Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 P-bøde v. Tilladt Af-og pålæsning
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 14:17

Hej derude.

 

For at gøre en lang historie kort så fik jeg for et par uger siden en p-bøde foran min gamle lejlighed. P-bøde gik på "parkering på brandvej". Jeg klager og skriver, at aflæsning og pålæsning er tilladt i gården.

Første klage bliver afvist og de skriver bare tilbage at jeg havde parkeret på brandvej og derfor skulle have en bøde.

 

Jeg indsiger for 2 gang og vedlægger et billede af p-tavlen hvor der står at parkering er forbudt på brandvej men af-og pålæsning er tilladt.

Nu får jeg et svar tilbage, at der ikke har været tilstrækkelig aktivitet omkring bilen og klagen bliver afvist.

 

Bilen har været observeret i 10 minutter.

 

Jeg fraflyttede 4 sal, uden elevator, og med dårlig ryg kommer jeg altså ikke op og ned med lynets hast (plus når man flytter løber man jo ikke HELE vejen frem og tilbage men tager det i etaper. Also, hvad hvis jeg skulle på toilettet? Så skulle jeg flytte bilen først eller hvordan??)

 

Jeg mener på ingen måde at jeg skal betale den bøde og jeg kan ingen steder finde dokumentation for, at en aflæsning skal foretages inden for X antal minutter så det virker for mig som en meget subjektiv afgørelse?

Igen, jeg bor på 4 sal og det kan da godt tænkes jeg lige var på tønden i de 10 minutter vagten var der ud af de 45 minutter jeg holdt der i alt.

 

Hvad pokker skal man gøre? Jeg mente jo helt bestemt at jeg godt måtte holde der!

 

Det er en almen bolig og har snakket med formanden + varmecentralen og de hverken kan eller vil hjælpe mig. De har nævnt at de "vist nok" har et papir et sted hvor der står at man må aflæser pålæsse i 15 min. Jeg har efterspurgt dette stykke papir men dengang de fortalte om det vidste de ikke hvor det var såeh...

 

750kr for noget jeg var sikker på var tilladt ifølge skiltene ??


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 du må hellere betale
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 15:18

www.b.dk/danmark/parkering-eller-af- og-paalaesning

 

så den har du vidst tabt på forhånd

 

men ja gammel artikel men tvivler på det har ændret sig!


part søges til nicolai...

1
0
Svar på denne tråd
 
 7 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 15:25

Jeg har læst den artikel SÅ mange gange efter og den bringer mig stadig i tvivl - der står jo som sagt at det er en konkret vurdering og jeg mener jo at i dette tilfælde bør jeg kunne få ret med min indsigelse.

 

Tror jeg klager igen, denne gang med et billede af bilen som er fyldt op med ting (tog jeg heldigvis et billede af)

 

Har også skrevet til boligorganisationen men jeg tvivler på hjælp fra dem. Som sidste udvej må jeg vride armen om på formanden og få hende til at skrive ned at man må holde der i 15 minutter (selvom dette ikke fremgår af hverken skilte eller beboerinformation) for jeg gider ikke betale en bøde som ikke er retmæssig ??


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 15:25

Sakset fra en kørekort-guide-side:

"

Standsning

Standsning betyder, at du må hensætte køretøjet i højst 3 minutter.

Hvad du foretager dig under standsningen spiller ingen rolle. Indstigning- og udstigning, af- og pålæsning er lovligt, såfremt du opholder dig frivilligt på stedet i højst 3 minutter."..

 

Ifølge den her er 10 minutter jo ihvertfald for længe, og især hvis man ikke er i nærheden af bilen, hvilket man jo ikke er, hvis man er på 4. sal.. Måske er der regler for længere tids "af og pålæsning" i dit område, men mig bekendt, så skal man opholde sig i umiddelbar nærhed af bilen, og da især hvis man holder på en brandvej, synes jeg... :)

 


Michael

GO FOR IT!!



2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 16:44

Det er ligemeget med billedet, der viser en fuldt pakket bil.

 

Reglen er ikke for sjov. Du holder ved en brandvej, og skal kunne flytte bilen hurtigt, hvis der er brand.

Så de er ligeglade med om du flyttede, var på toilet eller fodrede giraffer. Du holder på en brandvej og derfor skal bilen kunne komme hurtigt væk.

 

Det er skide sure penge! Kan godt forstå du er frustreret. Men jeg husker det fra kørekort undervisning, du må ikke holde der særligt længe, uanset grund.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

4
1
Svar på denne tråd
 
 7 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 16:58

I har sq nok desværre ret. Jeg har også selv prøvet at tyde den der med 3 minutter standsning-regel men det er jo noget andet. Jeg kan faktisk ikke finde noget som helst som beskriver hvor længe man må holde under af- og pålæsning.

Det eneste jeg kan finde er, at der skal være "en hvis aktivitet omkring bilen" men lad os nu, i teorien, sige, at man var ved at fragte et køleskab eller vaskemaskine op og ned - det tager altså væsentligt længere tid end 3-5 minutter. (Nogle gutter som hentede mit komfur tog dem godt og vel 7-8 minutter at få ned fra 4 sal)

 

Ugh ja det er nemlig møgsure penge - som jeg på ingen måde mener jeg er berettiget til at skulle betale da jeg, som jeg har forklaret dem, var ved at flytte.

 

Problemet er, mener jeg, at det er en mega subjektivt holdning da det jo ikke kan forventes, at man kan løbe op og ned HELE tiden under en flytning - man skal vel have lov til at tisse og/eller lige tage et glas vand. Det er død uheldigt at ham gutten lige præcis har været der i de 10 minutter hvor jeg ikke løb frem og tilbage ud af de 45 -.-

 

PS: bilen holdt på ingen måde til gene for hverken andre biler/udrykningskøretøjer eller lignende. Jeg havde naturlig sørget for at sætte den pænt til siden da jeg netop vidste jeg nok ville være der lidt tid. Så selvom det er en brandvej må man netop godt holde der til af- og pålæsning jvf skiltene i gården.

 

Det eneste jeg efterhånden kan hive fat i, er, at de har skrevet et andet husnummer end ved det jeg holdt ved.

Men det husnummer de har skrevet er sorta det 'officiele' nummer for bygningen men det er Ca 200 meter fra hvor jeg reelt holdt. Men det er vel ligegyldigt? Jeg nævnte det i min første indsigelse men det blev ikke nævnt i deres svar.

 

At skulle opholde sig i umiddelbar nærhed giver jo ingen meningen netop hvis man feks bor på 4 sal. Selvfølgelig skal man dog ikke lige løbe over til burgerbaren på den anden side el. lign. ;)


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Af- og pålæsning
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 19:44

"Det eneste jeg kan finde er, at der skal være "en hvis aktivitet omkring bilen" men lad os nu, i teorien, sige, at man var ved at fragte et køleskab eller vaskemaskine op og ned - det tager altså væsentligt længere tid end 3-5 minutter. (Nogle gutter som hentede mit komfur tog dem godt og vel 7-8 minutter at få ned fra 4 sal)"

jeg tænker at af-og pålæsning betyder at sætte ting ind og ud af bilen, ikke at man herefter fragter tingene op på 4. sal eller andet..



Gitte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Tag en tudekiks og betal...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 09:45

...inden du bliver pålagt renter og rykkergebyrer, for du er forkert på den med din egen tolkning af reglerne.

 

"Af- og pålæsning tilladt" betyder helt bogstaveligt af- og pålæsning og INTET som helst andet, såsom op- og nedbæring, toiletbesøg, m.m. Dvs. at P-selskab er i deres gode ret til at give dig en bøde, hvis de ikke kan se nogen i færd med at læsse eller læsse af. I dit tilfælde har de faktisk været large, da de fleste P-selskaber skriver en bøde allerede efter 3 min.

 

Lyder det strengt? - måske, men reglerne er jo lavet af praktiske- og sikkerhedsmæssige hensyn. Endelig skal man nok have stort kørekort og chaufførerfaring for at kunne vurdere om man holder i vejen for et stort køretøj. Jeg har ihverfald meget tit oplevet at folk får parkeret så lastbiler ikke eller kun meget vanskeligt kan komme frem, da almindelige bilister ikke har noget som helst begreb om hvor meget plads en lastbil kræver for at kunne manøvrere.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
2
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 12:54

Tak for svar - det ligner at jeg desværre har fortolket reglerne forkert og det er jo i sidste ende rart at vide så jeg, og andre som har læst med, ikke begår samme fejl igen.

 

Djensen: selvom du formentlig har ret i hvad du siger, så syntes jeg at du burde tænke lidt over din tone. "Tag en tudekiks" er måske lige en smule nedsættende når en anden spiller et spørgsmål fordi vedkommende er kommet i en situation som ikke forståes - og derfor har søgt hjælp til opklaring. Det kan godt tænkes at DU mener det er det mest logiske og dumme spørgsmål i verden men ikke alle tænker ens og vi ved ikke alle lige meget om alting.

Trods din tone sætter jeg dog stadig pris på dit svar og at du har taget dig tid til at skrive.

 

Also, før du fordømmer mine p-evner så kan du jo ikke vide om jeg evt har stort kørekort og du kender heller ikke p-forholdene hvor jeg holdt og hvor meget plads der reelt set er ;)

 

Dejligt endelig at få afklaret hvad andre i hvert fald fortolker af-og pålæsning med for jeg har Googlet og Googlet og ikke kunne finde en definition. At man virkelig kun må stille tingene ud af bilen giver dog heller ingen mening - i så fald ser jeg utroligt mange varebiler som ikke overholder reglerne. Jeg tror mere der skal et kontinuerligt flow, inden for minutter, til ved bilen før den er ok. Om det så inkluderer at man bærer ting ind og ud eller op og ned, bare man er der ofte.

Det kunne dog være rart hvis dette var tættere defineret i loven men som firmaet også skrev tilbage så havde p-festen "vurderet" det til at være en parkering. Så jeg gætter mig til, at det kan variere afhængigt af forholdene.

 

Det er ikke altid lige nemt at manøvre rundt i de regler, særligt ikke i storbyen!

 


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

2
1
Svar på denne tråd
 
 7 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 13:03

Og omvendt finder man også lige dette: -.-

 

kurtmark.dk/ sp%C3%B8rg%20om%20traf...e%20regler/ kurt%20marks%20trafikbrevkasse/ generelle%20regler%20f...C3%B8rende/ parkering%20og%20af- %20og%20p%C3%A5l%C3%A6sning.html

 

"

Svar

Når man foretager af- og pålæsning, er det ikke en parkering, man foretager.

Der skal derfor hverken betales parkeringsafgift eller stilles parkeringsskive, og der er ikke noget krav om, at der skal være kontinuerlig aktivitet omkring bilen.

Hvis en tung og omfangsrig ting skal bæres ind i Forum, eller hvis et stort køleskab skal bæres op på 5.sal, kan der jo ikke være aktivitet omkring bilen, mens dette foregår.

Men P-vagten eller politimanden kan jo ikke vide, at der er tale om en lovlig af- og pålæsning, mens han observerer mod bilen, så hvis der skulle være sat en afgift, vil denne blive annulleret, når man gør opmærksom på sit forehavende.

Nu kunne enhver "parkeringskriminel" jo påstå, at han foretog af- og pålæsning, når han har parkeret ulovligt, så myndighederne vil med rette forlange en rimelig dokumentation eller sandsynliggørelse for, at man taler sandt.

Sædvanligvis er der 5 minutters observationstid på personbiler og 15 minutter på varebiler, inden der pålægges en afgift.

Dette er naturligvis ikke en tidsfrist, som de pågældende endegyldigt får til at fuldføre deres forehavende, men den tid, som man finder, at det er rimeligt at parkeringsvagten eller politimanden skal observere mod køretøjet, inden en afgift sættes.

Hvis det har været nødvendigt at benytte længere tid end den observationstid, som myndighederne skal benytte, må man rette henvendelse til den myndighed, der har pålagt afgiften, og forklare hvorfor af- og pålæsningen tog længere tid."


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Privat og erhverv....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 14:48

....er nøgleordene her, idet et erhvervskøretøj til godsbefordring meget oftere har et legitimt ærinde når det gælder af-og pålæsning og P-selskaber derfor er noget mere large overfor disse, særligt hvis det er tydeligt på køretøjet(reklamer, læsserampe, kran, m.v.), at gods/varekørsel er formålet. Det er jo i bund og grund også rimeligt med en form for positiv særbehandling. Det er nok også de færreste personbiler der leverer store køleskabe eller tunge ting til Forum.

 

Dette (og meget mere) er i øvrigt noget man lærer om på chaufføruddannelsen, så derfor er jeg overbevist om at du ikke har stort kørekort:-)


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
1
Svar på denne tråd
 
 7 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 16:14

DJensen: så fordi jeg kørte bil, antager du automatisk at jeg ikke har stort kørekort? Bare fordi man har stort kørekort har man jo ikke nødvendigvis en lastbil at køre i

Jeg gir' dig dog en lille sejr: jeg selv har ikke stort kørekort - men det har min kæreste som også var med

 

Anyways, jeg har også læst mig frem til, at p-vagter er mere lempelige over for feks biler med anhænger på, varevogne osv. Flere steder har jeg læst, at personbiler "skal gives" 5 min observeringstid og varebiler mm 15. Dog er dette vist, som jeg også kan læse mig frem til, mere en guideline end en egentligt regel.

 

Jeg fandt endelig noget lovgivning hos KK.dk hvori der også beskrives det der med, at der skal være "kontinuerlig aktivitet" Men ikke en klarere definition da dette er op til den enkelte p-vagter at afgøre (www.kk.dk/file/16752/download)

KK.dk er selvfølgelig for kommunen og dette var privat grund hvilket som udgangspunkt har andre regler (ifølge p-selskabet)

 

Men af og pålæsning ind/ud af feks lejlighed/supermarked (Læs eksempel fra link) er altså helt ok - man skal altså ikke aflæsse hvad man nu engang har og så køre bilen væk med det samme. Det ville jo også være virkeligt sært "nå, nu har jeg købt et kæmpe tv, det må jeg lige stille her på gaden mens jeg kører bilen herover så jeg kan læsse det ind"

 

Men det er selvfølgelig anderledes fra min situation. Min eneste redning indtil videre er, hvis jeg kan bevise at jeg pålæssede og hvorfor det tog mere end 10min at komme op og ned (hvilket jeg snildt kan forklare) men problemet bliver nok nærmere, at p-selskabet nok bare ikke tror på mig da de har vurderet det til anden side.

Jeg kan godt se det fra deres side dog, for ellers kunne enhver parkerings-kriminel komme og sige de blot af- og pålæssede - men det ER jo træls når man har holdt der i god tro, at det var helt i orden da jeg jo, som fortalt, var igang med flytning.

 

I sidste ende har jeg nok ikke meget at komme efter, desværre.

 

Mit sidste håb er, at jeg kan få på papir, at formanden og varmemesteren i bygningen har sagt (mundtligt) at man må holde der i 15 minutter. De ved dog ikke hvor det stykke papir er. Jeg har spurgt efter det eller om de bare gider skrive det ned på en mail (hvilket i grunden er en mærkelig regel da det ikke fremgår af beboerpapirerne nogle steder but whatever)

 

I ain't giving up before the fat lady sings!


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 18:30

Altså du skriver selv at du holdt der i 45 min - det vil jeg kalde en parkering ;) Så kan ikke lige se hvad du ville klage over?

Af- og pålæsning tolker jeg som at man hurtigt kan samle noget op/aflevere noget til nogen, men vi taler få minutter.


Hilsen Anne

3
0
Svar på denne tråd
 
 7 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 19:03

Hej Bigwhopper

 

af- og pålæsning er faktisk ikke tidsbegrænset - man må, afhængig af skiltning, af- og pålæsse lige så længe man har lyst.

 

Dog har jeg efterhånden googlet mig frem til, at der er nogle forudsætninger der skal mødes som f.eks. kontinuerlig aktivitet omkring bilen eller flytning af tung genstand som f.eks. et køleskab


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

1
0
Svar på denne tråd
 
 1255344
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 21:27

DJensen kan du ikke forklare dine trucker-venner at det ikke er særlig smart at de blokere en befærdet hovedvej og til/fra kørsel til et større supermarked, fordi de skal ind og hente pizza?

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er hårdt for de små ben og pizzaen bliver kold, når man bliver nødt til at gå 500 m frem og tilbage for at kunne parkere sit vogntog uden at udøve chikane mod sine medtrafikanter.. Men alligevel...

0
2
Svar på denne tråd
 
 Du kan være helt rolig
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 08:51

Det scenarie du beskriver er ikke ret sandsynligt. Stort set alle lastbiler er i dag udstyret med GPS-log, så kørselslederen kan holde øje med at chaufførerne ikke laver udnødige svinkeærinder, dvs. at de gør holdt udover aflæsningssteder og når de skal holde deres pauser iht. køre- og hviletidsbestemelserne.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
1
Svar på denne tråd
 
 Fraflytning
Forfatter: 
Dato:  04-02-2017 21:29

Du må af/pålæsse i ubestemt tid! - lovgivning- det kan være hele dagen.

Du kan vel dokumentere at du fraflyttede lejligheden den pågældende dato?

så er det op til P-vagten at modbevise dette.

Jeg ville i hvert fald ikke betale bøden!


Vh.Helle

1
1
Svar på denne tråd
 
 Dokumentation for fraflytning....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 11:48

...., billeder, m.m. er helt uden betydning. Hvis der ikke er aktivitet ved en personbil i en længere periode (3 min. eller mere), er der tale om parkering, det er hævet over enhver tvivl og det eneste en p-vagt skal forholde sig til.

 

Jeg kender godt problemstilling, da jeg selv har en udlejningsejendom, der ligger i centrum af en større by med parkeringsforbud foran opgang. Ved ind- og udflytninger (der typisk varer nogle timer), får lejerne altid besked på at lade mindst én person (og nøglerne) blive ved køretøj hele tiden, mens de andre flytter. Det er faktisk tilstrækkelig aktivitet til at undgå en afgift og man kan flytte bil med det samme, hvis det er nødvendigt.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
1
Svar på denne tråd
 
 skriv til plads ejer
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 18:40

Da jeg sad og besvarede indsigelser for q-park var det præcis det samme svar som Djensen kommer med.

Dog kan man i nogle tilfælde, specielt ved flytning, være heldig at pladsejer (ejendomsadministrator eks.) vil give besked til p-selskabet om at din afgift skal anulleres, fordi du var ved at flytte ind/ud (nok mest sansynligt hvis det er ind )

 

Dog vil min holdning til det du skriver dog være, at jeg havde slæbt alt det tunge ned først (det som jeg vidste ville tage lang tid såsom et køleskab) og så hente bilen bagefter og få den læsset - så er du helt uden om problemet - blot et tip til næste gang

 

Prøv at kontakte pladsejer, du kan være heldig


Stritmaner er bare et hit!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider