Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad er det, der var i min græsplæne
Forfatter: 
Dato:  10-08-2016 18:39

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Troede, at det var en efterladt kartoffel; men den gik i stykker, da jeg ville tage den op.

 

Det ligner jo en champignon - også på størrelsen.

 

Kunne kun få øje på den ene. Måske kommer der flere?

 

Det ville da være dejligt med champignon i plænen. Har før set blækhatte i plænen og andre steder.

 

Fortsat god sommer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligner champignon
Forfatter: 
Dato:  10-08-2016 19:49
Ja, jeg synes nu også at det ligner en markchampignon, vi har dem også på markerne og i haven, engang havde vi også citronchampignon.

Lugter den også af champignon, ja så burde den være god nok.

Ja, de plejer da at komme i grupper eller ringe, så måske du er heldig.

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 Birk takker
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 08:39

Tak for svar.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 11:13

Jeg ville nu ikke være helt overbevist om, at det er markchampignon.

 

Derimod er parykblækhatte let genkendelige og kan vist næppe forveksles med andre svampe. De smager helt fantastisk efter en tur på panden med en god klat smør + salt og peber.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2016 14:31

uden størrelsforhold er det godt nok svært at bedømme..

 

men en hurtig tommenfinderregel:

champingons har lyserøde lammeller når de er helt unge og lukkedde, senere bliver lamellerne brune når svampen er helt åben.

De har ring om stokken.

man skelner mellem de rødmende eller gulnende sorter ( skær den igennem- rødmer eller gulner kødet?)

De kan skelnes fra fluesvampe som altid har hvide lameller og vokser ud af en knold/hekseæg ofte med tydelig skede.

 

ellers: Brækker stokken fra hinanden som gær? så er det en skørhat- alle mildtsmagende skørhatte er spiselige.

Rids i lamellerne med en negl- kommer der væske/mælkedråber? i såtilfælde er det en mælkehat. Alle mildtsmagende mælkehatte er spiselige.

 

gør den ingen af delene? ja så kan det være en af de hundredevis værdiløse, men pæne svampe som naturen byder på.

 

Der er en trilliard forskellige svampesorter, men de her råd sørger for at man ikke dør lige med det samme.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  27-08-2016 13:42

alle oplysningerne.

 

Indtil videre er jeg ikke stødt på flere.

 

Den lå og tørrede ind, så jeg fik ikke afprøvet Leonidas' råd.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider