Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 MIN HEST ER MÅSKE STJÅLET!!!! :(
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 16:41

Hej alle

 

jeg har virkelig brug for jeres ekspertise.

Vi har solgt en hest på afbetaling, men køber har ikke overført pengene og svare ikke når vi skriver eller ringer.

og nu til det værste, vi ved ikke hvor hesten står :( og dette gør situation mega svær.

Hvad gør jeg?

 

Mvh. Lise

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ikke stjålet
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 17:05

Der er ikke tale om tyveri, når man selv har overdraget hesten. --og nej, det er ikke ligegyldigt, det har betydning for, hvilke muligheder du har for at gøre noget ved det. Du kan nemlig ikke bare hive fat i politiet og anmelde det som tyveri.

 

Har I ikke undersøgt noget som helst om, hvem køber er, inden i lavede aftalen? Altså tjekket den adresse, hun har opgivet i købskontrakten osv?

Det burde vel være til at finde ud af, hvor hun bor henne af osv. Så ville jeg da nok starte med at banke på døren der, og høre om ikke hun synes, hun har glemt noget?

 

Hvad har i aftalt i kontrakten angående tilfælde af manglende betaling?

 

Du har sikkert gjort det, men hvis ikke, så prøv at google køberen, der er jo et par stykker af de problematiske købere, der går igen og igen, også i gamle tråde herinde.

 

Du kan jo også prøve at efterlyse hesten, måske nogen så melder tilbage, hvis den er flyttet ind hos dem -men vær opmærksom på, at du ikke bare uden videre kan tage ud at hente den. Selvom køber ikke har overholdt aftalen, så kan du kun komme efter hende økonomisk, ikke kræve hesten retur (ok -det afhænger så også lidt af kontrakten -men som udgangspunkt)



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 11111111111
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 17:16

køber skulle afbetale hver den første indtil købssummen er nået. jeg ved hvor hun bor og har hendes nummer osv.
Men vi har desværre ikke skrevet at hvis køber misligeholder købsaftalen så tilbage falder hesten os :(

0
1
Svar på denne tråd
 
 Regler
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 18:54

Det er en rigtig ærgerlig situation. Især fordi du ingen rettigheder har over hesten, når den er solgt på den måde. Det er købers hest, uanset om han/hun aldrig betaler resten af afdragene.

Du kan læse om regler og hvilke muligheder du har her:

 

www.pernilleskinnerup.dk/files/ artikel%20t%C3%B8lt%20...202014.pdf

 

Jeg ville nok starte med at banke på døren hos køber, som en anden også foreslår.

 

Mvh.

Rebecca.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Forkert overskrift...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 19:15

....i din tråd. For som en anden skriver er der slet ikke tale om tyveri. Tyveri defineres som "uden besidderens samtykke at borttage en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse".

 

En misligholdt afdragsordning hører derfor heller ikke hjemme under straffeloven, som tyveri (og selvtægt) jo gør, men derimod under civilretten. Du har derfor ikke andre muligheder end at gå i gang med rykke køber. Prøv at rykke et par gange og overlad det derefter til en advokat, hvis du gerne vil have de resterende penge, subsidært have hesten retur.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay men
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 19:17

jeg har jo ejercatifikatet og det har vi skrevet i kontrakten at vi beholder til hesten er udbetalt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyveri
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 19:33

Men det bliver jo altså ikke til tyveri blot fordi du har ejercertifikatet -i så fald skal du da lyve for politiet ved anmeldelsen, for du har selv, af egen fri vilje, udleveret hesten til køber, som så "bare" har "glemt" at betale hesten. Jeg er faktisk ikke helt sikker på man må beholde ejercertifikatet (det er der måske nogen kloge hoveder herinde der kan svare på?), for når der handles på afbetaling, så er varen altså køberens fra den dag handlen er indgået -også selvom varen aldrig bliver betalt fuldt ud.

Der er tale om kreditkøb -hvis du går ned i brugsen og køber et tv på afbetaling, så er tv'et også dit, når du forlader butikken med det. Hvis du ikke betaler, kan brugsen så sende dig rykker og evt hive dig i fogredretten, sætter inkasso på eller hvad de nu gør, men de kan IKKE bare møde op hjemme hos dig og tage tv'et med -der kan kun gøres udlæg i ting, når man har fulgt de rette kanaler og fået lov til det.

 

Og loven skeler altså ikke til om det er en hest, en computer eller en stavblender du køber.

 

Så igen: jeg havde nok i første omgang banket på døren og pænt bedt om betaling, og hvis ikke dette er muligt, så spurgt om det måske var en idé at handlen gik retur. Hvis køber ikke er til at snakke med, ja så må der sendes rykker (send det som anbefalet, så du kan dokumentere det senere). Og ja, virker det heller ikke, jamen så ville jeg få en snak med en advokat (vent ikke for længe -giv køber en enkelt chance, men så skal der altså også falde penge. Eller som alternativ, kan handlen jo så gå tilbage).

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et ejercertifikat...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 23:12

...er desværre ikke til megen hjælp her. Du må gerne beholde det til køber har betalt, men det giver dig desværre ikke mere adkomst til hesten, hvis han ikke betaler.

 

Det eneste der kan give en ret til at hente hesten hjem ved en midligholdt betaingsaftale er hvis sælger i købaftalen har taget ejendomsforbehold i hesten indtil den fulde sum er erlagt. Det er derfor uhyre vigtigt at man indskriver i en aftale om afdrag at ejendomsretten først overgår til køber når hesten er betalt og at sælger kan afhenete hesten uden videre ved misligholdelse.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2016 12:43

Hesten er ikke stjålet, når/hvis den er overdraget. Betaling eller ikke.

Men afhængigt at den helt præcise ordlyd i kontrakten, så skal du jo handle ud fra hvad der står i den.

Hvad har i nedskrevet omkring misligehold af betalingen og konsekvensen herfor? Har i taget ejendomsforbehold på hesten? det er ret væsentligt.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2016 12:46

Køber kan sagtens ejerskifte hesten med den underskrevne kontrakt som bilag i stedet for ejercertifikatet - især hvis der ikke er taget ejendomsforbehold i kontrakten.

Jeg kan godt være bange for at i er rendt ind i en erfaren person udi afbetalingskøb.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider