Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Den gode madpakke
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 12:55

Hejsa.

Jeg har på det sidste gået og tænkt sådan på madpakker, dette skyldes at jeg hver morgen står op og smører madpakke til min kæreste, og jeg synes simpelthen det er så hyggeligt. Meen.... det bliver ligesom bare det samme om og om igen. Han har et job der gør at rester fra aftensmaden og ting der skal varmes ikke er en mulighed.

Føler bare jeg køre i de samme slags sandwich, pølsehorn, pizzasnegle og minipizza.

Så nu vil jeg høre, hvad er for jer den gode madpakke? Hvad har I i for eksempel jeres sandwich? Håber meget på at få noget inspiration :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Traditionel madpakke
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 15:08

Rugbrødsmadder er et hit hos os:

 

- æggemad

- torskerogn med remoulade

- pølsemad med remoulade

- leverpostej med rødbede

- spegepølse med remoulade

- kartoffelmad med mayonnaise

- forel (holder sig frisk, hvis den er lavet på selve dagen)

 

Dertil lille staniolpakke med ristede løg og fx. en bid kage, slik ect.

 

Senest har jeg bagt en ølkage og smurt en skive med smør, nemt og hurtigt som afslutning på madpakken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 madpakke
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 16:16

Jeg laver af og til en slags "frokostmuffins" -æg, grøntsager (evt. blendet -jeg hakker dem bare), rest af kød fra aftensmaden. Blandes sammen, hældes i forme (ikke papirforme, de er ikke til at få af) og smides i ovnen et kvarters tid. Man kan evt. komme lidt bagepulver i, så hæver de op og bliver lidt flottere at se på. Alt efter hvad man kommer i dem, smager de fint kolde.

 

Ellers står den ofte på blandet salat med et eller andet kød i (evt. rest fra aftensmaden). Ikke vildt inspirerende, men det er nemt og hurtigt.

 

Derudver skærer jeg ofte lidt frugt i mundrette bider og smider i en bøtte som snack i løbet af dagen.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 19:55

Jeg laver ofte mine egne sandwich spreads, fx i dag moste jeg 1 avocado med en halv dåse kikærter (husk at skylle dem i vand inden de moses, så du får mest muligt salt væk). Rev også lidt gulerod og blandede det hele sammen.

Det fyldte hele tre klap-sammen med fuldkornsbrød og spinatblade som pynt, og så smed jeg også en banan i tasken :)

Det er en stor madpakke, men cykler også 15 km hver vej til studiet, samt er på benene meget af dagen.

Hvis man ikke skal have 3 hele klap-sammener, kan man med fordel gemme spread-resterne til dagen efter!

 

Kikærter er helt fantastiske, fyldt med protein og holder dig mæt. Så min go-to er at mose dem og blande med whatever jeg har i køleskabet af diverse grøntsager, avocado er godt fordi det gør det "smør-bart" haha :)

 

I dag lavede kæresten pulled pork i anledning af vores årsdag, så der må rester på sandwich imorgen ;)

Elsker at bruge kolde rester fra dagen før. Fx er rester fra laksefilet super godt, det kan blandes med fraiche til laksesalat, og enten kommes på brød eller blandes med pasta.

Jeg har sådan et syltetøjsglas der er perfekt til at have pastaretter med i, hvis der er rester af den slags. Så skal man bare huske en gaffel.

 

I alt for mange år har jeg smækket leverpostej eller kyllingepålæg på mit rugbrød og haft den kedeligste madpakke.

Har besluttet at bekæmpe mit indre b-menneske og stå det kvarter tidligere op, så jeg kan få noget lækkert med i stedet :)


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

1
0
Svar på denne tråd
 
 Madpakker
Forfatter: 
Dato:  09-02-2017 23:13

Det er meget lettere at give dig idéer, når vi ved noget mere om, hvad din kæreste kan lide/ikke lide. :-)

Er han glad for grøntsager, eller skyr han dem som pesten?
Hvad spiser I da til aftensmad, siden rester derfra er udelukket på forhånd?

Mange rester fra aftensmaden kan faktisk genanvendes i en frokost, der ikke behøver opvarmning/tilberedning. Tænk: Frikadelle, krebinet, hakkebøf, en skive steg, en rest kylling, et stykke fisk, er altsammen noget, der snildt kan gå i en sandwich eller et pitabrød med en masse grønt i. En kartoffel kan blive til en kartoffelmad, en rest pasta/nudler og grøntsager + noget kød kan blive til en lækker pastasalat/nudelsalat.

"Den gode madpakke" indeholder lidt af hvert af følgende:

- Godt brød (groft, velsmagende, mættende), eller grovpasta eller grovnudler. Det mætter i længere tid, og da det er langsomme kulhydrater, er det godt for blodsukkeret (og en hel masse andet, bl.a. fordøjelsen).

- Grøntsager. Salat, tomat, agurk, peberfrugt, rødløg, ærter, majs, små buketter broccoli og blomkål, fintsnittet rosenkål, gulerod, kinaradise, radiser, rester af kogte grøntsager fra aftensmaden, avocado. Pluk løs, og spis løs. Syltede rødbeder, agurkesalat, syltede agurker, syltede græskar, rødkål fra glas, tæller også som grøntsager. Brug løs af det på maden.

- Protein. En frikadelle (eller to, alt efter størrelsen), en skive steg, en rest kyllingefilet, et par skiver laks, et æg, ost, kødpålæg. Der skal ikke en overdreven mængde protein i madpakken, så vælg kun lidt fra denne gruppe.

- Lidt frugt. Ud over de sædvanlige æble, pære, banan, appelsin, kan det være en skive melon, en lille bøtte med friske jordbær/hindbær/blåbær/brombær, en lille klase vindruer, en kiwi, ananas... Evt. lidt blandet frugt og bær i en bøtte.

- En overraskelse! Her er der plads til pølsehornet, pizzasneglen, minipizzaen, et stykke kage, favoritchokoladen, eller hvad der nu lige redder den persons dag. Det kan også blot være en håndskrevet kærlig hilsen om, at der venter en lækker middag, når han kommer hjem. ;)

Så! Nu skal du blot vælge, om det skal være sandwich, pitabrød, pastasalat, nudelsalat, rugbrødsmadder eller "gnavemadpakke".

Sandwichfyld, der plejer at være populære (jeg har arbejdet i en sandwichbutik):
- Kylling, bacon og karrydressing
- Tunsalat
- Frikadelle m. rødkål og agurkesalat, og evt. også remoulade
- Flæskesteg med rødkål og agurkesalat
- Roastbeef m. remoulade, revet peberrod (eller et tyndt lag peberrodssalat), agurkesalat og ristede løg
- Laks m. naturel flødeost
- Ost og skinke
- Tomat og mozarella og frisk basilikum
- Æg, rejer og mayonnaise
- Æggesalat med bacon

God fornøjelse :-)


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 05:10

Når jeg laver madpakke til mig selv og kæresten består den typisk af et par rugbrødsmadder med forskelligt pålæg alt efter hvad vi har lyst til, 1-2 æg og en masse grønsager, argurk stave, gulerodsstave, små tomater, blomkål, radiser osv. Et par ostestave og gerne en fignefrugtstænger. Og så evt lidt frugt om sommeren elsker jeg vandmelon om vinteren appelsiner pomeloer osv.

Raster fra aftensmaden bliver faktisk sjældent brugt i madpakken for de bliver oftes gemt til aftensmad så der er nem aftensmad dagen efter hvilket er dejligt når vi begge tager tidligt afsted og kommer sent hjem.

Men tærte med fx porre kan bruges i madpakken og smager fint kold bruger man en god grov tærtedej mætter den godt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sunde pandekager.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 09:04

Jeg er fan af gulerodspandekager, og bananpandekager hvis det skal være lidt sødt. Nemme at lave, og kan holde på køl i nogle dage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor langt på literen?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 19:51

 

Madpakkehygge

 

Jeg er også den der får lov til at smøre madpakker, 4 stk. hver morgen. Det tager 10-15 min. og jeg syntes det er hyggeligt.

 

Hvad der skal i, afhænger helt og holdent af hvad personen skal have energi til i løbet af dagen og hvad personen kan li'.

 

Min yngste går i skole og kan godt li':

En æggemad med mayo og ristet løg

Kyllingskærepølse

Slagterpølse(r)

Stegte kyllingpølser

Røget mørbrad

Filet

Kogte kolde røde pølser med mayo

Fiskefrikadelle

Makrelsalat

En ostemad

Hun er også blevet glad for rullepølse..

men det skifter tit, hvad der skal i madpakken. Den ene uge elsker hun filet og næste uge, så hader hun det..

 

Mellemste går også i skole og er helt klart til:

3-stjernet salami med remo og ristet løg

Leverpostej

Kylling skærepølse fra Lidl.

Stegte kyllingpølser

Det kræver noget overtalelse, hvad hun skal have med af nye ting.. men hellere en madpakke som hun spiser end en hun smider ud!

 

Den ældste går også i skole, er klart til rugbrød uden smør!:

Hamburgeryg

Leverposteg

Kold medister

Kold hakkebøf

Fiskedelle

Filet

3 stjernet spegepølse

Morfra frikadeller

Kyllingpølse

Stegte kyllingpølser

Røde pølser kogte og kolde

Rullepølse (helst slagteren)

Røget mørbrad

 

Når vi har grøntsager i have og drivhus så er der også tomat og augurk i madpakkerne, men jeg køber det ikke om vinteren da vores ene barn har kemi allergi og slår ud på disse ting (selvom det er øko.) Jeg syntes heller ikke det er "sundt" at en tomat på denne årstid kan holde sig 2-3 uger på køkkenbordet...


Manden elsker bare en madpakke han ikke selv har smurt. Han går mange km på sit job og kører meget i bil så han skal have noget til rugrbødsmotoren.

Af pålæg er han overhovedet ikke til fisk! Så er der en dag en mad med markrel salat, så véd han god at noget er HELT galt.. , men det har han til gode.

 

 

Kage, sjældent. Et stk. chokolade som en kringel eller kattetunge kan godt forekomme. Især er det sjovt hvis jeg har lagt det i servietten og de ikke opdager det.

Ved særlige lejligheder kan jeg købe en posejuice eller lign.

 

 

Hvedebrød er no go i madpakkerne! Der er simpelthen ikke nok "km" i lyst købe brød.

 

 

 

Sophie/ Kikærter kan du lægge i koldt vand i 24 timer og så fryse dem ned til du skal bruge dem. Derved halveres kogetiden også.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2017 11:31

Tak Anette!

Jeg er dog kun på det dovne stadie, hvor jeg køber dem på dåse. Så er de "færdiglavet" og lige klar til at mose, dog skal man huske at smide den i en si og skylle dem grundigt, for at fjerne mest muligt salt og lage :)

 

Men klart sundest at lave dem selv fra tørret form, det er næste skridt for mig

Og så er det jo godt at vide, at de kan fryses!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kikærter
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 19:31

 

Sophie/ Ok, jeg syntes måske bare det lyder dyrt og knap så sundt, at købe dem på dåse. :)

Det kræver ikke så meget at have et lager i fryseren, men hvis det fungere så er det jo fint.

Jeg prøver så at få lavet spirer og det er jeg altså ikke ret god til.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider