Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Købeloven - skadet mobiltelefonen
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 13:47

Hej derude :)

Jeg har, som så mange andre, en mobiltelefon. Fra den ene dag til den anden (på en ferie) gik bagkameraet i stykker - det stoppede ganske enkelt med at fungere og viste bare sort skærm i stedet.

Jeg kommer hjem og afleverer telefonen til forretningen hvor den er købt idet der stadig er garanti på den. Jeg havde den i ca 6 måneder på det tidspunkt (endda en udskiftning fra min tidligere telefon af samme mærke som pludselig gik død og ikke ville tænde igen).

Nu vil værkstedet ikke reparere den under garantien. Deres begrundelse er, at den har lidt "fysisk overlast".
Jeg informere at telefonen ikke har lidt fysisk overlast på nogen måde så det kan jeg ikke forstå. Tilbagemeldningen lyder, at der er gået en lille chip af i nederste venstre hjørne og de skriver:

"Enehden er rep hos eksternt værksted der afviser rep under garantien da enheden bærer præg af stød , slag eller tab

Enheden kan ved adskildelses ikke samles forsvarligt igen"

Det jeg læser er, at telefonen kan ikke repareres under garantien fordi en anden skade på telefonen umuliggører dette. Eller også mener de, at den lille skade i hjørnet er det som gør, at kameraet ikke virker?

Jeg har læst lidt i købeloven og syntes dette er lidt af en gråzone. Har jeg krav på at få den fikset under garantien eller ej?

Kan jeg bede dem bevise, at de er det lille hak i hjørnet som gør, at kameraet holdt op med at virke fra den ene dag til den anden?
Den skade kom i øvrigt længe før kameraet spontant døde. Desuden har jeg læst om flere som har haft samme problem med denne type telefon (Sony Xperia Z3)

På billedet kan man se den smule glas der engang er blevet chippet af - jeg husker ikke hvordan, tror også der gik noget tid førend jeg opdagede det.

Dette gør selvfølgelig at telefonen ikke længere er vandtæt men nu har jeg heller ikke badet med den hverken før eller efter det stykke glas røg af.

Billede

 


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sælger kan godt afvise dig....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 21:08

...med begrundelsen om at telefonen har lidt fysisk overlast, hvilket den jo tydeligvis har udfra foto. Om det er årsagen til at kameraet ikke virker er svært at sige, men det er jo en oplagt mulighed, også selvom det først holdt op med at virke senere.

 

Du kan godt bede sælger bevise at skaden på hjørnet ikke hænger sammen med at kamera holdt op med at virke, men omvendt kan sælger også forlange (forud)betaling af dig for gennemgang af telefonen og evt. reparation, hvis det viser sig at der er tale om en følgeskade, når telefonen bærer så tydeligt præg af at være tabt. Derduover er det nok svært at sætte et defekt glas på igen, hvorfor sælger også må forlange at du under alle omstændigheder betaler for en ny front og montering af denne.

 

Du må nok acceptere at du sandsynligvis ikke har krav på garantireparation og at det under alle omstændigheder vil være yderst vanskeligt og ret bekosteligt for dig at bevise det.

 

Var det mig, ville jeg desuden tage ved lære og sørge for panserglas og et stødsikkert cover til min næste telefon, for at undgå en lignende situation igen.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 garantien
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 21:54

Tak for godt svar DJensen :)

Jeg har allerede betalt gebyr for undersøgelse. Eller dvs - jeg sendte den ind som man jo ville gøre og fik at vide at jeg enten kunne betale for rep. til 1400kr eller få den tilbage og betalte et undersøgelsesgebyr på 225 da garantien ikke ville dække en reparation - og derfor skal man så betale undersøgelsesgebyr.

 

Telefonen har i øvrigt haft cover på og er faktisk markedsført som en telefon der slet ikke burde gå i stykker lige så let som andre modeller og at den feks også er vandtæt og stødsikker så det er alligevel uheldigt at jeg har formået at slå en flig af (hvordan ved jeg ikke) da jeg generelt behandler mine ting pænt.

Men hvorom alt er, så tror jeg desværre at du har ret. Da denne tlf gik i stykker købte jeg dog en ny da jeg ikke havde været særlig heldig med mine Sony'er så gav op. Valgte dog at indlevere den til rep. da jeg antog, at garantien ville dække og at jeg i så fald kunne sælge telefonen.
Nu ryger den nok bare i skuffen i stedet og kan tjene som back-up telefon skulle jeg eller kæresten for brug for én.

Stadig ærgeligt, særligt efter jeg har læst at flere har oplevet et software-problem med kameraet men jeg kan jo ikke bevise noget som helst, desværre.


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 07:46

Jeg står nøjagtigt i samme problem bare med en revnet skærm, som de ikke vil lave til trods for at telefonen er 2 mdr gammel, " den har lidt overlast" jeg trykkede på mail ikonet og så knækkede skærmen, og jeg har ikke hverken tabt eller smidt med den som der påståes, men men men så længe at jeg ikke kan bevise at det er det der er sket, jamen så er den ikke længere, de vil ikke lave den, jo for 1500 kr men nej tak du, det er simpelthen så fustrende og en jungle at finde rundt i... jeg har altid haft flip cover på min telefon og har det stadig,


hvor intet vover intet vinder

0
0
Svar på denne tråd
 
 egen forsikring
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 10:15

Hej

 

tjek evt jeres egen forsikring om den dækker elektronikskader der ikke er omfattet af garantien.

 

Vores indboforsikring dækker også pc, fjernsyn, mobiler og andet electronik som man ved uheld har ødelagt eller skadet

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 telefoner
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 14:23

Jeg har prøvet lidt det samme, hvor telefonens lyd holdet op med at fungere. De ville heller ikke dække under garantien, da jeg havde fået glasset skiftet tidligere. Jeg havde fået glasset skiftet ved autoriseret forhandler og havde kvittering, men fik af vide, at jeg dermed havde fraskrevet mig garantien, da jeg ikke havde valgt at få skiftet glasset ved forhandleren telefonen var købt ved. Jeg havde slet ikke tænkt tanken, at fordi en anden forhandler der lå tættere på mit hjem havde skiftet glasset, ville jeg være uden garanti.

Det blev i øvrigt et bekosteligt problem der endte i ny telefon. Jeg betalte for reparationen, men ikke længe efter virkede lyden igen ikke, og da det var sket i alt 3 gange, hver gang med omkring en måneds reparationstid med en under et år gammel telefon, så røg den ud, og jeg har siden holdt mig langt væk fra forhandleren!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider