Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvorfor har travheste
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 15:13
Hejsa...

Sidst dag så jeg lidt travløb i fjernsynet. Ikke fordi jeg har noget imod travsporten, MEN hvorfor beskytter man ikke deres ben noget mere når man ved at de nemt kan komme til at træde op i dem selv o.s.v.?? Og så er der en anden ting som jeg bliver lidt sur over, hvorfor tilkører man dem så tidligt og allerede i en meget ung alder bliver brugt som løbsheste??

Min onkel havde en travhest, som nok var 10 år gammel, men alligevel kom til løb, og vandt en masse. Men det blev for dyrt for dem så de måtte stoppe med at tage den med til løb. Synes at 3-4 år er en god alder for en hest at blive tilkørt, men ikke yngre.


Ved at jeg nok får bidt hovedet af med dette indlæg, men jeg ved ikke så meget om travsporten og undre mig over disse ting.


MVH Jeanette








0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 15:44
hvorfor dit og hvorfor dat..
Ang. benene de som træder op i sig selv får Gummi bots på (klokker i ridehesteverdenen) eller slå de sig andre steder bandagere vi dem el. sætter en lang gamache på så dem du ser der ikke har noget på træder i de fleste tilfælde aldrig op i sig selv når de løber eller slår sig..
Ang. alder skal det siges at traveren er avlet til at blive kørt til så tideligt det ligger i muskulaturen på mange af dem og dem som ikke gør bliver først kørt til senere så som Kondanizza T Tricks "Jeanies" sorte skønhed som er 3......
Tilkøringen er individiuelt fra ejere til ejere....
Er det så ikke syndt at ride på en 3 år gammel "baby" DVér??? syntes det svarer til det samme....
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa Too !!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 15:57
Det belaster ikke hestens ryg , at blive tilkørt tidligt , desuden er det ikke flere tons den slæber rundt på !

Tilkøringen af de meget unge heste foregår normale weise på en ordenlig og fornuftig facon.Så hesten får et fornuftigt og afslappet forhold til det fremtidige arbejde, indtil den er 12.

Ang. benene så er det ikke nødvendigt at pakke hesten ind i "Vat" , den tåler mere end som så , og de der træder sig selv bliver da også beskyttet med klokker som Tanja skriver , og gamacher.

Grunden til at min " Sorte skønhed " ( tak Tanja ), er kommet sent i træning , er ganske enkelt at der skulle være økonomi til det ( ca 4262,50 kr i måneden + smed og dyrlæge ). Havde der været det for 1½ år siden , så var hun kørt til nu.
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved ikke....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 16:50
så meget om selve det at køre med travhestene, jeg har selv en traver, men hende bruger jeg kun til ridning...

men hvad jeg ved så er det ikke synd at lade være med at give ret meget beskyttelse på benene, hvad jeg ved så er det bedst med så lidt som muligt, altså hvis hesten ikke sparker sig selv.
men hesten er jo avlet til at skulle tage de her lange skridt, hvor benene kommer meget tæt sammen, uden og sparke sig selv, for at øge hastigheden, så det er ikke det store problem...

med hensyn til alderen, nej det er ikke synd at køre en to års til, hvis bare hesten kan klare det..
det er jo faktisk heller ikke kun travere der køres til så tidligt, sådan siger reglerne bare gennerelt, man må starte tilkørslen når hesten eller ponyen fylder 2, men det er selvfølgelig ikke ens betydning med at hesten er klar til at starte der....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Frosser
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 23:51
Man pakker ikke en travhest ind for pynt.
Den skal kun have noget på benene hvis den slår sig ellers ikke, det er en kæmpe belastning for hestens ben at blive påført gamascher, boots ol. derfor kun når det er nødvendig.
Det er så sandelig ikke synd at tilkøre en travhest i ung alder, man tager jo alle hensyn til den, som det er muligt.
Jeg ville nødig tilkøre en hest der er 3 - 4 år gammel.
Hvis den panikker i vognen, er det jo ingen der kan holde den, dvs at den højest sandsynlig kommer rigtig galt afsted.
Prøv at tage ud på banen og se hvor forsigtig de tilkører de unge heste, ingen er jo interesseret i at ødelægge en kommende stjerne.
Vores heste bliver normalt tilkørt omkring 1 års alderen, og de to 2 år´s vi har er indtil nu kørt over 700 km i sulkey og er forhåbentlig klar til at begynde at gå løb til foråret når de er 3 år gamle.
Her er den ene to års inde på banen for 4 gang i sit liv.


Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 17:24
I mange hestebøger står der at en hest er klar til at blive tilkørt når den er 1 1/2 år!!! Som Jeanie siger, belaster det ikke ryggen, som ridning gør, men det gør at hesten vender sig til alt postyret som også er omkring ridning, dermed mener jeg at det gør tilridningen nemmere!

Hilsen...
DitteMus ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 DitteMus
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 17:35
Ja det har du helt ret i.
Det tager normalt ikke mere end en time at gøre en løbshest ryttervant.
Vi har ihvertfald ikke brugt længere tid på det, og efter et par gange med rytter, er de faktisk klar til at tage i monté prøveløb, eller at afveksle den daglige køretræning med ridetræning.
Her er Haps under tilridning


Og ½ time senere ser det ud som det er noget de har gjort i årevis.


Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 2342424
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 18:00
tak for svarene...Ja, kan jo godt se det logiske i det, men undrede mig bare over det....




Dressur sadel købes! Må højst koste 4000kr.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mht. gamacher...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:21
... så er der jo ikke noget egentlig grund til at pakke hestene ind hvis ikke de har tendens til at træde på sig selv.
Hemmeligheden med traverens skridt er jo at den sætter baghove op på ydersiden af forhoven når den traver stærkt og derved er risikoen for balletråd jo heller så stor som man måske skulle tro.
Det er ihvetfald hvad jeg har fået forklaret da jeg med stor undren så Ramses trave afsted med en meget vrikkende numse :)

Hilsen Amanda og Ramses!!

"Dont walk in front of me - i may not follow.
Dont walk behind me - i may not lead.
Walk beside me, and be my freind!"


Medlem af:
Tozzi-tøsernes klub...
...Argh! Ik nu igen!
0
0
Svar på denne tråd
 
 mine forbehold
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:26
Jeg har nu også mine forbehold.
En ting er at tilkøre og så kun hyggekøre lidt af og til. Det skal nok passe at de fysisk klar, men hvad med psykisk? Hvor bliver hestens ungdom af? Synes ikke det er fair at en "teenager" skal trænes hård og gå løb.
Nu har jeg ikke den store forstand på travløb, tag derfor mit svar med et gran salt. Men er en gennemsnits karriere for en løbshest ikke ca. 5 år? Kan det ikke betale at starte den når den er 3-4 år og så lade den gå 5 år frem fra der?

Helle
Er du jyde? Skal du med til HN-træf på sjælland den 1 første weekend i august 2005? Så kontakt mig, så sætter jeg os sammen så vi kan spare på transporten.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Grundtræning
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 20:13
Hvis du vil gøre en hest fysisk og Psykisk klar til at udføre et senere arbejde ( trav, gallop, dresur osv.), så er det vigtigt at du starter tidligt med en kontroleret belastning af hestens led, knogler, sener, muskler samt hjerte og lungefunktion.
For at forstærke knoglerne er du nød til at belaste hesten under opvæksten/ udviklingen.
Alt for mange rideheste går i 4 år og laver ingen ting, og skal så pludselig bære rytter og udstyr på x antal kg.
Det vil være en større belastning for hesten.
Når først hesten er 4 - 5 år er knogler, led og sener så færdig udviklet, så det ikke længere er mulig at ændre styrken, så er det bare at håbe at hesten kan klare mosten.
Hvorfor er så mange rideheste så tit halt?
Det ses sjældent at en travhest er halt.
Mange rideheste ville have bedre af at blive tilkørt/ trænet i mindst et år inden de bliver tilredet, det ville være bedre både fysisk og psykisk for hesten.
En skadet ridehest ville med fordel kunne genoptrænes for vogn, som ville være mindre belastende for hestens bevægelses apperat.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan kun give
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 23:27
Yankee ret i at en ride hest burde "hærdes" fra 1 års stadiget dermed ikke sagt eller ment redet men trænet med form for belastning på muskulatur sener osv. men tanken om at køre en ridehest til tror jeg aldrig ridefolket vil gå med til selvom de ville ha rigtigt godt at det ridehestene og specielt i genoptræning efter en skade og lign.
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 00:33
Hvorfor ikke tilkøre en ride hest?
Nu er jeg ikke i tvivel om at min traver er kørt, men jeg ved ikke hvor længe siden det er at hun har gået for vogn! Det jeg vil frem til er at jeg for tiden går til kører-kursus i min rideklub. Her lærer jeg så alt hvad jeg bør hvide omkring hestevognskørsel. det gør så at jeg kan dele glæden af min hest med hele familien, dog ikke på en gang! En anden grund til at jeg gør det, er at min Tiki skal fole sidst i maj, og jeg har hørt at man kan kører med hende llige op til den dag hun føder, hvis hun da ikke selv giver utryk for andet. Hved mennesker siger man at jo mere motion, jo lettere fødsel, mon ikke også det gælder heste? I hvertfald må det gi en kortere "genoptræning". Min plan er helt klart at føllet (hvad end det blir), skal køres til når det er 1 1/2 - 2 år.

ER SYG, SÅ GIV MIG LIGE EN OPMUNDRING I MIN GÆSTE BOG, DEN ER SÅ TOM :{-(

DitteMus ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjae....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 20:59
jeg ved ikke rigtig om det der med at travhestene aldrig er halte passer helt. Min ridepony står i en stald med rigtig mange travheste og de må aldrig komme ud fordi de er halte. Når de så endelig kan gå, så er det ikke fordi de er blevet raske men fordi de er blevet sprøjtede.
Kunne også godt tænke mig at vide hvorfor i tror travheste kun holder til at løbe til de er 9-10 år? Er det fordi det bare er supersundt for dem at starte tilkøringen så tidligt, både fysisk og Psykisk? Og jo jeg er godt klar over at reglerne i DK siger at de ikke må starte efter deres tiende leveår (eller er det det tolvte?). Rideheste der kommer senere i gang, holder jo i mange tilfælde til at gå stævner til de er noget ældre, bare se på Jon D. Pedersens Esprit de Valdemar der er 18 år gammel og som klarede sig fint til OL.
Ja som i jo nok kan gætte så tror jeg ikke at det er sundt for hestene at komme så tidligt i gang.
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 21:13
for det første må de starte til de er 12 og rides i monte til de er 14..
Lad nu være med at tage alle travere over en kam i den stald jeg er i har de 6 heste der står der 7 9 13 aldrig fejlet en disse og hvis man siger et slag på tasten der er 150 heste på skive trav er de 30 af dem måske behandlet såååå måske du bare står et sted hvor de ikke passer for godt på deres heste...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa travfreak
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 21:41
Jeg skrev vidst også 12 år i en parentes fordi jeg ikke kunne huske det, bare lige så det er på plads ;-D
Jeg tager ikke alle travheste over en kam, jeg siger bare at dem i min stald tit står skadede, og jeg ved ikke om det er fordi de bliver passet dårligt, eller om det bare er et tilfælde. Ved heller ikke om der er forskel på Skive travbanes heste og så dem her i Århus hvor jeg kommer fra ;-)
Hi hi jeg er også lidt vant til at der er lidt rivalisering frem og tilbage mellem travfolkene og ridehestefolkene i min stald, så derfor kunne jeg altså ikke helt dy mig fra at give den lidt gas :-D
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare iorden
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 22:02
vi er travfolk er også tit hurtigt ude med riven...
Men det undre mig at alle hestene i den stald du er i er halt det virker lidt foruroligene at så mange fra samme sted er skidt gående gad vide om det ikke har noget at gøre med træningen eller om det bare er bad luck??...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa travfreak
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 22:13
Tjae nu må jeg jo indrømme at jeg ikke har en ski´ forstand på træning af travheste så det skal jeg ikke lige gøre mig klog på.
Jeg er nu ellers ret klog hvis jeg selv skal sige det
*griner højt*
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er nok
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 22:24
Fordi nogle Århus trænere er kendt for at kører deres heste hårdt ! Jeg nævner ingen navne det "LØN*ner" sig ikke !

Men der ud over er der klart travheste der kan / er / og bliver halte , men ikke i størrer omfang end rideheste.

Den med deres alder , den er et vidt begreb ! At de tages af løb når de er 12 , er ikke ensbetydende med at de er slidt op ! de kan sagtens have mange , rigtig mange gode år igen , efter endt løbs karriere.

Hingsten der er far til min Plag Kondanizza , blev 28 år , så fik han fred , døde ikke af sygdom , men det var et valg hingste ejer foreningen traf. Han havde gjort det godt , 12 år på banen , 16 år i avlen..og han så knageme godt ud.
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den var ski godt
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 22:29
Gad vide hvad de siger i "BORG"en om det...hehe men de kan jo ikke være ligeså gode som billund og skive vel...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 App Århusbanen
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:09
Så er Århus banen i en ret elendig forfatning, især om vinteren.
Vi har fået skadet flere heste i løb der pga at banen var frossen nogle steder, og fuldstændig ælte huller andre steder.
Det er den absolut ringeste bane i DK Århusbanen.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tror dig gerne
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:11
har hørt det fra andre...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja Bente
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:14
der ligger hunden begravet , i selve banens forfatning.
Men den ligger også ved de som benytter banen , nemlig Århus trænerne , de må jo melde ud og få rettet op på tingene , istedet for at fortsætte ufortrødent med at træne på den dårlige bane.

PS. Var lige ude ved Kondanizza , hun har en hævet venstre bagpibe , men hun har holdt helt fri idag , og har ikke været på fold grundet løb / vejret ! Tror du at det er grundet hvil , at hun hæver lidt.?
Der var ødem , men ingen varme !!
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan godt være
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:20
Enten pause eller en let overbelastning.
Har de haft hende for vogn?
Vi skal i gang med at tilkøre Classica når Peer kommer hjem, hun har haft sele på; men ville vist ikke have haleremmen på.
Så må vi se hvordan hun tager det.
Knuz fra
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overbelastning..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:25
Det lyder sandsynligt , taget med forbehold , hun er jo ikke presset ud i noget hun ikke selv er med i ,men forstået på den måde , at hun ellers er igang hver dag og så har hun en pause, og da hun heller ikke er i kondition ..tjaaa så hvorfor ikke.

Thorkild har set det , og er ops !!

Hun skulle være køreklar om et par dage , han siger at hun gør hvad der bliver forlangt , og er ualmindelig flink af en hest på hendes alder.

Det bliver spændende med Classica , hvor gammel er hun ??

PS: Havde i en god " Juleaften" ?
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeanie
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:28
Vi havde altid mange plage i tilkøring ved gordon det var tit når de kom fra udbindning og for alvor skulle lave noget at de stod med hævelser men det går over igen for det meste bare man tager det i hestens tempo som du jo ved Thorkild gør...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Banemand
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:49
Underligt at I mener JVB er en dårlig bane.
Vores banemand får da konstant høje roser for vældig god bane!!!
Galopbanen derimod er livsfarlig!
Desunden er der næsten ingen der træner heste på banen.
Den bliver kun brugt ved tilkøring og på løbsdage, samt nogle træningslørdage.
Men alle baner kan vel blive bedre.
I Århus bliver den høje inderkant fjernet og får nye dræn/kloaker.
Ålborgbanen syntes jeg tit er dårlig og med meget flade sving.
Skive og billund er gode, hurtige men også meget hårde for hestens ben.
De norske, svenske og finske baner jeg har kørt på er altså noget bedre end de danske, så de kan blive bedre.

Hilsen Annette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:53
Classica er 18 måneder så det er på tide at komme igang.
Vi havde en fin jul med ungerne, Peter har lige lært at gå, så det var en stor oplevelse at se ham selv gå hen til farmor for første gang.
Jeg havde lavet det som frokost i år med sild og lune retter, syntes ikke at vi skulle have and 2 gange igen i år, jeg vil jo gerne holde mine kiloer nede.

Kenn døjer jo også med hævede koder i perioder, hvor vi så sætter træningen lidt ned indtil det er ok igen.
Knuz fra
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 23:56
Travheste bliver brugt noget hårdere end rideheste, og det er påkrævet at de er 112% iorden, for ellers kan de ikke følge med i løbene.
Derfor bliver de dyrlægechekket i hoved og røv igen og igen. Og alle ømheder opdages tidligt, så der er store chancer for at de kan behandles og helbredes helt. Hvorimod en ridehest der bliver halt, måske har gået med skaden længe og når det opdages, kan det måske ikke helbredes.
Selvfølgelig vil chancen for at en toptunet sportshest bliver skadet noget størrer, end at hygge/tulleponyen bliver det.
Hilsen Annette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Anette
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 00:23
Nu må jeg nok lige.... Bare fordi nogen har en pony, så antager du straks at det er en lille nusse/hygge/tulle pony??? Det kan Chanell selvfølgelig også bruges til ,men vi bruger hende altså også til spring og hun går mange stævner, og det er altså ikke på LE og LD plan. Og springponyer/heste skal altså også være tiptop iorden for at kunne klare sig til stævner.
Sikke en masser og´er jeg fik skrevet der;-)
Hun har (7*9*13*) aldrig fejlet noget i benene og jeg har immervæk haft hende i 12½ år( hun er 16), så måske bliver de toptunede travheste bare overbelastet, fordi de bliver trænet i en for ung alder(læs et af mine tidligere indlæg i denne tråd).

Undskyld hvis det blev til et lidt surt opstød, men jeg er bare lidt træt af at folk altid tror at ponyer kun dur til lidt skovtur, selvom de dog også er fortræffelige til dette formål ;-)

Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Karina
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 12:59
Kan du ikke lige skrive hvilken stald det helt konkret drejer sig om, for det lyder meget usædvanligt, at skadefrekvensen er så stor, som du antyder.

Mvh. Lene Andersen

Stutteri Dryad
0
0
Svar på denne tråd
 
 Og Karina... og til så mange andre *s*
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 13:23
Da du ingen forstand har på travheste, så vil jeg bare lige fortælle dig, at dine sammenligninger med rideheste er langt ude i hampen. Travheste er genetisk set 99% XX, og meget tidligere udviklet både fysisk og psykisk end ponyer og rideheste. Når vi tilkører dem og træner dem i en meget ung alder, så sker det efter videnskabeligt dokumenterede metoder, som styrker dem.
For nyeligt holdt Peter Fog fra Ansager Dyrehospital foredrag i Billund, og her fastslog han at travheste skal trænes senest i deres 2års-sæson, da de ellers ikke udvikler sig optimalt. Han anbefalede tilkørsel som 1-1½års af de samme årsager.

Jeg har i øvrigt lige skrevet en mail til moderator, ang. om vi da ikke kan få et rigtig travhesteforum, - jeg er bare SÅ træt af at lede efter travhestetopics i alle de andre forummer. Og så er det i længden lidt træls, at skulle forklare/forsvare sin race overfor ridehestefolk, som tror de kan overføre deres metoder og teorier til vores løbsheste. Indlæggende starter altid med: Jeg har ingen forstand på travheste, men ville dette eller hint ikke være meget bedre, for sådan behandler jeg min overvægtige pony, eller min fine dressurklampe (ja undskyld, men nu er det liiiiige før der springer en køleslange i øverste etage *g*). Og ja, jeg føler mig i min gode ret til at lange ud, for de antager altid at vi ødelægger vores heste enten fysisk eller psykisk. At vi ikke gør vores bedste for at beskytte vores heste både i træning og i løb. AAAAAAAAARRRGGGGGHHHH!

Ang. banelegmet i århus, så har været rigtig ringe, efter den gamle banemand er holdt - desværre!
Og taler vi hvilken trænere, som træner stenhårdt, så vil jeg gerne pege på vores lokale Monster. Han tager i mine øjne suverænt danmarksmesterskabet i den disiplin.
Mvh. Lene Andersen

Stutteri Dryad
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lene
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 17:00
Fedt du fik luft kunne helt 100 holde mig til det du skrev..
Ang. Det lokale Monster hehe ja smag og behag, som jeg har sagt før er der gennerelt ikke mange i DK jeg vil sætte op bag min hest........
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 17:05
Kan en pony ikke være en toptunet sportshest i din verden. Min gammel pony er/var A-pony i spring og det kalder jeg altså ikke hygge/nusse brug.
Men min 20 år gamle pensionerede travhest der har startet ca. 300 løb, går nu bare som hygge/skovturshest.
Det er ALTSÅ ikke racen men brugen. Fik du det nu?

Det skulle vel aldrig være Obstrup???
0
0
Svar på denne tråd
 
 Travfreak.
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 17:36
Åh ja, man har altså nogle gange godt af, at få luftet sine frustrationer lidt ;-D

Monster er en knalddygtig kusk og træner, men jeg synes han går liiiiiige vel hårdt til intervaltræningen ind imellem - og jeg er ellers ikke så pivet med, at give mine egne opdræt noget seriøs riv. Indkøbte heste er jeg meget mere forsigtig med, men mine egne opdræt, dem kender jeg mange generationer tilbage, så der ved jeg at de kan tåle lidt.... Men okay, det er jo så smags sag, hvordan man træner, og hvem man gerne vil have til at hænge og dingle i linerne :-P
Mvh. Lene Andersen

Stutteri Dryad
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Anette
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 19:09
JO- selvfølgelig kan en pony være en toptunet sportshest i min verden, det var jo lige præcis det der var min pointe. I dit indlæg lød det bare som om at du havde en fordom om at ponyer ikke kan være andet end hygge/tullepony, og det var det der gjorde at jeg skrev som jeg gjorde. Det var ikke min mening at nedrakke travheste eller andre hesteracer for den sags skyld, for jeg synes jo lige præcis selv at det er irreterende at folk dømmer min pony ud fra at det er en pony og ikke ud fra hvad den kan.

Til Lene Andersen så vil jeg bare lige sige at jeg ikke antager at i ødelægger hestene fysisk/psykisk ved at træne dem tidligt, men at jeg bare synes det er betænkeligt med alle dem der står skadet i min stald og som bliver trænet fra 1-1½ års alderen.

I øvrigt var det slet ikke min mening at starte en travheste vs rideheste krig herinde for det har vi rigeligt af ude i stalden. Jeg undrede mig bare, og måske er det kun travhestene ude ved os der er skadet så meget. Det ved jeg jo (som du så korrekt påpeger) ikke noget om.

Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lene.......
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 19:21
Ang. Monsteret ja han gir dem forholdsvis hård intervaltræning ville heller ikke sætte min hest i træning der men som kusk gør han der da hædderligt eller...
;-D
Travfreak

Evita Ara mors øjesten

En Rigtig Mand Er Englænder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ser du Karina
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 11:14
Jeg er godt klar over, at du ikke er "ude på skrammer", men ser du vi travfolk svarer tålmodigt på den type spørgsmål 15000 gange, og den 15001 gang, så slipper tålmodigheden op! Og det er i det lys du skal se mit indlæg. Du ville jo også blive lidt træt af situationen, hvis vi begyndte at oprette ponytråde, og så startede med at sige:
Jeg har ingen forstand på ponyer, men ville det ikke være meget bedre at begynde at give dem noget seriøs intervaltræning, så de kunne tabe sig lidt, for det virker så godt slankende på vores væddeløbsheste, og jeg synes det er synd, at så mange ponyer bliver slagtet pga. forfangenhed udløst af fedme..... I det afsnit ligger der mindst to skjulte angreb. A: Ponyfolk ved ikke hvad der virkelig er godt for deres heste. B: Ponyfolk er selvforskyldt når deres ponyer i stort antal (udokumenteret postulat) bliver slagtet pga. forfangenhed. Samtidig får jeg argumenteret for at intervalttræning er slankende, og derfor godt at anvende til ponyer.

Du har sikkert haft de bedste intensioner, da du lavede din tråd, men nu kan du måske bedre forstå, hvorfor vi travfolk bliver lidt stramme i betrækket - ikke?

Du mangler stadigvæk at fortælle, hvilken stald det drejer sig om...........



Mvh. Lene Andersen

Stutteri Dryad
0
0
Svar på denne tråd
 
 Travfreak.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 11:45
Jo, Mønster er en dygtig kusk, og også en dygtig træner. Det er jo altid svært at diskutere med en succes, men mine heste tjente næsten ikke en flad femmer i de små 6 år, han stod for dem. Det var først da jeg flyttede dem, at sejrende begyndte at rulle ind.... Mine heste var ømme hele tiden i den periode. Han satte ofte tilfældige småtøser til at passe og træne med hestene uden noget ordenligt opsyn. Når der skulle meldes til start, så sagde han ja, til at køre mine heste, men når programmet kom, så var der sat en eller anden tilfældig på i stedet for. Når jeg bad om råd til træningen hjemme, så fik jeg ikke noget brugbart eller konstruktivt at arbejde videre med. Så personligt synes jeg ikke Knud Mønster er noget at råbe Hurra for.
Lønborg har jeg været glad for at have. God rådgivning, gode resultater, dygtig træner og dygtig kusk - og han træner ikke nær så hårdt som Mønster. På den negative side, så synes jeg ikke han er god nok til at sætte en dagsorden overfor sit personale. Salontonen er meget barsk og rå, - som hesteejer vil jeg kort sagt ikke bagtales eller være til grin for mine penge! Og jeg synes ikke det er sjovt, når der holdes skæg på bekostning af andre hesteejere, så snart de vender ryggen til. - Sådan noget kan jeg simpelthen ikke grine af! Som menneske, synes jeg det er vigtig at sige fra overfor den slags! Og her mener jeg at Lønborg, som chefen i firmaet burde skride hårdt ind og frabede sig den uskik, i stedet for at tie stille og fnise lidt forlegent med.

Seppo er en temperamentsfuld og lidt humørsvingende herrer - ingen tvivl om det! Men han er suverænt den dygtigst hestemand jeg nogensinde har set! Han er hudløst ærlig, så man skal kunne tåle at høre sandheden om sin hest, hvis man skal være hos Seppo, men jeg foretrækker at få fact, for smiger og øregas kan jeg simpelthen ikke bruge til noget! Han er rigtig god til at rådgive, og det giver en vis tryghed for mig, at han med det samme påpeger, hvis der er noget som ikke er i orden. Jeg kan nemlig godt tåle kritik, det er nemlig den jeg lærer noget af! Mine heste er faktisk mere trygge ved Seppo end ved andre folk, da hans rammer er så faste og så konsekvente, at de nøjagtig ved hvor rammerne går, og at de inden for disse rammer har fuld frihed, så hestene trives enormt godt hos ham. Det er helt sikkert Seppos fortjeneste at fx. Hamadryad er gået fra god til meget god. Hama har altid været meget grænsesøgende, så han har virkelig brug for en konsekvent mand ved roret.

Nå det blev lidt langt, - hvad hjertet er fuldt af, flyder munden over med. Jeg kan snakke trav i timesvis uden at blive træt, men får jeg støvsugeren i hånden så kolapser jeg :-D

Mvh. Lene Andersen

Stutteri Dryad
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa Lene
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 17:52
Jeg er udemærket godt klar over at det kan blive for meget med alle de fordomme og dumme spørgsmål. Dem bliver jeg jo selv bombarderet med konstant fordi jeg er en voksen der ejer en pony. Så: godt ord igen:-D

Når jeg ikke har skrevet hvilken stald min pony står i, er det fordi jeg ikke vil hænge nogen ud her på HN, og jeg ville meget nødig hvis det skulle udvikle sig til en slags: "nåe med ham der træner der, så forstår jeg godt hvorfor traverne i din stald altid er halte". I skal jo tænke på at jeg skal leve med vedkommende hver dag.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule {>

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider