Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Firehjulstrækker vs minibil
Forfatter: 
Dato:  03-10-2016 11:19

To meget forskelligrettede behov!

 

Jeg har brug for en lille, meget økonomisk bil i hverdagene til pendling og lokalkørsel. Der skal bare kunne være et par indkøbsposer og et par teenagere en gang i mellem. Men i weekenden skal jeg bruge en firehjulstrækker, der kan trække en hestetrailer og gerne 2000 kg. Jeg har ikke råd til to biler, og jeg forestiller mig at andre må have samme dilemma!

 

Hvordan har I løst dette?

 

Vh Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 bil....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2016 22:15

Jeg kender til situationen - vi skal skifte 2 biler ud til en, så skal finde trækbil og økonomisk bil i en bil i fremtiden, derudover er vi en husstand på 7 personer så plads til 7 i bilen vil jo være lykken, men 5 personers skal også være en mulighed, da vi sjældent er 7 pers i bilen.

 

Jeg har kigget på citroen C4, 5 personers, træk til 1550 kg og køre 30+ km på en liter diesel.

 

Skoda Octavia, enkelte må trække 1600 kg, og nyere modeller kommer på 25+ km på en liter diesel,

 

Så er der Hyundai i30 med 1500 kg - med trailer med lav egenvægt og 1 hest i er det også en mulighed - køre også økonomisk.

 

Kia ceed også 1500 kg og økonomisk, har fået gode anmeldelser for at kunne trække godt.

 

Jeg er faldet for Renault Grand Scenic III, som må trække 1500 kg, kan rumme 7 pers, og køre op til 24,4 km på en liter diesel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har løst det
Forfatter: 
Dato:  04-10-2016 18:11

ved at regne ud hvad "billig" betyder, eller rettere "billigst".

 

En diesel kører langt på literen til en lidt billigere literpris, men skal køre langt og hårdt hyppigt hvis motoren skal holde.

 

Køber man en mikrobil til 100k får man ikke en krone for den efter et år, uanset om det er benzin eller diesel.

 

Så min løsning er at købe en lidt større bil med 4-hjulstræk der kører som en personbil (1) og holder værdien bedre (2), og så glæde sig over man kan køre afslappet og behageligt på de ture hvor man egentlig ikke har brug for stor motor og 4x4.

 

Bilen skal så bruges længere end ellers, for at det kan svare sig, så man skal gå efter de statistisk set mest holdbare og problemfrie mærker (3), og sørge for at de ved køb er sikkerhedsmæssigt på toppen (4).

 

Der er kun eet bilmærke der opfylder 1, og det opfylder også 2, 3 og 4.

0
0
Svar på denne tråd
 
 3 siddepladser
Forfatter: 
Dato:  04-10-2016 18:17

Vores største problem har været at finde en bil der kan trække en trailer, som har 3 siddepladser og som er til at betale, ergo på gule plader. Vi har haft en Nissan Patrol og senere en Ford Transit, som jo så ikke har 4WD, men til almindelig landevejskørsel med trailer var den super og det store rum bagi var dejligt til fx strigleskab. I dag er datteren så stor at det ikke længere betyder noget med antal siddepladser.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 02:10

Diesel er kun billigere, hvis man køre km nok om året.

For der er afgifter på sån noget.

 

Jeg stod selv med det dilemma, men det har ladet sig gøre, at der står en ny space star og en knap så ny land cruiser.

 

Når man ska ha så tung en bil, at den må trække 2 tons, vil den aldrig blive økonomisk, hverken afgifter, eller brændstof.

Du ska nok gå efter større og nyere BMW, Mercedes, Audi, eller Toyota.

Fx X5, ML/GLe, Q5/Q7 eller Land Cruiser, alle self på hvide plader.

De ligger self i den pæne ende, men er oppe at køre 14-16 på literen.

Træk ligger pænt over de 2 tons.


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 06:13

Det samme dilemma er løst her med en Toyota Aygo og en Toyota Hilux 4WD, begge købt fra nye. Aygoen kører ca. 20 km pr. liter benzin, og Hiluxen kører pt. 11,8 km pr. liter, og må (og KAN) trække 2800 kg..

Nogle venner har en Hyundai i30 diesel, som også MÅ trække en lille hestetrailer, men til gengæld INGEN kræfter har til det, grundet alt det øko-skrammel, sådan én indeholder, så én ting er hvad de MÅ, noget andet er havd de KAN..

Et andet hold venner har en Citroën C4 Grand-et-eller-andet-skrammel, og dens motor er lige stået totalt af, og skal skiftes, allerede ved 250.000 km, og det bekræfet bare min "forudindtagethed" om at jeg ALDRIG skal have et køretøj fra Frankrig, medmindre det er en 2CV..

 

:)


Michael

GO FOR IT!!



2
0
Svar på denne tråd
 
 3456533443
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 20:01

Michael: min svigerfar kører ca 50000km om året og han kører stort set kun Citroën og de fleste har han kørt 500.000km eller mere i før de er blevet udskiftet.. Og han har altså haft en del. Såå din antagelse holder altså ikke helt, selv om jeg nu heller ikke er fransk bil fan ;-)

 

Jeg har en i30 diesel og den kan nu fint trække dens maks (og vi har vidst også haft lidt mere på krogen end det). Men nej, en super træk bil er den ikke ved et stort behov, men tilgengæld en dejlig velkørende bil der er særdeles økonomisk at køre i. Den passer fint til mit behov, hvor jeg måske skal trække trailer 5-6 gange om måneden og ikke skulle kører frygtelig langt. Men den trækker selvfølgelig ikke som en firhjulstrækker. Jeg vil stadig gerne have en Dodge Ram 1500 ?

 

 

TS du kunne evt overveje Seat Altea? Mener deres diesel må trække omkring 1600-1700 på krog og de kører pænt på literen (ca 20 km/l ved alm kørsel). Vi havde vores i 6-7 år, den havde rigtig mange kold/korte ture men trods det, så var der aldrig problemer med den, ingen rep. uden ganske alm service og den holde prisen rigtig godt da vi solgte den :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Minibil
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 21:39

Har du undersøgt hvad en minibil koster siden du ikke mener at have råd til to biler?

De kan fås meget billigt -især brugt - og koster kun meget lidt i vægtafgift. Og så er de økonomiske. Jeg har en minibil, og mærker den nærmest ikke på min økonomi.

Måske nok en billigere løsning end at ligge og køre rundt i en større bil hele tiden. Så hellere skifte ?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 23:32

Jeg tror at det er et velkendt problem. Elskedemin Nissan micra, men da den døde havde jeg samme tanker. Ville have en lille billig bil der kørte langt på literen og kunne trække to heste.

Jeg endte med en seat altea. Jeg kan køre 20 km pr liter, og så kan den trække en trailer med en hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 VW Golf
Forfatter: 
Dato:  06-10-2016 13:08

Jeg pendler og har et årligt kørselsbehov på ca. 50.000 km. Samtidigt kører jeg i indesæsonen ca. 5x om ugen i ridehal med mine to fjordheste.

 

Min bil er en Golf 2.0 TDI, som må trække 1.700 kg. Uden trailer går den nemt 20 km/l ved blandet kørsel.

 

...men en 4 hjulstrækker er det selvfølgelig ikke, og der er også et stykke op til de to ton på krogen. :)

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette( Fjolle )
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 00:11

Hej Mette....

 

Helt out of space - har ikke været her i 100 år føles det.....og skiftet navn siden - men jeg blev så glad i låget over, at du stadig har din Gry <3


Hilsen Annemaja Rosesø.

 

http://www.annemajahealing.dk

 

Kurser i Reikihealing, Snakke med Dyr, Workshops, healing og kanalisering på Sjælland og øerne...

 

http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette( Fjolle )
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 00:50

Hej Mette....

 

Helt out of space - har ikke været her i 100 år føles det.....og skiftet navn siden - men jeg blev så glad i låget over, at du stadig har din Gry <3


Hilsen Annemaja Rosesø.

 

http://www.annemajahealing.dk

 

Kurser i Reikihealing, Snakke med Dyr, Workshops, healing og kanalisering på Sjælland og øerne...

 

http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 biler...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 12:18

Er der nogen af jer der har erfaring med Kia Sportage som hestebil?

Vi står nemlig og skal have skiftet bilen ud og vil også gerne opgradere til noget der kan trække hesten

I den forbindelse er vi bla. faldet over en Kia Sportage 2.0 der må trække 2000 kg. Den skulle køre 18,2 km/l, så det lyder jo også fornuftigt, men jeg ved INTET om biler så jeg ved ikke om den faktisk KAN trække? Nogen der kender den?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annemaja
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 12:35

Jamen tak. Hun er 22 år gammel nu og kan stadig rides, men det har selvfølgelig ikke så meget med bilen at gøre. ;)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider