Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hestepærens lysstyrke og brandværdi..??
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:28


Ok.. - Det med lysstyrke var nok mest for at fange jeres opmærksomhed. ;-)

Men efter jeg har installeret et stort fastbrændselsfyr, så er jeg seriøst begyndt at interessere mig for ALT, der kan brændes og derfor altså også hestepærer. :-)

Er der nogen, der ved, hvor meget energi der er i 1 kg tørret hestepære i forhold til f.eks. 1 kg halm eller træ..?

Er det overhovedet lovligt at afbrænde tørrede hestepærer..??


Venlig hilsen

Jakob (DH)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare en tanke...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:45
Ja hvor stor brændværdi det har, det aner jeg ingenting om :-D

Men der kom lige en tanke til mig, da jeg læste dit indlæg: tror du ikke, det vil komme til at stinke temmelig afskyeligt ?:-) :-P

Jeg har aldrig prøvet at brænde noget møg af, men det kan vel næppe lugte særlig godt ;-)

Prøv at tænke på, hvilken lugt der måske vil komme hos dig og dine nærmeste naboer :-P

Om man i det hele taget må brænde det af, er jo også et godt spørgsmål. Man må jo da i hvertfald ikke brænde det af på markerne, så meget ved jeg da...

Knus Tine & haflingerdyret Flicka

*I'm not scared of dying I just don't want to*
- Robbie Williams

0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden mulighed...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:51
Nu hvor det snart er jul, kan du tage dine tørrede heste pærer, (kugle for kulgle) put guld glimmer på, og lakér dem, og så hæng dem op på en snor, og du har en perfekt giurlande (staves!?!?) Hehe...! :P


Jeg tror nu os at der vil komme til at lugte forfærdeligt!! :)


Men held og lykke...! (Os med giurlanden) :P


-*Joze*

Every moment is another chance
~Marshall Bruce Mathers III~



Western undervisning søges, nær Ishøj
Mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaah....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 10:24
Jeg tror ikke du finder en *fast* værdi for det, det kommer jo an på hvad den har spist, og hvor meget der har passeret ufordøjet igennem...


=)
Morten


"Do not meddle in the affairs of wizards, for you are crunchy and good
with ketchup."

Spiller du AO? Tjek min character:
Altholai
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine Sommer - Netto Morten
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 14:04


Hej Tine Sommer


Jeg tror nu ikke, at lugten bliver noget problem.

Når først pæren er godt tør, så er ammoniakken jo fordampet og det er vist mest den, der lugter grimt.

Ellers må jeg nøjes med at bruge hestepærer som brændsel, når vinden blæser røgen i de retninger, hvor der er meget langt til nabo. ;-)



Hej Netto-Morten


Det var faktisk et ret klogt svar, synes jeg.
Jeg tror også, at brandværdien pr. kg pære kan svinge meget.

Men jeg håber alligevel at finde ud af, ca. hvor meget og imellem hvad.

Hvis hesten f.eks. kun har spist halm, så er der jo nok noget mindre energi i 1 kg tørret pære, end der er 1 kg halm.
Og der er nok også stor forskel på, hvor god hesten er til at udnytte halmen.

Den bedste brændselspære får man nok fra gamle tandløse heste, der får 2 liter olie og 30 kg hele bygkerner om dagen. - Men dem er der jo langt imellem. *s*

Men almindelige hestepærer må da være lidt værd.
Nogle steder i verden bruger de f.eks. kamelafkast som brændsel. - Og jeg kan ikke se, hvorfor hestens afkast skulle være mindre værd end kamelens?


Venlig hilsen

Jakob (DH)


0
0
Svar på denne tråd
 
 I gamle dage ;-)
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 14:26
brugte man jo også kvæg/heste/mv. -gødning i kakkelovnen - så hvorfor ikke hestepærer?

De er jo hovedsagelig ufordøjede fibre og må have en anstændig brændværdi - måske som tørv?

Den brændværdi må kunne findes...
søger lige på google....

jo...sørenme så: Brændværdi, tørv


PJ

Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen Jacob
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 14:49
;-) Du er velkommen til at hente alle de hestepære du vil her, ganske gratis. :-D
Og jeg mener da at have hørt for nogle år siden, at der var nogle der var med i noget forsøg med bioligisk varme. Mon ikke det kan findes her på nettet hvis det kører endnu.
Men kom du bare med en vogn, og tag alle de hestepærer du vil her, he he.


Hilsen Britta


Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed man når længst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 PJ - God tabel..! :o)
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 15:43


Hej PJ


Du er både et søge og stavegeni. :-)

Jeg må indrømme, at det også gik noget bedre med min søgning, da jeg fandt ud af at stave brændværdi rigtigt med "æ"..! *ss*

Det er en god og omfattende tabel, du henviser til. - Og så er den endda lavet af Teknologisk Institut. :-)

Men jeg tror nu ikke, at deres tørv er lavet af hestepærer.
Tørv er heller ikke bare tørv. - Der er stor forskel på kvaliteten.

Hvis de havde målt på en "uglefis", hedder den vist (en tørv af dårlig kvalitet), så havde det måske lignet hestepæren mere?

Nå, men i hvert fald tak fordi du hjalp mig lidt videre med emnet. :-)


En lille tabel mere om brændværdi:

http://www.natlex.dk/burnvalues.html



Hej Britta

Tak for dit tilbud. - Men det bliver vist så dyrt i transport, at det er bedre, at jeg fyrer med olie i den tid, som det tager at brænde et læs.
;-)



Venlig hilsen

Jakob (DH)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 15:55
Aner ikk!
Men ved at de der svampe der vokser på træer godt kan brændes, hvis det sku være... ?:-) Men har fået at vide at man først skal tisse på dem, og så brænder de ret længe :P :P :P

Hilsen Laura

:D Once a horse is born, someone will be found to ride it :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brændværdi
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 16:18
i hestepærer kender jeg desværre ikke, men nomadefolk Jorden over har altid brændt husdyrgødning, hvis de boede i træfattige områder. Så det kan sagtens lade sig gøre at koge og stege over bål af tørret husdyrgødning. Masaier og Mongoler gør det stadig.

Kineserne opfandt lynstegningen, da de havde ressourcemangler i visse områder af Kina, hvor de kun havde græs at brænde, som giver en kortvarig hed flamme.

Og efter dette kulturhistoriske indslag: Jeg aner ikke om, det er lovligt at futte husdyrgødning af, men det er da muligt at finde ud af. Om ikke andet så kan du vel kontakte Teknisk Forvaltning- eller spørge din skorstensfejer.

MVH
xtiny


Læs en god bog: "Stegte grønne tomater" af Fannie Flagg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Jakob...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 20:20
Jeg er ikke ekspert på området, men har prøvet at tænke lidt på dit forslag...

Det nærmeste jeg har kunnet komme er tankerne omkring biogasanlæg som jo allerede er opfundet...

Det kan nok ikke hjælpe dig så meget, for du vil i den forbindelse skulle anskaffe dig et biogasanlæg, hvilket nok er dyrt...

Men, når man udnytter husdyrsgødning til fremstilling af biogas, går man ind og styre den forrådenelse der sker, hvorved der frigives biogas som isoleres... (dette er meget simpelt forklaret...)

Den dannede biogas er en blandingsgas bestående af 60-70 % methan 30-40 % kuldioxid 0-1 % svovlbrinte samt spor af brint og kvælstof.
Du kan udnytte den brandbare methan som har en brandværdi på 10 kWh/m3 methan (biogas har i sig selv en brændværdi på 6-7 kWh/m3 biogas)

Men som sagt, det kræver en lettere modificdering af dit anlæg :-P

Hyg
Anders

Det er ikke den erfarne rytter som kan få en hest til at optræde...
Det er den erfarne rytter som kan få en hest til ØNSKE at gøre det...
:-)(y)
****
0
0
Svar på denne tråd
 
 og forresten...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 20:27
når du har udvundet alt gassen, kan du med fordel fordele resterne i køkkenhaven, da den stadig indeholder god gødning og næring (men ingen energi)...

Rigtig smart... B-)



Hyg
Anders

Det er ikke den erfarne rytter som kan få en hest til at optræde...
Det er den erfarne rytter som kan få en hest til ØNSKE at gøre det...
:-)(y)
****
0
0
Svar på denne tråd
 
 Laura - xtiny - Anders 1978
Forfatter: 
Dato:  26-10-2003 01:10


Hej Laura

Fy for en brændt havskum..!! *GGG*



Hej xtiny

Ja, jeg vil prøve at spørge skorstensfejeren. - Ham skal jeg alligevel snart have besøg af og spørge om en hel masse. :-)



Hej Anders 1978

Ja, biogas ville virkelig være super godt. :-)

Et biogasanlæg er bare så pokkers dyrt.

Og jeg er vist for stor en kylling til selv at eksperimentere med et hjemmefusket anlæg.
Der skal ikke ret meget ilt i gassen, før lagertanken bliver til en eksplosiv brandbombe.

Men tænk, hvis man kunne... - Miljøvenlig selvforsyning af energi til varme, strøm og bil.

Det er en god drøm..! :-)


Venlig hilsen

Jakob (DH)

0
0
Svar på denne tråd
 
 anders1978
Forfatter: 
Dato:  27-10-2003 10:33
du mener vel ikke alvorligt at du vil hælde svovlbrinter i haven??? de er da ikk ehelt sunde...

Bare en tanke.

Men hensyn til brændværdien, ville jeg nok også sammenligne med tørv, ellers er det måske muligt at finde en tabel et sted over brændværdien for husdyrgødning, det har jo været brugt flere steder gennem tiden, bl.a. i england.


Line og Tempo

-Man skal ikke acellerere geologiske objekter, når man selv residerer i et fragment transperant domæne
-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
-Faber est suae ciscuae fortunae
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider