Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjælp - øjenbetændelse (menneske)
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 14:25

Godt nytår til alle på HN :)

 

I går aftes startede en øjenbetændelse i mit højre øje, og det er jo ikke vildt god timing i forhold til at komme til lægen/apoteket.

 

Det gør super ondt. Er næsten sikker på, det er bakterielt, da jeg bruger natlinse (den type man genbruger over et år og renser hver aften) i det øje, som betændelsen er kommet i. Det gør ondt, når jeg trykker inde ved næsen og når jeg rører ved huden langs øjets yderkant, så har en fornemmelse af, det er ret spredt. Det gør mest ondt i yderkanten (væk fra øjenkrogen).

 

Kan I komme med nogle husgeråd/erfaringer med at lindre øjenbetændelse indtil man kan komme til lægen eller evt. bare prøve at afhjælpe det selv uden det er nødvendigt at få antibiotika i øjet?

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 15:37

Jeg ved ikke om du selv har tænkt på det (det har du nok), men først og fremmest skal linsen ud - i begge sider!

Alt der irriterer øjet skal ud. Så på med brillerne.

 

Og så vil jeg advare mod et husråd - nogle påstår man skal hælde kamillete i øjet. Lad være med det. Te har fine små partikler, som kan ridse hornhinden. Det er rigtig skidt at hælde noget i øjet, som er 'hjemmelavet'.

Du kan skylle det forsigtigt med det der sterile saltvand til linser.

 

Jeg havde også lidt problemer med øjnene, da jeg havde månedslinser. Efter jeg skiftede til endagslinser, er mit liv blevet så meget nemmere! Du slipper også for at stå og rense dem hver aften. Så hvis det er en mulighed for dig, kan du overveje det.

 

Er det helt slemt, kan du stadig ringe til akuttelefonen jo :) mener nummeret er 1813.

 

Lige med øjet er der bare ikke frygtelig meget at gøre derhjemme. De er meget sarte, så det er altså bedst at få hjælp udefra.

Til smerten tænker jeg du kan tage alm. smertestillende, men jeg ville altså tage fat i lægen/akuttelefonen hurtigst muligt. Netop fordi du har ondt.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 saltvand
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 17:30

Jeg plejer at lave en saltvandsopløsning og opbevare den på køl.

Det både lindrer og renser, og jeg har faktisk ikke haft brug for øjendråber i mange år.

Husk at vaske hænder både før og efter du renser, og ikke noget med at bruge den samme klud/vatrondel flere gange. Øjenbetændelse er noget smitsomt stads


Mvh Rikke

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 17:38

Paradise: Tak for svar :-) Natlinser er desværre den eneste løsning for mig, da almindelige dagslinser slet ikke passer til mit øjes åbenbart ekstraordinært mærkelige krumning (alt er undersøgt i bund - det er fysisk umuligt for bløde dagslinser at blive siddende på mit øje). Så jeg er hensat til formstøbte linser, hvilke jo føles meget generende at have i øjet, men hellere det end være afhængig af briller 24/7 Det er dog første gang, jeg får øjenbetændelse af den, så forhåbentlig gentager det sig ikke. Jeg har nok haft dem et halvt års tid eller lidt mere.

 

Jeg tænkte ellers på kamillete, da det altid har været rådet omkring vores heste og hunde, når de var uheldige med fluer eller smitte. Men tror jeg vil skylle øjet et par gange i saltvand, bide smerten i mig (heldigvis har jeg sovet meget i dag pga. langt nytår i går ) og så ringer jeg til lægen i morgen.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 18:18

Åh det er træls! Mine øjne krummer også mærkeligt, hvorfor jeg havde månedslinser de føste mange år, da endagslinser slet ikke blev lavet til mine mærkelige øjne.

De er dog ikke helt så slemme som dine, så en dag kom der endelig endagslinser, som blev siddende på mig :)

Jeg forstår helt hundrede, at du ikke gider være afhængig af briller! Jeg hader det også, og er så glad for, at linser er opfundet i vores tidsalder.

Jeg har meget høj styrke, jeg har de dyreste (tyndeste) glas i men får stadig ømme, røde mærker af mine briller. Øv jeg hader dem.

 

Ja det med kamillete er meget udbredt, også hos dyr. På mit studie har vi flere gange fået at vide, at vi skal huske at sige til dyreejere, at de IKKE må hælde te i øjet på dyrene :) For det er noget rigtig mange gør.

Det er jo ikke fordi man dør af at få te i øjnene! Slet ikke. Men partiklerne kan ridse, især hvis der er skade på hornhinden, så helingen bliver sværere.

Man gør det jo i god mening, men faktisk er det fy-fy :)

 

God bedring!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider