Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At bo i KBH og have hest i Nordjylland
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 13:27

Hej HN

 

Jeg er begyndt at overveje, om det er en mulighed at bo i København og samtidig have en hest opstallet i Nordjylland.

 

Sagen er den, at jeg lige nu bor og studere i København - og her er det alt for dyrt/tidskrævende at have hest. Men jeg savner at ride, og derfor overvejer jeg, om det er en mulighed at købe en islandsk hest, og have den stående i Nordjylland. I Nordjylland er priserne på opstaldning (det skal være løsdrift) jo lidt anderledes - og jeg kommer der rimelig ofte sammen med mine forældre, fordi vi har et sommerhus deroppe.

 

Hesten vil komme til at gå et godt sted i løsdrift og med dagligt tilsyn. Og så vil jeg ride lidt hyggeridning og skovture på den, når jeg er i Nordjylland.

 

Er dette helt åndssvagt at være så langt væk fra sin hest? Min bekymring er, at jeg skal finde et sted, hvor jeg kan stole på, at hesten bliver tilset HVER DAG, og så er jeg lidt bekymret mht. at hesten skal have nok selvskab/holdes lidt i form osv.

 

Jeg håber på nogle konstruktive svar for og imod. Jeg har endnu intet besluttet endnu - der er ikke noget, der haster, men det er en tanke, som jeg går og leger lidt med.


Sun<3Shine<3

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det synes jeg....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 13:59

Det synes jeg godt nok er mærkeligt - men måske kan det fungerer for dig ?

 

Selvfølgelig skal du finde et godt sted, at have den opstaldet/i løsdrift - de steder skal nok findes.

Så vil du gerne have at de tager sig af den fuldtid med smed, dyrlæge, velbefindende - se her vil de fleste steder begynder at tage ekstra for den service.

Og så vil du have de holder den i form for dig - det hedder at have hesten i ridning - og det koster endnu en gang ekstra penge.

Summasummarum - prisen bliver da nok henad hvad du ville kunne have den opstaldet i Kbh og omegn for.

 

Hvis jeg var dig, så ville jeg finde en part i Kbh - eller leje islænder når du er i Nordjylland, og synes du vil ud at ride en tur.

 

mvh Charlotte

7
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Morgan
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:10
Hej Morgan
Det kan være, at jeg lige skal uddybe lidt, inden en fjer bliver til fem høns ;)

Først og fremmest forstår jeg ikke helt, hvorfor det er så mærkeligt. Jeg tænker, at fra hestens synspunkt, så er det et fint hesteliv at gå og hygge sig i en løsdrift det meste af tiden, når den ikke lige engang imellem kommer på tur i skoven.

For det andet så har jeg regnet mig frem til, at det næsten lige meget hvad, kun kan bliv billigere at have hest i Nordjylland. Både fordi man får mere for pengene her - men også fordi at hesten, uanset om den står i København eller andre steder, skal have smed, forsikring, dyrelæge osv. En bonus er også, at der er flere muligheder for at ride i naturen i Nordjylland (min optik).

Mht. motion/selvskab så tror jeg, at du har misforstået mig. Min bekymring er i forhold til om en hest kan gå i perioder uden at blive redet, hvis den går i løsdrift fx.

Grunden til at jeg ikke vil have en part er, fordi jeg er træt af hesteejere, der står på sidelinjen og fortæller mig, hvordan vedkommendes hest skal rides (jeg forstår godt, at man er bekymret for sin hest, men jeg har bare ikke mere tålmodihed til at blive jaget rundt af diverse hesteejere, der mener, at de har set lyset).

Jeg ønsker heller ikke at leje en hest i ny og næ, fordi jeg synes det er lidt synd for de heste der udlejes, når de har så mange forskellige ryttere - og jeg kender ikke altid til hestenes forhold.

Mvh.

Sun<3Shine<3

1
4
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:32

Jeg ville kunne forstå det udfra en betragtning om at det er sjovere at have f.eks en turhest i Nordjylland, eller at man er der i weekenderne alligevel, men ikke udfra et prismæssigt argument.

Du vil have den kvalitet i opstaldningen at der er dagligt 100% tilsyn med din hest, samt det fulde ansvar ved sygdom/smed/uventede problemer også er opstalders på dagligt basis, det skal altså koste penge.

 

Undskyld, men billig løsdriftsopstaldning er som oftest baseret på delvist selvpas, og turnusordninger, og fungerer kun for gennemsunde normale heste.

 

Hvad så med en evt. skadesperiode, tildeling af f.eks ekstra/andet foder, smedebesøg/tabte sko, muligt dækken/eksemdækken/mundkurv osv.

 

Hvis man siger ja til at opstalde din hest, så er man primær ansvarshaver for din hest uanset hvad der sker, for du rykker ikke ud med 30 minutters varsel, når den har f.eks lette koliksymptomer en onsdag aften kl 22.30. Der findes folk, der kan og vil gøre dette, men er de seriøse, så koster det altså..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:45

Jeg ved, at nogen har fået det til at fungere med hest i København.

Mener den stod ude på Amager, men ellers er der også en del stalde ude omkring Ballerup, og der går s-toget trods alt ud.

Og så at have part på hesten, så du ikke skal forsømme dit studie hver dag, samt får lidt penge ind til at hjælpe med at betale opstaldningen. Der er MANGE der ønsker sig parter i/omkring København, så det kan nok lade sig gøre. Og så evt. tilbyde lidt hjælp i stalden, mod at få en lidt lavere opstaldningspris.

 

Ved godt det ikke er det du spørger om, men jeg synes også det er lidt 'mærkeligt' at være så langt fra sin hest. Især i tilfælde af, at der sker noget. Og bare generelt, at det er rart at være tæt på sin hest.

 

Så dette ville nok være mit forslag, jeg ved at nogle har fået det til at fungere på den måde :)

 


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det mærkelige....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 19:33

Det er mærkeligt for sådan en som mig, fordi jeg ikke ønsker at have en hest, som jeg kun ser måske et par gange om måneden - hvis du synes det er 10-4, så "go for it".

 

Nu vil du så heller ikke lige have den i ridning - for det er det jeg forstår ved udtrykket "holdes lidt i form". Hvis du bare parkerer den i en løsdrift, så vil den da holdes "lidt mere i form" end hvis den stod i boks halvdelen af døgnet - men i form til maks 30 min skridtture, når du kommer et par gange om måneden.

 

Derfor synes jeg det er mærkeligt at have hest i Nordjylland, for at besøge den et par gange om måneden, og kunne skridte en lille tur på den.

 

Jeg kender en del folk som har deres plage i følbørnehaver, og nordmænd som fx har avlshopper stående på stutterier her i dk, fordi det er meget dyrt i Norge. Så det kan da fint lade sig gøre, at have hesten opstaldet langt væk, hvis man synes det er smart.

 

mvh Charlotte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hest langt væk
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 23:37

Så du vil have en hest stående i Nordjylland, som ikke bliver vedligeholdt i det daglige, da du ikke vil sende den i ridning og ikke vil have en part/anden rytter til den, men som skal stå klar til skovtur og tur, når du er med dine forældre i sommerhus? Siden du vægter turmulighederne i Nordjylland, tillader jeg mig at antage, at det ikke kun er en halv time i skridt på den lokale skovsti, du har stillet dig selv i udsigt. :-)

Det lyder, i mine ører, ganske urimeligt over for hesten.

Hvad skal der i øvrigt ske med den, når du bliver træt af at tilbringe stort set hver weekend og ferier sammen med dine forældre?

Lige nu er det sikkert en hyggelig tanke, sådan at have en hest i nærheden af sommerhuset, som du kan smutte ud til, og ride en tur på, når det bliver lidt for kedeligt at se på de gamle, de weekender I er deroppe. Men det er altså hesten der betaler prisen, især når du ikke vil have, at andre sørger for, at den får noget motion den tid, du ikke er der.

Hvis den kan stå hos en, som kan vedligeholde den i det daglige, og derudover er villig til at have det fulde ansvar for din hest, så du i weekenderne kan tage ud på de fede ture du drømmer om, kan det da nok godt gå an. Men jeg tvivler på, om det i sidste ende vil være billigere, end at have en hest på fuldpas i omegnen af København.

Har du overvejet at finde en part i omegnen af København i stedet for? Der er altså virkelig mange fede turmuligheder ikke ret langt fra centrum af København. Og virkelig mange heste og søde ejere, der vil være glade for en sød pige, der gider ride nogle gode ture på deres hest.

Eller finde en hest i omegnen af dine forældres sommerhus, ikke en udlejningshest, som du kunne låne/have part på, de weekender du er deroppe? Der er helt sikkert nogle ejere, der vil være lykkelige for at få nogle "friweekender" om måneden. :-)




Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift fofm
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 01:05
Min parthest står i løsdrift.
En af de dejlige heste, som kan stå stille og man sætter sig op, og hun er helt upåvirket ift temperament.

Men, uden ridning et par gange om ugen er hun i elendig kondi, sveder tran hvis det er varmt og jeg kan mærke hun bliver træt, taber energien.
Du skal have en jyde til at holde den i form for dig, hvis du vil ride mere end korte, rolige ture.
6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 09:48

Hej.

 

Hvis du ellers ville finde dig en dygtig part, så tænker jeg, at det nok skulle gå - men uden en part, som kan holde hesten i en god grundform, så har du ikke en ridehest, når du kommer til Nordjylland, men en småtyk hyggehest, der lige kan klare 30 minutters skridt!

Jeg kan ikke se noget galt i at have en hest, man kun ser i weekenden, hvis man bare vil hygge. Små ture, trækture og dejlige timer på striglepladsen. Som flere i denne tråd også er inde på, så har en hest i løsdrift det som oftest dejligt ved bare at gå og hygge sig, forudsat at løsdriften er rigtig god.

(NB: Det er dog ikke alle heste. Jeg kendte en sød islænder, som ofte stod skadet, og han blev altså så ked af det, når han igen og igen blev ladt tilbage på folden. Jeg kendte også en anden, lidt yngre, som ligefrem selv kom hen og stak hovedet i en grime, som vi stod med! Der er stor forskel på heste. Nogle bliver alligevel bare gående og græsser, når en hest hentes ind, men andre står på spring og håber, at det er deres tur nu. Og for de heste, er det meget slemt at blive ladt tilbage; de begynder at vise deres frustration på den eneste måde, de kan: lægge ører, bide og måske prøve at mase sig med ud... så det skal man også overveje, når man køber en hest, man ikke vil komme ud til så tit!)

 

Jeg vil dog lige komme med et lille tip. Da jeg boede i en by 50 km syd for København, der havde jeg faktisk part på en hest, hvis' ejer boede i København. Hun betalte kun den halve pris for at have den opstaldet der, fordi det var udenfor den urimeligt dyre storby. Men det kræver, at du orker at ligge i kø på motorvejen for at komme ud at ride. Der er altid kø på Køge Bugt - men man kan selvfølgelig tage Gl Køge Landevej! Der er også meget islænderhalløj oppe ved Hedeland.
Prøv at tænk på de mange penge, du alligevel vil bruge for at rejse til Nordjylland - de penge kan du jo lige så godt give ud til opstaldning tættere på :)

Det ville jeg i hvert fald gøre. Når jeg engang får råd til min egen hest, er det fordi, jeg vil ud til den... ja, egentlig hver eneste dag! Det er først, når man kommer så tit, at man får et særligt forhold til den og det er jo netop det, der gør det dejligt at være hesteejer i stedet for bare at være en part, der kun må komme på udvalgte dage.


Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 14:31

Jeg tænker at det vil være mærkeligt kun at se sin hest så lidt. Men jeg kan ikke se at det skulle være et problem at finde opstaldningen i nordjylland. Sådan en hest ville helt sikkert være velkommen i min stald. Jeg kan ikke se et problem i at tage det fulde ansvar, tværtimod, så er jeg da sikker på at den vil blive passet som jeg forventer det. Min frygt er altid en opstalder som i mine øjne forsømmer sin hest.

0
1
Svar på denne tråd
 
 1234567890
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 16:30

Det er jo mere op til din samvittighed at du ikke ser din hest så tit :-)

 

men altså jeg tror da helt klart at heste til enhver tid fortrækker at være sammen med deres venner frem for mennesker så at have den i en løsdrift og den selv kan bestemme om den vil være ude eller inde vil jeg ikke mne den tager skade af hvis du ikke kommer hver dag... der er jo mange i løsdrift der heller ikke kommer hverdag til deres hest.

 

alternativ kunne du jo få dig en passer eller part der kunne komme de dage du ikke kan... ved en part får du jo også et tilskud til din hest :-).. ja jeg er af den type at en part naturligvis skal betale for at ride . hvorimod en passer ikke rider men heller ikke betaler :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 10:51

Urealistisk ide og mærkeligt synes jeg.

 

Nu har jeg jo ikke kun hest for at ride, jeg ved ikke med dig. Men bare det at tage i stalden hver dag og nusse hesten, gå en tur og ordne alle de små ting, gør mig glad.

 

Hvis du vil ride, og det lyder sådan, så lej en hest eller overlev med en part til du færdig.

 

At have hest er jo meget mere end ridning.

 

Find et opstaldningsted til islændere, kan findes omkring Smørum/Ganløse fx til 1.300 alt inklusion. Det er billigt.

 

Så er du tæt på hvis noget sker, du kan tage ud og nusse dyret og ride din hest næsten hver dag.

 


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

3
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 14:26

Nu genlæste jeg lige tråden...Det der virker så mærkeligt på mig er udtalelsen om at en hest i Kbh er "dyr og tidskrævende"

 

Er den billig og kan passe sig selv i Nordjylland?..

 

En stor del af jobbeskrivelsen som hesteejer er "dyr og tidskrævende"


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

5
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 22:48

...er ikke nok til at holde en hest i rideform. Mine har ufrivillig barsel og går netop i løsdrift - og de er bestemt ikke i form. Jeg kommer til at bruge væsentlig tid på at få dem og jeg selv i form igen. De kunne sikkert klare en lang skridttur i skoven pt., men andet og mere er næppe realistisk.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider