Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Gården har intet navn
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 14:37

Hej HN'er

 

Mig og kæresten har langt om længe købt drømmehuset (eller det vil sige, vi har nu boet her siden Juni) men, men, men gården har ikke noget navn

Og da jeg satser på at skulle avle et par føl de komne år, vil jeg gerne have fundet et stald eller stutteri navn. Jeg har islændere, så de vil jo komme til at hedde 'navn fra stednavn'

Området vi bor i hedder Varhede, men det syntes jeg personligt lyder lidt tamt. Det må også godt være et "navn" jeg kan tage med mig hvis vi skulle flytte engang

Vi har to store Asketræer i haven, og en kæmpe bøgehæk.

 

Nogle gode bud?


Mvh Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 19:09

Askely? :) Det er lidt basalt men også dejlig simpelt.

 

Til islændere elsker jeg personligt navne fra nordisk mytologi.

Valhalla er selvfølgelig meget brugt hos andre, men der er andre stednavne, fx Yggdrasil.

 

Svært når man ikke kender gården :) det skal jo være noget i kan holde ud i mange år fremover!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 navn navn
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 19:50

Ja det skal jo nemlig være noget vi gider mange år frem :)

Askely kunne være et bud, ser heller ikke ud til det er brugt inden for heste verdenen endnu :P

 

Yggdrasil er taget :)

 

Ja det er nok svært når ikke man kender stedet, men ideer er altid godt, så kan jeg altid brygge videre på det :) vil gerne have noget simpelt og unikt


Mvh Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad hedder i?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 21:05

Vi var så heldige, at vores gård hed Lauenborg, så det brugte vi. Men det var da ikke uden betænkligheder, da vi avlede.

Hvad nu hvis vi en dag vil flytte? Så er det lidt underligt at tage navnet med, synes jeg.

 

Men hvad hedder i? Måske i kunne være krativ og lave noget med jeres navne?

 


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 askehaven
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 22:40

Askehaven?

 

Men det er der måske ikke så meget islænder over.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Askegården
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 09:27

Netop med islændere er det da oplagt, at det skal være noget med ask!

 

Livets træ / Verdenstræet, Yggdrasil var jo netop en ask.

 

Askegård, Askebo, Askely, Askehus eller noget i den retning, ville være et godt valg, synes jeg, men ellers kan I jo kigge på stednavne i den umiddelbare nærhed; hvis der er en mose, en sø eller en bakke med et navn, kan I tage det.

 

Min gård har heller intet navn, men jeg tænkte på at opkalde den efter den tidligere beboers enke, så den kom til at hedde Majasminde - måske kan I finde en, der har boet der længe eller sat sit præg på stedet på en særlig måde?

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Navn på gård.
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 18:22

Måske jeres gård har et navn. Vi troede ikke at vores gård hed noget, men da vi slog adressen op på https://www.arkiv.dk viste det sig at vores gård havde et navn. Så det er da et forsøg værd lige at undersøge om jeres gård alligevel skulle hedde noget.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gårdnavn
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 19:23

På de historiske kort fremgår ofte gårdenes navne. Er gården af nyere dato, har der måske været en anden gård på stedet før. For længst glemte stednavne står også på kortene.

Styrelsen for Dataforsyning og Effektiviserings kortviser: http://sdfekort.dk/spatialmap?

Tast adressen ind i søg-feltet, og vælg derefter blandt de Historiske baggrundskort, i boksen ude til venstre.

God fornøjelse :-)


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 21:13

Askehytten! ;D
Askgård - ligger utroligt dumt i munden, og/men ligner Asgård meget.

..... Askebægret........
Askepot.......


Jeg går i seng.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

3
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 09:00

Tak for gode ideer og forslag :)

Nu har jeg tjekket og selvom der har lagt en gård på stedet altid ser det ud til, så har den aldrig haft et navn.

 

Askely eller askehytten er gode bud, de vil lige blive noteret!

 

Ellers er jeg måske ikke så vild med at der kommer "aske" foran det lyder jo som noget nedbrandt noget

 

Jeg er ret vild med stutterinavne der er korte og simple

eks. Klinglan, Slippen, Pegasus, Yggdrasil osv.

 

Mange navne fra den den nordiske mytologi er brugt, men det kunne jo være man kunne finde et der ikke var :)


Mvh Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nordisk
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 10:46

Nu aner jeg intet om navnene på danske stutterier.. Men hvis du vil have inspiration fra Nordisk mytologi, kan jeg da komme med lidt bud.

 

Der er flere heste end blot Sleipner: Alstærk og Alsvin (eller Alsin og Arvak), Modin, Guldfaxe, Rimfaxe, Skinfaxe, Svadilfare, Hovvarpner (Hófvarfnir - "hovkasteren", Friggs hest)

 

Der er de forskellige verdener: Alfheim, Godheim (Asgård), Helheim, Jotunheim (Udgård), Muspelheim, Mannheim (Midgård), Niflheim, Svartalfaheim, Vanaheim

 

Og Gudernes boliger: Noatun, Søkkvabek, Folkvang, Fensale, Breidablik, Bilskirner, Glitner

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 lokal-arkivet
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 18:43

Prøv på lokal-arkivet. Hvis det har været en gård har den ret sikkert også haft et navn engang

2
0
Svar på denne tråd
 
 gårdnavn
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 10:16

Vi var heldig at gården havde navn :)

 

Men hvad med Askelund?

 


 

 

Elmholst Nutella

Marnows Cassiopeia

Sjocho

Filuca

 

STALD HARBOGAARD

Avl af New Forest Ponyer

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 07:47

Hej

Kunne aldrig drømme om at give mine heste et gårdnavn, det er så grimt. :-)

 

MVH Hanne

0
4
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 01:05

Champ hedder Kjærgaards Golden Champ. Kjærgaard er efternavnet på hende der har avlet ham. Celica hedder Roosgårdens Celica og moderen og faderens avler hedder Roos til efternavn. :-)


- Sascha

Kjærgaards Golden Champ & Roosgårdens Celica <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

Dream it. Wish it. Do it.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne Holt
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 08:24

Nu skriver TS jo at hun vil avle Islandske heste og der er det så vidt jeg ved et KRAV at de har stutterinavn, så kan du kalde det grimt, så meget du lyster. Jeg synes det er et varemærke og jeg ved at vores købere synes det er sjovt at de kan genkende hinanden på deres hestes stutterinavn.

 

Der er KUN en ting jeg synes er grimt med navne og det er hvis hesten er opkaldt efter noget bestemt og det så er stavet forkert! Da jeg kaldte et føl for Ramazzotti, googlede jeg det og fandt ud af at modsat hvad de fleste skriver, så staves det med 2 z'er og 2 t'er. Men langt de fleste danske heste der er opkaldt efter ham hedder Ramazotti.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2016 23:13

Hej Mette

Måske "Askhede" kunne bruges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  03-11-2016 09:50

Endnu engang tak for hjælpen :)

Det har givet en masse stof til eftertanke.

 

Nordiskmytologi kunne jo være oplagt, men mange af navnene er allerede brugt som stutterinavne.

 

Jeg tror ikke at stedet skal hede noget med Ask alligevel, kan ikke rigtig forene mig med det ;)

 

HanneHolt, hestene skal have en gårdnavn eller stednavn, da islændere skal hedde xx fra gårdnavn/stednavn. Samtidig vil jeg gerne at folk kan se hvor hesten er avlet, man kunne jo være heldig at avle noget godt


Mvh Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med ...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 18:50

Hvad med Askur? Ved godt, at det lugter lidt af aske - og så alligevel ikke. Kan forstå, at det er islandsk for asketræ (og en slags træskål), så det giver mening både i forhold til gårdens firbenede beboere og træet: en.wiktionary.org/wiki/askur

 

Held og lykke med navngivningen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Navn til gård
Forfatter: 
Dato:  08-11-2016 07:30

Askely er et godt forslag.

 

Ellers kunne det være:
Bøgsminde

Askefolden

Wayne Manor

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider