Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 skade i den dybe bøjescene
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 18:18

Hej

Min dejlige hest har lige fået konstateret en alvorlig skade i den dybe bøjescene. Dyrelægens konstatering efter ultralyds scanning, var at hun nok aldrig kan blive ridehest igen. Han sagde at enten ville hun kronisk være halt, eller også kunne hun kun blive brugt til skridt i skoven.

Mit dilemma er bare nu hvad jeg skal gøre. Hvad er jeres erfaring med sådan skader?

Skal jeg beholde hende og se tiden an, og håbe hun måske kommer til at rides igen, eller skal jeg sælge hende som selskabshest?

Jeg elsker virkelig den hest, men det vil ødelægge min rideglæde fuldstændig hvis jeg kun kan skridte i skoven på hende.

Håber i kan hjælpe.

*Sofie*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskader....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 18:44

Seneskader er noget skidt, men nogle heste kommer sig fuldt over det. MEN det tager tid og tålmodighed hos både hest og ejer, og det kræver at man som ejer går fuldt og helhjertet ind i det.

 

Prognosen skal også være sådan, at dyrlægen vurderer at der er mulighed for at den kan komme sig.

Hvis en dyrlæge siger der er ringe chance for det, så ville jeg få en anden dyrlæge til at undersøge og komme med sin vurdering før du tager en beslutning om aflivning - for INGEN der holder af sit sit dyr/hest vil overveje at sælge det stakkels dyr videre, hvis vurderingen er at den ikke kan holde til nogetsomhels.

 

At sælge et sygt og skadet dyr, som har gjort hvad det kunne for sin ejer - og nu skal ejeren så lige have de sidste penge ud af hesten, eller/og lige undgå at skulle tage en hård beslutning om at aflive, så hellere lade ens stakkels hest formentlig komme til at gå en kummerlig skæbne som halt og syg kastebold i møde - fra hestehandler til hestehandler - ind og ud af forskellige rideskoler som rideskolehest - formentlig en tur til rideskoler i Sverige eller Norge - og sidst en tur til slagteren sammen med andre uønskede halte heste, hvis heldig kun til Belgien og ikke hele vejen til Italien.

 

Kan/vil man ikke beholde sit syge dyr, fordi man ikke har hest for at genoptræne eller skridte lidt ture i skoven - fair nok. Aflivning har jeg og mange andre gjort før, det er det ansvar man har, når man køber et dyr.

 

mvh Charlotte

9
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 02:01

Jeg har en dv hoppe med en skade på det ene bagben, hun går som avlshoppe idag, er heldig jeg har mulighed for at have hende hjemme.

 

Havde jeg ikke haft den mulighed, ville jeg nok have overvejet et udlån til en seriøs avler(god afstamning og ok kåring), eller havde det været en vallak eller hoppe uden værdi i avlen, var den blevet aflivet hvis ikke den kunne holde til at være ridehest.

 

Mvh

Naja


Mvh Naja

 

Ydmyg tjener for Donna og Bob

og lykkelig ejer af Cirkeline

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Viden versus etik
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 11:39
Jeg indrømmer blankt.
Jeg har sparsom konkret viden om sebeskader hos heste.

Du kan som Morgan foreslår få en second opinion.

Men diskuter med dig selv hvor meget energi og hvor mange penge du har til rådighed.
Hvis hestens skade kræver mere end du har, så er det al ære værd at have selverkendelse nok til at indrømme det.
Og hvis man ikke kan give hesten et godt liv, er det også i orden at den kommer videre.

Men inden du forærer den bort som selskabshest så spørg dig selv:
Hvis jeg, som allerede ejer og holder af dyret, ikke kan levere det som skal til for at give en skadet hest et vældigt liv, ikke vil/kan, hvorfor skal jeg forvente at denne selskabshest ejer kan og vil?
Hvis man skal have en selskabshest billigt, er det så klogt at købe en som er skadet og koster en del i besværlige hensyn til skaden? Hvis folk er dumme nok til at tro, at en gratis hest er billigst på sigt, er de så kloge nok til at være værdige til at overtage min øjesten?
Hvis hesten halter på fold eller kun kan holde til skridttur, hvor meget livskvalitet har den så?

Det sker, at gamle eller syge dyr kommer videre til et sted hvor at de kan få det godt.
Du skal bare være bevidst om fælderne. Og hvorfor det ikke nødvendigvis er det bedste for dyret.

Du får ikke skældud for at vælge den sørgelige løsning og aflive, hvis det er tid.
4
0
Svar på denne tråd
 
 min historie
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 17:16

Jeg kan ikke sige noget om hvordan det vil gå din hest, alle heste heler forskelligt og du nævner heller ikke hvor skaden sidder (i hvilket ben, hvor i senen) og hvor lidt/meget der er skadet, men du får min historie.

 

I forsommer 2012 får jeg efter gentagende haltheder undersøgt min hoppe fra top til tå.


Her bliver der fundet 1 (muligvis 2) revner i den dybe bøjesene + seneskedehindebetændelse på HF.

Den tydelige revne sad på langs lige i kodebøjningen - et rigtig lortested, fordi opheling er svært når den sidder lige hen over ledet og dermed vil blive belastet ved hvert skridt.

Dyrlægen sagde at jeg skulle håbe på det var seneskedehindebetændelsen der gjorde hende halt, hun kunne have levet med den revne altid, men var det den der volte hende problemer var det noget rigtig skidt.

Hans vurdering af lige netip den revnes opheling var, at maks 20% ville hele op efter 2 år på en fold. Dvs ualmindligt dårlige odds.

 

Nå man hesten fik binyrebarkhormon pga betændelsen og 3 uger efter var den gående og genoptræning begyndte.

Jeg fik at vide jeg skulle ringe hvis benet hævede.

Det gjorde benet i november/december måned og hesten blev halt.
Der var panik fra min side, men hesten havde så præsteret at sparke sig selv på piben og dermed var ringbåndet blevet meget hævet.

Ved denne scanning var den mindre revne ikke at finde og den tydelige var mindre tydelig. (samme ved scanning i januar - hvor den var blevet sparket på forsiden af forbenet)

 

Men i Januar giver vi den gas med ridning, hun går med ringsko, men er i løbet af de første måneder af 2013 tilbage i fuld træning og går i maj LA igen og er til start i flere LA1'er.

 

Hun bliver så uren igen og vi kører til dyrlæge.

Seneskedehindebetændelsen er brudt ud igen, og dyrlægen forventede den altid ville gøre det ved belastning.

 

Men den revne som ikke ville kunne hele var VÆK!

 

1½ år efter revnen blev opdaget er den helet, trods fuld ridning.

Hvor længe hun har haft revnen vides ikke, men i hvert fald tog hun R**en på dyrlægen, han havde ikke troet på den revne kunne hele.

 

Hesten blev erklæret uanvendelig pga seneskedehindebetændelsen, og er nu bare foldbums og avlshoppe.

Så selv "umulige" skader i den dybe bøjesene KAN hele.

Pøj pøj med din hest!

 


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

0
0
Svar på denne tråd
 
 sener..
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 09:19

nu skriver du ikke om det er forben eller bagben.. men tænker den dybe bøjesene vel er et bagben..

 

Men jeg er ved at genoptræne en hest for en veninde (så rider hun min imens win win for begge parter). Hesten har været i hegnet og fik flænset (eller sådan noget) bøjesenen (eller ihvertilfald den sene der bærer benest belastning) på forbenet.

Hesten fik og efter ordinering fra dyrlægen begyndte genoptræningen, men blev halt... dyrlægen skrev en "dødserklæring" men forsikringen mente noget andet (hesten er faktisk ikke forsikret for ret meget) og sagde hesten skal gå et halvt år og så genoptrænes igen.. hesten kom på sommergræs, blev igen haltfri og jeg fik hesten i september og begyndte genoptræningen ud fra program sat af dyrlægen.

Grunden til jeg skal træne hesten skyldes, jeg rider meget ude, og har ingen ridebane medmindre jeg kører efter den. Jeg har en stubmark hele vinteren at ride på og der rider jeg på hesten.. dvs lange lige strækninger og derved "sundere" belastning end sandkasseridning.

Hesten rides nu pt "almindeligt" som jeg nu rider og vi tager også nogle gode galopture, samlet arbejde, har været til undervisning og hesten er stadig rentgående.

Aret på benet bliver stadig mindre og pænere..

Ejer mener jeg skal have hesten i et par måneder endnu og hvis den stadig er haltfri der så begynder vi at tro på den kan holde..

 

Det passer meget godt med hvad der siges.. seneskader tager TID og jeg har hørt op til et år før den kan rides.. boksro er no go.. døgnfold/løsdrift med jævn bevægelse er at foretrække.. jeg hører også at får de tiden, så kommer rigtig mange heste sig også..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er i sammen båd
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 11:33

Min 20 årig vallak fik i går konstateret en skade i den overfladiske bøjesen på højre forben. Og jeg er i syv sind.

 

Dyrlægen kan ikke love at den nogle sinde bliver til andet en skridte-tur-hest men jeg skylder hesten at prøve.

 

Så nu får han tre måneder indtil næste skanning hvor han er på fold (så længe han skåner sig), og skridtes på hårdt underlag 20-25 min hveranden dag. Og så får han et tilskud der hedder Ria-flex.

 

Så må jeg i mellemtiden vurderer hesten og sindet og gøre op med mig selv om jeg vil kunne affinde mig med at vi formentlig kun kommer til at kunne skridte ture. Jeg er hyggerytter og rider både dressur, lidt spring og så meget tur i alle tre gangarter.

 

Jeg er dog afklaret med at hvis ikke hesten skal være hos mig - så skal han lægges ned.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider