Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Lyd sensitiv?
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 17:34

Har søgt lidt på nettet om emnet, men det der mest kommer frem, er børn. Jeg e altså et voksent menneske på 27 år.

 

Jeg tænker der MÅ da være andre som har det som mig. Enormt sensitiv over for især lyde. (Men fx også lugt).

 

Jeg hører alt. Det er ikke fordi, jeg tror, jeg har en bedre hørelse end alle andre, men jeg hører bogstavlig talt AlT.

 

Folk der snakker helt lavt, hvisken fra mine naboer (meget lav mumlen/vibrationerne fra naboerne, fra biler 400 meter væk, børn der græder, larmer, tramper, løber. Folk der snakker, en bil der gasser for meget op i det fjerne, folk der rasler med en pose, skabe og skuffer der åbnes, børn der leger, blæsere, vibrationer fra vaskemaskine, døre der åbnes og lukkes osv osv.

 

Især hvis folk råber, jeg kan slet ikke klare det. Spænder helt op i min krop og bliver lidt dårligt til mode når folk råber. Både inde i deres boliger eller ude på gaden.

 

Altså helt små lyde og vibrationer kan jeg høre og jeg spænder op over det. Især hvis samme lyd gentages hele tiden fx en der hamre en basketbold op og ned i jorden. Eller samme rotations lyde fra en vaskemaskine??

 

Natur lyde røre mig ikke. Fx regnen, blæst, torden, tuden af vinden mellem bygningerne osv.

 

Andre der har det på samme måde???


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyd sensitiv
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 19:03

Jeg er også ret lydsensitiv - dog ikke i en grad, som du beskriver. Det er nok heldigt, for ellers kunne jeg nok ikke arbejde i folkeskolen.

 

Men der er visse lyde, som jeg ikke kan klare - og nogen gange er jeg "nødt til" at lave en mod-lyd, dvs rømme mig eller lign for at dække over andres lyde, hvis de fx drikker med lyd på, synkelyde fx - dem kan jeg ikke klare!

 

Lugte har jeg det endnu være med. Jeg kan som godt tåle grimme lugte, men nogle lugte påvirker mig meget. Det kan fx være lugten af plastic eller en madamme badet i parfume. Det er som om lugten borer sig ind i min hjerne og jeg får straks en skarp hovedpine, hvis ikke jeg reagerer på det.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 20:42

Jeg har det også strengt med lyde, men jeg har så en hørelse der er noget over normalen, så tænker det er derfor. Man skulle jo tro at det var en fordel, men det er det bestemt ikke.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kort svar..
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 21:52

Ja. Du er sensitiv.

 

At være sensitiv er bestemt ikke sjovt, men du kommer langt med at acceptere at sådan er det altså bare for dig og forholde dig til det og tage dine forholdsregler. Du har sikkert googlet emnet. :)

 

Jeg bor faktisk ret øde, men alligevel så er her meget generende støj. Når der er travlt i marken så er det stort set støj 24/7. Når naboen pumper gylle/har gylle omrører i gang... den lyd går direkte i min sengestolpe. De vanvittig mange vindmøller vi har i området støjer med både lavfrekvent støj samt infralyd sidst nævnte kan jeg (også) hører, ligesom anslået ca. 10 % af befolkningen kan det. Dvs. det støjer altid.

 

Storm og torden... min mand syntes det er kanon hyggeligt... jeg får aldrig lukket et øje.

 

Seriøst så drømmer jeg om at bo endnu mere øde end vi gør nu dvs. en ø uden vindmøller og svinebønder. Jeg ved hvor den ligger, men er ikke helt klar til at tage springet.. selvom færgeturen er superhyggelig.;-)

 

En tur med bybussen eller som i dag, en nabo der kører gylle... det er modbydeligt.

Lugten af cigaretter giver mig hovedpine i løbet af få sekunder og det kan varer i flere dage ja endda uger.

 

Nå, men det vigtigste er, at du erkender det og ikke bare kører dig selv op i irritations afmagt.

Det var nyt for mig, men kost spiller faktisk også en rolle i forhold til hvad man kan gøre for sig selv. :)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 09:32

Hej,


Du er ikke den eneste, der har det sådan.

Jeg er vist næsten lige så "sart"/følsom/sensitiv som dig.

Jeg bor i lejlighed og der er virkelig mange lyde her, der går mig på nerverne. Overboens TV/radio eller underboens musik! Det generer mig så meget, at jeg slet ikke rigtigt fungerer uden høreværn på, når det kører. Andre, som jeg har vist lyden til, de forstår slet ikke at den lave summen, kan være så belastende.


Det samme gjaldt i min gamle lejlighed, hvor jeg havde en nabo, der spillede klaver og da hun endelig stoppede, fik jeg en underbo, der hørte musik on-off i alle døgnets timer. Det drev mig fuldstændig til vanvid.
Når der en udefinerbar summen fra industrikvarteret. Når man kan høre nogle biler køre ræs ude på Ringvejen. Når underboen smækker med en dør eller overboen taber noget. Jeg reagerer på alle lyde, mangler ligesom en form for filter. Når motorcyklerne gasser op nede i gaden, får jeg et chok. Når den, jeg taler med, hæver stemmen, stopper jeg med at lytte efter ordene og føler mig mest bare angrebet. ;D

Og ligesom dig, generer naturlyde mig heller ikke. Det kan storme, regne og ruske. Allikerne kan slås om skorstenene, duerne kan kurre og solsortene advare andre fugle om farer.

Jeg er endda også glad for lyden af børn, der leger godt og jeg har arbejdet i institutioner uden at have problemer med støj.

Ironisk nok er jeg meget glad for musik, især heavy metal, og hvis noget larmer, så er det da det! Går gerne til koncerter og der er den høje lyd bare en del af det...

Jeg er bare ikke glad for at bo i byen... Men jeg kan jo se at Shagya har de samme problemer på landet. Især de vindmøller, der. Uha, der har jeg lært noget af dig, Shagya, at jeg skal aldrig købe et hus i nærheden af sådan nogle!

Lugte er jeg også sart med. Er den irriterende person, der altid åbner vinduerne på en kold vinterdag, fordi der lugter indelukket. Det er især lugten af cigaretter, der generer. Og lugten af andre folks mad.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 21:56

Ork nej, din beskrivelse rammer plet hos mig.

Jeg hører netop også alt... Selv fodtrin fra en person nede på gaden! (jeg bor i lejlighed).

Det er som om jeg ikke kan lukke af for lydstimuli, eller stimuli i det hele taget, men lyd er værst.

Alt simpelthen, og det tager mit fokus/koncentration med det samme.

 

Jeg kan også ryge helt op i limningen over min overbos fjernsyn/radio/KONSTANTE HOSTEN og smækken med dørene.

Det er ikke altid lydene er høje - men de er der! Og jeg kan nogle gange få en hel vrede indeni. Jeg har Googlet og er kommet frem til, at det lyder som misophonia.

 

Det handler sjældent om, at lyden er så høj den gør ondt i ørerne. Det handler om at lyden ER der, og jeg ikke kan lukke af for den.

Jeg er typen der godt kan blve ret mættet af indtryk og af mennesker. Mit hjem er min base, hvor jeg slapper af, kobler af, og lader op.

Og det får jeg bare ikke lov til, når fx min overbo hører tv og de forvrængede menneskestemmer trænger ned til mig. Det suger al min energi, og forhindrer mig i at slappe af og lade op.

 

Det er dybt frustrerende. Min kæreste forstår heller ikke jeg kan være vågen en hel nat grundet "larm", som altså ikke nødvendigvis er høj, den er der bare.

 

Som dig har jeg heller ikke problemer med naturlyde, og faktisk generer biler mig ikke, HVIS det er en monoton, konstant baggrundsstøj, som det er i min lejlighed. Så kan det endda være beroligende. Men så snart der fx kommer en bus eller lastbil, eller der dyttes/gasses op, så hører jeg det meget tydeligt.

 

For mig er det især menneskelyde, altså stemmer, hosten, radio, tv, råben og skrigen, hvisken, raslen med poser osv.

Jeg kan også få det dårligt af råberi. Ikke altid nemt at bo i København så, når der er masser af råbende fulde mennesker på gaden i weekenderne. Får det helt dårligt, også selvom det er glade råb osv.

 

Nu har jeg lige boet på hostel i 11 dage i Wien (ja, det var forfærdeligt haha). Mange af de andre har sovet fantastisk og forstår SLET ikke jeg kan vågne/holdes vågen af "så lidt".

Vi snakker folk der går forbi ude på gangen, værelset ved siden af der råber/griner/snakker i telefon/hvisker, min roommate der skal op og tisse/drikke vand om natten, metrobyggeri om natten, osv. De har sovet trygt og godt, mens jeg har bandet de papirs-tynde vægge langt væk ;)

Selv bare det at nogen var igang med at låse sig ind på et andet værelse om natten. Dét kunne jeg høre, og blev nødt til at vente på at vedkommende var helt færdig med at låse op og lukke døren efter sig, så der igen var stille, før jeg kunne finde ro og prøve at sove igen. Kan ikke bare overhøre det.

 

Så nej du er absolut ikke ene. Selv små "ligegyldige" lyde tager mit fokus og min energi nogle gange.

Og enkelte af de rigtig slemme lyde, kan jeg føle vrede over. Der går en bølge af ubehag gennem min krop, hvis fx en varevogn kører forbi og hører radio så højt at lyden forvrænges ud til mig og jeg kan høre det. Puha. Der ændrer jeg decideret adfærd for at komme væk fra lyden.

 

Jeg laver også "modlyde" til min overbos lyde, fx tænder udsuge-dimsen i badeværelset, når jeg kan hører han står op (jep, han vækker mig når han træder ud på gulvet...). Det overdøver det værste af hans hoste-rutine og radio. Desværre tager det ikke vibrationerne i gulv og seng, når han smækker med de tre vanlige døre efter sig på vej ind i stuen.

 

Sandra, jeg føler med dig ;)

 

Og inden nogen siger noget: man kan ikke gøre for man er sart! Og jeg har ikke tænkt mig at undskylde for det. Det ER ikke noget man selv vælger, for hold op hvor er det faktisk belastende at leve med. Og nej vi kan ikke "bare" lukke af for lydene i hovedet og så falde i søvn på 30 sekunder. Og nej, det er heller ikke fordi man er blevet for pussenusset som barn! For det er jeg på ingen måde blevet, faktisk har jeg været mest overladt til mig selv grundet min mors sygdom. Så det at være "sart" med fx lyd, er ikke noget man har fået proppet i hovedet fordi ens forældre har været for søde. For så havde jeg ikke haft det!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Yes...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 21:38

Du er ikke alene, der er mange andre der har det sådan.

Incl. mig!

 

F.eks. kan en bil der kører i tomgang få mig til at spænde op og og blive irritabel. Eller et køleskab hvor kompressoren kører i lang tid, og lyden er høj.

 

Andre små lyde kan også gøre mig irriteret.

 

Jeg er følsom på nærmest alle områder iøvrigt.

 

 

Kh. fra Esma.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider