Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Av, av, av! fibersprængning baglår
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 08:22

I forgårs på en ellers dejlig tur havde jeg en ufrivillig og særdeles uheldig afsidning fra min søde hest, der katapulterede mig ud af sadlen, da han skulle springe over en lille grøft.

 

Jeg landede foran sadlen, gled halvvejs ned på siden og forsøgte at holde fast med det ene ben kroget over halsen. Det resulterede i, hvad jeg troede, var en slem krampe, men det skulle vise sig at være en fibersprængning i baglåret.

Pumpet med adrenalin kom jeg op på hesten igen og kunne ride hjem under store smerter - letridning gik fint, men let sæde var udelukket

 

Jeg har haft is på så meget som muligt, men kan stadig ikke strække baglåret - går som noget, der mest ligner en Homo semi-Erectus - ikke sidde på en stol, kun vanskeligt gå op ad trapper, og det at komme op på og sidde på en hest er nok udelukket - i øvrigt vil jeg ikke risikere at skaden forværres/helingen tager et skridt tilbage, hvis der kommer et hop (og det gør der).

 

Er der andre, der har prøvet noget lignende? hvor lang tid skal man regne med, at der går, før man kan fungere 'normalt' igen? Kan lægen gøre noget?

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fysioterapeut
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 08:54

Jeg tror det er en fysioterapeut du skal have fat i, men så skal du jo også over lægen først. Min mand fik for mange år siden en fibersprængning i maveregionen da han ikke kunne komme af en hest der bukkede. Lægen var sådan lidt " det går over med tiden", men vi har senere snakket med en fysioterapeut som sagde at de kan hjælpe ophelingen.

 

Der går " et stykke tid" og derefter skal du passe på ikke at få brudt skaden op igen et længere stykke tid.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 21:27

Det lyder ikke rart.

 

Det kan hjælpe at ligge pres på låret, altså et elastikbind eller lign.

 

Og så er det helt rigtigt hvad Charlotte siger med at passe på den berørte muskel i noget tid efter. Jeg har i tidens løb haft så mange fibersprængninger i lårmusklerne at det ikke er muligt for mig at spille fodbold mere. Hver gang jeg sparker hårdt til en bold så bryder den gamle skade ud igen. Og det er lige meget hvor grundigt jeg varmer op.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2016 11:24

Du skal tage hensyn til musklen ja, men du skal for guds skyld ikke holde den helt i ro! Hvis du holder dig i ro, så vil de nye collagen fibre lægge sig sådan lidt over det hele, og så vil vævet være svagere i sidste ende. Hvis du derimod sørger for at bevæge det (indenfor en smertefri ROM), så vil collagen fibrene ligge omkring stresslinjerne og danne et stærkere væv.

 

Et par uge inde i mit første semester på Uni lavede jeg en fibersprægning i låret under en omgang Limbo (rigtig godt at skulle forklare det på studiet - studerer Sport Rehabilitation) og der hjalp let massage rigtig meget på både ømheden og den begrænsede bevægelse. En af mine tutors nævnte at svag udstrækning ville hjælpe også - vil gøre en smule ondt ja, men de af hans rugby spillere han udstrakte med muscle strains kom hurtigere tilbage end de der ikke gjorde :)


Aless.
Nu boende i Manchester ?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  04-09-2016 13:50

Jeg danser pole og fik en fibersprængning i knæhasen i forbindelse med overtræning. Var så dum at træne videre umiddelbart efter. På mig gjorde det ikke ret ondt, men var hævet som bare pokker. Kom til fysioterapeut, der gav mig akupunktur, nogle opbyggende øvelser til benet (det skal som en anden siger ikke holdes HELT i ro) og ordre på ikke at lufte hunden i en uge Måtte droppe pole i et par måneder og startede stille og roligt op igen med knæbind på. Var nok til fysioterapeut 6-7 gange og det er ca. 3kvart år siden. Min hase kan stadig opføre sig mærkeligt og hæver hurtigt op, hvis jeg får lavet et lille vrid. Det er noget rigtig møg. Men det er svært at undgå at få skader, når man dyrker sport. Mit råd er du snarest kommer af sted til en fysioterapeut og meget gerne akupunktur (hjælper helingen på vej og reducerer smerterne) og væbner dig med tålmodighed. Krydser fingre for snarlig bedring :-)

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider