Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Licenskroner brugt på transport af hest
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 09:42
Indsat fra nyheden Licenskroner brugt på transport af hest:

DR korrespondent er havnet midt i en politisk sag, i forbindelse med hans families udstationering til USA. Transport af Johannes Langkildes hustrus hest til USA har skabt forargelse i medier og politiske kredse, da Danmarks Radio, er licens finansieret og har betalt for transporten af hesten

 

DR bekræfter sag

Danmarks Radio bekræfter, at journalist Johannes Langkilde fik betalt transporten af sin kones hest fra Danmark til Washington D.C. Det kostede licensyderne næsten 70.000 kroner at flytte DR-korrespondent Johannes Langkildes hustru Sisse's hest fra Danmark til Washington D.C. Det viser fakturaen for transporten, som Radio24syv har set.

 

Faktura på knapt 70.000

Af fakturaen fremgår det, at transporten er håndteret af 'Team Relocations.' Der står blandt andet: "Vedrørende: Johannes Langkilde - transport af hest til Washington D.C. 64.788 kroner." Det fremgår yderligere, at der i tillæg til denne pris kom udgifter på 3.687,75 kroner til forsikring, samt et bookinggebyr på 750 kroner. Den totale, momsfrie omkostning af transporten endte altså på 69.225 kroner og 75 ører. DR's indholdschef Sandy French bekræfter Radio24syvs oplysninger: "Jeg ser ingen grund til at bestride ægtheden af den faktura eller de tal, I har", udtaler hun. Sandy French ønsker dog ikke at kommentere, hvorfor det er licensbetalernes opgave at flytte ansattes heste:"Jeg kan godt forstå, at I interesserer jer for den her flytning, men jeg vil simpelthen ikke tale om kontraktlige forhold mellem DR og vores korrespondenter.

 

Nyheden brød i sidste uge

Allerede i sidste uge blev historien omtalt af ugebladet TÆT PÅ, men først efter at Radio24syv har fremlagt fakturaen, har DR altså bekræftet oplysningerne. Ifølge ugebladet TÆT PÅ er der tillige en formodning om, at det også bliver licensbetalerne, der skal finansiere hestens snarlige returrejse.

 

Sagen kommenteres fra politisk side

 

Dansk Folkepartis medieordfører Morten Marinus undrer sig over udgiften:

"Jeg synes, det lyder som vanvittige beløb, at man bruger licensmidler til den slags. Det er i hvert fald ikke midler, der kommer ret meget public service-tv ud af. At man flytter en hest, som jeg går ud fra bliver brugt privat og ikke i DR-sammenhæng. Jeg har i hvert fald ikke set Johannes Langkilde ride rundt på en hest i USA",forklarer han til Radio24syv.

 

DF kræver at minister går ind i sagen

Dansk Folkeparti krævernu at kulturministeren går ind i sagen. Morten Marinus kræver svar fra

kulturminister Mette Bock (LA): "Jeg bliver nødt til at bede ministeren om at svare på det her. Så må hun jo rette henvendelse til DR's bestyrelse" siger Morten Marinus til Radio24syv.

Også SF's medieordfører Jacob Mark mener, at DR skal tænke over, hvordan man bruger licensmidlerne: "Det lyder skørt. Jeg har ikke hørt om noget lignende før, men jeg har heller ikke nok forstand på den slags til at vide, hvad man betaler for, når medarbejdere flytter. Men det virker skørt" siger han til Radio24syv.

 

Langkilde vil ikke kommentere

Ifølge Sandy French er aftaler om dækning af korrespondenters udgifter "normal praksis". Til sammenligning dækker Udenrigsministeriet maksimalt udgifter til at flytte "ét stuehusdyr". Det fremgår af ministeriets vejledning til partnere til ministeriets ansatte i udlandet. Der er faste vejledninger for dette indenfor det offentlige system, for ikke at risikere misbrug af offentlige midler og kritik fra offentligheden, netop i sager som denne.

 

Transport betales ofte for udstationerede medarbejdere

Det er ikke usædvanligt at større virksomheder til tider ved indgående af samlede lønpakker ved udstationeringer betaler for medarbejderes transport af indbo og ejendele, herunder også i særlige tilfælde heste, der ejes af medarbejdere eller disse familier.

 

I dette tilfælde giver sagen anledning til øget politisk opmærksomhed og kritik i medierne, idet Danmarks Radio er licensfinansieret og derfor finansieret af indtægter fra skatter fra borgerne. Derfor er reglerne oftest skærpede i offentligt regi.

 

Johannes Langkilde ønsker ikke selv at kommentere sagen af "principielle årsager", fremgår det af Radio24syv og BT. Det er heller ikke lykkedes Heste-Nettet at få yderligere kommentarer til sagen, og det er i alle tilfælde DR, der vil skulle stå til regnskab for en evt. fejldisposition og som udgangspunkt ikke deres udstationerede medarbejder.

 

Der afventes nu en redegørelse fra DR.

 

Kilder: Bl.a. TÆT PÅ, Radio24syv, BT

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 og hvad så?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 18:15

 

Generaldirektøren får 3 millioner om året i løn PLUS fryns (ca. 500.000.-) Er det ikke mere spild af licensmidler?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

9
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke billigt?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 18:58

Er det ikke en billig pris for at få en hest til U.S.A? Plejer det ikke koste over 100.000kr ?

 

Anette - enig!


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke normalt, at betaler flytnin
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 19:40
Er det mig der har misforstået noget?

Men hvis man som arbejdsplads vil have en medarbejder til at blive udstationeret, så er det normalt at betale for flytning af husholdningen?
Ellers kan medarbejderen måske være tvunget til at sige nej, hvis man ikke magter at flytte alene??
Ja, hesten er måske dyrere end en hund, men??
70.000 kr er ikke de dummeste penge, som licensen er brugt til, så jeg hidser mig ikke op.

...
Jeg ville bare ønske at betaling af flytteudgifter også blev dækket for unge læger... Det havde været rart...
5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 20:49

En hest er rent juridisk "bare" en ting, og får man godtgjort sin flytning, så må det som udgangspunkt være flytning af alt ens bohave. Hvis der er noget, arbejdsgiver ikke vil betale for og det er et ufravigeligt krav fra arbejdstageren, så må de jo se om der er en anden, de hellere vil ansætte. Og det har der tydeligvis ikke været i Langkildes tilfælde. DR har valgt, hvad de mener er den bedste mand til jobbet med de udgifter, der nu fulgte med i forbindelse med flytningen. Jeg synes ikke, det er urimeligt at der er nogle udgifter, der relaterer sig til at hans privatliv skal kunne fungere. Det er alligevel en stor omkostning for hans hustru og børn at flytte til den anden side af jorden for hans job og hvis hesten er dét element, der får konen til at trives og familien til at hænge sammen, så har DR nok vurderet, at det var pengene værd.

 

Hvis jeg var Langkilde, så stod DR til gengæld med en ansættelsesretlige sag, nu hvor de åbenbart mener, han selv skal betale for at flytte hesten med hjem. Han har haft en berettiget forventning om at de betalte hans hjemflytning, og det skal en shitstorm skabt af et konkurrerende medie ikke pille ved.

 

Der skal såmænd også bruges skattekroner på flytning af hest i forbindelse med udflytningen af statslige arbejdspladser, selvom det jo naturligt nok er lidt kortere distancer end i Langkildes tilfælde.

17
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det jo sådan at hvis
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 22:06

 

DR sparer væsentligt på udgifter, og forøger kvaliteten af deres "public service" - så får de lige så mange licensmidler ind som året før.

Hvis de laver noget totalt hjernedødt, eller sender fordummende eller fejlagtig information til deres kunder, eller genudsender en genudsendt genudsendelse, spilder penge på stort opsatte shows, eller tvivlsomme indsamlinger .... så får de lige så mange licensmidler ind som året før.

 

Så det er ligemeget om flytning af medarbejder med eller uden hest, lystbåd, elskerinde og papbørn, ophold eksotiske steder ifbm potentielt kommende begivenheder, og hvad de ellers finder på, bliver opfattet på den ene eller anden måde af os: DR kan gøre som det passer dem.

 

Så længe din licens-betaling er tvungen, så er din mening uden betydning.

 

(Og nej, fakkeltog og facebookfortællinger har ingen effekt)

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 en ting...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 09:31

synes historien glemmer at fortælle hvor længe de har været derover.. så vidt jeg er orienteret har han været derover i nogle år..

 

skulle jeg udstationeres i USA i flere år skulle min hest og datterens pony da med..

 

Jeg kunne forstå det hvis der havde været tale om få måneder.. men når det er år som jeg forstår ser jeg ikke problemet i det..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, ha ha
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 17:01

- hvor er det bare godt og rigtigt skrevet, xy

Det er lige præcis sådan, det er.

 

Fatter ikke, at de ikke snart får afskaffet det levn fra 50 år siden. Ikke uden grund, at DR også bliver kaldt for DDR !

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest eller andet
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 17:21

Jeg synes det er en helt igennem ligegyldig historie.

 

Når folk skal udstationeres i udlandet har det visse omkostninger. Både selve flytningen, som koster et eller andet fastsat beløb og på det menneskelige/familiemæssige.

Som jeg ser det, så er det os ganske uvedkommende om Johannes Langkilde så skal have flyttet en hest eller et gammel skuffedarius, som han har arvet af sin oldemor.

 

Kunne man forestille sig, at Johannes Langkilde havde drøftet udstationeringen med sin kone/kæreste, som gik med til at forlade familie, venner og arbejde - hvis hun kunne få sin hest med?

 

Det er klodset håndteret af DRs skrivebords-folk. En korrespondent skal vel bare have et beløb til flytteomkostninger - så må personen vel selv vurdere hvad der er relevant at flytte inden for det beløb.

 

Men så denne på facebook - som jeg måtte grine lidt af.

Billede

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor klemmer skoene???
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 20:52

 

Hvorfor kan vi ikke få oplyst hvad det har kostet DR at sende hans kone og børn med over 'dammen' og ricikere de nu også ikke at kunne få til billetten hjem?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider