er det lidt frustrerende. Shadow er 4 år og er lige blevet tilredet her i foråret. Han er så trafiksikker at der kan køre flere lastbiler og busser forbi uden han reagere. Han har aldrig forsøgt at smide mig af eller løbet fra mig. Men ved vejen er jeg stadig meget usikker på ham, for han bliver en helt anden hest hvis der står en stol eller en sten eller en skraldespand eller en gren stikker lidt frem. Han bliver stiv i hele kroppen og fryser på stedet. Jeg hopper så af taler lidt til ham og så går vi roligt videre. Når vi er forbi kan jeg så hoppe op igen og han er tilbage til at være den rolige hest intet kan påvirke. Så jeg rider ham kun på grusveje og i skoven, og selvom han her er sød og jeg har lært at han ikke løber fra mig eller noget i den stil, så kræver det meget meget koncentration, da han pludselig hopper til siden. det kan også være mennesker vi møder i skoven han fryser fast over. Da jeg siden jeg fik ham for 1½ år siden har vadet rundt med ham ved jeg det ikke hjælper, men jeg håber han med tiden bliver lidt mere rolig af sig, når han er blevet redet lidt længere. Og så lige til camilla...Det er helt rigtig det med mental træning for jeg kan sagtens mærke på min at hvis jeg tænker over hvad der er bag hækken så reagere han, men hvis jeg forsøger at glemme det og tænker frem så er det bedre. Tror bare han er meget flugtdyr præget. Men held og lykke med din situation. For mig lyder det også som om den er lidt uopdragen.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv enten...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 11:16
Hej. prøv enten med en calming Briddle fra Cliff Barnsby (special trense m. beroligende effekt via flexibel magnetplade i nakkestykket) prisen er dog lidt pebret: 1.799 kr.

eller Relax Amino fra Blue Hors til 299 kr.

Begge dele hjælper kan jeg garantere dig for.

Rytter søges til Kat. 3 pinto hoppe. 11 år.
Springer LA/MB. Springer ALT og er super ærlig.
Dressur: Lb.
God holdning og gode gangarter.

Du må er ml. 7 og 11 år.

Vil gerne ud og deltage i konkurrencer og VINDE.

Jeg betaler ALLE udgifter også til stævner, hvis hun fortsætter med at stå i Fåborg.

Kontakt mig hvis det er noget for dig.





0
0
Svar på denne tråd
 
 foder...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 11:20
foderet kan gøre RIGTIGT meget.

hvad får den nu ?

fjern ALT havre fra den.

giv dem primært grovfoder og suppler med andet end havre.

jeg havde en selv en kuleskør trakehner.

ved at fodre med wrap, roepiller og en havrefri musli blev den ihvertfald 50% mere normal i potten.

ellers som andre siger, end masse jordarbejde så din hest stoler 100% på dig.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja foder....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 11:31
Jeg har en overgang brugt noget rigtig godt foder der hedder Cool Mix der er ingen havre eller stoffer i som "ophidser" hesten er smider energi i den, det er fra eggersmann og du kan læse mere om det på eggersmann hjemmeside, jeg kan dog ikke huske hvad den hedder.

Og ovenikøbet skal du smide noget Golden Mineral i den som er vitamin tilskud eller bare dit eget vitamin tilskud..


Citat: Monty Roberts.

En god hestetræner kan få en hest til at gøre, hvad han ønsker. En fremragende træner kan få hesten til selv at ønske det at gøre det.


Medlem af Hygge Gumpernes klub bliv medlem

MSN: m_c_k_s_@hotmail.com tilføj mig
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke hesten
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 13:53
selvfølgelig er det hesten der laver balladen, men jeg ser det lige så meget som et problem hos rytteren... rid mere ude og lad vær med at skæld ud, men vis hesten på en venlig måde at det ikke er farligt...



Opstaldning af ældre sød hygge/selskabspony søges nær Odense!. mail: majbritthr@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mht. Foder
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 14:06
Fodret har faktisk RIGTIG meget at sige - Jeg bruger Regulator Complete til begge mine hypper, der er overhovedet ikke kornprodukter i det foder, og så er det endda ENORMT billigt.

Læs om Regulator Complete her



0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderet:
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 15:26
Han får hel og valset havre samt melasse to gange om dagen. Han får en skovlfuld + et par håndfulde. Dyrlægen har sagt OK for det.

Jeg er sikker på, at det ikke skyldes uopdragenhed fra hans side. Jeg kan kende forskel på hans unoder og hans hjerneblødninger. Og unoder tolererer jeg IKKE!

Jeg er helt afklaret med, at det også har noget at gøre med, hvordan jeg tackler situationen. Jeg tager det ganske roligt; prøver at berolige ham ved at tale til ham og rose ham, når han kommer forbi et af Stederne uden at koge op.

Men jeg er også nødt til at koncentrere mig meget om, hele tiden at være et skridt foran ham af sikkerhedsmæssige årsager. Det kræver en del energi, og når adrenalinen samtidig pumper løs, kan sådan en times ridning være ganske udmattende.

Det skal også lige siges, at han er en helt anden hest, når vi rider sammen med andre. Så er han - som regel - meget mere rolig (hvem sagde tryghedsnarkoman :-P). Da gør det ikke noget, at bonden er igang med at sprøjte på den anden side af træerne, der fungerer som læhegn. Det rører ham slet ikke.

Sillefisk: Jeg kan ikke finde omtalte Calming Bridle på Cliff Barnsbys hjemmeside, og jeg har læst, at BH Relax Amino ikke må bruges i længere tid ad gangen, og ikke kan anbefales til heste, som er livlige fra naturens side.

Men jeg vil da prøve at tale med dyrlægen, og høre hans mening om at give Mochney nogle af de produkter, I har bragt på bane.

Men jeg har skam ikke tænkt mig at give op! Lære det skal han sgu - pokker!!!

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 wolle..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 15:31
har et natur produkt du må bruge hele tiden det hjalp på min hoppe jeg kørte dog også med bach blomstermedisin.

mvh susanne
DH hoppe kun til avl sælges eller byttes.

Kat1 dsp pony sælges, La dressur

0
0
Svar på denne tråd
 
 pramour
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 15:53
yep og produktet hedder rescue remedy - eller nødhjælps remediet - og det VIRKER.

en dråbe eller 2 på en gulerod, før "stressende situationer som læsning ect" eller "til behandling i traume situationer, så som skader mv"

Jeg brugte den på min tidligere hoppe i 14 dage, ogdet hjalp i en periode.

Så prøvede jeg cavalor calm, et pulverprodukt der skulle i foderet, og det virkede.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting


min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd
 
 Caroline...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 17:05
hvis du har mod på at prøve noget nyt om som jeg tror kan hjælpe dig...så prøv at kontakte Ute Lehmann, jeg vil næsten tro at hun kan hjælpe....


Rigtige mænd rider western


" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havre er.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 20:05
...jo som bekendt energi til hjernen. Meget kunne afhjælpes ved at fodre med så lidt havre som muligt og så noget andet (fortrinsvis stråfoder) i stdet. :-)
Men når din hest tager det helt roligt, når den er sammen med andre heste, så er svaret på dit spørgsmål ja, sådan et håbløst tilfælde kan reddes! ;-D Og så er den i virkeligheden ikke så håbløs endda, den er bare tryghedsnarkoman. Det kan - med lidt tid og tålmodighed - arbejdes væk. :-9 Ute Lehmann er et fremragende bud på en læremester. Hun er fantastisk dygtig - og hun "kurerer" ikke bare din hest, men viser dig, hvordan du kan arbejde på hele tiden at gøre den modigere, mere tryg og mere sikker på sig selv og på dig. :-)

Camilla




- NU MED HUND!!! :-D



Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Shane Mosele
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 20:43
kan trylle med heste..

Se bl.a. på min hjemmeside hvordan han tilred max.

jeg ville kontakte ham.

Mvh. Gitte

Danske oldenborgheste - kan og vil


Tjek denne hjemmeside ud....
0
0
Svar på denne tråd
 
 havre og melasse...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 23:27
ja så skal det nok gå alt hvis det i forvejen er en varm hest :-)

syntes det ville være dumt ligefrem at bruge penge på dyre "hestehviskere" før man har prøvet foderændring.

selvom dyrlægen har sagt god for foderplanen (at hesten kan leve på det) betyder det jo ikke det er det rigtige for din hest.

det du burde prøve med først var en foderændring.

prøv fks at give ham 10-12 kg wrap om dagen (hvis han ikke går på græs) roepiller for resten.og så vitaminer, fks travo eller salvamin så han er dækket ind.

hvis du syntes det er for lidt/kedelig kost eller han ikke gider at æde det så giv ham noget uden havre, cool mix, havens eller hvad du nu er til.

bare en logisk forslag herfra.

jeg er sikker på der er nogle herinde der vil hjælpe dig med en korrekt afstemt foderplan med disse produkter.

når min er bange for noget plejer jeg gerne at stige af og besigtige "tingen" sammen med ham indtil den ikke er hesteædene mere :-)

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 gode råd!
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:30
Karina82: "stressende situationer som læsning ect"

Jeg fik læst lidt for hurtigt... Men det er da en klog hest, du har dig. :-P

Jeg tror sagtens, jeg kan overbevise min mor om at købe Wolle's til Mochney - hun har kendt Wolle i 100 år; det skal nok hjælpe på det. :-)

Mht. til horsemanship og andre fiksfakserier - med al respekt - så tror jeg, jeg vil lade det vente, til jeg har fundet ud af, om det hjælper at ændre på foderet. For hvis det er det, der skal til, har jeg ærligt talt ikke lyst til at kaste penge i en "kaptajn".

Hvem kan jeg spørge herinde, som vil hjælpe mig med at lave en foderplan til krikken - helst gratis selvfølgelig. ;-)

Sjanna: Jeg ville gerne kunne vise ham tingene fra jorden, men for det første kommer temperamentet først rigtigt, når man sidder på ham, og desuden kan jeg ikke komme op på ham igen, hvis jeg først er stået af. :-(

Jeg kan så fortælle, at da vi red ude på springbanen igår, gik det forbløffende godt. Klokken var over otte, så der var efterhånden affolket=ingen distrahering. (y)Ydermere var der en hest til på banen, så han var ikke helt alene. (y)

Den anden hest forsvandt efter et kvarters tid, så vi havde det hele for os selv. Jeg red ham mellem springene, og selvom han pustede sig noget op og fnøs, blev jeg da siddende - han hoppede jo ikke så meget.

Desværre havde mændene ikke ryddet op efter deres lille arrangement - øldåser og værktøj - så Mochney var simpelthen ikke til at få hen i det hjørne. (Han skød ryg, hver gang vi kom forbi)

Jeg lod det være(han håndterede jo alt det andet så godt), men pressede ham en cm. længere ud i hjørnet, når vi red derhen. Da vi skridtede af, hoppede han en enkelt gang til siden pga. det, så jeg red ham helt hen til rodet, og "tvang" ham til at stå stille og se på det, mens jeg roste ham.

Det virkede nogenlunde efter hensigten. Han holdt op med at skyde ryg, men han prustede stadig noget.

Det værste der skete var faktisk, at naboens hvide schæfer kom rendende med en hvid fodbold, netop som vi var på vej ned i stalden. Og hvis der er noget, Mochney ikke kan forholde sig til, er det hvide ting. Det være sig hegn, biler, lastvogne, hunde, heste og alt mulig andet. Så der havde han næsten sat sig på r*ven af bar forskrækkelse - og så sprang han afsted, som hvis over en forhindring. 8-)

Men bortset fra det...

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 forresten...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:35
Det skal forresten lige siges, at han ikke var bange for springene - tværtimod. Han er springhest af blod, og hver gang han ser noget, der bare LIGNER en forhindring, hidser han sig selv op af bar glæde.

Men vi er kommet langt med det. Da Thorben ejede ham, var der ikke noget at gøre, når han så et spring. Så sk*d han højt og flot på rytter og tyngdekraft og sprang bare. Idag kan jeg skridte ham forbi og imellem alle spring - og vandgrave og bølger, næsten hegn - uden der sker noget. Allerhøjst pruster han. (så blærer mig over vores konstante fremskridt, hver gang jeg ser Thorben B-))

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Caroline...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:24
...Jeg synes da du skal lave et indlæg inde på "Røgt og pleje" : "fodring af varm hest" eller noget i den stil. Der skal nok være nogen, der kan hjælpe dig. Jeg mener at kunne huske...men jeg tager muligvis fejl...at Yankee herindefra kan lave foderplaner....

Men ellers, så finder du ud af hvordan du helst vil fodre...om du vil fodre meget med wrap eller hø eller musli og så kan du rette henvendelse til de forskellige foderforhandlere eller producenter, så laver de en foderplan til dig. Jeg har ikke mødt et firma, der tog penge for det, hvis det er med henblik på at skifte til deres produkt. :-)

Jeg kan næsten fornemme, at du ikke har den store tiltro til horsemanship (eller "grundviden om hesten psyke og adfærd og en metode til at reagere hensigtsmæssigt på det" som det nærmere burde hedde efterhånden...Horsemanship har fået en meget negativ klang, fordi så mange ukvalificerede påstår, at når de bakker en hest 4 gange rundt i ridehuset, så laver de horsemanship...! 8-)...sidespring...!).
Men jeg tror, at du ville kunne nå meget langt meget hurtigt med ham ved at benytte dig af det. Og det behøver såmænd ikke være så vanvittigt dyrt. jeg tror ikke, at du med en foderændring alene kan vænne ham til hvide ting og lære ham, at der faktisk ikke er nogle farlige, hestespisende hegn/telefonpæle/hybenbuske/cykler/birketræer - hvad han nu bliver bange for - i DK! ;-D
Men en foderændring kan temmelig sikkert give ham mere ro i hovedet, så han kan begynde at koncentrere sig istedet for at springe afsted med det samme (eller hvad han nu gør..) :-)

Men held og lykke med ham. :-)

Camilla




- NU MED HUND!!! :-D



Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 kureres???
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:34
En varm hest er ikke en sygdom.
Sygdomme kan kureres.
Varme heste er oftest heste med et vist temperament, og meget ofte heste der bliver misforstået, for det er os mennesker der skal lære at forstå hestene og ikke omvendt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kazell...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 20:39
Det jeg mente var, om det var muligt at lægge en dæmper på det. Jeg ved godt, at han har temperament, og det elsker jeg ham for, men nogle gange er det helt hysterisk.

Jeg forstår ham skam også fint, men når det begynder at udgøre en sikkerhedsrisiko for både hest, rytter og omgivelser, kan jeg ikke længere se gennem fingre med hans opførsel.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Laaang tid..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 23:16
Den pony min søster har redet i godt et år, er næsten ved at blive normal nu.

Ponyen er af natur temmelig skør, men lad os sige det på den milde måde: Dem der har haft fingre i den før, har ikke hjulpet på sagen!

Historien udspiller sig således at da min søster og hestens ejer startede med at ride hende for et år siden, foregik det uden sadel og med hackamore. - Andet udstyr accepterede hesten bare ikke!

I dag, et år og MANGE anstrengelser efter (Det sværeste er jo faktisk at have tålmodigheden med sig), er det en helt fantastisk pony, der endelig har udviklet sig i den rigtige retning. Den er stadig hidsig når den springer, men den har en fuldkommen fantastisk galop, som nu kommer til sin gode ret. Da jeg henkastet spurgte min søster idag om hesten egentlig kunne changere, svarede hun ikke, men gjorde forsøget, og hesten lavede i første forsøg det perfekte changement uden overhovedet at ændre på tempoet. For et år siden, kunne den overhovedet ikke galopere, der var det snarere kast sig frem og tilbage og til siden og i vejret-gangart.

Min søster har fået dressurundervisning på den 2 gange for 10 måneder siden og ellers kun springundervisning. Hun har nærmest selv uddannet den, og det er klart at det alligevel kræver lidt rytter. Men ellers har det grundlæggende nu bare været tålmodighed.
Det er klart at det er let nok at sidde bag skærmen og sige at der "bare" skal tålmodig til, for min søster havde da absolut ikke kunne ride enhver hest - end ikke hvor tålmodig hun så var.




Venligste Hilsener
Ida



0
0
Svar på denne tråd
 
 se gennem fingre
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 13:45
Hesten er et flugt dyr, hvis du holder den tilbage med magt vil den prøve at komme fri.
tryk avler modtryk.
Hesten skal kun vente fordi den er tryg ved det.
alle heste kan lære at vente. Måske er der enkelte undtagelser, men det er de ekstreme tilfælde.
det tager tid at lære en hest at vente for sæde og ben men når det virker er det så fantastisk en oplevelse at narkotika er unødvendigt for at blive høj, især ved en hest der er varm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 det gik ad H. til!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 15:27
Ja, idag gik det ikke så godt...

Der var åbent hus på rideskolen, så der var en masse mennesker(gid det var så vel). Der var i hvert fald en masse biler og hestetrailere, hvilket han ellers tog ganske fint. Men alle de unger, som rendte rundt kunne han ikke helt kapere. (det bebrejder jeg ham nu ikke, jeg var også ved at få fnidder)

Vi rider ude på dressurbanen, og det går utroligt godt den første halve times tid. Men så rykker folk udenfor for at se Allan - berideren - springe, og det var åbenbart for meget for Mokke idag, så han begyndte at løbe med mig; og jeg kunne ikke stoppe ham igen. Han blev bare ved! :-(

Men jeg fortsatte; han skulle jo ikke vinde - og det gik da også nogenlunde. Jeg blev da siddende.

Da jeg skulle sætte ham i galop på venstre volte, løb han istedet afsted lige ud - altså en versade stillet til venstre langs midterlinien. Jeg brugte både ben og tøjler, men lige meget hjalp det.

Stædig som jeg var, SKULLE jeg jo selvfølgelig have ham i en succesfuld galop. Jeg valgte dog at skifte volte, da mit ben efterhånden var lidt ømt.

Så jeg får sat ham i en fin middelgalop, men efter max en halv cirkelvolte, begynder han at spæne. Jeg VIL have ham ind på en cirkelvolte, ellers bliver det for farligt, da der også er en anden rytter på banen. Så han spæner, jeg drejer, og med den fart vi havde på, og banens kvalitet(løst sand), kunne det jo ikke andet end gå galt!

Vi skred så meget i svinget, at vi kom helt ned at ligge. Vi styrtede ikke; Mochney red - spænede - hele tiden, men jeg formåede at få sand i skoen, da jeg skrabede hen ad jorden. Vi efterlod os nogle enorme kratere i banen idag - og et par skridmærker(og Allan havde lige ordnet den 8-)).

Min mor var fuldkommen hvid i hovedet, da jeg kom ned i den anden ende af banen, hvor hun stod. Med en skinger stemme sagde hun, at NU SKULLE JEG SKRIDTE AF!!! Det havde hun sgu ikke nerver til.

Så nu skal jeg i den grad lære at tøjle ham og hans temperament samt tendens til at løbe, ellers får jeg rideforbud! Næste gang kan det gå grueligt galt, idag var vi bare heldige. Hvis jeg havde hevet mere i tøjlen for at bremse ham, var vi nok styrtet. :-(

Jeg skal til at have dressurundervisning igen, men det bliver først, når jeg kommer hjem fra ferie. Og så bliver det enmands, så jeg får Allans udelte opmærksomhed! Ganske vist har jeg så kun råd til det to gange om måneden, men det er også nok.

Ville bare lige fortælle, hvordan det gik idag. Og forresten vil min mor ikke have skiftet Mokkes foder, da han fra naturens hånd er meget varm, og jeg skal kunne tackle ham, som han er(men med hans stamtavle er det ikke underligt, at han er skudt i hovedet).

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 "Har" også sådan en hest
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 19:16
Jeg rider på en af mine forældres venners hest som ALDRIG har været normal de 8 år jeg ha kendt ham!
Han har altid haft sine særheder = hans anfald!

Man kan kæmpe i 10 min med ham inden man kan komme i sadlen - når man så er der kan han bruge 10 min på at prøve at smide rytteren af - hvilket desværre er lykkeds lidt for tit med hans ejer - hun blev bange(og mistede interresen) for ham og jeg tog over - han har aldrig, indtil for en måned siden smidt mig af...og stadig efter et år kæmper han stadig med hans prøven...han har det også meget svært ved nye ting og biler uha de er farlige...generelt vil jeg bare beskrive ham som en Meget varm hest! Men samtidig en seriøs udfordring!

Han er dog jordens Største nusse hoved når han slapper af og så er der intet ondt i ham!!!

Men dette monster har nu for første gang smidt mig af hvor jeg landede uheldigt og brækkede ryggen! Men jeg har været ude ved ham og sige at jeg vender STÆRKT tilbage - for jeg har et mål med ham og det vil jeg opnå inden han blir helt umulig!

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")


0
0
Svar på denne tråd
 
 Æh, okay...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 19:28
Din mor har lige set din hest være ved at drøne dig en tur i gruset og hun vil ikke prøve noget så simpelt, som at skifte hestens foder?

I rest my case...



Fotografering tilbydes

CC-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Var det ikke
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 20:28
En god ide at tale med din mor igen om et foderskift, jeg kan kun tilslutte mig Camilla (felur)´s kommentar, det er da et eller andet sted billigt sluppet, hvis et foderskift er nok til at få ham til at slappe lidt mere af. Havre, som i mine øjne er en rigtig god energi kilde får han jo masser af og melasse bidrager jo også til at at de kan blive varme i temperamentet.

Jeg har selv en hoppe som jeg har kæmpet en kamp med. jeg synes det var en blanding af dårlig opdragelse, nervøsitet, og hendes konstante tjek af mig.

Hun vandt i første omgang, jeg blev til sidst nervøs for at sætte mig op på hende, hvilket jeg aldrig havde troet da jeg inden da galoperede hende uden saddel i naturen.

En foderplan til en varm hest skal (ifølge mig) indeholde så lidt havre og sukker som muligt, masser af fiber og selvfølgelig hvad de ellers har brug for af vitaminer og mineraler.

Jeg regner fordeplan ud efter et program (foderplan hest)mit foder består af: fase III (brogården) horsebalance (vitamin blanding) greenpower lucerne.
Grunden er at der i Fase III ikke er havre i den form der giver al den overskudsenergi, sukkerindholdet er også rimeligt lavt. Tjørnehøj mølle har også lavet et nyt foder (mysli speciel) det er helt uden havre!

Foderændringen jeg har foretaget, har virkelig virket effektivt.

Jeg gav på et tidspunkt min hoppe et tilskud i form af noget der hedder no stress, jeg ved ikke om det er noget man kan anbefale, men i min situation var det er rigtig god løsning for hun slappede lidt mere af og jeg fik igen overtaget ved at jeg samtidig kunne se ting lykkedes for mig hen af vejen. det var kun i en kort periode hun fik det og det gav os et skub i den rigtige retning.

Det sidste jeg har gjort, er at jeg langt om længe har taget mig sammen til at få undervisning fra en (i mine øjne) meget dygtig underviser. Han er vist en garvet mand inden for det med heste. og han har alle redskaberne og leverer dem på de nøjagtige rigtige tidspunkter. Vi har også problemer med at gå ind i et "farligt" hjørne og hun stikker af med mig hver gang jeg skubber på for komme derned.

3 gange undervisning og efterhånden er der intet hun kan gøre med mig, hvor jeg bliver stillet i den situation at jeg hopper ned fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal tøjle hende.

Undskyld fordi dette indlæg bliver så langt, men jeg er selv mor til to små piger, var det mine børn der havde en hest der driller så meget, ville jeg bakke op om alle forsøg, ligger du en dag og er trumlet ned af hesten er det altså godt nok for sent!!!


:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor lang tid...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:14
...går der som regel, inden et foderskift begynder at sætte sine spor på hestens opførsel?

Ejeren af stalden er nemlig taget på ferie og har overladt fodertjansen til min mor. Så nu får alle hestene mindre mad, end de plejer, og mindre melasse.

Så siden tirsdag eller onsdag har han fået de par håndfulde mindre at spise, men jeg synes, at hans "kogeri" er blevet værre de sidste 7-14 dage.

Jeg har et par gange slået det hen som værende solstik, da det er længe siden, han sidst har været SÅ balstyrisk, og generne har da også fået skylden, men jeg tror også det har noget at gøre med, at jeg har givet ham for lange tøjler. Han har fået lov til for meget, fordi han er "min lille baby".

Jeg håber dog, at det vil ændre sig, når jeg begynder på undervisning igen ved Allan, som går ind for horsemanship(og vistnok også er trænet i det).

Der er jo ikke noget, når vi står og strigler. Der er han bare et kæmpe nussehoved og krammedyr, som altid er klar på et stort knus. Medmindre selvfølgelig han bliver inde i stalden som den eneste.
Så sprænger han det hele og styrter afsted, eller er på andre måder fuldstændig psykotisk, så man bliver nødt til at arbejde tre mand på at få lukket ud til og til boksene, så han kun flejner på staldgangen.

Nå et lille sidespring.

Næste gang jeg ser Thorben(dyrlægen), vil jeg tale med ham om det med foder, men eftersom han har sagt (y) til det andet, kan det indtil videre godt blive svært at overbevise min mor om andet. Hun stoler nemlig (ligesom jeg) 112% på, hvad Thorben siger. Hans ord er lov! :-)

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:21
Så lad da din mor ride på hesten istedet for... så kan det da være hun ikke propper så meget havre i den ;-D :-P
ellers så lad hende læse denne tråd ?

iøvrigt er det da frækt at give hestene mindre end aftalt ??? uanset hvad folk beder mig om at give deres heste og hvor forkert mans syntes det er så laver man da ikke om på folks foderplaner.... :-*

Hilsen Sjanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 00:44
Min mor har fået at vide af staldejer, at hun hellere skulle give dem lidt mindre end lidt mere end de plejede. Det er jo også kun to uger. Men hun har skam en foderliste til alle hestene - hun fodrer jævnligt.

Det er ikke mere end max en håndfuld mindre de får; medmindre de selv siger til. Så får de det, som de vil have det.

Mht. at sætte min mor op på Mochney. Det kan man ikke helt regne med, da han hidser sig selv op til det overnaturlige, hvis hun rider ham. Sådan er det med alle andre end mig. Jeg er den eneste, der kan ride ham, uden han hidser sig op.
(Der er forskel på hans ophidselse, når jeg rider ham, og når andre gør. Med andre gør han det af stress og "arrigskab", og i løbet af 10-15 min. er han gennemblødt af skumsved, fordi han rejser sig - eller prøver på det - og står og tripper på stedet. Når jeg rider ham, kan han hidse sig op, men slet ikke på samme måde, og selv efter 60+ min. ridning under ophidselse, sveder han kun, hvor gjord og sadel har siddet.)

Min mor rider ham nogle gange for at "sætte ham på plads", men det virker ikke helt efter hensigten. Hun kan holde ham i et fornuftigt tempo osv., men han hidser sig så meget op, at hjernen simpelthen slår fra.

Det er derfor, det er vigtigt, at jeg selv kan magte ham under alle omstændigheder, da han skifter "personlighed" fra rytter til rytter.

Men jeg glæder mig allerede, til jeg skal have undervisning!

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"


MED LICENS TIL AT BITCHE


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider