Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kom lad os brokke os..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 22:28

Hej med jer,

 

Det er lææænge siden, jeg har været på HN.

 

Og nu fik jeg lige lyst til at skrive et indlæg om et emne,

som jeg er optaget af.

 

Det handler om BROK!

 

Jeg er blevet meget bevidst om min egen indre brokkerøv, og at jeg igennem mit liv har lyttet til rigtig meget brok og ikke været i stand til at stoppe det.

-Nok fordi jeg ikke kunne stoppe mig selv i mit brok.. ups.

 

Jeg har nu begrænset mit brok, så det kun fylder meget lidt, det er virkelig fedt!

 

NÅ men altså..

 

Jeg synes det er interessant det her brok.

 

At der ligger så meget under brokkeriet.

 

Behov. Grænser. Ting man ikke har fået taget sig af.

Længsler.

 

At hvis man ikke vil stå ved de dybere ting og/eller gøre noget ved dem, så kan de komme ud som brok. Og jeg synes at brok meget hurtigt er mega drænende, både når det kommer fra mig selv og når jeg lytter til folk, der brokker sig.

 

Mit eget brok har f.eks. vist sig ved at jeg brokkede mig over noget, som jeg ikke fik mig taget sammen eller havde modet til at gøre noget ved. Det er meget nemmere at brokke sig.. men altså så sker der bare intet, og tingene bliver ved med at være trælse.

 

Jeg har reflekteret meget over det her og oplever, at vi lever i en brokkekultur i DK. Tænk bare på vejret.......!!

Men så har vi da i det mindste noget at tale om - at være fælles om... Måske fordi vi ikke tør at tale om de dybere ting, der virkelig giver mening?

 

Jeg har tidligere rejst meget oversøisk, og der har jeg oplevet mennesker, der kun havde til dagen og vejen og som alligevel udstrålede og udtrykte en glæde og tilfredshed, som jeg aldrig havde oplevet før. Det berørte mig dybt.

 

Hvad er dit forhold til brok?

Har du tænkt på, hvad der ligger under evt. brokkeri?

 

Kh. fra Livskilde.

12
0
Svar på denne tråd
 
 Brok..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 23:08
1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 14:40

jeg synes det er en meget interessant tråd du starter på, jeg prøver selv at være bevidst om at gøre noget istedet for at brokke mig, oplever jævnligt folk der brokker sig nærmest konstant over nogle ting istedet for at gøre noget ved problemet. Det er meget drænende at være vidne til, men der er nok ikke så meget at gøre andet end at vende det døve øre til og undlade at sige noget.

 

Håber der er andre der kommer på banen med indspark.

 


Mvh Naja

 

Ydmyg tjener for Donna og Bob

og lykkelig ejer af Cirkeline

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 15:35

Naja, tak for dit svar, det er interessant at læse.

 

Fedt at høre at du er opmærksom på, at brokmonsteret ikke går i gang og at gøre noget ved tingene i stedet for.

 

Jeg oplever det også drænende at høre på brokkere, og jeg er faktisk blevet brok-allergiker.

 

Er det noget der hedder det?

Hvis ikke, så er der noget, der hedder sådan nu.

 

Jeg kan se, at mange har læst tråden men det er kun dig, der har svaret.

Jeg tænker, at det måske er et følsomt emne, at nogle bliver ramt. Nogle har måske brug for at tænke over det inden de svarer. For nogle er det måske en privat ting, de ikke vil dele.

 

Jeg vil blive glad for at læse flere svar.

 

LivsKilde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhadada
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 18:26

Jeg opfatter brok som værende meget ukonstruktivt, men det må jo have en eller anden form for social funktion, eftersom der bruges så meget tid på det...

 

Det er ret imponerende -egentlig- at folk gider at gøre sig selv mere sure ved knevre et lille problem kæmpestort.


Missolga

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 18:38

Jeg har været rigtig god til at brokke mig ;)

Jeg prøver at blive bedre, for faktisk er det ikke kun drænende overfor andre - det er også meget drænende og ødelæggende for én selv.

 

Jeg ved præcist hvor det kommer fra. Min mor er dronningen af brok. Stort som småt, og jeg har som barn/teenager været stjerne-irriteret over det.

Det er jeg i øvrigt stadig, men nu bor jeg ligesom ikke hjemme mere ;)

 

Alt skal der brokkes over. Det værste hun ved er, hvis man rent faktisk kommer med en løsning. Så er hun nødt til at finde på en anden vinkel på problemet, så brokkeriet stadig har relevans.

 

Det er til at blive kuk af at høre på, men som med så meget andet slægter man sine forældre på. Og derfor har jeg, især i de senere år, været opmærksom på ikke at falde i det mønster.

 

Det ødelægger nemlig stemningen for andre, og man kommer også selv i dårligt humør.

Jeg er heldigvis begyndt at tage mig selv i det - nogle gange siger jeg noget, hvortil jeg straks tænker "gud, det kommer som lige ud af munden på min mor, og er totalt nyttesløst at brokke sig over"! Haha ;) Så retter jeg ind.

 

Noget brok er fint - hvis man kan få lidt kollektiv fællesfølelse, af at stå i regnen og være enige om, at det er irriterende med den forsinkede bus, så er det fint i mine øjne. Nogle gange kan mennesker være helt enige om en bestemt ting at brokke sig over, og så bliver situationen måske lidt lettere og mere udholdelig, hvis man føler at andre også synes det er træls.

 

Men udover det, så er det helt generelt noget man bør skære ned på! :)


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

4
0
Svar på denne tråd
 
 brok-tråd
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 19:08

Jeg tænker der er forskellige brok-kategorier.

Der er dem, der brokker sig over alt og ingenting, og som tilsyneladende sætter en ære i at brokke sig, uden at forsøge at ændre på det, de er utilfredse med. Den slags mennesker er jeg ikke så god til.

 

Til gengæld har jeg ikke noget problem med dem, der brokker sig kort og præcist, for at få noget ud af deres system. Der er jo ting der kan irritere en så voldsomt, men som man ikke har indflydelse på, og som det kan være givtigt at brokke sig over, for at få det ud af hovedet.

 

Det kan også nogle gange være en opvejelse af for og imod, om det bedste er at brokke sig direkte til ophavsmanden til det man er utilfreds med, eller om det er bedst at gå til en anden og få det ud af systemet, så ophavsmanden til problemet er uvidende om det. Personligt kan jeg ind i mellem irritere mig, og brokke mig, over et sygt familiemedlem. Selve ophavsmanden til problemet jeg brokker mig over, vil kun blive ked af det, måske allerhøjest vred over, at jeg brokker mig over noget, han ikke helt kan gøre noget ved. Det faktum at han er syg, ændrer ikke på, at jeg bliver skide irriteret over hans opførsel og handlinger, og derfor vælger jeg at få det ud af systemet, ved at brokke mig til en tredjepart.

 

Men vi brokker os vel alle, nogle gange meget, andre gange lidt, det hører vel med til at være menneske.

 


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 15:34

missolga,

 

Jeg tænker, at det er en måde at være sammen på. Så har vi da noget at være fælles om..

 

 

Paradise,

Sejt at du tager dig selv i det, når du begynder at brokke dig.

Jeg er enig med dig i at noget brok kan være fint, dog gider jeg ikke brokke mig over vejret.

 

Det hvor jeg oplever at en smule brok kan være godt er der, hvor jeg er utilfreds med noget, og mærker at jeg har brug for at gøre noget ved det.

 

Som f.eks. igår hvor jeg fik en p-bøde her, hvor jeg bor. Ups..

Det brokkede jeg mig ultrakort over og kom til den erkendelse, at nu er det altså tid at jeg kontakter kommunen.

Jeg vil spørge dem og en tilladelse til at os der bor her må parkere i et ubegrænset tidsrum.

 

 

Nina,

Interessant at du skriver at det at brokke sig nok hører med til at være menneske. Hmmmm... jeg tror det ikke, jeg ved det ikke. Nogle af de fremmedartede kulturer jeg har mødt virkede som anti-brokkere og derimod meget accepterende og taknemmelig i livet. Men jeg kender dem jo ikke fuldt ud.

 

Kh. fra LivsKilde

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 20:43

Har læst noget forskning som faktisk understøtter at mennesket også får noget positivt ud af brok. Man knytter bånd og får luftet ud. Det er dog længe siden, så har ikke en kilde.

 

Synes dog også selv at det kan være dejligt at brokke sig. Det er lidt ligesom en ordentlig tudetur. Det kan føles som en indre hovedrengøring.

 

Men det skal selvfølgelig ikke være på daglig basis.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

2
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellig slags brok?
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 22:11

 

Der er vel også forskellig slags brok?

 

Ud over de nævnte så tænker jeg at der er dem der brokker sig over samfundets korruption og uretfærdighed, hvilket er ikke bare legalt, men også nødvendigt.

 

Der er dem der brokker sig pga. jalousi eller had.

 

Dem der bokker sig pga. manglende viden / livserfaring.

eller hvad med dem der får en fællesskabsfølelse ud af det, når feks. de brokker sig over vejret... Mm.

 

Lige nu vil jeg godt brokke mig over at flere og flere internet butikker bruger visa kort så det er umuligt at handle med alm. dankort. Det går vel ind under samfundsudviklingen...


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Brok er psykens ventil
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 05:20
Brok er sundt, saadan faar vi mennesker ofte luft i hovedet. Jeg ser brok som et udtryk for folks psyke, nogen har en stor psykisk ballast og derfor ikke det store behov for at "lufte" ud, andre har lille ballast og derfor stort behov

Ligeson fysikken, nogle mennesker kan baere 30 kilo hverdag i 20 aar uden at tage skade og andre kan baere 5 kilo i en uge og derefter vaerre helt oedelagt. Er den foerste saa et bedre menneske end den anden? Nej bare 2 mennesker med hver deres ballast og fyisk :)

Nu Med Egen Hest

2
0
Svar på denne tråd
 
 Brokkeri
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 08:50

Alene det, at vi skriver i denne tråd, er jo brok - vi brokker os over dem, der brokker sig

 

Jeg er meget enig i Ninas pointe om 'kort-brokkerne' og jeg opfatter mig selv, som hørende til den gruppe. Nogle gange skal man have luft for de ting, man vitterligt ikke kan ændre, og som optager én. Det skal ud, for ellers nedbryder det én. Men jeg er bevidst om, at jeg ikke skal tvære i de negative ting og især ikke lade det gå ud over andre.

 

Men jeg bliver også irriteret på 'vane-brokkerne', og som regel tilbyder jeg et løsningsforslag, opfordrer dem til at gøre noget ved det, eller foreslår, at de lader brokkeriet ligge og lærer at bære over med årsagen.

 

Heldigvis har jeg gode kolleger og et godt arbejdsmiljø på min nuværende arbejdsplads, så brokkeriet hos mine nærmeste kolleger (og hos mig) er til at overkomme. Det kan være afsindigt dræbende, hvis der er en brokkekultur på jobbet!

 

Normalt synes jeg, selvhjælpsbøger er ret opreklamerede, men en af de få, som jeg har haft gavn af, er SUMO: Shut up and Move on - i forhold til brokkeri er det grundlæggende budskab, at lade være med at lade sig trække ned af de ting, man ikke kan ændre, og at bevæge sig ud af offer-rollen, som ofte kendetegnes ved og selvforstærkes af brokkeri.

 

Billede

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 admiral P
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 12:04

når jeg er i brokkehumør/negativ

 

hører jeg altid

 

Admiral P - allergi

 

 

 

kommer i bedre humør af den sang, og den minder mig, om ikke altid at se så negativt på tingene.


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 At brokke sig
Forfatter: 
Dato:  05-09-2016 23:22

Om jeg selv brokker mig? Det gør jeg nok. Oftest når jeg i er en overvejelsesfase omkring noget jeg synes er svært - altså inden jeg vælger hvordan jeg handler mig ud af det. Heldigvis er jeg mest omgivet af mennesker, der ret tydeligt viser mig en bedre vej at gå, end at brokke sig.

 

Jeg overvejer for tiden at melde mig ud af en klub, pga. brok og bagtaleri. Der hersker en kultur i klubben hvor man kritiserer de arrangementer der bliver lavet og dem der tager teten i klubben. Det gider jeg ikke høre på. Jeg lever efter, at den der gør noget, bestemmer hvordan det bliver gjort. Det er let nok at læne sig tilbage og lade andre arrangere, og så brokke sig over at det ikke var godt nok.

 

Hvis man mener man kunne gøre det bedre, må man jo for pokker selv komme ind i kampen, og det gør overbrokkerne sjovt nok ikke. Det er dræbende, for en ellers dejlig klub. Forleden indviede jeg overbrokkerEN i ovenstående livsfilosofi, mens hun var i færd med at brokke sig over formanden. Hun talte faktisk pænt resten af dét arrangement, så måske er der håb.

 

Forresten én ting jeg kan brokke mig over: Politik! Jeg føler mig magtesløs, og kan ikke se hvordan jeg skal handle mig ud af det. Jeg kan melde mig ind i græsrodsorganisationer, og "stemme med fødderne" og sågar dyrke min egen mad, og sy mit eget tøj (det gør jeg dog ikke endnu) men jeg kan ikke bestemme hvor meget gift der må komme i mit drikkevand og min luft, eller hvor mange plasttoffer der må blive ved med at flyde rundt i verdenshavene. Jeg kan også sørge for at leve så sundt, at jeg mindsker risikoen for at komme i kontakt med et udhungret social- og sundhedsvæsen. Alt det orker jeg ikke at brokke mig over. Jeg kan gøre mit, men det er langt fra nok.

 


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Halløj
Forfatter: 
Dato:  06-09-2016 18:04

Kære alle,

 

1000 tak for jeres svar, interessant at læse, hvad I mener om emnet.

 

Det er ikke sådan, at jeg mener at man ikke må brokke sig overhovedet. Jeg synes bare, at det let kan tage overhånd, og at det smitter.Jeg kender det selv at hoppe med på medløberbrok, og det stopper jeg mig selv i nu. Ret fedt!!

 

Mit issue er når det tager overhånd, når f.eks. en person brokker sig over det samme igen og igen eller i det hele taget brokker sig over dit og dat, så dræner det mig. Tænker at det trigger mig meget, da jeg igennem mit liv har lyttet til mega meget brok allerede som lillebitte pige.

 

Jeg har en veninde, som i årevis har brokket sig over diverse med sin mand. Da jeg holder af hende og hun er min veninde har jeg lyttet til hende og været der for hende. Og altså lyttet til hendes brok, hvor det hele tiden er ham det er galt med. Hun tager ikke ansvar i de her issues.

 

Nu har jeg meldt klart ud til hende, at jeg ikke vil høre mere brok over ham. Og samtidig at jeg er der for hende, hvis hun vil have hjælp til noget konstruktivt for evt. at forbedre parforholdet. Men brok, nej tak!

 

 

En af jer skrev noget om at brokke sig over brok.

Den er go'.

Yes jeg brokker mig over, at der er for meget brok.

Haha.. :-D

 

Hvad er det modsatte af brok?

Det er taknemmelighed.

Jeg er taknemmelig over, at I svarer i denne tråd og deler jeres meninger og erfaringer med mig. Tak.

 

 

KH. fra LivsKilde.

1
0
Svar på denne tråd
 
 OG....
Forfatter: 
Dato:  06-09-2016 19:05

Det modsatte af brok er også manglende ansvar...

 

-For sine følelser, behov, grænser.

 

I stedet for at tage sig af det/sig selv, så kan det komme ud som brok i stedet for.

 

LivsKilde

1
0
Svar på denne tråd
 
 Brok, brok, brok
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 20:49

Det er ENORMT sjældent jeg brokker mig. Naturligvis kan jeg falde i, men der skal faktisk meget til.

Der er altid en positiv side, og den forsøger jeg altid at finde - det er meget mere berigende end at synke ned i brok, utilfredshed og ynk.

 

Jeg kan også kun tage en vis mængde brok fra andre, og det er slet ikke sjældent, at jeg siger "og hvad har du så tænkt dig at gøre ved det?" Til en brokkerøv. Det stopper dem som regel, for de har jo IKKE tænkt sig at gøre noget, de vil bare brokke sig

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Brok, brok
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 22:04

Hej Sif,

 

Den er go' den med at sige; Og hvad har du så tænkt dig at gøre ved det?

 

Kh. fra LivsKilde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Brok
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 22:23

 

Jeg er arbejdsløs pt. og når jeg så går herhjemme hele dagen alene, så brokker jeg mig til hunden. Jeg brokker mig over, at det altid er mig der skal støvsuge, vaske gulv, ordne køkkenet og vasketøjet .. Den kigger altid ret åndsfraværende på mig - nogen gange så går den dælme - så har jeg det at brokke mig over Jeg prøver at få brokket af, inden min kæreste kommer hjem, for det er jo ikke hans skyld at jeg r*v keder mig. Og når jeg så alligevel går hjemme, og det er ham der tjener de gode penge, så gør det jo ikke så meget at have noget fornuftigt at tage sig til, som eksempelvis at holde hjemmet pænt og rent. Nogle dage er jeg så ikke så god til at få brokket af, og så får min kæreste lige en spand brok - han er gudskelov forholdsvist forstående - han ville også selv r*v kede sig, hvis han skulle gå hjemme.

 

Jeg arbejder frivilligt for Red Barnet i en familieoplevelsesklub, og jeg møder ret tit folk der brokker sig over, at vi ikke gør nok for "vores egne" og at al hjælp går til *indsæt selv et krigsramt land og flygtninge derfra*, når jeg så foreslår dem at begynde at gøre noget, som eksempelvis at melde sig ind i Red Barnet, så er der godt nok mange undskyldninger der står i kø, for ikke at gøre noget for "vores egne". Sådan noget brok prøver jeg altid at møde med positivitet, for det vi laver i familieoplevelsesklubben er 100% målrettet ressource svage familier i lokalområdet - så som organisation prøver vi faktisk at gøre noget for "vores egne".

 

Generelt er jeg ret god til, at se bag ved det der egentlig gør at en person brokker sig. Vi har et vennepar, som sidder rigtig stramt i det økonomisk, og der kommer nogle gange ret meget brok, hvor pilen altid peger væk fra dem, det er alle andres skyld at de ingen penge har, oftest er det kommunens.

En dag blev jeg lidt træt af deres brok, og sagde jeg gerne ville hjælpe dem med at gennemgå deres økonomi og lægge et budget, så de kunne komme lidt på fode igen. Det ville de rigtig gerne have, og jeg gik straks i gang. Da jeg gennemgik deres økonomi, så kunne jeg jo så se at en af grundene til at der var lavvandet i kassen, skyldtes køb af nye telefoner og 2 nye fladskærme. Så er det ikke underligt, at økonomien ikke slår til, når man lever på overførselsindkomst. Det de i virkeligheden brokkede sig over, var jo egentlig at de gerne ville leve et liv, hvor de snildt kunne købe disse materielle goder, uden at det betød de ikke havde råd til mad. Men i stedet for at indrømme, at de selv var skyld i det økonomiske rod, så var det lettere at sige, at det var kommunens skyld - for det er jo der pengene kommer fra.

 

Men jeg tror der er noget rigtigt i, at vi mennesker brokker os for at lukke lidt af dampen ud af kedlen. Jeg tror simpelthen jeg ville blive bims, hvis ikke jeg kunne gå og hyggebrokke mig i løbet af formiddagen, få det ud af systemet uden at skulle stå til ansvar for det.

 

 

 

\\ Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 Yes...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 22:35

Nuller 89,

 

Fedt at du tilbød din hjælp og at den sparkede r'v for dine venner, så de fik overblik over økonomien. Dejligt. :-)

 

Brok handler nemlig ofte om manglende ansvar, og så er det nemmere at pege på "de andre."

 

 

Jeg brokker mig også indimellem men stopper mig i det, da jeg bliver så træt af at høre på mig selv, når jeg gør det.

 

Tidligere har jeg været rigtig slem til at brokke mig.

 

Nogle gange kan det være fint at brokke mig kortvarigt og så fokusere på, hvordan jeg kan handle på det, jeg brokker mig over.

 

LivsKilde.

1
0
Svar på denne tråd
 
 min regel
Forfatter: 
Dato:  09-09-2016 12:24

Jeg har en regel om at jeg ikke brokker mig over ting jeg kan gøre noget ved. Ok jeg kan selvfølgelig ikke se mig fri for at brokke mig engang imellem, men ofte er det for at lukke damp ud og der er hurtigt overstået.

 

Lige nu er jeg på jobsøgningskursus (er nyuddannet procesteknolog)og hold da op jeg skal høre på meget brok hver dag. Der sidder seriøst nogle mennesker der bare regner med at kommunen sørger for en stilling hvor man ikke skal arbejde hårdt, skal møde sent og få tidligt fri til en fantastisk løn.

 

Lige netop det her med at give andre skylden og pege fingre af andre så man ikke ser sine egne fejl er hverdag her på CBSI, for det er jo de andres skyld at nogle af de her mænd har gået uden arbejde de sidste 3 år.


Der er ikke den ting en haflinger ikke kan!

Når det altså lykkedes dig at få dens hoved op af foderspanden

 

http://ldafoto.smugmug.com/

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider