Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 DNA TEST AF HEST
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 13:11

Hvis man intet kender om hestens race, men har en formodning om det kunne være en bestemt race - kan man så få DNA test til at finde ud af det????

Eller er der andre måder man kan fastslå racen på?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre ikke
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 14:47

Man kan kun bruge DNA til at bestemme hvem der er far/mor til en hest, eller rettere kontrollere om de forventede forældre også er de rigtige.

 

Så nej, man kan ikke fastslå racen på et individ uden afstamning, og jeg kan heller ikke helt se formålet?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 race DNA
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 12:32

Altså det kunne du teknisk set godt hvis man havde en Database over de forskellige racer. Det tvivler jeg på findes da det er et stort projekt og som forrige svar siger, så tjener det ikke det store formål.

 

Jeg ved man kan med nogle planter hvilket bruges til at finde mutationer (lang teknisk forklaring) og jeg læste for nogle år siden at man overvejede at lave en database for hunde så man kan slå fast om en hund er af en ulovlig race med sikkerhed. Ved ikke om hunde projektet blev til noget, det ville nok blive voldsomt dyrt...


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hunde...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 01:39

Det findes skam allerede til hunde -man kan købe sig til sådan en test ved et par forskellige firmaer. Men for at sige det pænt, så skal de vist i tænkeboksen igen, for de tests er ikke det papir værd, som svaret er skrevet på. Der findes en række videoer på youtube, hvor folk har fået testet både blandings- og racehunde. Og lad og bare sige, at testene er ret upræcise (en renracet BC indeholde f.eks. ifølge testen en række racer, herunder amstaff m.fl.).

Et af firmaerne skriver selv på deres side, at de ikke kan garantere for resultatet på europæiske hunde, fordi deres database er amerikansk og der kan være forskelle kontinenterne imellem (men selv på amerikanske hunde, lader det ikke til, at testen er ret præcis for at sige det mildt).

 

Så nej, det kan ikke lade sig gøre (endnu da), heller ikke ved hunde.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med planter
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 09:04

Jeg arbejdede som laborantelev på et laboratorium, hvor vi undersøgte genspredning i raps. Raps er beslægtet med agerkål og med havekål, fx blomkål og broccoli. De havde nogle helt bestemte gener såkaldte markører som kun fandtes hos den ene eller anden, og der kunne man, ved hjælp af PCR, gel-elektroforese og et farvestof, se om disse gener var blevet spredt fra den ene variant til den anden.

 

Men indenfor heste findes der jo kun ganske få, hvis overhovedet nogen oprindelige racer, som ikke allerede er indkrydset med andre.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forklaring
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 11:51

Det var charlottes forklaring jeg mente med en "lang teknisk forklaring", du forklare det dog bedre end mig :)
Jeg tænker også at hesteracer i dag må være meget krydset med hinanden og det ville kræve en halt masse prøver fra hver race for at finde de scecifikke markøre, hvis det overhovedet er muligt da racerne ikke er rene mere...
Og du kan jo ikke lige lave "rene" racer ved at lave backcross da det tager flere år per generation for en hest i forhold til fx en mus.


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 12:24

 

Jeg tænker, at det ikke er muligt, fordi databaserne ikke er blevet opbygget til det...Generelt vil det også være svært at teste på eksempelvis varmblodshestene, som jo når alt kommer til alt, er blandingsheste ;-)

 

Min kats mor er blevet gentestet, da hun umiddelbart var en helt almindelig huskat - men fik et kuld killinger, hvor den ene var langhåret. Da killingerne er en del af et blodfornyelsesprojekt i en katterace, blev kattemor testet. Og det viste sig, at hun var 8 procent norsk skovkat...

 

Så jeg tænker, at man sikker ville kunne finde gener/DNA, som kunne påvise de rene racer - men ikke varmblods eller lignende...Men det kræver stadig, at nogle forskere kaster sig over projektet.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man laver skam test af heste...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 16:15

...allerede, men dog næppe til racebestmmelse.

 

Derimod er det muligt at teste for arveanlæg for f.eks. farver og bestemte sygdomme, da disse er koncentreret på nogle helt bestemte gener (markører). Derudover findes der faktisk private firmaer der tester fortrinsvis fudlblodsheste for bestemte genmarkører, der menes at kunne forudsige f.eks. hurtighed, udholdenhed og energiforbrænding. Mange at de bedste og dyreste fuldblodsheste der handles er faktisk gentestede langt udover, hvad der kræves for at fastslå hvem forældrene er:-)


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 DJensen
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 17:39

Der er, så vidt jeg kan se, ikke nogen der påstår at det eneste man kan teste via DNA er hvem forældrene er. Men spørgsmålet går jo ikke på "hvad kan man teste via DNA?", men derimod om det er muligt at bestemme racen, og det kan man, mig bekendt, ikke. Det tætteste man kan komme er at fastslå om de formodede forældrene nu også er det, og kender man deres race, ja så kender man så også afkommets.

 

At man kan teste for sygdomme, hårfarve og alverdens andre ting er vel ikke så overraskende -det kan vi jo også på mennesker (og hunde og...).

 

Spørgsmålet er så, om f.eks. hurtighed, som du selv nævner, ville sidde på samme gen(er) i en anden race end fuldblod -en række sygdomme sidder jo i hvert fald på forskellige gener alt efter race i hundeverdenen og det samme kunne vel gælde diverse brugsmæssige egenskaber.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 DNADNA
Forfatter: 
Dato:  09-06-2017 16:15

Jeg har en pony, som jeg med stor sansynlighed ved hvem der er mor til, men far har jeg INGEN ide om.. Så jeg står i en situation der minder om den først beskrevne, da jeg også er meget nysgerrig mht.racen, da den det drejer sig om er en plag, og jeg gerne vil have en ide om hans slut mål, ift.fording mm.

 

Jeg venter svar på om man ved DNA test, kan fastslå "far", hvis "far" er i databasen, men uden jeg har nogen form for ide om hvor der skal ledes..

 

Sidste år fik jeg DNA testet et føl for at fastslå forældrene, men her vidste jeg hvem forældrene var, og dermed hvem der skulle sammenlignes med.. -Nu er jeg spændt på om det kan lade sig gøre, uden man ved hvem der skal sammenlignes DNA med..

 

 

MP4000 har du fundet ud af mere?

0
0
Svar på denne tråd
 
 DNA....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2017 23:47

Der findes jo ikke en DNA-database på heste på tværs af racer og avlsforbund. Der er avlsforbund, hvor man DNA-tester avlsdyr, men der er ikke en samlet database, hvor man lige kan sende sin hests DNA-ind og så sammenligner de med samtlige DNA-testede heste i landet. Du skal vide, hvem der er den formodede far og have DNA fra denne for at d kan få at vide, om han så også er faren.

 

Og med hvad formål i øvrigt? Hesten skal vel fodres efter sin foderstand og sådan, at den vokser jævnt og harmonisk. Så er det da ret ligegyldigt om den skal blive shetlænder eler shire.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider