Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tager han gas på mig?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 12:14

 

Nu vil jeg gerne høre HN's altvidende brugere om følgende.

 

Jeg har et henkognings glas med han tegn på den ene side og så står der Holmegaard på den anden side.

 

Billede

 

Billede

 

Låget er med en svane (ved ikke om de hører sammen oprindeligt).

Billede

 

Nå, men min far siger det er til han agurker... Tager han p*s på mig eller har han rent faktisk ret? eller har i en bedre forklaring på, hvorfor er der et han tegn på glasset?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 glas...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 13:21

Nej, din far tager ikke p*s på dig. Det er rigtig nok et sylte/henkogningsglas fra Holmegaard. Hvis du ønsker at vide, hvorfor der er et han tegn på, må du nok kontakte Holmegaard.


 

Emile

The lovelist horse ever borne

1997 - 2011

You will never be forgotten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jow jow
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 14:09

 

Jeg er klar over at det er et henkogningsglas, men er det til HAN- agurker?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 mande-tegnet
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 15:22

Mande-tegnet er oprindeligt også kendt som symbol for planeten Mars, krigsguden Mars og grundstoffet jern.

Endelig er "mars" også navnet for den tredje måned i året.

 

Intet af dette har jo rigtig noget med henkogning at gøre.

 

Han-agurker skulle være et reelt begreb, men dækker over blomster på en agurk-plante, som IKKE bliver til agurker. Så hvis din far skal have ret, så er det et henkogningsglas til agurke-blomster.

 

Holmegaard er jo en ret seriøs og kendt virksomhed, men jeg har set en karaffel derfra, formet som en ikke uanseelig fallos med klokkeværk og det hele. Måske dit glas er endnu et eksempel på virksomheds-humor fra Holmegaard.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 "Ond" far ;o)
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 15:29

Jeps - han tager tykt @!#$ på dig - beklager

 

"Han-mærket" er også kaldet et "isenkræmmer-mærke"... hvorfor kan jeg ikke sige - meeeen har man tid kan man google sig til meget

 

I øvrigt god humor din far har

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 isenkræmmer?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 15:34

"Isenkræmmer" .... er det så er ikke en fordanskning af et tysk ord? "Eisen" = Eisen-waren-geschâft.

Så ender vi smukt ud med symbolet for jern.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Isenkræmmer
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 16:04

Google er min ven! "Oprindelse fra middelnedertysk isenkram, første led af oldhøjtysk isan 'jern', samme ord som dansk jern, sidste led kram" - så har vi vist den ultimative og fuldt dækkende forklaring på "han-tegnet"

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Så ... øh hvad
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 20:55

 

er sammenhængen? At mennesker der krammer jern skal koges og puttes i glas??? Så agurkesyltning er en metafor for heksejagt? Det her er en meget meget underlig tråd, som enhver underfrankeret dansklærer vil elske.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  05-11-2016 21:55

Jamen, så er jeg nok en underfrankeret dansklærer. Det sidste er fakta, men "underfrankeret" - den skal jeg godt nok lige fordøje....


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem der...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 08:03
... er underfrankeret her, skal jeg ikke udtale mig om, men vi snakker ikke om 'kram' i betydningen 'knus' her.

Kram betydet løst oversat varer, så isenkram er jernvarer, og har umiddelbart intet med heksejagter at gøre..



Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 XY - jeg...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 08:04

... er lidt i tvivl om hvad du mener? Måske fordi jeg hverken er underfrankeret eller dansklærer?

 

Men det giver vel lidt sig selv at et henkogningsglas er en vare som isenkræmmere har i deres sortiment. Heraf fremkommer "han-tegnet" som er et symbol for "jern" som igen kommer fra det tyske "eisen" - i gammel tid handlede isenkræmmere jo med alt mellem himmel og jord, bla div jernprodukter. "Kram" er bare et andet ord for varer...

 

Måske var det helt overflødigt at pensle det ud på denne måde... Men selv ikke med de bedste af de briller jeg ikke bruger, kunne jeg spore humor i dit indlæg, så naivt går jeg jo ud fra at du reelt ikke forstod sammenhængen...

 

Trine (Faxa)


4
1
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 10:51

 

 

www.glashistoriskselskab.dk/ index.php/Glashistorisk-museum/ Husholdnings-artikler/Sylte-og- henkogningsglas/Henkogningsglas- 1950-1726

 

her er ihvertfald et billede af glasset, men jeg kan nu ikke lige google mig frem til nogen forklaring på hvorfor det er et isenkræmmermærke... men måske har der været en slags kæde dengang som glasset blev fremstillet specielt til?

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lad os se ....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 15:19

 

humor er jo en svær ting, og det bliver ikke nemmere på skrift.

 

 

Tina: At nogen smider et billede af en blomst på internettet et sted, som Vestager synes om betyder da ikke at alle der synes det er pænt billede, pludselig er EU-kommisærer, vel?

Så at underfrankerede dansklærere der kører mentalt friløb på 20. år af undervisningen og udelukkende præmierer analyser af arbejdsklassens problemer og freuds forældede fallosforklaringer kunne synes at kastrerede og kogte agurker i grumme glas var sjove, betyder vel ikke at alle der synes det er sjovt, bliver til håbløse forhindrere af fremskridt i folkeskolen?

 

 

Ibh & Trine I skal altså have lidt skældud, det ødelægger jo alle misforståelserne hvis I oversætter kram med kram

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 Nåmen...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 18:29

... godt så, er der nogen, der gir et (isen)kram?

 

Tror sgu at frankeringsmaskinen er gået i stykker..


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok så accep
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 18:39

Ok, så accepterer jeg underfrankeringen. For jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvor du vil hen. Du er simpelthen for skarp til at jeg kan følge med.

 

Jeg underviser dansk i 3.- 6. kl, så det meste af tiden går i øvrigt med afkodning fremfor analyse. Og fallos-diskussioner kommer vi slet ikke i nærheden af.

 

I øvrigt synes jeg ikke det er specielt sjovt med syltede kastrater i glas.

 

Jeg er lykkeligvis aldrig selv rendt i dansklærere med hang til freudianske fortolkninger. Men skulle nogen hænge fast i den slags undervisning, betyder det vel ikke nødvendigvis, at de er underfrankerede?

 

Damn, vi er nogen der har for meget tid om søndagen - efter vores arbejdstid er blevet normaliseret.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-11-2016 19:01

Jeg måtte godt nok også lige læse jeres indlæg et par gange, før jeg fattede den "åbenlyse" sammenhæng ingen ironi her!

 

Så i Tyskland betyder isenkram noget med eisen-halløj. Og eisen betyder så jern (??). Og han-symbolet er også symbol for jern, og derfor synes nogen det er skide sjovt at sætte det på et sylteglas, trods glasset IKKE er til jern.

Men det forhandles derimod i isenkram-forretninger, deraf mærket, fordi jern = eisen = isenkram (apparently).

Og det eneste det har med syltede agurker at gøre er, at sylteglas forhandles i isenkram-butikker.

 

Pyh. Så kom der da også gang i tandhjulene i dag. Jeg havde aldrig selv sat en sammenhæng mellem sylteglas og jern!!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

3
0
Svar på denne tråd
 
 Henkogningsglas
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 09:27

Meget interessant historie, som Sophie har ridset så fint op ovenover.

Vi kan vist hermed konkludere at: Ja, din far tager @!#$ på dig, Anette. :-D Han har humor!

 

Borset fra det så er det fint, at det har overlevet så længe, det er jo tilsyneladende fra 50'erne. :-)

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jøsses!
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 14:51

 

Sikke en respons. Selvom indlæget har taget en uventet drejning (som det jo til tider sker her inde) så tror jeg at min Fynske barndom har haft en indhold som i andre måske ikke har haft omk. agurker.

 

En agurk der er blevet lidt for stor eller grov i kernen, (det bløde i midten) og lidt bitter, den er altid blevet kaldt for en han agurk, i hele mit liv. Manden i huset, kender også betegnelsen selvom han er fra 'den anden ende af landet'.

 

Min far har humor og det er skønt, som regel. Hvis der havde stået A og B på mine glas så havde han nok sagt at det var til A-gurker og B-gurker, men det ville jeg være forberedt på.

 

Om ikke andet så vil glasset være antik, hvis jeg gemmer det 40 - 50 år mere... ind til videre så finder jeg på noget 'sjovt' at komme i det. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider