Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad koster en hest med et blindt øje?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 15:51

Hej :)

Jeg søger lige lidt hjælp her...

Vi er ved at finde pony til min datter og svarer på en annonce - kort opridset:

Welch cob hoppe, 18 år, har prøvet lidt af hvert, trafiksikker, transportvant, kan springe og har gået ponygames.

Passet med alt. Hun står til 12.000. kr.

Lige den pony vi leder efter så vi ringer og aftaler at prøve hende. Dagen før ringer sælger som også er ejer, at dyrlægen lige har konstateret at hoppen er blind på det ene øje. Har muligvis været det meget længe. Men intet er at mærke på adfærden.

Vi vil gerne se hende alligevel og hun er super skøn. Lige præcis den pony min datter har brug for.

Nu kommer spørgsmålet...

Hvad skal hoppen koste???

Jeg tænker hun skal ned i pris, men hvad er rimeligt?

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 16:11

Mit svar er nok ikke lige et du havde ønsket

 

Altså min mening er, at en sådan hest slet ikke skal sælges. Det er en ældre hest, og årsagen til at det manglende syn ikke giver problemer, er sandsynligvis at den er på kendt terræn og i kendt selskab.

 

Når en hest sælges og skifter hjem, flok og mennesker, så kan det være en ret stressende oplevelse, som nok kan gøre en seende hest lidt "på lakridserne", men en hest som kun kan se på ét øje?

Ja, jeg synes det er synd, og var det min, var den blevet slagtet.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

8
2
Svar på denne tråd
 
 og hvad er årsagen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 16:52

Jeg ville nok også overveje det grundigt - Et vigtigt spm er årsagen til at den er blevet blind? - nogle at de sygdomme der giver blindhed giver også meget smerte....... og det kan være svært sådan "bare lige" at se.

Vi fik i efteråret aflivet en ældre skøn herre i vores stald - netop pga sygdom i øjet som forårsagede blindhed og ikke mindst stor smerte i øjet - avs avs....

 

Nogle heste fungerer fantastisk med et øje - andre gør desværre ikke....

 

om det koster på prisen? - det afhænger af hvad årsagen til blindheden er og hvordan hun er i f.eks. trafik eller nye situationer? - skal der tages særligt hensyn osv....


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsat eller manglende syn...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 17:06

....behøver ikke at have betydning, især ikke hvis hesten har levet med dette i lang tid. Det findes masser af heste, der går konkurrence på højt niveau med syn på kun det ene øje uden at det påvirker deres præstation.

 

Der findes også masser af ponyer med fuldt syn, som ikke er egnede til børn, så hvis du har fundet én som er velegnet til jeres brug, ville jeg ikke lade mig afskrække. Var jeg sælger ville jeg heller ikke give ret meget afslag for det manglende syn, hvis hesten fungerer til det i skal bruge den til, da den jo er ret billig i forvejen. Når det er sagt er det de færreste heste der sælges til den forlangte pris, som man kan jo altid prøve om man kan handle den lidt ned.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
0
Svar på denne tråd
 
 jeg siger
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 18:14

Tusind tak for svar :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blinde heste
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 09:23

Jeg har selv en welsh mountain, der mistede et øje for et par år siden.

Vi kan ikke mærke nogen forskel på hende- bortset fra vi lige skal holde øje med, at hun ikke går ind i noget, hvis vi drejer hende til den blinde side :-)

 

Blue Hors Zack er fx blind på det ene øje, og han performer jo fint alligevel ;-)

 


Avl af typefulde welsh sec. A og WPBR med prima temperament

Pt. har vi et hoppeføl til salg til godt hjem

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 11:33

Jeg er enig med DJensen.

 

For år tilbage var en af de mest vindende springheste på topplan i Tyskland en hest med kun 1 funktionelt øje, så det behøver bestemt ikke have nogen betydning. Og sådan en hest er i dén grad uden for vante miljøer :-)

 

Når det så er sagt, så tænker jeg I kunne lægge op til, at der gives en form for prøvetid - netop fordi sælger først er blevet bekendt med det nu og derfor måske ikke ved, hvordan hesten opfører sig "ude i byen". Alternativt kunne være at ride ud i naturen med hesten under prøveture - har den været blind længe, så har den uden tvivl fundet metoder til at kompensere.

 

Jeg ville ikke være nervøs for det - i udgangspunktet.


Ønsker du et vægttab med Forever Livings C9-program, så kontakt mig for yderligere info.

 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2017 11:09

havde en hest der var blind på det ene og han gik landsstævner i military :)

 

Det behøver ikke at være et problem.

 

Den kendte svenske springrytter Malin Bayards bedste hest mangler et øje og det forhindre den ikke i at gå Grand Prix ;)

 

Jeg solgte min, da han var 8 år. Tror det var 50.000 DKK jeg fik for ham, da han havde et par røntgenfejl der trak ned i prisen.


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blind på øjet
Forfatter: 
Dato:  29-01-2017 15:03

Først og fremmest prisen er ikke forkert på en god børnepony, de hænger ikke på træerne at den mangler synet på det ene øje gør den ikke mindre værd, men jeg har også selv en halvblind model på 25 år som blev gjort blind for 5 år siden efter 7 år med kronisk uveitis.

 

Hun har fungeret fuldstændig normalt og har pony gået med det længe så er det ikke nyt for den at navigere i det daglige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 20:30

Jeg har en hoppe der har fået fjernet det ene øje da hun var føl. Hun har gået sadelkåring, kvalifikation til unghestechampionatet og fået føl, og uden de mindste problemer. Hun kommer nogle gange til at jokke på mig fordi hun så ikke lige ser mine fødder, men udover det er der intet problem med hende.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider