Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fodring til distancestævne
Forfatter: 
Dato:  19-02-2017 20:09

Jeg skal til marts starte min første LB 42 km og er i den anledning i tvivl om hvornår hesten skal have hvilket foder? (fuldfoder/wrap)

Hvor længe før start skal han have morgenmad og hvad må han spise mellem etaperne?

Hvis han ikke må få frokost i mellem etaperne, hvornår man han så spise efter klassen?

 

Vi har startet 3 LC sidste år, men en LB tager jo noget længere tid.

 

Jeg har kigget på distanceforeningens hjemmeside og læst flere tråde om distance herinde, men jeg synes ikke jeg kan finde svar.

 

Hilsen Sara

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 13:51

Jeg var til foredrag igår, hvor det emne blevet diskuteret.

 

Jeg mener der blev sagt helst 3-5 timer før start skal de spise kraftfoder/morgenmad. Hø/Wrap må de æde efter lyst. Imellem loopene må de få op til 1 kg kraftfoder

 

Pak forskelligt foder, da deres ædelyst kan variere meget. Jeg har selv en der ikke vil have mash :) Så jeg pakker müsli, LinOChrunch, æbler, gulerødder, roepiller og masser af hø.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 14:08

Tak for svar, vi skal jo følges den dag, det glæder jeg mig til.

Umiddelbart synes jeg at det er lidt ulogisk at de må spise kraftfoder mellem loopene, men det er måske bare mig.

Jeg tager også lidt af hvert med, min er heller ikke fan af mash desværre.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Selv tak..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 15:04

Ja det bliver spændende :) Vi glæder os.

 

Alt efter hvor langt de skal gå, har de brug for at få noget i maven og få lidt energi. Men igen er det jo meget individuelt, hvad den enkelte hest har lyst til. De skal selvfølgelig ikke spise kæmpe portioner (Vi løber heller ikke særlig godt på fuld mave :) )

 

Jeg havde læst et eller andet sted op til 500g mellem loopene, men iflg Karen og Rikke Ankesteijn, så pakker de 1 kg portioner ned til deres heste. Hun skal ride en LA på ca 60km til Feldborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg....
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 15:53

Da jeg red distance på min gamle hest, der fodrede jeg med han normale ration ca 4 timer før start.

 

I dyrlægetjek fik han lov at græsse, og blev tilbudt Roepiller.

 

Som jeg husker det var det ikke noget særlig specielt, og så vidt jeg husker græssede han mest i pausen.

 

Nu er lb'erne jo heller ikke vildt lange, så de fleste heste også op i la-klasserne nøjes med at græsse og drikke lidt vand - de færreste gider dissideret at æde noget. Men har man noget at tilbyde, så er man da sikker på de ikke går glip af noget :-)

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 13:46

Mange tak for jeres svar, det er rart med hurtig respons.

Hilsen Sara

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min får også sit morgenmad
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 19:31

Ca. 3-4 timer før start. Morgenmaden er blandet så det er langsom energi og så får han en hel spand tynd mash. Det afhænger også af om vi står på stedet eller om vi kører dertil på selve dagen.

 

I traileren har han wrap og en kryppe med lucerne, Linamix og gulerødder. Når han er sat i paddock på stævnepladsen får han en balje med rent vand, en med æbler og gulerødder, en med mash i tynd blanding. Derudover får han wrap. Hvis der er godt med græs på stævnepladsen får han lov at spise alt det græs han vil. Min pensioneret araber ville i mange år ikke spise andet end gulerødder og græs til stævnerne. Heller ikke når han stod opstaldet på stævnestedet så ham græssede vi rigtig meget med.

Ham jeg rider nu er heldigvis flink til at spise både til stævnerne og i traileren.

 

I pausen fodrer vi altid. Har blandet foder hjemmefra som er lige til at hælde op. Han plejer at få en blanding af sit daglige foder, Linamix, supercondition og lidt ekstra. Han får ca. Et kilo men det er ikke altid han spiser det hele. Han får også gulerødder, mash og græs. Hvis han ikke vil spise foderet forsøger hjælperen at få gulerødder i ham eller noget andet spiseligt. Og så er det vigtigt at de får drukket noget.

Flere af vores heste har dog først ville drikke 5-10 km. Efter første pause. Men vi forsøger altid at få vand i dem i pausen.

 

Held og lykke med din din første LB. Jeg regner også med at vi smutter til Feldborg og rider en la. Vi skal bare lige i gang med at få trænet ordentligt. Han har haft meget fri efter juleridtet. ?

 


Ridebaner:www.egeland.dk


vores private hjemmeside: www.team-egeland.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar rambler
Forfatter: 
Dato:  02-03-2017 13:19

Jeg havde ikke lige fået set dit svar før nu.

Det er dejligt at høre hvad I forskellige gør og hvad jeres erfaring er omkring fodring.

Vi ses til Feltborgridt

Hilsen Sara

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider