Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Råd og fif - fra parthesten til lånehest
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 08:59
Hej alle.

Som nogen af jer har gættet, bor jeg i Kolding og har en parthest, som står godt 25 minutter kørsel væk. Som det er nu hygger hun i sin løsdrift med en gammel shetlænder og jeg kan kun nå derud et par gange om ugen. Jeg anvender faciliteterne fra en nærliggende rideskole - men jeg har ofte fornemmelsen af, at jeg ikke helt får det jeg betaler for med halkort, da man ikke kan komme til når der er undervisning (og de opdaterer IKKE deres hjemmeside) og indtil for nylig skulle man bruge deres (sure) beriderelev til undervisning.
Jeg holder meget af hesten, jeg holder meget af ejeren men er lidt træt af nærliggende ride faciliteter, for især i vinterhalvåret hindrer de at man kan komme til at ride hesten helt så ofte som man i teorien har tid til. (Pga bøvl med faciliteterne)

For ca 2 uger siden talte jeg med ejeren i en helt anden forbindelse, men pludselig tog samtalen en drejning.
Hun tilbød mig, at Lex kunne blive min helpart. Så kan jeg have hende som min egen, men ejeren ejer stadig.

Er jeg interesseret? Ja.
Jeg har bare det problem, at efter 2 år som tilflytter i Kolding er mit lokale netværk stadig sparsomt. Så hvem skal jeg spørge til råds? Jeg spørger jer!

Hvordan finder man et godt opstaldning sted?
Med Google finder man de store steder. Og det er ikke nødvendigvis det bedste for mig og Lex?
Men, rytteren er læge og arbejder på tossede tider og skal derfor kunne købe sig til fuldpas.
Enten ved at det er fuldpas, eller det er selvpas og man kan bestikke sig til at en stabil medopstalder passer min hest også.
Da vinteren er mørk og kold, vil jeg gerne have adgang til ridebane uden at ride på vej i mørket.
At der også er ridebane og gode turmuligher er også et krav.

Hesten har brug for lange dage på folden. Gerne løsdrift.
Da jeg ikke har lokal netværk er jeg ekstra afhængig af et godt socialt sammenhold i stalden.
- Og hvordan finder man så lige det opstaldningssted?

Ang. Budget:
Posterne hedder vel
Opstaldning
Foder (kraftfoder, rigeligt grovfoder, hun plejer ikke at få tilskud)
Smed
Dyrlæge ved sygdom
Undervisning, hyggestævner
Alt udstyr følger med - men på sigt skal ting suppleres op.

Ejers forslag er, at hun betaler opstaldning og forsikring, jeg kan have Lex som min egen, og betaler for resten som var hun min egen. (Vi skal lige finde ud af, om der gør sig noget specielt gældende hvis der sker langvarig / meget bekostelig sygdom)

Hvad mangler jeg at tænke på?
Råd, fif og andet godt modtages med kyshånd.
1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 11:17

Husk kontrakt!

Husk også en fuldmagt til sygeforsikringen, hvis I eksempelvis aftaler, at du skal afholde selvrisikoen på "driftsomkostnings"-skader (kolik, syning af sår osv).

 

Som du selv er inde på bør I også sørge for at aftale, hvad der skal ske hvis hesten bliver alvorligere syg. Står den en søndag aften med tarmslyng uden at du kan få fat i ejeren, så skal du have beføjelse til at træffe afgørelsen om den skal opereres til mange penge eller om den skal aflives.

 

Skriv desuden ind i kontrakten hvem der skal afholde udgifter til sadelmager, tandlæge, kiropraktor, hestefys, ormekur osv.

 

Sørg også for at aftale, hvad der skal ske, hvis udlånet må ophøre, herunder opsigelsesvarsel. Det er oftest sådan noget, man glemmer når man indgår en aftale mens man er på god fod.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lav gode aftale, mens man er på god fod
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 11:31
Jeg vil netop meget gerne have det hele med, så vi laver en god, dækkende aftale der får det hele med, mens vi er på god fod.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 17:49

Angående opstaldning er der noget i Kolding, tæt ved storcentret.
Kender ikke meget til stedet, har blot været derude at kigge en enkelt gang, og det virkede som et godt sted, en del foldtid, ridebane og roundpen på stedet, samt utroligt gode turmuligheder.
Kan se det ligger under 'opstaldning tilbydes' på markedspladsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 opstaldningssteder
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 18:43

Hvis du bruger Facebook er der flere gode sider derinde hvor man kan søge opstaldningssteder. Det er netop de mindre og private steder man finder i de grupper :-)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny på Facebook
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 21:29
Jeg er helt ny på Facebook.

Hvad hedder de relevante sider?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 00:33

Du kan prøve at skrive "opstaldning" i søgefeltet. Så kommer der flere grupper frem, hvor du må finde dem der passer til din lokation. Der er en der hedder noget med Østjylland, det kunne måske være :-) Jeg er selv fra Sjælland, så jeg kender ikke nærmere til de grupper der dækker Jylland :-)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider