Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Droppe gym til fordel for fjern-HF?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 10:15

Hej venner. Jeg har lige brug for andres syn på dette..

 

Sidste år var jeg optaget på HTX, men valgte ikke at starte der og tog istedet for en 11. klasse på efterskole. Efter det år startede jeg så på STX, men det var simpelthen for folkeskoleagtigt, så jeg valgte at starte på HHX kun to uger inde i året.

Jeg troede, det ville blive bedre, men siden jeg er 18, er jeg den ældste i klassen - nogen er kun 15. Jeg føler mig SLET ikke tilpas i klassen og har overvejet at skifte linje for at få en anden klasse, men helt ærligt tror jeg ikke, det hjælper.

 

 

Jeg har en del diagnoser, hvoraf stress fylder allermest. Jeg har ikke meget overskud for tiden, og vil egentlig helst bare styre min egen udd., hvilket selvfølgelig lyder helt umuligt - i går fandt jeg ud af, at det er det faktisk ikke. Der er det, der hedder fjernundervisning, hvor man kan tage en hel hf uddannelse hjemmefra.

Jeg bor i en lejlighed med min kæreste og har strenge ordrer fra psykiateren om, at jeg ikke skal arbejde under min uddannelse, så jeg skal have en hf fagpakke på mindst 25 timer for a være SU berettiget. Og det passer fint med den fagpakke, jeg vil have. (sygeplejerske; dansk A, 10 timer, engelsk B, 8 timer, Psykologi, 3 timer, Biologi B, 5-8 timer)

 

Jeg har motivationen til det og er klar på de anderledes udfordringer, der følger med det.

 

Jeg ville sådan set bare høre, om nogen her har erfaring med fjernundervisning??


 

MathQuaB

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studenterkursus
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 11:36

Der er også den mulighed at tage et studenterkursus, der skal man være minimum 18 for at blive optaget. Det er så en studentereksamen på 2 år, så der er ikke plads til udskejelser.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 124232
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 11:46

Tak, men det tror jeg ikke helt ville være en optimal løsning for mig.. :) Jeg er ret sikker på, det ikke er i nærheden. Og det lyder som noget, der vil øge stressfaktoren, men det ved jeg selvfølgelig ikke :)


 

MathQuaB

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 14:12

Min studentereksamen er en HF med delvis fjernundervisning. Du står for at tilrettelægge din egen læring - 100 % dit ansvar. For mig var det ikke en ubetinget god ting. Det gav selvfølgelig større fleksibilitet, men jeg har ofte meget lidt overskud (jeg har også diverse diagnoser), og så var der altså kun mig selv at bebrejde for ikke at lave mine ting eller læse op. Det er jeg virkelig dårlig til at håndtere.

 

Ville i hvert fald ønske nogen havde gjort mig opmærksom på dette dengang, jeg startede :-) Jeg ved ikke, om det havde været bedre for mig med en anden ungdomsuddannelse. Synes du skal gøre op med dig selv om du kan holde til det pres det er, at du skal gennemføre en uddannelse, selvom der ikke er nogen timer at møde til eller noget socialt liv. Fordelen er, at har man et godt hoved og er dygtig bogligt, kan man spare uendeligt mange tavletimer, hvor man ellers skulle have siddet og kedet sig.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 At strukture sin tid.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 16:36
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge meget kritisk på, hvad der gør at du mistrives i dit nuværende studie?
Hvad går forhindringerne på - hvis du forstår?

Fjernstudie betyder, at du selv skal organisere din tid. Og det er for de fleste mennesker overraskende svært.
Når alt pludselig er løst og uskarpt defineret, så kan det gå hen og blive meget ustruktureret, uoverskueligt og derfor en stress faktor.
Du har ikke engang en læsemakker at læne dig op af.

Jeg ville næppe gøre det i dit sted.
Evt, så kan du overveje almindelig HF enkeltfag. Min mand har gået på det, og det var tilrettelagt som lektiefri undervisning, fordi målgruppen var voksne med børn.
Du kan også kigge på social og sundhedsassistent uddannelsen. Hvis jeg husker rigtigt må man fortsætte på sygeplejerske skolen derefter.
3
0
Svar på denne tråd
 
 392763
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 17:04

Ja, man kan godt komme ind efter SOSU :) Jeg vil kigge nærmere på, om der er et SOSU sted i nærheden. :)


 

MathQuaB

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldersforskel
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 17:10

Jeg kan måske ikke forstå at aldersforskellen er så stor en issue? Jeg har selv været nøjagtigt det samme sted. Jeg startede på gymnasiet som sproglig, da jeg var 15. 1½ år senere måtte jeg bare indse at det ikke var der jeg skulle være, jeg er ikke sprogligt begavet og var bare skoletræt med stort.

 

Så jeg tog et sabbatår, hvor jeg læste 9. klasses engelsk på VUC, for at få lagt en basis, som jeg følte at jeg manglede. Året efter læste jeg dansk, engelsk og matematik på 10. klassesniveau og fysik på 9. klasse, da jeg manglede en afsluttende eksamen i det fag.

 

Som 19-årig startede jeg så igen på gymnasiet, denne gang som matematiker. Jeg havde faktisk tilmeldt mig studenterkursus i første omgang, men havde forhørt mig om en speciel linie de havde på netop det gymnasium og da der blev en ledig plads, kontaktede de mig. Udover mig på knap 20, var der 3 på 18, resten var 15-16 år. Og det gik faktisk udemærket trods aldersforskellen.

 

Som foreslået i indlægget ovenfor, så var HF på enkeltfag/VUC måske en idé?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 628473
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 17:18

Problemet er bare, at hvis jeg tager enkeltfag, er jeg vel ikke SU berettiget? Man skal have 25 timer om ugen for at være SU berettiget, og huslejen skal jo betales.. Det lyder ellers som en glimrende idé :(

 

 

Omkring det med alder, så tror jeg mere, det er deres modenhedsniveau, der forstyrrer mig. Har ADHD og har rigtig svært ved at fokusere, når der er larmende mennesker overalt, og så skyder jeg bare skylden på mine relationsproblemer. Selvom mennesker i alle aldersgrupper kan være larmende.. oO

 

Jeg tror også hellere jeg vil have en HF at 'falde tilbage på', hvis alt ikke går efter planen, fremfor en SOSU. :)


 

MathQuaB

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hf enkelt fag
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 18:58
Ved hf enkelt fag, så taler man med en studievejleder, og sammensætter en gruppe af fag. Så man kan sagtens komme over 25 t/uge.
1
0
Svar på denne tråd
 
 4298hd
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 19:32

Mange tak! :)


 

MathQuaB

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 19:43

Kan det være muligt, at du bare er havnet i en dum klasse?

 

Jeg var selv 15 da jeg startede i gym, da jeg gik direkte videre fra folkeskolen. Vi var altså ikke larmende :)

Skal siges jeg kom i en rigtig god klasse! God stemning, ingen ballademagere osv. Der kunne være små-snak i krogende fra tid til anden, men det meste af tiden var der ro.

 

Jeg synes bare det er synd, hvis du skal gå glip af det sociale på gymnasiet. Jeg er selv introvert, og synes det er en, nogle gange, lidt for nem løsning bare at gøre alt derhjemme, uden andre. Men det er sundt at komme ud blandt andre, få noget social interaktion i hverdagen.

Så synes du skal genoverveje, om du kom i en "dum" klasse, og om der evt. er andre du kan komme i?

 

Derudover, at planlægge studie selv ER overraskende svært! Jeg er ret selvdisciplineret, selv-motiverende, laver altid mine ting, 12-taller i gym, læser altid og lave alle opgaver osv.

Da jeg så skulle skrive bachelor på uni, hvor man ligesom selv skal styre forløbet flere måneder frem, så var det en overraskende udfordring. Det kom faktisk bag på mig.

Så skal du lære selv, uden faste "rammer" sat op af andre, så skal du VIRKELIG have din selv-disciplin igang, og du skal være enormt stædig med at planlægge alt. Ellers kommer det til at sejle og man får skubbet tingene. Der skal planlægges hvad du skal læse/lave, hver dag.

 

Jeg håber du finder en løsning!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 20:41

Jeg kan sætte mig helt ind i dine tanker. Jeg var en gang også i en klasse med 15-16 årlige som opførte sig som pattebørn. Kunne jeg slet ikke overskue. Det sociale i en klasse fylder altså også noget.

 

Jeg har taget HF på enkelt fag på VUC over 3 år. Jeg sammensatte hvert halve år, sammen med studievejlederen, mine fag :) Jeg fik SU under hele forløbet, men arbejdede også en gang om ugen.

 

Udover det tog jeg tre af mine fag på fjernstudie. Jeg mgl dog lidt selv disciplin, men bestod da de fag. Resten af fagene tog jeg på skolen. Det kan godt anbefales. Man har ingen fast klssse, men hold i stedet. Dansk A over to år og jeg tog engelsk A på mit 3. år og forhøjede så mine niveauer med det :)

 

Sybes du skal snakke med dem.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 19:56

Hvis ud overvejer HF så er VUC og HF-enkelfag nok noget for dig.

Det lyder ikke særlig tiltalende måske, men det er en helt anden kultur. For det første så er man på hold - ikke i klasser.

Det giver selvfølgelig den bagside, at ting som studietur til udlandet, studentkørsel og des lige ikke eksisterer på samme måde, men vi havde da alligevel et fællesskab.

 

Desuden er folk mere modne og har man nogle udfordriner det min personlige oplvelse at VUC er bedre til at rumme det end mange andre stedet.

Her vælger mange, der ikke føler at de ellers passer ind nogle steder at søge hen og tage deres studentereksamen. Det er ofte en noget højere alder og man har ofte en anden baggrund.

 

Fjernstudie, Fagflex eller hvad det heddeer nu til dags er en studieform der kræver disciplin som en jægersoldat og at man aldrig har en rygrad som en regnorm.

Har man det, så fungerer det fint. Man er selv herre over at få lært det som man skal og det kræver virkelig selvdisciplin. På den anden side så lærer man at studere af det.

 

Min oplevelse af VUC var, at man er gearede på en anden måde til at håndtere studerende, der måske ikke passer ind så mange andre steder end man er noget andet sted.

 

Og man kan godt få gode karakter på VUC.

Jeg gik derfra med et gennemsnit på 10,4 (ny skala) og er i dag ved at bruge det til at blive kemi ingeniør.



 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider